Maximum T-8000 CX-CI 320GB
(Digitalboxar)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Maximum T-8000 CX-CI 160GB
(Digitalboxar)
|
1
|
(3)
|
Inga priser |
Bästa PVR Boxer boxen? (4 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 20 January 2009 - 15:58
Postad 22 January 2009 - 20:32
Än så länge har jag inte hört något om när, men vad jag förstår så ska mjukvaran komma i luften så när det väl är dax så lär man få reda på det i sin mottagare. Det jag kan meddela är att de buggar som är rapporterade ska åtgärdas, och det är ju bra.
Mvh
Freddy
jag mailade till [email protected]
Det är nog bra om fler än jag mailar så vi sätter lite press på de. Jag kan ju även ha glömt några buggar när jag mailade.
Det mail jag skickade till de i oktober var följande
Hej
Jag undrar när ni tänkr komma med en firmware uppdatering ill Maximumboxen. Det finns många buggar och problem med den. Om ni läser den här tråden så har ni exempel på problem folk har med den
https://www.minhembi...s...0&start=120
exempelvis de här
Den hänger sig när man ställer den på att uppdatera EPGn. Min har hängt sig varje morgon(Se även tvpers inlägg i tråden inlägg 6)
2. Textning på Canal + och Animalplanet ställer sig ibland i läge Nej ingen text (Jag har dock inte listat ut i vilka lägen)
3. När man spelar MP3 låtar streamade från datorn så byter den låt när man segar i spellistan.Jag skulle vilja att det gick att stega och att den inte skulle byta låt förrän man trycker på play eller OK
och som mmmm säger i inlägg 72
"(En annan liten sak som skulle kunna förbättras är när man ska spela upp mp3. När man bläddrar bland katalogerna så skulle jag vilja att vald katalog visas på boxerns display. Nu måste man slå på tv:n för att kunna se var man befinner sig, och det känns lite onödigt om man bara ska lyssna på mp3. Det borde räcka att slå på boxen och förstärkaren och då kunna bläddra sig fram där"
4. Det går inte att streama .mkv filer (matroska) även fast VLC-playern på datorn kan spela upp de.
Man ser inte ens de filerna i filhanteraren i boxen.
5. Har inte fått spolning att funka när man streamar film från datorn
det händer ingenting när jag trycker på knapparna mer än att jag får upp en ruta Jumping 10 sek
6. Har inte fått några applikationer att funka med boxen
har hitta Tetris och Breakout här http://stb.marusys.c...f6c7625742133f2
Jag tar hem tarfilerna men när jag ska ladd upp de till boxen får jag ett felmeddelade om att mappnamnet inte finns den söker efter mappen Program men mappen i boxen heter program. likadant var det nör man skulle logga på med ftp i manualen står det att userid är Maximum men det korrekta är maximum.
- Att spela upp en dvd från en katalog är lite jobbigt. filerna ligger som
VIDEO_TS1.VOB
VIDEO_TS2.VOB
VIDEO_TS3.VOB
VIDEO_TS4.VOB
Man får markera alla men man vill ju helst välja katalogen ovanför VIDEO_TS...
- Man kan ej styra ljudspår och textspår på sådana katalog-DVDs.
Gjorde det manuellt i vlc efter start (bytte till ljudstream 2 = svenska på en barnfilm) och det funkade men sedan glömdes mitt val bort när nästa fil VIDEO_TS2.VOB började spelas.
- Repeterar möjlighet att hoppa med minuter i inspelningar. Att trycka 30 ggr på ->> (1 min) och vänta på lagget varje tryckning är ingen höjdare. I vissa fall kan man ju hoppa 5 minuter med gul/blå, men de knapparna är ju ibland +/- 10 %. Det är såklart keff att byta funktion för en knapp vid väldigt lika situationer.
- När man ser på något tidsförskjutet som har en sluttid (timerinsp från boxer navigator) så kastas man ut när inspelningen slutar. Man kan ju förstås välja uppspelningen igen och hoppa med de roliga %-knapparna :-)
Slutligen så undrar jag var man kan ha en dialog med kjaerulff1? Jag hittar inget officiellt forum på något vettigt språk, och inga tydliga "gör så här" från tillverkaren. På gamla hederliga minhembio.com har vi i alla fall hittat varandra...
Det fungerar inte att spola i filmer när jag streamar från dator inte heller pause fungerar då hänger sig filmen.
Det vore bra om någon kunde titta på alla dessa problem. För ni kan ju inte på fullaste allvar mena att en version 0.99 är den slutgiltiga firmwaren.
Postad 23 January 2009 - 11:26
Jag fick min Maximum-box för snart två veckor sedan och är än så länge ruskigt nöjd. Jag hade tidigare en Dilog DT-550 och den är utklassad på i stort sett samtliga punkter. Men, jag har hittat flera problem (för det mesta kosmetiska men ändå) som jag faktiskt inte sett att någon annan skrivit om i detta forum och jag delar därför med mig av dessa. Kolla gärna om ni har samma problem så ökar sannolikheten att de blir åtgärdade.
1. Programmet ”PVR Manager – Inspelningar Managern” kan inte göra ”Uppladdning” på filer som spelats in på ”Barn/Kunskapskanalen”.
2. Om boxen startar upp och påbörjar en programmerad inspelning och man sedan slår på TV:n får man ljud men ingen bild på TV:n (jag använder scart-kabel). Lösningen är att trycka en gång på ”Power”-knappen på boxens fjärrkontroll – då kommer även bilden till TV:n utan att inspelningen stoppas eller att boxen stängs. Men, varför ska man behöva göra detta, och borde det inte dokumenteras i så fall??
3. Programmet ”PVR Manager – Inspelningar Managern” har inte fullt ut stöd för Windows Vistas mappstruktur – men det går att kringgå och är bara kosmetiskt. Försöker man byta katalog på datorns hårddisk till exempelvis mappen ”Desktop (Vilket bord heta skrivbord) – Documents (vilket borde heta Dokument) – Mina Bilder” visas en tom mapp. Går man istället in den krångligare vägen ”C:\Users\AktuellAnvändare\Pictures” hittar man sina bilder. Det är bara det att i Utforskaren heter denna sökväg ”C:\Användare\AktuellAnvändare\Bilder”.
4. Programmet ”PVR Manager – Inspelningar Managern” har inte fullt ut stöd för ’å’, ’ä’ och ’ö’ i mappnamn. Jag har på boxen skapat en mapp som heter ”Grön” men i ”PVR Manager – Inspelningar Managern” visas detta ungefär som ”Gr¶n”. Byter man sedan namn på samma mapp i ”PVR Manager – Inspelningar Managern” går det bra att kalla den ”Grön” men då visas ”Gr?n” i boxen. Detta problem är bara kosmetiskt, men ändå…
5. Varje gång man byter kanal (inklusive när jag startar boxen) visas meddelandet ”Viaccess CA prompt: Smartcard extracted. Press ’EXIT’ to return.” och jag måste kvittera meddelandet genom att trycka Exit. Man kan kringgå detta problem genom att plocka ut den tomma CA-modulen ur boxen. Borde kunna finnas högt upp på en FAQ för boxen eftersom CA-modulen är instoppad i boxen (och tom) vid leverans.
6. Vi har bara sex fria kanaler (övriga kanaler har jag dolt) och i EPG:n (tabellvy) listas då de första två två gånger – både högst upp och längst ner. Det är däremot inte möjligt att stega ner till de nedersta två med piltangenterna – då flyttas man högst upp istället. Irriterande men förstås bara kosmetiskt problem.
7. EPG:n i tabellvyn visar ibland felaktigt att program ska spelas in. Detta händer (ibland?) när jag står i en EPG-vy där jag ser ett program markerat för inspelning, jag trycker därefter på Record-knappen på ett annat program på en annan kanal och då får även det programmet ett 'R'. Men, dessutom får samtidigt ett tredje program - på en tredje kanal - ett sådant 'R' på sig! Det påverkar dock inte timerlistan – och någon inspelning sker inte – utan är bara en felaktig utritning på skärmen, men den är klart förvirrande.
8. Jag anser att funktionen ”Ta bort kanal” inte fungerar i praktiken eftersom kanalen automatiskt återinstalleras nästan omgående. Jag tycker att man kan ta bort funktionen ”Ta bort kanal” helt eftersom funktionen ”Dölj kanal” är tillräcklig för min del (och den fungerar). Och, ja, jag har sett att det står i manualen att man inte bör använda funktionen ”Ta bort kanal”, men hur många läser den? Och varför finns funktionen då?
9. Instruktionerna som visas längst ner vid exempelvis ”Klipp ut” och ”Kopiera” (redigering av inspelat program) syns inte helt och hållet. De sista orden är klippta och vi måste gissa vilken knapp man ska trycka på för att utföra instruktionen. Beror eventuellt (troligen?) på att vi har en 4:3-teve (inställd på Letterbox), men det måste ju också kunna fungera – särskilt när instruktionerna inte ens står i manualen (där hänvisas till vad som står på skärmen). I dagsläget är jag tvungen att gissa – och dessutom måste jag komma ihåg det från gång till gång…
Så, jag är nyfiken på vad ni andra kan återupprepa, och förstås vilka som blir åtgärdade till nästa firmwareuppdatering!
PS: Firmware 0.99c var installerat vid leverans.
Postad 23 January 2009 - 20:00
En av de jobbigaste tycker jag är att den inte klarar mkv filer vilket kommer på bred front. och att man inte kan bläddra blan mp3-låtar uan att den buter låt som den spelar.
Postad 23 January 2009 - 21:45
Håller med dig att den är på långa vägar roligare än andra PVR-boxar.
Tycker den är den bästa av dom PVR-boxar jag provat (har 6st PVR).
Den är inte felfri men jag måste försvara den och säga att den är bättre än annat som finns.
Kommentarer på några av dina anmärkningar:
2. Om boxen står i REC-mode tror jag inte det var meningen att ljudet heller skulle komma fram.
Bild och ljud skall nog komma först när du startar boxen.
Viktigt!!! --> 5. Det medelenadet du får kan vara indikation på ett problem!
Hjälpte en kille härom dagen med ny T-8000 som gav samma felmedelande alt bara startade om hela tiden.
Jag löste det med att lägga in fw 0.99c ifrån Kjaerullf1:s sida (så gör det igen även om den säger sig ha 0.99c).
Efter det fanns inte medelandet längre och boxen fungerade som den skulle.
8. Problemet är nog Boxer:s fel egentligen.
Vad jag förstår så kräver Boxer att kanalerna skall uppdateras automatiskt.
Vilket är ett problem bla på Topfield o Dilog om man har signaler ifrån flera sändare.
Klart är det onödigt att funktionen finns i menyn.
- Per
Postad 25 January 2009 - 14:08
Kolla mitt inlägg ovan för mailadress till Kjearulff tycker vi ska bombardera de med alla buggar vi kan komma på...
Runo: Jag har redan mailat dessa kommentarer till Kjaerulff, för jag håller helt klart med om att det är viktigt att vi alla rapporterar problem man upplever till dem. Då får de en chans att endera berätta vad man gör fel eller åtgärda problemet.
Kommentarer på några av dina anmärkningar:
2. Om boxen står i REC-mode tror jag inte det var meningen att ljudet heller skulle komma fram.
Bild och ljud skall nog komma först när du startar boxen.
Viktigt!!! --> 5. Det medelenadet du får kan vara indikation på ett problem!
Hjälpte en kille härom dagen med ny T-8000 som gav samma felmedelande alt bara startade om hela tiden.
Jag löste det med att lägga in fw 0.99c ifrån Kjaerullf1:s sida (så gör det igen även om den säger sig ha 0.99c).
Efter det fanns inte medelandet längre och boxen fungerade som den skulle.
8. Problemet är nog Boxer:s fel egentligen.
Vad jag förstår så kräver Boxer att kanalerna skall uppdateras automatiskt.
Vilket är ett problem bla på Topfield o Dilog om man har signaler ifrån flera sändare.
Klart är det onödigt att funktionen finns i menyn.
- Per
Tack Per för dina kommentarer!
2. Du har säkert rätt i att det inte var tänkt att ljudet skulle komma fram här, men det gör det för mig. Har du upplevt samma sak? Dessutom är det i mina ögon mycket svårt att inse att boxen inte är påslagen. De blå ringarna lyser nämligen (jag har konfigurerat dem så att de lyser när boxen är på) och då känns det vanskligt att trycka Power - då borde nämligen boxen stängas av tycker jag, och då förlorar jag ju inspelningen. Men, så är det alltså inte. Förvirrande, och borde ändras på något vis. Kanske är enklaste ändringen att ringarna inte börjar lysa blått i detta läge - och att man inte skickar ut ljudet heller förstås.
5. Jag har inte längre problem med detta meddelande (eller att boxen stänger sig) sedan jag tog ut den tomma CA-modulen ur boxen, så jag låter tills vidare bli att (om)installera firmware 0.99c.
8. Mycket troligt att det är Boxers "fel", och egentligen känns det bra att nya kanaler installeras automatiskt. Det är kundvänligt. Ta bort funktionen "Ta bort kanal" istället - den är helt onödig.
Ni andra då? Är det någon fler av er som upplevt samma problem som jag beskrivit?
Postad 28 January 2009 - 09:26
Jag har väntat i tre månader på en rejäl uppdatering men känner mig bara lurad. Maskinen kostade exakt 2000 kronor mer än motsvarande med den enda reella skillnaden att den (ibland) kan spela (vissa) filer från en dator med en supergammal version av VLC...
Jag lämnade in den för reparation och skall få tillbaka den om en vecka (expert i täby).
Om inte allt funkar klockrent (vilket jag tyvärr är skeptisk till) tänker jag börja skrika och köpa en vanlig twintuner160GB.
Det har slagit mig att en box som kan läsa filer på nätverket själv, hade varit mycket bättre än att låsa sig till en dator med speciell programvara.
Att den inte kan visa .mkv är ett klart problem för mig.
Tyvärr är dessa två sista (och ganska uppenbara brister) egentligen inget som utlovats. men hallå.
Postad 30 January 2009 - 23:11
Första intrycket är mycket bra vad det gäller funktionerna, tycker dock att bildkvaliten var bättre på våran gamla Thomsson 2000 box från 2004, men detta kanske är en inställningsfråga.
Nu återstår att testa den eftertraktade streamningfunktionen.
Postad 18 February 2009 - 10:24
Postad 18 February 2009 - 16:56
Tänkte bara meddela att jag resonerade exakt som dig och hade också en 550 innan. Jag har dock hunnit lite längre än dig, och redan införskaffat en MM. Så här kommer lite info du bör känna till:
Den är bättre på 550 på samtliga punkter. Eller några grejer är väl smakfråga men minst lika bra om jag säger så. Jag saknar ingenting.
Tråkigt dock att:
- VLC måste nedgraderas och efter att det är gjort fungerar det väldigt dåligt ändå. Det går tex inte att spola när man tittar på material från PC.
- Boxer navigator funktionen att spela in samtliga program, även såklart inkluderar repriser. Mycket okynnes inspelingar blir det.
- Jag har en bugg som gör att en bläddring förbi sista kanalen (i EPG) resulterar i att bilen hänger sig och boxen måste startas om. Gäller att komma ihåg att Animal planet är min sista kanal i EPG..hehe.
Men som så många andra hoppas jag stenhårt på en ny uppgradering som åtminstone löser VLC problematiken. För om den funkar smärtfritt (spolning fungerar, filmen stannar inte mitt i, filmen går inte ens att starta på första försöket, men däremot på andra, lagg på ljud) så är den funktionen i sig värd hela boxens pris.
Postad 18 February 2009 - 17:15
Postad 18 February 2009 - 18:37
Nyligen ägare till en Maximum T-8000 och tycker den verkar helt OK förutom en sak, nämligen att spela in med. Hittar inget inlägg i denna tråd om mitt problem, kanske det är "skit bakom kontrollen" :-) men frågar ändå för att se om jag kan få det att fungera.
Att göra direktinspelning fungerar ok men så fort jag gör en Timerinspelning eller via EPG så kan jag inte spela upp programet. Stänger jag av boxen så decodas inte programmet utan SAKNAS visas i displayn och sedan hänger sig boxen och jag får stänga av/på den.
När väl inspelning pågår så får jag upp INGEN SIGNAL när jag vill bläddra mellan kanalerna. Kan inte hitta någon inställning som styr vilken Tuner som används.
Hoppas någon kan hjälpa mig att förstå hur det hela fungerar eller kan hjälpa mig finna en lösning
Hälsningar
/ Henrik
Postad 19 February 2009 - 09:15
Skulle gissa att det antingen är fel på tuner 2 eller på den där lilla loopkabeln (den mellan Antenna1 out och Antenna2 in), andra tillverkare har haft problem med dessa kablar. Det är ju ingen speciell kabel på något sätt så det enklaste är att testa med en annan kabel.När väl inspelning pågår så får jag upp INGEN SIGNAL när jag vill bläddra mellan kanalerna. Kan inte hitta någon inställning som styr vilken Tuner som används.
Postad 19 February 2009 - 09:51
Jag tröttnade och lämnade in den på expert före nyår.
Klagade på hur den inte klarade att pausa/spola vid uppspelning från datorn, samt var allmänt gnällig och ville ha en fullt funktionell maskin eller byta. Basta.
För 3 veckor sedan hörde jag av mig (4 veckor sedan inlämning) och de ringde tillbaka efter samtal med tillverkaren att den skulle vara klar om en vecka. jahapp.
Började ringa då och då för en vecka sedan men de svarade aldrig på expert. när jag nästan gett upp svarade de i tisdags, dessutom samma kille som skött returen. Han ringde upp tillverkaren som sade att den skulle komma om en vecka (till) -ok!? Not!! Min expertkille blev förbannad sa att han ville ha en ny maskin _nu_.
Sedan ringde han mig och sade att jag skulle komma in så skulle vi fixa det här.
Och det lät ju bra...
Efter lite om och men så kunde han inte göra något åt min 24 månaders förlängning på boxer, men jag fick handla för värdet på boxen (6000kr).
Jag hade hunnit läsa på lite under eftermiddagen och sade att jag var intresserad av Sagem 94250 HD. De hade fått in den bara några dagar före, den kostade 4500, och så jag fick ett presentkort på 1500.
Jag vill gärna hitta en mediaspelare som typ popcornhour eller så för det jag fick över, men expert har visst inte mycket sånt.
Boxen funkar grymt stabilt i alla fall (alla viktiga grejjor funkar som på maximum, men de funkar, dessutom mpeg4) och och har en vettig fjärr, jämfört med Maximum. Snygg men obra får inte högsta betyg hos mig.
Slutsats. Jag gjorde en miss när jag blev förförd av att kunna få allt i samma box från början. Jag hade sedan lite tur och allt blev ganska bra till slut.
PS. Sagem 94250 HD kan man fortfarande få för 995 om man förlänger 2 år hos boxer (man måste ringa dem bara). Kan verkligen rekommenderas, även om jag inte kunde komma ur min förlängning...
Postad 28 February 2009 - 17:14
Har äntligen lyckas få igång merparten av nätverskfunktionaliteten på min box. Det som fortfarande inte fungerar är yttre inspelning / avspelning, dvs inspelning till nätdisk och (framför allt viktigt för mig) uppspelning från nätdisk. Jag menar då uppspelning direkt i boxen (alltså utan vlc) - detta ska ju funka med .ts-filer. Är det nån som lyckats få igång det?
Jag har ställt in kataloger i MFServer. Bilder, musik, samt uppspelning med VLC funkar som det ska (förutom att datorn är så slö så VLC-uppspelningen blir väldigt hackig). Har även kopierat in .ts-filer (överförda med PVR Manager) till mappen som ska användas för externa inspelningar, men när jag går in via multimediamenyn-yttre inspelningar-MFServer så hittar den visserligen katalogen,men inga filer som ligger där i.
Hittar heller inget sätt att spela in direkt till nätdisk. Man ska, såvitt jag förstått, kunna välja detta med function-knappen, där nätdisk (MFServer) borde kunna väljas pss som USB, om man har sådan inkopplad, men den hittar inget här heller.
Postad 04 March 2009 - 02:23
Har inte orkat krångla med boxen sen sist (var ju ett tag sen), men här verkar ju tyvärr inte ha hänt så mkt.(från prg-utvecklarna alltså)
Däremot tycks ju några hängivna själar här ha lagt ner många timmar på eget labbande (mkt taksamt då jag själv inte orkat)
Själv har jag inte ens fått ngt svar fr Kjerulff1? (minns inte ens hur de stavar) hehe..
Nu verkar den dock lagra även tv4 sport, vet ej från när och HUR? kan ju faktiskt även vara tack vare några ändringar fr Teracom?.
Ni som haft felet att boxen "fastnar" i ngt skumt standbyläge och ej vaknar fr standby utan måste startas om, har ni fått boxen utbytt? är det ett hårdvarufel? då borde man ju sno sig och skicka tillbaka den!
Har tvper? och digitaltvexperten? eller Ngn annan som jobbar med boxen ngn koll på detta (och hur många returer?) av 2 boxar är det nämligen bara den ena som tycks ha detta symtom.
Den andra har ju iofs andra buggar :-) men en del av dessa går motvilligt att leva med.
Tacksam om ngn vet detta innan garantin går ut..
Ni som labbat med olika PVR-man. , är det lätt att upp/nergradera eller stöter man på problem om man vill "återställa" el. backa en version? och helst återställa leveransversionen...
Postad 04 March 2009 - 22:06
Postad 13 March 2009 - 13:38
Och listan med inspelade program är oxå medioker jämfört med MyStuff's...
Men jag kör fortfarande båda...
Postad 14 March 2009 - 12:11
Ska jag vänta på framtida uppgraderingar eller byta mot Topfield TF 5720 alt. Sagem DTR 94250TA HD ???
Postad 26 March 2009 - 20:59
Är det någon som har fått till Direktavspelning med Vista? Alla försök att köra intällnings "wizarden" slutar bara med att popupen "The user does not have access to the requested information" när man försöker addera en mapp (givetvis delad). Generellt sätt är det ju svårare att dela mappar mellan Vista och Linux. Men jag hoppas på att någon har lyckats!! Har ni några tips?!?
mvh
//Anders
Postad 27 March 2009 - 07:45
För att lyckas behöver man starta mfserver manuellt. Prova detta:
1. Se till att inte mfserver.exe är igång på din dator sedan tidigare. Det finns en ikon bredvid klockan som du kan högerklicka på och välja "Exit".
2. Leta upp filen mfserver.exe på hårddisken. I mitt fall ligger den här "c:\Program Files\Maximum T-8000 PVRManager\MFServer.exe" men jag har för mig att jag valde ett icke-standardnamn vid installationen på installationsmappen.
3. Högerklicka på filen "mfserver.exe" och välj "Kör som administratör". Välj "Tilllåt" i den kontrolllfråga du får från Windows.
4. Ifall inte huvudfönstret visas får du klicka på ikonen nere vid klockan och välja "Open".
5. Tryck på knappen "Inställningar" och stega igenom wizarden. Det borde gå bra nu.
Tyvärr behöver jag avsluta med att påpeka att jag ändå har rätt många problem med denna del av boxen. Vissa mappar har jag delat ut, men de dyker ändå inte upp i boxen och när jag tar bort de mapparna från utdelningen och sedan försöker dela ut dem igen får jag meddelandet "Mappnamnet är redan utdelat och kan inte användas igen"... Om detta beror på bristande Vista-kompatibilitet eller något annat vet jag inte. Men, jag har lyckats dela ut vissa mappar och jag har kunnat se filmer som ligger på datorn på min TV så det är absolut värt att prova.
Lycka till!
Postad 28 March 2009 - 09:58
Jag hade testat att starta som aministatör, men jag hade nog inte uppmärksammat att när jag stängde ner en tidigare startad mfserver så hamnade den bara i traybaren. Nu fungerade det fint! Samba vill dock fortfarande inte fungera men det är inte så viktigt.
Nu kan jag dela ut mappar (eller rättare sagt jag har bara lyckats dela ut en mapp C:\users\Public\Videos\ Alla efterföljande försök att dela ut mappar slutar bara i att boxen/mfserver tycker att den redan är delad. Så den verkar lite skum som du skriver). Under direktavspelning på boxen ser jag nu den delade mappen, men inte några filer/filmer där under...
Postad 29 March 2009 - 13:43
1. Undvik att dela ut mappar som ligger i mappen "C:\Användare". Den mappen heter egentligen "C:\Users" även på svenska Vista, men Microsoft har en specialhantering som gör att den visas som "C:\Användare" - i program som är fullt Vista-kompatibla. Det är i grunden ett bra påfund tycker jag av skäl jag inte går in på här, men om man skriver datorprogram på ett lite dumt sätt riskerar man att få problem. Tydligen har det gjorts här så undvik att dela ut något i den mappen. Det inkluderar alla standardmappar som "Bilder", "Dokument", "Filmer" mm. Skapa istället en ny och egen mapp någonstans. Jag har själv gjort en mapp som heter "C:\Boxen" och där gjort undermapper för filmer, mp3 och tts.
2. Jag har själv undvikit att använda mappnamn som har fler än 8 bokstäver i sig i mapparna som jag delar ut, och de har heller inte mellanslag eller specialtecken i sig. Vet inte om det behövs, men...
3. Jag har också sett till att ta bort alla behörighetsnivåer på den mappen i mitt fall "Boxen". Vet egentligen inte om detta behövs, men Vista är lite kinkig med att låta andra datorer se vilka filer som finns på datorn har jag märkt i andra sammanhang. Jag har gjort så här: I Utforskaren högerklickar man på mappen och väljer Egenskaper. Välj fliken Säkerhet, klicka Redigera, klicka Lägg till, skriv "alla" och tryck Enter, klicka i kryssrutan under "Tillåt" för "Fullständig behörighet", klicka OK tills dialogrutorna stängts. På detta vis ska alla användare på datorn har fullständiga rättigheter på allting som ligger i denna mapp.
Hoppas något av detta hjälper dig!
Postad 29 March 2009 - 21:27
Postad 30 March 2009 - 13:01
Detta måste de ju fixa i nån firmwareuppdatering (när kommer den förresten???)
Postad 30 March 2009 - 13:07
Funderar på om det kan vara fel version av mfserver som jag har installerad, eller vad det kan vara. Vad kör ni för version av mfserver resp PVRManager?
Alla tips mottages tacksamt.
Jag har förresten lyckats med konststycket att installera (trodde jag iaf) samma version av PVRManager på två olika datorer. När jag kopierar över filer från boxen till nätdisk så får filerna dock ändelsen .ts från ena datorn och .tts från andra. Versionsnummer och datum är samma såvitt jag kan se, däremot är det svensk resp. engelsk version... Nån som sett detta? Och ni som fått direktinspelningen att funka, har ni haft svensk eller engelsk version?
Postad 02 April 2009 - 19:25
Jag har iofs inte testat att streama än.
Men, efter flyttning av kanaler blev det kaos. Istället för att flytta, kopierades tydligen kanalerna, så plötsligt fanns det många av varje.
Efter sommartiden så blev det ännu värre. Inspelningarna blev förskjutna en timme.
Nu gjorde jag en ny kanalsökning och efter det verkar rätt program spelas in rätt tid. Men - när man spelar upp ett program visas fel titel...
Jag undrar också varför inte text-tv fungerar som tidigare med min gamla enkla Samsungmottagare, dvs man kan få text både via tv:ns text och boxer-burkens text.
Nu funkar bara T-8000 texten. Så jag saknar klockan man kunde trycka fram på TV:ns fjärr.
Pratade med Freddie på kundtjänst m de här sakerna idag.
Han hade inte hört talas om sommartidsproblemen sa han... konstigt eftersom jag sett i tråden att många skickat mail om det här.
Ang. fel titel osv. så föreslog han en fabriksåterställning. Ska testa och se...
Ang. text-tv i TV:n, sa han att det tydligen fattas signal i scartens pinne 8 i T-8000 - kan det stämma?
Någon som vet hur det funkar?
Han sa också att fabriken jobbar på en FW-uppdataring som tar de värsta buggarna.
Jag frågade också varför man bara får några kanaler att välja på i PiP. Han menade att det var regler på att det bara får vara de fria kanalerna i PiP - låter också konstigt tycker jag...Varför begränsning i PiP?
Annars är jag hittills nöjd med burken. Jag har iofs inte så mycket att jämföra med eftersom det här är min första HDD-inspelare.
Jag saknar dock möjligheten att skippa inspelning av reklam och repriser.
Redigerat av Unregisteredab601f85, 02 April 2009 - 19:36.
Postad 02 April 2009 - 21:23
Nej, det stämmer inte. Problemet är helt enkelt att boxen inte skickar vidare informationen för text-tv till din TV.Ang. text-tv i TV:n, sa han att det tydligen fattas signal i scartens pinne 8 i T-8000 - kan det stämma?
Jag tror inte ett ögonblick på att det skulle finnas någon regel om detta, och vem skulle i så fall satt upp denna regel? Nej, det är garanterat en teknisk brist, en eftergift man gjort för att göra boxen enklare och billigare.Jag frågade också varför man bara får några kanaler att välja på i PiP. Han menade att det var regler på att det bara får vara de fria kanalerna i PiP - låter också konstigt tycker jag...Varför begränsning i PiP?
Postad 03 April 2009 - 09:14
Jag saknar klockan...
Och att man kan utnyttja TV:ns PiP så att man kan få delad bild mellan TV och text som jag kunde med den gamla enkla Samsungboxen.
Kan det vara en vald hårdvarulösning, eller nåt som skulle kunna gå att fixa via FW om bara viljan fanns?
Ni som testat att streama:
Går det på nåt sätt att streama ut t.ex. Youtube från en ansluten dator?
Redigerat av Unregisteredab601f85, 03 April 2009 - 09:20.
Postad 03 April 2009 - 10:12
Gissning 1: Text-TV kanske går att få till med FW, men förmodligen ligger det långt ner på prioriteringslistan. Även om jag betraktar mig själv som TextTV-junkie så tvingas vi nog acceptera att det mediet är på väg att somna in. SVT drar nu ner bemanningen vilket redan blivit tydligt.
Gissning 2: Jag misstänker att hårdvaran inte klarar att avkoda två samtidiga program och att man därefter för enkelhetens skull endast tillåter okrypterade kanaler. Vet att en del andra boxar har samma begränsning.
Postad 03 April 2009 - 14:42
Nej, det är VLC-uppspelning som vi (åtminstone jag) pratat om. Beklagar förvirringen.Edis mfl som tydligen lyckats få till direktavspelning - är det den externa inspelningen ni menar?
Nej, jag har inte heller fått till det av någon anledning. Varken från dator eller från USB-minne...Jag lyckas inte få igång det alls, har testat samma saker som ni verkar ha gjort också. mp3 och bilder funkar bra, men just in- och upppelning av .ts-filer eller .tts-filer på nätdisk går inte alls.'
Jag håller med om att fjärrstyrningsmöjligheterna är rätt dåliga, och dessutom är det otroligt knöligt att spela upp en DVD från datorn. Man måste välja VOB-filerna en i taget och VLC har inte ens vett att hindra Windows från att gå ner i energisparläge, så uppspelningen stoppas efter ett tag om man inte manuellt kommer ihåg att hindra detta... Förmodligen förindrar VLC Windows XP att gå ner i energisparläge (gissning), men på Vista måste man programmera annorlunda.VLC-uppspelning funkar f.ö. också, men är inget riktigt bra alternativ (pga för långsam dator bl.a., och dessutom rätt dåliga fjärrstyrningsmöjligheter).
MFServer.exe = 1.0.0.1Vad kör ni för version av mfserver resp PVRManager?
PVRManager.exe = 1.1.0.2
Ja, jag kan bara inställa för det fungerar inte på min TV heller, men min förra box hade inga problem att skicka text-tv genom samma scart-kabel.Nej, det stämmer inte. Problemet är helt enkelt att boxen inte skickar vidare informationen för text-tv till din TV.
Postad 05 April 2009 - 09:55
Jag är ny här, jag har läst frekvent men nu efter jag köpte min Maximum T-8000 så behöver jag skriva lite åxå ;.)
Verkar som det finns en och annan mjukvarubugg på maskinen enligt vad jag kunnat läsa här. Nu har jag inte hunnit testa alla gadgets på den ännu men naiv som man är trodde man ju att sånt är testat innan de släpper en produkt på konsumentmarknaden?
Jag kanske gör något fel men om jag har boxen i standby läge och morgonen därpå när jag vill kolla mina inspelningar går den inte att starta och det står "saknas" i textrutan??? Bruksen ger mig tyvärr inga ytterligare hintar om vad som är fel eller om det rent av är så enkelt att det är ett användarfel??
Tacksam för hjälp.
Mvh
Mattias
Redigerat av mt4base, 05 April 2009 - 15:17.
Postad 06 April 2009 - 19:13
Jag har bara råkat ut för detta en enda gång, och det var i morse (eller möjligen igår - jag är inte säker). Min gissning är att det berodde på att jag använt mig av frivisningen av Boxer-kaneler som varit under helgen, och när kanalerna "försvann" igen hände något i Boxen som gjorde att "Saknas" visades i displayen. Jag vet dock inte vad, men tills jag råkar ut för problemet igen hoppas jag att det är ett fel av engångskaraktär.Om jag har boxen i standby läge och morgonen därpå när jag vill kolla mina inspelningar går den inte att starta och det står "saknas" i textrutan??? Bruksen ger mig tyvärr inga ytterligare hintar om vad som är fel eller om det rent av är så enkelt att det är ett användarfel??
Dock, varje morgon (från 04:00) står boxen som "Loading EPG" och det försvinner inte förrän man manuellt stänger boxen vilket kräver 2-4 tryck på fjärren innan det fungerar... Irriterande, men harmlöst. Kanske var det den funktionen som misslyckades, om någon av kanalerna inte sände ut EPG:n på ett korrekt sätt? Ren gissning, men det skulle kunna förklara varför det inträffade under natten...
Någon fler som råkade ut för detta i helgen??
Postad 08 April 2009 - 15:16
Går det att streama musik bilder från en mac till Maximum T-8000??
Tacksam för svar.
Postad 14 April 2009 - 15:49
Volymstapeln i bilden funkar men det händer inget med ljudet.
Verkar bara lösa sig om man stänger av och sätter på burken.
Idéer?
Redigerat av Unregisteredab601f85, 14 April 2009 - 15:57.
Postad 15 April 2009 - 07:52
Det är ingenting som jag har råkat ut för. Hur tar du ut ljudet? Via HDMI direkt till TV:n, eller på något annat vis? Själv använder jag SCART tyvärr...Volymkontrollen på min T-8000 vägrar lyda fjärren lite nu och då. Volymstapeln i bilden funkar men det händer inget med ljudet. Verkar bara lösa sig om man stänger av och sätter på burken. Idéer?
Däremot har jag drabbats av ett annat ljudproblem, nämligen när utsändningen är i 5.1-ljud. Då blir ljudet i inspelade program lite hackigt. Kanske var 20-40:e sekund blir det tyst i kanske en tiondels sekund. Det var speciellt irriterande i melodifestivalen... Detta problem råkade jag ut för både när jag lyssnade på ljudet via SCARTen genom TV:n och genom RCA-utgångarna till en förstärkare.
Postad 15 April 2009 - 08:01
Jag vet egentligen inte - dels eftersom jag inte har Mac och dels eftersom jag bara streamat film - men jag tror inte att det går. Jag hittar ingen mjukvara för Mac på Kjaerulff1:s hemsida, och det borde inte räcka att VLC finns för Mac...Hej! Går det att streama musik bilder från en mac till Maximum T-8000?? Tacksam för svar.
Postad 15 April 2009 - 10:43
Det är ingenting som jag har råkat ut för. Hur tar du ut ljudet? Via HDMI direkt till TV:n, eller på något annat vis? Själv använder jag SCART tyvärr...
Däremot har jag drabbats av ett annat ljudproblem, nämligen när utsändningen är i 5.1-ljud. Då blir ljudet i inspelade program lite hackigt. Kanske var 20-40:e sekund blir det tyst i kanske en tiondels sekund. Det var speciellt irriterande i melodifestivalen... Detta problem råkade jag ut för både när jag lyssnade på ljudet via SCARTen genom TV:n och genom RCA-utgångarna till en förstärkare.
Jag kör också SCART
Men jag tycker inte att jag märkt att ljudet förvinner... Ska lyssna lite noggrannare
Postad 16 April 2009 - 17:52
Det här problemet har jag också, alltså att ljudet hackar ibland, precis som du beskriver, så du är inte ensam om det... Jag har inte försökt spåra det själv, men det kan nog stämma att det är när det är 5.1-ljud. Ska försöka ha lite koll på detta.Däremot har jag drabbats av ett annat ljudproblem, nämligen när utsändningen är i 5.1-ljud. Då blir ljudet i inspelade program lite hackigt. Kanske var 20-40:e sekund blir det tyst i kanske en tiondels sekund. Det var speciellt irriterande i melodifestivalen... Detta problem råkade jag ut för både när jag lyssnade på ljudet via SCARTen genom TV:n och genom RCA-utgångarna till en förstärkare.
Jag kör ut ljudet optiskt till förstärkare, så det verkar ju inte ha att göra med hur man tar ut ljudet.
Postad 22 April 2009 - 12:59
Letade lite i tråden men hittade inte svaret på mina frågor.
Har en kompis som äger denna box samt en BenQ Full HD projektor. Han vill gärna slippa starta projektorn för att kunna navigera runt i boxen och sätta på inspelningar. Han skulle då vilja ha en liten monitor för det ändamålet. HDMI utgången använder han till projektorn. Hur fungerar denna box, stänger den av alla analoga bildutgångar när HDMI är aktiv?
Skulle tänka sig en liten billig monitor med komposit-ingång. Andra förslag?
Postad 25 April 2009 - 19:46
Hitills (2h zappande/streamande) så är jag relativt nöjd. Dock är ju detta en äkta beta variant, så jag förutsätter att Marusys eller vem det nu är som hackat ihop linux paketet, gör detta till open source. Faktum att jag har svårt att förstå vad som inte är open source enligt stb.marusys.com.
Om ni vill komma åt partitionen på DVR disken så prova den gamla goa telnet.
(I vista får man nog först aktivera telnet via kontolpaneln/program o funktioner/aktivera eller inaktivera windowsfunktioner. Slå på telenet kllient där.)
Sedan är det bara att starta en telnet klient och skriva 'open ip-adress', så har ni hela skiten där.
Hacka på.
Postad 30 April 2009 - 10:42
Jag köpte igår en T-8000 och är kanonnöjd. Bättre än alla andra boxar jag testat ( Canal Digitals PVR, Sagem, Dilog)
Undrar bara om det är fler här som köpt "boxer varianten" på 160GB modellen? Verkar vara en tråd bara för 320GB modellen här?
Dessutom listar dom ju bara 320GB modellen som "Boxer modell" på soin hemsida?! Jag köpte en 160GB igår och där satt en stor Boxerblaffa (klistermärke) på den. Är det nåt nytt att även 160GB säljs med boxer navigator programvara och är boxer godkänd?
Postad 30 April 2009 - 13:47
Men storleksmässigt spelar det ingen roll då det går att använda extern hårddisk.
Grym box måste jag säga i alla fall!
Postad 01 May 2009 - 04:15
Postad 01 May 2009 - 19:36
Postad 08 May 2009 - 16:47
Tack för ditt mail.
Vi håller på med att ta fram en ny mjukvara till mottagaren och vad jag vet så inom den närmaste framtiden så ska den upp till Boxer för ett godkännande så jag hoppas det inte ska ta så lång tid nu innan vi får rätsida på de buggar du skrivit om.
Med vänlig hälsning / Best regards
Freddy Olsson
Service & support / After sales & support
Redigerat av Amitron, 08 May 2009 - 16:48.
Postad 12 May 2009 - 20:52
Nu är även jag en nybliven ägare av denna fina box
Har tidigare haft en Dilog 550 och skilnaderna är ju som sagt ofantligt stora!
Men en sak skiljer sig till Dilogens fördel; Hårddisken på denna box låter bra mycket mer. Jag måste ha ganska hög volym på TV´n för att överrösta boxens ljud!
Låter era boxar också högt? Eller har jag fått ett måndagsexemplar?
// Kim
Postad 16 May 2009 - 12:58
1) Kodade inspelningar avkodas INTE när boxen är i standbyläge. "Avkodning av kodade inspelningar" är "på". Jag har provat att sätta den till "av" och sen manuellt avkoda genom att trycka på blå färgknapp i "Spela upp inspelningar - TV" som nämns i svenska manualen på sidan 49, men utan framgång.
2) Samba från datorn till boxen vill inte fungera. Allt annat via PVR-managern funkar(flytta inspelningar, streaming via VLC, web remote etc) Enda som händer är att ett felmeddelande från Internet Explorer dyker upp som säger "Det gick inte att hitta file://192.168.2.5/. Kontrollera att du angett rätt sökväg ellerInternetadress"
Nån som har några tips?
(tvtvtv - jag tycker inte att boxen väsnas nämnvärt, märker den inte ens när TV:n är avstängd)
Postad 17 May 2009 - 09:58
Jag har försökt men det verkar inte funka
Först provade jag med AVI filer , men såg sen att det inte ska funka , så jag konverterade den till xvid men det funkade inte heller...
VLC startar upp i datorn och filmen börjar spelas där , men i Boxen så är det bara svart och det hänger sig.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Bästa PVR Boxer boxen?
9 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?