Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Filter?

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 januari 2008 - 16:46

SimonWa
  • SimonWa
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Vad finns det för olika filter och vad gör/används dom till?

Jag kommer fota mkt natur och landskap när jag skaffar min första DSLR kamera, vilka olika fiter kan vara bra att ha för den sortens fotografi??

Ladda gärna också upp bilder tagna med olika filter så man kan jämföra!

Mvh Simon ;)

#2

Postad 18 januari 2008 - 18:11

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Undrar också om filter användning. Hade ju varit kanon om någon hade kunnat få upp en filter guide (eller varför inte en rent av system kamera guide 101)! ;)

#3

Postad 18 januari 2008 - 18:59

cebonit
  • cebonit
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Om ni inte redan kollat in denna sidan så finns här massor att läsa:
http://www.kenrockwell.com/
välj sök och skriv in filter så finns det en hel del info.

Ken Rockwell skriver på ett lättförståeligt sätt utan att använda för mycket
teknisk jargong.

Redigerat av cebonit, 18 januari 2008 - 19:02.


#4

Postad 18 januari 2008 - 19:43

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
clea, enbart för att skydda ens dyra objektiv, även UV filter används för detta


pol filter för att filtrera bort polariserat ljus, från reflexer.

etc

#5

Postad 24 januari 2008 - 08:22

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0
Fördelen med en DSLR är ju att man kan få filtereffekten på köpet i efterbehandlingen, men annars har det ju nämnts UV-filter, som bara skyddar objektivet egentligen, och polfilter. En annan sorts filter även en digital fotograf kan ha nytta av är gråfilter, ifall man av olika anledningar vill ha långa slutartider och det är lite för ljust ute...

#6

Postad 24 januari 2008 - 08:47

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Fördelen med en DSLR är ju att man kan få filtereffekten på köpet i efterbehandlingen

Inte alla filtereffekter kan fås via bildbehandling.

Polarisationsfilter. till exempel, kan väl inte efterliknas i ett bildbehandlingsprogram?

Det är för övrigt ett av de mest användbara filtren som finns; ska finnas i alla fotoväskor! :P

Redigerat av FEA, 24 januari 2008 - 09:42.


#7

Postad 24 januari 2008 - 09:39

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Polarisationsfilter. till exempel, kan väl inte efterliknas i ett bildbehandlingsprogram?

Håller med! Gråfilter är inte heller så lätt att fixa till i efterhand.
EDIT: Vet inte varför vi skrev dessa inläggen, eftersom det var just dessa filter som Sir Anselm nämnde som undantag :)

Redigerat av Walkir, 24 januari 2008 - 09:47.


#8

Postad 24 januari 2008 - 09:49

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Många nya DSLR har redigeringsmöjligheter av bilderna diretkt kameran, så effekten av de flesta färgfilter kan göras digitalt i kameran.

UV-filter kan vara ett bra skydd mot smuts och skador på frontlinsen på objektivet, men UV-filtret kan försämra bildkvaliten så man bör kolla att det man tänkt köpa inte påverkar bildkvaliten allt för mycket. De kan också försämra motljusegenskaperna på objektivet.

Polarisaionsfilter är annars det filter man har mest nytta av då de kan ta bort reflexblänk i bilderna och gör att himlens blåa färg blir intensivare och moln kan framträda tydligare. Dock är nackdelen att polarisationsfiltret "stjäl" ljus (upp till 2 steg) så det är inget filter man kan ha på för jämnan, utan lämpar sig bäst vid soligt väder. Vilket också är då det gör mest nytta.

Gråfilter kan vara användbart, men det gäller nog bara de mesta avancerade användarna. Det finns också tonade gråfilter som jag tror man oftare kan ha nytta av för att få fram detaljer i ljusa partier i bilden som annars skulle bli överexponerad (oftast himlen).

För den mer avancerade användare kan nog också IR-filter vara intressanta. De kan ge väldigt häftiga bilder, men det krävs ganska stor eftertanke när dessa filter används.

#9

Postad 24 januari 2008 - 10:52

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Polarisaionsfilter är annars det filter man har mest nytta av då de kan ta bort reflexblänk i bilderna och gör att himlens blåa färg blir intensivare och moln kan framträda tydligare.

Det blir som rena vykorten :)

En annan effekt som man kanske inte alltid tänker på är att bladverk reflekterar mycket ljus. Polarisationsfilter minskar ju ljusreflektion kraftigt, vilket gör att bladverk upplevs bli mustigare grön. Ett motiv med mycket träd är tacksamt t.ex. då löven får en riktig grön ton.

#10

Postad 24 januari 2008 - 11:02

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

EDIT: Vet inte varför vi skrev dessa inläggen, eftersom det var just dessa filter som Sir Anselm nämnde som undantag :P


He he, precis :) :D

#11

Postad 24 januari 2008 - 11:05

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Ahaa... fanns det flera meningar efter det första kommatecknet! :)

#12

Postad 24 januari 2008 - 11:06

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Gråfilter kan vara användbart, men det gäller nog bara de mesta avancerade användarna. Det finns också tonade gråfilter som jag tror man oftare kan ha nytta av för att få fram detaljer i ljusa partier i bilden som annars skulle bli överexponerad (oftast himlen).

För den mer avancerade användare kan nog också IR-filter vara intressanta. De kan ge väldigt häftiga bilder, men det krävs ganska stor eftertanke när dessa filter används.


Ja, de o-tonade gråfiltrena används väl mest till att kunna använda långa slutartider när man vill få den där schyssta mjuka effekten på rinnande vatten som kan vara svår att få annars om det är strålande sol.

Som jag förstått det fungerar inte heller IR-filter på alla kameror, eller snarare så fungerar inte IR-fotografering på alla kameror, vissa filtrerar nämligen bort IR-ljuset, så det kan vara värt att tänka på om man vill testa.

#13

Postad 24 januari 2008 - 12:06

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Som jag förstått det fungerar inte heller IR-filter på alla kameror, eller snarare så fungerar inte IR-fotografering på alla kameror, vissa filtrerar nämligen bort IR-ljuset, så det kan vara värt att tänka på om man vill testa.

Känns som detta mer är ett undantag. Ofta är det relativt gamla systemkameror som passar för just IR-fotografering. De flesta nya (alla?) kameror måste modifieras (byta filtret på sensorn) för att kunna fungera för IR-fotografering.

Här är en guide för de modiga:
http://www.lifepixel.com/IR.htm

#14

Postad 24 januari 2008 - 15:45

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Jag tror de flesta nya DSLR går att använda till IR-fotografering, men pga att de har inbyggda filter som tar bort stor del av IR-ljuset så kommer man behöva använda väldigt långa slutartider.

Pentax kommande K200d och K20D har visst "digitala filter" som ska efterlikna IR-effekten. Tror det både går att välja att bilderna tas med den effekten, men även att man kan skapa den effekten på bilderna i efterhand i kameran.

#15

Postad 24 januari 2008 - 16:12

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Jag tror de flesta nya DSLR går att använda till IR-fotografering, men pga att de har inbyggda filter som tar bort stor del av IR-ljuset så kommer man behöva använda väldigt långa slutartider.


Jo det verkar så, har läst lite om detta nu. Tydligen så är Pentax K100D väldigt bra om man vill köra IR, den filtrerar nämligen knappt någonting verkar det som. Däremot K10D, vars Samsung-klon jag äger, den filtrerar rätt hårt så där får man tydligen köra med 20-30 sekunders exponeringar.

Har tyvärr inte kollat hur det ser ut för Canon eller Nikon eftersom jag ju alltså har en Samsung GX10, sorry :)

#16

Postad 24 januari 2008 - 16:26

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Jag kan ju då inflika, som Olympusägare, att Olympus E-510 fungerar utmärkt att ta IR-bilder med :)

På denna sajt finns en del bildexempel samt tips om man är intresserad av IR-foto:

Infrared Photography with the Olympus E-510

Redigerat av FEA, 24 januari 2008 - 17:17.


#17

Postad 24 januari 2008 - 18:14

SimonWa
  • SimonWa
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
IR värkade rätt så coolt! Någon som vet om det går att fota IR med Canon EOS 20D?? det är nog förmodligen den kameran jag kommer köpa när jag får pengar.

#18

Postad 24 januari 2008 - 18:33

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

IR värkade rätt så coolt! Någon som vet om det går att fota IR med Canon EOS 20D?? det är nog förmodligen den kameran jag kommer köpa när jag får pengar.


Nu är jag snäll! :)

Det verkar fungera, dock blir det långa exponeringar: IR med 20D

#19

Postad 24 januari 2008 - 21:44

SimonWa
  • SimonWa
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Okej, jätte bra att veta!! :)

#20

Postad 11 september 2008 - 08:40

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Hittade den här gamla tråden och lånar den lite.

Vilken är er åsikt om att använda filter över huvud taget?

Jag läste på länken nedan och blev osäker, eftersom jag mer eller mindre trodde det var en självklarhet att ha i alla fall ett UV-filter som skydd för linsen.

http://www.dcresourc...read.php?t=7912

#21

Postad 11 september 2008 - 11:18

rubik
  • rubik
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Hittade den här gamla tråden och lånar den lite.

Vilken är er åsikt om att använda filter över huvud taget?

Jag läste på länken nedan och blev osäker, eftersom jag mer eller mindre trodde det var en självklarhet att ha i alla fall ett UV-filter som skydd för linsen.

http://www.dcresourc...read.php?t=7912


Jag tycker att de flesta är för rädda för att få någon liten repa på sitt objektiv. För det första blir det inte repor för minsta lilla kontakt på dagens objektiv. För det andra så märker man inte av en liten repa på dagens bra digitala systemkameror. Jag har en Sony a200 som jag köpt en del begagnade objektiv till, ett av dem ser ut som f*n. Väldigt mycket repor och små vita prickar som troligtvis är slitage från någon bråte som har legat på linsen istället för ett linsskydd. Och det objektivet har jag tagit jättemånga fina bilder med. Syns ingenting alls när man kollar på bilderna. Ska lägga in en bild på objektivet och någon bild som har taget med det så får du se. (får dock vänta tills jag kommer hem från jobbet.)

#22

Postad 11 september 2008 - 11:28

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Jeg ville personligt aldrig sætte et UV filter på min objektiver, POL filtrer ja.
Det eneste man har at bruge et UV filter til idag, er at lave dårligere billedkvalitet eller at beskytte objetivet (gælder kun hvis man er veldigt klodset eller uheldig)

#23

Postad 11 september 2008 - 20:58

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Jag läste någonstans att Nikon D50 och D70 inte har lika starkt IR-filter som Canon och/ Pentax och nyare Nikon-kameror.
Så om du skall fota mkt IR så kanske du skall satsa på en bättre begagnad sådan istället för en Canon.

#24

Postad 12 september 2008 - 09:37

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Jag läste på länken nedan och blev osäker, eftersom jag mer eller mindre trodde det var en självklarhet att ha i alla fall ett UV-filter som skydd för linsen.

Jag har alltid UV-filter på som "skydd", men skruvar av det när det finns risk att det stör bilden (extra reflektioner etc). Använder standard Hoya UV0-filter.

#25

Postad 12 september 2008 - 09:43

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Jag läste någonstans att Nikon D50 och D70 inte har lika starkt IR-filter som Canon och/ Pentax och nyare Nikon-kameror.

Kan tillägga att Nikon D40 (utan X) också tillhör denna kategorin. Har lobbat otroligt mycket för att Nikon D40 är en liten juvel, men de flesta stirrar sig tyvärr blind på specarna :)

Här är Nikons kameror som fungerar bra för IR: D1, D1H, D1X, D100, D2H, D2Hs, D40 (utan X), D50, D70, D70s.

Lite info om IR-fotografering finns här:
http://photo.net/dig...ng-forum/00PevK

#26

Postad 12 september 2008 - 09:49

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Kör UV-filter på mina objektiv. Mest för att då slipper man tänka på att vara försiktig och behöver inte ha objektivskyddet på så man missar bilder.

#27

Postad 12 september 2008 - 10:34

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Ville umiddelbart tro sådan et her ville være bedre end at køre med UV filtrer som beskyttelse?

#28

Postad 13 september 2008 - 16:15

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

Ville umiddelbart tro sådan et her ville være bedre end at køre med UV filtrer som beskyttelse?


Ja dom är kankse bättre om man bara vill skydda objektivet, visste inte att det fanns såna.

#29

Postad 19 juni 2011 - 09:25

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt mig att införskaffa ett pol filter nu för sommarbilderna.
Hur dåliga i förhållande till pris är de billiga varianter man hittar på ebay och tradera?
Är det dumsnålt att inte köpa ett "riktigt" från början?
Något annat man bör tänka på?

#30

Postad 19 juni 2011 - 09:38

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Jag hade tänkt mig att införskaffa ett pol filter nu för sommarbilderna.
Hur dåliga i förhållande till pris är de billiga varianter man hittar på ebay och tradera?
Är det dumsnålt att inte köpa ett "riktigt" från början?
Något annat man bör tänka på?

Köp ett av känt märke så är du på säkra sidan. Det har dykt upp massor av filter som enligt säljarna har samma glas som Hoya och Kenko... och att ringarna bara är om textade med annan text... Men... näe... Filter är ganska avancerat och man gör rätt i att kosta på. Särskillt om man har påkostade objektiv.

tycker jag.....

#31

Postad 19 juni 2011 - 18:28

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Säljs "märkes" filter på Ebay till rätt bra priser, men i många fall handlar det om Kinakopior, så då är det inte lika prisvärt längre... :)

Redigerat av xray, 19 juni 2011 - 18:28.


#32

Postad 17 augusti 2011 - 06:11

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Testade lite filter när jag fotade solnedången, dessa bilder är helt oredigerade och tagna på 30 sekunder

1. Här är det ett polfilter ytters + ett ND8
Bifogad fil  2033DSC_3677_forum_1.jpg   353,23K   3 Antal nerladdningar

2. Här har jag plockat av polfiltret, så nu enbart ND8
Bifogad fil  2033DSC_3678_forum2.jpg   399,23K   4 Antal nerladdningar

3. Här är det utan filtet
Bifogad fil  2033DSC_3679_forum3.jpg   298,98K   3 Antal nerladdningar

Jag återkommer med en test när jag gör detta på dagtid och kompenserar för filtrena så att alla bilder blir lika exponerade, detta för att se eventuella skärpeförluset eller färgpåverkan etc. Just nu ösregnar det!

#33

Postad 05 oktober 2012 - 08:12

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0

Jag återkommer med en test när jag gör detta på dagtid och kompenserar för filtrena så att alla bilder blir lika exponerade, detta för att se eventuella skärpeförluset eller färgpåverkan etc. Just nu ösregnar det!

Det har gått över ett år nu que! Börjar bli trött på att vänta på det där testet... Har det slutat regna eller?? :P ;)

Nej men jag tänkte bara lägga upp några bilder då jag själv blivit med polfilter nyligen. Jag har ju sett andras exempelbilder tidigare, men det var egentligen först när jag nu testade lite själv som jag blev riktigt imponerad och som poletten trillade ner. Det är ju rena rama magin! ^_^

Dessvärre var det ju mulet och regnigt igår, så jag kunde inte testa det här med blå himmel, men däremot kunde jag testa effekten på reflektioner i vatten och fönster.

Inte världens bästa bilder kanske, och jag har inte gjort någonting alls i efterbehandlingen, men det är väl inte det viktiga här. Kunde förmodligen ljusat upp lite då de blev ganska mörka, men men.. Försökte kompensera för att få samma exponering vid fotoögonblicket i alla fall.

Med polfilter men med minsta "effekt":
Postad bild
1-200 sec at f - 3,5 ISO 800.jpg by b.lok, on Flickr

Polfilter med största effekt:
Postad bild
1-80 sec at f - 3,5 ISO 1250.jpg by b.lok, on Flickr

Utan polfilter:
Postad bild
1-400 sec at f - 4,0 ISO 400.jpg by b.lok, on Flickr

Med polfilter:
Postad bild
1-160 sec at f - 3,5 ISO 1000.jpg by b.lok, on Flickr

#34

Postad 05 oktober 2012 - 09:07

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Ypperligt bra exempel på när polfilter kan göra stor skillnad och där det inte går lika bra att efterbehandla bilden för att få samma effekt. Bilden på löven och asfalten gick från att vara jobbig till bra.

#35

Postad 05 oktober 2012 - 09:13

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0
Ja, och det som slog mig avseende det första exemplet är hur pass mycket färgerna i löven framhävs med polfiltret på.

Det blev ett Dörr Cirkulärt polarisationsfilter 77mm DHG Super Protect från Cyberphoto förresten, trots att det kunde blivit billigare från eBay. Kändes inte som någon jätteinvestering ändå.

Redigerat av knobloch, 05 oktober 2012 - 09:13.


#36

Postad 05 oktober 2012 - 09:29

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Det regnar fortfarande.............så jag är tacksam att du kunde slutföra testen :). Tydlig skillnad i dina bilder!

Men jag tror nog att jag i somras (en regnfri dag) la ut bilder med utan, för jag köpte också en Dörr på Cyberphoto, men de bildern måste jag ha stoppat i en annan tråd

#37

Postad 05 oktober 2012 - 09:35

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0
Har faktiskt för mig att du lagt upp något exempel någonstans också, men kunde inte hitta det nu. Tänkte i alla fall att det kunde vara bra att lägga upp några till i "rätt" tråd. ;) Kan ju eventuellt vara till nytta för någon som går i filter-tankar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.