Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Open baffle subwoofer

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 mars 2020 - 18:46

anttoon
  • anttoon
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Jag har länge jagat att få ett bra tryck i biorummet med min xtz w12 och en system One w12 men det går bara inte. Har gjort otaliga mätningar och kalibreringar med audyssey, rew och minidsp. Det låter bra men vid 110db så börjar det låta illa. Så nu har jag fått hjälp av en polare som byggt mycket ljud och och är väl rätt duktig på det,bättre än jag iallafall.
Han har idag ett par högtalare med 4st 8" i varje högtalare openbaffle som låter snuskigt bra
Han tyckte jag ska bygga med 4st Dayton audio 390hf i en open baffle eller diopol
https://www.soundimp...rss390hf-4.html
Rummet är 3.6x4.6m Har en rejäl höjning vid 38hz, ca 17db
Hur kommer det att funka med openbaffle tror ni? Det skulle ju kunna bli ett fränt bygge

#2

Postad 24 mars 2020 - 13:18

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

För en massa år sedan hade jag möjligheten att besöka en biograf i Sverige som körde med open baffel.

Bakom filmduken hade dom skivor med ca måtten 2x2 meter.

Då var det tre skivor för vardera höger mitt och vänster. Mellan dessa väggar med element fanns två lika stora skivor för subbasen.

Orkade inte räkna ut hur många element det var på varje skiva men skulle jag gissa var det nog närmare 100 element på varje skiva eller totalt 500 element.

Frågade föreståndaren vad skapelsen kostade och fick svaret att det inte var mycket dyrare är vanliga högtalare. Eftersom membranen rörde sig ytterst lite när ljudnivån var över 100 db kunde man välja billiga element .

Men hur lät det? Jo ljudet var imponerande. Med 200 åttatums bas element och 300 hundra åttatumselement  behövde membranen inte röra sig många millimeter för att återskapa ett rejält dån i salongen. var också imponerad över att ljudet inte kom från en liten punkt från häger, mitt och vänster. 

Orsaken till att vi besökte biografen var att Tidningen Radio Television? hade ett reportage om biografen. Någon som var med på den tiden och kanske har koll på var man kan hitta reportaget från biografen. Någon som har en aning om vem som tog fram konstruktionen. Kommer bara ihåg att det inte var biograffföreståndarens egna fantasier som låg bakom projektet.

Har själv varit inne på att bygga något liknande i mindre skala till min biograf men inte hittat några passande bredbands element. Kom bara så långt att jag införskaffade 20 st Fostrex FE 164 som jag monterade på en baffel. Dessvärre stupade mitt projekt på att det skulle bli lite för dyrt för min ekonomi att köpa totalt 100 st Fostrex element. Problemet med open baffel är att baffeln måste vara stor för vid låga frekvenser slinker basen runt panelen och tar ut basen trotts att membranen börjar svänga hysteriskt. Så helt klart i dagens biografer måste man komplettera open baffel med en subb för de lägsta frekvenserna. 



#3

Postad 03 april 2020 - 22:23

anttoon
  • anttoon
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Det blev iallafall 2st slutna lådor på 105l
Jag hittade en dayton um15-22 på blocket som jag köpte och ska sätta in i den andra lådan
Nån gång i framtiden ska jag bygga i open baffle då jag kanske kan bygga i ett större rum

#4

Postad 12 april 2020 - 13:08

anttoon
  • anttoon
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Det gräver då djupt. 😊

Bifogad fil(er)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.