Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nu diskuteras det hdtv i marknätet igen

66 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 02 september 2009 - 10:45

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Du måste inte uppgradera, då du fortfarande under lång tid framöver kan titta på SVT via mpeg-2.
Knappast 90 % heller som har Boxer som operatör, då skulle nog Boxer vara hyfsat nöjda om de hade den kundstocken. Inte ens 90 % som tittar på marksänd tv.

Hur stor andel Boxer har är en irrellevant fråga. I det här fallet är det det fria marknätet som jag syftar på och det är säkert en mycket hög andel som har friboxar oavsett om man samtidigt har kabel eller satellit. Väldigt vanligt på andra-TVn om man inte vill betala för ett tvillingkort och nöjer sig med ett basutbud.
Och de som bara har fribox blir nog lite sura om de bara skulle kunna se SVT...
Nu är ju detta inget problem för oss på detta forum, men säkert för en stor andel "Svenssons" och då de flesta av oss känner någon eller några sådana icke teknikintresserade så kommer det ju vara oss som de vänder sig till i första hand.
Bered er att förklara fördelarna med mpeg4 och HDMI för föräldrar och andra äldre släktingar! :)

#52

Postad 02 september 2009 - 11:49

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

Med tanke på att det redan i december 2009 planeras en kommersiell start i UK i en dvb-t2 mux med 4 hd-tvkanaler så bör det nog finnas mottagare på väg ut också.

UK har inte samma kodsystem som boxer, de boxarna har mheg? och inte navigator.
sen hur kommersiell den är/blir med tanke på att det verkar FTA.
sen om boxer framhärdar i viaaccess och navigator så kan det säkert dröja

citat från freeviews hemsida:
"Will high-definition television (HDTV) be available on Freeview?
Freeview viewers across the UK will be able to watch high definition TV channels possibly as early as 2009.
New technology and a reorganisation of the way channels are allocated on digital terrestrial television platform will free up space for four Freeview HDTV services.
The first three HD channels will be available as digital switchover takes place in the Granada TV region in the north-west of England and subsequent regions from 2009. All four HD channels should be available across the country by the time digital switchover is due to be completed in 2012. Viewers who want to watch the new channels will have to buy a new set-top box incorporating the superior MPEG-4 rather than MPEG-2 compression technology. MPEG-4 is twice as efficient as the MPEG-2 standard , while a new European transmission standard (DVB-T2) will increase capacity by 30%. These boxes are still being developed and discussions are taking place on when they will be available to buy in shops."

#53

Postad 02 september 2009 - 12:33

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0

Inte som innebär att det är ett Skall-krav att 90% av befolkningen måste uppgradera... :)


Jaså?!
Vad säger du om övergången från analog till digital marksänd tv då?
Oavsett mpeg2 eller mpeg4 så är ju det ett teknikskifte som kräver att 100% av det som nyttjar marknätet måste byta.
När TV2 startade så krävdes det nya antenner och en del fick skaffa särskilda mottagare för uhf, skulle Sverige ha hoppat över det och sänt en kanal svartvitt i 30 år för att det ändå kommer ny teknik någongån i framtiden?

Konstigt hur många här resonerar kring teknikskiften!
"Hellre vara utan än att satsa på något som ändå kommer att bli gammalt om 20 år."
Vad med mpeg4 då? Hur vet ni att det är den sista, ultimata standarden?
Kommer den att vara allena rådande om tio år?

Själv är jag glad att jag är Svensk och bor i Sverige som fick digitala marksändningar först av alla i Europa.
Bland de första iaf och helt tvärtemot det som "noll koll" skrev i tråden tidigare, sist.....

#54

Postad 02 september 2009 - 20:35

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Jaså?!
Vad säger du om övergången från analog till digital marksänd tv då?
Oavsett mpeg2 eller mpeg4 så är ju det ett teknikskifte som kräver att 100% av det som nyttjar marknätet måste byta.
...

Nu tar du mitt citat ur sitt sammanhang! Jag menade att ALLA nya tekniker inte kräver att en så stor andel av befolkningen måste investera i ny hårdvara hemma. Vi talar här om ett system för TV-distribution som enligt lag ska kunna nå 99% av befolkningen utan annan kostnad än licenspengarna. I detta fallet lägger de ju över ansvaret på befolkningen själva att 2 gånger på 10 år byta system. Ok, det håller igång elektronikhandeln men rent principiellt kan man ju undra om detta är hållbart?

#55

Postad 03 september 2009 - 07:08

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
Inte heller övergången till mpeg4 kräver att ALLA måste uppgradera omedelbart.
Att alla måste byta 2 gånger på tio år är ett totalt missförstånd eller feltolkning från din sida.
Mpeg2 har kanske halva livslängden kvar.
Då har det funnits i tjugo år och mpeg4( eller nästa teknik) har gott om tid att fasas in.
Mpeg4 håller redan på att fasas in då de flesta nya tv-apparater har inbyggd mottagare redan.

Det är ju frivilligt att uppgradera sin hårdvara till mpeg4, liksom det var frivilligt att redan 1999 gå över till digital-tv.
Man kunde använda sin analoga ända fram tills för ett år sen.

Men återigen, med somligas resonemang så ska vi ju absolut inte satsa på mpeg4, utan vänta i ytterligare tio år på nästnästa teknik....

Missförstå mig inte, jag tycker absolut teracom ska satsa på den senaste bästa tekniken.
Mpeg4 för HDTV vill jag ha redan idag! Men just därför tycker jag också att det var helt rätt att satsa på digital-tv redan för tio år sen och inte först i år som de efterbliva norrmännen.

#56

Postad 03 september 2009 - 08:05

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0
För min del tycker jag att det är inget bråttom med att börja med HDTV i marknätet tills det kommer fler kanaler. Jag har HDTV från ComHem och av de få HD kanaler som finns till rimlig pris (dvs inte TV1000HD/CanalPlus) kollr jag bara på TV4HD, och ibland (väldigt sällan) på SVT HD. SVT HD innehåller till 90% SD program, och TV4 HD är kanske 80% SD.

Så fixar lite fler HD program först och främst, sen kan man börja diskutera hur dem ska bäst levereras.

#57

Postad 03 september 2009 - 08:12

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Alla TV apparater måste bytas ut även fast dom har MPEG4 eftersom dom bara har DVB-T tuner...
Sändningar i DVB-T2 som t.ex HD kanalerna lär sändas i kräver ny TV apparat eller box...
Nu när dom väntat så länge med SD kanalerna i MPEG4 i Mux 6 så tycker jag dom borde köra även den i DVB-T2 men den blir nog ändå i DVB-T skulle jag tro så dom kanalerna kommer iaf gå få in med TV/Box som klarar MPEG4....
Helst skulle jag se att dom gör som i Frankrike och går över till MPEG4 på alla muxar förutom dom fria kanalerna och att dom kör det i DVB-T2...
Då skulle det rymmas massor med nya SD och HD kanaller....
3 muxar för SD kanaler t.ex skulle bli ca 50 SD kanaler och sen 2 muxar för HD kanaler skulle 8 HD kanaler...
Sen dom sista 2 muxarna i MPEG2 med ca 10 fria kanaler...

Redigerat av Leatherface, 06 september 2009 - 10:54.


#58

Postad 03 september 2009 - 08:44

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
Ja se där ja, det kanske visar sig att Sverige ligger precis rätt i fas med tekniken för att starta med DVB-T2 och mpeg4 samtidigt och då är det Norrmännen som står med skägget i brevlådan och blir tio år efter igen <_<

Jag håller med dig Leatherface om att muxarna ska fördelas mellan gammal och ny teknik så att kontinuiteten bibehålls samtidigt som utvecklingen går framåt.

Det blir spännande snart iaf då både SVT och Teracom har bestämt sig för att pusha på.

Skönt att Leijonborg med sitt eviga tjatande om "högstbjudane" och "mobil-tv" är borta från rampljuset....

#59

Postad 05 september 2009 - 11:58

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Hur stor andel Boxer har är en irrellevant fråga. I det här fallet är det det fria marknätet som jag syftar på och det är säkert en mycket hög andel som har friboxar oavsett om man samtidigt har kabel eller satellit. Väldigt vanligt på andra-TVn om man inte vill betala för ett tvillingkort och nöjer sig med ett basutbud.
Och de som bara har fribox blir nog lite sura om de bara skulle kunna se SVT...
Nu är ju detta inget problem för oss på detta forum, men säkert för en stor andel "Svenssons" och då de flesta av oss känner någon eller några sådana icke teknikintresserade så kommer det ju vara oss som de vänder sig till i första hand.
Bered er att förklara fördelarna med mpeg4 och HDMI för föräldrar och andra äldre släktingar! :)

Det är inget som hindrar att man har kvar dagens fria sändingar i mpeg2 precis som idag så att alla som kan se dem idag också kan fortsätta göra det. Och samtidigt innföra HD-sändningar i mpeg4. De kan t.o.m. ligga i samma mux om man vill och det finns bandbredd till det.

Mer allmän kommentar:
Man ska inte blanda ihop införandet av mpeg4 med införandet av dvb-t2. De är helt fristående från varandra. Man kan köra mpeg2 på dvb-t2 och mpeg4 på dvb-t, och tvärtom. Man kan dessutom köra dvb-t2 på några frekvenser och dvb-t på andra för att inte tvinga folk till uppgradering än.
(Det man vinner med dvb-t2 är högre bandbredd på samma frekvensutrymme)

Redigerat av matbl, 05 september 2009 - 12:00.


#60

Postad 06 september 2009 - 07:10

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

UK har inte samma kodsystem som boxer, de boxarna har mheg? och inte navigator.
sen hur kommersiell den är/blir med tanke på att det verkar FTA.
sen om boxer framhärdar i viaaccess och navigator så kan det säkert dröja

Mheg och krypteringsteknik har ingenting med dvb-t2 att göra (inte heller med mpeg2 kontra mpeg4 heller för den delen). Vad de testar i England är de nya t2-chipen i mottagarna, övriga hårdvaran är densamma i boxarna, att Boxer kör med Viaccess och Boxer navigator spelar ingen roll alls. Vi kommer inte behöva vänta längre eller kortare än någon annan beroende på val av teknik.

#61

Postad 06 september 2009 - 10:59

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Lite förtydlingande...

DVB-T2 är sändningstekniken och ger kring 50% mer bandbredd per mux...
MPEG4 är komprimeringstekniken som är betydligt bättre än MPEG2 och ger minst dubbelt antal kanaler...
genom och kombinera båda dom teknikerna så skulle man lätt kunna få konkurenskraftigt alternativ mot satellit...

Krypteringstekniker som Viaccess, Conax osv är bara själva krypteringen av kanalerna och inget med själva sändningtekniken att göra...
Men man ska se till att TV / Box har CI+ då man köper den eftersom HD kanaler kommer kräva CI+ om det ska finnas nån chans att ta emot dom... Iaf om man vill se kanalerna på andra boxar än deras egna...

Redigerat av Leatherface, 06 september 2009 - 11:06.


#62

Postad 07 september 2009 - 09:24

abercrombie
  • abercrombie
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Alla snackar om boxar hit och dit, men det sitter ju mpeg4 boxar i de flesta nya tv-apparater? Vad jag förstår så sitter det väldigt många hemma i stugorna med en digital-tvmottagare i sin tv, men utnyttjar den inte utan har en extra box inkopplad. Är det inte dags att upplysa massorna?

#63

Postad 07 september 2009 - 13:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Alla snackar om boxar hit och dit, men det sitter ju mpeg4 boxar i de flesta nya tv-apparater? Vad jag förstår så sitter det väldigt många hemma i stugorna med en digital-tvmottagare i sin tv, men utnyttjar den inte utan har en extra box inkopplad. Är det inte dags att upplysa massorna?


Jo, men idag använder ingen kanal mpeg4 och när de övergår till mpeg4 så är risken att de samtidigt byter teknik till dvb-t2 och då funkar det inte med dagens tv även om den klarar mpeg4.

#64

Postad 07 september 2009 - 13:44

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Alla snackar om boxar hit och dit, men det sitter ju mpeg4 boxar i de flesta nya tv-apparater? Vad jag förstår så sitter det väldigt många hemma i stugorna med en digital-tvmottagare i sin tv, men utnyttjar den inte utan har en extra box inkopplad. Är det inte dags att upplysa massorna?

dom har MPEG4 men bara DVB-T tuner och kommer inte kunna ta emot sändningar i DVB-T2...
Dom flesta TV kommer heller inte kunna ta emot pairade HD kanaler eftersom dom enbart har CI...
Vill man köra HD kanaler direkt i TV så ska man alltså vänta till TV med DVB-T2 och CI+ kommer...

Redigerat av Leatherface, 07 september 2009 - 13:46.


#65

Postad 07 september 2009 - 16:40

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Mer allmän kommentar:
Man ska inte blanda ihop införandet av mpeg4 med införandet av dvb-t2. De är helt fristående från varandra.


Men man skal NETOP sikre at nye bokse har både MPEG-4 HP L4.x (x helst >= 3 = 1080p) og DVB-t2. Da skal konsumenterne købe en og kun en ny boks.

Det er uden væsentlig betydning, at der er nogle MPEG-4 TV solgt - det nationaløkonomiske betydende er, at nye bokse ikke også sælges allerede forældede.

Lars :)

PS! Men du har ret i at MPEG-2/4 og DVB-T/T2 teknisk og logisk er helt uafængige - blot ikke i boks-økonomien.

#66

Postad 16 september 2009 - 12:27

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Jo, men idag använder ingen kanal mpeg4 och när de övergår till mpeg4 så är risken att de samtidigt byter teknik till dvb-t2 och då funkar det inte med dagens tv även om den klarar mpeg4.

Det tror jag inte. De diskussioner om mpeg4-införande som varit hitills är över dvb-t. Inte t2. T.ex. de ca 10 kanaler som för ett och ett halvt år sedan fick sändingstillstånd i mpeg4 i en 6:e mux. Där var det mpeg4 över dvb-t. Sen har de inte kommit igång och kommer nog aldrig igång, men det är en annan sak.


Alla snackar om boxar hit och dit, men det sitter ju mpeg4 boxar i de flesta nya tv-apparater? Vad jag förstår så sitter det väldigt många hemma i stugorna med en digital-tvmottagare i sin tv, men utnyttjar den inte utan har en extra box inkopplad. Är det inte dags att upplysa massorna?

Jag kör själv så. Box+dvb-t i tv:n. Av den enkla anledningen att jag vill kunna spela in tv-program och se dem senare (ser nästan allt timeshiftat). Det fixar inte tv:n...
Dessutom blir det bättre bild... :rolleyes:

Redigerat av matbl, 16 september 2009 - 12:28.


#67

Postad 31 januari 2010 - 22:57

Unregistered1f4f2749
  • Unregistered1f4f2749
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
http://www.idg.se/2....arknatet-i-host

Undrar vilka HD kanaler det blir?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.