Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Produktförsäkringar / tilläggsförsäkringar / extraförsäkringar

372 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 September 2007 - 14:27

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

en av dom var köppt på elgigangten den andra på siba där fick jag inte en som var lika dyr billig som den jag hade innan .
På elgiganten fick jag typ likvärdig fast dom leta på en gammal osåld modell .
Så dom där försäkringarna är inte att lita på .

<{POST_SNAPBACK}>

Ofan...
Kan visserligen inte kräva mer än en likvärdig TV. Hoppas dom inte hittar någon 50" med ambilight som är osåld. Mycket roligare att få en bättre TV.

Så detdär med ingen värdeminskning är bara skitsnack med andra ord.

Postad 02 September 2007 - 14:58

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Tror det har mycket med säljaren att göra vissa är ju mer tillmötesgående än andra typ.

Postad 02 September 2007 - 15:18

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Tror det har mycket med säljaren att göra vissa är ju mer tillmötesgående än andra typ.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är det som har med säljaren att göra ? Förstog inte riktigt.

Postad 02 September 2007 - 15:54

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Den största frågan är tycker jag; vad är värdeminskning för något? Om jag ändå kommer få en TV som är i princip lika kass som min 2 år gammla.. varför nämner man ens något om värdeminskning?

TV:n jag får är ju inte lika dyr som våran var för 2 år sedan. Alltså har vår TV minskat i värde, och vi får en TV som är lika bra men som egentligen inte är lika dyr.

För inte finns det väl en chans i värdlen att de kommer ge mig deras dyraste Philips 50PF9631D ? Den är ju den enda Philips 50" med Ambilight i deras sortiment just nu.

Så om jag inte får den... vart väljer de TV-apparater från? Andra butikers sortiment? Eller har de lager med gammla tv-apparater som inte sålts?

Detta är extremt förvirrande!

Ingen som vet något om detta?

Tilläggsförsäkringarnas öde avgörs här...

Redigerat av Mille2000, 02 September 2007 - 23:03.

Postad 03 September 2007 - 00:48

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är det som har med säljaren att göra ? Förstog inte riktigt.

<{POST_SNAPBACK}>

Du får ju alltid snacka med en försäljare på golvet när du är i butiken efter att dom dömt ut din gamla tv .

Postad 03 September 2007 - 00:52

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Den största frågan är tycker jag; vad är värdeminskning för något? Om jag ändå kommer få en TV som är i princip lika kass som min 2 år gammla.. varför nämner man ens något om värdeminskning?

TV:n jag får är ju inte lika dyr som våran var för 2 år sedan. Alltså har vår TV minskat i värde, och vi får en TV som är lika bra men som egentligen inte är lika dyr.

För inte finns det väl en chans i värdlen att de kommer ge mig deras dyraste Philips 50PF9631D ? Den är ju den enda Philips 50" med Ambilight i deras sortiment just nu.

Så om jag inte får den... vart väljer de TV-apparater från? Andra butikers sortiment? Eller har de lager med gammla tv-apparater som inte sålts?

Detta är extremt förvirrande!

Ingen som vet något om detta?

Tilläggsförsäkringarnas öde avgörs här...

<{POST_SNAPBACK}>

När min sharp brann första gången så hade dom inge likvärdig hemma och jag försökte få en 100hertz tv istället som var billigare än min som var trasig men det gick dom inte med på .
Men efter att dom vart inne på lagret en stund kom dom ut med en philips som var 3000 kr billigare än sharpen var bara att ta den eller vara utan typ .

Postad 03 September 2007 - 07:12

Andr3as
  • Andr3as
  • Forumräv

• 623 inlägg
  • 0

Så detdär med ingen värdeminskning är bara skitsnack med andra ord.

Som jag förstått det så upphör försäkringen i och med att ni nu utnyttjar den? Då har ju försäkringen i princip en självrisk på 5000:-. Då kan man lika gärna kan utnyttja allrisk på hemförsäkringen. Självrisk 1500:- och avdrag för värdeminskning.

Postad 03 September 2007 - 07:34

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Folk blir alltid förvirrade av att de inte får en ny vara med samma pris som den gamla.

Förklaringen är att man går på prestanda, inte på pris. För platt-tv är det ju så att den tekniska utvecklingen, ökade marknaden och ökade konkurrensen har gjort att priserna sjunkit. Ersättnings-tv:n har därför alltid ett lägre pris och man känner sig lurad.

Hade man gjort åldersavdrag (som t ex i många hemförsäkringar) antar jag att du inte ens hade haft rätt till en lika bra tv som den gamla utan dom hade räknat ner den på nåt sätt.

Men nu har du alltså rätt till en ny tv som motsvarar de prestanda som den förra hade.

Vad sen butiken försöker pracka på dig är en annan sak... Nån utgående modell... Ni ska inte acceptera nåt demo-ex/retur-ex bara för att den förra tv:n var en sån. Ni har precis samma garanti och rättigheter som om den förra tv:n hade varit fabriksny och oanvänd.

Som nån skrev här ovan, håll dig framme och "bråka" lite annars kan du nog råka få vilket "skräp" som helst. Om du är lite konstruktiv i tonen kanske du kan lägga lite pengar emellan och få 100Hz eller nåt annat som du absolut vill satsa på.

En stor skillnad mot hemförsäkringen är att butiksförsäkringen kan du bara utnyttja en enda gång, sedan är den förverkad! Så om tv:n pajar efter 1,5 år har du ingen försäkring för de kommande 3,5 åren fastän du så att säga har betalat för de åren också... När det gäller hemförsäkring kan du "paja en tv i veckan" om ni fattar vad jag menar...

En viktig aspekt i sammanhanget är de stora pengar som butikskedjorna tjänar på de här extra försäkringarna. Hörde att de tjänar mer på dem (samt deras dyra "förmånliga" lån") än de gör på själva varan. Sköna lättförtjänta pengar rakt ner i fickan på butiken. Inte konstigt att de snackar omkull en när man köper nån pryl. Ofta får man inget tillbaka för de där uppåt 5000 som man betalat, läste i DN härom veckan att 59 % av dem som tecknat tilläggsförsäkring aldrig fick ut nåt på den... Ja då undrar man verkligen vad man har betalat för. Elgigantens julfest?

Postad 03 September 2007 - 07:39

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Jag blev själv väldigt besviken på elektronikförsäkringar och har därför aldrig mer tagit försäkring på elektronik. Jag köpte en 32" för 11000:- betalade en försäkring på kanske 1000:- efter två år gick TV:n sönder gick inte att laga. Alla bildrörsapparater kostade nu 6-7000:- men ingen hade tre scart-uttag så jag valde en PV60 istället. Skulle lägga mellanskillnaden och gissa om jag blev förvånad, jag fick ju inte alls 11k av försäkringsbolaget jag fick 6k som var vad dom ansåg en ny apparat kostade trots att dom inte alls var i klass med min gamla Sony.

Hursomhelst fick jag ju 6000 rabatt på min plasma och 6000 är nog tre gånger
mer än vad jag fått för min TV på blocket.

Tycker ändå det är dumt att försäljare ska trycka på att det inte är någon
värdeminskning för indirekt så är det ju en ****s värdeminskning. Köper du
en plasma för 50k idag som går sönder efter tre år då får du ju en lågprisplasma
för halva summan men samma bildkvalité (25k värdeminskning)

Postad 03 September 2007 - 09:21

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Spelar det egentligen ngn roll så långe du får en tv med samma bildkvalitet? Mer än så kan man väl ändå inte kräva?

Postad 03 September 2007 - 10:20

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Spelar det egentligen ngn roll så långe du får en tv med samma bildkvalitet? Mer än så kan man väl ändå inte kräva?

<{POST_SNAPBACK}>

Med dom priserna på försäkring som dom tar ut så borde man få samma kvalite som man haft innan inte få någe skit märke fast bildkvaliten kanske är den samma .

Postad 03 September 2007 - 10:32

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Jag är med på allt ni säger. Självklart kan man faktiskt inte kräva mer än man haft. Att få något sämre är helt i deras egna fantasier, om de seriöst tror att en kund skulle gå med på det.

Ok. Så försäkringen försvinner med varan som förstörs. Det är jag med på.
Jag ska få en likvärdig produkt. Det är jag också med på.

Det som är frågan är då:
Men vad händer om de inte hittar en likvärdig produkt? Vart ska de få tag på 50" plasma med Ambilight. Alla de äldre modellerna är ju ur deras sortiment. De kan väl inte ge mig vilken skit som helst? Isf kör jag på Ambilight argumentet... min enda chans kanske.

Sedan tror jag inte längre en enda sekund på dedär med värdeminskning. Ännu en gång är det ett ###### försäljartrick för att kunna sälja så mkt försäkringar som möjligt. De e ju dolt vad det egentligen betyder. Jag har märkt att de vill att vi ska tro att man kommer få exakt 30.000:- eller motsvarande tillbaka efter 5 år. Det stämmer ju inte för 5 öre! Det är dumt av kunden att förvänta sig den senaste TV:n på marknaden också... men ändå!

Jag anser att... Om de säger att det inte finns någon värdeminskning på min TV... Så är det inte helt omöjligt att få en TV som kostar 25000 idag. Hittar man inget annat som passar, så får dom ta smällen. B)

Fast antagligen kommer det inte bli så :P

Ingen idé att spekulera egentligen. Fast det är skönare att göra det, än att gå runt å undra vilken TV de kommer att ge mig som förslag. Im not redy for a battle! Jäkla nervigt...

*Tillägg: Borde man inte kunna kräva samma märke? Ambilight är en ovanlig funktion, å de tro fan jag kommer kräva om de inte ger mig en som har det!

Redigerat av Mille2000, 03 September 2007 - 10:34.

Postad 03 September 2007 - 10:50

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

En viktig aspekt i sammanhanget är de stora pengar som butikskedjorna tjänar på de här extra försäkringarna. Hörde att de tjänar mer på dem (samt deras dyra "förmånliga" lån") än de gör på själva varan. Sköna lättförtjänta pengar rakt ner i fickan på butiken. Inte konstigt att de snackar omkull en när man köper nån pryl. Ofta får man inget tillbaka för de där uppåt 5000 som man betalat, läste i DN härom veckan att 59 % av dem som tecknat tilläggsförsäkring aldrig fick ut nåt på den... Ja då undrar man verkligen vad man har betalat för. Elgigantens julfest?

<{POST_SNAPBACK}>

Läste en hel del om det i en annan tråd här i forumet, från i sommras. Ja de stämmer nog jäkligt bra att de tjänar riktigt bra på dem försäkringarna. Det är inte kundens trygghet eller något i den stilen... det handlar bara om att de tjänar så äckligt mycket på dem.

Tänk vilka tvister det blir om det är en bärbar dator som pajjar efter några år. Då kommer du verkligen få den sämstpresterande. Vill inte ens tänka på hur mkt man måste gå igenom för att få rätt vad det gäller PC.

*suck*

Postad 03 September 2007 - 11:28

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Hursomhelst fick jag ju 6000 rabatt på min plasma och 6000 är nog tre gånger
mer än vad jag fått för min TV på blocket.

Tycker ändå det är dumt att försäljare ska trycka på att det inte är någon
värdeminskning för indirekt så är det ju en ****s värdeminskning.
Köper du
en plasma för 50k idag som går sönder efter tre år då får du ju en lågprisplasma
för halva summan men samma bildkvalité (25k värdeminskning)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja visst fan är det skumt?? Men jag är fortfarande inte säker i vilket läge denna "ingen värdeminskning" kommer att användas? När gör denna någon nytta? Dom listar ju den som ett av de positiva sakerna med deras försäkringar. När är det då man får se nån nytta av detta? Man kommer ju ändå bara få en likvärdig produkt. Så de kan likagärna ta bort den raden "Ingen värdeminskning!" från deras broschyrer. Bleeh

Postad 03 September 2007 - 11:57

Unregisterede45e3982
  • Unregisterede45e3982
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
Jag drog upp denna frågeställning för ca 1 månad sedan.

tjena

Köpte en panasonic px70 och tecknade en 3 årig försäkring.

I villkoren står det att varan drabbas inte av åldersavdrag dvs värdeminskning men i samma veva står det att ifall varan måste ersättas får man en vara med samma prestanda. Är inte detta motsägelsefullt.

Ex jag köpte pannan idag för 10000 kr och den går sönder om 2,5 år och skall ersättas, då skall dom ge mig en med samma prestanda vilket om 2,5 år kommer att vara någon no-name tv från kina som kosta runt 5000 kr dvs jag får en vara för 5000kr och inte 10000kr. Är inte det en form av värdeminskning.

DVS Får man en produkt som kostar 10 000kr
eller ger ni ut en produkt med liknande prestanda (dvs kontrast 10 000, hd-ready, mm utan någon som helst tanke på märke eller kvalite)

Fick detta som svar

Nä men tänk så här.. att skulle du utnyttja din hemförsäkring så skulle du juh ha en värdeminskning. vilket innebär att du köpte den för 10 000kr o om 3 år är den värd 5000kr det innebär du kan få vilket tv som hällst för 5 tusen, medans med våran försäkring så kommer du aldrig kunna få en sämre produkt än va du en gång köpte

Redigerat av Unregisterede45e3982, 03 September 2007 - 11:58.

Postad 03 September 2007 - 12:13

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Med dom priserna på försäkring som dom tar ut så borde man få samma kvalite som man haft innan inte få någe skit märke fast bildkvaliten kanske är den samma .

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med fullständigt. Kvalitén på en skärm är ju inte bara bildkvalitén. Det är ju även kvalitén på material och komponenter t ex. Så ett "skit-märke" skulle jag aldrig i livet acceptera.

Till trådskaparen vill jag säga: Kör hårt på att du SKA ha Ambilight, då kan dom inte byta märke. Om dom inte säljer det längre, ja det är inte din huvudvärk, du har stått för själva pengarna och har en försäkring som nu ska falla ut, det får dom fixa!

En (av flera) anledning till att det är så struligt och osmidigt när man ska utnyttja en sån där butiksförsäkring är helt enkelt att de har ingen kunskap om försäkringar, de jobbar ju med att kränga grejer, de har begränsad utbildning i juridik, konsumenträtt etc. Man får därför rättvisare bedömning av ett riktigt försäkringsbolag än man får av Nisse nere i tv-hörnan i butiken. Det gäller att inte gå på butikernas slingrande.

Butikerna verkar så sura den dag man behöver utnyttja den där försäkringen som de bönade om att man skulle teckna. Så har jag aldrig blivit bemött av mina försäkringsbolag, där får man vänlig och proffsig hjälp när man ringer, de är inställda på att reglera, enkelt och snabbt. Stå på er, ni har ju betalat jättemycket extra för det. Ställ ordentliga krav. Som sagt ovan, förlita er inte på butiken, deras okunskap gör att det kan sluta hur som helst.

Redigerat av Unregistered7c808eec, 03 September 2007 - 12:32.

Postad 03 September 2007 - 12:26

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med fullständigt.

Kvalitén på en skärm är ju inte bara bildkvalitén. Det är ju även kvalitén på material och komponenter också.

Så ett "skit-märke" skulle jag aldrig i livet acceptera.

<{POST_SNAPBACK}>

Det sa jag med på siba men jag fick ge mig fick den där philipsen som bara var skit .
Men orkar man så kan man ju gå vidare med det men sånt tar tid och ork .
Fast skulle samma sak hända i dag skulle jag inte tvekat en sekund att dra det vidare .
Fast lite komiskt i förra veckan köppte jag en LCD tv och hon försäljarn nämnde inte ett ord om försäkring det var på elgiganten .
Undra vad som står i deras datorer om folk som bråkat om försäkringar och garantier *S*

Postad 03 September 2007 - 15:55

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Tack för svaren. Ska försöka förbereda mig på det värsta. Om vi tar saken vidare eller inte är upp till farsan. Jag är förvisso den som har koll på elektroniken hemma men rättsligt och juridiska saker är jag inte beredd på. Vet ju knappt vilka rättigheter vi har.

Det är också dumt att spela upp sig i onödan. Ska vänta å se vad dom säger. Man vill ju inte sitta med en 28" låne-TV resten av hösten! :P

Ambilight-grejen är jag extremt glad över att vi har att trycka på. Det garanterar rätt mycket. Vill inte ha samma TV eller någon av de modellerna runt den vi hade... så jag hoppas verkligen dom inte hittar något äldre liknande. :)

Man vet aldrig.. kanske slutar med att jag kan få en Samsung Q96 B)

Postad 03 September 2007 - 16:18

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Du och din far måste ju rimligen ha nåt att säga till om när de ska hitta en ersättnings-tv. Det är ju NI som avgör om Ambilight är viktigt eller inte, butiken kan knappast välja bort det åt er.

Du säger att du ska "förbereda dig för det värsta" men jag tycker inte att du behöver vara orolig för att ni ska behäva stå och käfta i butiken, det är inget krig det handlar om. Bättre vapen är att lugnt och sakligt lägga fram era synpunkter. Be att få tala med chefen, inte med Prao-Kalle eller Sur-Stina i kassan. Och be om betänketid, även om de lägger fram ett färdigt förslag, "den här tv:n blir" det, så gå hem och fundera på saken och läs på om den modellen och fråga på forum på nätet osv.

Tveka inte att slå en signal till konsumentvägledaren i er kommun/stadsdel, jag har fått bra hjälp därifrån förut. Konsumenträtten är väldigt stark i Sverige och EU, men många (inklusive butikerna!) vet inte om det.

Lycka till!

Redigerat av Unregistered7c808eec, 03 September 2007 - 16:20.

Postad 03 September 2007 - 17:23

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Du och din far måste ju rimligen ha nåt att säga till om när de ska hitta en ersättnings-tv. Det är ju NI som avgör om Ambilight är viktigt eller inte, butiken kan knappast välja bort det åt er.

Du säger att du ska "förbereda dig för det värsta" men jag tycker inte att du behöver vara orolig för att ni ska behäva stå och käfta i butiken, det är inget krig det handlar om. Bättre vapen är att lugnt och sakligt lägga fram era synpunkter. Be att få tala med chefen, inte med Prao-Kalle eller Sur-Stina i kassan. Och be om betänketid, även om de lägger fram ett färdigt förslag, "den här tv:n blir" det, så gå hem och fundera på saken och läs på om den modellen och fråga på forum på nätet osv.

Tveka inte att slå en signal till konsumentvägledaren i er kommun/stadsdel, jag har fått bra hjälp därifrån förut. Konsumenträtten är väldigt stark i Sverige och EU, men många (inklusive butikerna!) vet inte om det.

Lycka till!

<{POST_SNAPBACK}>

Nae de e klart. Man ska ju ta det lungt till att börja med. Hehe.. de e som du säger.. de e inget krig :P
Man blir bara frustrerad i förhand när man hör om andras olycka osv. Vi väntar på ett besked och löser problemet efter, om det uppstår något.

Farsan förklarade precis att värdeminskning inte är just hur TV:n sjunker i pris i butik... utan hur tv:n sjunker i pris när den stått hemma. Hemförsäkringen tar ju ut en värdeminskning som bedömms efter hur mycket vi faktiskt slitit på TV:n under de år vi haft den. Men det gör alltså inte butikerna.
DÄREMOT, så får försäljarna i butken MÅNGA att tro att det är TV:n's pris som inte sjunker i värde. Mest antagligen för att folk Vill tro detta, och att de inte frågar igen. Jag visste inte om det. Men det visste farsan när vi köpte försäkringen.

Postad 05 September 2007 - 08:45

perund
  • perund
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag lyckades med konststycket att få min trasiga philips 32" 100Hz CRT tv utbytt mot Philips 42PFL7562D (42" LCD) mot att jag la 3500kr emellan. :)
Jag hade haft min CRT tv i nästan 5 år med tillägsförsäkring (värdeminskning).
Hela historien är tragikomisk och invecklad men kort sagt så gjorde elgig ett allvarligt fel i hanteringen som gjorde att man tvingades kompensera mig deluxe.
Till saken hör också att elgig först gav mig en "begagnad" 42" philips som hade grymma problem med ljusgenomsläpp(gråa hörn). Hur jag vet att den var "begagnad"? Lådan saknade plastbanden, vissa påsar var öppnade m.m. Lyckades efter tjat och envishet få den utbytt mot en ny som fungerar perfekt. Först var det enda elgig kunde erbjuda mig att jag fick byta ut 42" tvn mot deras visningsex i butiken. Jag vägrade och krävde att jag skulle få tala med någon ansvarig.
Så min erfarenhet är att man ska stå på sig och inte godta vad som helst.

Redigerat av perund, 05 September 2007 - 08:48.

Postad 05 September 2007 - 11:06

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Jag lyckades med konststycket att få min trasiga philips 32" 100Hz CRT tv utbytt mot Philips 42PFL7562D (42" LCD) mot att jag la 3500kr emellan. :P
Jag hade haft min CRT tv i nästan 5 år med tillägsförsäkring (värdeminskning).
Hela historien är tragikomisk och invecklad men kort sagt så gjorde elgig ett allvarligt fel i hanteringen som gjorde att man tvingades kompensera mig deluxe.
Till saken hör också att elgig först gav mig en "begagnad" 42" philips som hade grymma problem med ljusgenomsläpp(gråa hörn). Hur jag vet att den var "begagnad"? Lådan saknade plastbanden, vissa påsar var öppnade m.m. Lyckades efter tjat och envishet få den utbytt mot en ny som fungerar perfekt. Först var det enda elgig kunde erbjuda mig att jag fick byta ut 42" tvn mot deras visningsex i butiken. Jag vägrade och krävde att jag skulle få tala med någon ansvarig.
Så min erfarenhet är att man ska stå på sig och inte godta vad som helst.

<{POST_SNAPBACK}>

Dom ringde precis farsan från Elgiganten. Ni kommer inte tro vad vi fick för förslag till TV!!!!!
Dom blew me off my mind verkligen....

Antingen en LG PC50 .... typ halvbra modell från LG ? Som jag inte ens hittade nånstans. Finns PC51, PC55 och PC56... men inte PC50.

Hur som helst... den kommer jag inte att välja ändå.

Det andra förslaget var en Philips 9631D ! :)

WAA!? Tänkte jag... De e f*n inte sant! =)
Men vi ska försöka tjöta oss till en Samsung Q96 istället.. som är 4 tusen kronor billigare än 9631:an. Jag har nämligen inte hört så mycket om 50pf9631 från philips... så om det är möjligt tar jag hellre Samsungen. Eller vad tycker ni?

Vad tycker ni om allt detta förresten? Är det värt det med försäkringar?
Skaffa en TV med ambilight... så kan dom inte ge vilken skit som helst.

Redigerat av Mille2000, 05 September 2007 - 17:12.

Postad 05 September 2007 - 17:13

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Vi var där nyss. Och de skulle höra av sig imorgon om det var ok att ta Q96:an istället för Philipsen.

Tror ni det är det rätta valet? Att välja bort philipsens Ambilight mot Samsungens kvalité ?

Postad 23 December 2007 - 00:47

Winter009
  • Winter009
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Köpte en Onkyo 605 på OnOff, har bara köpt tilläggsförsäkring en gång i hela mitt liv (för 10 år sedan) och har aldrig haft några problem efter "inkörningstiden" på ca 6 månader, men det säljaren babblade på om försäkringen lät ju väldig bra -skulle täcka allt om tillstymmelsen till något skulle hända men skeptisk som jag är lugnade jag ner mig och sköt på köpet en dag för att i lugn och ro kolla igenom vad det egentligen stod i försäkringspapperen.

En bekant till mig var vänlig att ta sig lite tid och hjälpa mig reda ut hela den röra som det är med försäkringar (han är advokat så han är van att läsa papper som får mig att somna).

Det var med mestadels huvudskakningar med tillhörande leenden och skrattsalvor som vi gick igenom det "finstilta"

Det slutade med att jag kollade över min hemförsäkring som visade sig täcka det mesta (har tex drulle förs.) eftersom den tydligen gäller först (precis som någon klok redan har skrivit i den här tråden) och det övriga som extraförsäkringen skulle täcka har så stora kryphål att så vitt vi kunde förstå behöver de egentligen aldrig ersätta/betala något om de verkligen inte vill, det finns alltid något de kan hänvisa till som ogiltig gör tilläggsförsäkringen :(

Postad 18 January 2008 - 15:33

Unregistered2fb1b3af
  • Unregistered2fb1b3af
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Jobbade på Expert för länge sedan och vi drillades hårt till att sälja tilläggsförsäkringar. Den som sålde flest kunde vinna en resa. Det var stor förtjänst för butiken på dessa försäkringar. Jag har aldrig själv tecknat tilläggsförsäkring, men har en drulleförsäkring hemma som täcker diverse olyckshändelser och slarv. Men frågan är om det ändå inte blir en tilläggsförsäkring på nästa platt-TV. De tre plasmor jag haft hemma har alla drabbats av olika problem, typ surrande ljud och vinande fläktar. Min Panna som tjänat mig troget i snart två år, har plötsligt börjat tappa minnet på text-TV. Ska va 1500 sidors minne men den kommer bara ihåg 10 sidor, sen börjar den bläddra och leta. Och en fläkt började samtidigt vina. Den som var så tyst innan... När jag påpekade detta i butiken frågade de om jag har tilläggsförsäkringen. Isåfall skulle de hämta TV:n hemma hos mig och om den inte gick att laga skulle jag få en fullvärdesersättning. Utan tilläggsförsäkringen var beskedet att jag kunde komma in med TV:n så fick vi se vad verkstan kommer fram till. TV:n blir borta minst 4-5 veckor, och sen får man kanske tillbaka den utan åtgärd med en räkning på 800 spänn för felsökningen. Platta TV-apparater är komplicerade och känsliga prylar som dessutom är så tunga och stora att man behöver en skåpbil för att frakta dem. Vid mitt kommande köp vill jag känna att jag inte sitter med "svartepetter" i vardagsrummet. Helst köpa från en seriös butik och med en försäkring som garanterar mig många problemfria år.

<{POST_SNAPBACK}>

Det sura är ju att du får ge ca 5000 kr för en 5 års försäkring (3år är inte lönt). 2 av dessa åren kan du räkna bort eftersom TV tillverkaren (iallafall samsung) har på platsen garanti. Så då återstår 3 år av försäkringen där du betalt för 5 år. Och som tidigare sagt så händer 99% av felen omedelbart vid första användningen. Håller TV:n i 2 år så håller den ofta 5, 6, 7 år. Om däremot ett fel skulle inträffa så är det ofta inte så dyrt att laga. Det kan vara nåt litet motstånd eller nätdelen. Det går på typ 2000kr max att laga.

5000 för en försäkring låter ju sjukt mycke men jag förmodar att du baserar det på 40.000 kronors samsungen eller?
sen att det skulle kosta max 2000:- att laga en plasma/lcd låter också lite underligt, 2 lapp är nog bland det minsta jag hört någon betala för en felsökning + reparation, oavsett fel.

Jag köpte nyligen tv och tog tilläggsförsäkring enbart av den anledningen att jag har bra erfarenhet av det tidigare . Har det uppstått fel på produkten har jag bara lämnat in den och visat försäkringskvittot ....har på så sätt inte ens behövt säga något till säljaren, inget onödigt snack eller jobbig diskussion.
Att man sen får en "likvärdig produkt" om den ej går reparera är inte alltid negativt. Känns skitbra att få en Dualcore burk när ens gamla P4 2.0 la av.

Postad 19 January 2008 - 08:53

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Tecknade Sibas försäkring på 3 år när jag köpte min plasma, troligtvis kommer jag aldrig få användning av den. När jag kom hem med tv:n var jag uppspelt och ville absolut sätta upp den direkt själv. Med svettig överläpp försökte jag få fast den i medföljande bordställ och den gled av bänken. Genom ett mirakel fick jag tag i den i sista sekund, så den klarade sig. Enl försäkringen hade jag fått en ny tv om den förolyckats. Undvik att vara så ivriga är dagens tips från mig.

Postad 19 January 2008 - 21:42

Unregistered76870ca0
  • Unregistered76870ca0
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Det är handlarna som tjänar mest på försäkringarna.

Postad 28 January 2008 - 22:22

Unregisteredc00b10ee
  • Unregisteredc00b10ee
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Undrar om d är nån som har erfarenhet av hur lång tid det tar att få en ny tv genom försäkringen?
Gjorde skadeanmälan idag och det skulle va kul att få en fingervisning på ungefärlig tid jag kan tänkas vara utan tv.

Postad 30 January 2008 - 13:31

Unregisteredc00b10ee
  • Unregisteredc00b10ee
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Ingen som har en aning?

Postad 30 January 2008 - 13:39

felldin
  • felldin
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
3-4 veckor skulle jag tippa att det tar (normal servicetid)

Postad 30 January 2008 - 14:29

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Vad säger elgiganten?
Vad står det i försäkringen?

Postad 30 January 2008 - 15:13

Unregisteredc00b10ee
  • Unregisteredc00b10ee
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0

Vad säger elgiganten?
Vad står det i försäkringen?

Ingenting tragiskt nog , Elgiganten gör inget alls , dom hänvisade bara till Happy care försäkringen. Framkommer inget om handläggningstid i försäkringsavtalet , och man får inga vettiga svar av dom per telefon heller.

Postad 30 January 2008 - 15:14

Unregistered99e70c17
  • Unregistered99e70c17
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Deras Happy Care försäkring är det sämsta skit jag varit med om! Köpte en dator där, och tecka en försäkring på den för att den skall skydda mig mot diverse feltramp i hemmet. En dag så spiller min katt ut min proteindrink över tangentbordet, så det lägger av. Pratar med Happy Care, som då påstår att jag varit oaktsam, därför så får jag inte ut för hela beloppet.. Men det var väl därför jag teckna försäkringen? :) Efter flera veckor och krångel med El-giganten så får jag en dator, med mindre skärm och sämre egenskaper. Kommer aldrig mer tecka en sån försäkring, sämre skit får man leta efter! Bah!

Postad 30 January 2008 - 15:15

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Trodde det var allmän kännedom att de försäkringarna är deras största inkomstkälla då de tar betalt för ingenting.
Mycket bättre att ha drulle på hemförsäkringen, och mycket billigare också.

Postad 30 January 2008 - 16:37

Unregistered99e70c17
  • Unregistered99e70c17
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
aaa, skall alltid ha det i framtiden! Man lär sig av misstagen :)

Postad 30 January 2008 - 18:51

Unregisteredc00b10ee
  • Unregisteredc00b10ee
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Inte kul alls att läsa detta måste ja säga. bara ställa in sej på det värsta då :)

Postad 30 January 2008 - 22:38

Unregistered1115
  • Unregistered1115
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Vad var det för fel på tvn?
Vilken tv var det? hur gammal?

Går tvn att laga så behandlas det som en vanlig service och då tar det normal servicetid ca 3-4 veckor.
Är tvn totalskadad, dvs den går ej att laga så går det oftast fortare, samt att du ska få ut en tv likvärdig med den du har.

Står mer här om hur det fungerar vid skada:
http://www.happycare...ult.asp?ML=7270

Redigerat av Unregistered1115, 30 January 2008 - 22:43.

Postad 31 January 2008 - 16:47

Unregisteredc00b10ee
  • Unregisteredc00b10ee
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0

Vad var det för fel på tvn?
Vilken tv var det? hur gammal?

Går tvn att laga så behandlas det som en vanlig service och då tar det normal servicetid ca 3-4 veckor.
Är tvn totalskadad, dvs den går ej att laga så går det oftast fortare, samt att du ska få ut en tv likvärdig med den du har.

Står mer här om hur det fungerar vid skada:
http://www.happycare...ult.asp?ML=7270

Tv är den ja ha på bild i galleriet , en Hitachi 42" Plasma som är totalskrot , min son slog en hockeyklubba i den. Den är inte fullt ett år gammal.

Redigerat av Unregisteredc00b10ee, 31 January 2008 - 16:48.

Postad 31 January 2008 - 20:46

Darkie
  • Darkie
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
Köpte till happy care när jag köpte min kamera.
Lyckades givetvis tappa den i golvet varvid skärmen sprack
Ringde upp försäkringsbolaget fick ett ärendenummer som jag gav till kundservice på elgiganten.
Helt smärtfritt.
Att sen elgiganten och deras serviceverkstad är inkompetenta är inget jag lastar försäkringen för.
Tog ca 3 veckor att få kameran lagad.
Kostnad för mig resa fram och tillbaka till elgiganten för avlämning och upphämtning.

Men jag kan ju bara haft tur och fått en bra handläggare på försäkringsbolaget vad vet jag ;)

Postad 31 January 2008 - 20:50

dellblom
  • dellblom
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Trodde det var allmän kännedom att de försäkringarna är deras största inkomstkälla då de tar betalt för ingenting.
Mycket bättre att ha drulle på hemförsäkringen, och mycket billigare också.

Jag har hemförsäkring med drulle , men självrisken ligger ju på 1500 hos de flesta hemförsäkringar , så mycket billigare är det inte

Postad 03 February 2008 - 01:56

Unregisteredc00b10ee
  • Unregisteredc00b10ee
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Fick mail idag att dom beställt en utbytesprodukt ;)

Postad 03 February 2008 - 23:47

Unregistereda7fb0c18
  • Unregistereda7fb0c18
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Fick mail idag att dom beställt en utbytesprodukt :)

Så efter 5 dagar visar det sig alltså att du kommer få en helt ny tv... härligt för dig, fick du veta vilken modell det blev? kan du rekommendera hemförsäkring till alla du känner? :)

Postad 04 February 2008 - 10:30

Unregisteredc00b10ee
  • Unregisteredc00b10ee
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Stod att Elgiganten skulle kontakta mej inom 10-14 dagar. Hittills har det ju gått supersmidigt. Vet ju dock inte vad ja får än. Tvn ja hade var ju nästan exakt ett år gammal , så ska bli roligt att se vad ja få för ersättningsprodukt.
Men jag tycker den är halvdyr , försäkringen alltså , ja betala 2k för den tror jag och då gäller den endast vid ett tillfälle.

Postad 04 February 2008 - 11:30

Unregistereda7fb0c18
  • Unregistereda7fb0c18
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Stod att Elgiganten skulle kontakta mej inom 10-14 dagar. Hittills har det ju gått supersmidigt. Vet ju dock inte vad ja får än. Tvn ja hade var ju nästan exakt ett år gammal , så ska bli roligt att se vad ja få för ersättningsprodukt.
Men jag tycker den är halvdyr , försäkringen alltså , ja betala 2k för den tror jag och då gäller den endast vid ett tillfälle.

Halvdyr.. allt är relativt men hur man än vrider och vänder på det så kommer du få en ny tv för 2000... är det halvdyrt?? :) Men det är ju klart, hade det aldrig hänt nåt med tvn så hade det ju varit bortkastade pengar, men det visste du ju om innan. Sen försäkrar ju du den köpta produkten, så om den blir utbytt så förfaller ju försäkringen med den också.

Postad 04 February 2008 - 20:10

Unregisteredc00b10ee
  • Unregisteredc00b10ee
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Halvdyr.. allt är relativt men hur man än vrider och vänder på det så kommer du få en ny tv för 2000... är det halvdyrt?? :) Men det är ju klart, hade det aldrig hänt nåt med tvn så hade det ju varit bortkastade pengar, men det visste du ju om innan. Sen försäkrar ju du den köpta produkten, så om den blir utbytt så förfaller ju försäkringen med den också.
[/quote]

Jo du har naturligtvis rätt :)

Postad 05 February 2008 - 14:08

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Försäkringar är marginalhöjaren, ofta får säljaren även en 'kick-back', dvs det är mkt tveksamt om den ger dig något.

Jag gjorde så här. Hade pengarna kontant, tänkte köpa men kollade genom mina olika kreditkort (har lyckats samla på mig tre st olika). Mitt 'Re:member' krediktkort ger 90dagars "Prisgaranti" i svenska butiker och (svenskregistrerade) internetbutiker, så om min vara faller i pris kan jag checka ut upp till 2000:- i efterhand (kontant!). Utöver det får jag 2års allriskförsäkring på varan, exakt vad den ger vet jag inte, men den är utan självrisk och kan kanske vara ett alternativ om du skulle ges endast 1års försäkring.
Har även förhandlat till mig en drulleförsäkring på mitt försäkringsbolag, den kostade knappt nånting men det finns en självrisk.. den täcker däremot ALLT.. jag kan tappa TV:n i golvet eller råka hälla öl i den och de kommer ge mig full ersättning inom det första året.

Jag känner mig rättså trygg med ovanstående.. behöver inte mer.. :P

Redigerat av Unregistered1ee0a150, 05 February 2008 - 14:09.

Postad 05 February 2008 - 14:16

Mr_Foppa
  • Mr_Foppa
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag skulle aldrig någonsin köpa denna typ av försäkring. Organiserat lurendrejeri är vad det är. Det är så enkelt som att läsa igenom villkor och jämföra med vad du betalar. Ett tillägg till hemförsäkringen är eventuellt något sämre, men kostar istället fruktansvärt mycket mindre och täcker ALLA prylar samtidigt.

En snabb koll på t.ex OnOff ger att försäkringskostnaden ligger på minst 10 % av produktens kostnad och i många fall upp långt däröver, ser 30 % vid en väldigt snabb koll.

Du betalar alltså en tredjedel extra för att eventuellt kunna få en ny vara om den du har går sönder. Bra affär? Nja. Tänk dessutom på att de absolut flesta fel som dessa försäkringar täcker är sådant som redan ingår i garantin! En TV som går sönder inom 2 år SKA du få byta på garanti!

Postad 05 February 2008 - 14:53

Ulysses
  • Ulysses
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Köper online utan försäkring. Har ett markant mycket bättre skydd i min hem-/drulle-/allrisk-/otursförsäkring.

Postad 05 February 2008 - 15:06

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
Jag köpte till en försäkring till min LCD-tv för tusenlappen. Så om jag skulle få lust att sparka sönder tvn så lagar dem det för hmm.. 100 kronor eller var det mindre.. minns ej.

Fick tvn en tusing billigare, då den andra tvn jag var ute efter inte fanns. Så jag slängde på en försäkring..

Försäkringen håller i 3 år, om jag minns rätt.

Redigerat av Unregistered9282241e, 05 February 2008 - 15:06.

Postad 05 February 2008 - 22:28

Unregistered1115
  • Unregistered1115
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Grejen är ju att det blir så när det är en totalskada,så du får en ny tv då är försäkringen förbrukad.
Hade tvn gått att laga så gäller försäkringen fortfarande och du kan få den reparerad hur många ggr som helst.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.