Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TV i Japan...

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 januari 2008 - 23:53

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
Många är vi ju som väntar på vettiga tv-sändningar här i Sverige, helst i HD, och inte minst jag.
Jag var i Japan senast nu över jul och nyår och slogs av skillnaden mellan Japan och Sverige och hur långt efter vi egentligen är.
Under min vistelse så bodde jag i en helt vanlig villa i vad som verkligen kallas landsbygd i Japan. Långt ifrån Tokyo alltså, i mitten av Kyushu. Invånarna i huset är alltså helt vanliga människor, inga minhembio-besökare alltså.

Digitaltvboxen tar emot sändningar marksänt, via kabel, via satellit och analogt. Alla digitala kanaler är i HD, men endast strax över hälften av programmen sände i HD-kvalitet. Sändningarna var oftast i 1080i eller någon märklig Japansk standard, typ 1112i.
Alla marksända kanaler i Japan, även i HD-kvalitet, är helt kostnadsfria.
Boxen hade möjlighet för inspelning till HDD och DVDR. Naturligtvis så gick det smärtfritt att titta på tv från samma källa som boxen spelade in från.
Kanalbyten är extremt snabba. Vid tryck på knapp kommer vald kanal. Inga fördröjningar här inte.
Till program i alla källor kunde man vara interaktiv. Omröstningar i tv-program (tänk Idol), fråga publiken i "vem vill bli miljonär"-liknande program osv. sker direkt via fjärrkontrollen.

Det som slog en var enkelheten. Alla menyer, tv-tablåer osv. är integrerade och man märker inte när man byter mellan olika medium, t ex satellit och marksänt. Just kombovarianten, analog, marksänt, kabel och satellit, verkar var standard.

Frågan är nu. Varför skall vi i Sverige sitta med så sunkiga tv-sändningar?

#2

Postad 24 januari 2008 - 01:25

thlejon
  • thlejon
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Har också nyss varit i Japan och slagits av samma sak som du. En skillnad är nog att de Japanska leverantörerna av utrustning är bland de teknikledande i hemmaelektronik världen(Sony, Panasonic...). Vi har Philips och Thompson i Europa som har svårt att hävda sig.

De har också en stor homogen hemmamarknad så de släpper nog Japanska versioner av de nyaste produkterna(Svårproducerade) först för att sedan efter ett tag släppa dem till Europa när de fått ordning på produktionen.

De har också ett enormt kvalitetstänk enligt min erfarenhet. Buggar i boxar accepteras nog inte i samma utsträckning. Jag köper helst Japanska varor och är oftast väldigt nöjd med kvalitet och stabilitet.

Lite subjektiva tankar från mig!

#3

Postad 24 januari 2008 - 03:37

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1 716 inlägg
  • 0
Jag vill bo i Japan!

#4

Postad 24 januari 2008 - 09:39

Zeatrix
  • Zeatrix
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Det är så jobbigt bara att de inte talar svenska där...

#5

Postad 24 januari 2008 - 10:08

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
Det är naturligtvis inte svårt att förstå att saker händer tidigare i Japan. Större befolkning med mer pengar och fler teknikföretag.
Men att det skall vara en så stor skillnad känns omotiverat.

Varför är till exempel inte de svenska marksända kanalerna kostnadsfria? Boxer hade enkelt kunna tvinga tjänsteleverantörerna till detta genom att kostnadsfria kanaler gick före vid val av vilka kanaler som skulle ingå i deras utbud.
En skillnad enligt mig är att företag i Sverige inte ser det som sitt främsta mål att ge kunderna bästa möjliga produkt.

#6

Postad 24 januari 2008 - 13:24

thlejon
  • thlejon
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Verkar finnas en koppling mellan folkmängd och antal fria kanaler.
Vi har 12 st och ca 10 miljoner innevånare.
England har 40 st och och ca 60 miljoner innevånare.
Japan har ca 127 miljoner men hittar inga data om fria kanaler men verkar vara många.

Det kanske är helt enkelt den totala reklammarknadens värde som styr antalet fria kanaler

#7

Postad 24 januari 2008 - 13:58

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
När boxer utökade antalet kanaler förra gången så var kön lång för att vara med. Då valdes nya kanaler genom en så kallad skönhetstävling. Gratis sändningar var dock inte med i de kriterier som placerade intressenter före i kön.

Det är alltså intresse från Terracom/Boxer som saknas i gratisfrågan.

Nästa fråga är... varför räcker bandbredden till för en massa kanaler, även i HD, i andra länder, men inte här?

Angående antalet kanaler i Japan så är det komplicerat eftersom det finns så många lokala kanaler. De flesta kanalerna är alltså inte nationella som här.

Redigerat av Unregistered5120ea9a, 24 januari 2008 - 14:00.


#8

Postad 24 januari 2008 - 16:08

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Inte nöjer de sig med "vanlig" HDTV heller.
http://www.nyteknik....rticle59936.ece



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.