Ja kan inte komma på nån annan fördel iaf...dessutom är inte IPS immuna i vinkel heller. Nu är inte en tv BARA IPS vs VA, det finns en medveten liten överdrift från min sida här. Överdriften kommer av att jag vill så fröet till tankesättet att paneltypen sätter rätt många grundläggande egenskaper; att peka på att man bör välja den ena eller den andra är mest ett sätt att förenkla i den djungel som är där ute.
Det underlättar om inte annat i alla dessa trådar där nån skriver "jag väljer mellan modell X [VA] och modell Y [IPS], vilken är bäst?"...
VA-panel som jag har förstått det om jag sitter i mitten av soffan men hur mycket påverkas bilden av en förflyttning på 1 m till höger resp. vänster om jag t.ex väljer en Sony 65XF9005?
2 meter avstånd, 1 meter i sidled innebär att du kommer sitta i 26 grader vinkel iförh till mitten av tv:n. Närliggande hörn kommer ha mindre vinkel, bortre hörnet kommer ha större vinkel.
Du behöver se detta själv IRL men tack vare rtings kan vi iaf beskriva effekten på två olika sätt.
1) Först rent mätmässigt ifråga om färg, vitnivå och svartnivå (och där med dynamik/kontrastomfång):
xf90_26graf.png 177,94K
3 Antal nerladdningar
26 grader utpekat med rött streck. Du får en synbar drift i färgerna (dE > 3, inget stort fel men återkommer till färgbiten nedan), vitnivån/ljusflödet minskar till 70% och svartnivån ökar med 400%.
Dynamik/kontrastomfång i sweet-spot låg på strax över 5000:1 (beroende på hur man mäter), vid 26 grader är man i så fall nere på runt 900:1, ungefär som en dålig IPS i sweet-spot.
Färgbiten är missvisande. Bildens "kontrastkaraktär", gamma, förändras av vinkel på VA. Detta mäts inte. Men förändringar av gamma påverkar hur färger blandas (och exempelvis en hudton är i ytterst grad en blandad färg) så att göra som rtings gör, att bara mäta på helt mättade färger (dvs oblandade färger), är för "snällt". Egentligen.
2) Sen tittar vi på det via screenshots. Klart mindre abstrakt än mätningen ovan men förstås med nackdelen att screenshots inte fullt ut kan påvisa hur det ser ut för ögat; av en hel radda olika orsaker:
xf90_0photo.png 726,12K
2 Antal nerladdningar
xf90_26photo.png 741,09K
2 Antal nerladdningar
Med det sagt, bilderna visar (om de betraktas på en ok skärm) ganska bra hur VA beter sig i vinkel. Pausa ett ansikte när ni är i butik och ni borde se liknande beteende.
Jag hade valt VA och suttit i sweet-spot. 
Redigerat av pacman, 20 november 2018 - 13:17.