Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Receiver och TV "pratar" inte med varandra

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 januari 2025 - 16:37

CGD
  • CGD
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0

Jag har en Yamaha RX-V6A. Jag har haft en Sony HX85 TV. Det har fungerat problemfritt. Till receivern hade jag kopplat en TV box, (Telenor) en Bluray spelare och en Chromecast samt en CD.

Nu har jag köpt en Sony Bravia 7 TV.
Precis när jag tagit bort den gamla TV:n och kopplat in den nya TV:n så fungerade det som tidigare. Tog bara bort kablarna från den gamla TV:n och satte in i den nya.
Men nästa gång jag startade TV:n så fungerade det inte. Inget som var kopplat till receivern gick att se på TV:n. Flyttade jag Chromecasten till TV:n så fungerade det men det gick inte att få ljudet till receivern. Själva kabeln har jag kontrollerat så att den fungerar.

Så vad kan vara fel? Kan jag ha pillat på någon inställning till TV så att den inte kan föra över eller ta emot signaler från receivern?

Postad 02 januari 2025 - 18:22

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

• 895 inlägg
  • 0

Först tänker man , har du valt rätt ingång på tv? rätt HDMI ingång , har du det skulle jag börjat ersätta HDMI kabel, hur har du testat den ? 

Postad 30 januari 2025 - 14:32

CGD
  • CGD
  • Användare

• 219 inlägg
  • 0

Jag har nu kopplat Cromcast direkt till TV:n och det fungerar helt okej. Ljudet går vidare till receivern och det är surroundljud. Min TV box är också kopplad direkt till TV:n och ljudet går till receivern. Men jag har också en blurey spelare som är kopplad till receivern. Filmljudet går ut i högtalarna men  bilden går inte fram. Så jag kan ju då inte heller använda receiverns inställningar för högtalarljud eftersom den bilden inte går fram till TV:n.

HDMI kabeln är kopplad till eArk kontakten både på receivern och TV:n.

Jag tycker HDMI kabeln borde vara intakt eftersom ljudet går från TV:n till receivern. Är det någon inställning någonstans som jag måste ändra?

PS

Nu är ju gamla TV:n nerpackad men skulle jag kunna använda en datorskärm som bildvisare?

Redigerat av CGD, 30 januari 2025 - 14:36.

Postad 30 januari 2025 - 17:30

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 725 inlägg
  • 0

Kolla i inställningar på recievern ”function-input settings-input skip, där ska aktuell hdmi ingång stå på off.Alternativt inställningar-hdmi-hdmi control ska stå på on.

Får du bild och surroundljud om du kopplar in bluray direkt i tv?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• AVM90
    DPC
    2025-02-08 08:22:25
  • Anthem AVM70 och AVM90
    DPC
    2025-02-08 08:17:57
  • 70 blir 90
    DPC
    2025-02-08 08:13:27
  • Tyg på subwoofer
    DPC
    2025-01-26 16:07:11
  • Vy bakåt i salongen, nu med Camiratyg i taket
    DPC
    2025-01-26 16:04:53
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.