Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tips-tråd för bärbara datorer *

333 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 October 2008 - 09:45

Jovevve
  • Jovevve
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Vart få man tag i nya grafikkortsdrivrutiner till bärbara datorer?
Har provat flera olika från www.laptopvideo2go.com samt från Nvidia.com men i dom flesta fall blir datorn bara slöare eller så blir bilden sämre, antingen på datorn eller när jag kopplar den till tv via hdmi.

När man startar dom flesta nya spel kommer det upp felmeddelanden om att jag måste uppgradera drivrutinerna.
Jag har en Acer Aspire 5920G med Nvidia 8600M GT grafikkort.
Har letat efter drivrutiner på Acers sida också men där finns bara samma som jag redan har.

Någon med liknande dator som kan tipsa om drivrutiner som fungerar bra?

Postad 07 November 2008 - 23:08

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Ett litet allmänt inlägg så här gälllande laptopval. Tänk på att det numera inte kostar speciellt många kronor att själv byta hårddisk eller minne. Det är inte alls svårt heller.

Så att köpa en dator med lite sämre spec just på dessa två delar (men bra i övrigt) och sedan uppgradera själv, kan vara värt att ta med i beaktningen. En dator med lite större hd eller mer minne, brukar ju spegla av sig ganska kraftigt i priset..

Redigerat av twebbas, 07 November 2008 - 23:08.

Postad 28 November 2008 - 10:02

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Satsa hellre på en bärbar med 8800m GTS .. spöar 9000-serien både i spel osv...

har ett 8800GTS i min.. men jag gav 17000:- för min bärbara.. kan inte hjälpa dig där.. 8000-. för en högpresterande dator är ju inte så mkt

Har du missat alla larmrapporter om att 8800-serien är skitkass i bärbara i allmänhet? De går bara sönder. Kolal gärna själv. Det har funnits en mängd med nyheter i Sweclockers sida i ämnet men de ligger säkert någon månad tillbaka.

Postad 01 December 2008 - 18:04

Fivi
  • Fivi
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en ny bärbar, och hittade en som verkar vara sjukt prisvärd.

17" skärm 16:10 1920x1200
Intel core 2 duo 2.5 GHz
4GB minne
Mobility Radeon HD 2700 256MB dedikerat. 1535 MB max delat
640gb hårddisk
Blu-ray
HDMI 1.3b

Vad tror folket om denna?

Postad 04 December 2008 - 21:25

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0
Om någon letar ultraportable så säljer Dustinhome Dell D430 med 12" på 1,4 kg för 7500kr. Det är en robust dator för pengarna med 3 års garanti.

De har även en FSC som är lite tyngre med dockningsstation för 6300 kr vilket får anses vara ett kap.

Redigerat av dunde, 04 December 2008 - 21:30.

Postad 13 December 2008 - 14:20

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon som kan ge tips på en bärbar dator som får kosta MAX 6200:-, dvs inte en krona mer!
Vilken är mest prisvärd?

Har hittat en Dell inspiron som kostar ca 5900:- med core 2 duo, 3 gig ram etc. Nackdelen är att den inte har webcam (men det kan man ju köpa senare) och att skärmen är på 1280x800 (1,6 aspect) medans många andra laptops har 16:9-format, trevligt för filmtittande. I den datorn ingår även vista home premium, många andra datorer har bara basic...
Skulle man ha webbcam i datorn fick man ge 6300:- så det gick inte.

Har ni fler tips på prisvärda laptops eller är denna Dell det enda som ger en core 2 duo el motsvarande för under 6200:-?

storleken jag siktar på är omkring 15".

Redigerat av schjak, 13 December 2008 - 14:22.

Postad 20 December 2008 - 00:40

Tomas_uppsala
  • Tomas_uppsala
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Har en Acer Aspire 6920 undrar om den duger som bluray spelare eller har den nån begränsning ändå??
"True5.1-channel surround sound output" står det men är det DTS??
Jag använder Hdmi för bild och ljud till lcd tv.n idag men ska skaffa en reciver med hdmi in för att få 5.1 alt 7.1 (gamla dvd:n pajade därför denna nödlösning tills ny blueray dvd ska inhandlas)

Spec/Teknisk info

Blu-ray Disc™ (BD)/DVD-Super Multi double-layer drive or
DVD-Super Multi double-layer drive

Graphics
NVIDIA® GeForce® 9500M GS with up to 1280 MB
DualView™ supportMEPG-2/DVD acceleration, decoding
WMV9 (VC-1) and H.264 (AVC) decoding
HDMI™ (High-Definition Multimedia Interface) with HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) support

Multimedia
Optimized 2nd Generation Dolby Home Theater® audio enhancement, featuring Dolby® Digital, Dolby® Digital Live, Dolby® Pro Logic® IIx, Dolby® Headphone, Dolby® Natural Bass and Dolby® Sound Space Expander technologies
Two built-in stereo speakers and one Acer Tuba CineBass booster supporting low-frequency effects
True5.1-channel surround sound output
Digital( DVB-T) TV-tuner supporting hardware MPEG-2 stream encoding and DVB-T (Digital Video Broadcasting-Terrestrial) standard (6 to 8 MHz)
(manufacturing option)
High-definition audio support
S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface) support for digital speakers
MS-Sound compatible
Acer PureZone technology with two built-in stereo microphones featuring beam forming, echo cancellation, and noise suppression technologies

Postad 12 January 2009 - 17:04

henkaa
  • henkaa
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
hej! nu ska jag köpa en bärbar dator, jag har funderat mycket på sony vaio datorerna men dom verkar inte va någe vidare för att spela på. nu är det så att jag spelar inte alls mycket bara lite cs för kul men jag vill ändå kunna göra det ibland. Den dator jag söker ska ligga på 8 000 kr. jag har också funderat på den här Fujitsu Siemens Amilo Pa3553 E02. vilken tror ni är bäst ? skulle vara väldigt tacksam för svar.

Postad 16 January 2009 - 22:11

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

• 1156 inlägg
  • 0
Halloj!

Kikar lite på en ny bärbar dator. Någon som jag fastnat för är:
Asus X56TA-AS044C
https://www.prisjakt...kt.php?p=358569

Verkar passa mina ändamål, för spel, plugg, film o.s.v.
Inte sett något om datorn, är det ett stort "no no"? Känns ganska bra för sitt pris?

Tar gärna emot andra, likvärdiga tips, men budgeten får inte överstiga 8000:-

MVH

Postad 10 February 2009 - 01:02

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
tänkte byta ut disken på min sony vaio och då till en 7200 varvare för lite snabbare prestanda.
Så är det någon som vet vilket som idags läget presterar bäst av de som finns att köpa idag?
Storlek är inte så viktigt men runt 160gb ivf, viktigaste är att den är snabb och inte väsnas allt för mycket.

Postad 13 February 2009 - 22:14

annesan
  • annesan
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej! Jag är som så många andra i det här forumet på jakt efter en bärbar dator. Datorn får helst inte kosta mer än 7000 kr då jag bara är en fattig student. Jag ska använda datorn till Internetsurf, Office, titta på film och lyssna på musik, kanske spela något enklare spel typ Sims ochh likande. Det får gärna vara en HP eller Compaq då de verkar ha vettiga datorer till vettiga priser och jag har tidigare positiva erfarenheter av dem. Sen har jag börjat titta lite på Toshibas datorer, som t.ex Toshiba Satellite Pro A300D-152 ELLER Toshiba A300 INU.

Kraven jag har är:
- Minst 2 GB Ram-minne
- Minst 160 Gb hårddisk(gärna mer)
- DVD-brännare
- VGA/HDMI-utgång
- Minst 15,4 " skärm, gärna 17"
- webbkamera
- Vettig processor
Grafikkortet är inte så vikitigt då jag inte tänkt köra några tunga spel eller program på den men jag vill gärna kunna ha igång flera program samtidigt typ Internet, Word, nerladdningsprogram osv utan att datorn hänger sig.
Någon som har förslag på någon bra dator? Någon som har en Compaq från CQ-serien och som kan uttala sig om dem?

Postad 06 March 2009 - 11:57

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Vet inte vad Pakard Bell håller för standard nu för tiden men denna måste väl vara bland det grymmaste som finns för 15tkr?

Packard Bell iPower (M500)

P8400 2.26 GHz
Geforce 9800m GTS 1 GB
4 gb ram (tror jag, glömt lite siffror)
17 tum 1920 x 1200
Blu-ray
HDMI
14 990 kr

Postad 13 April 2009 - 04:37

Unregistered0d0a696d
  • Unregistered0d0a696d
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej alla ute i teknikdjungeln! Jag har en pavilion dv9000 17". Riktigt nöjd med prestandan på den förutom att fläkten fan nästan surrar hela tiden, åtminstonde när den stått på en stund eller när man sitter och surfar eller kör något program.

Är det någon annan där ute som har något liknande problem med denna modellen eller är det fel på min?

Kan det hjälpa med en kylplatta?

Mvh Patric

Postad 17 May 2009 - 21:17

nooblaren
  • nooblaren
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej hej nu är det så att jag har en asus x58c och jag skulle vilja koppla den till tvn så jag kan se på film till huvud del iaf, och jag har sökt och sökt och sökt på google m.m för att få någon klarhet i hur jag ska göra men jag hittar inga direkta svar eftersom allt jag hittat har sagt att man måste ha nvidia det doch det grafik kortet eller ati det och det kortet,

men jag har ingen aning vad det är för kort jag har eller hur jag får reda på det.. jag har sökt på asus hemsida hur mycket som helst.

så nu har jag 2 frågor:

1: vad har jag för grafik kort!

2: gåpr det att koppla denna bärbara till TV (enda utgången jag har är en vga)

tack på förhand//andreas

Postad 23 May 2009 - 23:02

Unregistered213f5972
  • Unregistered213f5972
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...kt.php?e=418508

Skulle denna vara bra och prisvärd om mina krav är att kunna spela The Sims 3, BattleField 2, Empire Total War och så? Eller finns det bättre för samma pris?

//Crozz

Postad 28 May 2009 - 23:38

sarahlina
  • sarahlina
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hej alla ute i teknikdjungeln! Jag har en pavilion dv9000 17". Riktigt nöjd med prestandan på den förutom att fläkten fan nästan surrar hela tiden, åtminstonde när den stått på en stund eller när man sitter och surfar eller kör något program.

Är det någon annan där ute som har något liknande problem med denna modellen eller är det fel på min?

Kan det hjälpa med en kylplatta?

Mvh Patric

Hej !

Har en dv9072. Fläkten snurrar- ja i princip hela tiden, samt datorn blir väldigt varm (skönt på vintern :))
När jag har den i knäet låter jag tilluftshålet vara "fritt". PÅ skrivbordet brukar jag lägga ngt under i värje hörn för att det behöver mer luft, det brukar hjälpa för min del.

S

Postad 01 June 2009 - 16:15

Unregisteredc0382a53
  • Unregisteredc0382a53
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är på jakt efter en billig bärbar att använda till film/musik, office-paketet och surfa.
Jag vill helst köpa den lokalt och har hittat förljande tre modeller på olika affärer, samtliga ligger mellan 4000-4500:-

Vilken av dessa hade ni valt?

https://www.prisjakt...8,394871,426632

Andra förslag?

Postad 04 July 2009 - 07:39

Unregistered1527
  • Unregistered1527
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej jag är ute efter en bra laptop och undrar om denna är ett bra val Toshiba Satellite L350-20W ?

Postad 07 July 2009 - 11:53

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Hej! Kastar in en fråga här, istället för att skapa ny tråd.

Har en 2 år gammal Acer TravelMate 5510. Håller på lite med halvseriös bild redigering med Photoshop Elements. Har precis stoppas i 4 gb minne och allt går mycket smdigare nu än med det förra 1 gb minnet som satt i.

Nu har jag kommit till hårddisken. Vad jag förstår har jag en sån här i nu:

Det verkar som att det bara finns 160gb att uppgradera med. Men det steget är för lite tycker jag.
Förstår att det är en 2,5 hårddisk, och att man i princip kan köpa vilken 2,5 tummare som helst, men ska man ha större verkar det bara vara S-ATA som gäller. Funkar det till min dator?

Svara inte "köp ny dator" :D . Inte min prio just nu. Extern har jag redan. Lite ute efter större varvtal eftersom jag har Vista. Det borde göra lite skillnad med större varvtal tänker jag?

Postad 07 July 2009 - 11:58

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Har du en 2.5" IDE disk i nu kan du bara byta till en annan 2.5" IDE disk. Den är inte äldre än två år då? Min Lenovo Thinkpad från 2006 har SATA.

Postad 07 July 2009 - 12:10

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Har du en 2.5" IDE disk i nu kan du bara byta till en annan 2.5" IDE disk. Den är inte äldre än två år då? Min Lenovo Thinkpad från 2006 har SATA.

Äsch! Jag köpte den 2007-09-09 för 6000kr, så den är väl äldre.....

Så den är inte kompatibel med S-ATA då?

Postad 07 July 2009 - 12:51

Arcane
  • Arcane
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Hej,

Sitter just nu och letar efter en ny bärbar dator för arbete. För tillfället lutar jag mot en Dell Studio XPS 16 (mellanvarianten) men är lite osäker på grafikkortet. Kraven är att jag ska klara att köra 3ds Max 2010, Rhino 4, Adobe CS 4, AutoCad och motsvarande bra/någorlunda flefritt. Priset ska inte överstiga 15 000 inklusive moms och skärmen ska inte vara för stor (dvs. helst mindre än 17").

Någon som har åsikter kring Dell burken eller andra förslag?

Tack på förhand

Edit: Jag överväger även en Toshiba Qosmio x300-150 även om den är i största laget och snäppet dyrare.
http://nordic.comput...hibaShop/false/

Redigerat av Arcane, 07 July 2009 - 14:06.

Postad 07 July 2009 - 14:21

Kocke
  • Kocke
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Hej,

Sitter just nu och letar efter en ny bärbar dator för arbete. För tillfället lutar jag mot en Dell Studio XPS 16 (mellanvarianten) men är lite osäker på grafikkortet. Kraven är att jag ska klara att köra 3ds Max 2010, Rhino 4, Adobe CS 4, AutoCad och motsvarande bra/någorlunda flefritt. Priset ska inte överstiga 15 000 inklusive moms och skärmen ska inte vara för stor (dvs. helst mindre än 17").

Någon som har åsikter kring Dell burken eller andra förslag?

Tack på förhand

Edit: Jag överväger även en Toshiba Qosmio x300-150 även om den är i största laget och snäppet dyrare.
http://nordic.comput...hibaShop/false/

Qosmion har inte funnits i laget nånstanns på flera veckor.

Postad 07 July 2009 - 15:09

Arcane
  • Arcane
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Vilket är viktig information eftersom jag är i akut behov av en dator och absolut måste ha den imorgon, eller vad?

Postad 19 July 2009 - 00:15

Munkee
  • Munkee
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0

Vilket är viktig information eftersom jag är i akut behov av en dator och absolut måste ha den imorgon, eller vad?

Hur ska han veta det?

Postad 20 July 2009 - 10:11

Dagge_
  • Dagge_
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Kommer spendera ett år utomlands nu till hösten och funderar därför på att skaffa en rätt kraftfull bärbar dator.
Jag är väldigt spelintresserad och skulle gärna fortsätta spela PC-spel under det kommande året. Är intresserad av att kunna spela kommande storspel som Modern Warfare 2, Mafia II, Starcraft 2 osv. Behöver inte vara på bästa inställningarna, men medium utan lagg hade varit fint!
Vad finns det för vassa bärbara datorer på marknaden just nu? Vad ligger de på i pris?

Postad 20 July 2009 - 21:50

Munkee
  • Munkee
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0
Hej!
Har fattat tycke för en HP Pavillion dv6-1299eo men jag är lite fundersam hur processorn(AMD Turion X2 Dual-Core RM-75) står sig mot en Intel Core2Duo T6400 tex.

Finns det någon lätt förstådd sida man kan jämföra på eller ännu bättre om någon här kanske kan svara på det?

Postad 12 August 2009 - 17:12

Unregistered78af1102
  • Unregistered78af1102
  • Mästare

• 2753 inlägg
  • 0
Nu har jag nästan bestämt mig för att köpa en ny HP laptop. Det enda jag behöver veta är om datorn har en SPDIF utgång för digitalt surroundljud.
Datorn är antingen en HP Pavilion DV6-1247eo eller en 1224eo
Känns viktigare att få ett stabilt grafikkort från början än att få lite större HDD, vilken dator hade ni valt? eller en annan i samma prisklass? Kraven är digitalt ljud ut och nya layouten med wide-skärm och num.tangentbord.

Redigerat av Unregistered78af1102, 12 August 2009 - 17:12.

Postad 13 August 2009 - 22:47

datatom
  • datatom
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!
Jag sliter snart mitt hår i jakt på min nya dator- en bärbar. Tycker inte mina krav är orimliga, men det verkar vara omöjligt att få tag på information, så nu skriker jag på HJÄLP då detta är min första bärbara dator!

Jag söker en bärbar dator med:
Minst 16 tums skärm
"fullt" tangentbord (numeriskt?)
DVD+/-RW brännare
INTE TV kort (vill ej betala för nåt jag inte använder, alltså tv licens)
minst 512 MB ram (är trött på mina ynka 256...)

Jag ska använda datorn till:
Bild och videoredigering (adobe photoshop +premiere), men jag fixar det på min 5 år gamla stationära med 256Mb ram så jag är inte alltför kräsen bara det inte låser sig...
surfning
titta på film (DVD)

Och viktigast av allt, jag ska köra win XP på den, inte nåt *bleep* Vista, däremot börjar jag fundera på nya Windows 7... så om prestandan klarar det för en eventuell uppgradering är det nog inte fel.

OBS! Jag har alltså XP själv så vilket system som datorn lev. med är oviktigt bara den är XP kompatibel.

Pris: Gärna runt 5-6000 men inte över 8000

Snälla snälla snälla hjälp mig!

Redigerat av datatom, 13 August 2009 - 22:48.

Postad 15 August 2009 - 20:49

p010111
  • p010111
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Söker en snabb bärbar dator som jag ska för nöje men även studier. Något som är jag prioterar högt är ett bra kylsystem dvs att datorn inte blir så varm. (har tidigare haft en HP DV5-1058eo som jag inte har kvar pga värmen och usla fläktar).

Budget (kr): 7 000 - 10 000 kr.

Hur snart behöver du datorn: Ganska snart

Användandet av datorn
-Kontorsarbete/surfande (Ja/Nej): Ja/Ja.
-Bildredigering (Ja/Nej): Ja.
-Videoredigering (Ja/Nej): Nej.
-Musikproduktion (Ja/Nej): Nej.
-Annat (ange vad): Se film, lyssna musik, spela spel då och då.

Typ av spel kommer att spelas: GTA IV och lite annat.

Ska operativsystem ingå (Ja/Nej): Ja helst, skulle inte skada om den klarade av Windows 7..

Ska skärm ingå (Ja/Nej): Ja

Kommer du att bygga datorn själv (Ja/Nej): Nej.

Är överklockning aktuellt (Ja/Nej): Nej.

Är du villig att betala extra för att få en riktigt tyst dator (Ja/Nej): Nja

Andra speciella krav/önskemål:
- Liten dator, 10-14 tum (helst 13 tum)
- Får inte bli varm dvs en kall dator med bra fläktar.
- HDMI.
- DVD-brännare.
- Grafikkort på minst 512mb.
- Processorhastighet på minst 2,0 GHz.
- Datorn ska hålla i några år.
- Ingen Apple!

Tack på förhand

Redigerat av p010111, 15 August 2009 - 21:46.

Postad 22 September 2009 - 10:53

icehannah
  • icehannah
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej!
Jag funderar på att köpa en laptop, skulle vilja ha lite tips om vad som kan passa mitt behov.
Har tittat lite på ”Asus Eee PC 1101HA - 1,33GHz 1GB 160GB 11,6", men är osäker på om den är lämplig till att tex se film på. (Kommer inte att se jättemycket film på den, men vill ha möjligheten att göra det ibland)
Storleksmässigt och prismässigt är den vad jag söker.
(En kul sak är att den oxå finns i lite olika färger)

1. Vad ska jag använda datorn till?

- Ordbehandling, surf och de flesta program.
- Film och multimedia
- koppla in datorn till en TV (inget måste, men kan man så är det ett +)
- Bärbar! Liten och lätt, samt bra batteritid.
Gärna en skärm på 11-12 tum, vet att det är litet om man ska titta mycket på film, men de gånger jag kommer att använda den för att se film är på resa (tåg) och då tror jag att det kan funka bra ändå.

3. Hårdvara

Minne, Processor
- You tell me.

Grafikkort
- Integrerat grafikkort? Är det lämpligt? Kan för lite om grafikkort...

Tar gärna emot tips på lite olika modeller som passar in på mina krav.
Tack på förhand!
//Hanna

Postad 18 December 2009 - 10:24

nekobasu
  • nekobasu
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej, jag behöver tips på bärbar dator. Finns det några bra med Solid State diskar ännu?

Postad 04 January 2010 - 12:26

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 0
Söker en liten dator max 11 tum någon som vet någon bra...?
Sony Vaio VGN-P21Z/Q - Atom Z520 / 2GB / 80GB / 8" TFT / 3G / Vista HP - Svart

Är de nåt att ha för 8 lök...?

http://www.webhallen...d.php?id=102625

Postad 04 January 2010 - 12:51

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Här kommer ett tips på en dator som är till för det mesta borsett från SPEL.

Lenovo köpte som bekant upp IBMs datortillverkning. Thinkpad ses allmänt som en av de absolut tillförlitligaste modeller som finns på marknaden. Thinkpad T-serien vänder sig till proffessionella businessanvändare.
De är konstruerade på ett sätt att du själv kan byta ut delar, om de mot all förmodan skulle gå sönder.
För övrigt har T-serien tre års garanti, vilken annan tillverkare erbjuder det, bortsett från om man tecknar en tillägssfärsäkring.

Jag har själv haft flera Thinkpads av modell T-serien och jag har aldrig blivit besviken.

Har man en gång haft en Thinkpad byter man inte gärna märke. Att tangentbordet är det skönaste som finns att skriva på är bara ett plus! Det är sällan man hör om någon person som byter ner sig från Thinkpad, däremot finns det mängder med personer som gör det motsatta, dvs uppgraderar till Thinkpad.

Ska ni leta efter top of the line inom T-serien ska ni hålla utkik efter ett p på slutet.
Exempelvis T61p jämfört med vanliga T61.

Nedan en annons på blocket gällandes en T61p. Priset är minst sagt riktigt riktigt bra.

http://www.blocket.s...i...m?ca=15&w=3

Ett tips är att hållla utkik efter en beg T61p eller en T400/T500 från Lenovo!

Jag kan bara kort nämna att en Ny T61p kostade mellan 20 000-38 000 kr för mindre än ett år sedan.
Ett köp av dator hos diverse större elektronikaffärer brukar förr eller senare innebära bekymmer.
En Thinkpad däremot är som en rysk pansarvagn, de bara går och går.
Däremot tycker nog inte era fruar om designen. Desto gladare kanske hon blir då datorn inte behöver åka in för reparation gång på gång...

Skulle ni råka tappa datorn i golvet eller spilla en kopp kaffe över burken, finns det givetvis inbyggda funktioner i burken som ser till att inget händer. Exempelvis en upphängd disk som stannar så fort burken är i obalans. Sedan finns det dessutom ett sk avrinnginssystem i burken vilket innebär att vätska vilken av ngn anledning råkar komma in i burken rinner ut undertill.
Det är bara exempel på två trevliga funktioner inom T-serien.

Visst, burken är inte lika trendig som en Macbook pro, men å andra sidan köper du kvallité utan dess like.

Lycka till i djungeln!

G

Ett par exempel på "stötsäkerheten" och "spillproof".

http://www.youtube.c...h?v=-CrpUU3cCPE

http://www.youtube.c...feature=related

Postad 08 February 2010 - 09:34

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

• 1156 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med föregående talare. jag gjorde misstaget att först köpa en Lenovo N200 för att SEN köpa en ASUS dator med bättre spec. Asus datorn har varit inne på reparation tre gånger, lenovon, trotts att den är år äldre, brummar fortfarande på helt underbart!

Postad 09 April 2010 - 18:22

bente
  • bente
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Ett tips från mig, taget lite från vad en del önskar så säger jag att ni
Ska kolla på en asus ul30vt, 13" skärm med BRA batteritid och "klarar" dagens
Spel om man inte är megakräsen..
Alternativt kolla på storebrorn som kommer nu maj-juni ul30jt, specen på den
Är ungefär samma, lite bättre graffe och batteri..

Lycka till med köpen :)

Postad 12 April 2010 - 15:07

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
ASUS UL30JT är nog ett mycket bra val. Jag väntar själv på att den skall släppas med recensioner etc.

edit: Mer information: http://forum.noteboo...ad.php?t=449562

Redigerat av fackamato, 12 April 2010 - 15:09.

Postad 12 April 2010 - 16:20

bente
  • bente
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
jag sitter och googlar var dag just nu för att se om något hänt med denna dator!
lämnar sverige nu mitten på maj och HOPPAS (kanske förgäves) att den hinner komma ut innan jag drar!

UL30VT - föregångaren är ju inte fyskam den heller vad man läst och hört! =)

Postad 15 April 2010 - 18:45

Mandarni
  • Mandarni
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Jag har delat in grafikkorten i flera olika grupper baserat på prestandan. Under varje grupp listar vi grafikkorten i prestandaordning där vi börjar med det lägst presterande grafikkortet.

Nej, det går inte att spela några som helst moderna spel på lågpresterande, medelpresterande eller ens din lista på högpresterande. Den är gammal, gammal, gammal och outdated.

http://www.notebookc...ds.13849.0.html

Har en lista med diverse spel och vilka grafikkort som krävs för att spela dem.

Det är dumt att ha en "officiell" lista om man inte håller den uppdaterad.... :)

Postad 10 June 2010 - 18:09

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

Toshiba Satellite L670-168
Något att ha?

Postad 18 July 2010 - 15:36

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Behöver en Laptop för surf, dokument och lite spel när jag är ute och reser.
hittade Asus UL30 JT på webhallen.
Har ni lite synpunkter på den ?

Postad 04 September 2010 - 14:48

Yalouque
  • Yalouque
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Tänkte skaffa en laptop, och mina krav är:
- Kunna titta på full-HD-film problemfritt (på en 42" full-HD-TV)
- Optisk utgång
- HDMI- och/eller DVI-port

Har knappat in optisk ut, HDMI och minst 14,8" på följande länk: https://www.prisjakt...kmoms#prodlista

Klarar alla dessa datorer att spela upp full-HD-film? Om inte, vilken rekommenderar ni?

Redigerat av Yalouque, 04 September 2010 - 14:49.

Postad 04 September 2010 - 14:58

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Tänkte skaffa en laptop, och mina krav är:
- Kunna titta på full-HD-film problemfritt (på en 42" full-HD-TV)
- Optisk utgång
- HDMI- och/eller DVI-port

Har knappat in optisk ut, HDMI och minst 14,8" på följande länk: https://www.prisjakt...kmoms#prodlista

Klarar alla dessa datorer att spela upp full-HD-film? Om inte, vilken rekommenderar ni?

Måste du ha optisk utgång? Räcker det inte att ljudet går via HDMI, sen ut från TV till din receiver?

Postad 04 September 2010 - 20:25

Yalouque
  • Yalouque
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Måste du ha optisk utgång? Räcker det inte att ljudet går via HDMI, sen ut från TV till din receiver?

Kanske, jag vet inte. Har tidigare blivit lärd att bästa ljudet är via optisk.
Sen vill jag kunna lyssna på musik utan att TV:n står på, går det med HDMI?

Postad 06 September 2010 - 17:58

Yalouque
  • Yalouque
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Kanske, jag vet inte. Har tidigare blivit lärd att bästa ljudet är via optisk.
Sen vill jag kunna lyssna på musik utan att TV:n står på, går det med HDMI?

???

Postad 14 October 2010 - 13:55

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...kt.php?p=623762

Har gått ner i pris rätt bra nu!
Finns även på Mediamarkt i Västerås för 4290kr.

Postad 30 November 2010 - 22:35

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
Hej, en polare behöver tips om laptop, den ska klara XBMC med fullHD filmer, 5.1 DTS ljud, ha optiskt ljud ut, och HDMI för bild ut...
Budgeten ligger mellan 4-8papp, men måste finnas på netonnet och i Ullared...
Gör nog ingenting om det går att spela lite spel på den, men får inte bli för varm, och inte högt fläktljud.
Vilka av dom på netonnet skulle passa bäst tro? :)

Postad 03 December 2010 - 12:16

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
Bump... :wub:

Kanske ska starta en tråd i XBMC tråden istället... :)

Postad 20 May 2011 - 11:10

Unregisteredc9d9d19b
  • Unregisteredc9d9d19b
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej,

kollar lite efter en billig bärbar dator som jag tänkt att använda som mediacenter, dvs köra 1080p filmer via HDMI ut till min 1080p tv/projektor.

Hittade en på netonnet som var billig och påstod sig kunna spela upp hd-filmer utan problem, men undrar lite om den verkligen klarar av det, då jag tycker hårdvaran verkar lite klen.

Länk: http://www.netonnet....7v/150165.3003/

Beskrivning:
Inbyggd Blu-Ray-spelare
Nu är det möljligt att spela upp Full HD-upplösta filmer på din dator. Med den inbyggda Blu-Ray-spelaren är nu detta möjligt. Spela upp direkt på skärmen eller koppla in datorn till din platt-TV med en HDMI-kabel.

Teknisk spec.
Operativsystem Windows® 7 Home Premium 64-bit
Processor AMD Zacate Dual-Core Processor E-350
Chipset AMD A50M Fusion™ Chipset
Processorhastighet 1,6 GHz
Busshastighet 1333 MHz
Minnestyp SODIMM DDR3 1066MHz
Minne som ingår 4 GB (2x 2GB)
Hårddiskstorlek 500 GB
Hårddisktyp SATA
Skärmstorlek 15,6 tum LED
Maximal skärmupplösning 1366x768
Grafikkort AMD Radeon HD 6310M
Dedikerat grafikminne -
Delat grafikminne Variabel
Optisk enhet Blu-Ray-spelare kombinerat med DVD-brännare Super Multi med stöd för dubbla lager
Antal USB portar 3
Skärmanslutningar VGA, HDMI 1.4

Klarar den av det? Om inte, vilken laptop gör det? Blueray spelare är skitsamma, mest bara nice to have. Men den måste klara av att spela upp 1080p via HDMI till tv/projektor.

mvh
Tobias.

Postad 20 May 2011 - 11:15

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Hej,

kollar lite efter en billig bärbar dator som jag tänkt att använda som mediacenter, dvs köra 1080p filmer via HDMI ut till min 1080p tv/projektor.

Hittade en på netonnet som var billig och påstod sig kunna spela upp hd-filmer utan problem, men undrar lite om den verkligen klarar av det, då jag tycker hårdvaran verkar lite klen.

Länk: http://www.netonnet....7v/150165.3003/

Beskrivning:
Inbyggd Blu-Ray-spelare
Nu är det möljligt att spela upp Full HD-upplösta filmer på din dator. Med den inbyggda Blu-Ray-spelaren är nu detta möjligt. Spela upp direkt på skärmen eller koppla in datorn till din platt-TV med en HDMI-kabel.

Teknisk spec.
Operativsystem Windows® 7 Home Premium 64-bit
Processor AMD Zacate Dual-Core Processor E-350
Chipset AMD A50M Fusion™ Chipset
Processorhastighet 1,6 GHz
Busshastighet 1333 MHz
Minnestyp SODIMM DDR3 1066MHz
Minne som ingår 4 GB (2x 2GB)
Hårddiskstorlek 500 GB
Hårddisktyp SATA
Skärmstorlek 15,6 tum LED
Maximal skärmupplösning 1366x768
Grafikkort AMD Radeon HD 6310M
Dedikerat grafikminne -
Delat grafikminne Variabel
Optisk enhet Blu-Ray-spelare kombinerat med DVD-brännare Super Multi med stöd för dubbla lager
Antal USB portar 3
Skärmanslutningar VGA, HDMI 1.4

Klarar den av det? Om inte, vilken laptop gör det? Blueray spelare är skitsamma, mest bara nice to have. Men den måste klara av att spela upp 1080p via HDMI till tv/projektor.

mvh
Tobias.

Inga problem. Fusion is teh shit.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.