Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Semesterbesök i Stockholm, vad göra för barnen?

52 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 juli 2017 - 16:54

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Första riktiga semestern på länge och har den samtidigt som frun så vi tänkte spendera några dagar i Stockholm.

Blir troligen 3 nätter på hotell med familjen tonåringar på 14,16 och dottern på 7.

Vad finns det som är värt att uppleva förutom Gröna Lund? Barna är inte så överförtjusta i tivoli 😮.

#2

Postad 23 juli 2017 - 17:01

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0

Tonåringar är svåra. Men ett besök på Abbamuseet på Djurgården för dem och Junibacken, också på Djurgården samtidigt för sjuåringen om ni föräldrar delar på er. 



#3

Postad 23 juli 2017 - 17:12

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Valfri båttur ut i skärgården, kanske en sådan ut till Waxholm tex?



#4

Postad 23 juli 2017 - 19:21

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Naturhistoriska riksmuseet! Helt gratis dessutom. Våra barn är ungefär som er minsta och de älskar det, vi har varit där flera gånger. Tonåringar känns ju spontant lite mer svårflirtade men jag antar att det är beroende på intressen med.

Redigerat av A Haddock, 23 juli 2017 - 19:22.


#5

Postad 23 juli 2017 - 19:37

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Ett grymt tips som jag inte läst ovan här är Wasa-museet. Den håller extremt hög klass och är stort och imponerande. Ett måste om ni är på djurgården. Sedan så har globen en gondol som far upp till toppen, fantastisk utsikt. Sedan så finns de där delfinbåtarna som åker runt på vattnet i staden. Helt galet vackert, visar stockholm från dess finaste sida. En tur jag rekommenderar är under alla broarna.

Nu får du nog tänka lite, så mycket på så lite tid... skratt

#6

Postad 23 juli 2017 - 19:37

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Tekniska museet kan också funka.

#7

Postad 23 juli 2017 - 20:20

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Fjärilshuset i Haga. Det enda värt nåt i Stockholm :D

#8

Postad 23 juli 2017 - 21:53

FinnSmirre
  • FinnSmirre
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Ska ni gå och se Vasa skeppet så finns det en rolig detalj som alla kanske inte vet är att Black Pearl skeppet i Pirates of the Caribbean har fått en hel del inspiration just ifrån Vasa! :D Kanske man kan locka tonåringarna med! :P

 

Men sen finns det också den här "bollen" som man åker uppför med över Globen, kanske är en trevlig utsikt, dock aldrig testat själv fast jag bor i sthlm! :P

Kanske en lunch i Kaknästornet, "åååå hjälp det brinner" :P

En båttur med dessa långa banan båtar, tror turen heter nånting med "stockholm under broarna", tar cirka 2h om jag minns rätt!

 

Såg precis att Globen hade redan nämnts tidigare, sorry! :)

Fan bananbåtarna var också tipsade :P


Redigerat av FinnSmirre, 23 juli 2017 - 21:55.


#9

Postad 23 juli 2017 - 23:39

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

Fjärilshuset i Haga. Det enda värt nåt i Stockholm :D

Det hör, enligt åtminstone mig och min fru, till ett av Stockholms sämsta utflyktsmål.

 

Något som troligen passar er alla är Tom Tits i Södertälje. 



#10

Postad 24 juli 2017 - 06:06

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0

Det hör, enligt åtminstone mig och min fru, till ett av Stockholms sämsta utflyktsmål.


Vaaaaa? Asnajs ju. Var ett tag sen sist. Kanske blivit sämre?

#11

Postad 24 juli 2017 - 06:53

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

Vaaaaa? Asnajs ju. Var ett tag sen sist. Kanske blivit sämre?


Inte dåligt, bara tråkigt.

#12

Postad 24 juli 2017 - 07:25

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
1, Wasa-museet
2, Delfinbåtarna
3, Globen
4, Tekniska museet
5, Nackas minne, Södermalm. Hehe.

Nummer ett i onödigt är Mall of Scandinavia. Finns så mycket att se innan man trängs i ett köpcentrum.

#13

Postad 24 juli 2017 - 08:46

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Tack, blev verkligen bombarderad med förslag!

Är inte bestämt allt än. Tänkte något i stil med köra ner en 1dag så blir det lugn kväll och sova. En dag på gamla stan/shoppa. Wasamuseet har varit upp på tal här hemma, hur mycket bör man räkna dit tidsmässigt? Halvdag?

Själv är jag lite nyfiken på Skansen oxå, heldag eller?
Mall of Scandinavia som togs upp, gick jag på förra året när jag var ner med frun. Inte riktigt min smak och affärer hinner man gå på ändå 😀.

Vad kan man göra på Globen? Inte varit där tidigare

Redigerat av Satsvear, 24 juli 2017 - 08:47.


#14

Postad 24 juli 2017 - 09:25

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Skansen är kanske det mest överskattade i stan. Visst är det mysigt och så, men ack så trist.

Wasa-museet gör du på 3 timmar utan mat. Se till att vara där när de öppnat så blir det lättare.

Globen har inte mycket annat än just gondolen upp. Och ett litet köpcentrum. Förutom möjlighet att beundra nya Söderstadion förstås. Under stadion finns en riktigt bra O'Learys med mat, bowling och mycket mer.

#15

Postad 24 juli 2017 - 09:39

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0

Besök på Reference Audio och andra bra butiker är ju inte fel.



#16

Postad 24 juli 2017 - 09:51

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Skansen är kanske det mest överskattade i stan. Visst är det mysigt och så, men ack så trist.

Wasa-museet gör du på 3 timmar utan mat. Se till att vara där när de öppnat så blir det lättare.

Globen har inte mycket annat än just gondolen upp. Och ett litet köpcentrum. Förutom möjlighet att beundra nya Söderstadion förstås. Under stadion finns en riktigt bra O'Learys med mat, bowling och mycket mer.

 

 

"Se till att vara där när de öppnat så blir det lättare"

 

Oh fan... :P 

sry, fattar att du menar precis när dom öppnat, kunde inte låta bli.. :P :)



#17

Postad 24 juli 2017 - 10:13

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Besök på Reference Audio och andra bra butiker är ju inte fel.


Självklart planerat, dock familjefritt 😉.

Kanske Skansen bara lever på ryktet med andra ord...

#18

Postad 24 juli 2017 - 13:30

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Garrett, 1-0

Hehe, gällande hifibutiker så är hificonsult jätterbra med brett utbud. Finns tyvärr en snobbism inom flertalet andra butiker som jag föraktar. Men ref.audio har fina grejer. Pause är givet ett besök också. Inte att glömma Sontec audio vid Vasaparken. Riktigt trevlig personal.

Redigerat av PML73, 24 juli 2017 - 13:34.


#19

Postad 24 juli 2017 - 13:52

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

Garrett, 1-0

Hehe, gällande hifibutiker så är hificonsult jätterbra med brett utbud. Finns tyvärr en snobbism inom flertalet andra butiker som jag föraktar. Men ref.audio har fina grejer. Pause är givet ett besök också. Inte att glömma Sontec audio vid Vasaparken. Riktigt trevlig personal.


Och Elgiganten... :-D

#20

Postad 24 juli 2017 - 14:48

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Ska ni besöka shoppingkomplex utanför stan så är Mall of Scandinavia samt Täby C de bästa.

 

Saker att göra annars:

-Besöka Kaknästornet och äta brunch där. OK+ brunch med riktigt bra utsikt.

-Hornstull strand har varje lördag & söndag en loppmarknad samt flertalet foodtrucks som är av väldigt bra kvalitet.

-Ulriksdals slottsträdgård. Supermysiga promenadvägar, bra handelsträdgård samt massor av bra cafe/ lunchställen.

-Vinylshopping hittar du vid Hornstull på "Mickes", alternativt på Urvädersgränd i Götgatsbacken.

-Gamla stan är mysigt att gå runt i. Finns lite guidade tur som är mer eller mindre intressanta.

-Hänga vid Nybroviken och äta glass, titta på ferraris och kvinnor med korta kjola och stora tuttar. 

-Fotografiska har alltid en utställning som är mer eller mindre roligare, har en bra restaurang.

-Åk till Grandpa vid Fridhemsplan. Kombinerad klädbutik, inredning, pub och restaurang.

-Rålambshovsparken för bad, chill. Där finns även boulebar vilket är roligare än man kan tro.

 

Ska ni äta goda middagar så finns det bra restauranger iprincip överallt, några exempel i olika prisspann;

Ardbeg Embassy, Kryp in, Corvina enoteca, AG, YUC, Tennstopet, Fat frank, 800 grader.



#21

Postad 24 juli 2017 - 15:40

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Hehe, sköna hipstertips.

Glöm då inte lösskägg och sandaler.

#22

Postad 24 juli 2017 - 17:14

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 1

Jag tycker Skansen är trevligt, känns som ett ställe man bör besöka åtminstone en gång. Jag och frugan gjorde ett besök om året när vi bodde i Stockholm. Trevligt att bara strosa runt och kolla på djuren och käka en glass. Ni har ju många sevärdheter i närheten också. Utöver det som redan nämnts så finns det ett akvarium i närheten (inget anmärkningsvärt dock). Wasa är nog min favorit på Djurgården.

 

Vill ni prova att uppleva lite skärgård så kan ni ta båten ut till Fjäderholmarna. Tar ca 30 min från Slussen har jag för mig. Där finns det restauranger, glasskiosk, bryggpub, kaféer, små butiker o.s.v. Perfekt att ta en öl i hamnen medans ni väntar på båten tillbaka.



#23

Postad 24 juli 2017 - 17:40

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Självklart planerat, dock familjefritt 😉.

Kanske Skansen bara lever på ryktet med andra ord...


Missa inte Audio Concept. Och Ljudmakarn om du hinner.

#24

Postad 24 juli 2017 - 18:48

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Bogge,

Jag syftade till just Audio Concept. Sorry för ordval ovan.

#25

Postad 24 juli 2017 - 21:29

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

Bogge,

Jag syftade till just Audio Concept. Sorry för ordval ovan.

Och Media Markt... :-D

Redigerat av Unregistereded94f3cc, 24 juli 2017 - 21:30.


#26

Postad 25 juli 2017 - 07:09

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Isaca,

Men media markt har inte längre lika bra utbud som förr.

#27

Postad 25 juli 2017 - 09:09

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Missa inte Audio Concept. Och Ljudmakarn om du hinner.

 

Dessa två är väldigt bra tips.

Det är nog de bästa butikerna i centrala Sthlm.

 

Imo så är Reference audio inte alls på samma nivå.

Demorummen är för små och intstängda, inte alls som majoriteten lyssnar på musik i hemmet.



#28

Postad 29 juli 2017 - 22:15

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Tackar än en gång för alla tips. Åker ner Måndag och hem Torsdag, hotell bokat. Aktiviteter som typ är bestämda är Wasa museet. Gamla stan/allmänt stan, båt under broarna och Junibacken.

Vi har lite utrymme om man skulle vilja göra annat samt möjligheten att splittra på oss 😀.

#29

Postad 29 juli 2017 - 22:58

Mrossianolsson
  • Mrossianolsson
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
Ett tips som troligtvis är populärt för hela familjen(kanske speciellt tonåringarna) är att gå att äta på Flippin burger. Stockholms bästa hamburgarställe. Sen ska man nog inte underskatta ett besök på MoS och att kanske gå på en IMAX-film.

#30

Postad 29 juli 2017 - 23:29

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Ett tips som troligtvis är populärt för hela familjen(kanske speciellt tonåringarna) är att gå att äta på Flippin burger. Stockholms bästa hamburgarställe. Sen ska man nog inte underskatta ett besök på MoS och att kanske gå på en IMAX-film.


Jo mat är ett bekymmer, vars hittar vi Filippinerna Burger? MoS vet jag tyvärr inte och IMAX finns faktiskt i tankarna 😀

#31

Postad 30 juli 2017 - 05:41

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Satsvear.

 

http://flippinburgers.se/find-us

 

De ligger vid Odenplan. 15min promenad från Citytermlnalen, alternativt även testa nya tågstationen Odenplan samtidigt.

 

Nedan lite fler tips.

 

http://thatsup.se/st...ranger-just-nu/

 

Hoppas nu finner något som passar er.



#32

Postad 30 juli 2017 - 07:22

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 1
Inget ont om MoS, men det är ett ordentligt sömnpiller om man inte är shoppingintresserad. Jag börjar gäspa där inne så snart jag kommit in genom dörrarna ...

Redigerat av frollic, 30 juli 2017 - 07:22.


#33

Postad 30 juli 2017 - 08:28

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Inget ont om MoS, men det är ett ordentligt sömnpiller om man inte är shoppingintresserad. Jag börjar gäspa där inne så snart jag kommit in genom dörrarna ...


MoS Mall of Scandinavia, nu gick det upp ett ljus! Var där i höstas när jag och frun åkte ner, är väl inte riktigt min smak om man säger så...

#34

Postad 30 juli 2017 - 08:46

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Satsvear,

Låter som en trevlig resa. Återkom med vad du sedan tyckte gällande de olika aktiviteterna.

#35

Postad 30 juli 2017 - 08:47

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0

Om du ska till Flippin' burger får du vara beredd på att få vänta upp till ett par timmar om det är rusning. Mitt tips annars är Supreme Burger i Solna vilket också ligger en kort (10-15 min) promenad från Mall of Scandinavia som även inhyser SF:s IMAX-salong. :)



#36

Postad 30 juli 2017 - 10:41

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Lilly's Burger på Söder och också väldigt bra.

#37

Postad 30 juli 2017 - 17:19

ryst
  • ryst
  • Forumräv

  • 908 inlägg
  • 0

eller "bunmeatbun" i söderhallarna.



#38

Postad 03 augusti 2017 - 17:50

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Precis hemkommen från Stockholm ! Gick på Hallwylska museet som var riktigt grymt! Min 16 åring och 11 åring gillade det skarpt oxå. Prova det!

#39

Postad 04 augusti 2017 - 14:08

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Kom hem igår em/kväll. Hann med Wasamuseet, Junibacken. Under broarna och en del efter Drottninggatan. Kommer senare med längre inlägg när jag sitter framför en dator 😀.

#40

Postad 04 augusti 2017 - 16:32

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 454 inlägg
  • 0

Jisses vad man inte varit trots att man bott i Stockholm / Huddinge i evigheter. Vasamuséet står först på listan,  var på det gamla för tusen år sedan (känns det som).



#41

Postad 04 augusti 2017 - 16:46

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Precis hemkommen från Stockholm ! Gick på Hallwylska museet som var riktigt grymt! Min 16 åring och 11 åring gillade det skarpt oxå. Prova det!

Ja, denna är en riktigt dold goding vad gäller museer som man typ gått förbi hur många år som helst och inte haft en aning om vad som dolt sig bakom portarna.

Klart häftigt ställe och mycket sevärt.
På ett visst sätt lite Sveriges svar på Tysklands Neuschwanstein.

Redigerat av masse70, 04 augusti 2017 - 18:10.


#42

Postad 23 augusti 2017 - 07:38

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Satsvear,

Nå, funnit en dator än?

#43

Postad 23 augusti 2017 - 07:57

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Satsvear,

Nå, funnit en dator än?


Haha ber om ursäkt. Ska se om jag kan skriva några rader sedan 😀.

#44

Postad 23 augusti 2017 - 08:22

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

Mina kids på 12 och 15 brukar spela Skyrim och CS:GO en del. Själv har jag mest spelat FO4 i år.

Jag släpade dem till Armemuseum, fick släpa dem därifrån för de tyckte det var spännande. Vi tyckte alla att det var lyckat och intressant.



#45

Postad 04 september 2017 - 16:11

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Så äntligen framför en dator. Resan gick i det hela bra, kom fram bra tid i Stockholm och bodde på hotell i Bromma. Första dagen hade vi inget planerat så blev en busstur ut till Alvik köpcentrum bara för att lämna hotellet en stund. Var tyvärr ingen höjdare på något sätt alls. Fanns lite blandade butiken men absolut inget (förrutom kaffe) för min del.

 

Andra dagen åkte vi ut till Djurgården och tog först Wasamuseet. Förväntningarna var ungefär att se stora båten och sedan åka därifrån men ack så fel man hade. Ett riktigt fint museum med bra guidning och kändes som de tagit upp mycket runtomrkring ex kvinnorna på den tiden. Hur man levde fanns mycket spännande för den intresserad att både se och höra.

 

Fru och dotter ledsnade rätt fort så de gick över till Junibacken istället, de sa inte så mycket om det utan fick ungefär ett svar som ok. 

 

Gjorde förutom gamla stan och drottninggatan med lite sidogator blev det åktur med "under broarna" för att få se en annan del av Stockholm. Upplevde det bra till en början med lurar som berättade på olika språk dock var resan 2h 15min vilket var i längsta laget för min familj. Att lyssna på lurarna var till en början intressant men hade nog varit betydligt bättre med en levande guide.

 

I det stora hela var vi nöjd med resan, hade inte alltförstora förväntningar utan mycket låg i att över huvudtaget genomföra resan.



#46

Postad 04 september 2017 - 19:09

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Det låter som en trevlig helg. Alvik centrum är inget att hänga i julgranen. Men strandpromenaden runt minneberg är fin.

#47

Postad 06 september 2017 - 09:49

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Det låter som en trevlig helg. Alvik centrum är inget att hänga i julgranen. Men strandpromenaden runt minneberg är fin.

 

Är man i Alvik, kan man ju ganska enkelt ta sig till Bromma Blocks, om man vill göra lite "seriösare" shopping ;)



#48

Postad 06 september 2017 - 10:22

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 0

Var på Naturhistoriska museet under semestern, mycket uppskattat av dottern och även av oss!



#49

Postad 06 september 2017 - 11:32

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Är man i Alvik, kan man ju ganska enkelt ta sig till Bromma Blocks, om man vill göra lite "seriösare" shopping ;)


Det enda bra med Blocks är dess systembolag som oftast har ett bra utbud av öl 😉

Så äntligen framför en dator. Resan gick i det hela bra, kom fram bra tid i Stockholm och bodde på hotell i Bromma. Första dagen hade vi inget planerat så blev en busstur ut till Alvik köpcentrum bara för att lämna hotellet en stund. Var tyvärr ingen höjdare på något sätt alls. Fanns lite blandade butiken men absolut inget (förrutom kaffe) för min del.


När var du i Sthlm? Och vart i Bromma bodde du? Jag bor ju i Bromma, hade varit trevligt att träffas suris!

#50

Postad 06 september 2017 - 19:29

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Det enda bra med Blocks är dess systembolag som oftast har ett bra utbud av öl

När var du i Sthlm? Och vart i Bromma bodde du? Jag bor ju i Bromma, hade varit trevligt att träffas suris!

 

Var där i Augusti, bodde på Scandic hotell Alvik. Hade varit riktigt roligt att ses, kommer troligen ner med frun en helg i Februari. Man vill ju inte åka till storstan och missa Ragequit Strandh  :D





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.