Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony bannar och låser konton felaktigt

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 juli 2018 - 11:56

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Min son fick ett mail av Sony att hans konto är avstängt i 3 dagar pga hat/dåligt beteende.

Han visade mig en skärmdump på snubben som förmodligen anmält honom och det är då den andre som är otrevlig och enligt min son så hade han enbart svarat med en tumme upp. Oavsett hur fan kan Sony stänga av folk utan förklaring i form av att man får se konversationen som det gäller och vad man har gjort?? Jag betalar ju för tjänsten liksom.

När man sedan googlar detta så verkar det knappast vara något som endast hänt honom utan händer dagligen folk och man vet inte vad man gjort för fel därför Sony inte visar loggen!! 

Det sitter alltså 1 moderator på Sony som kan ta detta beslut utan att visa beviset för den man bannar!! Vafan är det Sovjetunionen eller?

Stämmer detta så blir det övergång till XBOX rakt av, detta typ av beteende är helt vansinnigt, som sagt, har man gjort fel så har man men man måste ju få se beviset.

Finns det någon här som varit med om det eller någon som jobbar på Sony som kan förklara detta helt sjuka agerande av Sony?



#2

Postad 29 juli 2018 - 13:40

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0

Oftast brukar företaget endast banna efter upprepade gånger man varit otrevlig eller på annat sätt betett sig dåligt.

 

Är du helt säker på att din son är ärlig? För att bli bannad från onlinetjänsten är ett ganska så stort övertramp.



#3

Postad 29 juli 2018 - 14:00

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 1

Hej!

Nä det kan ju såklart vara så med, det går inte att läsa loggen nu då den användaren och meddelanden är borta, han tog dock en bild där den som anmält förolämpat honom och vad mer som sagts vet jag ju inte men det som gör mig så j*vla förbannad är att man skickar ut ett standardiserat mail där ingen förklaring eller skärmdump eller dyl finns med för att påvisa va du har begått för fel. Dömd utan försvar eller bevis liksom...



#4

Postad 29 juli 2018 - 14:58

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Jag är förvånad över att man faktiskt kan bli avstängd av att en enskild användare rapporterar en och att det går så snabbt? Det borde ju hända hela tiden att folk rapporterar och borde väl finnas någon form av handläggningstid eller process kan man tycka. Det känns ju inte som att de skulle stänga av helt utan anledning heller.

 

Om man är missnöjd med hur man blir behandlad ska man rösta med plånboken. Vet inte om du har kontaktat dem och krävt svar? Men det kan du ju säga till dem i så fall.



#5

Postad 29 juli 2018 - 16:15

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Det kan vara en algoritm som ligger bakom. Både Youtube och Quora har algoritmer som ibland är lite väl aggressiva. Är det så brukar det vara att man måste överklaga och först då kommer en faktisk människa att titta på ärendet.



#6

Postad 29 juli 2018 - 17:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

Har inte heller hört om låst konto pga kommentarer osv.

 

Troligtvis triggas det av vissa ord, som kanske har varit mindre väl valda? ;)

 

edit: Eller ett tekniskt fel då.


Redigerat av Ageve, 29 juli 2018 - 17:35.


#7

Postad 30 juli 2018 - 07:18

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0

en gång är ingen gång, men om någon drar på sig flertalet anmälningar åker man väl på automatisk ban en kort tid ( brukar vara så i alla fall ). Som Mdag säger så lär man överklaga för att någon människa ska kolla på det.

 

Folk brukar väl inte vara så "oskyldiga" som de säger när man börjar gräva i det hela heller ;)



#8

Postad 30 juli 2018 - 16:24

Unregisteredfb73b351
  • Unregisteredfb73b351
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 1

En gång är ingen gång  B)  B)  B)  B)  B)

en gång är ingen gång, men om någon drar på sig flertalet anmälningar åker man väl på automatisk ban en kort tid ( brukar vara så i alla fall ). Som Mdag säger så lär man överklaga för att någon människa ska kolla på det.

 

Folk brukar väl inte vara så "oskyldiga" som de säger när man börjar gräva i det hela heller ;)



#9

Postad 31 juli 2018 - 05:35

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0

En gång är ingen gång  B)  B)  B)  B)  B)

 

det jag menade var att de flesta autoban-historier inte reagerar på första anmälningen/ordet på länge :D



#10

Postad 31 juli 2018 - 16:39

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Jag ringde supporten och förklarade problemet men killen svarade att dom har den makten att stänga ner konton utan att behöva påvisa felet/brottet du har begått. Det står i deras avtals villkor var förklaringen. Allt går via kontor i london tyckte jag han sa där man tar beslut om avstängning alt permanent banned.

Jag förklarade det orimliga i att bli dömd för ett brott utan att den som dömmer lägger fram beviset, i det här fallet då iform av hans text logg, framför allt då kanske så att barnen lär sig en läxa och får se vilket ord/mening som fastnade i fällan och kan dra lärdom av det, känner inte till någon som fått en P-bot eller fortkörningsböter tex där utfärdaren av böter inte behöver påvisa hur fort du kört och vart eller din felparkering, och eftersom man betalar för tjänsten till Sony och du blir avstängd så är det ju indirekt en kostnad i form av böter också, då ditt abonnemang löper på under avstängningsperioden. Han på supporten höll med om att det inte var ett bra system men sa att han kan ju inte göra något åt det och det har jag full förståelse för så det är bara att gilla läget.

Sony sjönk rätt ner till botten och kommer tänka mig för både 1 och 2 gånger då det kommer till framtida investeringar om jag har andra alternativ bredvid Sony då jag anser att detta är rena kommunist metoder.

Kanske låter löjligt att gå igång på detta men det handlar ju också om att det är väl en kostnads besparing för dom att dela ut dessa straff utan att behöva återkoppla till den drabbade med mer en ett standardiserat mail så ännu mer pengar in åt dom...



#11

Postad 31 juli 2018 - 16:42

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Jag ringde supporten och förklarade problemet men killen svarade att dom har den makten att stänga ner konton utan att behöva påvisa felet/brottet du har begått. Det står i deras avtals villkor var förklaringen. Allt går via kontor i london tyckte jag han sa där man tar beslut om avstängning alt permanent banned.

Jag förklarade det orimliga i att bli dömd för ett brott utan att den som dömmer lägger fram beviset, i det här fallet då iform av hans text logg, framför allt då kanske så att barnen lär sig en läxa och får se vilket ord/mening som fastnade i fällan och kan dra lärdom av det, känner inte till någon som fått en P-bot eller fortkörningsböter tex där utfärdaren av böter inte behöver påvisa hur fort du kört och vart eller din felparkering, och eftersom man betalar för tjänsten till Sony och du blir avstängd så är det ju indirekt en kostnad i form av böter också, då ditt abonnemang löper på under avstängningsperioden. Han på supporten höll med om att det inte var ett bra system men sa att han kan ju inte göra något åt det och det har jag full förståelse för så det är bara att gilla läget.

Sony sjönk rätt ner till botten och kommer tänka mig för både 1 och 2 gånger då det kommer till framtida investeringar om jag har andra alternativ bredvid Sony då jag anser att detta är rena kommunist metoder.

Kanske låter löjligt att gå igång på detta men det handlar ju också om att det är väl en kostnads besparing för dom att dela ut dessa straff utan att behöva återkoppla till den drabbade med mer en ett standardiserat mail så ännu mer pengar in åt dom...

Borde du inte reagerat på detta innan du godkände deras avtal??



#12

Postad 31 juli 2018 - 16:50

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 3

Borde du inte reagerat på detta innan du godkände deras avtal??

 

I stort sett alla tjänster har såna avtal att de när som helst kan stänga ner konton utan att förklara varför. Så i så fall kan man inte registrera sig till nåt.

 

Men att man "kan" och att man sedan "gör" är två olika saker. Det vet man inte förrän en eventuell incident sker. Vi kan stänga av utan förklaring här också, men oftast förklarar vi såklart.



#13

Postad 31 juli 2018 - 17:01

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

I stort sett alla tjänster har såna avtal att de när som helst kan stänga ner konton utan att förklara varför. Så i så fall kan man inte registrera sig till nåt.

 

Men att man "kan" och att man sedan "gör" är två olika saker. Det vet man inte förrän en eventuell incident sker. Vi kan stänga av utan förklaring här också, men oftast förklarar vi såklart.

 

Hur du än vänder på det har du godkänt avtalet. Om ingen godkänner den typen av avtal kommer de försvinna.



#14

Postad 31 juli 2018 - 18:24

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Ja men 99,9 % av kunderna klickar bara vidare utan att läsa igenom avtal, får aldrig sina konton avstängda och märker aldrig av klausulen. Så såna avtal kommer fortsätta existera för det är i praktiken inget problem mer än för ett fåtal. Inte som att såna här trådar kommer upp varje dag (eller decennium) om man säger så.



#15

Postad 31 juli 2018 - 18:36

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Att man inte läst vad avtalet man ingått är knappast en gångbar ursäkt.

Gnäll inte när motparten använder något som ingår i ingånget avtal.

IMHO skyll dig själv.



#16

Postad 31 juli 2018 - 18:43

muraren
  • muraren
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 1
Släng skiten åt **** o köp ett xbox till grabben😆.

#17

Postad 31 juli 2018 - 18:51

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Läser man på reddit så är det inte helt ovanligt vad det verkar. Att ringa Sony även i London är ingen idé tydligen. Folk verkar ganska klara med att deras support är usel. Jag har ingen egen erfarenhet men det är så det skrivs. Var glad att han inte blev permanent bannad. Då försvinner alla digitala spel som köpts på kontot och ni får inte en spänn tillbaka

#18

Postad 31 juli 2018 - 20:12

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 1

Att man inte läst vad avtalet man ingått är knappast en gångbar ursäkt.
Gnäll inte när motparten använder något som ingår i ingånget avtal.
IMHO skyll dig själv.

Det är ju alltid tvingade att acceptera avtal för att använda produkter. I nio av tio avtal för mjukvara, forumregler, konto-registreringar etcetera står det formuleringar som känns oskäliga. Skulle detta drivas juridiskt och man var intresserad av att bränna några miljoner i rättegångskostnader, skulle det nog inte vara omöjligt att vinna en tvist kring detta i rätten.
Det som står i ett avtal är faktiskt inte alltid det som gäller i slutänden. Det kan finnas liknande prejudicerande fall som eventuellt kan ge en indikaton på huruvida detta är skäligt eller inte.

Jag vill för övrigt minnas att "bara klicka på en knapp" inte likställs med att "signera" ett avtal. Så länge det inte är relevant signerat är det egentligen inte ett giltigt avtal. Men det kanske finns formuleringar som företag använder för att kringå detta nuförtiden.

Menar du på allvar att du bara accepterar avtal, du känner dig okej med?
Det går ju inte leva ett normalt liv om man inte bara "kryssar i" och accepterar.
Man är ju tvungen att ta eventuella problem när de kommer istället.
Då är det väl rimligt att göra som trådskaparen, tycker jag. Börja med att gnälla direkt hos Sony och sedan ge dem dålig publicitet genom att belysa Sonys "ruttenhet" offentligt.
Bra gjort tycker jag!

Redigerat av hampestampe, 31 juli 2018 - 20:13.


#19

Postad 31 juli 2018 - 20:18

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Menar på allvar att jag bara accepterar avtal som jag är ok med.

Dock är värderingen olika från fall till fall.



#20

Postad 31 juli 2018 - 20:34

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Menar på allvar att jag bara accepterar avtal som jag är ok med.
Dock är värderingen olika från fall till fall.


Okej, finns ingen anledning för mig att ifrågasätta det, men det lär vara ganska ovanligt, alternativt har du hög tolerans för vad du i praktiken kan acceptera.

För övrigt lite lättläst om avtal och dess eventuella ogiltlighet.
https://www.magasine...orimliga-avtal/

#21

Postad 01 augusti 2018 - 06:47

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 1

med tanke på jargongerna i de flesta online spel och åldern på de som spelar ( uppskattat efter röst ), tycker jag det bannas för lite :) 



#22

Postad 01 augusti 2018 - 11:11

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Att man inte läst vad avtalet man ingått är knappast en gångbar ursäkt.

Gnäll inte när motparten använder något som ingår i ingånget avtal.

IMHO skyll dig själv.

 

Jag syftar inte på att det är en ursäkt, bara anledningen till varför reaktionen kommer efteråt och inte innan, samt varför avtalen inte kommer försvinna.



#23

Postad 02 augusti 2018 - 10:31

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Borde du inte reagerat på detta innan du godkände deras avtal??

Kanske jag bordit men det hade nog inte påverkat iallafall eftersom vi gillar att spela så vad för val har man, sitter i knät på Sony liksom. Jag säger återigen att min son kanske inte är oskyldig eller att dom inte ska stänga av spelare om man har en anledning utan som sagt om du får en dom på dig med ett utdelat straff så kanske du vill veta vad du har gjort, inte få ett mass mail där det står att du har brutit mot deras regler. Om man applicerar detta i andra sammanhang i samhället så blir det ganska obehagligt, men nu gällde det tv-spel så... 



#24

Postad 03 augusti 2018 - 12:56

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Läser man på reddit så är det inte helt ovanligt vad det verkar. Att ringa Sony även i London är ingen idé tydligen. Folk verkar ganska klara med att deras support är usel. Jag har ingen egen erfarenhet men det är så det skrivs. Var glad att han inte blev permanent bannad. Då försvinner alla digitala spel som köpts på kontot och ni får inte en spänn tillbaka

Är du seriös?? Menar du att om jag blir permanent bannad från online spel så tar Sony också ifrån mig spel som jag köpt digitalt och kommer inte åt dom något mer?



#25

Postad 03 augusti 2018 - 13:11

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Är du seriös?? Menar du att om jag blir permanent bannad från online spel så tar Sony också ifrån mig spel som jag köpt digitalt och kommer inte åt dom något mer?

Detta är inget nytt eller konstigt, ta bara ett gammalt spel som Counter Strike eller egentligen vilka spel som helst via Steam tex.

 

Blir du VAC-bannad i något av deras spel så blir spelet otillgängligt för dig.



#26

Postad 03 augusti 2018 - 13:29

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Detta är inget nytt eller konstigt, ta bara ett gammalt spel som Counter Strike eller egentligen vilka spel som helst via Steam tex.

 

Blir du VAC-bannad i något av deras spel så blir spelet otillgängligt för dig.

Men ursäkta min stupidity, men om jag tex blir bannad perm ifrån BF1, gäller det inte bara multiplayer läget då? Jag äger ju spelet så måste väl ändå kunna köra SP? Haha, börjar bli riktigt orolig nu, köper ju allt digitalt.



#27

Postad 03 augusti 2018 - 13:38

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 4

Se till att du (eller användaren) sköter sig så slipper du oroa dig...



#28

Postad 03 augusti 2018 - 13:41

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Men ursäkta min stupidity, men om jag tex blir bannad perm ifrån BF1, gäller det inte bara multiplayer läget då? Jag äger ju spelet så måste väl ändå kunna köra SP? Haha, börjar bli riktigt orolig nu, köper ju allt digitalt.

Såvitt jag vet är det bara multiplayer som drabbas, men det kanske kan finnas andra spel/tillverkare som stänger av allt.

 

Så här ser tex Steams regler ut: https://support.stea...-5691&l=swedish

 

Och så här ser det ut vad gäller Sony, i det fallet kan hela PSN-kontot upphöra i värsta fall.

https://www.playstat...s-and-accounts/

 

"Uteslutningar är permanenta och kan inte hävas.

  • Uteslutning/avstängning av system 

Om ett PlayStation-system blir uteslutet eller avstängt går det inte att logga in på PlayStation Network från något lokalt användarkonto på systemet. Det innebär att du inte kan använda systemet för onlinespel via PlayStation Network, för att handla i PlayStation Store eller för hantering av PSN-konton. Enskilda konton kan användas till att få åtkomst till PlayStation Network från andra PlayStation-system, förutsatt att kontona inte har uteslutits eller stängts av.

  • Uteslutning/avstängning av konton 

En kontospecifik uteslutning eller avstängning av ett konto innebär att du inte kan använda det kontot till att logga in på PlayStation Network från något PlayStation-system eller någon annan enhet.

 

Om ditt konto blir uteslutet får du inte längre tillgång till material, prenumerationer eller trophies som är associerade med kontot. Du får inte tillbaka några pengar för material eller prenumerationer som är aktiva vid tiden för uteslutningen. Det här är i enlighet med tjänstevillkoren för SEN.

Om din konsol blir utesluten kan du fortfarande komma åt ditt konto, ditt material och dina prenumerationstjänster från andra system, förutsatt att inte även ditt konto är uteslutet."


Redigerat av masse70, 03 augusti 2018 - 13:45.


#29

Postad 04 augusti 2018 - 11:07

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 3
Man ska ju dock komma ihåg att i de fall bestämmelser strider mot svensk konsumenträtt så är de ogiltiga oavsett man har accepterat eller ej. Har mycket svårt att tro att förlust av allt kopplat till ett konto skulle hålla vid rättslig prövning. Sen lär man ju behöva bråka en del innan man får igenom sin rätt dock. Att man förlorar tillgång till online mp skulle nog kunna hålla dock.

#30

Postad 06 augusti 2018 - 08:10

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 1

Man kan ju tycka att en så stor tjänst att det borde vara prövat någon gång tidigare inom EU tex?



#31

Postad 06 augusti 2018 - 12:53

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 2
Tror att de flesta som eventuellt får problem helt enkelt inte orkar bråka för att få saken prövad. Sen brukar många issues i liknande frågor lösas via uppgörelser som inkluderar att man håller käften om man blir kompenserad.

#32

Postad 07 augusti 2018 - 19:37

merry
  • merry
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 1

Nä men så kändes det ju, jag mot Sony liksom..sedan så tycker jag att det är bra att man blir avstängd om man beter sig på ett olämpligt sätt mot andra, MEN.. fortfarande tycker jag att det är helt sinnessjukt att dom får göra det när du inte på något sätt blir delgiven beviset på vad du har gjort! Dom har ju tillgång till loggen så en skärmdump med texten understruken är väl inte för mycket begärt om dom klipper av rätt av och du sitter där som ett fån och inte längre kommer åt dins grejer som du pröjsat för. Vet inte om Xbox (Microsoft) använder samma tillväga gångsätt men om inte så ligger dom ju bra till vid konsol byte enbart pga detta.



#33

Postad 08 augusti 2018 - 07:12

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0

Nä men så kändes det ju, jag mot Sony liksom..sedan så tycker jag att det är bra att man blir avstängd om man beter sig på ett olämpligt sätt mot andra, MEN.. fortfarande tycker jag att det är helt sinnessjukt att dom får göra det när du inte på något sätt blir delgiven beviset på vad du har gjort! Dom har ju tillgång till loggen så en skärmdump med texten understruken är väl inte för mycket begärt om dom klipper av rätt av och du sitter där som ett fån och inte längre kommer åt dins grejer som du pröjsat för. Vet inte om Xbox (Microsoft) använder samma tillväga gångsätt men om inte så ligger dom ju bra till vid konsol byte enbart pga detta.

De har nog liknande regler. Håller med om att det borde delges anledning till ban i alla fall.



#34

Postad 09 augusti 2018 - 14:14

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 1

Sen brukar många issues i liknande frågor lösas via uppgörelser som inkluderar att man håller käften om man blir kompenserad.

 

Mmm fast jag tror faktiskt inte det då sony verkar ha en benhård policy att aldrig ändra på en ban men att man inte orkar förstår jag, hade jag själv aldrig mäktat med men det finns ju alltid någon rättshaverist där ute tycker man...

 

Ett tips är i alla fall att sätta kontot som spel handlas på som ditt primära konto om det ej är gjort, då kan man ju i alla fall spela SP spelen som är köpta även om kontot skulle bannas...


Redigerat av Johan_i_burken, 09 augusti 2018 - 14:16.


#35

Postad 09 augusti 2018 - 18:02

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0
Om Sony skulle riskera ett prejudicerande fall som skulle vara negativt för bolaget så garanterar jag att de skulle fixa en uppgörelse md den enskilde individen.

Huruvida det är vanligt eller inte avseende Sony vet jag inte men generellt sett hanterar bolag risken för att förlora ett prejudicerande fall på det sättet.

Redigerat av Unregistered32f0b602, 09 augusti 2018 - 18:03.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.