Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTC Vive

173 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HTC Vive (VR-glasögon) 8 7,88 (33) Inga priser

#101

Postad 29 juni 2016 - 09:56

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Jag har också så små glasögon, och har ett smidigt "system" för att dom inte ska ramla av, när jag tar av mig vive'n.

Dock inte lika smidig som han i det där klippet, ännu :D



#102

Postad 29 juni 2016 - 09:59

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

oqvist: Har du testat Supersamling med ditt 1080 kort? Vore intressant att veta om frameraten är stadig i 2.5?

 

Nu är det äntligen bekräftat att jag får mitt kort nästa torsdag :)



#103

Postad 29 juni 2016 - 16:09

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Riften är ju än nättare så där kommer jag inte ens försöka.

Riften är större. Högre iaf.

 

  • Oculus Rift: 6 inches (152mm) wide, 2.5 inches (63.5mm) tall, and 2 inches (50.8mm) at the deepest spot from the lens to the edge of the face padding.
  • HTC Vive: 6 inches wide, 2 inches tall and can go up to just over 2 inches deep at edge of padding (152 by 50 by about 51mm).
With the HTC Vive, you can adjust the lens depth to give your glasses a bit more room; many glasses-wearers who tried it out found this was more comfortable than the Rift

 

 

Här är en artikel om glasögon + Vive.

 

Funkar alltså till alla tre (beroende på ens glasögon) men klart bäst är PSVR.



#104

Postad 29 juni 2016 - 16:27

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Fick just hem Riften nej den är varken  större eller djupare :)



#105

Postad 29 juni 2016 - 17:10

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Fick just hem Riften nej den är varken  större eller djupare :)

Kanske stämmer, kanske inte. Du har haft Vive ett bra tag också och trodde ändå att bara PSVR klarar glasögon, så lite svårt att lita på dina intryck.

 

Litar mer på Svante Skoog. Svante kan du beställa en Rift och kolla om det stämmer ;) ?

 

Den där killen har ju i och för sig ett par riktigt små glasögon.

 

Den här tjejen har större.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Ab0J_3i4oJY&feature=youtu.be&t=43



#106

Postad 29 juni 2016 - 17:35

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Kanske stämmer, kanske inte. Du har haft Vive ett bra tag också och trodde ändå att bara PSVR klarar glasögon, så lite svårt att lita på dina intryck.

 

Litar mer på Svante Skoog. Svante kan du beställa en Rift och kolla om det stämmer ;) ?

 

 

Den här tjejen har större.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Ab0J_3i4oJY&feature=youtu.be&t=43

Du måste skämta? Jag vet inte om jag kan ha glasögon med min Vive eller rift eller ej?



#107

Postad 29 juni 2016 - 18:50

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Jo det sa jag inte :)

 

Problemet är just att du utgår från din egen situation och inget annat, en situation som är helt unik för dig, och sedan utifrån det drar du generella slutsatser riktade till andra som dessa:

 

PSVR är nog enda lösningen för de som måste köra glasögon.

 

 

Du utgår från din egen situation och så påstår du generellt:

 

Nej det funkar inte med glasögon, finns inte en möjlighet såvida man inte hittar supertunna titanskalmar som då förstör linserna.

 

Vilket är vilseledande för andra som läser här. Som tur är så finns många andra informationskällor.



#108

Postad 29 juni 2016 - 19:07

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Jag utgår från hårdvarudesignen av Vive och drar den slutsatsen ja. Du behöver skydd eller du riskerar repa linserna och skalmarna kommer trycka mot tinningarna. Det är allt annat än optimalt. Det är bara fråga runt bland de som har faktisk erfarenhet. Du är väl den enda här inne som tror du kan tala för alla :P



#109

Postad 29 juni 2016 - 20:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Ang Room Scale så tror jag, utan att ha provat det, det säkert är jättehäftigt. Ur ett demo/koncept/tekniskt perspektiv.

Men chansen att jag till vardags skulle härja runt i tv rummet är totalt obefintlig så personligen kvittar den funktionen för VR.

Spel och media är för mig raka motsatsen till nån form av fysisk aktivitet. :D

Redigerat av pacman, 29 juni 2016 - 20:13.


#110

Postad 29 juni 2016 - 20:37

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Svante kan du beställa en Rift och kolla om det stämmer ;) ?

 

Well.. :D

 

Vi är nu tre pers med glasögon av diverse storlek som kört Vive. Och ingen av oss har haft problem med att det blivit tajt, eller klämmer åt. Inga av glasögonen har krockat med linserna, trots att avståndet är i original läget.

Skulle jag fixa och sätta på tunnare skumskydd, så kanske det skulle bli ett problem.

Mina bågar är små, men rätt så breda, så var lite orolig i början, men som sagt inga problem :)

 

Visst, har man typ såna här gigantiska old-school glasögon, så lär det dock bli tajt.

hqdefault.jpg


Redigerat av Svante Skoog, 29 juni 2016 - 20:42.


#111

Postad 30 juni 2016 - 01:45

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Jag utgår från hårdvarudesignen av Vive och drar den slutsatsen ja. Du behöver skydd eller du riskerar repa linserna och skalmarna kommer trycka mot tinningarna. Det är allt annat än optimalt. Det är bara fråga runt bland de som har faktisk erfarenhet.

 

Jag har redan läst en massa intryck från faktiska personer med Vive som säger emot dig. Men okej, då får vi se vad de med faktisk erfarenhet säger här inne:

 

Vi är nu tre pers med glasögon av diverse storlek som kört Vive. Och ingen av oss har haft problem med att det blivit tajt, eller klämmer åt. Inga av glasögonen har krockat med linserna, trots att avståndet är i original läget.

 

Alright, verkar som att det absolut är fullt möjligt att använda glasögon till Vive utan något skydd och utan att det repar eller klämmer. Din slutsats var felaktig, kan vi gå vidare nu eller ska du påstå att Svante och hans medspelare ljuger?

 

Du är väl den enda här inne som tror du kan tala för alla :P

 

 

Jag har inte talat för alla nånstans här vad jag vet, men visa gärna om du har något belägg :) . Argumenterat mot ett påstående som bevisligen inte stämde har jag gjort däremot.

 

Ang Room Scale så tror jag, utan att ha provat det, det säkert är jättehäftigt. Ur ett demo/koncept/tekniskt perspektiv.

Men chansen att jag till vardags skulle härja runt i tv rummet är totalt obefintlig så personligen kvittar den funktionen för VR.

Spel och media är för mig raka motsatsen till nån form av fysisk aktivitet. :D

 

 

Viss Room Scale verkar PSVR ha iofs: http://www.polygon.c...t-tracking-area

 

Men det är trackingen och kontrollerna som lär vara rätt mycket sämre än Vives. Skulle i alla fall vilja ha möjlighet till att välja om man vill flaxa eller inte, även om jag nog mest skulle sitta :). Men eftersom jag väljer PSVR mest pga komforten så är jag i ditt läger också.

 

Kan tänka mig att det är roligt att kombinera som träning dock, spel + träning.

 

Svante: Har du spelat några fysiska spel som gjort dig trött? Har läst en del intryck från Neogaf där de helt enkelt inte orkar spela mer. Vissa kan inte ens spela på dagarna (där det är varmt) eftersom de svettas så mycket att linserna immar igen =P. Andra blir trötta i armarna och orkar inte mer.


Redigerat av Zoiler, 30 juni 2016 - 01:48.


#112

Postad 30 juni 2016 - 05:08

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Svante: Har du spelat några fysiska spel som gjort dig trött? Har läst en del intryck från Neogaf där de helt enkelt inte orkar spela mer. Vissa kan inte ens spela på dagarna (där det är varmt) eftersom de svettas så mycket att linserna immar igen =P. Andra blir trötta i armarna och orkar inte mer.

 

Nu har jag inte spelat Holopoint, som ska va ett av de kämpigaste spelen.

Men i Holoball, kan det väl kännas lite efter en halvtimme eller så, men inte att man blir så utsliten, att man inte orkar spela mer, utan jag brukar istället växla till nåt lugnare spel. Spelar mest Space Pirate Trainer, Zombie Training Simulator, The Lab, Final Approach, House of the Dying Sun och Z Horde. Det sistnämnda är mer psykiskt stressande än fysiskt :D

 

Jag har rätt så kass kondis, och är väl något av en soffpotatis, men brukar spela typ 4-5 timmar om dagen, med en paus emellan, för att tillfälligt få en reality check. Trodde jag skulle få värk i armarna, vilket man säkert får av just Holopoint, som ju är ett av de mer populära spelen, men annars är det ju att man mest traskar runt, plockar upp saker, siktar och skjuter, så inte speciellt fysiskt krävande.

 

Har mellan 26-27 grader i lägenheten (dygnet runt tyvärr, då det varit riktigt varmt i Arvika senaste tiden), men jag har en stor fläkt som står på. Svettas väl lite grann, men inte i de mängder som vissa verkar göra. Har hittills inte varit med om att jag dränkt ner skummet, tex. vilket annars verkar hända vissa.

Inga problem med att linserna immar igen heller. Det släpper ändå in lite luft i nederkanten, vid näsan, samt att fläkten garanterat hjälper till.

 

Men jag ska skaffa Holopoint, så får vi se hur sliten man blir av det :D

 

Det är ju just dom här roomscale och traska runt speln som är roligast.

Sitdown spelen, är väl åsså kul, men inte i närheten av de stående. Det är ju just det sistnämnda, som är själva grejen med VR, tycker jag.

Det fina med Vive är ju att man iaf har båda alternativen :)

 

Förutom Vanishing Realms, så är nog ett av de mysigaste spelen, Final Approach, där man traskar runt, som en gud, i miniatyr flygplatser och städer, samtidigt som små flygplan m.m. susar förbi framför ansiktet. Jag hoppas VERKLIGEN att nån gör ett Godzilla spel :D


Redigerat av Svante Skoog, 30 juni 2016 - 05:10.


#113

Postad 30 juni 2016 - 07:34

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Svante med gänget har rätt till sin åsikt. Trist jag inte får ha min trots faktisk erfarenhet.Jag antar att jag ljuger...



#114

Postad 30 juni 2016 - 07:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Men det är trackingen och kontrollerna som lär vara rätt mycket sämre än Vives.

Ja DET är ytterst relevant dock. 

 

Nåja, Move-lösningen är kanske billigare (och om inte annat så vill de väl, till slut, få valuta för de R&D pengar de lagt ner på det, Move var ingen kassa-ko får man förmoda) så i nån mån lirar det väl med tanken att PS VR inte siktar lika högt som Vive.



#115

Postad 30 juni 2016 - 17:11

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Svante med gänget har rätt till sin åsikt. Trist jag inte får ha min trots faktisk erfarenhet.Jag antar att jag ljuger...

Du har ju din åsikt som du har, sen drog du en felaktig slutsats. De två, åsikt och slutsats, är inte samma sak. Slutsatsen motbevisas av att andra klarar av det. Om tre personer klarar något som du inte säger är möjligt så är ju slutsatsen inkorrekt. Du förstår inte vad jag menar bara, men jag förstår inte hur du inte förstår det tbh :)

 

Jag menar, du säger man behöver skydd för att det inte ska trycka mot tinningarna. Tre personer säger att det inte trycker mot tinningarna fastän de inte använder skydd. Förstår du alltså inte då att alla inte behöver skydd, det beror på ens glasögon? Förstår du inte innebörden av det de skriver?

 

Du säger också att PSVR nog är enda alternativet för de med glasögon. Tre personer säger att glasögon med Vive funkar perfekt. Förstår du inte då att alla inte behöver PSVR för glasögon? Det funkar inte för dig med dina glasögon, men det är bara dig det gäller och de som använder just de glasögonen. Det finns ju en gräns för vilka glasögon som inte kommer funka beroende på storlek.

 

Om jag påstår att det inte går att springa under 9.00 på 100 meter, och någon sedan gör det, så är jag motbevisad. Då ändrar jag mig och inser att det gick. Det är liksom... det är så det funkar.
 

Det är ju just dom här roomscale och traska runt speln som är roligast.

Sitdown spelen, är väl åsså kul, men inte i närheten av de stående. Det är ju just det sistnämnda, som är själva grejen med VR, tycker jag.

Det fina med Vive är ju att man iaf har båda alternativen :)

 

 

Ja det är nog svårt att säga att man inte kommer gilla detta innan man själv har testat det tbh. Skulle gärna haft båda alternativen jag också, men det kommer om några år iofs om jag inte köper något annat VR efter PSVR :)


Redigerat av Zoiler, 30 juni 2016 - 17:21.


#116

Postad 30 juni 2016 - 18:40

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Känns inte ens värt att kommentera. Men kan ju rätta dig med att ja det krävs skydd för att inte riskera repa linserna. De är inte särdeles reptåliga. Men detta kan jag ju omöjligt veta trots egen erfarenhet och det räcker med att någon kan påvisa en vive med repfria glas efter påsättning av glasögon för att bevisa att jag har fel!

 

IMO, YMMV, IMHO etc.

 

Att hörlurskuddar trycker skalmar mot kraniet och att skumgummi gör det likaså är liksom fysikens lagar. Känns det helt verklighetsfrånvänt att en gloria lösning ala PSVR som inte nödvändigtvis åstadkommer något tryck skulle ge bättre komfort?



#117

Postad 30 juni 2016 - 19:25

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Om glasögonen stöter i linserna, så kan det säkert bli repor, men varken mina eller mina polares glasögon har stött i linserna, och dom är lika repfria som när jag öppnade paketet. Det enda linserna har råkat ut för är lite damm.

 

Jag tror på dig om du har problem med detta, men samtidigt så betyder det inte att alla andra har samma problem.

 

Nu använder jag skumskyddet, som satt på, och jag har inte testat det andra än, då det ligger nerpackat i kartongen.

Är det skyddet tunnare kanske?

 

Jag kan försöka fixa en youtube video i morrn, där jag kan visa hur mycket utrymme det är inne i Vive'n, med mina glasögon :)

Har ca 1 cm extra utrymme, vid sidan av bågen. Och att glasögonen inte fastnar, utan sitter kvar på skallen, när jag plockar av Vive'n.

 

Edit: Glömde bort att det är i PS VR tråden vi är nu :D


Redigerat av Svante Skoog, 30 juni 2016 - 19:26.


#118

Postad 30 juni 2016 - 19:30

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

det räcker med att någon kan påvisa en vive med repfria glas efter påsättning av glasögon för att bevisa att jag har fel!

 
Nu var det iofs inte det jag fokuserade på. Det stämmer säkert att linserna kan repas om glasögonen är stora nog. Eller jag vet snarare att det stämmer. Men om glasögonen inte ens krockar eftersom avståndet är stort nog så behöver man inget skydd nej, det krävs kontakt för att repor ska uppstå. Alla kommer inte behöva något skydd. Däremot kan vissa behöva det ja.
 
Ja, det räcker med att någon eller några (många i detta fallet) kan använda Vive komfortabelt med glasögon för att din slutsats om att PSVR är enda lösningen för de med glasögon är fel. Och vrid inte ord, de har inte bara "satt på sig glasögon" :P , de har spelat i över 10 timmar utan besvär. Och andra har spelat längre än så utan besvär.
 
Det räcker också att någon eller några kan använda Vive utan att de känner ett tryck mot tinningen för att din slutsats om att "man" behöver skydd för att det inte ska "klämma åt" så att man får besvär av det är fel ja. Då är det ju bevisligen möjligt.

 

Känns det helt verklighetsfrånvänt att en gloria lösning ala PSVR som inte nödvändigtvis åstadkommer något tryck skulle ge bättre komfort?

 
Nej, onödigt att fråga mig saker som jag aldrig påstått :) . Jag vet att PSVR är mer komfortabel. Det du har sagt är att PSVR nog är enda lösningen för glasögonanvändare för att de klämmer så att det besvärar och riskerar repa linserna.
 
Då kommer andra personer som inte får besvär av trycket och där glasögonen inte repas.
 
Är det då verklighetsfrånvänt för dig att andra kan använda Viven utan besvär och att PSVR således inte är enda lösningen för glasögonanvändare?



#119

Postad 30 juni 2016 - 21:44

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Du missa ju hela grejen... Jag har testat vive och rift men du säger ändå att de är fullgoda alternativ för mig som glasögonbärare :P. Jag får fasen inte ens in mina glasögon i riften det är lite svårt då. De är inte Arne Weise storlek 60 % kanske :)


Redigerat av oqvist, 30 juni 2016 - 21:44.


#120

Postad 01 juli 2016 - 07:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Supersampling är definitivt en grej jag ser att Neo versioner av PS VR spel kommer erbjuda.

Skulle skriva detta i PS VR tråden men tar hämd på allt Vive snack där. :P

#121

Postad 01 juli 2016 - 13:25

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Försöker få igång Assetto Corsa där de ska göra stor skillnad men stött på patrull. I regel kör jag med DSR som ska göra istort samma sak vad jag förstått. Hittills har jag inte sett någon gigantisk skillnad dock.



#122

Postad 01 juli 2016 - 14:22

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Du missa ju hela grejen... Jag har testat vive och rift men du säger ändå att de är fullgoda alternativ för mig som glasögonbärare :P.

 

Nej det säger jag inte. Jag ger upp att försöka förklara.

 

Edit: Eller okej, jag gör ett sista försök. Läs noggrant.

 

  • Vive och Rift är inga alternativ för dig med de glasögon du har i nuläget
  • PSVR är enda alternativet för dig med de glasögonen
  • Andra personer kan använda Vive och Rift utan problem
  • PSVR är således inte det enda alternativet för dessa personer, som du påstod att det var

 

OK?


Redigerat av Zoiler, 01 juli 2016 - 14:34.


#123

Postad 01 juli 2016 - 15:06

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Ja helt okej med brasklapp att de kan få problem framöver med repade linser och kanske stör sig mot trycket från skalmarna i längden och skulle således föredra PSVR :)

 

Ingen kan tala för mer än sig själv inte heller du :)



#124

Postad 01 juli 2016 - 15:18

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Ingen kan tala för mer än sig själv inte heller du :)

Fast du säger ju att de kanske får problem framöver bara för att du har det? De har inte dina glasögon så varför skulle de få problem, det är dina glasögon som gör att du får problem.

 

Du upprepar liksom att det är viktigt att man bara kan tala för sig själv, men du vill gärna applicera dina intryck och problem på andra som att din situation är någon standard, även när de inte har problem.

 

Allt beror på ens glasögon, har man glasögon som är så stora att de inte ens går in i en Rift så är det klart man får problem med att de stöter i och klämmer, men om man har mindre glasögon så har man ju förstås inte de problemen och kommer heller inte få såvida inte glasögonen växer. Glasögonens storlek är den helt avgörande faktorn för de här problemen.


Redigerat av Zoiler, 01 juli 2016 - 15:36.


#125

Postad 01 juli 2016 - 15:36

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Vet ni förresten om detta?



#126

Postad 01 juli 2016 - 17:26

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Jo tog ett litet tag att hitta dock så är de till just med tanke på glasögon. Mina kom levererade med dem i det främsta läget redan så du får bara sämre fov när du justerar.

 

Lite sugen på dessa för att få lite bättre fov https://vrcover.com/...eplacement-6mm/

 

Säkerligen svettigare men det  blir det oavsett och de är enklare att rengöra. Några har kört Samsungs gear VR covers för att få dem närmare ögonen.  

 

Här något välbehövligt för att skydda linserna https://vr-lens-lab.com/


Redigerat av oqvist, 01 juli 2016 - 17:45.


#127

Postad 01 juli 2016 - 18:40

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Nu har man haft Vive i en vecka.

Och även om man fortfarande får WOW känslor emellanåt, så har intresset börjat dala en aning.

Problemet ligger i att 90 procent av spelen antingen är skräpigt shovelware, eller så är det kortare gimmick upplevelser som man snabbt tröttnar på.

Det enda spelet som sög tag i mig RIKTIGT ordentligt, var just Vanishing Realms, som kändes lite som en "AAA" titel.

Men verkar dröja innan chapter 3 och 4 kommer, så nu sitter man här, och funderar på vad man ska spela härnäst.

 

Visst kan man spela vanliga spel i theater mode, men upplösningen är alldeles för usel, och jag spelar hellre på min OLED TV.

 

Upplösningen på skärmarna i Vive, är även nåt som jag börjar störa mig lite på.

En del spel är uppbyggda med riktigt fin grafik, men tyvärr blir alla findetaljer grötiga, och det känns mer som att man spelar i 480p.

 

Känner lite att det är för tidigt med VR. Dels så finns det inte några riktigt bra titlar med samma djup och känsla som i en "vanlig" AAA titel.

Och tyvärr lär det dröja ett par år innan vi får något med en djupare upplevelse.

Även de AAA titlar som ska komma till VR, känns också lite för gimmick aktiga för tillfället.

Sen blir man rätt så begränsad med rörelser i VR. Visst man kan knalla runt och plocka saker m.m.

Och det är skitfränt att skjuta med en pistol, eller slåss med svärd och sköld.

Men samtidigt, så kan man ju inte flänga runt, som i Doom eller Uncharted 4, utan man känner sig lite låst, trots friheten.

 

Sen har jag stora problem med spel, där man förflyttar sig som vanligt med touchpadden.

Jag blir bara yr och kommer ur balans. Där funkar spelen, där man teleporterar och går runt, mycket bättre för MIG iaf.

Har testat att köra lite sitdown spel, men även där blir jag yr. Och jag får problem med yrsel, även efter jag stängt av spelet, som håller i sig i flera timmar.

 

Jag tror inte att VR kommer att ersätta "vanliga" spel, utan det blir mer en egen genre av spel.

Visst är Luckys Tale snyggt i VR, men samtidigt så är det ju ett plattforms spel som man lika gärna kunde ha kört på en 2D skärm.

 

Det mesta på Steam är ju antingen Wave shooters, Pong kloner, Plocka prylar, eller tech demos.

Har gått igenom så många early access spel, senaste dagarna, att jag kanske blivit utbränd.

 

Har nu suttit och spelat "vanliga" spel idag, och jag känner att det ger mig mer underhållning i det långa loppet, och är en skönare och mer avslappnande upplevelse, att luta sig tillbaks i soffan, vrida upp ljudsystemet, och spela med en hederlig gamepad.

 

Jag har tyvärr lite funderingar på att skicka tillbaks Vive'n, om inte nåt tänder mitt intresse på allvar igen inom en vecka, och sen vänta ett år eller två, och se vart VR tar vägen. Känns surt att ha bränt 9500, på nåt som kanske kommer att samla damm i en väldigt snar framtid.

 

Ska fundera på saken ett par dar, ifall det bara är en tillfällig känsla ;)


Redigerat av Svante Skoog, 01 juli 2016 - 18:42.


#128

Postad 01 juli 2016 - 19:26

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Synd men ja särskilt roomscale optimerade lir kommer ju ta ett bra tag att utveckla fram tills dess är det bara försöka undvika early access träsket så långt de går. Vanishing Realms köper jag när de släpper episoderna i ett paket och färdigpatchat :) 

 

 

Windlands är väl det enda roomscale lir jag kan rekommendera som känns någorlunda färdigt men det har du ju testat redan... Men kolla och se om du inte kan utveckla VR benen jag börjar bli riktigt bekväm med rörelseschemat vid det här laget även om det känns avigt förflytta sig på gamepadvis.  Känner sig som superman när man landar ett 500m hopp.

 

Testade det sittandes med Riften men jag ville bara upp och igång med Viven.



#129

Postad 01 juli 2016 - 19:29

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0

Upplösningen på skärmarna i Vive, är även nåt som jag börjar störa mig lite på.

En del spel är uppbyggda med riktigt fin grafik, men tyvärr blir alla findetaljer grötiga, och det känns mer som att man spelar i 480p.

 

Du är ju inte den första man läst som skriver så. Men hur illa ska det då inte se ut i PSVR. Jag avvaktar nog med köp på den tills jag läst tillräckligt många omdömen.



#130

Postad 01 juli 2016 - 19:41

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Synd men ja särskilt roomscale optimerade lir kommer ju ta ett bra tag att utveckla fram tills dess är det bara försöka undvika early access träsket så långt de går. Vanishing Realms köper jag när de släpper episoderna i ett paket och färdigpatchat :)

 

 

Windlands är väl det enda roomscale lir jag kan rekommendera som känns någorlunda färdigt men det har du ju testat redan... Men kolla och se om du inte kan utveckla VR benen jag börjar bli riktigt bekväm med rörelseschemat vid det här laget även om det känns avigt förflytta sig på gamepadvis.  Känner sig som superman när man landar ett 500m hopp.

 

Testade det sittandes med Riften men jag ville bara upp och igång med Viven.

 

Ja, jag ska försöka testa Windlands igen under helgen, och se om jag är stadigare på benen denna gång :D

 

Ska va lite mer elektiv med vad det är för skit jag laddar ner.

Alla korta gimmick spel, som är äver efter bara 5-10 minuter, borde va gratis.

 

Även en hel del early access titlar, som faktiskt är bra, är lite väl dyra, med tanke på det ofta är mycket tidiga versioner, med massvis av buggar.

 

Men, man får helt enkelt testa dom, sen begära en refund (vilket jag gjort med en del av dom) och vänta på färdiga versionen, om det verkar lovande, men är för buggigt för tillfället.

 

Väntar fortfarande på mina koder till pre-order spelen, som Job Simulator m.m., kanske är mer kvalité på dom spelen.



#131

Postad 01 juli 2016 - 19:47

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Du är ju inte den första man läst som skriver så. Men hur illa ska det då inte se ut i PSVR. Jag avvaktar nog med köp på den tills jag läst tillräckligt många omdömen.

 

I spel, som är utvecklade med den låga upplösningen i åtanke, ser bra ut.

Men det är när dom glömmer bort detta, och dom klämmer in en massa text m.m., som det blir problem.

Nu kan man iofs fixa detta med Super Sampling på vissa spel, vilket gör att det blir betydligt skarpare.

Men det kräver en hel del av hårdvaran, och man vill inte offra frameraten, får då mår man illa direkt.

 

Har läst en hel del om PS VR från omdömen på E3, och speciellt illamående verkar väl va största problemet.

Upplösningen ska va lägre, men det ska tydligen va tätare mellan pixlarna. Så kanske ser okej ut ändå.

Iaf så länge som dom anpassar grafiken efter upplösningen.



#132

Postad 02 juli 2016 - 00:07

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Ska fundera på saken ett par dar, ifall det bara är en tillfällig känsla ;)

Alla är ju olika men de hade en tråd på Neogaf där de frågade typ efter 60 dagar om folk fortfarande var nöjda och om det var värt det. Överväldigande ja i den tråden iaf. Men det är klart att 10 000 är inte lite pengar, då vill man vara riktigt nöjd.

 

Sen är det ju helt ny teknik så det kommer ta ett tag innan spelen börjar anpassa sig. Plus att VR är till för mer än spelande, men de upplevelserna har inte heller börjat komma ordentligt än. Det finns ingen riktigt marknad än, det är inte tillräckligt många som har VR.

 

Sen ska man ha i åtanke att mainstream-VR (PSVR) har inte släppts än. Kommer ju massa exklusiva spel till den, även om också de är i sin vagga/försöksspel inledningsvis.

 

Yrsel flera timmar efter du har spelat låter ju inte så roligt dock, har för mig att jag läst om andra som haft det också men vant sig av vid det. Du har ju många bra poänger. VR är i nuläget en trade off mellan upplösning/grafik och inlevelse. Vissa spel är så bra gjorda att inlevelsen trumfar, medan andra inte är det. I bilspel har jag läst om erfarna förare som lättare kan ta kurvorna och få ner tiderna tack vare bättre djupseende men grafiken blir ju samtidigt lidande. Mycket ge och ta med VR helt enkelt.

 

Jag vet inte vad jag kommer tycka själv men har svårt att se att jag kommer bli superwowad av PSVR. Lär ta fram den och köra ibland, men spela vanliga spel på TV:n oftast gissar jag på.



#133

Postad 02 juli 2016 - 13:44

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Snöa in på simulatorer är det säkraste sättet hitta en massa att göra med VR headsets. De som tjänar mest på VR versus reguljära skärmar ja förutom Roomscale naturligtvis. Men simulationerna är här nu redan och kommer bara bli fler, 

 

Inhandlade en Huey igår (DCS World)  B)  Helt sjukt vad nära förlagan man kan komma för en liten spottstyver. Apropå text så är det klart mer lättläst med Riften.



#134

Postad 02 juli 2016 - 14:07

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Kollat in vad som kommer frampå. Bl.a. Raw Data och Battlezone är spel jag väntar på.

Spelade lite igen i morse, och kommer nog att behålla Vive'n. Har en känsla att jag kommer att ångra mig, om det plötsligt dyker upp nåt höjdar spel.

Har ju hänt förr ;)

 

Får helt enkelt stå ut med att det kommer mycket indie skräp nu i början.

Önskar att dom hade sett till att det hade funnits mer kvalitéts titlar vid releasen.

 

Testade demo på "Abbots Book" och det kan nog bli en mysig upplevelse.

Hade missat ett spel som heter Call of the Starseed, som verkar va mer i min smak.



#135

Postad 05 juli 2016 - 12:27

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

http://www.roadtovr....-steamspy-data/

Ska bli intressant att se vad siffran hamnat på, i slutet av året :)



#136

Postad 05 juli 2016 - 13:13

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Förbokningsordrarna är snart fixade även för Rift vad de verkar. Går att köpa via Amazon. Bra att de säljer :)



#137

Postad 05 juli 2016 - 15:20

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

http://www.roadtovr....-steamspy-data/

Ska bli intressant att se vad siffran hamnat på, i slutet av året :)

Man kan säga så här om de siffrorna, det är en himla tur att det inte bara är HTC och Oculus som gör headset för då hade VR inte blivit något mer än en fluga. PSVR kommer förstås sälja mycket mer än det där tack vare ett lägre pris och att 40 miljoner redan har vad som krävs för att köra den.

 

Men man kan samtidigt säga att det är bra att HTC framförallt gav sig in i leken för de visar vart tekniken är på väg med äkta roomscale. Någon måste göra det också.



#138

Postad 07 juli 2016 - 00:39

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Försöker få igång Assetto Corsa där de ska göra stor skillnad men stött på patrull. I regel kör jag med DSR som ska göra istort samma sak vad jag förstått. Hittills har jag inte sett någon gigantisk skillnad dock.

DSR fungerar bara mot specifik upplösning förklarar varför jag inte såg skillnad :)

 

Att dra upp supersamplingen dock gör klar skillnad i upplevd skärpa men kräver kräm. Får lätt mini stutter även om fpsn är bra när jag drar på för mycket med mitt X 1080 men markant skillnad.

 

Fick ge upp Vive kontrollerna för Windlands... Kom till lite bökigare ställen då blev det väl svårt med vägghoppandet. Ett problem jag har är att jag har svårt att känna på touchpaden när jag vill dra rakt upp för att gå rakt framåt ex. Beginnerläget är de som känns bäst där kan du inte ens strafa bara gå framåt och bakåt men du kan då inte korrigera i luften särskilt effektivt.  

 

Som jag håller den så drar jag lätt upp och till vänster när jag tror jag drar rakt upp. Håller jag tummen på knappen ovanför får jag bättre guidning men de skulle haft någon notch på touchpaden kanske. Svinga sig i lianer ala tarzan blir ju lite tråkigare men slipper frustration att inte få hoppa dit man vill.

 

Går alldeles utmärkt sitta i kontorsstol och lira får ändå en del av frihetskänslan i rörelseschemat. Liten nackdel är att man ju krymper i sidlästen men man kan ju sätta längd på 250 cm för att kompensera.



#139

Postad 09 juli 2016 - 17:44

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Dålig idé göra backflips i VR

 

http://i.imgur.com/iRA0guj.mp4


Redigerat av oqvist, 09 juli 2016 - 17:45.


#140

Postad 17 juli 2016 - 03:39

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Har redan börjat surras om vive 2.0 http://www.roadtovr....eport-suggests/

#141

Postad 18 juli 2016 - 16:43

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Hoppas inte Vive 2.0 får betydligt bättre skärmar än dagens, för då blir jag, och troligtvis även övriga early adopters, förbannade ;)

Troligtvis blir det väl en lättare hjälm, lite bättre straps osv.

Men om det blir en rejäl förbättring på hårdvaran i sig, efter bara ett drygt halvår, då är det fan som en spark i ansiktet.



#142

Postad 23 juli 2016 - 17:42

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Tror de skippar kameran (sänker vikten förutom priset och få är särskilt begeistrade över den) samt billigare och lättare kablar kan ju också ses som en ergonomiförbättring. De skulle ha något spår på dem så man kan ha dem över skallen (bäst för roomscale) och vid sidan om ala Rift. Bättre för sittande med nackstöd. Har de på något sätt lyckats hitta nå 2K paneler och släpper de för 3000 kr mindre så ja snopet minst sagt.

 

Fick hem mitt 6mm vrcover fuskläders interface och det verkar va en riktig hit. Inte svettats ordentligt i dem ännu men komforten fungerar bra och mindre cyklop och mer rektanguoval och vidare fov ger en friare känsla helt enkelt.. Dessutom lättare hitta sweetspots blir större ju närmare linsen man kommer. Täcker fortfarande ute omvärlden totalt men det är på håret man får en oculus glugg nere vid näsan. 

 

Apropå kameran installerade ett Inateck usb 3 kort nu får jag inga varningar längre om dålig usb 3 prestanda från mina asmedia portar från vare sig Rift eller Vive. Kameran fungerar lite bättre ska bli spännande att se om spårningen fungerar än bättre också. 


Redigerat av oqvist, 24 juli 2016 - 02:06.


#143

Postad 24 juli 2016 - 18:45

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Åsså va det slut för denna gång.

 

Vive'n åker tillbaks i mörrn.

Hade tagit en break på några dar, tänkte ge Vive en chans till, och drog igång lite spel, men, nej, jag tröttnar efter bara en halvtimme.

Och tyvärr så bara fortsätter det att välla ut en massa indie skit på Steam.

Testade den där Duel at Tatooine, Star Wars tech demon, tur att den var gratis.

Brutalt suddig bild, och bedövlig ghosting, samtidigt som det kanske var sammanlagt 30 sekunder, där man fick slåss med ljussabeln.

Allt kändes, och såg ut, som ett sånt där interactive movie spel till CD-i/Sega CD.

Och sen en massa andra spel, som är slut efter redan 10 minuter.

Nej, nu har jag fått nog.

 

När dom testat färdigt, och lärt sig hur man gör "riktiga" spel till VR, DÅ kommer jag tilbaks :)

 

Sen vet jag inte om nåt hänt sen senaste firmware uppdateringen, men både kontroller och headset, tappar synken oftare än förut.

Å det är brutalt irriterande, när bilden blir grå i hjälmen, mitt i en strid i Raw Data, eller att allt börjar snurra till :angry:

Eller när man ska plocka grejer i Job Simulator, och händerna kanar iväg, när man ska greppa saker i vissa vinklar.

Flyttade på stationerna, gjorde om kalibreringen, bytte USB ingångar, och alla möjliga tricks.

Men hjälpte inte, så jag blev så trött på det hela, att jag packade ner allt i lådan.

 

Sen som vanligt, så får jag den där motion "bakfyllan", och DET är nog det värsta :(

Jag måste va redigt överkänslig, men samtidigt så lider jag inte av åksjuka i "verkligheten".

Min hjärna verkar inte tycka om att bli "lurad" på detta sätt ;)

 

Nåväl, Det var iaf kul att få testa på det hela, och hoppas på att allt mognat ordentligt till andra eller tredje generationen, och att det blivit lite stabilare för oss som lider av motion sickness :)

 

Kommer iaf att följa utvecklingen av VR. Du får hålla mig "up to date" oqvist ;)



#144

Postad 24 juli 2016 - 20:27

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Hehe ja kan förstå. Det enda jag kör i roomscale numer med Viven är Pool Nation VR. Windlands kör jag rift och gamepad numer dock fortfarande roomscale ligger inte och krälar i det liret så räcker fint med riftens kamera. Jag fick tummen ur och hårdmonterade mina basstationer och såg till att fixa vinklarna och de fungerade klart bättre än innan i alla fall så det blev bra. Var inte jättesugen att vare sig betala för skrymmande stativ eller borra hål i taket men har lite takskåp och garderober klockrent placerade så jag får mer än 2 meters höjd på dem i alla fall. Ju högre och ju mer nedvinklade ju bättre spårning :)

 

Klart det är tokdrygt när man hamnar utanför sin roomscale gräns eller kontrollerna tappar spårningen. Rätt kul ändå lirat Pool Nation VR i veckor stört mig på precis som irl när du måste typ ligga över bordet för att komma åt bollen på andra sidan bordet. De har ingen stödkratta. Nu så måste du inte ha handen precis vid bollen men man kör ändå som om det vore real life... Otroligt bökigt... Idag upptäckte jag att jag kan ju fasen bara gå in och stå mitt i bordet. Fast de får gärna ta bort den möjligheten och fixa stödkratta istället. 

 

Har ett inköp kvar behöver köpa något slags draperi för det är bara en tidsfråga någon gång kommer jag drämma till och repa monitorn! Resten av mina grejer tål lite stryk. 

 

Jag hade bra grafik med Tatooine demot i alla fall. Har du aktiverat supersampling i steamVR? Kul att få deflektera lasers mot korkade storm troopers men nä plattformsshooters är inte något jag tror mig snöa in mig på framöver även om spelmekaniken fungerar äckligt bra. Känns lite av en fälla med VR liksom då 1:1 kontrollerna tillåter sån extremt realistisk vapenhantering. 

 

Jag köpte VR för simulatorerna och där levererar de uta f-n men hade jag gått all in bara för roomscale hade jag nog lätt kunnat vänta några år. Men det är enbart pga mjukvaran hårdvaran är mogen nog redan med reservation för touchpads för att förflytta sig. Men det är bara Windlands av de lir jag testat som ens låter mig leka med de. För fps där man inte kör allt för mycket plattformande borde det kunna va okay om än inte optimalt.


Redigerat av oqvist, 24 juli 2016 - 20:29.


#145

Postad 25 juli 2016 - 18:41

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Kameran fungerar lite bättre ska bli spännande att se om spårningen fungerar än bättre också. 

 

Hade du också problem med att kontrollerna gled i väg, eller helt enkelt hoppade ur händerna några emellanåt, i spelen?



#146

Postad 25 juli 2016 - 21:23

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Ja när jag hamnar utanför kamerans gränser. Annars har jag dem så det är nästan omöjligt blocka båda sensorerna samtidigt. Kamerorna rakt diagonalt mot varann. Ska se om synckabeln är lång nog dra emellan imorrn

#147

Postad 27 juli 2016 - 09:30

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Testade även med att köra med synckabel, men samma ändå. Vette fan om det kan ha varit fönster, TV:n eller liknande ytor som speglar sensorerna, vilket gör att det ballar ur emellanåt?

 

Edit: Har läst att folk skaffat sig ett USB 3.0 kort, och kopplat in där istället för direkt till moderkortets utgångar, vilket har löst problemet. Verkar bli lite svajigt med vissa Asus moderkort, vilket just jag äger.


Redigerat av Svante Skoog, 27 juli 2016 - 16:22.


#148

Postad 02 augusti 2016 - 20:21

lifeiseasy
  • lifeiseasy
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Intressant att läsa era erfarenheter av viven. Haft min ett tag nu och i stort håller jag med många främst om upplösningen inte är den bästa. Men kom igen, känslan att vara i själva spelen medför att upplösningen ofta blir sekundär. Givetvis kommer allt och bli bättre, man förstår givetvis att allt inte är hundra i det här tidiga stadiet. Är man en person som alltid vill vänta på något bättre får man ju göra det.Jag använder viven flitigt kan knappt tänka mig spela vanliga spel igen. Stod senast igår och co-opade i Raw data med en polack så svetten rann. Den känslan och pulsen går aldrig att uppleva i "vanliga spel". Jag upplever inga som helst trötthetssympton eller yrsel förutom i typ åkspel som hoover junker men det beror nog på mig själv. Jag kan bli dålig i berg och dalbanor också. Jag har glasögon och aldrig ens tänkt tanken på att det är ett problem, vilket det inte är för mig. Det enda jag ångrar är att jag inte köpte ett Gtx 1080.

#149

Postad 07 augusti 2016 - 11:44

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Har provat använda denna htc vive kändes helt otroligt när man körde project cars kändes faktiskt som
Man satt inne i bilen. Testades även en bergochdahlbana sim
Blev snurrig av den kändes riktigt verkligt.

#150

Postad 07 augusti 2016 - 17:08

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Ja det är verkligen sjukt bra för flyg och racingsim. Rekommenderar folk att när de blir frustrerade över att all roomscale av naturliga själ är i early access fas och de försöker komma på hur man ska nyttja rörelsekontrollerna att grotta ner sig i racing/flygliren.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.