Biwira med 40000kr.kablar, jo man tackar.ROBRUG skulle väl sälja sina igår? Skulle gärna köpa dom
Postad 31 January 2015 - 19:24
Postad 31 January 2015 - 19:56
Postad 31 January 2015 - 20:26
Visst är väldigt svårt att mäta allt som påverkar lyssningsupplevelsen eftersom den påverkas av lyssnarens humör, vad han åt till frukost, om han tvättat öronen nyligen etc.Man kan inte mäta allt som är relevant för lyssningsupplevelsen och man kommer aldrig att kunna göra det.
Förstår inte vad du menar med detta påstående. Utveckla gärna.Att kunna mäta allt är en uppfattning som övergavs inom fysiken på 1800-talet.
Postad 31 January 2015 - 21:07
Det var någon som påstod att jag är samma person som någon som heter Celtic, ville bara påpeka att så inte är fallet.
Om någon tror och anser som mig, alltså inte som er icketroende så måste det vara samma person enligt er?
Angående mätningar. Om mätningar kan kartlägga alla ljudskillnader och icke-ljudskillnader, då borde det väl gå att skapa den ultima förstärkaren, kabeln, ljudkällan osv och sedan skapa en anläggning vars ljud inte går att skilja från verkligheten? Är det så idag? Ytterst få anläggningar klarar faktiskt av att tidvis skapa en illusion så att man tror sig förflyttad till inspelningstillfället. Jag har fortfarande inte hört en hemmabioanläggning som ens kommer i närheten. Visst det kan låta "bra" men inte blir man lurad inte. Man kan inte mäta allt som är relevant för lyssningsupplevelsen och man kommer aldrig att kunna göra det. Att kunna mäta allt är en uppfattning som övergavs inom fysiken på 1800-talet. Så långt efter är en del på detta forum! Placebo eller inte. Öronen är oöverträffade att avgöra uppspelningskvaliteten. Mycket erfarenhet minskar placebo. Mycket konsertbesök tränar också hjärnan och minskar placebo. Och fortfarande begriper jag inte varför en del överhuvudtaget har ljud som hobby om man inte hör skillnad. Vad är poängen? Det borde ju räcka med en billig radio för det mesta.
Ett väldigt bra inlägg tycker jag.
Postad 31 January 2015 - 21:28
Fan vad jobbigt läge när man hör skillnader, men bara om
- det är ens eget rum
- det är ens egen utrustning
- det inte är någon annan i närheten
Detta pga skillnaderna är så pass små att man vara 150% koncentrerad (och familjär med sin omgivning) för att kunna höra dessa skillnader.
Så minsta felgissning skulle då kunna bortförklaras med enkla medel och testet blir ogiltigförklarat?
Go kabelonani, go!
Väldigt otrevlig attityd från dig.
Men jag tänkte svara ändå, ja det är väl ganska självklart att man måste lyssna i lugn och ro på en anläggning man känner till? Hur skulle man annars detektera de skillnader som finns.
Det är ju ganska små skillnader, nyanser vi pratar om mellan olika kablar.
Och jag ber dig sluta ha en så otrevlig attityd, det blir ganska så mkt trevligare om du slutar med den.
Postad 31 January 2015 - 21:34
Och alla som inte hör skillnad på allt är inte värdiga att hålla på med hifi?
Japp, ett skitbra inlägg av 928:an.
Postad 31 January 2015 - 21:40
Ja det är ju väldigt logiskt att man lvergav tron på att kunna mäta allt på 1800-talet. Det kan i så fall ha med att göra att man just inte hade så stora möjligheter att mäta. Och de som då förstått att utvecklingen gått framåt ät enligt 928:an kvar på 1800-talet?
Och alla som inte hör skillnad på allt är inte värdiga att hålla på med hifi?
Japp, ett skitbra inlägg av 928:an.
Ja som sagt, ett väldigt bra inlägg enligt mig. Tur att alla inte tycker likadant.
Däremot måste det ju vara väldigt tråkigt att inte höra ljudkvalitetsskillnader på olika produkter i en hifianläggning, om man nu har det som hobby.
Sitter man då och tror att det låter bra enligt placebo?
Postad 31 January 2015 - 21:46
Däremot måste det ju vara väldigt tråkigt att inte höra ljudkvalitetsskillnader på olika produkter i en hifianläggning, om man nu har det som hobby.
Nej, men det är däremot väldigt bra att lägga pengarna på sådant som verkligen gör skillnad istället. Att sitta i ett helt kalt, fyrkantigt rum och "finjustera" ljudet med kablar är lite som att försöka laga ett sjunkande fartyg med en tejprulle.
Postad 31 January 2015 - 21:50
Nej, men det är däremot väldigt bra att lägga pengarna på sådant som verkligen gör skillnad istället. Att sitta i ett helt kalt, fyrkantigt rum och "finjustera" ljudet med kablar är lite som att försöka laga ett sjunkande fartyg med en tejprulle.
Jo, jag anser att det måste vara väldigt tråkigt för den personen som inte har förmågan eller hörseln att märka av olika ljudkvaliteter.
Vad du menar med ett kalt, fyrkantigt rum och finjustering med kablar har jag inte en aning om, har du?
Påstår du att någon av medlemmarna i denna tråd har ett sådant rum och gör så?
Postad 31 January 2015 - 21:54
Postad 31 January 2015 - 21:55
Jo, jag anser att det måste vara väldigt tråkigt för den personen som inte har förmågan eller hörseln att märka av olika ljudkvaliteter.
Att ha förmågan att märka av olika ljudkvaliteter har ingenting med kabeltweaks att göra.
Ja, väldigt ofta har de största kabelförespråkarna inte insett hur stor skillnad riktiga tweaks gör. Något så enkelt som en tygsoffa eller en matta gör hundratals gånger mer än den största skillnaden mellan olika kablar (med skillnad menar jag då de kablar som har ett filter, dvs som är konstruerade för att förändra signalen).
Postad 31 January 2015 - 22:02
Att ha förmågan att märka av olika ljudkvaliteter har ingenting med kabeltweaks att göra.
Ja, väldigt ofta har de största kabelförespråkarna inte insett hur stor skillnad riktiga tweaks gör. Något så enkelt som en tygsoffa eller en matta gör hundratals gånger mer än den största skillnaden mellan olika kablar (med skillnad menar jag då de kablar som har ett filter, dvs som är konstruerade för att förändra signalen).
Jo, det har det absolut.
Va? påstår du att du vet hur alla människor som anser att kablar låter olika inte vet någonting om andra tweaks än just kablar i hifisammanhang
Skulle gärna vilja att du berättar vart ifrån du fått de uppgifterna
Postad 31 January 2015 - 22:03
Nu spelar du dum(hoppas jag)?Jo, jag anser att det måste vara väldigt tråkigt för den personen som inte har förmågan eller hörseln att märka av olika ljudkvaliteter.
Vad du menar med ett kalt, fyrkantigt rum och finjustering med kablar har jag inte en aning om, har du?
Klart det måste vara roligare att ha tomtar på loftet, och höra skillnader på precis allt, vare sig dessa skillnader finns eller ej.
Postad 31 January 2015 - 22:07
Nu spelar du dum(hoppas jag)?
Han spelar väldigt bra iaf.
Va? påstår du att du vet hur alla människor som anser att kablar låter olika inte vet någonting om andra tweaks än just kablar i hifisammanhang
Ja, exakt så. Eller inte alls. Läs vad jag skrev...
Postad 31 January 2015 - 22:12
Klart det måste vara roligare att ha tomtar på loftet, och höra skillnader på precis allt, vare sig dessa skillnader finns eller ej.
Nej givetvis så spelar jag inte dum, och är det heller inte, att du vill dra dem paralellen för att jag inte anser samma saker som dig är rätt dåligt av dig.
Han spelar väldigt bra iaf.
Ja, exakt så. Eller inte alls. Läs vad jag skrev...
Har du lust att berätta vart ifrån du har fått dessa uppgifter?
Påstår du att jag och vi som tror på att kablar låter olika är psykiskt sjuka? tror du ska tänka dig för hur du skriver om folk här på forumet.
Postad 31 January 2015 - 22:18
Har du lust att berätta vart ifrån du har fått dessa uppgifter?
(dina påstådda uppgifter)
Folk jag känner som gillar dyrkablar, ett antal gallerier på forumet, bilder från andra forum osv.
Absorbenter kan göra stor skillnad, men det är mycket enklare att byta en kabel...
Redigerat av Ageve, 31 January 2015 - 22:18.
Postad 31 January 2015 - 22:24
Folk jag känner som gillar dyrkablar, ett antal gallerier på forumet, bilder från andra forum osv.
Absorbenter kan göra stor skillnad, men det är mycket enklare att byta en kabel...
Jo men att hävda att en person som är kabeltroende per automatik INTE vet eller använder sig utav akustikåtgärder, andra allehanda ljudförbättrande åtgärder är ju ett rent löjligt påstående. eller hur.
Kan ju tillägga att jag personligen anser att rummet och akustiken har en klart mer markant förändring på ljudkvaliteten jämfört mot vad olika högtalarkablar har. Så du inte tror något annat.
Postad 31 January 2015 - 22:27
Jo men att hävda att en person som är kabeltroende per automatik INTE vet eller använder sig utav akustikåtgärder, andra allehanda ljudförbättrande åtgärder är ju ett rent löjligt påstående. eller hur.
Ja, det är löjligt. Nästan lika löjligt som att försöka ändra på det andra skriver.
Väldigt ofta är inte det samma som alltid/alla...
Redigerat av Ageve, 31 January 2015 - 22:29.
Postad 31 January 2015 - 22:28
Skillnaderna kablar emellan finns där man pratar om väldigt olika konstruktioner, material etc. (ja enligt mig då)
Ja, det är löjligt. Nästan lika löjligt som att försöka ändra på det andra skriver.
Väldigt ofta är inte alla...
Postad 31 January 2015 - 22:40
Vad menas med dyrkablar enligt dig? priset är som sagt inte det viktiga när det gäller skillnad på ljud i olika kablar, däremot så är ju de allra flesta billigare "bulk koppar kablar" nästan identiska med varandra och låter således nästan identiskt oxå.
Skillnaderna kablar emellan finns där man pratar om väldigt olika konstruktioner, material etc. (ja enligt mig då)
De enda kablar som kan ge hörbar skillnad i de korta längder som används i en hifi-anläggning, är de som är konstruerade för att göra det, med hjälp av motstånd eller andra komponenter monterade i en låda på kabeln. Det finns dock inget som helst behov för sådana kablar, om elektroniken är korrekt konstruerad.
Du har flera gånger skrivit att du håller med om att likvärdigt konstruerade kablar "låter" likadant, så jag förstår inte riktigt vart du vill komma med dina argument. En dyrkabel är, åtminstone för mig, en som kostar mycket utan att tillföra något alls.
När en kabel för 1200kr mäter i stort sett identiskt med en för 69kr, så är den för 1200kr inte prisvärd helt enkelt. Att prata om hörbara skillnader där blir lite komiskt när det ligger under -120dB i nivå...
Grön: Monstercable för 1200kr
Vit: 69-kronors kabel från Gekås i Ullared
brus_monster_vs_ullared.png 39.9K
12 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 31 January 2015 - 22:50.
Postad 31 January 2015 - 22:41
De enda kablar som kan ge hörbar skillnad i de korta längder som används i en hifi-anläggning, är de som är konstruerade för att göra det, med hjälp av motstånd eller andra komponenter monterade i en låda på kabeln. Det finns dock inget som helst behov för sådana kablar, om elektroniken är korrekt konstruerad.
Du har flera gånger skrivit att du håller med om att likvärdigt konstruerade kablar "låter" likadant, så jag förstår inte riktigt vart du vill komma med dina argument. En dyrkabel är, åtminstone för mig, en som kostar mycket utan att tillföra något alls.
När en kabel för 1200kr mäter i stort sett identiskt med en för 69kr, så är den för 1200kr inte prisvärd helt enkelt. Att prata om hörbara skillnader där blir lite komiskt eftersom de låg runt -120dB i nivå...
Ja jag vet vart du står i denna frågan nu Ageve, och du vet att jag inte håller med dig och anser annat.
Så att börja om ser jag som högst onödigt?
Postad 31 January 2015 - 23:38
Det är lite kul att du nämner det, mannen som står för miljonutmaningen rekommenderar individer som vill göra nämna utmaning att gå till en läkare och få sin mentala hälsa kontrollerad INNAN individen gör testetPåstår du att jag och vi som tror på att kablar låter olika är psykiskt sjuka?
Postad 31 January 2015 - 23:59
Angående mätningar. Om mätningar kan kartlägga alla ljudskillnader och icke-ljudskillnader, då borde det väl gå att skapa den ultima förstärkaren, kabeln, ljudkällan osv och sedan skapa en anläggning vars ljud inte går att skilja från verkligheten? Är det så idag? Ytterst få anläggningar klarar faktiskt av att tidvis skapa en illusion så att man tror sig förflyttad till inspelningstillfället. Jag har fortfarande inte hört en hemmabioanläggning som ens kommer i närheten. Visst det kan låta "bra" men inte blir man lurad inte. Man kan inte mäta allt som är relevant för lyssningsupplevelsen och man kommer aldrig att kunna göra det. Att kunna mäta allt är en uppfattning som övergavs inom fysiken på 1800-talet. Så långt efter är en del på detta forum! Placebo eller inte. Öronen är oöverträffade att avgöra uppspelningskvaliteten. Mycket erfarenhet minskar placebo. Mycket konsertbesök tränar också hjärnan och minskar placebo. Och fortfarande begriper jag inte varför en del överhuvudtaget har ljud som hobby om man inte hör skillnad. Vad är poängen? Det borde ju räcka med en billig radio för det mesta.
Det går väl alldeles utmärkt att göra exakta mätningar på inspelningsstället för att sedan jämföra med mätningar tagna på eventuellt uppspelningsställe. Man kan sedan jämföra de olika ljudkurvorna och se vad som skiljer dem åt. Att lyckas spela upp det på ett sätt som gör det omöjligt att skilja från verkligheten däremot ställer jag mig också skeptisk till, fast tror du verkligen att det hänger på dåliga kablar?
Postad 01 February 2015 - 00:02
Ursäkta, blir bara en smula trött när du menar att folk som inte hör skillnad på precis allt måste ha tråkigt.Nej givetvis så spelar jag inte dum, och är det heller inte, att du vill dra dem paralellen för att jag inte anser samma saker som dig är rätt dåligt av dig.
Har du lust att berätta vart ifrån du har fått dessa uppgifter?(dina påstådda uppgifter)
Påstår du att jag och vi som tror på att kablar låter olika är psykiskt sjuka? tror du ska tänka dig för hur du skriver om folk här på forumet.
Och framhärdar du i att man hör skillnad på precis allt så får du ursäkta, men då är det väldigt svårt att ta dig på allvar.
Postad 01 February 2015 - 00:07
Postad 01 February 2015 - 00:08
Postad 01 February 2015 - 00:13
Uppgraderar man kablarna vis USB eller RS232/485? Tänk om det blir CRC-fel vid uppgradering av kabeln, då lär ljudbilden bli aningen skev efteråtNär kablar uppgraderas så är det som att musikerna får bättre instrument. En kabel lägger ju till i ljudet. Visst argumenteras det så också?
Detta gäller alltså transparent-kablar. Vanliga kablar uppgraderas via ESPA.
Postad 01 February 2015 - 00:14
När kablar uppgraderas så är det som att musikerna får bättre instrument. En kabel lägger ju till i ljudet. Visst argumenteras det så också?
Sant det finns ju ren bluff i saken också...Dyr kablarnas skillnad består i att ta bort vissa grejer i min mening...Det kan bli bra eller så blir det sämre....Det handlar om det jag skrev ovan vilka förutsättningar o smaker man har.
Transparent leker ju med ohms lag bla till skillnad mot de flesta andra (MIT gör likadant men de är ifrån samma stöpta ljus ifrån början)....Därifrån kommer också det underbara uttrycket: trögdrivna kablar
Redigerat av robert293, 01 February 2015 - 00:30.
Postad 01 February 2015 - 00:34
Vem vet, det kanske är denna egenskap dessa kablar besitter?Kul att de heter Transparent, det återspeglar inte ljudet iaf.
http://imgace.com/wp...-it-before..jpg
Redigerat av masse70, 01 February 2015 - 00:42.
Postad 01 February 2015 - 00:38
Kul att de heter Transparent, det återspeglar inte ljudet iaf.
Vem vet, det kanske är denna egenskap dessa kablar innehar och ger?
https://encrypted-tb...1i15ZX-rAUbi8lQ
Tog inte lång stund innan första skämt kortet kom.....Är det verkligen intresse som driver eller att lägga ut löjliga bilder bara för att du inte håller med?
Redigerat av robert293, 01 February 2015 - 00:39.
Postad 01 February 2015 - 01:20
Postad 01 February 2015 - 01:27
Tog upp det förra sidan....Ta en transparent kabel..... Ultra tex och ring +- med en mulimeter så kommer ni att undra WTF!
Redigerat av robert293, 01 February 2015 - 01:32.
Postad 01 February 2015 - 01:36
Respekt!!!
Postad 01 February 2015 - 01:39
Det finns redan idag ljudkällor, förstärkare och kablar som inte påverkar ljudet hörbart. Frågor på det?Angående mätningar. Om mätningar kan kartlägga alla ljudskillnader och icke-ljudskillnader, då borde det väl gå att skapa den ultima förstärkaren, kabeln, ljudkällan osv och sedan skapa en anläggning vars ljud inte går att skilja från verkligheten? Är det så idag?
Postad 01 February 2015 - 01:40
Det var någon som påstod att jag är samma person som någon som heter Celtic, ville bara påpeka att så inte är fallet.
Om någon tror och anser som mig, alltså inte som er icketroende så måste det vara samma person enligt er?
Du har så rätt! jag är inte du
Redigerat av jw_celtic, 01 February 2015 - 02:05.
Postad 01 February 2015 - 01:41
Postad 01 February 2015 - 01:52
Två saker:Det jag vill ha sagt...skillnader finns men det är så jäkla mkt annat som spelar in om det blir bättre eller sämre så det går liksom inte ens att ha en diskussion om detta i en sån här tråd då den personliga smaken sätter gränserna på samma sätt som elektrostat vs traditionell högtalar konstruktion vs öppen dipol (sistnämnda exemplen ger ju betydligt större skillnad men jag tror de flesta fattar poängen)
1. Ja, det går att fixa en hörbar skillnad men varför skulle man vilja ha en kabel som ändrar på ljudet? Varför inte en kniv genom baselementet? Fakta: det är relativt enkelt och billigt att skapa kablar som inte påverkar ljudet hörbart.
2. Stor del av denna "smak" mellan olika kablar är snarare en skillnad i inbillning och inte hörbara skillnader.
Frågor på detta?
Postad 01 February 2015 - 02:00
Två saker:
1. Ja, det går att fixa en hörbar skillnad men varför skulle man vilja ha en kabel som ändrar på ljudet? Varför inte en kniv genom baselementet? Fakta: det är relativt enkelt och billigt att skapa kablar som inte påverkar ljudet hörbart.
2. Stor del av denna "smak" mellan olika kablar är snarare en skillnad i inbillning och inte hörbara skillnader.
Frågor på detta?
Postad 01 February 2015 - 02:26
Du är fortfarande skyldig mig svar på mina frågor, då jag svarade på dina, enligt dina önskemål igår
nej jag är inte skyldig dig någonting!
Tror inte ett skit på sådana där media miljon bevisa grejen saker!
Men ditt egna vadslagnings test verkar ganska vettigt!
Men nu är det så att jag är en grymt fattig hifi nörd!
Men jag ska försöka införskaffa nån gång två kablar som jag tycker förändrar ljudet så pass mycket i min anläggning att jag tror till och med ni icke troende skulle kunna höra en skillnad så kommer jag bjuda hem alla som vill på ett kabel test!
Postad 01 February 2015 - 08:42
Redigerat av Unregistereda299ec85, 01 February 2015 - 08:42.
Postad 01 February 2015 - 09:49
Vad skulle hända om man byggde en sån kabel med sin spole och motstånd och körde den mot ett orginal och sen köra en vitkäpp test.Kabeltroende är en minoritet av befolkning och består av en skara svaga själar som låtit sig luras in i en farlig sekt. Deras största Gud heter Transparent, utan denna skulle de vara förlorade.
Postad 01 February 2015 - 10:30
Spolen skulle filtrera de högre frekvenserna och motståndet ju tänkt att kompensera impedanssvängningarna. Sätter man i en konding också så filtrerar man även bort lägre frekvenser.Vad skulle hända om man byggde en sån kabel med sin spole och motstånd och körde den mot ett orginal och sen köra en vitkäpp test.
Således borde man höra skillnad på ljudkaraktären när man rakt av byter mellan dessa kablar.
Postad 01 February 2015 - 10:38
Det handlar enbart om det vi påstår, att vi har hört skillnader mellan olika kablar och samtidigt hävdar att det inte är pga placebo, utan att det är faktiska skillnader.
Redigerat av WB-Cinema, 01 February 2015 - 10:39.
Postad 01 February 2015 - 10:54
Jag tycker ni tar det lite för seriöst, är det verkligen så farligt att alla inte tycker likadant som er?
Folk får ju tycka vad dom vill, utan att behöva bli påhoppade så fort dom skriver något. Ni kan ju uppenbarligen inte ändra andra människors åsikter förstår ni väl?
Jag har fått PM från personer som skriver att dom tycker det är trevligt att se att det finns fler med samma upplevelser som dom själva har, men dom orkar eller vill inte ens skriva om det här på forumet, för att dom vet att dom direkt då blir påhoppade, tycker ni att det är okej? det tycker iaf inte jag.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
27 bilder
43 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?