Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canon 40D, Pentax K20D eller Sony A700?

60 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 13 maj 2008 - 13:58

twallsten
  • twallsten
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
Varför gick 40D bort?

Sedan undrar jag vad du primärt tänkt fota eftersom det ju har rätt avgörande betydelse, visst man fotar allt men eftersom kamerorna har olika styrkor bör man ju välja den som passar bäst till det man huvudsakligen fotar. T.ex fotar du mest saker som rör på sig är ju IS rätt ointressant osv.

Jag tycker först och främst att huset ska kännas bra i handen och knapparna ska sitta bra, där kan ingen hjälpa dig eftersom det är personligt, kläm och känn. Detta kan dock vara lite knepigt om man inte är van vid mer avancerade systemkameror eftersom man kanske inte vet i vilken utsträckning man använder olika knappar. Men i huvudsak ska det kännas bra att nå de flesta knappar när man har ögat mot sökaren, avskjutar-greppet är bara en del. För mig är 40D det bästa, jag "erkänner" att A700 har det skönaste greppet just i skjutläget men jag kan inte komma åt övriga knappar på ett bekvämt sätt. 40D med sitt hjul därbak för att scrolla mellan bilder och joysticken till att välja focuspunkt funkar överlägset bäst för mig. Sedan tycker jag seriöst illa om slutarljudet på A700, hade blivit galen..... Men det måste man ju ochså höra själv och avgöra.

En väldigt stor nackdel på A700 är dock enligt mig att den saknar toppdisplay, fattar inte hur man kan leva utan den utan istället behöva använda den förvisso fina men strömslukande skärmen. Toppdisplay har väl dock Pentax? Just skärmen är ju fin på A700, hade gärna haft en högupplöst på min 40D, men det är i praktiken ett litet avkall gentemot avsaknaden av toppdisplay, 40D's duger bra till att kolla komposition, skärpa osv. De flesta bilder granskas ju ändå senare i datorn mer noga.

För att inte bli långrandig tycker jag det viktigaste är att tänka system, huset är ju bara en del. Här förstår jag inte riktigt hur man kan förespråka sony i dagsläget, men har rätt dålig koll på pentax så det kanske är samma "lilla" utbud där. Om fem år ser det säkert annorlunda ut om sony fortsätter sin minst sagt kraftfulla satsning, de rör ju iallafall om i grytan. Du hade ju valt bort Canon som väl ändå måste ses som det mest flexibla.

Så tänk igenom vad du sannolikt vill ha för komplett system och kolla över möjliga objektiv och priser och även beg-marknaden om du kan tänka dig det. Att prata skillnader i bildkvalité tycker jag blir lite fånigt, brusegenskaper kan väl vara nått men eftersom du aldrig ändå kommer att kunna jämföra så slutar man rätt snabbt grubbla om det kunde blivit lite lite lite bättre i ett speciellt läge. I 99% av fallen skulle jag tro att den begränsande faktorn om det finns en sådan är objektiven men kanske framförallt skärmen på datorn samt bildvisningsprogrammet. Alla kameror är helt enkelt riktigt riktigt bra.

#52

Postad 14 maj 2008 - 06:44

Ducati1000ss
  • Ducati1000ss
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
När det gäller pentax så håller dom på med en stor offensiv vad det gäller optik, det lilla märket är på väga att bli en kraft att mäta sig med som det var på 60-70 talet, Canon och nikon får nog passa sig lite i framtiden. Man får mycket fin optik till pentax´en för en bråkdel av vad den kostar till nikon och canon för samma kvalité. Kan hålla med dig twallsten om att topdisplayn är mycket bra att ha, sedan tycker jag att pentax exponerings läge är en mycket mycket bra funktion, man kan välja om man vill sätta iso själv och kameran det andra eller om man vill sätta slutartid och kameran det andra eller om man vill sätta bländare själv och kameran det andra, eller om man vill sätta slutartid och bländare och kameran det andra. I senaste tidningen FOTO så blev dessutom utslaget att Pentax K20D hade snabbare AF an självaste D300. Skall man få ut mest för pengarna så är det utan tvekan Pentax som gäller :) .

#53

Postad 14 maj 2008 - 06:56

twallsten
  • twallsten
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0

.. man kan välja om man vill sätta iso själv och kameran det andra eller om man vill sätta slutartid och kameran det andra eller om man vill sätta bländare själv och kameran det andra.....

Eh, har inte alla detta eller har Pentax några speciella? Ovan låter ju bara som P, Tv, Av. Men i sammanhanget gillar jag Canon som har tre Customlägen där du kan sätta exakt vad du vill. Men igen, det kanske alla har.

I senaste tidningen FOTO så blev dessutom utslaget att Pentax K20D hade snabbare AF an självaste D300. Skall man få ut mest för pengarna så är det utan tvekan Pentax som gäller :) .


Bestäms inte snabbheten hos AF främst av vilken motor som sitter i objektivet?

#54

Postad 15 maj 2008 - 09:20

Purre
  • Purre
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0
Anledning till att 40D föll bort var greppet. Så det är mest personlig anledning. Jag tycker själv inte det funkar så bra tillsammans med mina händer.

Vad kameran ska vara till, jadu ta kort :D
Men för att vara lite mer seriös. Det lär bli alla möjliga kort, natur, landskap, bilar, personer, makro osv, hade inte direkt tänkt fixa en studio iaf och ta porträttbilder på sådan seriös nivå.

#55

Postad 15 maj 2008 - 10:27

twallsten
  • twallsten
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0

Anledning till att 40D föll bort var greppet. Så det är mest personlig anledning. Jag tycker själv inte det funkar så bra tillsammans med mina händer.

Vad kameran ska vara till, jadu ta kort :D
Men för att vara lite mer seriös. Det lär bli alla möjliga kort, natur, landskap, bilar, personer, makro osv, hade inte direkt tänkt fixa en studio iaf och ta porträttbilder på sådan seriös nivå.


Passade inte greppet ska du givetvis inte välja den.

Ska du ha den till allt blir det ju svårt, skulle själv i så fall valt Pentaxen

#56

Postad 15 maj 2008 - 11:13

Purre
  • Purre
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0
Ptja egentligen allt förutom sport då jag inte är speciellt sportintresserad. Eller ja bilar är ju intressant och det går väl under sport fast då jag tidigare skrev tänkte jag mer på stillastående bilar :D

EDIT:
https://www.prisjakt...0,162276,144737
Skulle man kunna satsa på. Lär bli en trevlig start iaf ;)

Redigerat av Purre, 15 maj 2008 - 11:23.


#57

Postad 15 maj 2008 - 11:57

twallsten
  • twallsten
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
Spontana kommentar, nej för i H-VTE....

Nästan så, urdrag ur recension: "While not as well built, it costs less than half and is optically superior in distortion control, magnifying ability, and vignetting"

Mot ett Sigma 18-50, 2,8 alltså vilket är samma som skulle stått om Tamron 17-50. Har du tänkt att ta bilder och inte bara smeka och njuta av den fina mekaniken så borde Sigma eller Tamron som ger bättre bildkvalité, om än marginellt, till halva priset väl ändå vara ett bättre val? Visst focusen är inte jättetyst men so what.

Säger inte att pentaxen är dålig, är ett bra ljusstart tyst allroundsystem, men inte prisvärt. Har du massor med deg så varför inte.

#58

Postad 15 maj 2008 - 13:19

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Oftast tycker jag jämförelsen mellan Sigmas 18-50/2.8 och Pentax 16-50/2.8 är lite orättvis. För det är i jämförelsen mellan Pentax objektiv vid 16mm och Sigmas objektiv vid 18mm där det är den största skillnaden, men om båda jämförts vid samma brännvidd så tror jag skillnaden varit obefintlig.

Personligen tycker jag att den högre kostnaden för Pentax objektiv är i parition med det extra man får. Högre byggkvalitet med vädertätning, mer vidvinkel och tyst AF. Jämför man tex med Canon och Nikons motsvarigheter så kostar Pentax objektiv väldigt lite.

Det man också bör ha med i beräkningen är att tredjepartstillverkarnas objektiv oftare felfokuserar (framförallt Sigma), så det kan vara bra att köpa de över disk så man kan testa de innan köp.

#59

Postad 15 maj 2008 - 13:35

twallsten
  • twallsten
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
Håller med om att man ska jämföra vid samma brännvidd, Tamron 17-50 är dock närmare och marginellt bättre optiskt än sigma. Dock föredrar jag byggkvalitén hon sigma, över tamron alltså. Visst får man mer med pentaxen, men tycker inte tystare AF och tätning motiverar det dubbla priset. Hade hellre köpt ett bra tele eller ett macro till istället. Bara för att C och N tar hutlöst betalt innebär inte det att pentax är billigt.

Håller med att tredje-part kan felfocusera (precis som orginal eller kameran i sig), men det går på garanti och kostar max ett par veckor och 150 i frakt. Men visst, över disk är att föredra

#60

Postad 02 juni 2008 - 17:04

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Du får Pentax 16-50 2.8 DA* för runt 4000 i USA, ungefär samma pris som sigma objektivet, men då får du det vädertätat och en bättre byggkvalitet.

#61

Postad 02 juni 2008 - 19:35

twallsten
  • twallsten
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0

Du får Pentax 16-50 2.8 DA* för runt 4000 i USA, ungefär samma pris som sigma objektivet, men då får du det vädertätat och en bättre byggkvalitet.


och du får väl tamronet för 2 400? Var väl inte helt rättvist att jämföra ett objektiv från USA med ett annat för svensk pris eller. Och vem fn bor i USA?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.