Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nu finns mitt påbörjade hembiobygge att skåda

207 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 November 2004 - 14:35

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Har ni haft problem med FÖR varmt rum & hur har ni i så fall löst det?

Jag har "upptäckt" samma fenomen som dig ;). Jag löste det genom att montera in en badrumsfläkt med en varvtalsregulator som jag anslöt till det befintliga ventilationssystemet. Varvtalsregulatorn behövs för ljudnivån när fläkten går för fullt är 40 dbA!

Jag förstod när jag planerade mitt bygge att jag skulle få värmeproblem så jag borrade ett extrahål i ytterväggen och monterade in ett friskluftsintag. Det visade sig senare att det inte var tillräckligt utan jag var tvungen att "hjälpa" den kvarvarande luften i rummet att komma därifrån betydligt fortare än vad den själv hade tänkt. :D Jag köpte mina grejor på Clas Ohlson (fläkt nr 1 på bilden, artikelnr 32-3451 + 32-7691, ungefär 600 kr totalt). Kanske kan det vara någonting även för dig?

Postad bildPostad bild

Postad 06 November 2004 - 19:32

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Har man möjlighet kan man bygga i en ljuddämpare i väggen. Sådeles kan man sätta en "bullrig" (dock effektiv) fläkt i från/till luften.

I princip är det en låda med sidorna täkta med dämpmaterial.

Denna typ av dämpare kan i gynnsamma fall dämpa så mycket som 20dB.

Hastigheten på luftströmmen bör vara max 15 m/s (går att överskrida, det är en rekommendation vid studiobyggen... Så en hemmabio kanske det är lite överdrivet...). Detta kontrollerar du med att välja bra diameter på rören som skall transportera luften. Även fläktens kapacitet väljs efter detta.

Genom att har runda och fina böjar i ventilationen undviks att det uppstår turbulent strömmning vilket kan tillföra oönskat ljud. Fast vet inte om det är den viktigaste punkten då de flesta använder sig av denna typ av slang:
Postad bild
Som pga. sin ojämna insida borde ge en turbulent strömmning i alla fall...

Dämplådans volym görs stor i jämnförelse till diametern på ventilationröret och ingången i lådan sätts så att man inte kan se ut genom utblåset exempelvis inhålet görs i övre vänsta hörnet på en sida och då sätts ut i nedre högra på motsatta vägg.

Här kommer det bli jobbigt om man har en stor kapacitet på fläkten vilket innebär stora rördiametrar vilket i sin tur innebär att dämplådan blir mycket stor. Man får helt enkelt kompromissa. Man kanske inte når upp till sina -20dB dämpning men det kanske inte heller behövs...

Använd en "grill" i utblåset ut i rummet som sprider luftströmmen jämnare och sådeles blir det lite svagare luftström som når de som sitter i rummet.

Genom detta kan du maximera så du kan få ett bra ut/in sug även med höga varvtal.

Det var de råd jag fick för att bygga en tyst aktiv ventilation. Ju tystare fläkt ju mindre behöver du jobba på att dämpa givetvis. Men ofta kan man inte får både tyst och effektiv. (och hyffsad billig.)

Postad 07 November 2004 - 09:04

Unregisteredaa798029
  • Unregisteredaa798029
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
kolla på krauta, de har fläkt för "värmeförflyttning" (värmeförflyttare) 799:-

de har varvtalsregulator inbyggd + att de har en värmesensor där du ställer in tempen då den ska slå av/på...

har själv fixat extra vent hål in i mitt biorum, men tror inte jag kommer behöva utblås, men detta är isånafall det jag kommer köra på <_<

efter mitt basfälletak så behöver jag inte kräma på så mycket för att få schysst volym/kvalle på ljudet... så dörren till rummet behöver aldrig stängas, och så får jag en skorstenseffekt då källartrappen är öppnad upp till övervåningen i rummet bredvid (kan köra med skön volym å knoddsen på övervåningen sover vidare)

Redigerat av Unregisteredaa798029, 07 November 2004 - 09:14.

Postad 08 November 2004 - 14:07

Unregisteredd78813b6
  • Unregisteredd78813b6
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Blir ju betydligt billigare än air conditioner.
Tack för tipsen..

Postad 13 November 2004 - 15:50

Unregisteredc3c18610
  • Unregisteredc3c18610
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Hej!

Fina byggen hos flera av er. Kul att se att det finns fler än jag. Jag skall lägga upp bilder men som ni vet är det alltid något man vill göra klart innan man visar. Fråga, vad kostar ett sådant innertak? Eccophone sombra eller vad det hette. Det är precis vad jag skulle behöva.

Postad 13 November 2004 - 16:52

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

vad kostar ett sådant innertak? Eccophone sombra eller vad det hette

Om du kollar igenom slutet på sida 6 i denna tråden så får du svar på alla dina frågor :)

Postad 14 November 2004 - 13:45

anzo
  • anzo
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Reflektion kolon Vilken underbar sofistikerad hemmabio du har ! (knäck citatet ?)

Iallafall så undrar jag i vilket program du har ritat ritningen för rummet ?

MVH
Andreas

Postad 14 November 2004 - 19:28

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Iallafall så undrar jag i vilket program du har ritat ritningen för rummet ?

He he, man tager vad man haver. Microsoft PowerPoint <_<

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.