Jag tänkte ranka mina favoriter men inte betyg utan i grupper hur ofta jag kan tänka se dom med kommentar.
Se ofta.
Dr No; en ganska simpel film egentligen men ändå intressant och klassisk.
Goldfinger; har ingen direkt kommentar. Klassisk film, bra skurk, bra Bond.
Thunderball; Denna är en klar favorit, härliga miljöer och skurkar. Undervatten-scenen är inget som stör mig tvärt om. Kan tänka mig att det var coolt att se på bio 1965.
On Her Majestys Secret Service; Klart en av dom bästa Bond-filmerna, hata Lazenby när jag såg denna som barn men med vuxna ögon tycker jag han gör ett bra jobb, bra story, musik mm
Diamonds are forever; Denna är hatad av många och jag kan förstå det men jag finner filmen underhållande. Connery är "gammal" vilket är synd, Lazenby borde gjort den istället.
Live and Let die; En favorit, J W Pepper är inget som stör mig, han smälter in i filmens ton.
The man with the Golden Gun; Samma med denna, spännande, bra musik, härliga miljöer, grymt bra skurk.
The Spy who Loved me; Inga direkt kommentarer, välgjord med bra musik och spänning.
For Your Eyes Only; Här är en stor favorit, mycket action även om några bitar borde klippas bort som tex hockyrinken, annars bra action med bra skådisar. Två skådisar i denna är med i Ivanhoe
The Living Daylight; Bästa Bondfilmen. Timothy är riktigt bra, filmens ton är helt rätt, ingen cheese som finns i dom andra och man får en härlig känsla av organisationen MI6.
Det som stör mig är att Bond röker vilket han inte borde gjort sen skulle scenen med tjejen i båten i början göras om för där är hon cheese och förstör, byt skådis och hennes dialog.
Se mer sälla tidigast vart 5:e år eller mer.
License to Kill; Tyvärr lite för mycket Hollywood ala 80-tal i denna men jag gillar den, mest pga av Timothy, han ger Bond en härlig karaktär, mänsklig smart brittisk spion.
Moonraker; Filmen är snyggt gjord, såg den ofta som liten men nu är den ganska tråkig och påminner för mycket om The Spy who loved me, samma mall.
A View to a Kill; Moore är för gammal för denna vilket sänker filmen, Bond är lite för goofy och har mer tur än
skicklighet.
Casino Royal; Intressant nystart, storyn är bra men det är väl för att dom följer en bok denna gång.
Craig är sjukt tråkig som Bond, noll personlighet, träig och stel.
From Russia with Love: Jag har alltid haft svårt för denna men jag tycker att den är en väldigt välgjord Bond-film,
Connery är bra, musiken är suverän och den har alla klassiska ingredienser men jag tycker den är tråkig. Det händer inte särskilt mycket, Lectorn är ganska ointressant.
Inte se igen eller var 10:e år.
You only live twice; Connery åldrades väldigt hårt vilket syns i denna. Filmen har en känsla av lågbudget vilket
sänker filmen.
Octopussy; Här är en film som många anser riktigt bra vilket jag har svårt att förstå. Jag tycker den är absolut sämst
av alla pre -90 Bond. Här börjar Moore bli gammal och passar inte som Bond. Tycker mycket i filmen är väldigt fånigt och blir lite mer som parodi.
Golden Eye
Tomorrow never dies
Die another day
World is not enough; Brosnan-filmerna är tyvärr ingen hit. Brosnan skulle säkert passa bra som Bond men dessa
filmer suger. Det går lätt att rangordna dessa eftersom GE är bättre än dom andra och DAD är sämst men överlag så suger dom. Bond kör mer oneliners än någonsin, organisationen MI6 är ett skämt med en tråkig och grinig M, oseriös Moneypenny och en parodi med Q.
Quantum of Solace; Tråkig Bond, tråkig skurk annars ganska tomgång-körande film om jag minns rätt.
Skyfall; Ett skämt, pinsamt dålig. Kopierad story, tråkiga dialoger, stone face Bond, ovanligt pinsamma och korkade
karaktärer.
Spectre; inte sett.