Postad 10 June 2013 - 18:32
Postad 10 June 2013 - 19:34
Riktigt tråkigt besked detta.
/Fredrik
Postad 10 June 2013 - 19:47
Postad 10 June 2013 - 20:07
Postad 10 June 2013 - 20:24
Postad 10 June 2013 - 20:47
Har själv paketet med två skivor per månad för 79 kr. Senaste tiden har det inte funnits tid att se så mycket film, så jag har 12 krediter kvar idag, värde en knapp femhundring. Chansen att man får tillbaka pengar är liten. Men å andra sidan får man tydligen 3 månader gratis Viaplay. Bra deal? Inte för min del. Streaming håller för låg kvalitet för att funka på en 3 meter bred duk. Frågan är vad man ska ha hembion till nu? Bor inte särskilt nära någon butik så att hyra är inget alternativ. Återstår att köpa film för 199-249 kr styck mot Lovefilms 39,50 kr styck. Känns som att man då bara kommer att satsa på helt säkra kort. Nä, detta är en mindre katastrof för oss som vill ha hög kvalitet till ett rimligt pris.
Jag har precis samma problem, inte kör jag 2 mil x 2 när jag får för mig att se en film. vet verkligen inte var jag ska vända mig nu mer än till alternativ som är gratis men mindre lämpliga, dessutom är inte dessa alternativ heller i den kvalitet som BD är även om de nog oftast är bättre än streaming.
Ja utvecklingen går bakåt, man kan inte se på BD till ett vettigt pris (och TV3HD går inte att få till ett vettigt pris via boxer). Ja känns så jäkla surt. Som tur är har jag bara 5 krediter och 2 filmer hemma varav den ena har jag köpt extra men inte hunnit utnytja, skit är det!
/Fredrik
Postad 10 June 2013 - 21:20
Blockbuster i usa had en sådan tjänst, fast de blev utkonkad av Netflix, som körde med streaming/post uthyrning. Hmm, plats för netflix att kliva in här också???
Postad 10 June 2013 - 21:31
Det hade varit tänkbart att t.ex. hemmakväll skulle kunna erbjuda hyrfilm på post, med bonusen att man skulle kunna hyra eller lämna på lokala butiken. Det får väl kosta vad det kostar. Jag tyckte att det var märkligt att jag var med på lovefilm i 5-7 år och de höjde prisen typ aldrig...De kunde ha tagit det dubla från mig iaf
Blockbuster i usa had en sådan tjänst, fast de blev utkonkad av Netflix, som körde med streaming/post uthyrning. Hmm, plats för netflix att kliva in här också???
Ja man tycker att Sverige borde vara stort nog för att driva en sådan verksamhet och vi får hoppas att Tex netflix eller någon annan snabbt kan starta upp en verksamhet. Man har ju säkert några i Göteborg som man kan rekrytera som kan den svenska branschen ;-)
Fredrik
Postad 10 June 2013 - 21:46
Postad 10 June 2013 - 21:50
Ja man tycker att Sverige borde vara stort nog för att driva en sådan verksamhet och vi får hoppas att Tex netflix eller någon annan snabbt kan starta upp en verksamhet. Man har ju säkert några i Göteborg som man kan rekrytera som kan den svenska branschen ;-)
Fredrik
Du är medveten om att Netflix fungerar utmärkt i Sverige va?
Postad 10 June 2013 - 22:06
Med fysisk uthyrning? Det var mer än jag visste.
Detta är en väldigt sorglig utveckling. Snart försvinner nog Hemmakväll också. Streaming är värdelöst.
Postad 10 June 2013 - 22:43
Slängde dom allihopa (inkl fodral och snygga covers på fotopapper) 4-5 år senare då jag upptäckte att jag aldrig tittat på en enda av dom (DVD kvalite var det förvisso då).
Dyker nog upp ngn annan tjänst som ersätter denna inom kort antagligen.
Köpa lite äldre filmer är ju inte så saftigt heller på tex amazon annars.
Postad 11 June 2013 - 01:19
Kommer tyvärr för min del innebära att filmkonsumtionen kommer sjunka, får börja hyra mer filmer från hemmakväll, som jag har inom promenadavstånd som tur är, och även via iTunes. Har hyrt film från iTunes vid någott tillfälle och det är faktiskt ganska hyfsad bildkvalité, mycket bättre än Netflix. Jag har ett konto där också men tyvärr är ju utbudet långt från tillfredsställande.
Postad 11 June 2013 - 06:24
Postad 11 June 2013 - 07:01
Förlåt jag var otydlig, jag vill inte ha någon streaming tjänst när jag ser på film utan jag vill ha en BD skriva med bra kvalitet på bild och ljud, dvs en netflix tjänst där man hyr ut filmer på samma sätt som lovefilm har gjort. Enlit tidigare inlägg så har tydligen netflix det i USA.
/Fredrik
Postad 11 June 2013 - 08:32
Postad 11 June 2013 - 09:34
Hade. Fysisk uthyrning är helt separat från Netflix streaming, men det stämmer att det var med fysisk uthyrning de började.Förlåt jag var otydlig, jag vill inte ha någon streaming tjänst när jag ser på film utan jag vill ha en BD skriva med bra kvalitet på bild och ljud, dvs en netflix tjänst där man hyr ut filmer på samma sätt som lovefilm har gjort. Enlit tidigare inlägg så har tydligen netflix det i USA.
/Fredrik
Själv kör jag Netflix till vardags, men hyr ofta Blu Ray hos Hemmakväll till helgen. 3 i en vecka för 120 kr när man vill se något nytt.
Redigerat av agpath, 11 June 2013 - 09:34.
Postad 11 June 2013 - 12:39
Postad 11 June 2013 - 12:53
Jag tycker oxå det är värdelöst att dom har lämnat sverige nu,dom kunde ju ha höjt priset lite kanske...Extremt tråkigt, Lovefilm stod för 100% av vår filmkonsumtion och vi har hittills hyrt nästan tusen filmer. Smidig hemsida, bra pris, snabba leveranser och bra kundtjänst. Det är sällsynt med en så väl fungerande tjänst. Det är ren idioti att stänga ner den enligt mig, men förmodligen är det girighet som styr. Det räcker inte att tjäna pengar, utan man vill tjäna mycket pengar. Hemmakväll är enda alternativet, med hutlösa priser i jämförelse och ett uselt utbud, i synnerhet på bluray. 179 kr/mån för fritt antal filmer, tre hemma samtidigt, var riktigt prisvärt. Streaming hakar jag på den dagen de kan erbjuda samma kvalitet som det bästa fysisk media kan erbjuda, och det lär dröja. Synd att det inte är fler som inser att det är bluray som krävs för att den där fina högupplösta TV:n/projektorn ska prestera.
vet du möjligen vilken streamingtjänst som idag har bäst kvalite/bitrate tro? ,när kommer streamingtjänster som har likadan videokvalitet som Bluray skivans överlägsna kvalite?
Postad 11 June 2013 - 12:58
Då kommer det aldrig att bli av! Bäst idag är väl Netflix med ca 5 Mbit/s. Att gå till ca 30 Mbit/s som Blu ray kräver (+ ljudet) kommer aldrig att ske då det inte står i relation till den förbättrade bildkvaliteten. Det skulle ju även kräva att alla kunder hade tillgång till fiber. Därtill skulle det bli enormt mycket dyrare ur lagringssynpunkt.Streaming hakar jag på den dagen de kan erbjuda samma kvalitet som det bästa fysisk media kan erbjuda, och det lär dröja..
Däremot skulle man kunna tänka sig att tex iTunes säljer nedladdningsbara filmer i BD-kvalitet.
Postad 11 June 2013 - 12:58
Jag tycker oxå det är värdelöst att dom har lämnat sverige nu,dom kunde ju ha höjt priset lite kanske...
vet du möjligen vilken streamingtjänst som idag har bäst kvalite/bitrate tro? ,när kommer streamingtjänster som har likadan videokvalitet som Bluray skivans överlägsna kvalite?
Jag har tyvärr ingen koll vad som är bäst, men gissningsvis är det som Netflix kallar SuperHD (jag vet, det är helt idiotiskt) bland det bättre. Tror det är runt 6 mbps, d.v.s. i runda slängar 1/8 av blurays maximala bitrate. Den dagen gemene mans bredband klarar 50 mbit utan dippar och leverantörerna kan leverera den bandbredden lär väl ligga några år framåt i tiden. Frågan är om det kommer räcka för det format som är bäst då, med 4K-upplösning o.s.v. Förmodligen kommer väl effektivare komprimeringsalgoritmer användas, men ändå... Den som lever får se.
Postad 11 June 2013 - 13:01
Då kommer det aldrig att bli av! Bäst idag är väl Netflix med ca 5 Mbit/s. Att gå till ca 30 Mbit/s som Blu ray kräver (+ ljudet) kommer aldrig att ske då det inte står i relation till den förbättrade bildkvaliteten. Det skulle ju även kräva att alla kunder hade tillgång till fiber. Därtill skulle det bli enormt mycket dyrare ur lagringssynpunkt.
Däremot skulle man kunna tänka sig att tex iTunes säljer nedladdningsbara filmer i BD-kvalitet.
Jag tror det blir av faktiskt, gissningsvis försvinner fysisk media på sikt medan folk får bättre och bättre bandbredd och ännu bättre standarder för bild och ljud tas fram. Men jag tror knappast det ligger runt knuten så att säga. Men som sagt, det kommer kräva effektiv komprimering och frågan är hur man kommer att se på okomprimerat HD-ljud. Folk är skrämmande obekymrade över dåligt ljud numera... :/
Postad 11 June 2013 - 13:02
Att gå till ca 30 Mbit/s som Blu ray kräver (+ ljudet) kommer aldrig att ske då det inte står i relation till den förbättrade bildkvaliteten.
Man har ju gjort lite tester ang bluray kontra itunes 1080p.
Inte så stora skillnader som ni vill tro.
Självklart är bluray bättre men inte milsvida.
Så kanske inte ska dissa alla streamingtjänster bara för att dom aldrig kommer köra 30-50mbit bitrate.
http://arstechnica.c...u-ray-shootout/
Har även blindtest där man testar vanlig DD och DTS mot dom nya TrueHD och DTSHDMA och där var det ännu mindre skillnad (knappt ngn klarade höra skillnaden).
Dessa tester gjordes hos Dolby kontra DTS laboratorier.
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 11 June 2013 - 13:04.
Postad 11 June 2013 - 13:08
Det behöver inte vara dåligt för att det är komprimerat ljud, tex DD 5.1. Däremot blir det dåligt när folk inte har vettiga ljudanläggningar utan tror att det räcker med en stor TV.Jag tror det blir av faktiskt, gissningsvis försvinner fysisk media på sikt medan folk får bättre och bättre bandbredd och ännu bättre standarder för bild och ljud tas fram. Men jag tror knappast det ligger runt knuten så att säga. Men som sagt, det kommer kräva effektiv komprimering och frågan är hur man kommer att se på okomprimerat HD-ljud. Folk är skrämmande obekymrade över dåligt ljud numera... :/
Postad 11 June 2013 - 13:08
Postad 11 June 2013 - 13:19
Postad 11 June 2013 - 13:31
Postad 11 June 2013 - 13:38
Det behöver inte vara dåligt för att det är komprimerat ljud, tex DD 5.1. Däremot blir det dåligt när folk inte har vettiga ljudanläggningar utan tror att det räcker med en stor TV.
Nej, visst kan det låta helt ok med DD 5.1 i bra bitrate, men HD-ljudet låter bättre.
Postad 11 June 2013 - 14:37
Sen är ju alla streamingtjänster väldigt beroende av bandbredd och kvaliteten på bredbanet och har man då en 12-14 Mbit in fördelat på 4 pers så blir ju också bildkvaliteten lidande emellanåt. För att inte tala om man kör med Wifi.
Jämförelser mellan BD och t.ex. Netflix finns lite här och var på nätet. Det som är det största problemet verkar vara vilken plattform man kör t.ex. Netflix ifrån, skiljer en del har jag sett.
Redigerat av Melmac, 11 June 2013 - 14:50.
Postad 11 June 2013 - 14:59
Nej, om man vill se allt nytt så är det hyra per film som gäller, tex iTunes.Finns det någon streamingtjänst som kan ge mig BD-kvalitet (i alla fall nästan) med fullgott surroundljud på alla filmer (inte bara vissa utvalda) och de senaste releaserna för en rimlig slant per månad? En tjänst som har alla filmbolagen?
Sen är ju alla streamingtjänster väldigt beroende av bandbredd och kvaliteten på bredbanet och har man då en 12-14 Mbit in fördelat på 4 pers så blir ju också bildkvaliteten lidande emellanåt. För att inte tala om man kör med Wifi.
Jämförelser mellan BD och t.ex. Netflix finns lite här och var på nätet. Det som är det största problemet verkar vara vilken plattform man kör t.ex. Netflix ifrån, skiljer en del har jag sett.
Det som störde mig med Lovefilm var att man inte kunde välja vilken film man skulle få hem. De plockade fån en lång lista som man fick göra och nya titlar tog oftast flera veckor innan man fick hem. Ur den aspekten så är tex Hemmakväll bättre.Konkurrensen är väl så hård att det inte lönar sig med att skicka filmer. Många medelkonsumenter vill kunna se en film beställd samma dag, skitsamma om bitraten är en åttondel av bluray.
Postad 11 June 2013 - 15:11
Det som störde mig med Lovefilm var att man inte kunde välja vilken film man skulle få hem. De plockade fån en lång lista som man fick göra och nya titlar tog oftast flera veckor innan man fick hem. Ur den aspekten så är tex Hemmakväll bättre.
Det störde mig i början men efter ett tag så gjorde det inte mig så mycket, det var snarare intressant att inte veta. Och alla filmerna på listan skulle ju ändå ses...
Postad 11 June 2013 - 15:22
Redigerat av Unregistered6df60672, 11 June 2013 - 15:23.
Postad 11 June 2013 - 15:30
Postad 11 June 2013 - 15:44
Ssedan kan man ju sälja av när man sett dem och få lite extra...
Postad 11 June 2013 - 16:36
Jag är intresserad. Vi köper in dom från Amazon.uk. Att fildela ger osäker kvalitet och streaming är helt ointressant på en 117" stor duk. Dessutom så vill jag ha HD-ljud. Detta känns helt surrealistiskt, som att tvingas tillbaka till 90-talet då vi sprang till videobutiken. Jag har ångest.Vi får gå ihop 10st där vi köper en film varannan månad, sedan skickar vi dem mellan oss, då kan man se fem nya filmer varje månad för en hundring + porto.
Postad 11 June 2013 - 16:40
Hade. Fysisk uthyrning är helt separat från Netflix streaming, men det stämmer att det var med fysisk uthyrning de började.
Själv kör jag Netflix till vardags, men hyr ofta Blu Ray hos Hemmakväll till helgen. 3 i en vecka för 120 kr när man vill se något nytt.
Har. https://dvd.netflix.com/ . Nuförtiden kan man betala för fyskisk uthyrning, eller streaming, eller båda från netflix i USA. Hemmakväll ska jag prova tills något bättre dyker upp. 120 för 3 filmer i en vecka är inte illa, bara det bökiga med återläming. Tack för tipset.
Postad 11 June 2013 - 18:06
Vad jag förstår, efter att ha läst Era kommentarer, så är det främst Blu-ray som ni hyrt från Lovefilm? Är det då främst nysläpp eller även äldre Blu-ray filmer som släppts för mer än 1 år sedan? Hur länge brukade man få vänta på att få en nysläppt film i lådan som man hade högt upp på sin hyrlista. Kom dem samma vecka, tre veckor senare eller ännu längre? Och vilken tjänst hade Ni? Fast antal filmer i månaden eller flexibelt beroende på när man skickade tillbaka?
/ Tim Olsson, MoviePrix
Postad 11 June 2013 - 19:16
Hej!
Vad jag förstår, efter att ha läst Era kommentarer, så är det främst Blu-ray som ni hyrt från Lovefilm? Är det då främst nysläpp eller även äldre Blu-ray filmer som släppts för mer än 1 år sedan? Hur länge brukade man få vänta på att få en nysläppt film i lådan som man hade högt upp på sin hyrlista. Kom dem samma vecka, tre veckor senare eller ännu längre? Och vilken tjänst hade Ni? Fast antal filmer i månaden eller flexibelt beroende på när man skickade tillbaka?
/ Tim Olsson, MoviePrix
Mest Blu-ray. Men det var även en stor fördel att de flesta äldre klassiker fanns. Det var ytterst sällan jag inte hitta det jag leta efter. Utbudet tyckte jag var en stor grej med lovefilm, då jämfört med lokala Hemmakväll.
En nysläppt film fick jag oftast omedelbart, med några undantag.
Fast paket med 4 filmer i månaden. Hyrde 2 extra filmer varje månad. Det blev tillsammans det billigaste alternativet och så många jag hann titta på.
Postad 11 June 2013 - 19:27
Postad 11 June 2013 - 19:27
Främst nysläppta Blu-Ray filmer. En lista med 20 filmer brukar omsättas på cirka 6-7 veckor, om man hyr 3 filmer åt gången och dessa skickas tillbaka inom 2-3 dagar, så att man får 3 nya inom en vecka från förra utskicket (inkl postgången). Jag fick intrycket av att de inte brydde sig om var i listan de tog filmer ifrån. Ibland fick man filmer från toppen av listan, ibland från botten. Det spelar egentligen ingen roll, för man vill ju se alla som finns i listan.Hej!
/ Tim Olsson, MoviePrix
Postad 11 June 2013 - 19:48
Postad 11 June 2013 - 20:14
Är någon här intresserad av ovanstående ide (innan tråden dör ut)? Jag är, men det krävs fler och kanske också ett högre belopp på uppåt 200-300kr/månad. Jag tror inte att vi kommer hitta något blu-ray alternativ till Lovefilm, så ...Vi får gå ihop 10st där vi köper en film varannan månad, sedan skickar vi dem mellan oss, då kan man se fem nya filmer varje månad för en hundring + porto.
Postad 11 June 2013 - 20:34
Hej!
/ Tim Olsson, MoviePrix
Vi körde i princip bara nya blurayfilmer, DVD endast i undantagsfall (lite mer udda filmer, t.ex. rysare, som inte släpptes på bluray). Vi körde det största abonnemanget med tre filmer hemma åt gången och obegränsat antal. Vi brukade se dessa tre på helgen så totalt blev det alltså 12+ filmer i månaden. Om man fick en film direkt eller inte berodde så klart på hur pass populär den var, ibland fick man den samma vecka, ibland kunde det ta flera veckor men sällan mer än en månad generellt skulle jag påstå. Och för min del kunde jag gärna vänta på det. Det absolut bästa med Lovefilm var det stora utbudet och att det var snabba leveranser, returnerade man en eller flera filmer fick man alltid samma antal tillbaka två dagar senare i 99 fall av 100.
Postad 11 June 2013 - 20:55
Jag hyrde uteslutande Blu-Ray under flera år. Jag hyrde både gamla och nya filmer inledningsvis, med nu har jag gått igenom de "klassiker" som jag tyckte var bra och hyr numera bara nysläpp. Jag hade alltid mer än tio filmer i listan som jag kunde tänka mig att se, tre i prio 1, tre i prio 2 och resten i prio 3. Jag kommer inte ihåg sist som jag inte fick en prio 1 eller 2 så utifån den aspekten var tjänsten utmärkt. Förutom något enstaka tillfälle så hyrde jag fyra filmer/månad för 99 kr. Otroligt billigt tycker jag med tanke på frakt m m . Servicen med direktleverans istället för att köra förbi en fysisk lokal är viktig för mig. Att det inte alltid blev exakt den film som stod högst upp på listan hade jag inga problem med, det var lika spännande varje gång det lilla röda kuvertet kom.Hej!
/ Tim Olsson, MoviePrix
Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 11 June 2013 - 20:57.
Postad 12 June 2013 - 00:36
Detta känns riktigt jävla surt. Har betalat 179:- i månaden för 3 filmer vilket ger ett snitt (ej räknat med prishöjningar) på 20,65kr per film. Har ett lokalt Hemmakväll men priserna känns för höga och utbudet för litet.
Postad 12 June 2013 - 11:42
Postad 12 June 2013 - 15:31
Ex Walker Texas Ranger
Postad 12 June 2013 - 16:22
För mig var LF något bra man ville se på Serie som man inte hade lust att köpa men vill endå se dom en gång.
Ex Walker Texas Ranger
För mig gällde det filmer, filmer man vill se men inte köpa tex såna som får 2-3 i betyg, fanns dom som fick 1 i betyg som man inte såg klart men då var det ju bara skicka tillbaka den, man tar ju inga såna risker på Hemmakväll direkt. Sen hade ju lovefilm ett grymt utbud som ingen butik slår.
Har köpt många filmer tack vare lovefilm, hyrt och gillat den sen köpt.
Postad 12 June 2013 - 17:53
Är kund hos både Netflix och Viaplay men utbudet är begränsat och kvalitén är bra men inte utmärkt.
Pris per filmupplevelse blir idag hög då jag har svårt att hitta vad jag gillar på både Netflix och Viaplay.
Med Lovefilm kunde jag hitta en film på IMDB sen bara lägga den i listan. Riktigt tråkigt att det inte finns något alternativ.
Hoppas någon läser detta och startar en liknande tjänst.
Postad 12 June 2013 - 18:33
Man har ju gjort lite tester ang bluray kontra itunes 1080p.
Inte så stora skillnader som ni vill tro.
Självklart är bluray bättre men inte milsvida.
Så kanske inte ska dissa alla streamingtjänster bara för att dom aldrig kommer köra 30-50mbit bitrate.
http://arstechnica.c...u-ray-shootout/
Har även blindtest där man testar vanlig DD och DTS mot dom nya TrueHD och DTSHDMA och där var det ännu mindre skillnad (knappt ngn klarade höra skillnaden).
Dessa tester gjordes hos Dolby kontra DTS laboratorier.
Här slog du huvudet på spiken och det var en bra jämförelse i länken du postade.
Om man inte bryr sig om utbrända högdagrar, uselt kontrastomfång, banding och dassigt ljud så är streaming helt OK.
Det finns usla Blu-ray utgåvor, devisen skit in - skit ut gäller även för Blu-ray.
Sen finns det utmärkta utgåvor där bilden och ljudet är högklassiga och följdaktligen blir det komprimerade resultatet bättre. Men trots det kommer streaming ändå aldrig någonsin ge rättvisa åt dessa filmer.
För oss film-nördar som fortfarande ser och hör bra och som vill njuta av välgjorda lååånga filmer med hög bitrate på våra Full-HD plasmor och maffigt bioljud genom våra välljudande Hi-Fi-system är det fortfarande Blu-ray som gäller.
Fy fan, skäms på er Lovefilm och Amazon... det ligger en hund begraven här!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
63 filmer
7 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?