Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2338 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#1801

Postad 21 april 2022 - 19:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Ser inte ens ut som om det är samma montering på alla M15 :blink:

 

Fast filtret gör väl förstås att det inte spelar någon roll. Det kunde säkert lika gärna suttit på baksidan ;)

 

:lol:



#1802

Postad 22 april 2022 - 18:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Var det inte Sheraton mässan IS hade ett eget "hotellrum" man fick gå upp och lyssna på?

De hade svårt för en Queen-låt som lät rent ut sagt för djävligt.



#1803

Postad 22 april 2022 - 19:54

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Var det inte Sheraton mässan IS hade ett eget "hotellrum" man fick gå upp och lyssna på?
De hade svårt för en Queen-låt som lät rent ut sagt för djävligt.

Om det stämmer så rimmar det med mina minnen. Jag o frugan fick inte alls höra något annat än ABBA. FULLSTÄNDIGT oengegerande och miserabelt. Fick inte gå nära produkterna.

Redigerat av PML73, 22 april 2022 - 19:55.


#1804

Postad 02 maj 2022 - 19:27

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Hej, fantastiska delningsfilter som löser fasproblem som tydligen de flesta eller alla andra högtalartillverkare lider av.

Hej.
Fasproblem? Vad menar du här? Reaktanser som fasvinkel och impedans? Som i övrigt endast kan märkas av som tungdrivet samt icke frekvensrakt (eller menas det fasfel i delningen/överlappningen mellan elementen?) (Kan kanske påverka stereobilden).
Finns det polardiagram och frekvensgång uppmätt (givetvis det vanliga drivet med låg utgångsimpedans och mycket negativ feedback i eko"fri" kammare), reaktanser, THD/IMD/störningar vid olika effektpådrag och frekvenser så borde ju allt vara utforskat och känt.

Redigerat av Isaac, 02 maj 2022 - 19:36.


#1805

Postad 02 maj 2022 - 19:45

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 2
Kan bli svårt att få svar på ett inlägg från 2016, från en avregistrerad användare tror jag.

#1806

Postad 02 maj 2022 - 19:52

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Kan bli svårt att få svar på ett inlägg från 2016, från en avregistrerad användare tror jag.

Delvis, men man vet aldrig. bland tvinnade digitalkablar och högtalarterminaler så tyckte jag nog första inläggets påståenden var mest intressanta...

Redigerat av Isaac, 02 maj 2022 - 20:04.


#1807

Postad 02 maj 2022 - 21:01

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Det diskuteras mycket om bluff och båg i denna tråden, visst företaget verkar vara bluff men det gör ju inte TS påståenden mindre relevanta som en frågeställning som kunde diskuterats vidare istället för pajkastning.

Diskussionen kunde istället ha rört sig inom hur mycket och vad en filteruppgradering tillför till olika högtalare. Intelligent Sound är knappast ensamma om det påståendet, QLN har tex en serie där endast uppgraderat filter sägs ge oerhört lyft och priset tiodubblas.

Någon som har en kommentar om det?

Redigerat av Isaac, 02 maj 2022 - 21:08.


#1808

Postad 02 maj 2022 - 21:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Någon som har en kommentar om det?

 

Det har nämnts i tråden. Filtret är en viktig del av konstruktionen, och det går att förbättra dåliga högtalare med enbart filtermod, men man kommer inte längre än att resten av konstruktionen sätter gränsen för prestandan. Det kan vara ett intressant ämne för en annan tråd, men diskussionen här handlar mer om IS och deras produkter.

 

De mäter ingen av de parametrar du nämner, utan har istället tagit fram en egen mätmetod, som mäter "som två öron lyssnar i rummet". Någon teknisk information om denna mätutrustning finns inte. De visar inte heller några siffror som fåtts fram med hjälp utav den.

 

Vad som är "bluff och båg" är upp till var och en att avgöra utifrån den information som finns tillgänglig. ;)

 

Jag tycker personligen att t ex Audioquest är värre än IS, men kanske inte lika roliga. ;)

 

Wind RCA, 37700kr för 2 meter:

https://www.hifiklub...el/aqwindin2,0/

 

Air-Tube-isoleringen i FEP (Flour-Polymer) skapar optimala elektriska förhållanden för PSS-ledarna. 6-lagers NDS-skärmning mot RF-störningar, 72-volts DBS-system (Dielectric-Bias System) och kontakter i extra ren, silverpläterad koppar (Hanging-Silver) är bara några av de läckra detaljerna.

 

Problemet?

 

Den är mycket sämre än en billig standardkabel:

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-05-02 kl. 22.58.16.png   168,43K   5 Antal nerladdningar

 

https://www.audiosci...e-review.17065/

 

edit: Störningen är på -100dB dvs det är inte hörbart, dvs ingen kund kommer att klaga (om de inte läser på forum).  ;)


Redigerat av Ageve, 02 maj 2022 - 22:21.


#1809

Postad 03 maj 2022 - 15:00

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 1

Det har nämnts i tråden. Filtret är en viktig del av konstruktionen, och det går att förbättra dåliga högtalare med enbart filtermod, men man kommer inte längre än att resten av konstruktionen sätter gränsen för prestandan. Det kan vara ett intressant ämne för en annan tråd, men diskussionen här handlar mer om IS och deras produkter.

De mäter ingen av de parametrar du nämner, utan har istället tagit fram en egen mätmetod, som mäter "som två öron lyssnar i rummet". Någon teknisk information om denna mätutrustning finns inte. De visar inte heller några siffror som fåtts fram med hjälp utav den.

Vad som är "bluff och båg" är upp till var och en att avgöra utifrån den information som finns tillgänglig. ;)

Jag tycker personligen att t ex Audioquest är värre än IS, men kanske inte lika roliga. ;)

Wind RCA, 37700kr för 2 meter:
https://www.hifiklub...el/aqwindin2,0/

Air-Tube-isoleringen i FEP (Flour-Polymer) skapar optimala elektriska förhållanden för PSS-ledarna. 6-lagers NDS-skärmning mot RF-störningar, 72-volts DBS-system (Dielectric-Bias System) och kontakter i extra ren, silverpläterad koppar (Hanging-Silver) är bara några av de läckra detaljerna.

Problemet?

Den är mycket sämre än en billig standardkabel:
Skärmavbild 2022-05-02 kl. 22.58.16.png

https://www.audiosci...e-review.17065/

edit: Störningen är på -100dB dvs det är inte hörbart, dvs ingen kund kommer att klaga (om de inte läser på forum). ;)

Håller med i ovanstående. Frågan är väl hur mycket Intelligent Sounds "uppgraderade" filter tillför och om någon har sett filtret? Vet att dom frågeställningarna varit uppe tidigare i tråden, synd att "bluff"företaget inte tillhandahåller någon information.

Tyvärr är dessa bluff-företag allt för vanliga inom industrin (placebo och felaktiga teorier är ju något oerhört starkt och man har ju själv ibland verkligen blivit lurad) antingen tror man sig höra något eller så hör man något som är konkret men som beror av något helt annat än det man blivit inlurad. Det värsta är ju när företag/personer medvetet vet att dom bär på osanningar men ändå vill lura ovetande människor.

All bluff och båg har ju blivit än mer uppmärksammat inte minst tack vore Amir på Audio Science Review som slår hål på många sega myter och bluffmakeri.👍🏻

lakritssnöre duger fint:
https://youtu.be/bHw_Te6IbUI
Bluffprodukt:
https://youtu.be/0yN0cy7zvGA

Redigerat av Isaac, 03 maj 2022 - 15:09.


#1810

Postad 04 maj 2022 - 07:09

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Det har postats bilder på filtret i den här tråden så delningsfiltret existerar :) 



#1811

Postad 04 maj 2022 - 14:01

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Det har postats bilder på filtret i den här tråden så delningsfiltret existerar :)

 

Men på de bilderna är det ju ingjutet i grus och nedstoppat i en matlåda... :P



#1812

Postad 07 maj 2022 - 21:59

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 2

Men på de bilderna är det ju ingjutet i grus och nedstoppat i en matlåda... :P


Kanske för att man ska kunna höra varje dammkorn i inspelning...

#1813

Postad 11 maj 2022 - 13:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

edit: Jaha, ännu en spambot...


Redigerat av Ageve, 12 maj 2022 - 13:07.


#1814

Postad 14 maj 2022 - 16:16

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Finns en del intressanta grejer på Youtube där man kollar på vad man faktiskt får för pengarna i form av komponentkvalitet, objektiv återgivningskvalitet (uppmätt) och hur man kan förbättra sin befintliga högtalare.
Egentligen handlade väl denna tråden ursprungligen om just detta? Vad är Intelligent Sound?
Kan det helt enkelt vara så att denna intelligenta ljudmakare helt enkelt bara gör vad alla andra gör, nämligen att ta omotiverat mycket betalt för uppdateringar som egentligen kostar dem väldigt lite? Finns åtskilliga analyser som visar mycket små akustiska skillnader mellan högtalare till extremt olika pris. Och genomgående visar dessa en närmast obefintlig korrelation komponentkvalitet / konsumentpris.

Låter Intelligent Sound bra? Låter de lika bra eller bättre än prismässigt jämförbara konkurrenter. Isf. är de varken mindre eller större kålsupare än konkurrensen. :)

Vill förresten tillägga att jag tror nämnda youtube och andra kunskapskällor är lite av orsaken till den tynande tillvaron på forum som dessa. Det är helt enkelt jävligt svårt nuförtiden att få lov att vara ens en liten j*vla gnutta besserwisser… ;) Kort sagt, ett manligt behov som numera saknar nödvändiga ventiler… :)

Redigerat av laddie15, 14 maj 2022 - 16:35.


#1815

Postad 14 maj 2022 - 18:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Vill förresten tillägga att jag tror nämnda youtube och andra kunskapskällor är lite av orsaken till den tynande tillvaron på forum som dessa. Det är helt enkelt jävligt svårt nuförtiden att få lov att vara ens en liten j*vla gnutta besserwisser… ;) Kort sagt, ett manligt behov som numera saknar nödvändiga ventiler… :)

 

Ja, om det är personen jag tror att du menar (vill inte göra reklam för honom), så är det ett bra exempel på en besserwisser. Det finns ett flertal exempel där han har försämrat högtalarna han moddar (rent objektivt då, en del kan ju föredra förändringen). Det finns bland annat en kul tråd där han diskuterar med Andrew Jones (Han förstår inte att Andrew gör sig rolig över hans bristande kunskaper).

 

Mätningarna han visar är bristfälliga, snällt uttryckt (massor av smoothing, mätt i ett fåtal vinklar, ingen mätning av distorsion före och efter mod trots att han ändrar delningsfrekvens osv).

 

Han sprider "kunskap" på nästan samma nivå som IS mfl. Kabellyftare gör enorm skillnad, alla kan höra skillnad på kablar, högtalarkontakter förstör ljudet, vissa motstånd (resistorer) låter mycket sämre än andra, men det går inte att mäta, osv... Har försökt diskutera med honom i kommentarsfältet, men det är inte lönt. ;)

 

Sen har vi ju alla Youtube-kanaler där man kan "lyssna" på diverse högtalare. De ställer upp de i fina lyssningsrum och visar sina dyra mikrofoner osv. Humor är det ju, men likväl sitter folk där och beskriver hur bra det låter i deras 200-kronors hörlurar.

 

Det finns såklart seriösa Youtubers med. Problemet är ju att de oseriösa ofta drar till sig de med bristande kunskaper, dvs de som kanske vill eller borde lära sig.


Redigerat av Ageve, 14 maj 2022 - 18:30.


#1816

Postad 14 maj 2022 - 18:28

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
GR-research.

#1817

Postad 14 maj 2022 - 18:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Ja, precis som jag trodde.

 

Fast han tar iaf inte 100 000 kr för sina moddar. ;) 


Redigerat av Ageve, 14 maj 2022 - 18:50.


#1818

Postad 14 maj 2022 - 19:02

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Ingen aning om vem denne Andrew Jones är, eller vem som möjligen driver med vem…

Tror jag på att stålmuttrar i högtalarterminalerna är katastrof? Inte en sekund. :)

#1819

Postad 14 maj 2022 - 19:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Ingen aning om vem denne Andrew Jones är, eller vem som möjligen driver med vem…

 

Högtalarkonstruktör som har jobbat för KEF, Infinity, TAD och Pioneer mfl (edit: och senast Elac).

 

https://www.soundand...er-andrew-jones


Redigerat av Ageve, 14 maj 2022 - 19:31.


#1820

Postad 14 maj 2022 - 20:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Lite lustigt. Kef och Tad/Pioneer lovordas ju av GR.
Notoriskt trista högtalare i mina öron. Detta medan Dynaudio sågas ganska friskt. Och det är här det blir intressant. Tex. Special 40 som jag finner rätt makalös visar sig just ha rätt mediokra komponenter. Så vad är det då alltså man tar betalt för, och vad gör dem så bra?

Och det är detta som är min poäng. Är tex. Intelligent Audio en lyckad och rentav prisvärd uppdatering av sin ”donator” eller inte?

#1821

Postad 15 maj 2022 - 01:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Detta medan Dynaudio sågas ganska friskt. Och det är här det blir intressant. Tex. Special 40 som jag finner rätt makalös visar sig just ha rätt mediokra komponenter. Så vad är det då alltså man tar betalt för, och vad gör dem så bra?

 

De diskuteras här:

https://www.audiosci...l-40-wtf.22133/

 

Kort sammanfattat har han jämnat ut frekvensgången on-axis lite, med sämre off-axis som följd. Det syns t om på hans bristfälliga mätningar (med massor av smoothing).

 

En kommentar i tråden:

 

Everyone experienced with crossover tuning knows that similar should be avoided as his loudspeaker will have a sound power peak at the middle of the presence region where most loudspeakers have rather a dip (also many monitors on which a lot of music was mastered with) and sound quite tiring unless listened in the close nearfield.

 

Hans mätningar på elementen var för sig har visat sig felaktiga vid flera tillfällen med, så de skulle jag inte lita på heller.

 

Angående paralleller med IS, så har de (som sagt) förhoppningsvis* förbättrat Proson-modellerna och Kina OEM med sitt nya filter, men filtret är bara en del av konstruktionen. En bra konstruktion kan stå eller falla på filtret, men ett filter kan inte göra en i övrigt dålig högtalare bra.

 

* Ingen vet hur deras filter ser ut. Det kan vara Proson original med lim, eller ett revolutionerande superfilter från ett norskt lab. ;)



#1822

Postad 15 maj 2022 - 20:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Lite lustigt. Kef och Tad/Pioneer lovordas ju av GR.
Notoriskt trista högtalare i mina öron. 

Tycker du att TAD reference one är trista?



#1823

Postad 17 maj 2022 - 11:29

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 1
Det är skillnad på HIFI-mystik och faktabaserad HIFI. Vi har t.ex. många som gillar "rörljud" och har icke objektiva åsikter kring detta ljud. Sedan har vi den andra gruppen som baserar deras hörintryck på mätningar, fakta och logiska förklaringar baserat på kunskap. Där har dom tagit reda på vad det är för ljud dom gillar enligt mätningar. Tex har Nelson Pass utvecklat en singel ended, softclipping, mera strömstyrd transistorförstärkare utan global feedback och hög utgångångsimpedans som ljudmässigt är identisk med många rörförstärkares ljudkaraktär, inte minst när det kommer till dess interaktion med vissa högtalare och där utgångsimpedansen också är den viktigaste parametern.

Min poäng är att om det är något man kan höra så är det också något som man kan mäta, känner man till hur hörseln fungerar samt dess hörseltrösklar så kan man härleda vad i en mätning man kan höra och inte höra. Ingen mystik eller påhittade förklaringar behövs.

Redigerat av Isaac, 17 maj 2022 - 11:35.


#1824

Postad 17 maj 2022 - 14:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 2

IS har ännu en ny modell - Den kinesiska PA-högtalaren WSING/Wansing/Sanway M4.

 

https://m.made-in-ch...-875121575.html

https://www.wax-pro....d/5ca9c3eaf1375

https://www.china-sa...-pd6823779.html

 

Pris: 150 dollar / st för passiv modell (450 dollar för aktiv).

 

Bifogad fil  Full-Range-PA-Speaker-Monitor-Loudspeaker-M4.jpeg   52,09K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-05-17 kl. 16.46.27.png   417,42K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-05-17 kl. 16.01.33.png   368,85K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-05-17 kl. 15.04.07.png   546,15K   0 Antal nerladdningar

 

De fick slut på grus, så här kan man äntligen se en av komponenterna i det hemliga delningsfiltret.

 

Inte oväntat en helt vanlig spole.

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-05-17 kl. 15.02.17.png   231,35K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-05-17 kl. 15.06.52.png   104,03K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-05-17 kl. 15.38.05.png   188,48K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 17 maj 2022 - 15:51.


#1825

Postad 17 maj 2022 - 20:31

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 1

Wow! De har uppgraderat från hämtmatlådor till riktiga apparatlådor! Borde ge det magiska delningsfiltret ytterligare en skjuts. ;)



#1826

Postad 17 maj 2022 - 21:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Wow! De har uppgraderat från hämtmatlådor till riktiga apparatlådor! Borde ge det magiska delningsfiltret ytterligare en skjuts. ;)

 

Japp, ännu ett färgschema på kablarna till filtret med. De gillar nog variation på det norska labbet.

 

20cm med färgglad snikkabel före skarven till superkabeln Silk verkar ok iaf. ;)

 

Notera att de aldrig visade några bilder på IS-filter till de små Monitor 4e. Det hade iofs inte fått plats i lådan heller.



#1827

Postad 17 maj 2022 - 22:55

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 2
Ett mystiskt LCR filter som t.o.m. kan få en potatis att spela high end så länge digitalkablarna är rätt tvinnade.

Redigerat av Isaac, 17 maj 2022 - 22:59.


#1828

Postad 21 maj 2022 - 17:20

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Tycker du att TAD reference one är trista?

Skall villigt erkänna att jag inte kan de olika modellerna. Men jag förmodar att vi pratar om de extremt fina konstruktionerna med ”koncentrisk” uppbyggnad av elementen likt Cabasse eller Devialet?
Jag har hört både en golv och en stativmodell av dessa på mässor vid ett par tillfällen och de har då lämnat mig kall. Och på samma sätt har jag upplevt de Kefmodeller som demonstrerats. En slump, eller en designidé som inte verkar tilltala mig? Eller kanske bara misslyckat mässljud? Ingen aning. Jag älskar dock deras kompromisslösa design.

#1829

Postad 23 maj 2022 - 13:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

IS säljer ett par Svalander P400 monoblock på sin hemsida.

 

Den switchade trafon sitter på snedden, IS "signalkablarna" är tejpade fast, och strömbrytaren sitter med eltejp, *men* de har Rhodiumpläterade högtalarkontakter. ;)

 

https://intelligents...-hardwire-p400/

 

Bifogad fil  img_20211124_184423-01.jpeg   75,78K   0 Antal nerladdningar

 

Bilder från ett IS-galleri:

Bifogad fil  svalander_p400steg.jpeg   112,15K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  hq.jpeg   140,44K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 23 maj 2022 - 13:55.


#1830

Postad 23 maj 2022 - 14:19

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

:huh:  :blink:  :wacko:  :unsure:  :angry:  :D



#1831

Postad 23 maj 2022 - 14:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Den finns för inbyggnad med om du vill spara lite pengar. Bara 15000kr. ;)

 

https://intelligents...-for-inbyggnad/

 

Nätdelen ser ut som en laptop-laddare. ;)

 

Bifogad fil  img_20211124_184159-01.jpeg   99,77K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 23 maj 2022 - 15:06.


#1832

Postad 23 maj 2022 - 15:57

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 2
Jag tycker de är kul att dom kallar de fyndhörna🤣🤣🤣
Känns inte riktigt som dom har något alls på sin sida som är ett fynd.

#1833

Postad 23 maj 2022 - 18:53

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 1
He he, känns som det bara blir värre och värre :).

#1834

Postad 23 maj 2022 - 20:55

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Undrar vad man menar med "hard-wire". Ser ut som vanliga PCB'er med ledningar mellan....



#1835

Postad 23 maj 2022 - 21:04

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Måste ju gå kriminalisera dem. Vart går gränsen för lurendrejeri :D Ny brottsbalk annars vid sidan om bedrägeri.

#1836

Postad 23 maj 2022 - 21:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Tror inte att man varken kan eller bör lagstifta mot "tveksamma" produkter, bortsett från när det gäller elsäkerhet osv (såklart).

 

I slutändan är det ju konsumenten som avgör om det är värt att lägga pengar på.

 

IS tar det som sagt längre än många andra, men är det verkligen dummare än t ex en Audioquest elkabel för 179 000 kr? ;)

 

96 timmars inspelning och extra välljudande säkring ingår i priset. ;)

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-05-17 kl. 18.35.20.png   427,72K   1 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 23 maj 2022 - 21:43.


#1837

Postad 24 maj 2022 - 13:43

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
De är ju i alla fall snygga och något utöver Clas ohlson så inte samma grad av lurendrejeri då nån kanske köper dem för looken. Köper någon is för deras designs skull?

#1838

Postad 25 maj 2022 - 15:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

De är ju i alla fall snygga och något utöver Clas ohlson så inte samma grad av lurendrejeri då nån kanske köper dem för looken. Köper någon is för deras designs skull?

 

Audioquest säljer även på fantastiska egenskaper:

https://www.audioque...ariable-current

 

Solid conductors prevent electrical strand-to-strand interaction, major sources of distortion.

...

Insulation is also a dielectric that can act like a shunt-filter. Biasing minimizes dielectric-noise and linearizes the filter, significantly improving wide-bandwidth dissipation of induced RF noise.

 

Se mätningen på en Audioquest signalkabel ovan. De är sämre än billiga sladdar, dvs mer känsliga för störningar. ;) 

 

Angående design, så är det nog inte därför en del (relativt få?) köper IS. Det är nog okunskap i kombination med tilltro till marknadsföringen.

 

Petter verkar ju snacka mycket vid sina demonstrationer, och beskriver vad som gör IS bättre. Sen får folk lyssna efter dessa egenskaper, och vips så finns de där (för de oinsatta).



#1839

Postad 25 maj 2022 - 16:41

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

  • 589 inlägg
  • 1

Njutbar läsning!

 

Klicka gärna in här:

https://intelligentsound.se/vi-anser/

 

Klicka på flikarna en bit ner på sidan......



#1840

Postad 25 maj 2022 - 18:27

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Roligt att de oavsiktligt säger emot sig själva på flera punkter (exempelvis när de erkänner placeboeffekten), samt att de antyder att deras högtalare kommer runt lagen om första vågfronten (även känt som Haas-effekten)... :lol:



#1841

Postad 25 maj 2022 - 20:30

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Placebo är ju bevisat psykologiskt, så det vore konstigt om någon inte erkände den?

Haas-effekten låter spännande däremot! Har du någon bra länk jag kan läsa mer på? Haas för mig är ett f1-stall, och jag misstänker att det inte är helt samma sak

För övrigt en filosofisk fråga - om inte jag mäter min egna hörsel borde väl en mätning av högtalarna vara rätt irrelevant? Funderade på det när jag besökte optikern häromdagen och tydligen hade fel styrka på glasögonen, för det hade ju inte jag fattat innan jag fick prova de där nya I ett blindtest (sjukt kul ordval här!)

#1842

Postad 25 maj 2022 - 22:44

STiFLR
  • STiFLR
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Dessa finns till försäljning för endast 29000 på en köp och säljsida på FB, HiFi & Stereo köpes,bytes eller säljes.

https://intelligents...ogtalare/is6-r/

 

Bilderna i annonsen visar en riktigt fin finish och byggkvalitet som går emot allt vad allt som man sett komma från IS... Även elementet verkar inte vara samma som på hemsidan.

 

Vad säger vi om detta?


Redigerat av STiFLR, 25 maj 2022 - 22:45.


#1843

Postad 26 maj 2022 - 01:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

För övrigt en filosofisk fråga - om inte jag mäter min egna hörsel borde väl en mätning av högtalarna vara rätt irrelevant?

 
Nej.
 
Allt du lyssnar på påverkas likadant av din hörsel.
 
Om du t ex jämför en perfekt inspelning/återgivning av piano med ett riktigt piano i rummet, så kommer intrycken av de båda att påverkas likadant av din hörsel (och eventuella hörselskador osv). Det intressanta är med andra ord om högtalaren återger inspelningen korrekt.

 

Bilderna i annonsen visar en riktigt fin finish och byggkvalitet som går emot allt vad allt som man sett komma från IS... Även elementet verkar inte vara samma som på hemsidan.
 
Vad säger vi om detta?

 
De har varit uppe i tråden innan. ;)
https://www.minhembi...=327751&page=22
 
Lådan är Kina OEM. Elementen kommer från Monacor eller Fountek.

 

Annan högtalare med samma låda:

https://www.aliexpre...2640933592.html

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-05-26 kl. 03.07.10.png   399,42K   0 Antal nerladdningar
 
Kan inte se bilderna eftersom det är en sluten Facebook-grupp.


Redigerat av Ageve, 26 maj 2022 - 02:10.


#1844

Postad 26 maj 2022 - 08:12

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Absolut, men då är det väl än mer viktigt att lyssna för att se precis hur högtalaren färgning överensstämmer med min hörsel? Det blir ju inte rätt om jag har någon annans glasögon bara för att allt ses igenom dem (om vi stannar i samma liknelse)

#1845

Postad 26 maj 2022 - 09:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Nej. Högtalaren ska inte ha någon färgning, om den ska låta naturtroget. Det är inte en hörapparat.

 

Som sagt: Allt du hör påverkas likadant av din hörsel och dess brister. Om högtalaren färgar ljudet så att den låter "tydligare" med t ex hissad diskant, så kommer den inte att låta naturtroget, eftersom den färgningen inte finns i din vardag.

 

Liknelsen med glasögon motsvarar att du skulle bära med dig dina högtalare och lyssna på allt ljud i din vardag genom de, vilket du nog inte gör.  ;)


Redigerat av Ageve, 26 maj 2022 - 09:44.


#1846

Postad 26 maj 2022 - 10:20

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Den låter ju dock inte naturtroget om du har skadad hörsel. Går ju att kompensera för med eq och andra medel så du får mer naturtroget ljud till hjärnan är väl poängen här :) 

 

Högtalaren står väl i rummet du lyssnar på hela tiden. Sen att när du går omkring i det fria har du ej naturtroget ljud pga begränsad hörsel.



#1847

Postad 26 maj 2022 - 11:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Den låter ju dock inte naturtroget om du har skadad hörsel. Går ju att kompensera för med eq och andra medel så du får mer naturtroget ljud till hjärnan är väl poängen här :)

 

Högtalaren står väl i rummet du lyssnar på hela tiden. Sen att när du går omkring i det fria har du ej naturtroget ljud pga begränsad hörsel.

 

Nope.

 

Högtalare är inte hörapparater som sagt. De återger en inspelning.

 

Om du bara ändrar anläggningens ljud i ditt vardagsrum, så avviker det från allt annat du hör, inkl riktiga instrument och röster osv. 

 

Visst kan man använda EQ för att göra ljudet från TV osv mindre naturligt, för att kompensera för hörselskada eller bakgrundsbrus i rummet, så att man upplever röst osv tydligare än vad man annars gör. Men då är vi inne på en helt annan diskussion än Hifi.


Redigerat av Ageve, 26 maj 2022 - 11:23.


#1848

Postad 26 maj 2022 - 12:46

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Nope.

 

Högtalare är inte hörapparater som sagt. De återger en inspelning.

 

Om du bara ändrar anläggningens ljud i ditt vardagsrum, så avviker det från allt annat du hör, inkl riktiga instrument och röster osv. 

 

Visst kan man använda EQ för att göra ljudet från TV osv mindre naturligt, för att kompensera för hörselskada eller bakgrundsbrus i rummet, så att man upplever röst osv tydligare än vad man annars gör. Men då är vi inne på en helt annan diskussion än Hifi.

Men pga att din hörsel inte är perfekt får du en felaktig återgivning med neutrala högtalare. Så det överensstämmer med vad du hör i övrigt men du får inte referensljud eller som det är tänkt att låta. Det är alltså inte high fidelity du hör även om det är vad som återges av högtalaren



#1849

Postad 26 maj 2022 - 14:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1
Men pga att din hörsel inte är perfekt får du en felaktig återgivning med neutrala högtalare. 

 

Nej, det är fortfarande inget fel på återgivningen.

 

Om du sitter och lyssnar på någon som spelar fiol, så påverkar din hörsel hur du uppfattar det, eller hur?

 

Om du spelar in det, och sen lyckas spela upp det med samma tonalitet/klang, är det då plötsligt fel, och bör "korrigeras", trots att det du hör är en korrekt representation av det du hade hört på riktigt?

 

edit: Redigerade ovan. Såg att det kunde missupfattas. ;) 

 

Det är alltså inte high fidelity du hör även om det är vad som återges av högtalaren

 

Men jo...

 

Bortsett från direkt skada, så förändras hörseln väldigt långsamt genom livet, och det finns inget du kan göra åt det mer än att skaffa hörapparat i extremfall.

 

Även om man skulle vilja "kompensera" t ex 15kHz tappet vid 60 års ålder jämfört med vid 20 år, med EQ, så hade det inte varit genomförbart med högtalare i rum. Det hade krävt så stor förstärkning att diskanten hade brunnit upp. ;)

 

Och det du hade lyssnat på då (innan den brann upp), hade som sagt varit helt off jämfört med riktiga instrument och röster.

 

Färgkalibrering av TV och projektor är inte meningslöst bara för att folk har olika bra färgseende t ex.

 

En rejält sidospår, men det var från början ett svar till Trummis. ;)


Redigerat av Ageve, 26 maj 2022 - 17:29.


#1850

Postad 26 maj 2022 - 20:10

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Nej, det är fortfarande inget fel på återgivningen.

 

Om du sitter och lyssnar på någon som spelar fiol, så påverkar din hörsel hur du uppfattar det, eller hur?

 

Om du spelar in det, och sen lyckas spela upp det med samma tonalitet/klang, är det då plötsligt fel, och bör "korrigeras", trots att det du hör är en korrekt representation av det du hade hört på riktigt?

 

edit: Redigerade ovan. Såg att det kunde missupfattas. ;)

 

 

Men jo...

 

Bortsett från direkt skada, så förändras hörseln väldigt långsamt genom livet, och det finns inget du kan göra åt det mer än att skaffa hörapparat i extremfall.

 

Även om man skulle vilja "kompensera" t ex 15kHz tappet vid 60 års ålder jämfört med vid 20 år, med EQ, så hade det inte varit genomförbart med högtalare i rum. Det hade krävt så stor förstärkning att diskanten hade brunnit upp. ;)

 

Och det du hade lyssnat på då (innan den brann upp), hade som sagt varit helt off jämfört med riktiga instrument och röster.

 

Färgkalibrering av TV och projektor är inte meningslöst bara för att folk har olika bra färgseende t ex.

 

En rejält sidospår, men det var från början ett svar till Trummis. ;)

Ja det är ju fel då det jag hör på riktigt inte återger den information som jag i min ungdom hörde med golden ears eller inspelningen som den är mastrad. Annars kan du ju va döv och då är en högtalare lika korrekt när den är avstängd om den har förmågan att spela neutralt. Jag hör ju ingen skillnad ändå mot vad jag hör i verkliga livet.






Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.