Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nu finns mitt påbörjade hembiobygge att skåda

207 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 May 2004 - 21:39

kosspatrik
  • kosspatrik
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
MYCKET imponerad Anders!

Postad 13 May 2004 - 11:59

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

MYCKET imponerad Anders!

Jag bugar och tackar.

ycc140: Då bokar jag 2 biljeter till Troja premiären

Till smygpremiären så blir det ingen dålig internetkopia av Troja! Nä det blir konungens återkomst. Skall bli skoj att äntligen få höra den med ordentligt ljud och bild. När den officiella premiären dagas så har du givetvis en stående inbjudan :(.

Idag så sitter jag och spelar in mina nya fronthögtalare så sakteliga medans jag lägger pengarna på hög för att så småningom kunna inhandla ecophontaket.

En liten anekdot: I helgen som var så hade vi en stor 40-årsfest för min fru. När jag visade biorummet för både manliga och kvinnliga intressenter så var det MÅNGA som ville få ett litet bild och ljudsample. Det var med viss svårighet som jag motade ut ett par stycken så att de kunde återgå till festen ;).

Flera stycken kom senare fram och uttryckte sin förhoppning om att bli inbjudna till kommande cineastkvällar med en stilla måltid som följs av en shyst rulle och kanske ett litet glas rökt whisky för att avrunda kvällens upplevelse...

Redigerat av Unregisteredd942f423, 13 May 2004 - 12:01.

Postad 13 May 2004 - 12:25

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2360 inlägg
  • 0
Låter kul får jag säga =D

Vart bor du ?
Skulle vara ball längre fram att se dina bio. :(

Postad 13 May 2004 - 14:31

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Låter kul får jag säga =D

Vart bor du ?
Skulle vara ball längre fram att se dina bio.  :(

Jag bor på landets baksida (som ni säger i Götet), Stockholm. Även om jag är stolt så har jag bara EN bio ;).

Redigerat av Unregisteredd942f423, 13 May 2004 - 14:32.

Postad 19 May 2004 - 14:43

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Har lagt till två bilder i galleriet på mina nya högtalare och justerad belysningen för att få rätt känsla.

Postad 19 May 2004 - 15:59

Unregisteredd974c2c9
  • Unregisteredd974c2c9
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Det ser riktigt mysigt ut.

Postad 19 May 2004 - 22:38

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2360 inlägg
  • 0
Ser riktigt bra ut :rolleyes:

Postad 19 May 2004 - 22:53

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Jag tackar så mycket mina herrer :rolleyes:

Kör *nudelracet* just nu för att kunna uppgradera anläggningen i höst. Ett datorrack hade jag också tänkt att inhandla vad det lider :D

Postad 20 May 2004 - 00:08

Unregistered782df325
  • Unregistered782df325
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Nämen, nu börjar det ju likna nåt åt det stiligare hållet! Kan du inte lägga in lite ljusare bilder och visa lite mer hur det ser ut baktill?

Postad 20 May 2004 - 07:33

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2360 inlägg
  • 0
Dator rack :rolleyes:

Humm hm hör av dig när det är dags så... :D

Postad 21 May 2004 - 17:29

Unregistered38522
  • Unregistered38522
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
tjena!
vad ska du ha för golv???? är det en plast matta som du har nu på golvet??ligger den direkt på botten plattan? är lite nyfiken för jag ska själv bygga mig ett bio rum med tiden.

/ Roger

Postad 23 May 2004 - 10:52

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Mattan som ligger där idag är en lineoleummatta, vilken vilar på en flytande golvkonstruktion, och på den tänkte jag lägga i en 10mm stegljudsisolerande luftljudsabsorbent från Swedac. Ovanpå detta en tjock heltäckningsmatta.

Den flytande golvkonstuktionen fanns där redan när vi flyttade in.

Av fuktskäl bör du inte lägga ditt *slutgolv* direkt på bottenplattan. Har du redan lågt i tak är det bättre att bila bort en bit av bottenplattan så att du får plats med ett fuktskyddande skikt.

Postad 24 May 2004 - 02:09

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2360 inlägg
  • 0
Nice, snygg färg på väggen den röda menar jag..

Postad 24 May 2004 - 09:16

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

• 1119 inlägg
  • 0
Ser riktigt fräscht ut! Lagom storlek på rum och duk, blir nog många sköna filmkvällar där!

Färgen på väggen verkar vara lik RAL3004 (som de insatta känner till som färgen på min feta komponentvideokabel!).

Postad bild

Mvh,
Marcus

Postad 24 May 2004 - 10:02

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Tack för de fina orden mina herrar ;)

Marcus: När jag väl har införskaffat min slutgiltiga DVD-spelare så lär du få en beställning på nytt kablage (tyckte inte min testspelare Yamakawa var värt det)!

Postad 11 June 2004 - 08:43

Unregistered4e0fc6a2
  • Unregistered4e0fc6a2
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
YCC140, vad har hänt med denna tråd? :P

Hur går det med ditt bygge? Ska vi suktande prisjaktsmedlemmar få se några bilder på det färdiga underverket, eller? ;)

Hoppas att allt har gått/går bra! ;)

Mvh
//Rodeye

Postad 11 June 2004 - 10:24

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

• 960 inlägg
  • 0
Mycket imponerande bygge - hoppas att man själv kan åstadkomma något liknande när man flyttar till en större villa.

Men, var hittar ni alla biostolar??, tycker att jag ser att folk har dem överallt, men jag hittar inga ;)

Postad 11 June 2004 - 16:19

The Hulk
  • The Hulk
  • Veteran

• 2360 inlägg
  • 0
YCC140: Jag har sagt det innan och jag säger det igen.
Toksnyggt mums vi får nog köra som du och tapetsera längre fram, våran färg är för mat vilket gör den känslig för beröring.

JohanK: Jag har 6 stolar till salu.

http://81.26.250.247...bum.php&page=50

Maila om intresse finns:

[email protected]

Postad 11 June 2004 - 21:05

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Tråden har väl sovit ett litet tag :blink: mest beroende på penningbrist... Men skam den som ger sig. Idag fick jag ANTLIGEN min centerhögtalare, en Infinity Beta C360. Har bara väntat på den sedan slutet på februari... Har hunnit se en film (femte elementet) och spelat en massa musik. Kan bara konstatera att jag är helnöjd :D

Nästa delmoment blir att beställa och sätta upp akustiktaket. Måste först lyckas i mina förhandlingar med min fru att det är något som absolut behövs göras innan sommarOS börjar...

Postad 11 June 2004 - 21:12

Fudge_79
  • Fudge_79
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Säg att du måste ha det färdigt innan fotbolls-EM istället så borde det ju gå snabbare :D

Postad 12 June 2004 - 10:53

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Tja!

Jag fick uppfattningen att du redan hade köpt taket??

Du skrev ett riktigt bra pris på ca:250-300kr, när jag kollade på beijer så fick jag ett pris på 12000kr till ett rum på 13kvm!!!

Ps. fan vad mina nya Cerwin Vega kan RÖJA, dock skall jag åka och byta 12" till 15" i veckan...

Nån som känner till nån som säljer ett FETT tvåkanals-slutsteg(200-300w)? :D :blink:

Postad 12 June 2004 - 14:38

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
Dr.Death vilken serie har du?

Postad 14 June 2004 - 07:54

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Classic, tyckte den lät bättre äv V-serien som jag oxå provlyssnade! ;)

Postad 04 July 2004 - 21:20

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Nu är taket inköpt, installerat och invigt! Har även passat på och installera en dörr in till arbets- och maskinrummet. Bilder finns i mitt galleri för den som är nyfiken...

Du skrev ett riktigt bra pris på ca:250-300kr, när jag kollade på beijer så fick jag ett pris på 12000kr till ett rum på 13kvm!!!

Priset som jag betalade var 210 kr kvm för plattorna samt 20 kr per löpmeter för fackverksramen (exkl moms).

Postad 09 July 2004 - 07:29

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Då tycker vi att du avslöjar vart du köpte det!! ;)

Edit: Du har ingen annan isolering mot vad som ser ut som ett betongtak?

Redigerat av Dreadl0ck, 09 July 2004 - 07:31.

Postad 11 July 2004 - 21:30

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Då tycker vi att du avslöjar vart du köpte det!! :D

Edit: Du har ingen annan isolering mot vad som ser ut som ett betongtak?

Det är köpt från Nordisol Akustik i Stockholm, 08-36 27 50.

Det är betongtak, 6 cm luftspalt och sedan 2 cm ljudisolerande takplattor

Postad 12 July 2004 - 20:33

Cyberdennis
  • Cyberdennis
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Wow! Börjar ju se megamäktigt snyggt ut nu!
Kan bara gratulera!

Postad 28 July 2004 - 19:49

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Det är nästan så man blir lite sugen på att köpa ett hus bara för att kunna möjliggöra nåt liknande ;P

Svårt då man sitter i en lägenhet..
Kliar i kreativitets-fingrarna då man ser detta

Imponerande!

Mvh Fredrik

Postad 01 August 2004 - 21:25

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Tack så mycket mina herrar ;).

Postad 05 August 2004 - 13:22

Pajje
  • Pajje
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Halloj!

Är nybliven husägare och skall snart ta tag i mitt bygge också, så fort jag komemr hem, är på FN-tjänst i Afrika nu, men komemr snart hem och då har man lite pengar på fickan :) . Har dealen med sambon att garaget och hemmabion fixar jag, hon fixar resten, så jag har fria händer.
Får en hel del tips och idéer här, riktigt sjyssta byggen må jag säga. Kommer dock att bygga en lite enklare bio än ycc140:s, har även andra intressen som kostar pengar (läs Roadracing), så det blir lite budget.
Har ett gammalt 1800-tals hus, och i rummet som skall bli hemmabio har det mycket lämpligt suttet en kamin en gång i tiden, vilket innebär att det finns ett utrymme inne i murstocken som jag kan stoppa all elekttronik i, bara jag ventilerar det ordentligt så det inte brinner upp.
Vargtass lösning på taket var tilltalande, det är itne så högt i tak hemma hos mig, så det finns inte många cm att ta av takhöjden, speciellt inte som jag är 1,95 lång själv, vill gärna kumma gå raklång i mitt eget hus.
Rummet är itne så stort, men det har lagom proportioner, och eftersom jag inte skall ha det till nått annat än hemmabio/Datorspelande så behöver man inte kompromissa så mycket.
Återkommer väl när det finns lite bilder att visa!

/Pajje

Postad 05 August 2004 - 18:09

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Hej Pajje.

Roligt att du har blivit inspirerad att bygga en egen hemmabio.

Dock är det nog bättre om du startar en egen tråd där du diskuterar ditt eget bygge. :P

Lycka till.

Postad 21 October 2004 - 22:12

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Hej igen.

Long time no seen.

Det har hänt lite grann på de senaste två månaderna. Kanske är det dags att dela med sig av vad som har hänt.

- Satt in en varvtalsreglerad fläkt i maskinrummet för att transportera ut den varma luften från utrustningen (som hamnar i arbetsrummet istället).
- Satt in en varvtalsreglerad fläkt i biorummet för att blåsa ut värme och stillastående luft som ett antal biotittande individer producerar (denna luft hamnar i ventilationssystemet där den hör hemma).
- Dragit in tre-fas 16A direkt från proppskåpet som en liten förberedelse inför kommande inköp...

Jag har även haft lite grejor hemma för provlyssning, bla Arcams AVR300 receiver och DV79 DVD-spelare, inkl intressant kablage. Jag har inte köpt något av detta än. Snarare så fick det mig att inse att jag vill ha ännu bättre grejor ;).

Jag börjar mer och mer inse att jag är på väg mot biamping via aktiva filter för drivning av mina högtalare. Därmed blir jag är tvungen att investera i ett separat slutsteg istället för en receiver. Detta har fått mig att bli titta på moduluppbyggda slutsteg, t ex Myriad x150-serie. Jag funderar på 5st 1x150w moduler för frontsystemet och två st 2x80w moduler för surroundljudet.

Är det någon som har ett moduluppbyggt slutsteg (t ex Myriad) i Stockholmstrakten som vill låta en nyfiken individ komma och lyssna på välljudet?? Ett PM, innehållande en inbjudan vore inte så dumt att få :angry:.

Postad 21 October 2004 - 23:46

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Stödjer dina högtalare aktiveringskonceptet? Att själv designa aktiva filter är förvisso enklare än att designa passiva, men jag hoppas du inte tror att det kommer funka bra att bara köpa något DIY-kit "för aktiv delning punkt slut".. ;) Bara ett tips.

Vill man köra aktiva högtalare och inte besitter titeln mästerlig högtalarkonstruktörkonstnär med en del erfarenhet så tror jag man kommer mycket längre på mycket kortare tid om man köper högtalare från en tillverkare som själva erbjuder aktiva filter speciellt designade för högtalaren ifråga. Dom två populäraste är Linn och Audiovector.

Som prisexempel kostar ett par Linn Ninka med aktiva filter drygt 20,000:-. Till det tillkommer antingen en låda att stoppa filtrena i för att kunna köra valfria slutsteg, eller så köper man Linn-steg och får då möjligheten att montera korten inuti slutstegen (hänger på ingången i princip). Extremt prisvärt förslag just nu: http://www.hifimagas...p?annonsID=9177

Jag är Linn-tok själv och tycker att aktivering är extremt viktigt, för vad det är värt :angry:. Har inte hört Audiovectors burkar aktiva, bara passiva, så jag kan inte säga något av jämförelsevärde där. Passivt föredrar jag dock Linn. Titta in på High Fidelity om du är nyfiken på Linn.

För övrigt så är jag äckligt imponerad av och avundsjuk på ditt rum. När jag blir stor ska jag ha ett minst lika fint ;).

Postad 22 October 2004 - 17:15

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Tack för infon Daniel.

Jag tror definitivt att ditt rum kommer att bli jättefint när du blir stor... :lol:

Jag tänkte att jag skullle börja i andra ändan, dvs med försteg och slutsteg först och högtalarna sist. För mig så skulle det kännas konstigt att sitta med ett par högtalare med aktiva filter, t ex Linn ;), och sedan driva dessa med en receiver.

Det jag just nu funderar på att titta närmare på är en Behringer DCX2496, tror att det var Dazzin som har startat en tråd om denna tingest. Vad tror du om denna lösning?

Postad 22 October 2004 - 19:12

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Tror massor men vet ingenting, ungefär ;). Har noll och ingen erfarenhet av vare sig den eller andra liknande burkar.

Jag skulle personligen hellre glutta efter analoga varianter med liknande funktionalitet, typ marchandelec.com's prylar. Jag är fånigt rädd om det min CD-spelare spottar ur sig :lol:.

Postad 22 October 2004 - 21:20

Unregisteredb1b0b335
  • Unregisteredb1b0b335
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Anders,
En helt annan fråga mitt i allt ljudsnack. Det framgår inte bland dina bilder i galleriet hur utrustningsstapeln är täckt framifrån inne i biorummet. Har du någon glasdörr framför utrustningen, eller är det fritt framför utrustningen? (Jag tänker då på den utrustning som sitter i väggen bakom bakre stolsraden. Hur resonerar du kring inkapsling av utrustningen, är det bra med fritt luftflöde?

Postad 23 October 2004 - 17:07

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Hej Calle.

Jag hade ursprungligen tänkt att sätta dit en glasdörr. Har inte haft något problem med at grejorna blev varma tidigare. Däremot blev det stoor skillnad när jag lånade hem Arcam utrustningen! Dessa grejor blev betydligt varmare än mina gamla Pioneer grejor från stenåldern :blink: Detta ledde till att jag fräste upp ett hål i taket på maskinrummet och monterade in en 80mm 220v fläkt från Clas Ohlsson. Tyvärr så väsnades den för mycket för min smak så jag har köpt en supertyst pc-fläkt med varvtalsregulator. Glasdörren kommer att monteras vad det lider, tänkte beställa den från glasmästarn som ett färdigt kit, vill bara säkerställa att jag har koll på värmeutveclingen först.

Jag såg att du tänkte hacka ut ett "hål i väggen" och sätta glasskivor framför. Det kommer att bli jättesnyggt, dock bör du som sagt se till att du har ordentligt med ventillation baktill. Efter ditt imponerande bygge till projektorn så lär det INTE bli något problem för dig att hitta en lösning för att transportera bort den varma luften. Ser fram emot att får se lite bilder på ditt "nybygge".

Postad 24 October 2004 - 11:07

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Hej
Kan bara instämma med alla andra det är en grym bio du får.

Kommer själv att flytta till villa nästa helg och biorummet står högt på prioriteringslistan. (har två rum att välja mellan i källaren 3,3 x 6,8m eller 4 x 7m)

Har lite frågor angående ditt bygge dock.

1 Varför har du inte valt att sätta din Proje i maskinrummet och på så sätt få bort det oljudet också?

2 Har du satt reglarna med en halv gipsskivas mellanrum, din skivor sitter väl omlott?

3 Hur stor är din luftspalt mellan betångväggen och isoleringen?

4 Var har du dragit kabelrännorna i luftspalten eller "i" isoleringen

5 Du nämde en glasdörr till elektroniken tänker du anv vanligt härdat glas? det är väl inte så billigt. Vad skall du använda som gångjärn?

6 Så här i efterhand hur mycket tror du att polyetenduken mellan gipsen och reglarna hjälper. Var kan man köpa sådan och till vilket pris?

7 Du har valt att måla väggen vid duken, ger inte det mer ljusreflexer än om du hade valt att klä den med svart sammets draperier?

Än en gång jag gillar speciellt ditt tak

Postad 24 October 2004 - 18:15

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Hej
Kan bara instämma med alla andra det är en grym bio du får.

Kommer själv att flytta till villa nästa helg och biorummet står högt på prioriteringslistan. (har två rum att välja mellan i källaren 3,3 x 6,8m eller 4 x 7m)

Har lite frågor angående ditt bygge dock.

Hej mrspl.

Tackar för uppskattningen. Taket är jag speciellt nöjd med. Av dina två möjliga rumsval så tycker jag att du bör välja det bredare rummet för att få den bästa ljudbilden och den största duken. :D

Nåväl, över till dina frågor.

1. Det är av flera skäl som den sitter inne i biorummet. Det enklaste skälet är att den inte hörs alls under en filmvisning (kör den i low mode), inte ens under mycket lugna och tysta partier i filmen. Det andra skälet har med throwrange på Z2:an och dukens storlek att göra. Om du går in på Projector Central så kan du få fram din throwrange för din projektor utifrån dukens storlek. I mitt fall med 104" duk så är avståndet 318 - 416 cm, dvs den måste sitta inne i visningsrummet. Sedan får man en ljusstarkare bild ju närmare duken som projektorn sitter.

2. Reglarna sitter med normal cc på 60 cm. Jag använde gipsskivor med 120 cm bredd. Det krävde en viss planering att få skivorna att sitta omlott. :blink:

3. Luftspalten är 15-20 mm beroende på väggens ojämnhet.

4. Kabelrännorna ligger i regeln. Att placera dem i luftspalten vore att ta bort hela syftet med luftspalten, eller hur. ;)

5. Din lokale glasmästare fixar hela biffen, inklusive beslag utan att det kostar skjortan.

6. Polyetenduken skapades för att ljudisolera stålreglar. Jag är helt övertygad om att den effekten inte försvinner bara för att du använder en träregel istället. Jag köpte duken på min lokala brädgård. De sålde den i 50m rullar med samma bredd som regeln. Tror att kostnaden var ca 250 kr /rulle.

7. Jag tror inte att matt svart färg reflekterar speciellt mycket ljus. Sedan är det givetvis en smaksak tycker jag om man vill använda tyg eller färg. Om man använder tyg så måste man fundera ut en bra fästmetod mot väggen för att undvika bubblighet mm, samt någon gång i framtiden så kanske man behöver ta bort tyget från väggen... För mig så var det betydligt mera okomplicerat att måla.

Lycka till med ditt biobygge. Jag lovar att du inte kommer att bli besviken på upplevelsen när du väl har fått bygget färdigt.

Postad 25 October 2004 - 23:56

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0

Det jag just nu funderar på att titta närmare på är en Behringer DCX2496, tror att det var Dazzin som har startat en tråd om denna tingest. Vad tror du om denna lösning?

Rent funktionsmässigt så är DCX 2496 riktigt, riktigt bra. Använder 2 stycken flitigt i min setup hemma. Om du skall biampa så kan jag inte komma på någon bättre produkt att dela aktivt med. Förutom Filter så har du Parametrisk EQ samt delay (ner till 2mm) separerat per ingång och utgång. Om det är tvåvägare du skall biampa så får du dessutom en kanal över att använda till subben.

Men det finns inget gott som inte för något ont med sig.. eller?
Vid kritisk lyssning märker man att en hel del av stereo-perspektivet försvinner. Märkte skillnaden härom dagen när jag gjorde en direkt jämförelse. Roger Waters - Amused To Death, som är en riktigt bra produktion att testa bland annat stereo-perspektiv med, fick mig att inse detta dilemma på allvar. (Jag har haft en gnagande känsla av att det var på detta vis, men ignorerat det så långt som möjligt).

Jag är så gott som säker på att det är i D/A omvandlingen som "problemet" ligger.
2 av ingångarna är digitala, men ingen av utgångarna. Helidiotiskt!
Nu är planen mao att hitta någon som kan modda DCX'erna så att man får digitalt ut och på så sätt köra externa daccar i stället.

// Lyckman

Postad 26 October 2004 - 07:05

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Vid kritisk lyssning märker man att en hel del av stereo-perspektivet försvinner. Märkte skillnaden härom dagen när jag gjorde en direkt jämförelse. Roger Waters - Amused To Death, som är en riktigt bra produktion att testa bland annat stereo-perspektiv med, fick mig att inse detta dilemma på allvar. (Jag har haft en gnagande känsla av att det var på detta vis, men ignorerat det så långt som möjligt).

Jag är så gott som säker på att det är i D/A omvandlingen som "problemet" ligger.
2 av ingångarna är digitala, men ingen av utgångarna. Helidiotiskt!
Nu är planen mao att hitta någon som kan modda DCX'erna så att man får digitalt ut och på så sätt köra externa daccar i stället.

// Lyckman

OT:

Är du säker på att den är där problemet ligger?

Låter som ett vanligt fasfel i filtret.

Vore kul att veta hur du gjort inställningarna för denna eftersom jag funderar på att köpa en för att simulera filter till högtalarkonstruktioner. Skulle den inte kunna hantera detta är den helt värdelös som testutrustning.

Även hur du kommit fram till att problemet ligger i D/A delen.

Men kanske starta en anna tråd på ämnet...

Postad 26 October 2004 - 08:33

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0

OT:

Är du säker på att den är där problemet ligger?

Låter som ett vanligt fasfel i filtret.

Vore kul att veta hur du gjort inställningarna för denna eftersom jag funderar på att köpa en för att simulera filter till högtalarkonstruktioner. Skulle den inte kunna hantera detta är den helt värdelös som testutrustning.

Även hur du kommit fram till att problemet ligger i D/A delen.

Men kanske starta en anna tråd på ämnet...

Fortsätter OT med svar på frågan.

Jag kör inte biampat hemma, utan använder endast dcx'erna som EQ och subfilter. Vid testet jag gjorde körde jag digitalt in i DCX'en och stängde av alla filter, EQ, etc.

// Lyckman

Postad 26 October 2004 - 19:32

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Menar du att det låter som om den ena högtalaren är fasvänd, eller vad är det som du syftar på med "...att en hel del av stereoperspektivet försvinner" ?

Du får gärna meddela resultatet av dina vidare efterforskningar. Tycker precis som GrodanB att det känns ganska döfött att investera i en DCX om den inte fungerar som det är tänkt. Det råkar inte vara en liten fellödning i dina anslutningskablar? :)

Postad 27 October 2004 - 00:05

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0

Menar du att det låter som om den ena högtalaren är fasvänd, eller vad är det som du syftar på med "...att en hel del av stereoperspektivet försvinner" ?

Du får gärna meddela resultatet av dina vidare efterforskningar. Tycker precis som GrodanB att det känns ganska döfött att investera i en DCX om den inte fungerar som det är tänkt. Det råkar inte vara en liten fellödning i dina anslutningskablar? :angry:

Hehe. Jodå. Det vimlar av fellödningar i mina kablar, men inga av dem påverkar stereoperspektivet nämnvärt :)

Nej. Det låter absolut inte som ett fasfel. :blink:

Daccen som sitter i DCXen låter som något som sitter i en billigare pryl än Primaren, och konstigt vore det väl annars. Man köper ju trots allt en DCX för i runda slängar 4 papp. Med Primaren så blir stereobilden så bred att jag vid flera tillfällen varit tvungen att kontrollera så att inte surrounden är påslagen. Vissa ljudeffekter på den tidigare nämnda plattan tycks komma snett bakifrån snarare än fram ifrån högtalarna. Denna effekt är inte alls lika påtaglig om man kör via DCXen.

Ni får inte missförstå mig, DCXen fungerar troligtvis precis som den är tänkt, men det är inte en high-end pryl. Detta blir påtagligt när man stoppar in den i ett system som förutom denna endast innehåller högklassiga hi-fi komponenter.

Jag upptäckte dessutom efter att ha granskat min setup att jag har inte alls kopplat in Primaren digitalt till DCX'en. DCXen sitter efter försteget och anslöts därmed analogt. Missuppfattningen låg i att jag normalt har en DEQ innan DCXen, och kopplingen mellan dem är digital. Mao blev det 3 omvandlingar.
Primare->analogt->försteg->analogt->A/D i DCX-D/A i DCX->slutsteg.

Så det kan lika väl vara A/D omvandlarna som inte är något vidare. Jag skall testa att koppla in den innan försteget och endast använda den som dac och se vad som händer. Återkommer :)

// Lyckman

Postad 27 October 2004 - 17:42

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Jag tar tillbaka allt jag påstått och hävdar motsatsen! :)

Skämt åsido. Jag testade följande setup:
Blått = Analogt
Rött = Digitalt

Primare V20--->Rotel RSP-1066--->Sherbourn 5/1500A--->Artec 1600
Mot
Primare V20--->DCX 24/96--->Rotel RSP-1066--->Sherbourn 5/1500A--->Artec 1600

Kopplade in dem i varsin ingång i försteget (RSP-1066) och ställde in nivån på DCX'n så att den var lika hög som den från Primarens analoga utgång. Det enda som vi nu testar är mao D/A omvandlarna.

Jag har mycket svårt att höra skillnad på de två signalerna. I ett blindtest skulle jag aldrig kunna säga vilken som var vilken. Med tanke på mina tidigare inlägg skulle jag ju så himla gärna vilja påstå att Primaren var nått våldsamt mycket bättre, men jag kan alltså inte göra det! Skillnaden är minimal!

Så vad är det då jag tyckt mig höra innan när jag jämfört?
Den normala setupen jag har är:
Primare V20--->Rotel RSP-1066--->DEQ24/96--->DCX 24/96---> Sherbourn 5/1500A--->Artec 1600

Den tekniska Skillnaden blir med andra ord en extra A/D omvandling i DEQn samt en D/A omvandling i DXCen, för utom den D/A omvandlingen som sker i Primaren. Omvandlingen i DCXen har jag ju nu konstaterat är mycket lik den i Primaren, så det måste mao vara något annat som spelar in.

Jag tror att såväl DEQ som DCX trivs med att ligga innan "mastervolym", och därmed ha en högre signal att jobba med, men detta borde väl bara påverka dynamiken, eller? Kan sämre dynamik psycho-akustikskt uppfattas som en försämrad/smalare/mindre detaljerad ljudbild, eller finns det en teknisk förklaring? Ju mer jag funderar på detta, så kan det kanske uppfattas så.. Om svaga detaljer "faller bort" så påverkar ju givetvis detta ljudbilden. Speciellt på lägre volym. Men om inte det är orsaken, så borde det mao vara A/D omvandlaren i DEQn som inte håller måttet. Har jag hört i syne? Hade jag en dålig dag? Låter jag mina känslor för vackra high-end prylar påverka min objektivitet?

Känns som jag släpper detta för tillfället och går och spelar lite squash i stället. Verkar ju ha en bra dag i dag :)

Köp varsin DCX grabbar! Bor ni i GBG-Trakten är ni välkomna att besöka min för att inspektera huruvida den håller måttet. Over and Out.

// Lyckman

Postad 05 November 2004 - 12:36

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Hej har nu flyttat in i min villa och börjar planera mitt hemmabiobygge.
(Det blir det mindra rummet pga att takhöjden där var 2,4m mot i det lite större som bara var ca 1,9m)

Nu till mina frågor.
1:Hur har ni gjort med element. Mina gammla elelement är inte särskilt snygga och helst vill jag inte ha några element utefter väggarna överhuvud taget.
Har lite funderingar om att sätta någon ny oljefyllt elelement under / bakom duken.

2: Hur har ni gjort med fönster, jag tänker bygga nya väggar ala regel och gips men det skulle ju kanske vara bra att kunne öppna fönstren som f.ö är sådana där små som sitter högst upp vid taken i många källare. Vill helst inte ha en list men en lucka där fönstren sitter det verkar inte så snyggt. Hjälp

Redigerat av mrspl, 05 November 2004 - 12:37.

Postad 05 November 2004 - 16:04

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Sätt nån snygg gardin i fönstren och bygg sen igen dom... (ny innervägg) :D

Skit i att du inte kan öppna fönstren, varför ska du kunna det? ;)

Postad 05 November 2004 - 19:36

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Hur har ni gjort med element. Mina gammla elelement är inte särskilt snygga och helst vill jag inte ha några element utefter väggarna överhuvud taget. Har lite funderingar om att sätta någon ny oljefyllt elelement under  / bakom duken.

Det finns flera varianter som jag ser det. Det ena, och i mina ögon det snyggaste, är att ta bort elementet helt och plugga igen röret i väggen. Den varianten som jag valde var att bygga in det i väggen (orkade inte ta bort det :D samt att jag tänkte att värmen som elementet alstrar kan hjälpa till med att hålla den fuktiga luften borta).

Hur har ni gjort med fönster, jag tänker bygga nya väggar ala regel och gips men det skulle ju kanske vara bra att kunne öppna fönstren som f.ö är sådana där små som sitter högst upp vid taken i många källare. Vill helst inte ha en list men en lucka där fönstren sitter det verkar inte så snyggt. Hjälp

En idé är att göra som jag gjorde ;), skärma av rummet med en extra vägg. Orsaken var två, dels att ljudbilden inte blir optimal i ett alltför långsmalt rum samt att jag ville få bort alla fönster från biorummet. I ditt maskinrum så får du plats med alla dina filmer och grejorna kan du ställa i ett datorrack. Titta t ex på hur The_Hulk har löst det i sitt bygge. Det är aldrig fel med ordentligt med utrymme bakom racken när du vill "pilla lite" med utrustningen.

Postad 06 November 2004 - 00:22

Unregisteredd78813b6
  • Unregisteredd78813b6
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Har ni haft problem med FÖR varmt rum & hur har ni i så fall löst det?
Ligger själv i startgroparna på ett bygge i källaren & minns med fasa när vi bodde i lägenhet & körde film, så blev det olidligt varmt efter ett tags filmtittande.(specielt när vi var några stycken.) Nu kommer rummet att bli minndre & VARMARE är jag rädd.
Ngn. som har tips på en "billig" lösning som inte låter allt för mkt?

Postad 06 November 2004 - 00:39

Unregistered43355
  • Unregistered43355
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
läckert :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.