Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stativhögtalare i spannet 10-15.000 kr?

67 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 augusti 2013 - 12:06

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Är totalt högatalarlös nu och abstinensen har börjat infinna sig. Behöver tips på vad för vettigt man skall kika på i prisspannet 10-15.000 kr bland stativhögtalare. Nytt eller begagnat spelar ingen roll. B&W? Dali? Dynaudio? Aurum? Focal? Elac? m.m Har lyssnat hittills på B&W CM5 och visst de lät bra men inget wow.

#2

Postad 23 augusti 2013 - 12:16

ecce
  • ecce
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
Jag kör B&W 683or på en onkyo 808 och är väldigt nöjd med det. Har haft det ett tag nu och jämfört med både billigare och dyrare, och hittils har jag inte ångrat mig. Tycker man får gå upp rätt ordentligt i pris för att få något som verkligen låter markant bättre, typ helicon 400. Dom är lite klena på ren baskraft, så jag har kompletterat med en 8" sub. Och egentigen är det nog det fysiska rummet jag borde labba lite med för bättre ljud, inte dyrare prylar.

Min uppfattning är att b&w låter lite mer avslappnat och kontrollerat än DALI, så jag föredrar det, men om man ska lyssna på en pianokonsert så fungerar DALI och deras banddiskant helt suveränt.

#3

Postad 23 augusti 2013 - 13:11

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Tackar för tipset. Skall provlyssna dem också. Fick även PM1 demade med en helt digital förstärkare. Lät för analytiskt och hårt för mitt tycke, dock är högtalarna otroligt vackra att titta på. Just stativ i detta spann är en djungel och man blir inte klyftigare ju mer man är ute och lyssnar runt.

#4

Postad 23 augusti 2013 - 13:14

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
jag kör Kef LS50 och är ruskigt nöjd. Har även lyssnat på Kef R300 och dem är nog en bättre allroundhögtalare än mina men LS50orna är så coola att jag inte kan ha något annat ;)

#5

Postad 23 augusti 2013 - 13:24

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0
Om kan tänka dig att bygga själv: 9laeh, sjukt prisvärda och bra
kostar ca 4000:- i material.
De är så bra att det lätt är värt att låta ett snickeri bygga lådorna om du inte ids.
http://www.faktiskt....1404496#1404496

#6

Postad 23 augusti 2013 - 13:44

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

jag kör Kef LS50 och är ruskigt nöjd. Har även lyssnat på Kef R300 och dem är nog en bättre allroundhögtalare än mina men LS50orna är så coola att jag inte kan ha något annat ;)

LS50 har jag bara sett på hyllan i affären, riktigt snygga. Kan vara värda ett lyssningstest i alla fall då de fått mycket positiva reaktioner i pressen.

#7

Postad 23 augusti 2013 - 13:48

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

Om kan tänka dig att bygga själv: 9laeh, sjukt prisvärda och bra
kostar ca 4000:- i material.
De är så bra att det lätt är värt att låta ett snickeri bygga lådorna om du inte ids.
http://www.faktiskt....1404496#1404496

Bygga har jag tyvärr ingen kunskap i. Min far byggde däremot väldigt fina AL och JBL högtalare på 70 och 80 talet. Jag däremot vill hellre köpa klart, sedan är även högtalaren lite av en prydnad för mig, skall vara vacker att titta på tack vare att man har sambo :-)

#8

Postad 23 augusti 2013 - 14:13

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Jag gillar Dynaudio väldigt mycket, och många med mig. Just nu har Reference Audio utförsäljning på Exciteserien. Kanske ett par Excite X16 kunde vara något. Jag slog själv till på ett par X12 igår.

#9

Postad 23 augusti 2013 - 14:15

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0

Bygga har jag tyvärr ingen kunskap i. Min far byggde däremot väldigt fina AL och JBL högtalare på 70 och 80 talet. Jag däremot vill hellre köpa klart, sedan är även högtalaren lite av en prydnad för mig, skall vara vacker att titta på tack vare att man har sambo :-)

isf tokrekommenderar jag Acoustic Illusion Ovation f8.
snygga & sjukt bra prestanda, spelar ner till 26 Hz med tryck. och väldigt trevlig i övrigt.
Postad bild
Ska släppas "när som" för 15kkr.
http://acousticillus...oducts/ovation/

#10

Postad 23 augusti 2013 - 14:21

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Om du kan få tag i ett par original Qln Signature till vettigt pris och få dom uppgraderade av konstruktören, så har du en högtalare som lätt tävlar bortom 15.000:--klassen. Jag gjorde det, och har aldrig haft en bättre stativare, och då har jag även ägt B&Ws 805S.

Bifogad fil  2013-08-23 15-24-26.jpg   33,41K   6 Antal nerladdningar

http://speakerdesign...a-qln-signatur/

http://www.hificonsu...n/signatur.html

http://www.ljudochbi...mal-blir-som-ny

Bifogad fil  2013-04-26 11.47.24.jpg   2,11MB   13 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2013-04-26 11.01.08.jpg   2,05MB   10 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2013-04-26 11.03.46.jpg   2,25MB   8 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2013-04-26 13.07.57.jpg   2,59MB   5 Antal nerladdningar

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 23 augusti 2013 - 14:25.


#11

Postad 23 augusti 2013 - 14:23

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

Jag gillar Dynaudio väldigt mycket, och många med mig. Just nu har Reference Audio utförsäljning på Exciteserien. Kanske ett par Excite X16 kunde vara något. Jag slog själv till på ett par X12 igår.

Du får gärna skriva här hur du upplever dina nya Dynaudio om några dagar. Såg även att du kört Focus 140 innan, jämför gärna dem mot de du köpt idag.

#12

Postad 24 augusti 2013 - 20:45

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Provlyssnade X16 idag och jag måste säga att jag vart blown away för priset :-) Skall ta mig en funderare men just nu ligger X16 väldigt bra till. Jämförde dessa mot Elac BS Black edition och enligt mitt tycke lät Dynaudion mycket bättre med ett mer kontrollerat ljud och mer pondus i mellanregistret.

#13

Postad 24 augusti 2013 - 22:00

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Om du kan få tag i ett par original Qln Signature till vettigt pris och få dom uppgraderade av konstruktören, så har du en högtalare som lätt tävlar bortom 15.000:--klassen. Jag gjorde det, och har aldrig haft en bättre stativare, och då har jag även ägt B&Ws 805S.

Bifogad fil  2013-08-23 15-24-26.jpg   33,41K   6 Antal nerladdningar

http://speakerdesign...a-qln-signatur/

http://www.hificonsu...n/signatur.html

http://www.ljudochbi...mal-blir-som-ny

Bifogad fil  2013-04-26 11.47.24.jpg   2,11MB   13 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2013-04-26 11.01.08.jpg   2,05MB   10 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2013-04-26 11.03.46.jpg   2,25MB   8 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2013-04-26 13.07.57.jpg   2,59MB   5 Antal nerladdningar


Vackert!

#14

Postad 26 augusti 2013 - 12:09

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Vackert!


Har hört ett rykte att denna modifierade Signature prov/testlyssnas i kommande hifi & musik.

#15

Postad 26 augusti 2013 - 13:44

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0

Har hört ett rykte att denna modifierade Signature prov/testlyssnas i kommande hifi & musik.

Har detta att göra med att QLN ska återlanseras som ett High-end märke måntro? fynda har väl sålt märket?

#16

Postad 26 augusti 2013 - 14:01

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Har detta att göra med att QLN ska återlanseras som ett High-end märke måntro? fynda har väl sålt märket?


Kan det ha. Originalkonstruktören (Mats Andersen (på bilderna ovan)) har ju köpt tillbaka varumärket, och saker är på g. Hemsidan verkar vara på väg att väckas till liv igen i alla fall. Verkligen kul i så fall, för jag klassar han som en av de bästa konstruktörerna i Sverige, och den gamla Qubic- och Classic-serien står sig imo fortfarande väldigt bra idag, och just Signaturen är väl ett så tidlöst och väl genomtänkt kabinett med en optimal kombination av design och funktion, att han valt att erbjuda ett uppgraderingskit till dom.

#17

Postad 27 augusti 2013 - 20:12

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Hämtade ett par högblankvita Dynaudio X16 idag. Första intrycket är enormt positivt. Väldigt fin finish samt ett ljud som kommer att växa. Nu väntar ca 200 h inspelning.

Dock märkte jag att även dessa suger effekt, så här blir det att leta kraftig förstärkare så att ljudbilden kan öppna upp lite till. Lät fantastiskt med Moon hos RA när jag provlyssnade.

#18

Postad 27 augusti 2013 - 21:48

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Gratulerar! Utan att veta så skulle jag tippa på att det är skillnaden på rumsliga förutsättningar som skapar mer skillnad än vad förstärkare gör. Hos mig låter Rega Brio-R typ lika som diverse dyrare och kraftigare förstärkare.

#19

Postad 27 augusti 2013 - 22:04

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Jag älskar utseendet på brio r och har även stora regahögtalare magasinerade. Dock tror jag inte en sådan förstärkare klarar dessa med bravur, hade det gått skulle jag köpt den lilla godingen genast.

#20

Postad 27 augusti 2013 - 22:25

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 1
Jag använder den ihop med mina Focus 140 och det funkar fint. Men det beror väl på hur högt du vill kunna spela. Självklart går det att spela högre med en starkare förstärkare. Efter att ha haft en massa olika starka förstärkare (tex Hegel H200 och MF M6i) så har jag insett att den enda gången jag behöver kraften är när jag vill testa hur högt det går att spela. När jag lyssnar på musik på "vanlig" nivå så funkar Brio ypperligt!

#21

Postad 28 augusti 2013 - 07:33

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Att köra Rega Brio R på ett par Focus som är ännu mer trögdrivna än X serien låter lite halvgalet, men det fungerar säkert.

Det man upplevde i butiken trots att de verkligen inte var inspelade är en annan dynamik när man har ett kraftigare steg. Nu saknar jag min gamla förstärkare. Just nu kör jag på min gamla bioreciever som det finns gott om kraft i men ljudet är för ljust för min smak när det gäller stereo. Så om någon har en fin förstärkare och vill byta är det bara att höra av sig ;-)

Jag skall faktiskt fråga i helgen som kommer om man kan få provlyssna X16 med Brio R, mycket p g a att jag varit nyfiken på denna lilla stärkare sedan den kom och att WAF:en på den är enormt bra :-)

#22

Postad 28 augusti 2013 - 07:43

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Att köra Rega Brio R på ett par Focus som är ännu mer trögdrivna än X serien låter lite halvgalet, men det fungerar säkert.

Det man upplevde i butiken trots att de verkligen inte var inspelade är en annan dynamik när man har ett kraftigare steg. Nu saknar jag min gamla förstärkare. Just nu kör jag på min gamla bioreciever som det finns gott om kraft i men ljudet är för ljust för min smak när det gäller stereo. Så om någon har en fin förstärkare och vill byta är det bara att höra av sig ;-)

Jag skall faktiskt fråga i helgen som kommer om man kan få provlyssna X16 med Brio R, mycket p g a att jag varit nyfiken på denna lilla stärkare sedan den kom och att WAF:en på den är enormt bra :-)


jag har också ett par svårdrivna högtalare, LS50. drev dem först med min Marantz reciever SR6006. Lät ju bra och allt men sen kopplade jag på ett slutsteg och då blev det betydligt bättre dynamik samt en tajtare och tydligare bas samt mer botten. Har nu lånat hem storebrorsan till det steget jag har (en polare som kanske ska köpa) och då fick jag ytterligare lite mer av allt, speciellt i basen.

ps: jag gillar att lyssna på hög ljudnivå, dock inte så öronen spricker ;)

#23

Postad 28 augusti 2013 - 08:00

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Lyssna på Elac är mitt tips, förförisk diskant..BS243 har jag haft tidigare!

#24

Postad 28 augusti 2013 - 08:14

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Lyssna på Elac är mitt tips, förförisk diskant..BS243 har jag haft tidigare!


nu har trådskaparen redan köpt en högtalare och diskussionen har gått vidare till hur han ska driva dem ;)

ps: själv tycker jag att Elacs diskant är för vass. men smaken är som baken :)

#25

Postad 28 augusti 2013 - 08:33

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
I detta prisspann bör man också ge kommande HRT Stage en lyssning. Du kan läsa om dom i denna tråd.

#26

Postad 28 augusti 2013 - 08:53

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
HRT läste jag om innan men pga förseningar (säkert produktionsproblem eller att priset inte kommer hålla när de kommer till konsument) var det inte aktuellt.

Jag jämförde X16 mot Elacs black edition. Elacen lät vass och bullrig i mitt tyckte. Så valet föll på X16. Skall bli kul att lyssna in dem och se hur ljudbilden ändras.

#27

Postad 28 augusti 2013 - 12:12

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 1

nu har trådskaparen redan köpt en högtalare och diskussionen har gått vidare till hur han ska driva dem ;)

ps: själv tycker jag att Elacs diskant är för vass. men smaken är som baken :)

OJ SRY!, kan bara konstatera att det går för fort ibland. Spännande att du säger att dem är vassa?! Jag är av precis motsatt synpunkt. Detta måste nog gälla vad det är för elektronik man matar dem med ....

#28

Postad 28 augusti 2013 - 13:11

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

HRT läste jag om innan men pga förseningar (säkert produktionsproblem eller att priset inte kommer hålla när de kommer till konsument) var det inte aktuellt.

Jag jämförde X16 mot Elacs black edition. Elacen lät vass och bullrig i mitt tyckte. Så valet föll på X16. Skall bli kul att lyssna in dem och se hur ljudbilden ändras.

Mycket bra val. Hade ett par blanksvarta hemma på prov för nåt år sedan. Otroligt eleganta och välljudande. Men saknar du inte lite kraft jämfört med de väldiga golvarna du har på bilderna i ditt arkiv? :)

#29

Postad 28 augusti 2013 - 13:26

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

OJ SRY!, kan bara konstatera att det går för fort ibland. Spännande att du säger att dem är vassa?! Jag är av precis motsatt synpunkt. Detta måste nog gälla vad det är för elektronik man matar dem med ....


ja det är det nog. speciellt om man driver högtalarna med t.ex Bladelius grejer ;)

fast jag kan inte säga att just dem Elac du pratar om är vassa för jag vet inte om jag hört dem men jag har hört ganska många olika Elac och alla har låtit åt det mer ljusare/vassare hållet. ifs är jag väldigt känslig för just diskant. längtar tills man fyllt 40 och diskanten försvinner från öronen ;)

#30

Postad 28 augusti 2013 - 14:02

Legion20xx
  • Legion20xx
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Alla hör ju olika och alla har olika preferenser.
Jag personligen skulle nog beskriva Elac som lena och lite åt det ljusare hållet, man måste para ihop med rätt elektronik osv för att det inte ska bli för ljust. Elac är inga skryt högtalare, de låter bara fantastiskt bra. Jag har alltid gillat Dynaudio och kan bara gratulera till ett fantastisk inköp

#31

Postad 28 augusti 2013 - 16:27

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

Mycket bra val. Hade ett par blanksvarta hemma på prov för nåt år sedan. Otroligt eleganta och välljudande. Men saknar du inte lite kraft jämfört med de väldiga golvarna du har på bilderna i ditt arkiv? :)

Tackar :-) den djupbas jag fick med mina R9 kan jag bara drömma om här med fullt tillräckligt för mitt vardagsrum just nu iallafall. Sedan att sambon vart glad när mina torn försvann är en annan sak :-)

R9:orna har jag ställt hos min far där de spelar ihop med min vintage-stereo bestående av min första förstärkare som köptes ny i slutet på 80-talet, Denon PMA-1060 samt Denons skivspelare DP-47F med DL160 pickup :-) R9:orna spelar fantastiskt i ett rum på 30-40 kvm och kändes överkill på ca 18 kvm.



#32

Postad 28 augusti 2013 - 17:27

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Jo då räcker ju X16 gott. Och ingen sambo i världen kan klaga på X16, finare går knappt att finna. :)
Anledningen att jag inte valde X16 var väl kanske just att jag har ca. 40 kvm. Blev förvisso golvad av ett par SA istället, men Dynaudio är verkligen också något extra. Springer kanske på något begagnat någon gång, helst då ett par Contour 1,3SE. :)

#33

Postad 28 augusti 2013 - 18:22

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

Jo då räcker ju X16 gott. Och ingen sambo i världen kan klaga på X16, finare går knappt att finna. :)
Anledningen att jag inte valde X16 var väl kanske just att jag har ca. 40 kvm. Blev förvisso golvad av ett par SA istället, men Dynaudio är verkligen också något extra. Springer kanske på något begagnat någon gång, helst då ett par Contour 1,3SE. :)


Contour har en god vän, de spelar fantastiskt med rätt förutsättningar. Fick även erbjudande att köpa ett åar begagnade confidence men avstod då kraven var ännu värre än contour.

1.3s är helt klart bland det bästa jag hört i stativväg.

#34

Postad 28 augusti 2013 - 18:46

mrvaio
  • mrvaio
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Hej såg ett par fina beg Volent VL2 till salu inte helt fel lyssnade på dessa i hifimässan i Jönköping
det lät riktigt bra (lite över din buget 10-15)närmare 20?

#35

Postad 29 augusti 2013 - 00:02

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Hej såg ett par fina beg Volent VL2 till salu inte helt fel lyssnade på dessa i hifimässan i Jönköping
det lät riktigt bra (lite över din buget 10-15)närmare 20?


+1 Sjukt bra stativare...enl mig bland det bästa man kan köpa för pengar, sen är de riktigt snygga också.

Redigerat av robert293, 29 augusti 2013 - 00:03.


#36

Postad 29 augusti 2013 - 01:07

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Köp annars ett par Sonus Faber Cremona Auditor M. Hade själv golvaren tidigare :) Dessa stativare kan man hitta inkl stativ för runt 20k på tex hifimagasinet.com men var snabb för ibland försvinner dom snabbare än vinden då det verkar vara en ganska populär modell begagnat. Det finns väl inte så jättemånga av dom heller i Sverige. Dessa har ett nypris på ca: 37k exkl stativ och ca: 45k med stativ så 20-25k eller liknande inkl stativ som man kan hitta är ett ruggigt bra pris. Made in Italy och ser ut som modern konst ;) Riktigt gedigna byggen som tar flera månader att sätta ihop där nere på fabriken i Italien. Soundet är varmt, ganska upplöst diskant och dom spelar mycket tight iaf dom jag hade / har :)

Annars har du lillebror till den. Här: http://www.hifimagas...?annonsID=88867 ( Liuto Monitor ) som tillverkades mellan 2008 och 2012 har jag för mig :) Helt nya i kartong.

Jag har ett tredje tips och det är ett fint Sonus alternativ med en äldre modell.

http://www.hifimagas...?annonsID=88858

Likadana som i klippet :)

http://www.youtube.com/watch?v=TAJnCMCvk20

Här kommer även bilder på alla alternativen. Överst Cremona Auditor M, sen Liuto Monitor i Valnöt / Wood och sist Minima Amator i det enda alternativet, äkta trä.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered2222, 29 augusti 2013 - 01:13.


#37

Postad 29 augusti 2013 - 01:16

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Edit: Missade att TS hade hittat vad han letade efter men om det finns fler som letar efter passande stativare så kommer mina tips iaf finnas kvar i tråden :)

Redigerat av Unregistered2222, 29 augusti 2013 - 01:22.


#38

Postad 29 augusti 2013 - 01:24

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Undra varför ingen köper dom QLN Signature Split field som har stått på Balance ljud och bild i snart ett halvår? :) Jag fick ett bra mycket bättre pris när jag väl frågade minns jag :)

Redigerat av Unregistered2222, 29 augusti 2013 - 01:37.


#39

Postad 29 augusti 2013 - 08:07

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Undra varför ingen köper dom QLN Signature Split field som har stått på Balance ljud och bild i snart ett halvår? :) Jag fick ett bra mycket bättre pris när jag väl frågade minns jag :)

Vad låg priset på då?

#40

Postad 29 augusti 2013 - 12:35

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

Edit: Missade att TS hade hittat vad han letade efter men om det finns fler som letar efter passande stativare så kommer mina tips iaf finnas kvar i tråden :)


Sonus Faber har alltid gjort fina högtalare.

Här är en liten bild på godingen :-) Stativ har inte hunnits att köpa ännu, det kommer lite senare.

Bifogad fil(er)



#41

Postad 29 augusti 2013 - 20:14

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Jag har för mig att jag skulle få dom exkl stativ för 4500:- :)

Vad låg priset på då?



#42

Postad 29 augusti 2013 - 22:33

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag att dessa är lika läckra i vitt som Focus 160 men det är ju jag det ;)


Här är en liten bild på godingen :-) Stativ har inte hunnits att köpa ännu, det kommer lite senare.


Redigerat av Unregistered2222, 29 augusti 2013 - 23:28.


#43

Postad 29 augusti 2013 - 22:39

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Det var värst vad snabbt dom blev sålda helt plötsligt :D



Jag har ett tredje tips och det är ett fint Sonus alternativ med en äldre modell.

http://www.hifimagas...?annonsID=88858




#44

Postad 30 augusti 2013 - 13:49

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Är det någon som provat att driva X serien med en gammal klassiker som Amplifix?

Letar förstärkare till dessa då Pioneers hembioreciever aldrig kommmer att göra dessa nytta. Har tittat lite på begmarknaden men även på lite nytt. Gillar nya Yamaha serien då förslagsvis S-1000. Tittar man bak på Yamahan så får man en rejäl känsla av betydligt dyrare förstärkare när man ser kontaktdon och placering av ingångar.

#45

Postad 30 augusti 2013 - 22:13

Efterklang
  • Efterklang
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Jag körde samma race som du. Dvs köpte ett par Dynaudio för att sen leta efter en bättre förstärkare.

Jag blev helt såld på Focus 160. Hade blivit varnad för att de var trögdrivna men tänkte det får komma en förstärkare med kraft allt eftersom.

Focusarna införskaffades. Jättefina ljud då drivna av en Primare i21 och med en Hrt Music Streamer dac.

Jag började titta efter förstärkare och hade väl egentligen en rätt tilltagen budget men hittade en Advantage Thor på Blocket. Jag slog till! Helt plötsligt var Focusarna som förbytta och började leva ut allt mer. 22kg svenska muskler och en brutal nätdel!

Sen nyligen så hittade jag en Hegel Hd10 på Blocket även den. Det var nu det började hända grejer! Herregud! Man plöjde genom skiva efter skiva.

Vad jag vill säga med detta är väl egentligen att en S.A.T borde matcha dina högtalare lika bra som Thoren matchar mina Focus. Samma klangkaraktär på både högtalare och förstärkare.

Sen får man sjukt mycket om man tittar på beg.marknaden. Jag betalade i runda slängar runt 10 loppor för förstärkare och Dac som låg runt 30k nytt!

#46

Postad 30 augusti 2013 - 23:07

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Jag har drivit mina förra X12:or med min Bladelius Tyr mk2 Novitas samt min Bladelius Thor Mk3 Novitas. Amplifix var ju föregångaren till dessa en gång i tiden :) Testa annars med Bladelius Tyr Mk1 eller en Bladelius Thor Mk2. Har haft båda dessa tidigare. Kan tänka mig att Tyr Mk1:an är perfekt till dessa om man inte vill kosta på förstärkaren en massa dyra pengar :) Går säkert att hitta Tyr 1:an för runt 6-8k nu vilket är ruggigt billigt med tanke på vad man får för pengarna :)

Är det någon som provat att driva X serien med en gammal klassiker som Amplifix?



#47

Postad 30 augusti 2013 - 23:20

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

Jag har drivit mina förra X12:or med min Bladelius Tyr mk2 Novitas samt min Bladelius Thor Mk3 Novitas. Amplifix var ju föregångaren till dessa en gång i tiden :) Testa annars med Bladelius Tyr Mk1 eller en Bladelius Thor Mk2. Har haft båda dessa tidigare. Kan tänka mig att Tyr Mk1:an är perfekt till dessa om man inte vill kosta på förstärkaren en massa dyra pengar :) Går säkert att hitta Tyr 1:an för runt 6-8k nu vilket är ruggigt billigt med tanke på vad man får för pengarna :)


Tackar för tipsen, skall kolla lite begagnat på nätet imorgon. Nu har högtalarn stått på igår samt har lyssning skett hela kvällen idag. Ljudbilden har börjat öppna upp sig mer och mer vilket är positivt. Jag gillar verkligen Dynaudios diskant, len som sammet.

#48

Postad 30 augusti 2013 - 23:24

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Jag lade upp en bild på mina Exciter nu som ni kan kika på om ni vill :)

Tackar för tipsen, skall kolla lite begagnat på nätet imorgon. Nu har högtalarn stått på igår samt har lyssning skett hela kvällen idag. Ljudbilden har börjat öppna upp sig mer och mer vilket är positivt. Jag gillar verkligen Dynaudios diskant, len som sammet.


Redigerat av Unregistered2222, 30 augusti 2013 - 23:38.


#49

Postad 30 augusti 2013 - 23:39

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Hifimagasinet är bästa sidan om ni letar begagnad hifi till bra priser :)

http://www.hifimagasinet.com/

#50

Postad 31 augusti 2013 - 08:58

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0

Hifimagasinet är bästa sidan om ni letar begagnad hifi till bra priser :)

http://www.hifimagasinet.com/


Jag kikar där varje dag :-) om någon vill byta en fin 2 kanalare mot en espressomaskin så ;-)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.