Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bitperfekt musik med Naim HDX

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 september 2008 - 02:35

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

#2

Postad 12 september 2008 - 06:28

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Trevligt trevligt .. . .

Antar att de är lösningar liknande denna som denna man får titta på om man vill ha lite
bättre ljud i framtiden men ändå kunna spela FLAC,WMA och för den delen MP3 från
olika källor. 400 gb (+400gb) är inte helt fel heller.

Nu är det bara ett litet "smolk i bägaren" . . . priset . . . .

#3

Postad 12 september 2008 - 07:16

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0
cool men dyr, runt 10 tusen hade varit rimligt.

#4

Postad 12 september 2008 - 08:47

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Öhh. Samma sak kan man göra med EAC som är gratis till Windows :)

#5

Postad 12 september 2008 - 11:10

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

Öhh. Samma sak kan man göra med EAC som är gratis till Windows :)


hehe precis min tanke. En snygg datorlåda med skärm kan man ju få för betydligt mindre än 61 000 spänn

#6

Postad 12 september 2008 - 11:11

Gråtass
  • Gråtass
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Visst finns fler bra program till satorn, typ EAC, men då får du inte en superläsare istället för en ranglig CD-ROM läsare, ljudkort, utgångar samt strömförsörjning i toppklass m.m.

Jag tycker den verkar superfrän! Kul att de lagt så mkt krut på inläsningen av skivor. Linn som gör en liknande satsning med sina DS maskiner förlitar sig på att man ändå ska läsa in sina CD men en vanlig CD-drive på datorn.

Men visst, kostar det så smakar det...

#7

Postad 12 september 2008 - 11:13

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Känns ändå lite onödigt att använda en extra hårddisk som backup om man nu ska rippa filerna från en CD, då har man ju musiken på en skiva redan. Jag skulle hellre lägga ut ca 15.000 på en HTPC med bra komponenter och 15-20.000 på en bra TV/Projektor. Men är man rik så :)

#8

Postad 12 september 2008 - 12:32

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Visst finns fler bra program till satorn, typ EAC, men då får du inte en superläsare istället för en ranglig CD-ROM läsare,

Fast med tanke på att man inte behöver en superläsare utan klarar sig gott med en 200-300 kronors läsare så är det fortsatt väldigt dyrt.

#9

Postad 12 september 2008 - 17:17

Efny
  • Efny
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

cool men dyr, runt 10 tusen hade varit rimligt.


Elektroniken i denna är nog av hög klass.
Köp en Logitech om du vill ha en billig.

#10

Postad 12 september 2008 - 17:35

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

Elektroniken i denna är nog av hög klass.
Köp en Logitech om du vill ha en billig.


ja extremt, D/A är ju nästan lika bra som i ett Asus Xonar HDAV1.3 för 2700 :)

#11

Postad 12 september 2008 - 21:25

Shawi
  • Shawi
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Årets onödigaste produkt.
Film- och musik-producenterna borde själva tillhandahålla musiken globalt via alla ISP:er runt om i världen genom att spegla all kommersiell media till feta filservrar man kommer åt via sitt internetabbs konto i valfri kvalitet. T.ex. Musik i Fullupplöst SuperAudioCD, PCM, MP3 320Kbit/s riktig stereo ner till 160Kbit/s och inte joint stereo där heller, WMA och andra format som gör alla marknadens digitala spelare kompatibla.
Film allt från Bluray och HD-DVD till DVD och andra snikformat.
TV-serier och även tv-program borde även gå att få tag i i referenskvalitet till skillnad från den skräpbildkvalitet som det är från det statliga tvbolaget. Åtminstone i 720p-kvalitet.

Detta skulle avlasta internet nåt alldeles otroligt och det skulle bli mycket snabbare. B)

Tillgängligheten blir helt infernaliskt otrolig. Vill jag ha en låt/film eller hel skiva från år 1967 eller 2008 så har jag den inom ett par minuter på min egna dator eller PS3/Xbox360 i hembion i valfritt format.
Pris 100-200kr/månad i fast avgift. :)

Vem skulle orka ladda nåt skit med dåligt samvete från P-bay och liknande om originalet finns i proffsrippad kvalitet från källan speglad till sin svenska provider med superhastighet med konvolut och extramaterial om artister osv osv?
Det går att konkurrera med gratis. Folk köper ju dricksvatten på flaska fast de flesta har tillgång till väldigt bra kallt kranvatten här i Sverige. Folk köper koldioxerat vatten på flaska fast det finns gratis på tåget.

Win-win-situation :)

#12

Postad 13 september 2008 - 20:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
61000kr för en stylad PC?

Bitperfekt musik låter ju fint, men det åstadkommer man enkelt med en läsare/brännare för 2-300kr i vilken vanlig
Windows-PC som helst. Ett ljudkort som kan skicka ut ljudet bitkorrekt via Toslink eller Coax hittar man för 200
2000kr beroende på vilka funktioner man vill ha.

Kör man Foobar med kernel streaming så kan man också enkelt spela upp CD bitkorrekt (utan att behöva rippa de
först).

Processor: Via C7 1.5GHz.
Hårddisk: 400GB Seagate (2.5" 5400rpm)
CD-drivverk: Samma modell som sitter i Denver DVD-spelare för 500kr.

En sunkdator med andra ord.

Här är en större bild på baksidan. Notera placeringen av kontakter för mus, tangentbord, USB osv.

Bifogad fil  naimdator.jpg   70,81K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 13 september 2008 - 21:02.


#13

Postad 14 september 2008 - 11:15

Gråtass
  • Gråtass
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Målgruppen för den här produkten är inte folk som alternativ ser att sätta ihop en egentillverkad HPTC. Snarare de som istället för en CD för 1500 väljer att köpa en CD för +50.000 SEK från ex. Linn, Mark Levinson, Krell m.m. Eftersom det finns det en marknad för hi-end så jag kan nog tänka mig att det finns folk som vill köpa den här och faktiskt kommer ha nytta av den.

Det går säkert att bygga motsvarande HPTC dito men då behövs både kunskap, massor med tid och dyra komponenter.

#14

Postad 14 september 2008 - 12:57

anderswww
  • anderswww
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Det är kul att vissa inte kan se lägre än näsan räcker!

Visst kan man bygga en egen dator som har till viss del samma funktioner.

Men man kan aldrig få samma ljudkvallite, vare sig vid CD uppspelning eller från HDD.

Dom liknelser ni finner & försöker dra felaktiga slutsatser av, är ungefär lika dumma som att jämföra en vanlig CD spelare för 5000kr och en för 100 000kr. Båda spelar skivor vill ny påstå, men det är bra mycket mer än det.

Ljudkvalité, det finns inga genvägar utan vill man ha det bästa så kostar det!

HDX låter snuskigt bra, den spöar lätt CDS3. Mer finns det inte att säga, bara avundsjuka för de som inte har råd, som slår ner på allt annat som är dyrare än Eltax CD spelare för under tusen lappen!

#15

Postad 14 september 2008 - 16:04

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Det går säkert att bygga motsvarande HPTC dito men då behövs både kunskap, massor med tid och dyra komponenter.

Vilka är de dyra komponenterna?

MVH
/Chuck

#16

Postad 14 september 2008 - 16:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Det är kul att vissa inte kan se lägre än näsan räcker!

Visst kan man bygga en egen dator som har till viss del samma funktioner.

Men man kan aldrig få samma ljudkvallite, vare sig vid CD uppspelning eller från HDD.


Det var verkligen en intressant slutsats.

Menar du att ingen kan få samma ljudkvalitet som Naim, och isåfall varför? Om man av någon anledning vill köra
analogt ut så finns det många bra ljudkort att välja mellan. Ska man köra digitalt ut så räcker det med ett ljudkort
som är bitkorrekt via SPDIF / Toslink.

Det är lite trist att du köper marknadsföringen rakt av.

Naim-datorn (ja, det är en PC) är baserad på den förmodligen långsammaste processorn som går att köpa idag.
Den använder en Mini ITX lösning från Via. CD-läsaren är den samma som man hittar i Denvers DVD-spelare för
500kr.

Vad får dig att tro att det plötsligt blir extremt mycket bättre ljud bara för att det står Naim på lådan?


Dom liknelser ni finner & försöker dra felaktiga slutsatser av, är ungefär lika dumma som att jämföra en vanlig CD spelare för 5000kr och en för 100 000kr. Båda spelar skivor vill ny påstå, men det är bra mycket mer än det.

Ljudkvalité, det finns inga genvägar utan vill man ha det bästa så kostar det!


Du ska nog försöka vara lite mer ödmjuk när du diskuterar sådant här, eftersom det du skriver ovan inte alls
stämmer. Det finns absolut ingen koppling mellan priset och ljudkvaliteten på CD-spelare. Därmed inte sagt att
alla spelare låter likadant.

Sen vore det ju intressant att se hur du rankar pris vs prestanda. Hur många % sämre är spelaren för 5000kr
jämfört med den för 100 000kr? Eller kanske viktigare, låter alla spelare för 5000kr lika dåligt, och låter alla spelare
för 100 000kr lika bra?

Om du bara visste hur mycket det fuskas i hifi-branchen... Ta en titt under skalet på Lexicon RT20 och jämför sedan
med Marantz DV9600. Den ena kostade 50000kr, den andra 18000kr.


HDX låter snuskigt bra, den spöar lätt CDS3. Mer finns det inte att säga, bara avundsjuka för de som inte har råd, som slår ner på allt annat som är dyrare än Eltax CD spelare för under tusen lappen!


Vågar man fråga ifall du har gjort någon noggrann jämförelse med olika spelare, även från andra tillverkare, eller
läser du bara reklamtexten rakt av?

Angående Eltax och lågbudget, så får du ställa den frågan till Naim. Ett plastigt drivverk som kostar ungefär 100kr
i en spelare/mediaserver för 61000kr. Pinsamt.

Sen kan man ju verkligen fråga sig vem som har påstått att Eltax tillverkar bra hifi-produkter.

#17

Postad 14 september 2008 - 16:09

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0
inte ens värd 5000kr

#18

Postad 14 september 2008 - 16:40

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Varför skulle den inte vara värd ens 5.000kr? Om den presterar riktigt bra, så är den värd långt mer än 5.000kr oavsett vad de lösa komponenterna under locket kostar.

Jag har inte hört någon av Naims media-spelare, men jag har lyssnat på och jämfört samtliga av Linns motsvarigheter:

* Linn Sneaky DS 12.750kr
* Linn Majik DS 22.500kr
* Linn Akurate DS 50.000kr
* Linn Klimax DS 146.000kr

Dessutom har jag i samband med detta lyssnat på två av Squeeze-boxarna (2.000kr resp 18.000kr).

Alla apparater ovan är bra, riktigt bra. Den enda som (i dagsläget) känns "fel prissatt" är den dyrare SB´n. Samtidigt är det stora skillnader mellan alla apparaterna, och i detta fallet så är dyrare bättre (undantaget den dyrare SB´n som blir förbipasserad av Linn Sneaky DS för 12.750kr (med inbyggd förstärkare).

Linn Sneaky DS spelar så bra, att CD-spelare för 50.000kr får problem att hänga med.

En vanlig kommentar bland kritiker av mediaspelare är just att "det går att sätta ihop en nästan likadan med samma ljudkvalitet mycket billigare". Om så är fallet borde det vara lika enkelt att göra samma sak med ett försteg, RIAA eller liknande?

Om det går att få ut lika bra ljud ur en ihopplockad PC för 10-20.000kr som ur Linns dyraste Klimax DS så skulle jag vara jätteglad om någon kunde posta det "receptet" här. Klarar apparaten dessutom av film med samma prestanda kan jag gladeligen betala ännu mer.

Angående 200-kronors drivverk så är det ungefär vad som sitter i Meridians 800-series CD/DVD-spelare (á 150-200.000kr?) också. Med asynkron läsning (mediaspelare) så ska tydligen kraven på läsaren vara betydligt lägre än vid synkron läsning (CD/DVD-spelare etc), så det är inte något att haka upp sig på antagligen (men visst är det roligare med en rejäl metall-släde på en dyrare spelare).

/L

Redigerat av Unregistered5443661d, 14 september 2008 - 16:46.


#19

Postad 14 september 2008 - 21:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Angående 200-kronors drivverk så är det ungefär vad som sitter i Meridians 800-series CD/DVD-spelare (á 150-200.000kr?) också. Med asynkron läsning (mediaspelare) så ska tydligen kraven på läsaren vara betydligt lägre än vid synkron läsning (CD/DVD-spelare etc), så det är inte något att haka upp sig på antagligen (men visst är det roligare med en rejäl metall-släde på en dyrare spelare).


DVD-spelare läser också av asynkront, även vid CD-uppspelning.

Det där med drivverk för 200kr som presterar bra är intressant, eftersom det talar mot hi-end produkternas
överlägsenhet. Det faktum att vem som helst kan rippa sin musik bitkorrekt från CD har tvingat tillverkare som
Linn och Naim att satsa på mediaservers istället för traditionella CD-spelare. Det måste ju betyda något...

Angående ljudkvalitet så föredrar jag själv att köra optiskt ut från datorn, för att undvika eventuella störningar
vid D/A-omvandlingen. Använder ett EMU 1212m. Det är visserligen ett kort som tillhör de dyrare, men det handlar
om kaffepengar jämfört med diverse hi-end produkter.

Bitkorrekt och låg jitternivå är det som räknas, och där presterar 1212m lika bra som vilken hi-end produkt som
helst.

Redigerat av Ageve, 14 september 2008 - 21:29.


#20

Postad 14 september 2008 - 22:22

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0

Bitkorrekt och låg jitternivå är det som räknas, och där presterar 1212m lika bra som vilken hi-end produkt som
helst.


1212m är ett ljudkort antar jag?

"Presterar lika bra" - på pappret eller vid provlyssning? Eftersom olika s k "Hi-end-produkter" inom detta segment låter så väldigt olika innebär detta att skillnaderna beror på annat än ljudkortet då?

Vilka övriga prylar är det som gäller för den som vill snickra ihop en egen streamer? Vilken nätdel "låter" bäst t ex?

Visst är det intressant att utvecklingen påtvingar tillverkarna nya produkt-genrer. I o f s så kom Linn med sina första media-streamers (Linn Kivor) för snart 10 år sedan. Roligast av allt är att det blir betydligt billigare för konsumenterna att få bra ljud från sina källor. Att sedan konsumenterna, ända sedan CD-spelare och APS-kameror mm introducerades, mer och mer eftersträvar convinience gör att mediaspelare passar in ännu bättre på marknaden idag.

/L

Redigerat av Unregistered5443661d, 14 september 2008 - 22:28.


#21

Postad 14 september 2008 - 23:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

1212m är ett ljudkort antar jag?


Ja, det är ett rätt välkänt ljudkort från EMU.


"Presterar lika bra" - på pappret eller vid provlyssning? Eftersom olika s k "Hi-end-produkter" inom detta segment låter så väldigt olika innebär detta att skillnaderna beror på annat än ljudkortet då?


Det är den tekniska prestandan som avgör hur det låter när digital överföring via SPDIF-gränssnittet används.
Det är som sagt två parametrar som avgör hur resultatet blir. Det första är bitkorrekt avläsning och överföring.
Det andra är ett mer kontroversiellt ämne, jitter. Det finns studier som visar på att jitter på flera 1000ps inte
går att höra, men hursomhelst:

EMU 1212m har en jitternivå på runt 100ps när man kör Toslink ut (100 pikosekunder). Det är bättre än de flesta
CD-spelare.


Vilka övriga prylar är det som gäller för den som vill snickra ihop en egen streamer? Vilken nätdel "låter" bäst t ex?


Nätdelen ska inte låta, dvs skicka störningar i chassit som hänger med ut från ljudkortet, men det finns bra och
mindre bra nätdelar. En ripplemätning säger en hel del, men även dess förmåga att hålla en jämn spänning oavsett
belastning. Stora serier håller nere priserna och man får en bra nätdel för 500-1000kr. En prisvärd PSU är Corsair
VX450 (Antec Earthwatts 500W i ett snyggare skal).

http://www.hardwares...m/article/540/6

After reviewing a lot of lousy low-end power supplies it is a real joy to see an entry-level model that can not only
deliver its rated power at 48º C, but also achieve an outstanding efficiency and a very low ripple and noise levels.

Redigerat av Ageve, 14 september 2008 - 23:51.


#22

Postad 14 september 2008 - 23:53

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ofta kan man ju motivera med att det är snyggt osv, men det här är ju årtiondets ripoff om man går på det ;)

En vanlig kommentar bland kritiker av mediaspelare är just att "det går att sätta ihop en nästan likadan med samma ljudkvalitet mycket billigare". Om så är fallet borde det vara lika enkelt att göra samma sak med ett försteg, RIAA eller liknande?


Plocka ihop en dator är ju inte direkt svårt?!

Chassi: Det man vill
Moderkort: Vilken man vill
Processor: I stort sett vad som helst
Minne: Kan väl ta 512 MB och slösa lite
Drive: Någon billig tyst
Ljudkort: Tex ett billigt från clas ohlson för 199:- som kan skicka ut bitperfekt, har ett i garderoben som ligger.
Hårdisk: Ingen alls, ställ den i annat rum och kör över nätet :)

Förstår dock inte hur du kan jämföra med RIAA och försteg, det är inga datorer byggda av standardkomponenter.

#23

Postad 15 september 2008 - 10:21

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Jag har själv inte hört denna HDX, men undrar varför det a n t a s att just denna NAIM-burk skulle vara årets Rip-off, eller bara värd 5-10kkr?

Bladelius, Linn, Arcam, Logitech m fl har andra apparater med liknande funktion i prisläge 10-50-150kkr, borde inte de också vara lika stora rip-offs?

OM nu denna NAIM HDX presterar mycket bättre än en Sqeezebox á 2.000kr så bör den väl vara värd mer också, eller varför inte?

Varför döma ut en produkts ljudkvalitiva egenskaper utan att först ha lyssnat på den?

Martin: Om jag tar en gammal P2 600 som ligger i garaget och skräpar och köper ett valfritt ljukort enl din spec nedan, ska den då prestera lika bra som en Linn Klimax DS då? Varför är en Linn Majik DS sämre än denna PC och Klimax-burken i så fall?

EDIT: Alla prylar jag nämnt i detta och föregående inlägg har inbyggd DAC, det verkar som att det ni (Ageve och Martin) förespråkar är en PC med digital signal ut, eller har jag missuppfattat er?

Redigerat av Unregistered5443661d, 15 september 2008 - 10:22.


#24

Postad 15 september 2008 - 11:57

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Bladelius, Linn, Arcam, Logitech m fl har andra apparater med liknande funktion i prisläge 10-50-150kkr, borde inte de också vara lika stora rip-offs?

Det beror väl på hur ärlig man är mot sig själv, men ja, liknande produkter fast med andra loggor känns för min personliga del som lika mycket bluff som den här.

Själva bluffen ligger som jag ser det inte varken i priset eller den faktiska prestandan, den ligger i påståenden som inte kan verifieras genom objektiva tester. I likhet med andra hukuspokus-prylar, som CD-svarvar, kabelbrännare och exotiska möss av allehanda slag.

Varför döma ut en produkts ljudkvalitiva egenskaper utan att först ha lyssnat på den?

Däreför att många vet av erfarenhet att påståenden som visar på prestandamässig överlägsenhet sällen eller aldrig bekräftas genom seriösa tester. Utan det är bara "men lyssna själv för f-n" som gäller.

Av dina poster att dömma verkar du vara en hängiven anhängare av att dyrt=bra, och jag tror flera av oss andra inte automatiskt ser den kopplingen tyvärr. Sen får det stå Naim, Linn, Denon, Bladelius eller vilket på apparaten. Faktisk prestanda visar man upp genom faktiska tester av med fördel 3:e part. Självgoda påståenden som inte verifierats tycker jag själv är för mycket ormolja i många fall.

MVH
/Chuck

#25

Postad 15 september 2008 - 12:15

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0

Av dina poster att dömma verkar du vara en hängiven anhängare av att dyrt=bra, och jag tror flera av oss andra inte automatiskt ser den kopplingen tyvärr.


Jag ser absolut inte att dyrare per automatik är bättre.

Det jag invänder mot är att så många gissar sig till att NAIM-burken är likvärdig med en PC för 1/10 av priset, utan att ens ha hört den (med hänvisning till att innehållet i lådan är nästan samma).

Snarare är det så att jag är en "hängiven anhängare av lyssna istället för att anta". :)

Det finns t ex fina billiga Rotel-prylar som spelar bättre än apparater som är många gånger dyrare... Ovan skriver jag även hur jag upplever den billigare Sneakyn som bättre än den dyrare SB´n.

Det finns tyvärr i denna branch alltför många (dyra) prylar som ljudmässigt inte är bättre än billigare diton från samma eller andra tillverkare (men kanske har mer kraft och/eller funktioner). Men samtidigt finns det prylar som kostar lite mer som också är fantastiskt fina.

mvh

#26

Postad 15 september 2008 - 12:30

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Martin: Om jag tar en gammal P2 600 som ligger i garaget och skräpar och köper ett valfritt ljukort enl din spec nedan, ska den då prestera lika bra som en Linn Klimax DS då? Varför är en Linn Majik DS sämre än denna PC och Klimax-burken i så fall?

Ja absolut, dock behöver du komplettera med en bra dac.

Varför är Linn Majik sämre? Det har jag aldrig påstått. Det jag säger är att någon tjänar grova pengar på lättlurade konsumenter :)

Det kan inte bli bättre än bitperfekt ljud hur mycket den än kostar.
Och bitperfekt ljud kan åstadkommas med en ytterst blygsam budget.

Vill man dock spendera tiotusentals kronor på ett snyggt chassi så ska man såklart göra det.

#27

Postad 15 september 2008 - 12:37

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Jag skulle gärna se ett arrangemang där man tester tex en Squeezbox för 2' kr jämfört med denna Naim, under ordnade förhållanden (för mig lika med nivmåmatchade volymer och att lyssningen sker blint).

Tyvärr brukar producenter av dyra prylar inte helt sällan lägga sig i lägret "blinda objektiva tester är skit" av någon outgrundlig anledning...

Jag själv ser dock ingen annan utväg om man vill göra en seriös ansats att defferentiera sig och verifiera påståenden om ljudmässig överlägenhet, särskilt inte när det (enligt många tillverkare av icke svindyr elektronik) går att göra jobbet fruktansvärt billigt och i det närmaste perfekt.

Har som sagt inget emot fina prylar som kostar kosing, jag kan själv betela för en proper design och gediket hantverk, inga problem. Men jag försöker inte lura mig själv att det för den sakens skulle presterar hörbart bättre resultat än det som kostar betydligt mindre.

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 15 september 2008 - 12:37.


#28

Postad 15 september 2008 - 14:34

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0

Ja absolut, dock behöver du komplettera med en bra dac.


Men med mediaspelarna ovan är dacen inbyggd... En del av merkostnaden kan ligga där.

/M

#29

Postad 15 september 2008 - 14:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jo visst är det så, släng på ett par tusingar på priset. Fortfarande betalar man tiotusentals kronor för ingenting.

#30

Postad 15 september 2008 - 15:13

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Men VAD är det då som gör skillnaden mellan alla Logitechs och Linns mediaspelare som jag har hört? Eller skillnaden mellan en PopCornHour och SB (samma pris, men enligt många klart sämre ljud i PCH).

/L

Redigerat av Unregistered5443661d, 15 september 2008 - 15:14.


#31

Postad 15 september 2008 - 15:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Men VAD är det då som gör skillnaden mellan alla Logitechs och Linns mediaspelare som jag har hört? Eller skillnaden mellan en PopCornHour och SB (samma pris, men enligt många klart sämre ljud i PCH).


Har du testat alla i samma rum, med samma kringutrustning, och viktigast av allt, spelade du lika högt?

En dB-mätare är bra att ha till hands. Annars är det lätt att man lurar sig själv.

Det finns de som har varit lyriska över ljudkvaliteten vid demo på mässor, ända tills de fick reda på att det var en
simpel Ipod som spelade.

#32

Postad 15 september 2008 - 15:53

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Har du testat alla i samma rum - JA Givetvis

med samma kringutrustning - JA Givetvis

och viktigast av allt, spelade du lika högt - JA Givetvis

Detta är givna ramfaktorer, om inte dessa är identiska så är det inte skillnaden på spelarna i sig jag har lyssnat på.

Dessutom användes samma hylla på stereobänken, och samma sladdar användes till samma ingång på förstärkeriet.

Det finns de som har varit lyriska över ljudkvaliteten vid demo på mässor, ända tills de fick reda på att det var en
simpel Ipod som spelade.


Det är inte något konstigt över det, många gånger har jag själv varit med om att "det här låter fantastiskt, kan det bli bättre?" ...för att sedan ändra någon parameter (byte av elektronik-enhet, ändrad högtalarplacering etc) och inse att det kunde faktiskt bli mycket bättre...

Att något låter bra innebär inte att det inte kan bli bättre (och dessutom billigare ibland).

Edit: För att förtydliga det lite, jag har inte jämfört SB och PCH själv. Men de övriga spelarna jag nämnt i denna tråd har jag själv och en del andra jämfört. Vi testade dock inte blint, men de stora skillnaderna var fullt jämförbara med när vi jämförde olika RIAA-steg (de testade vi både blint och öppet).

Redigerat av Unregistered5443661d, 15 september 2008 - 15:59.


#33

Postad 15 september 2008 - 21:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

och viktigast av allt, spelade du lika högt - JA Givetvis


Med risk för att bli lite tjatig, använde du ljudtrycksmätare? Olika spelare kan skilja lite i signalnivån vilket gör att
det låter högre eller lägre.


Det är inte något konstigt över det, många gånger har jag själv varit med om att "det här låter fantastiskt, kan det bli bättre?" ...för att sedan ändra någon parameter (byte av elektronik-enhet, ändrad högtalarplacering etc) och inse att det kunde faktiskt bli mycket bättre...


Det visar dock rätt tydligt hur enkelt det är att inbilla sig skillnader eller fördelar även när de inte finns. Talesättet
"det man inte vet har man inte ont av" passar rätt bra. Påstår som sagt inte att skillnader inte kan finnas, utan
att det är väldigt enkelt att överdriva, eller helt enkelt låta fantasin ta över man lyssnar.


Edit: För att förtydliga det lite, jag har inte jämfört SB och PCH själv. Men de övriga spelarna jag nämnt i denna tråd har jag själv och en del andra jämfört. Vi testade dock inte blint, men de stora skillnaderna var fullt jämförbara med när vi jämförde olika RIAA-steg (de testade vi både blint och öppet).


En intressant jämförelse vore kanske Squeezebox + Benchmark DAC1 vs Naim HDX. Inte för att jag tycker att
Benchmark DACen är prisvärd heller (för dyr) men att den är bra rent tekniskt är det ingen större tvekan om.

#34

Postad 18 september 2008 - 19:41

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Läste detta på ett annat forum:

ok grabbar har nu hört HDX.
Naim demade den på arkenmässan mot en CDS3 med PS555 (nätdelen till deras 555 CDspelare)
HDX är bättre än CDS3/PS555 fast till drygt halva pengarna.

HDX med PS555 tillkopplad (option) är än bättre men i demon tyckte jag volymen var högre med PS555 inkopplad så det är svårt att veta.

Vet inte vad de spelade på förövrigt, men tror det var ett 250slutsteg o Dynadio-högtalare.
Poppade på riktigt bra.



#35

Postad 19 september 2008 - 22:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
I nya Hifi & Musik har de en helsideannons. Så här står det:

Bit-perfekt rippning och uppspelning av musiken är en
av nycklarna till det stora språnget i ljudkvalitet. En unik,
datorkalibrerad och särskilt utvald drive läser av skivan
flera gånger om för att garantera en fullständigt korrekt
datainhämtning. Problematiska områden läses dessutom
ännu fler gånger vid lägre rotationshastighet. Precisionen
gör att man slipper den gissningslek till felkorrigering som
en vanlig CD-spelare, dator eller andra hårddiskspelare
gör i s.k burst mode.


Hur kommer man undan med sådana här rena lögner? Unik och särsilt utvald? Så unik att även Denver valde den, en
tillverkare som är känd för sina hi-end ambitioner i 500kr klassen. :rolleyes:

Datorer gissar när de hanterar datan. Är det därför det står så mycket skit på Aftonbladets hemsida?

#36

Postad 19 september 2008 - 23:02

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Tyvärr är det ju ingen idé att stämma dom, allt i texten kan ju förklaras :P

Bit-perfekt rippning och uppspelning av musiken är en
av nycklarna till det stora språnget i ljudkvalitet.

True, en bitperfekt uppspelning, bättre blir det inte :rolleyes:

En unik, datorkalibrerad och särskilt utvald drive

Ja, någon stoppade ju en hand i lådan och tog upp driven. Varje drive är ju unik, säkert någon tusendels milimeter här och där som skiljer. Men även om dom vore totalt identiska på varje punkt så är ju varje läsare fortfarande unik, och den blev ju särskilt utvald när det plockades upp bland dom andra ;)
Datorkallibrerad är den väl också, både vid tillverkningen och sen kör väl datorn ständig kallibrering för att optimera läsningen av skivan.

läser av skivan flera gånger om för att garantera en fullständigt korrekt
datainhämtning. Problematiska områden läses dessutom
ännu fler gånger vid lägre rotationshastighet. Precisionen
gör att man slipper den gissningslek till felkorrigering som
en vanlig CD-spelare, dator eller andra hårddiskspelare
gör i s.k burst mode.

Grattis Naim, ni har lyckats installera en programvara för rippning i en dator, high-tech.. wohoo!!

Redigerat av Martin, 19 september 2008 - 23:08.
mera roliga antydningar ;)


#37

Postad 20 september 2008 - 09:28

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0
Värst är väl att folk verkligen köper rappakaljan, men det lär väl inte drabba någon med ekonomin körd i botten.

MVH
/Chuck

#38

Postad 20 september 2008 - 13:48

PrivatePartsGBG
  • PrivatePartsGBG
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Naim HDX är ju baserad på ett vanligt mini ITX PC moderkort med en Via C7 processor. Den måste kännas att lägga ut 61000 för en HTPC med upphottad strömförsörjning och bra ljudkort (dessutom PCI baserat). Det är knappast något jag hade gjort...

Jag hade istället köpt Bladelius Embla som är helt egenutvecklad, allt från PCB, mekanik och mjukvara. Den kör ett RTOS med egenskriven media-playback motor som kör på en VLIW audio DSP. Dessutom låter Emblan trevligare än Naimen och är snyggare.

http://hificonsult.s...?menuid=002,004

Emblan klarar av allt som iaf jag vill ha av en mediacentral för ljud. Funktioner är:

- Komplett high-end försteg med både balanserade och obalanserade ingångar (behöver bara kopplas till slutsteg)
- Både balanserade och obalanserade utgångar.
- High-end DAC kort med flera digitala ingångar.
- Helt fläktlöst och tyst system.
- Icke-PC baerad. Baserad på en egenutvecklad VLIW Audio DSP design och specialskriven mjukvara.
- 7" kapacitiv touchskärm (man trycker på glasskivan framför)
- Stöd för filinformation, album art, filbrowsing på 7" skärmen.
- Klarar att rippa bitkorrekt till PCM/WAV och FLAC.
- Stöd för FreeDB (eller liknande?) uppslag via antingen intern databas eller Internet.
- FLASH baserad lagring med plats för >100 skivor (ingen mekanisk HDD som kan krascha och generera värme)
- High-end DVD-ROM med IDE interface.
- Flera S/PDIF digitalingångar
- USB ingång för USB minnen och HDD.
- USB ingång för streaming (från tex en dator)
- Ethernet för koppling till Internet och mediaserver på nätverket.
- Stöd för playback av alla vanliga format såsom WAV, FLAC, MP3, WMA, OGG med tag information.
- ...

Visst, den kostar 79000 med Transparent kablage men då får man se till att man talar om ett försteg, DAC och mediaspelare som är high-end HiFi. Alla funktioner är ju viktiga och kul men det viktigaste är ju att den låter MYCKET bra på alla interna och externa källor den matas med och att den är helt tyst samt FLASH baserad. För mig känns valet givet...

#39

Postad 20 september 2008 - 16:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Letade upp priser på komponenterna i Naim HDX. Kopierar mitt inlägg från faktiskt:

Via EN15000G
Mini ITX moderkortet som Naim kör med, Via C7 1.5GHz CPU, 2000kr.

Minne
Naim kanske har mindre, men 512MB DDR2 är billigt, runt 100kr.

Nätdel
Naim använder en PicoPSU till moderkort, hårddiskar och CD-drive. Till den behövs ett switchat 12V
nätagg (det som sitter intill moderkortet). Pris totalt, 6-700kr.

CD-drive
Naim använder DVS DRL-200. Den kostar 500kr. En samsung DVD brännare för 250kr fungerar lika bra.

Hårddiskar
Western Digital Scorpio Blue är snabbare än Seagates motsvarighet som Naim kör med. De snurrar
också i 5400rpm vilket ger låg ljudnivå. 400GB-modellen kostar 1150kr, dvs 2300kr för två.


Med dessa delar är datordelen komplett, och prestandamässigt identisk med, eller bättre än Naim-
spelaren.

Pris till konsument blir runt 5300kr inkl moms.


Mjukvaran låter ju väldigt avancerad och unik i marknadsföringen, men man kan åstadkomma precis det
samma med Exact Audio Copy och Foobar 2000.


Ljudelen är svårare att kopiera rakt av. Här är två alternativ:

Onkyo SE-90 PCI. Low-profile vilket gör att det får plats i en slimmad låda:
Bifogad fil  46_se90pci.jpg   24,75K   0 Antal nerladdningar

m man vill slå på stora trumman, Onkyo SE-200PCI LTD. För montering i en slimmad låda behövs ett
PCI-riser kort för nån hundralapp:
Bifogad fil  ONKYO_SE_200PCI_LTD_1208764176.jpg   54,37K   0 Antal nerladdningar


Fler alternativ:

Audiotrak Prodigy HD2. AKM AK4396 med hög tolerans för jitter (sitter även i Slimdevices Transporter), utbytbara
OP-amps, separata klockor för 44,1/88,2 och 96/192kHz osv:
Bifogad fil  HD2.jpg   119,35K   0 Antal nerladdningar

Audiotrak 7.1 Hifi. Analog 7.1 ut, men något enklare D/A-omvandlare än HD2 (Wolfson flerkanals codec):
Bifogad fil  cardhifi.jpg   61,75K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 20 september 2008 - 16:21.


#40

Postad 13 november 2008 - 09:20

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Måste säga att även om priset är högt så känns det som att allting är dyrt i början.

Naturligtvis kommer efterfrågan göra dedikerade "Hifi-streamers" billigare och billigare.

Jag vill inte göra jämförelse med en egenbyggd HTPC, för det är helt enkelt för många aspekter som måste tas i beaktning om man ska bygga en sån här maskin själv.

Skillnader:

1. Naturligtvis "the appearance", ser ut som och passar bra ihop med övriga lådor i stereoracket. Smutt!

2. Ljudnivå, användandet av Pico PSU, billiga men tysta systemdelar osv. är allt för att hålla specifikationerna till en så låg ljudnivå som möjligt. Detta är det enskilt största argumentet till att köpa färdig lösning enligt mig.

3. Ljudkortet/dac, åtminstonde denna modell är byggd med ett egenutvecklat PCI-ljudkort. Man provade produkter som redan fanns på marknaden, men var inte nöjd med vad man hörde. Så där gick förmodligen en betydande del utvecklingskostnader åt. Plus att tillverka ljudkort i så relativt liten skala måste bli dyyrt.


En egenbyggd HTPC tummar ALLTID på en eller flera av punkterna ovan. Det är helt enkelt omöjligt att överträffa i dagsläget. Den dagen då det finns mängder av fler produkter att välja på för att knåpa ihop själv kommer detta att ändras naturligtvis. Då marknaden är så stor att fler får upp ögonen för proffsigare komponenter som ser, låter och spelar lika tyst som denna går att köpa var för sig och bygga ihop själv.

#41

Postad 27 november 2008 - 19:55

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Lyssnade på denna ( HDX ) igår på Lefflers tillsammans med en hel hög med annan Naim-elektronik plus Audiovector S3-S3 Avantgarde Active. Lät mycket bra men inte riktigt "mitt ljud". Dessutom var det synd att cirka 3 timmars demo gick åt till tekniksnack. Tror inte jag underdriver om jag påstår att det var högst 20 minuters musiklyssning. Kul att höra Active-varianten vilket det var världspremiär för eller något sådant. Killen från Ljudtema tyckte att det blev en markant förbättring för varje steg han gick upp i prisklass men jag hade svårt att höra dessa skillnader. Jag tyckte att Signatur lät bäst. Sen att HDX´n ska ge lyssnaren möjlighet till att snabbt hitta rätt skiva och allt ska vara enkelt och smidigt kombinerat med ett grymt bra ljud hade demonstratören svårt att visa för mig i alla fall. Det tog lång tid att b yta låt och ofta var det fel låt som började spelas. Satt och tänkte hela tiden att det hade varit enklare att stoppa in original-cd´n istället. Sen att jag tyckte att ljudet från Naims nästa bästa cd-spelare gav ett trevligare ljud gjorde väl inte heller att syftet blev klart för mig. Blev dock lite förvirrad när samma låt spelades 3 ggr. Hade jag ekonomin för detta skulle jag nog ändå köpt en fin CD-spelare för jag tycker det är kul att gå fram och stoppa i en skiva i spelaren. Hade det varit bättre flyt i demot och hade vi fått lyssna på MYCKET mer musik hade jag kanske varit mer positiv till HDX. Några mycket subjektiva tankar......mm

/ Nandayo som just nu har roligast då han lyssnar på Hegel parat med Amphion.

#42

Postad 27 november 2008 - 20:27

Rilly89
  • Rilly89
  • Forumräv

  • 785 inlägg
  • 0

..
Dessutom var det synd att cirka 3 timmars demo gick åt till tekniksnack. Tror inte jag underdriver om jag påstår att det var högst 20 minuters musiklyssning.
...

Var du kanske en av de som gick lite tidigare? I slutet blev det lite mer lyssnande, men jag håller helt klart med om att det var aldeles för lite av den varan.
En förklaring till det kan nog vara att killen från Ljudtema ville sälja in de nya grejerna och förklara den nya tekniken.

Sen att HDX´n ska ge lyssnaren möjlighet till att snabbt hitta rätt skiva och allt ska vara enkelt och smidigt kombinerat med ett grymt bra ljud hade demonstratören svårt att visa för mig i alla fall. Det tog lång tid att b yta låt och ofta var det fel låt som började spelas. Satt och tänkte hela tiden att det hade varit enklare att stoppa in original-cd´n istället.

Dock så tror jag att detta beror på användarna. Hade de t.ex. haft lite snabbare sms-tummar hade sökningarna gått ljusår fortare. Dessutom tror jag att de tryckte för många gånger när det ville ta nästa låt i listan, kanske för att spelaren reagerade lite segt, och därför blev det fel.

#43

Postad 27 november 2008 - 21:34

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Hejsan!

Nej då, Jag plus sambo satt längst bak och gick precis i slutet ( tror jag iaf, klockan var strax efter 22). Vi var en smula besvikna och jag tyckte Johan sa att han hade låten vi frågade om han kunde spela. Han hade dock inte den och vi kände att nu fick det vara slut på det "roliga". Jag förstod att det handlade om deras ovana att hantera fjärren, kvickheten i fingrarna och kanske sega menyer i HDX´n. Tekniken i sig var väl inte direkt jätteny bara sättet just Naim valt att presentera den på. Jag var på Lefflers och JBL´s demo av K2 och Array och jag jämför lite med det. Det var en spännande ljudresa och en säljande strategi. Precis lagom mängd tekniksnack. Vad som kunde gjort gårdagens kväll roligare hade varit om det fick vara teknikfrågor och annat i första rummet. Han var ju på väg ut dit för att svara på frågor och låta Johan spela musik för dem som var mer intresserade av det. Jag stördes av att han ofta var på vippen nära att dra igång lite musik men avbröt sig för att prata i ytterligare 20 minuter om något för mig mindre intressant.

Men det är ju så klart svårt att mätta alla munnar samtidigt. :P
Jag vet inte heller om detta var en typisk demonstration av ljudprodukter eller om det var extremt mycket snack. Just nu känner jag tyvärr att jag har större koll på hur demonstratören låter än hur Audiovector / Naim låter och det är ju rätt synd....

#44

Postad 27 november 2008 - 22:06

Rilly89
  • Rilly89
  • Forumräv

  • 785 inlägg
  • 0
Jaha, då tror jag mig ha koll på vem du är :) Jag satt förövrigt längst fram till höger.

Det var nog så att han hade låten, men demonstratören hade ju tidigare ställt in så att spelaren bara skulle leta på den interna musiken. Johan kom på det lite senare och då fanns plötsligt all musik som han hade letat efter.

Idén med tekniksnack i första rummet tycker jag låter väldigt vettig, och jag vet inte heller om det var en normal mängd snack eftersom det var min första demo. Menmen...vi får hoppas att det blir bättre i framtiden :P

#45

Postad 27 november 2008 - 23:11

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
:P

Aha...så ni höll på en bra stund till efter vi hade gått...hmm...Vi ville hemskt gärna höra Jeff Buckley - Hallelujah...
Lyssnar alltid på den när jag går runt och lyssnar på olika högtalare och grejer.
Jepp, får hoppas framtida demos blir mer musikaliska.
Vi kanske ses vid nästa tillfälle!

#46

Postad 27 november 2008 - 23:34

Rilly89
  • Rilly89
  • Forumräv

  • 785 inlägg
  • 0
Jag gick strax efter tjugo över elva och då var det kanske 5-6 pers kvar, varav någon/några var på väg att gå så det höll väl inte på så jättelänge till efter det, men en liten stund. Synd att ni inte fick höra låten.
Jag tror nog att vi ses vid nästa tillfälle, jag kommer i alla fall vara där :P

#47

Postad 06 januari 2009 - 22:56

Charlie99
  • Charlie99
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej.

Var precis på väg att provlyssna nämnda Naim när jag hittade denna tråd.

Skulle vara intressant om den lokala agenten kunde kommentera de uppenbara överdrifterna i produktens annonsering
samt på något sätt motivera produktens prissättning!

Jag hittar dessvärre inga luckor i Ageves argument.

Så vad jag behöver är en snyggt chassi (Vilket man kanske kan låta den lokale smeden tillverka för ett par 1000) sedan fixar jag resten i datorshopen.

Men blir faktiskt besviken på den sk Hi-End producenten.

Mvh
Charlie


#48

Postad 29 mars 2009 - 14:28

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Till er alla

Har ni lyssnat på denna Naim HDX?
Varför köper ni inte komponenterna från Dustin och låter smeden gör er en låda?
och sedan återkom med hur resultatet blev och hur det låter.

många av er läger tusentals kronor på kablar mm och hävdar förbättring
som knappast är mätbara, använd era öron och lyssna till vad som förmedlas i form av musik.

Enligt mig är HDXen det bästa som hänt hifi världen på länge, slut på komprimerad musik, slut på onödiga moment
som en CD överhuvudtaget. Musiken kan spelas i samma kvalitet som den är lagra efter en slutmix i studion.

#49

Postad 29 mars 2009 - 15:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Till er alla

Har ni lyssnat på denna Naim HDX?

Nej det är inte intressant pga priset.

Varför köper ni inte komponenterna från Dustin och låter smeden gör er en låda?
och sedan återkom med hur resultatet blev och hur det låter.

Inte helller intressant när det redan finns många andra bättre och billigare lösningar.

många av er läger tusentals kronor på kablar mm och hävdar förbättring
som knappast är mätbara, använd era öron och lyssna till vad som förmedlas i form av musik.

Där håller jag med dig till 100%

Enligt mig är HDXen det bästa som hänt hifi världen på länge, slut på komprimerad musik, slut på onödiga moment
som en CD överhuvudtaget. Musiken kan spelas i samma kvalitet som den är lagra efter en slutmix i studion.

Visst är det så. Datorlagrad musik är det som gäller om man vill ha ut det allra bästa.
Dock tycker jag fortfaranade att denna maskin är sjukt överprissatt.

Själv kör jag med Squeezeboxar sedan några år tillbaka.


Kör analogt ut i två rum och plockar ut ljudet digitalt i musikrummet där den avkodas av en Onkyo 886.

Rekommenderas.

Vad jag förstått så verkar även Sonos ha utvecklat sin programvara lite till det bättre. Måste pröva det snart igen med, var länge sen sist.

Redigerat av Martin, 29 mars 2009 - 15:09.


#50

Postad 29 mars 2009 - 15:56

Tode
  • Tode
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Jag häller med om att det är mycket pengar men jag har lyssnat på den
och den låter väldigt bra som CD spelare och än bättre när den har rippat
till disk.

Den låter bättre än Naims CDX2 som är prisad till 44k så du får en väldigt bra CD,
och hårddisk spelare med en massa andra bra funktioner.

Jag gillar lösning för du slipper massa olik burkar som skall samman kopplas
med massa sladdar och annat.

Naim Supernait och Naim HDX är mitt mål då klara jag mig livet ut, tror jag.
Massor med pengar visst men slå ut det på en rimlig tidshorisont.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.