Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol

3397 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital HD PVR 5720SX (Digitalboxar) 1 8,83 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

#101

Postad 22 augusti 2011 - 12:45

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Jag fick till svar att 2 inspelningar samtidigt skulle komma senast första kvartalet 2012. Så det känns inte som att jag kommer skaffa denna boxen innan den funktionen verkligen finns och fungerar.

2012.. då kan ju folk lika gärna vänta in TiVo boxen som förmodligen pissar på denna :D

#102

Postad 22 augusti 2011 - 17:26

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 824 inlägg
  • 0

2012.. då kan ju folk lika gärna vänta in TiVo boxen som förmodligen pissar på denna :D


Hmm
Tvio boxen kommer inte förrän hösten 2012, sägs det från Norge nu
De ska väl skala bort det mesta på den också.....

#103

Postad 22 augusti 2011 - 17:55

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jag har haft ADB boxen som testpilot nu i några månader och inte haft några riktiga problem. Att den enbart kan hantera en inspelning är ju ett minus, men allt annat väger upp.

Den är tyst, den har ingen fläkt och ser man till allt elände man hade för att få tyst på Sagem så är man kär redan här.

Bra funktioner för snabbspolning, man kan sätta tid för fram och bakhopp som är väldigt bra för att hoppa över reklam.

Man kan bläddra i nedkanten av bilden för att se kommande program, två visas men det går att rulla på och se fler, man kan då sätta inspelningar direkt från denna lista, både enkel och serie inspelningar

Inte några hängningar på flera månader :-), startar alltid!

De punkter jag ser som kan förbättras är att programmerade inspelningar blandas med utförda inspelningar, så den gamla "myTV " blir ganska lång

Den har vissa svagheter när den varnar för överlapp av inspelningar, att detta enbart markeras som ett ? eller ! i listan så det gäller att man kontrollerar i listan att man inte får några sådana markeringar

EPG i sidvisning tycker jag visar för mycket information så man kanske enabrt ser 2-4 program per sida

Att man endast kan ha en inspelning igång samtidigt, men man kan se på en annan kanal.

Tycker ljudnivån ut är något lägre, man måste höja på TV'n när man kör via boxen

Har inte haft igång Sagemboxen på några månader och detta är förklaringen

#104

Postad 22 augusti 2011 - 18:17

Tinaett
  • Tinaett
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Tyvärr får jag meddela att vid någon inspelning har vid uppspelning ej textningen följt med den har fastnat och trots försök med paus, stopp och snabbspolning har det ej lossnat även vid ett tillfälle med timeshift uppträdde samma fel. I övrigt håller jag nog med föregående talare att hittills är det inga större problem upptäckta.

#105

Postad 22 augusti 2011 - 18:30

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Tyvärr får jag meddela att vid någon inspelning har vid uppspelning ej textningen följt med den har fastnat och trots försök med paus, stopp och snabbspolning har det ej lossnat även vid ett tillfälle med timeshift uppträdde samma fel. I övrigt håller jag nog med föregående talare att hittills är det inga större problem upptäckta.

Har jag aldrig sett, var det textremsan som stannade? Har det hänt vid flera tillfällen från flera olika kanaler?

Som jag gjorde med Sagem boxen, så skickar jag felrapporter till CD, så ge mig gärna info när ni ser något konstigt.

Jag vet inte nu om den mjukvara som ni nu kör är samma som min testbox eller om ni fått en senare version, men jag ska kolla detta.

Redigerat av Unregistered124686ac, 22 augusti 2011 - 18:35.


#106

Postad 22 augusti 2011 - 18:31

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Beställde ADB-boxen idag så nu är det bara att vänta på leverans så att jag kan pensionera Sagem PVR från att vara primär box.

#107

Postad 22 augusti 2011 - 18:39

Tinaett
  • Tinaett
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Har stannat på Jagten på Atlantis Nato Geo Nordic igår 21 30 senast har även skett på andra kanaler.
Mjukvara 1.o.2.b

Redigerat av Tinaett, 22 augusti 2011 - 18:47.


#108

Postad 22 augusti 2011 - 20:08

Unregistered76030ce5
  • Unregistered76030ce5
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Har jag aldrig sett, var det textremsan som stannade? Har det hänt vid flera tillfällen från flera olika kanaler?

Som jag gjorde med Sagem boxen, så skickar jag felrapporter till CD, så ge mig gärna info när ni ser något konstigt.

Jag vet inte nu om den mjukvara som ni nu kör är samma som min testbox eller om ni fått en senare version, men jag ska kolla detta.


Hände mig oxå, när jag spelade in ett program på vanliga Nat Geo nordic o då fastnade textningen.. Hände även oxå på sagem boxen ibland.. Men annars på andra kanaler o HD kanaler så funkar textningen vid inspelning etc.. :D

Versions Id är ju: 0_0_52/2.7.64/2560/rel/NA

Redigerat av Unregistered76030ce5, 22 augusti 2011 - 20:16.


#109

Postad 22 augusti 2011 - 20:27

Creedence
  • Creedence
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
En sak jag haft problem med är att jag tidigare haft en projektor inkopplad via Komponentutgången på min Sagem-box. Komponent finns inte på ADB-boxen, men jag tänkte mig komma runt detta genom att använda Scarten och ta ut en komposit-signal därifrån. Visst, jag sumpar HD men jag får i alla fall bild tänker jag. Fel. När jag stänger av TVn som ligger på HDMI-porten, så ger boxen ett HDCP-meddelande, och så släcks bilden över Scart - trots att det inte är en HD-signal.

Så vill jag använda projektorn måste jag nu antingen ha TVn på (vilket jag förstås helst inte vill) eller dra ur HDMI-sladden ur boxen, för då släpps signalen igenom på Scart-uttaget. Och så blir jag förstås av med HD.

Någon som har några tips för hur man kan komma runt detta problem, givet att man inte slänger projektorn och köper en HDMI-ditto?

PS: Detta funkar faktiskt bra på Sagem-boxen, kanske det enda område där den är överlägsen? :D

#110

Postad 22 augusti 2011 - 21:01

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0
Du kan väl skaffa en HDMI till component omvandlare?
En snabb sökning på google = http://www.nextag.co...ter/stores-html

Eller finns det hemmabiorecivers som gör om signalen? Komposkit kan du ju inte köra :D

#111

Postad 22 augusti 2011 - 21:24

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Som Que har jag haft boxen i ett antal månader som testpilot.

Saker jag gillar är
  • Att den är tyst
  • Snabb
  • Enkel att använda och förstå
  • Ger bra bild fast med en 37" Tv kanske inte jag är den som ska ge betyg.
  • Kunna bläddra i tid i snabbinfon på vilken kanal som helst och se program i upp till cirka ett dygn framåt.
  • EPGn med två lägen. Fast det vore inte fel om man kunde "zooma ut".
  • Hoppa i tid med styrkorset. Spolar sällan. Samt möjlighet att gå i tid genom att mata in tiden man ska till i inspelning.
  • Sökning i EPG fast se nedan för kritik. Bra att den finns men...
  • Stor hårddisk. ja, 500 GB räcker gott för mig.
Saker som jag inte gillar
  • Max volym ut från stereokanaler upplever jag som mycket lägre än Dolby-ljudet. Dvs man måste skruva upp volymen vid byte till kanal/program med bara stereoljud.
  • Sökning i EPG borde kunna begränsas till de kanaler man önskar/har.
  • Parallella inspelningar saknas (men kommer förhoppningsvis snart)
  • MyTV grupper ej serier, svårt att överblicka vid många avsnitt.
  • Ingen TextTv sparas vid inspelning. Möjligt problem för de som använder stödtext via TextTv.
Överlag fungerar boxen mycket bra. Den har iofs tvingat mig till Norsk reset en gång och den har missat några inspelningar av oklar anledning men det är undantag.

Sagemboxen? Den känns gammal i jämförelse. Mycket pga dess utformning, att den låter och väsnas.

Fast que - sitter det inte en fläkt i den? Jag tror det... har dock inte undersökt det närmre ska medges.

#112

Postad 22 augusti 2011 - 21:32

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

En sak jag haft problem med är att jag tidigare haft en projektor inkopplad via Komponentutgången på min Sagem-box. Komponent finns inte på ADB-boxen, men jag tänkte mig komma runt detta genom att använda Scarten och ta ut en komposit-signal därifrån. Visst, jag sumpar HD men jag får i alla fall bild tänker jag. Fel. När jag stänger av TVn som ligger på HDMI-porten, så ger boxen ett HDCP-meddelande, och så släcks bilden över Scart - trots att det inte är en HD-signal.

Så vill jag använda projektorn måste jag nu antingen ha TVn på (vilket jag förstås helst inte vill) eller dra ur HDMI-sladden ur boxen, för då släpps signalen igenom på Scart-uttaget. Och så blir jag förstås av med HD.

Någon som har några tips för hur man kan komma runt detta problem, givet att man inte slänger projektorn och köper en HDMI-ditto?

PS: Detta funkar faktiskt bra på Sagem-boxen, kanske det enda område där den är överlägsen? :D


Jag har inte samma problem men något snarlikt, ska ta det med CD. Jag vet att de tittar på just handskakningen och att det ibland kan bli svart bild när man startar HDMI (man måste då växla kanal för att få bild, detta händer dock väldigt sällan), kanske kan de titta på detta också

Jag har TV'n kopplad via HDMI och SCART till en PC. SCART är just nu inställd till CVBS (har inte testat att sätta den i RGB, men det gick väl inte heller på Sagem tillsammans med HDMI?)

- Om jag har allt avstängt och sätter på boxen så får jag bild på PC'n via SCART (komposit), allt fungerar som det ska
- Om jag sätter på TV'n så har jag fortfarande bild på PC'n men att det dyker upp HDCP på displayen på boxen och jag kan inte byta kanal, men jag har bild på SCART också
- Om jag sätter TV'n i HDMI läge så att boxen får sin handskakning så funkar allt igen som det ska

Det problem jag har är om jag skulle vilja byta kanal och har TV'n på en annan ingång än HDMI, annars så tycker jag allt fungerar

Redigerat av Unregistered124686ac, 22 augusti 2011 - 21:47.


#113

Postad 22 augusti 2011 - 21:42

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
Beställde min box i onsdags förra veckan och fick den idag, så det var snabbt jobbat CD...

nu har jag pillat med boxen hela kvällen och är riktigt nöjd med den...

det enda jag sätter på negativlistan så här långt är att ljudet är väldigt lågt ifrån den. med den gamle sagemboxen hade jag ljudet på 27 på min onkyo vid slötittande och vid film 33 samma som jag har vid film ifrån ps3 men nu får jag upp på 40 vid slötittande ... och ja jag har höjt volymen till max på boxen...

bilden upplever jag som bra men vitt är lite väl vitt ifrån den boxen. kan va att jag är van vid sagems usla bild också...

Redigerat av jokim, 22 augusti 2011 - 21:44.


#114

Postad 22 augusti 2011 - 21:46

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Monshi, håller med om allt du gillar (samma här), några kommentarer till nedan:

-Max volym ut från stereokanaler upplever jag som mycket lägre än Dolby-ljudet. Dvs man måste skruva upp volymen vid byte till kanal/program med bara stereoljud.
Q- har du volymen på fjärren på max alltid? Jag håller med om att volymen är för låg, men jag vet inte om jag har märkt att den skulle var högre på Dolby, ska kolla

-Sökning i EPG borde kunna begränsas till de kanaler man önskar/har.
Q- har påpekat detta till CD, som den är nu så är den ganska värdelöst och jag har inte använt den funktionen

-Parallella inspelningar saknas (men kommer förhoppningsvis snart)
Q- enligt CD så ska det göra det

-MyTV grupper ej serier, svårt att överblicka vid många avsnitt.
Q- håller med, samt att jag skulle vilja dela inspelat och oinspelat

-Ingen TextTv sparas vid inspelning. Möjligt problem för de som använder stödtext via TextTv.
Q-vet jag inget om (kunde Sagem det?)

----------------
- den har missat några inspelningar av oklar anledning men det är undantag.
Q- min har missat två inspelningar under dessa månader. Första gången så kollade jag att jag inte satt något parallellt som störde så det var något boxen missade. Andra gången så kan det ha varit att jag gjort dubbelbokning, man vet inte säkert. Såg bara att jag hade en icke utför inspelning i listan fastän den var någon dag gammal

-Fast que - sitter det inte en fläkt i den? Jag tror det... har dock inte undersökt det närmre ska medges.
Q-jag har då aldrig hört någon.

----------------------

Glömde skriva att med denna boxen och med den nya fjärren så kan jag rikta fjärren lite som jag vill i rummet och den tar emot i boxen (inga problem alls). Intressant var att jag började med min gamla Sagem fjärr (som är samma typ) och då var den lika riktningskänslig som mot Sagemboxen, så något hände när jag skiftade till den nya fjärren som följde med

Redigerat av Unregistered124686ac, 22 augusti 2011 - 21:55.


#115

Postad 22 augusti 2011 - 22:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Monshi, håller med om allt du gillar (samma här), några kommentarer till nedan:

-Max volym ut från stereokanaler upplever jag som mycket lägre än Dolby-ljudet. Dvs man måste skruva upp volymen vid byte till kanal/program med bara stereoljud.
Q- har du volymen på fjärren på max alltid? Jag håller med om att volymen är för låg, men jag vet inte om jag har märkt att den skulle var högre på Dolby, ska kolla

Boxen är alltid ställd på max volym. Denna volym påverkar bara om det är stereoljud. styr sedan volymen via hemmabio, oftast, eller via TVn.
Kan iofs vara min hemmabio som påverkar ljudet, märks iofs även när TVn står för ljudet men inte lika klart.

Fläkt, du har nog rätt, den verkar vara passivt kyld.

#116

Postad 23 augusti 2011 - 07:10

Unregisteredb71577f7
  • Unregisteredb71577f7
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

En sak jag haft problem med är att jag tidigare haft en projektor inkopplad via Komponentutgången på min Sagem-box. Komponent finns inte på ADB-boxen, men jag tänkte mig komma runt detta genom att använda Scarten och ta ut en komposit-signal därifrån. Visst, jag sumpar HD men jag får i alla fall bild tänker jag. Fel. När jag stänger av TVn som ligger på HDMI-porten, så ger boxen ett HDCP-meddelande, och så släcks bilden över Scart - trots att det inte är en HD-signal.


Innebär detta att man inte kan få ut HDMI och komposit via SCART samtidigt?
Kör HDMI till fin-TV'n och SCART/komposit via trådlös överföring till sovrummet, så funktionen är ett måste...

#117

Postad 23 augusti 2011 - 08:19

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Innebär detta att man inte kan få ut HDMI och komposit via SCART samtidigt?
Kör HDMI till fin-TV'n och SCART/komposit via trådlös överföring till sovrummet, så funktionen är ett måste...


Inlägget editerat:

Jag kan det om du ser mitt inlägg ovan, vore fint om Creedence kan se om det är något i sin set-up som gör att han inte kan det.

Jag tror att han har TV'n ställd så att HDMI är första val. Jag tror att om boxen känner den inaktiva HDMI ingången så ger den ifrån sig HDCP och med detta en svart bild, med HDMI så är boxen låst och därför ingen bild på SCART. Om han kan sätta så att tex en SCART är första val på TV'n vid start så borde det bli samma som jag har och ge bild

Jag ska dock ta det med CD, för när HDCP visas på displayen så är min box låst för att ta emot kommando, men jag har bild ut på SCART men kan inte växla kanal.

Men som jag skrev ovan, det är endast när jag sätter på min TV utan att ha den HDMI som problemet uppstår.

Men det är klart att man ska kunna se både HDMI och SCART oberoende av varandra, så jag ska ta det med CD

Redigerat av Unregistered124686ac, 23 augusti 2011 - 09:36.


#118

Postad 23 augusti 2011 - 08:55

Unregisteredb71577f7
  • Unregisteredb71577f7
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Inlägget editerat:

Jag kan det om du ser mitt inlägg ovan, vore fint om Creedence kan se om det är något i sin set-up som gör att han inte kan det.

Jag tror att han har TV'n ställd så att HDMI är första val. Jag tror att om boxen känner den inaktiva HDMI ingången så ger den ifrån sig HDCP och med detta en svart bild, med HDMI så är boxen låst och därför ingen bild på SCART. Om han kan sätta så att tex en SCART är första val på TV'n vid start så borde det bli samma som jag har och ge bild

Jag ska dock ta det med CD, för när HDCP visas på displayen så är min box låst för att ta emot kommando, men jag har blid ut på SCART men kan inte växla kanal.

Men som jag skrev ovan, det är endast när jag sätter på min TV utan att ha den HDMI som problemet uppstår.

Men det är klart att man ska kunna se både HDMI och SCART oberoende av varandra, så jag ska ta det med CD


OK, men kanalbyte måste ju fungera oavsett om jag använder SCART/komponent/HDMI anslunta källor på "finTV'n" eller om den är på eller av.
Hoppas bara det inte är ytterligare en medveten försämring från CD's sida (såsom bara inspelning av en kanal) utan "bara" en bugg.

#119

Postad 23 augusti 2011 - 09:34

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

OK, men kanalbyte måste ju fungera oavsett om jag använder SCART/komponent/HDMI anslunta källor på "finTV'n" eller om den är på eller av.
Hoppas bara det inte är ytterligare en medveten försämring från CD's sida (såsom bara inspelning av en kanal) utan "bara" en bugg.

Har skickat in det till CD, det verkar vara en bugg. För mig, såsom jag har det kopplat, så är det inget större problem men som jag skrev så beror nog på att min TV inte ligger med HDMI som första val, har man det så tror jag att det ställer till problem och kanske ingen bild alls, så detta måste fixas. För mig så måste jag byta kanal när TV'n är avstängd eller när TV'n är kopplad mot HDMI-BOX, är TV'n på och inte mot boxen så går det inte att skifta kanal

Redigerat av Unregistered124686ac, 23 augusti 2011 - 09:35.


#120

Postad 23 augusti 2011 - 12:21

Creedence
  • Creedence
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Inlägget editerat:

Jag kan det om du ser mitt inlägg ovan, vore fint om Creedence kan se om det är något i sin set-up som gör att han inte kan det.

Jag tror att han har TV'n ställd så att HDMI är första val. Jag tror att om boxen känner den inaktiva HDMI ingången så ger den ifrån sig HDCP och med detta en svart bild, med HDMI så är boxen låst och därför ingen bild på SCART. Om han kan sätta så att tex en SCART är första val på TV'n vid start så borde det bli samma som jag har och ge bild

Jag ska dock ta det med CD, för när HDCP visas på displayen så är min box låst för att ta emot kommando, men jag har bild ut på SCART men kan inte växla kanal.

Men som jag skrev ovan, det är endast när jag sätter på min TV utan att ha den HDMI som problemet uppstår.

Men det är klart att man ska kunna se både HDMI och SCART oberoende av varandra, så jag ska ta det med CD



Jag pratade med en installatör som nämnde precis denna typ av problemlösning, dvs att man väljer vilken utgång som har prioritet av HDMI och SCART på vissa boxar, dock har jag inte hittat någon sådan inställning på ADB-boxen. Har någon hittat något som kan hjälpa här?

En annan intressant sak jag märkt är att Inspelningslistan och Guiden bara visas över SCART om jag ställt in upplösningen 576i; om jag kör högre upplösning över HDMI så visas endast TV-bilden på SCART men inga menyer. Så det blir lite svårnavigerat då!

#121

Postad 23 augusti 2011 - 12:24

Creedence
  • Creedence
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Du kan väl skaffa en HDMI till component omvandlare?
En snabb sökning på google = http://www.nextag.co...ter/stores-html

Eller finns det hemmabiorecivers som gör om signalen? Komposkit kan du ju inte köra :)



Rådet jag fått är att man är ute på tunn is med dessa lösningar då man fortfarande har HDCP-skyddet att hantera, har någon erfarenhet av en lösning som ni fått att fungera?

#122

Postad 23 augusti 2011 - 12:37

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Jag pratade med en installatör som nämnde precis denna typ av problemlösning, dvs att man väljer vilken utgång som har prioritet av HDMI och SCART på vissa boxar, dock har jag inte hittat någon sådan inställning på ADB-boxen. Har någon hittat något som kan hjälpa här?

En annan intressant sak jag märkt är att Inspelningslistan och Guiden bara visas över SCART om jag ställt in upplösningen 576i; om jag kör högre upplösning över HDMI så visas endast TV-bilden på SCART men inga menyer. Så det blir lite svårnavigerat då!

Fint med din input, ska testa detta.

På boxen kan du vad jag vet inte styra detta, men du kunde kanske styra din TV. Brukar vara så att om man ansluter en SCART så finns det en styrsignal i scart kontakten som aktiverar denna ingång när man sätter på TV'n, det är så jag har det så min TV startar alltid mot min kabel-TV box och därför ser jag inte ditt problem till fullo

#123

Postad 23 augusti 2011 - 13:18

decahb
  • decahb
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Sitter fortfarande och väntar på min box, CD är ju komplett värdelösa på att ge besked "postas idag, senast i morgon" har de nu sagt i 5 dagar..... :)

Hur som helst, har läst instruktionsboken p åderas hemsida.
Jag må fatta dåligt, men lite osäker på om jag måste använda rca till min recivier eller om jag kan plocka ut " rätt" ljud men enbart HDMI.
Räcker det med HDMI kabeln ?

#124

Postad 23 augusti 2011 - 13:43

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

  • 1 887 inlägg
  • 0
Vore kanon om du kunde nämna det för dem que. Jag har exakt en sådan uppsättning hemma med hdmi till en switch och komponent till sovrummet via en Hauppague HD-PVR. En av de få bra grejjerna med den gamla boxen.

Jäkla synd att den inte har komponent ut.

#125

Postad 23 augusti 2011 - 15:11

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
någon mer som får upp HDCP-medelande ibland?

en grej jag tänkte på nu när jag skulle lägga ner kartongen i källaren var att där följer med ett papper där CD förklarar att man enbart har 3års reklamationsrätt på boxen... med andra ord CD lämnar ingen garanti på boxen, dom byter dock ut boxen emot en annan om boxen skulle gå i sönder inom dom 6 första månaderna... praxis i elektronikbranchen är annars 1års garanti...

#126

Postad 23 augusti 2011 - 15:15

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0

Rådet jag fått är att man är ute på tunn is med dessa lösningar då man fortfarande har HDCP-skyddet att hantera, har någon erfarenhet av en lösning som ni fått att fungera?

Det finns säkert någon variant av HDFury som funkar. Jag har en själv till min CRT projektor. In med HDMI och ut kommer RGB HV utan HDCP. Orkar inte läsa all text nu men det finns säkert med component ut också.

Redigerat av AC3, 23 augusti 2011 - 15:17.


#127

Postad 23 augusti 2011 - 15:23

Creedence
  • Creedence
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Det finns säkert någon variant av HDFury som funkar. Jag har en själv till min CRT projektor. In med HDMI och ut kommer RGB HV utan HDCP. Orkar inte läsa all text nu men det finns säkert med component ut också.


Ska kolla den, tack för tipset!

Fint med din input, ska testa detta.

På boxen kan du vad jag vet inte styra detta, men du kunde kanske styra din TV. Brukar vara så att om man ansluter en SCART så finns det en styrsignal i scart kontakten som aktiverar denna ingång när man sätter på TV'n, det är så jag har det så min TV startar alltid mot min kabel-TV box och därför ser jag inte ditt problem till fullo


Alltså, jag har inte SCART kopplad till en TV utan det sitter en konverterare som plockar ut komposit + ljud genom 3x RCA, som sedan går till projektorn. Styrsignalen tror jag inte kommer i spel i detta läge?

#128

Postad 23 augusti 2011 - 16:30

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Alltså, jag har inte SCART kopplad till en TV utan det sitter en konverterare som plockar ut komposit + ljud genom 3x RCA, som sedan går till projektorn. Styrsignalen tror jag inte kommer i spel i detta läge?

Det är rätt, du behöver ha en fullbestyckad SCART kabel, har du den kopplade till TV'n och den andra enheten är på så drar den TV'n att starta i SCART mode, då borde du få bild till projektorn (då är det som min uppkoppling)

#129

Postad 23 augusti 2011 - 16:47

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0
Hej alla. Har nu fått igång boxen efter 4 dygn,CD hade missat nån aktiveringssignal eller nåt sånt. Jag undrar om inspelning startar även om boxen är i standby. (Nattetid t.ex.) Eller måste den varra i "skarpt läge?"

#130

Postad 23 augusti 2011 - 16:59

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Hej alla. Har nu fått igång boxen efter 4 dygn,CD hade missat nån aktiveringssignal eller nåt sånt. Jag undrar om inspelning startar även om boxen är i standby. (Nattetid t.ex.) Eller måste den varra i "skarpt läge?"

den startar inspelningar i stand-by

#131

Postad 23 augusti 2011 - 17:11

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Fick min idag efter beställning i lördags, det var ju snabbt arbetat.
De skickade med en massa saker i boxen, ett nytt kort, 25m kabel, ett quad-LNB, DVB-T USB-sticka.

Tyvärr stod det att jag nu hade multiabonnemang vilket jag inte beställde, ringde in och då sa dem att jag inte skulle bry mig om det utan att jag fått nytt kort för att on-demand skulle fungera.

Lite rädd blev man ju med att stoppa det nya kortet i kort-delaren eftersom jag har tre boxar och en TV med inbyggd Canal Digital, men det fungerar (än så länge i vart fall).

#132

Postad 23 augusti 2011 - 17:18

Creedence
  • Creedence
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Det är rätt, du behöver ha en fullbestyckad SCART kabel, har du den kopplade till TV'n och den andra enheten är på så drar den TV'n att starta i SCART mode, då borde du få bild till projektorn (då är det som min uppkoppling)


Dessvärre har jag inte en SCART in på projektorn, så det funkar inte för mig dessvärre... Åh, så störande detta är!!

#133

Postad 23 augusti 2011 - 17:22

Creedence
  • Creedence
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Fint med din input, ska testa detta.

På boxen kan du vad jag vet inte styra detta, men du kunde kanske styra din TV. Brukar vara så att om man ansluter en SCART så finns det en styrsignal i scart kontakten som aktiverar denna ingång när man sätter på TV'n, det är så jag har det så min TV startar alltid mot min kabel-TV box och därför ser jag inte ditt problem till fullo

Jag antar att du därmed kör SCART mot TVn? Jag kör över HDMI för att få HD. Eller menar du att koppla in både HDMI och SCART i TVn samtidigt?

#134

Postad 23 augusti 2011 - 17:28

echotuva
  • echotuva
  • Lärjunge

  • 287 inlägg
  • 0

Vore kanon om du kunde nämna det för dem que. Jag har exakt en sådan uppsättning hemma med hdmi till en switch och komponent till sovrummet via en Hauppague HD-PVR. En av de få bra grejjerna med den gamla boxen.

Jäkla synd att den inte har komponent ut.


Det är ingen som vet om det fungerar med Hauppague HD-PVR och HDfury:s kontakt för att få ut en fungerande komponentsignal i detta fallet?

#135

Postad 23 augusti 2011 - 17:51

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Dessvärre har jag inte en SCART in på projektorn, så det funkar inte för mig dessvärre... Åh, så störande detta är!!

Det är inte SCARTkabel du ska köra mot projektern, utan vad jag ville va att du skulle testa så här:

- koppla från CD boxen SCART dina kablar mot projektorn, som du har det idag
- koppla från CD boxen HDMI till TV'n HDMI, precis som du har det idag

Jag tror att varför du inte får ovan att fungera är att TV'n är inställd som att starta upp i HDMI (gör den det om du sätter på TV'n)? Min TV startar allltid mot SCART eftersom jag har en fullbestyckat SCARTkabel mellan en TELE2 kabelbox och TV'n och jag måste skifta ingång varje gång jag ska se från CD boxen.

Vad jag ville du skulle testa var att sätta en fullbestyckad SCART mellan något annat du har tex från en DVD till TV'n och se om det då är någon skillnad när du startar CD boxen utan att TV'n är på. För mig som kör så är det nämligen inget problem att få bild för troligen känner inte boxen av att HDMI kableln är kopplad till TV'n eftersom den ligger dragen mot SCART

#136

Postad 23 augusti 2011 - 17:55

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Det är ingen som vet om det fungerar med Hauppague HD-PVR och HDfury:s kontakt för att få ut en fungerande komponentsignal i detta fallet?

Tveksam till att man får bygga något som är HDMI till komponent som på något sätt accepterar HDCP, det skulle ju vara ett sätt att kringå kopieringsskyddet. Min gissning är att det är därför som boxen inte har någon komponetutgång, pga att man då kan kopiera i HD kvalité

#137

Postad 23 augusti 2011 - 18:14

echotuva
  • echotuva
  • Lärjunge

  • 287 inlägg
  • 0

Tveksam till att man får bygga något som är HDMI till komponent som på något sätt accepterar HDCP, det skulle ju vara ett sätt att kringå kopieringsskyddet. Min gissning är att det är därför som boxen inte har någon komponetutgång, pga att man då kan kopiera i HD kvalité

Det är ju just det som HDfurys kontakt ska fixa. Men jag vet ingen som har en och har testat.

http://www.hdfury.com/

#138

Postad 23 augusti 2011 - 19:11

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
en sak till jag kom på som jag ser som negativt med boxen...

displayen, kan man sänka ljusstyrkan på den?
har en box i sovrummet me och den lyser upp halva rummet på natten...

#139

Postad 23 augusti 2011 - 19:32

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

En annan intressant sak jag märkt är att Inspelningslistan och Guiden bara visas över SCART om jag ställt in upplösningen 576i; om jag kör högre upplösning över HDMI så visas endast TV-bilden på SCART men inga menyer. Så det blir lite svårnavigerat då!

Stämmer som du säger har precis testat, man måste sätta upplösning till 576i för att få ut menyn till SCART'n. Vet inte om det är några större problem, man har väl enbart SCART'n som ett "sidospår"

#140

Postad 23 augusti 2011 - 20:30

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

någon mer som får upp HDCP-medelande ibland?

I vilka sammanhang? Det kan blinka förbi när jag byter källa på TVn eller stänger av/på den men aldrig om jag inte provocerat fram det, dvs aldrig när jag bara tittar på TV.

en sak till jag kom på som jag ser som negativt med boxen...

displayen, kan man sänka ljusstyrkan på den?
har en box i sovrummet me och den lyser upp halva rummet på natten...


Hehe, påpekade denna tidigt under mitt betatest men sade samtidigt att det går inte att göra alla nöjda. Mitt tips till dig är en tejpbit över displayen. Man behöver ju inte se vilken kanal som är inställd men lämna av/på/inspelningssymbolerna synliga.

SCART - ja du, är rätt imponerad av att boxen ens har en SCART-kontakt. I mitt tycke kunde den gott vara utan en...Det är HD-box, med skarpa fina menyer i HD-upplösning. Köra detta via SCART? Okej, det finns alltid någon som behöver det.

#141

Postad 23 augusti 2011 - 20:45

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Efter en kvälls användande så kan jag säga att jag är mycket nöjd, en väl fungerande box ÄNTLIGEN!

#142

Postad 23 augusti 2011 - 21:01

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0
:) Jag är så här långt nöjd med boxen,har bara den "gamla" hd-boxen att jämföra med men jag tycker nog att det är bättre bild iallafall,en nackdel dock, gigantiska textremsor dom täcker ju 25% av bilden hoppas dom fixar det på nåt sätt,nån av er testpiloter kanske redan har det nämt i feedbacken till CD. En annan sak,C+ action laggar rejält och har gjort så länge boxen gått signalerna är 100% och gröna. Är det utsändningarna (upplever nån annan samma sak?) eller är det nåt i boxen. Tacksam för svar. PS Om man sätter boxen i standby under en pågående inspelning avbryts den då?

#143

Postad 23 augusti 2011 - 21:03

janb
  • janb
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

.. För mig så måste jag byta kanal när TV'n är avstängd eller när TV'n är kopplad mot HDMI-BOX, är TV'n på och inte mot boxen så går det inte att skifta kanal

Är det bara användaren som blir utlåst eller blir det problem för boxen själv att växla kanal vid timerinspelning om box och TV är igång men en annan ingång är vald på TV:n ?

#144

Postad 23 augusti 2011 - 21:15

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Är det bara användaren som blir utlåst eller blir det problem för boxen själv att växla kanal vid timerinspelning om box och TV är igång men en annan ingång är vald på TV:n ?

Bra fråga, har jag inte testat.

#145

Postad 23 augusti 2011 - 21:30

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

:) Jag är så här långt nöjd med boxen,har bara den "gamla" hd-boxen att jämföra med men jag tycker nog att det är bättre bild iallafall,en nackdel dock, gigantiska textremsor dom täcker ju 25% av bilden hoppas dom fixar det på nåt sätt,nån av er testpiloter kanske redan har det nämt i feedbacken till CD. En annan sak,C+ action laggar rejält och har gjort så länge boxen gått signalerna är 100% och gröna. Är det utsändningarna (upplever nån annan samma sak?) eller är det nåt i boxen. Tacksam för svar. PS Om man sätter boxen i standby under en pågående inspelning avbryts den då?

Du har inte ställt HDMI på 1080P tror du, det verkar den inte klara av processormässigt, det hackar.

#146

Postad 23 augusti 2011 - 21:32

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Om man sätter boxen i standby under en pågående inspelning avbryts den då?

Nej, den bryts inte

#147

Postad 23 augusti 2011 - 21:57

yellowmanX
  • yellowmanX
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Några frågor till er som har boxen:
* Om man har pausat/timeshiftat det man tittar på och en inspelning börjar på en annan kanal, vad händer då?
* Om man startar boxen när en inspelning pågår, vad händer då? Funkar det på denna boxen? :)
* Om man byter till en kanal där en inspelning pågår och man spolar tillbaka till början, vad händer när inspelningen är klar?

#148

Postad 23 augusti 2011 - 22:03

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0
Någon som provat denna med SmartWi?

#149

Postad 23 augusti 2011 - 22:19

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0

I vilka sammanhang? Det kan blinka förbi när jag byter källa på TVn eller stänger av/på den men aldrig om jag inte provocerat fram det, dvs aldrig när jag bara tittar på TV.



Hehe, påpekade denna tidigt under mitt betatest men sade samtidigt att det går inte att göra alla nöjda. Mitt tips till dig är en tejpbit över displayen. Man behöver ju inte se vilken kanal som är inställd men lämna av/på/inspelningssymbolerna synliga.


jag har inte kunnat provocera fram den blå rutan, dock visas den någon sekund varje gång jag slår på boxen, har även bytt HDMI-kabeln nu till den som följde med, trodde min var kass på något sätt... kan va att jag kör boxen genom en onkyo 607:a på passthough också...

en funktion att styra ljusstyrkan på displayen vore ju perfekt, men som du sa går inte att göra alla nöjda...

#150

Postad 23 augusti 2011 - 22:26

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Någon som provat denna med SmartWi?

Funkar, stoppade bara i det nya kortet alla boxar funkar än så länge, får väl se när de begränsar kortet efter två veckor.
Boxen funkade med gamla kortet också via smartwi



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.