Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Puckar under förstärkare

164 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 June 2009 - 10:25

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

He he ganska rolig den här tråden :D .

Som vanligt är det väldigt svårt att bevisa något med ljud, är lite som "är den här tavlan snygg"?

Själv har jag prvat SDfötter under min cd, tyckte inte jag märkte något faktiskt.
Skulle det dock inte kunna vara en skillnad om man spelade högt och vibrationer skapades i cdstället/bänken som fortplantades till cdn/förstärkaren? Då skulle väl det kunna vara bra med "puckar" under grejjerna?
Jag menar, det är ofta inte bra att skaka en bärbar cdspelare?

Bara tankesvammel från min sida och inte alls något bevisat :lol: .

Fast om man jämför med att skaka en bärbar CD-spelare så brukar det resultera i att ljudet hackar ganska tydligt, och man får nog höra ganska illa om man inte ska märka det :lol:

Postad 02 June 2009 - 10:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Matrix, förmodligen. :lol:

Ne, man kan inte veta säkert... :D :lol:

Postad 02 June 2009 - 10:28

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Fast om man jämför med att skaka en bärbar CD-spelare så brukar det resultera i att ljudet hackar ganska tydligt, och man får nog höra ganska illa om man inte ska märka det :D

Jo det är sant iofs :lol: .

Menade väl att det kanske kan bli en försämring av ljudet även innan det hackar kanske........?

Redigerat av genstruktur, 02 June 2009 - 10:29.

Postad 02 June 2009 - 10:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Fast om man jämför med att skaka en bärbar CD-spelare så brukar det resultera i att ljudet hackar ganska tydligt, och man får nog höra ganska illa om man inte ska märka det :lol:

exakt, den lilla påverkar som blir på analogkretsarna av skakandet resulterar i viss disst, men denna är så lite, lite så att jag är 110% säker på att jag inte hör den.
dem rörliga delarna kan dock påveraks så att det hackar, men klart, att det e ju inte så konstigt, och kan ju knappast ses som någon ljudförsämrande, snarare ljudavbrytande... :D just detta som e grejen med digitala lösnignar, antingen blir det tyst, klipper eller liknande.. signalen kan inte vara bra eller mindre bra, bara bra eller inte alls är alternativen!
De digitala kretsarna är inte ett dugg känsliga i en CD spelare, så dem behöver vi inte ens prata om

Redigerat av DVD-ai, 02 June 2009 - 10:32.

Postad 02 June 2009 - 10:35

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

exakt, den lilla påverkar som blir på analogkretsarna av skakandet resulterar i viss disst, men denna är så lite, lite så att jag är 110% säker på att jag inte hör den.
dem rörliga delarna kan dock påveraks så att det hackar, men klart, att det e ju inte så konstigt, och kan ju knappast ses som någon ljudförsämrande, snarare ljudavbrytande... :D just detta som e grejen med digitala lösnignar, antingen blir det tyst, klipper eller liknande.. signalen kan inte vara bra eller mindre bra, bara bra eller inte alls är alternativen!
De digitala kretsarna är inte ett dugg känsliga i en CD spelare, så dem behöver vi inte ens prata om

Skulle man kunna höra vibrationernas påverkan på analoga kretsar skulle man antagligen bli tvungen att lägga puckar hela vägen under alla kablar också och plötsligt tar det sig oanade proportioner...

Postad 02 June 2009 - 10:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Skulle man kunna höra vibrationernas påverkan på analoga kretsar skulle man antagligen bli tvungen att lägga puckar hela vägen under alla kablar också och plötsligt tar det sig oanade proportioner...

Njaa, nu pratar jag om kondensatorer framförallt som är klart mickrofoniska ;)
och det hopaps jag alla känner till, transistorer har en förmåga att disst om dem utsätts för vibrationer också.
Inte kablarna pratar jag inte om nu, glöm dom! :D
påverkan finns och kan mätas helt klart, på komponenterna separat då alltså (i en kontruktion som helhet har jag ej testat dock...), men för att påverkan ska bli så stor att den kan mätas så ska det vara bra jävligt!!!! mycket vibrationer och för att det ska höras så vet jag inte vad man skulle behöva utsätta CD-spelaren för... :lol: :lol:

kondensatorer "vanliga elektrolyter" är som sagt mickrofoniska, och detta är ju ett faktum att dem "tar alltså upp ljud", även om man isolerar dem från underlaget, så detta hjälper inte "kuddar" så mycket för i alla fal...
Men dessa tar också upp så otroligt lite så det e löjligt att ens nämna och hörs inte!

Postad 02 June 2009 - 15:58

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Det är ju själva fan att du inte kan låta mittiprick svara själv! :lol: Vi får se om han håller med...

Ja är det inte irriterande... :lol: Det du inte tycks förstå är att man så gott som oavsett sammanhang gör ständiga sannolikhetsbedömningar och skapar sig en bild eller åsikt baserat på detta. Man kan t.ex. värdera sina egna erfarenheter och möjligheter och på det sättet komma fram till ett resultat, men man kan även välja att använda andras kunnande och åsikter (kanske i en kombination) och samtidigt värdera dessas auktoritet eller brist på sådant. Vardagen handlar ju som som sagt om ständiga sådana beslutsvärderingar men vi tänker ju inte på så många utav dem då det oftast sker omedvetet och med automatik. En del beslut blir felaktiga t.ex. beroende på att man överskattar andra eller sig själv (det sistnämnda är som märks i den här tråden inte alls ovanligt :D ).

Min "no-nonsens-grund" har jag nog fått av bl.a. min far som i många år jobbade med radio och tv och senare som tekniker på SR. Det finns många andra både faktorer och auktoriteter som bidrar till att jag inte ser ditt "jag fixar ett blindtest vilken dag i veckan" som speciellt trovärdigt när det gäller apparatfötter till cd-spelare. Snacka går ju och den man oftast lurar först är sig själv om man inte är ödmjuk inför problemen. Du sitter ju i en guldsits iom att du tror så hårt på detta. Du borde då inte ha några som helst problem att påvisa det i ett blindtest (om inte för andra så för dig själv). Att de som inte tror på hörbara skillnader skall göra det i ett test är troligtvis bortkastat (då en frånvaro inte går att påvisa).

Antar att du har läst en del från mrVälljud? Han gick tidigare stenhårt in för att han hörde stora skillnader på cd-spelare och att pris och ljudkvalitet hårt hörde ihop. Efter att ha blindtestat och verkligen undersökt är han numera klart mer ödmjuk över sina tidigare upplevelser. Kanske blir samma för dig, kanske inte?

"Jag är ganska glad trotts att jag vid utgången av testerna ser annorlunda på hifivärlden än vid ingången."
https://www.minhembi...välljud/231832/

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 02 June 2009 - 16:32.

Postad 02 June 2009 - 18:43

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Ja är det inte irriterande... ;) Det du inte tycks förstå är att man så gott som oavsett sammanhang gör ständiga sannolikhetsbedömningar och skapar sig en bild eller åsikt baserat på detta. Man kan t.ex. värdera sina egna erfarenheter och möjligheter och på det sättet komma fram till ett resultat, men man kan även välja att använda andras kunnande och åsikter (kanske i en kombination) och samtidigt värdera dessas auktoritet eller brist på sådant. Vardagen handlar ju som som sagt om ständiga sådana beslutsvärderingar men vi tänker ju inte på så många utav dem då det oftast sker omedvetet och med automatik. En del beslut blir felaktiga t.ex. beroende på att man överskattar andra eller sig själv (det sistnämnda är som märks i den här tråden inte alls ovanligt :D ).

Min "no-nonsens-grund" har jag nog fått av bl.a. min far som i många år jobbade med radio och tv och senare som tekniker på SR. Det finns många andra både faktorer och auktoriteter som bidrar till att jag inte ser ditt "jag fixar ett blindtest vilken dag i veckan" som speciellt trovärdigt när det gäller apparatfötter till cd-spelare. Snacka går ju och den man oftast lurar först är sig själv om man inte är ödmjuk inför problemen. Du sitter ju i en guldsits iom att du tror så hårt på detta. Du borde då inte ha några som helst problem att påvisa det i ett blindtest (om inte för andra så för dig själv). Att de som inte tror på hörbara skillnader skall göra det i ett test är troligtvis bortkastat (då en frånvaro inte går att påvisa).

Antar att du har läst en del från mrVälljud? Han gick tidigare stenhårt in för att han hörde stora skillnader på cd-spelare och att pris och ljudkvalitet hårt hörde ihop. Efter att ha blindtestat och verkligen undersökt är han numera klart mer ödmjuk över sina tidigare upplevelser. Kanske blir samma för dig, kanske inte?

"Jag är ganska glad trotts att jag vid utgången av testerna ser annorlunda på hifivärlden än vid ingången."
https://www.minhembi...välljud/231832/

Man behöver inte överskatta sig själv bara för att man vet med sig att man har ett tränat öra med en oerhörd musikalitet inbyggd... :lol: Överskatta? Moi?

På tal om så kallade auktoriteter eller "experter" inom olika områden; prata med en elektriker om vitsen med att ansluta en hifiapparat rättvänt i vägguttaget. Han kommer garanterat att skratta (min gjorde det) och hänvisa till sina kunskaper om hur växelström fungerar och att fasen och nollan till höger eller vänster inte har någon som helst betydelse för ljudåtergivningen. Bör man lita blint på denne, för onekligen har han ju en poäng, åtminstone gällande de flesta elprylar (en lampa påverkas ju inte direkt av hur man vänder kontakten), eller ska man förhålla sig sunt skeptiskt, testa själv och först därefter utvärdera? Det är ju i alla fall gratis, så några ekonomiska förluster lär man ju inte lida.

Vi kommer aldrig att bli överens, du och jag mittipuck, f'låt, mittiprick (men du envisas ju med att kalla mig bensake), och det är väl inte vitsen med debatten heller. Synd bara att du har så mycket kvasiprestige och skepticism inbyggd att du inte ens vill testa för att du tror att hjärnan spelar dig ett spratt varje gång du tror dig höra något. Vari ligger faran? Tycker inte du liksom jag att detta med hifi och prylar är ganska kul? Vore det inte häftigt att få uppleva den där "ah, fan vad bra det blev" när du gjort någon förändring/förbättring? Betydligt roligare än att kolla spökprogram på TV och skratta åt de medverkande "dårarna"... :lol: Tycker jag, i alla fall.

Redigerat av bensnake, 02 June 2009 - 19:24.

Postad 02 June 2009 - 18:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Man behöver inte överskatta sig själv bara för att man vet med sig att man har ett tränat öra med en oerhörd musikalitet inbyggd... :D Överskatta? Moi?

På tal om så kallade auktoriteter eller "experter" inom olika områden; prata med en elektriker om vitsen med att ansluta en hifiapparat rättvänt i vägguttaget. Han kommer garanterat att skratta (min gjorde det) och hänvisa till sina kunskaper om hur växelström fungerar och att fasen och nollan till höger eller vänster inte har någon som helst betydelse för ljudåtergivningen. Bör man lita blint på denne, för onekligen har han ju en poäng, åtminstone gällande de flesta elprylar (en lampa påverkas ju inte direkt av hur man vänder kontakten), eller ska man förhålla sig sunt skeptiskt, testa själv och först därefter utvärdera? Det är ju i alla fall gratis, så några ekonomiska förluster lär man ju inte lida.

Vi kommer aldrig att bli överens, du och jag mittipuck, f'låt, mittiprick (men du envisas ju med att kalla mig bensake), och det är väl inte vitsen med debatten heller. Synd bara att du har så mycket kvasiprestige och skepticism inbyggd att du inte ens vill testa för att du tror att hjärnan spelar dig ett spratt varje gång du tror dig höra något. Vari ligger faran? Tycker inte du liksom jag att detta med hifi och prylar är ganska kul? Vore det inte häftigt att få uppleva den där "ah, fan vad bra det blev" när du gjort någon förändring/förbättring? Betydligt roligare än att kolla spökprogram på TV och skratta åt de medverkande dårarna... :lol: Tycker jag, i alla fall.

Hur man vänder kontakten gör i allra största grad skillnad ! (om man har flera aparater kopplade till varandra, detta för att man inte vill ha för stora potential-skillnader mellan dessa, kan medföra brus, knaster eller brum.... om detta inte är "rätt" vänt med kontakterna)
Det kan man bevisa/mäta och höra (jo, man hör väldigt tydligt om det brummar, knastrar eller brusar... ;)) så det är verkligen inget skitsnack, det va en "expert" som inte viste vad han pratade om...

såja, ursäkta för mig och fortsätt, va bara tvungen att kommentera detta.. :lol:

Postad 02 June 2009 - 19:22

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Hur man vänder kontakten gör i allra största grad skillnad

Vi får se om min antagonist delar denna uppfattning... :D

Postad 02 June 2009 - 19:47

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Information samlar man lämpligast från flera håll. Testa själv kan också vara viktigt. Det där får man värdera från fall till fall.

Vi kommer aldrig att bli överens, du och jag mittipuck, f'låt, mittiprick (men du envisas ju med att kalla mig bensake), och det är väl inte vitsen med debatten heller.

Jo för där är vi faktiskt helt överens! :D Sorry om du uppfattade Bensake som nedsättande. Det var en ren misuppfattning av hur ditt nick stavades, inget annat.

Synd bara att du har så mycket kvasiprestige och skepticism inbyggd att du inte ens vill testa för att du tror att hjärnan spelar dig ett spratt varje gång du tror dig höra något.

Du är duktig på missuppfatta, feltolka och lägga till... Jämförde några olika hörlurar till mp3 och mobil häromdagen. Var mycket givande. Att lägga energi och pengar på att som du kallar det "testa" apparatfötter till elektroniken ser jag däremot som ointressant i dagsläget (för osannolikt att det skulle ge mer än placeboeffkter). Upp till var och en... Var sak är sin och värderas därefter.

Postad 02 June 2009 - 20:02

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Sorry om du uppfattade Bensake som nedsättande. Det var en ren misuppfattning av hur ditt nick stavades, inget annat.

Jag förstod det och uppfattade det inte som nedssättande. Kunde dock inte låta bli att kalla dig mittipuck, med anledning av trådens innehåll. Det syftade alltså inte på bristande intelligens i bemärkelsen puckad. :D Men det trodde du nog inte att jag menade heller.

Vem vet, någon gång i framtiden kanske du anser dämpkuddar vara värda att testa. Ju högre upp i materialstandard på anläggning man kommer, desto roligare blir det att tweaka! Vet du varför? Jo, för att även de minsta nyansskillnaderna blir uppenbara.

Tack för god match!

/bensnake

Postad 02 June 2009 - 20:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Va!

Nee, inte det dags att slänga in handduken än grabbar, kom igen nu, nya friska tag i morgon eller ?! :D

Postad 02 June 2009 - 21:46

Shine_on7
  • Shine_on7
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Underbar tråd! ;)

Tack! (kammar kredd) :)

Postad 03 June 2009 - 11:42

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Ju högre upp i materialstandard på anläggning man kommer, desto roligare blir det att tweaka! Vet du varför? Jo, för att även de minsta nyansskillnaderna blir uppenbara.

Har iofs hört riktigt dyra setups som i mina öron låtit mindre detaljerade (bra) än anläggningar som kostat mycket mindre så att pris och materialstandard automatiskt skulle låta bättre eller mer detaljerat stämmer imo inte. Däremot är en övertro på sådant perfekt som grogrund till förväntningseffekter om man inte är vaksam eller undersöker förutsättninngslöst. Är fortfarande lite nyfiken på vad man skall ha för anläggning som är tillräckligt bra för att uppleva effekter av t.ex. avvibrering av elektronik för att du inte skall kunna slänga in ditt "frikort" - ej tillräckligt avslöjande anläggning. Fast det hela är ju en paradox för hur vet man att man inte har det - för att man inte hör någon skillnad på med eller utan fötter under cd-spelaren? ;)

Säger som Vera Lynn - We`ll meet again.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.