Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Undertexter för TV med utländskt ljud?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 februari 2013 - 01:14

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Jag har nu kört MCE som TV PVR i ett år och jag förstår inte hur jag ställer in att svensk undertext automatisk skall visas för kanaler med endast utländskt ljud. T.ex för History Channel mfl som har engelskt tal.

Manuellt kan jag ju aktivera det med "Shift+Ctrl+C" och sedan välja svenska men det blir totalt minst 4 tangentbordstryck samt så måste jag avaktivera igen när det blir svenskt tal.

Går det inte få subtitles automatiskt aktiverat vid behov?


(jag kör DVBLink för mina digital kanaler men det borde väl inte påverka?)

#2

Postad 11 februari 2013 - 19:05

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Hej,
I mce: inställningar->tv->språk, gör dina val.
Sedan : inställningar->tv-> textning, gör ditt val
Nu har du text på alltid vid uppstart av mce.
Har du en mce fjärr så kan du stänga av texten via info knappen eller vänster/höger pil.
Texten kan för de mesta kanaler vara på jämt, den visas inte om det är svenska eller hårdkodad text, det finns dock vissa kanaler som har en förmåga att dj-vlas och då får man stänga av texten. Har du cd får du också välja rätt svensk text på vissa av filmkanalerna annars får du norsk cencur flagga.
Hoppas du är med på vad jag menar.
//onkan

#3

Postad 11 februari 2013 - 22:22

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Tack, så enkelt det var :)

Går det även att förändra utseendet på undertexten, skulle vilja ha lite större text?

Är även intresserad av om det finns ngt trix för att kunna välja ett andra alternativ för språk? Skulle vilja ha tyska som andraval.

#4

Postad 11 februari 2013 - 22:48

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Det verkar inte gå att ändra text storlek i sverige, dock så funkar det i vissa länder om man googlar lite.
Kanske finns något sätt om man letar lite, men det kan vara så att det beror på den textning som använd i respektive land och som mce använder sig av. Jag vet att det går att ändra storlek på texten i en dreambox men den är lite mer flexibel än vad mce är.

Angående språk så kan du ändra det men dock bara om det sänds olika språk i strömmen,, finns en hel del kanaler med massa olika språk men tyska vete tusan om jag har sett.
Du ändrar språk med fjärren på samma sätt som du ändrar texten.
//onkan

#5

Postad 12 februari 2013 - 00:08

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Tror att jag såg att det på CD fanns tyska för ngn sportkanal eller om det var ngn dokumentärkanal.

Men jag tar även in Astra 19.2 och de fria tyska kanalerna och det blir störande att de då textas med tyska och att jag hela tiden måste stänga av textningen för att manuellt sätta på igen om jag byter över till ngn engelskspråkig kanal där jag vill ha svensk text. Synd att MCE inte stödjer detta bättre.

#6

Postad 12 februari 2013 - 00:59

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Kanske går att komma runt det problemet med hjälp av dvblink. Lägg in de kanaler som du inte vill ha text på i TVSourceExclusions.xml.
Testa och se om det funkar.
//onkan



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.