Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-VW95ES

160 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 10 februari 2020 - 18:19

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Hur går man tillväga för att rengöra linsen på VW95?

#102

Postad 02 oktober 2020 - 10:12

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Vad skulle kunna vara rimligt att betala för en sådan här proj idag med ny lampa?

#103

Postad 28 oktober 2020 - 08:19

tomsk6
  • tomsk6
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
6 till 8 tusen då har du gjort en kanon affär om du ej är i behov av 4 k pga avstånd.sitter du för lång bak spelar 4 k mindre roll

#104

Postad 01 november 2020 - 22:19

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ah tack :). Blev att jag betalde något mer än så. Men är supernöjd. Fin bild!

#105

Postad 02 november 2020 - 19:58

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Ja, 6-8 kkr hade nog varit en kanonaffär! :) Eftersom jag har en själv så kanske jag kan anses tala i egen sak, men jag har nog uppfattningen att dessa brukar handlar runt 10 kkr än.

 

Jag har inte sett så mycket projektorer genom åren, men jag tror att detta fortfarande är mycket bild för pengarna; om man klarar sig utan 4K och HDR.



#106

Postad 03 november 2020 - 09:17

tomsk6
  • tomsk6
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Har också en.
Är nöjd men siktar efter 4k
Har sett dom gått för 8000 som utgångspris för ca 1 år sedan.
Sen är ju en del av värdet hur ny lampan är

#107

Postad 03 november 2020 - 11:02

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Jag skulle säga upp åt 10k om lampan är riktigt fräsch/ ny.
Om man klarar sig utan 4k och HDR så är denna svårslagen.

#108

Postad 03 november 2020 - 16:04

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ja, 6-8 kkr hade nog varit en kanonaffär! :) Eftersom jag har en själv så kanske jag kan anses tala i egen sak, men jag har nog uppfattningen att dessa brukar handlar runt 10 kkr än.

 

Jag har inte sett så mycket projektorer genom åren, men jag tror att detta fortfarande är mycket bild för pengarna; om man klarar sig utan 4K och HDR.

Jag betalade 10k med helt ny lampa. Känns som en bra affär för mig i alla fall :). Tycker bilden har ett härligt djup och känns naturlig på nåt vis. Och då har jag inte ens en riktig duk än. Har ni några rekommendationer för duk i ett rum som är bra mörklagt?

 

En sak som jag har tänkt på. Då projektorn ändå har några år på nacken. Skall man köpa på sig extralampa för de kanske riskerar att sluta säljas? Detta är min första projektor så jag vet inte hur länge det brukar gå att köpa lampor efter själva projektorn slutat säljas?

 

Tack för svar annars kamrater! :)


Redigerat av genstruktur, 03 november 2020 - 16:06.


#109

Postad 03 november 2020 - 21:26

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Låter som ett bra pris! Det är bara att gratulera till ett bra köp! :)

 

Jag vet inte om lampor kommer att utgå. Tycker de borde gå att få tag i ett bra tag till, men jag kanske drömmer? Jag köpte en ny för snart två år sen. Den gamla hade då gått drygt 2300 h och fungerade fortfarande, men jag tyckte det var dags att byta. Köpte en ny originallampa från The Rock, som nu gått 1160 h. Håller jag samma takt i fortsättningen så räcker den minst två år till. Då är det kanske dags att byta projektor?

 

Beträffande duk så har jag en Stewart StudioTek 130G3 (116" 2,35:1). Jag är jättenöjd med den, men det är ingen billig duk. Stewart har nyligen presenterat generation 4 av denna: https://www.soundand...n-screen-review



#110

Postad 04 november 2020 - 06:56

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Låter som ett bra pris! Det är bara att gratulera till ett bra köp! :)

Jag vet inte om lampor kommer att utgå. Tycker de borde gå att få tag i ett bra tag till, men jag kanske drömmer? Jag köpte en ny för snart två år sen. Den gamla hade då gått drygt 2300 h och fungerade fortfarande, men jag tyckte det var dags att byta. Köpte en ny originallampa från The Rock, som nu gått 1160 h. Håller jag samma takt i fortsättningen så räcker den minst två år till. Då är det kanske dags att byta projektor?

Beträffande duk så har jag en Stewart StudioTek 130G3 (116" 2,35:1). Jag är jättenöjd med den, men det är ingen billig duk. Stewart har nyligen presenterat generation 4 av denna: https://www.soundand...n-screen-review

Tack :).

Ja det har du kanske rätt i. Jag är precis i början av min projektorägarbana och har inte riktigt kommit in i tänket än. Speciellt nu med småbarn blir det nog max ett par timar om dagen man använder den och lampan kommer ju räcka ett par år. Just nu när jag precis har köpt den har jag svårt att tänka mig att byta, men det kanske blir så om man tänker realistiskt? Men om du tror att lampor inte slutar säljas på ett tag kan man ju avvakta med.


Duken verkar kosta runt 1500 dollar? Ja kanske lite för mycket för mig i alla fall i dagsläget. Speciellt att köpa den ny. Jag får nog försöka hitta något lite billigare. :)

Redigerat av genstruktur, 04 november 2020 - 08:07.


#111

Postad 04 november 2020 - 08:08

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

I ett mörkt rum ska du ha en neutral vit duk, gain 1.0. Finns bra billiga dukar från euroscreen och grandview. Ramspänd blir bäst och billigast.

 

Tack :).

Ja det har du kanske rätt i. Jag är precis i början i min projektorägarbana och har inte riktigt kommit in i tänker än. Speciellt nu med småbarn blir det nog max ett par timar om dagen man använder den och lampan kommer ju räcka ett par år. Just nu när jag precis köpt den har jag svårt att tänka mig att byta men det kanske blir så om man tänker realistiskt. Men om du tror att lampor inte slutar säljas på ett tag kan man ju avvakta med.


Duken verkar kosta runt 1500 dollar? Ja kanske lite för mycket för mig i alla fall i dagsläget. Speciellt att köpa den ny. Jag får nog försöka hitta något lite billigare. :)



#112

Postad 04 november 2020 - 08:45

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

I ett mörkt rum ska du ha en neutral vit duk, gain 1.0. Finns bra billiga dukar från euroscreen och grandview. Ramspänd blir bäst och billigast.

Hej!

Jo jag har också förstått det som att gain 1.0 är att föredra i mörkt rum. Ramspänd verkar också vara det många anser bäst. Är det för att duken inte rör på sig - rulla upp/ned och på så sätt behåller sin form över tid bättre? En fundering jag har angående ramspänd är hur den är att köpa begagnad. Är det lätt att montera ned och upp utan att på något sätt förstöra/försämra duken och ramen?

Spontant låter det enklare att frakta en rullduk som har en skyddande kasset?

Kollade lite på nya ramspända från Euroscreen och Grandveiw som du rekommenderade och det verkar inte behöva bli så blodigt nytt från Hembiobutiken tex. Är de kunniga på projektorer/dukar på Hembiobutiken tycker ni? Tänker att jag kan åka dit och kika någon dag.

Hur är dukar från Kingpin?

Redigerat av genstruktur, 04 november 2020 - 08:45.


#113

Postad 04 november 2020 - 09:35

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Ramspänd är "bäst" för att den ger mest för pengarna. Med en rullduk ska en del av summan gå till mekanism, kassett, motor och system för att sträcka duken, vilket kostar betydligt mer än en ram.

 

Min förra duk var en likadan, fast 92" 16:9. Den köpte jag som demoex, så den hade varit monterad minst en gång tidigare. Den har jag nu köpte jag begagnade och den hade varit demoex, så den hade varit monterad minst två gånger tidigare. Båda har gått bra att montera ihop hos mig, utan skador. Stewart har dock en rätt rejäl konstruktion på såväl ram som duk.

 

Den första duken jag köpte hade originalemballage till duken (papprör), men inte till ramen. Den senare komplett emballage. Kan vara värt att kolla innan köp av begagnat. Finns lite bilder från när jag fraktar och monterar duk här: http://www.component...=30#entry217348

 

Beträffande gain så har jag funderat på att byta till 1,0 (StudioTek 100), enligt den som kalibrerade min projektor skulle det funka i mitt rum. Jag ser dock inte nackdelarna med lite gain och då jag ofta tittar med lite ljus i rummet så har jag valt att fortsätta köra med lite gain.

 

StudioTek 130G3 är dock ganska bra här, och enligt testet jag länkade till är nya G4 ännu bättre. Priset i testet var faktiskt bara för en duk, utan ram. :ph34r:

För mig var det en ny information där att man kan beställa en duk tills sin ram genom att bara ange serienumret på den, smidigt!  :)



#114

Postad 04 november 2020 - 10:08

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Hembiobutiken är bra, dom har bra sortiment. Kingpin skulle jag inte köpa till en sådan fin projektor, Den är billig av en anledning. Att köpa begagnad ser jag inget problem med, bara kolla så själva duken är hel och ren. En rullduk kommer vika sig om du inte köper en tab tension, men dom är dyra. Ramspänd blir mycket snyggare också.



#115

Postad 05 november 2020 - 09:21

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Hembiobutiken är bra, dom har bra sortiment. Kingpin skulle jag inte köpa till en sådan fin projektor, Den är billig av en anledning. Att köpa begagnad ser jag inget problem med, bara kolla så själva duken är hel och ren. En rullduk kommer vika sig om du inte köper en tab tension, men dom är dyra. Ramspänd blir mycket snyggare också.

Bra tips! Ser ofta att de säljs begagnade Kingpin så tänkte att jag frågar i alla fall :). Vad är det som är mindre bra med dem tycker du?

 

Ser att vissa dukar är grå? Är det nåt att ha? Såg att tex den här fanns till salu här på minhembio bara ett stenkast från där jag bor.

https://classic.pris...kt.php?p=132238

Fast ingen tab tension av vad jag förstår?

 

En kompis har en tab tension som jag eventuellt kunde låna. Får se om jag gör det eller köper nåt eget. Hembiobutiken kanske får ett besök då...om det nu är öppet under Covid-19.


Ramspänd är "bäst" för att den ger mest för pengarna. Med en rullduk ska en del av summan gå till mekanism, kassett, motor och system för att sträcka duken, vilket kostar betydligt mer än en ram.

 

Min förra duk var en likadan, fast 92" 16:9. Den köpte jag som demoex, så den hade varit monterad minst en gång tidigare. Den har jag nu köpte jag begagnade och den hade varit demoex, så den hade varit monterad minst två gånger tidigare. Båda har gått bra att montera ihop hos mig, utan skador. Stewart har dock en rätt rejäl konstruktion på såväl ram som duk.

 

Den första duken jag köpte hade originalemballage till duken (papprör), men inte till ramen. Den senare komplett emballage. Kan vara värt att kolla innan köp av begagnat. Finns lite bilder från när jag fraktar och monterar duk här: http://www.component...=30#entry217348

 

Beträffande gain så har jag funderat på att byta till 1,0 (StudioTek 100), enligt den som kalibrerade min projektor skulle det funka i mitt rum. Jag ser dock inte nackdelarna med lite gain och då jag ofta tittar med lite ljus i rummet så har jag valt att fortsätta köra med lite gain.

 

StudioTek 130G3 är dock ganska bra här, och enligt testet jag länkade till är nya G4 ännu bättre. Priset i testet var faktiskt bara för en duk, utan ram. :ph34r:

För mig var det en ny information där att man kan beställa en duk tills sin ram genom att bara ange serienumret på den, smidigt!  :)

Utifrån vad jag ser på dina bilder så verkar det rätt bra om emballage finns. Är det en tabtension så är väl duken skyddad i kassetten kan jag tänka men men en ramspänd så är det väl mer kritiskt om inte emballage finns. Skall tänka på det om jag köper begagnat.


Redigerat av genstruktur, 05 november 2020 - 09:26.


#116

Postad 24 december 2020 - 09:41

dragot
  • dragot
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Har blivit erbjuden att köpa en för ca8000kr. Men jag är ny på projektorer så min undran är hur står sig den mot tex Sony hw65, Epson 9400? Som är de jag funderar på annars. Blir ju endel pengar över till annat.

Redigerat av dragot, 24 december 2020 - 09:41.


#117

Postad 24 december 2020 - 09:57

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Har blivit erbjuden att köpa en för ca8000kr. Men jag är ny på projektorer så min undran är hur står sig den mot tex Sony hw65, Epson 9400? Som är de jag funderar på annars. Blir ju endel pengar över till annat.

Beror på hur fräsch lampan är. Ny lampa kostar 4000kr

#118

Postad 24 december 2020 - 12:45

dragot
  • dragot
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Beror på hur fräsch lampan är. Ny lampa kostar 4000kr

Lampan har ett par år på nacken men endast 480h använd.

#119

Postad 24 december 2020 - 14:42

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Lampan har ett par år på nacken men endast 480h använd.

Kör, om du inte behöver mer ljusstyrka (dvs du kan mörklägga helt), 4k och HDR.

#120

Postad 24 december 2020 - 14:53

dragot
  • dragot
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Kör, om du inte behöver mer ljusstyrka (dvs du kan mörklägga helt), 4k och HDR.


Svart tak mörkgråa väggar och svart matta inget ljusinsläpp. 4K och hdr då är det Epson tw9400 som lockar, men då är det 30000kr istället för 8000kr. Jag har lagt undan så det räcker till en tw9400 men kan jag få bra bild i 1080 för ca 8-10000kr så är det ok att inte kunna spela 4K

#121

Postad 24 december 2020 - 20:14

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Svart tak mörkgråa väggar och svart matta inget ljusinsläpp. 4K och hdr då är det Epson tw9400 som lockar, men då är det 30000kr istället för 8000kr. Jag har lagt undan så det räcker till en tw9400 men kan jag få bra bild i 1080 för ca 8-10000kr så är det ok att inte kunna spela 4K

Allt beror på hur mycket pengar du vill och kan lägga på hembion. För min egen del finns tydliga ekonomiska begränsningar och då måste man kompromissa och göra val så den totala hembio upplevelsen ändå blir njutbar. Vilken den blir trots att jag saknar 4K och HDR.

#122

Postad 24 december 2020 - 22:21

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jag blev jättenöjd med mitt köp kan jag meddela om det är till någon hjälp :)

#123

Postad 25 december 2020 - 17:17

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Med bara 480 timmar på lampan så har jag svårt att tro att du kan hitta bättre bild än en VPL-VW95ES för 8 000 kr.

 

Trots åldrad panel med låg uppmätt kontrast så tycker jag att min ger väldigt bra bild än, och då har jag över 1 000 h på andra lampan.



#124

Postad 25 december 2020 - 17:35

dragot
  • dragot
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Blir nog tyvärr inte just den, då ägaren efter lite surfning upptäckt hur mycket han får betala för 4K

#125

Postad 25 december 2020 - 18:40

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Blir nog tyvärr inte just den, då ägaren efter lite surfning upptäckt hur mycket han får betala för 4K

Just det dom är problemet, att uppgradera från en vw95 för att få 4K inom Sony är dyrt.

#126

Postad 23 maj 2021 - 17:21

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon som har tips på ett bra takfäste till denna?/Genstruktur

#127

Postad 24 maj 2021 - 00:06

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Hej!

Är det någon som har tips på ett bra takfäste till denna?/Genstruktur

 

Chief-fästerna brukar vara bra. (funkar iaf bra till HW-serien).

https://www.prisjakt...kt.php?p=493049



#128

Postad 24 maj 2021 - 15:13

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Chief-fästerna brukar vara bra. (funkar iaf bra till HW-serien).

https://www.prisjakt...kt.php?p=493049

Hej!

 

Jag har faktiskt ett Cheif jag fått av en kompis. Tyvärr hade han en JVC och adapterplattan passar inte 95ES. Försöker söka men blir inte helt säker på vilken adapterplatta som passar till vilket Cheif-modell och proj. Jag har ett Cheif RPMA000. Någon som vet?


Redigerat av genstruktur, 24 maj 2021 - 15:13.


#129

Postad 24 maj 2021 - 15:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Hmmm här kanske:

 

MountFinder Search Results | Legrand AV



#130

Postad 24 maj 2021 - 17:09

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Hej!

 

Jag har faktiskt ett Cheif jag fått av en kompis. Tyvärr hade han en JVC och adapterplattan passar inte 95ES. Försöker söka men blir inte helt säker på vilken adapterplatta som passar till vilket Cheif-modell och proj. Jag har ett Cheif RPMA000. Någon som vet?

 

Ok, är det inte några "armar" på det fästet utan en hel platta som skruvas på projektorn?
Själv har jag ett KITPD003, vet man fick flytta dom där små-armarna där dom var infäst och iaf till HW-modellerna så använder man bara 3st. 

 

 

Om det är det som saknas så borde det nog (Jag är dock inte säker) räcka med en sådan här:

https://www.legranda...ackets/slb/slbu

 

 

För då har du väl delar så du kan bygga ihop det så här:

https://www.legranda...ling/rpmx/rpmau


Redigerat av HenkeEdge, 24 maj 2021 - 17:33.


#131

Postad 24 maj 2021 - 18:12

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ja alltså den där översta delen på bilden har jag. Den man kan låsa fast och som är gängad. Även om jag får för mig att jag har någon äldre variant. RPMA000 står det på min sådan här:

https://www.legranda...ling/rpmx/rpmau

Som det är nu låser man fast den i en adapterplatta, som skruvas i själva projen, som passar JVC projar. Det finns adapterplatta för Sony också. Denna skall passa tydligen Sony 95ES: https://www.hembiobu...till-sony-proj/

Det jag inte riktigt fattar är om delen jag låser fast(RPMA000) och adapterplattan verkligen passar ihop. För när jag googlar ser modellbeteckning annorlunda på de som säljs nu, även om utseendet är snarlikt. Hembiobutiken kunde inte svara på det heller. Funderar på att beställa hem och testa, går ju att skicka tillbaka om det inte fungerar.

Tack för input! :)

Redigerat av genstruktur, 24 maj 2021 - 18:21.


#132

Postad 24 maj 2021 - 19:15

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 1
De här delarna har jag.
Beställde en adapterplatta för Sony från hembiobutiken. Hoppas det funkar att byta adapterplatta rätt av bara.

Bifogad fil(er)



#133

Postad 26 maj 2021 - 20:53

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 1
Det fungerade perfekt och nu sitter den uppe :). Tack för hjälp! Bildkvaliteten känns riktigt fin tycker jag. Naturlig.

Jag har dock ett par frågor som jag hoppas någon kan svara på. Kanske är lite nybörjafrågor, men så är jag ju också det på projektorer. När jag zoomar in så att projektorns testbild täcker hela bredden av duken är det typ 2 cm uppe och nere som inte blir helt fyllt. Har hittat i menyn "blanking" som verkar kunna krympma bilden lite i alla ledder. Skall jag här försöka krympa bilden lite på bredden och sedan zooma upp lite för att täcka bildytan helt? Försämrar man bildkvalitet på så vis? Eller kan man justera det på något annat sätt?

Panel alingment, är det något man bör försöka justera utan att egentligen veta vad man gör? :)

Alla inställningstips mottages! Kör nu med inställningar från AVSforums recension av projektorn och det ser bra ut. Även om jag förstår att man egentligen skulle behöva kalibrera den för just mitt rum. Men det är något jag får göra längre fram när det är fördigbygggt, kanske.

Redigerat av genstruktur, 26 maj 2021 - 21:28.


#134

Postad 26 maj 2021 - 21:48

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jag förstår inte riktigt det första problemet. Vilket förhållande är det mellan sidorna på duken?

 

Själv kör jag med en 2,35:1-duk. Jag har programmerat fem inställningar av zoom/bildposition: 1,78:1; 1,85; 2,00:1; 2,20:1 och 2,35:1. Över 2,35:1 kör jag på den sista inställningen, och då blir det lite tomt över och under bilden.

 

Jag fick hjälp med kalibreringen, men om jag inte minns fel så gör man "Panel alignment" med en testbild där man ska se färgerna inte ligger "bredvid" varandra.



#135

Postad 26 maj 2021 - 22:44

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Det skall vara en 16:9 duk. Det är typ 2cm uppe och nere på dukytan som inte täcks av bild i menyer och i projektorns testbild när man ställer in zoom. På bredden är dock bilden fylld. På vanlig Bluray noterar man det ju knappt men på tex SVT play eller så är det ett par centimeter uppe och nere som inte fylls . Zomar jag in så att duken täcks uppe och nere hamnar istället en liten bit av bilden på maskningen på skidorna.

Det är en Dreamscreen tab tension duk

Det kanske är skit bakom spakarna här :)


Panel Alingment låter som något jag skall låta bli att pilla på :).

Redigerat av genstruktur, 27 maj 2021 - 07:45.


#136

Postad 27 maj 2021 - 08:39

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Kollade lite mer igår och det se ut som dukytan är lite mer utdragen i hörnen än mitt på, på bredden. Behövs kanske tab tension spännas? Jag har lånat den av en kompis så det är väl ingen fara på taket kostnadsmässigt att den inte är tipp topp, men hade ju varit kul att ytan var helt rektangulär. Skickar med en illustration, något överdriven men ni fattar poängen tror jag.

Bifogad fil  IMG-20210527-WA0002.jpeg   74,39K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av genstruktur, 27 maj 2021 - 08:39.


#137

Postad 27 maj 2021 - 21:48

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Ja, det känns som att det är duken som inte håller riktigt rätt proportioner. Min 2,35:1-duk är ramspänd och tidigare hade jag en ramspänd 16:9 till samma projektor. Jag har inte upplevt det problem du beskriver.

 

På SVT Play så kan det finnas en del material med avvikande format. Vill minnas att t.ex. Tunna blå linjen gick i 2,00:1, fast det borde göra mer en ett par cm...

 

Jag vet inte om det är svårt att göra "Panel aligment". Vill minnas att han som hjälpte mig hade en testbild med ett rutmönster och sen stod rätt nära duken för att se när det stämde.



#138

Postad 27 maj 2021 - 22:49

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Skruvade lite på skruvarna som spänner linan som går längs med ytterkanten av duken. Blev lite bättre. Böjen i hörnen blev mindre ( snarare är det väl ytan på mitten på sidorna som dras utåt, och då blir linjen mer rak) och jag kunde zooma upp bildytan något mer. Nu är det nog bara 1cm uppe och nere samt i hörnen som inte är täckt av bild. Stod något i manualen till duken att den kunde behöva tid på sig att spännas ut efter man skruvat, så kanske kan man hoppas att den blir ännu bättre (dras ut mer).

På Bluray skulle jag nog säga att man inte kan se problemet längre. Om man inte har väldigt tränat öga då kanske. I menyer och på SVT play ser man det fortfarande något. Men där har man ju bild ända ut till bildytans kant, och inte de svarta kanterna uppe och nere som på Bluray (oftast i alla fall).

#139

Postad 16 juni 2021 - 23:50

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ja, det känns som att det är duken som inte håller riktigt rätt proportioner. Min 2,35:1-duk är ramspänd och tidigare hade jag en ramspänd 16:9 till samma projektor. Jag har inte upplevt det problem du beskriver.

På SVT Play så kan det finnas en del material med avvikande format. Vill minnas att t.ex. Tunna blå linjen gick i 2,00:1, fast det borde göra mer en ett par cm...

Jag vet inte om det är svårt att göra "Panel aligment". Vill minnas att han som hjälpte mig hade en testbild med ett rutmönster och sen stod rätt nära duken för att se när det stämde.

Hittade den här videon angående panel alignment. Bara man förstod vad man skulle göra var det inte så krångligt. Vet inte om jag märkte sådär jättestor skillnad iofs.

https://youtu.be/WGA-OwC_0ao

Angående auto iris. Vad kör ni med? Jag får för mig att jag gillar manual eller off bäst. Fick dock för mig att manual ändrade färgerna något åt grönt.

Redigerat av genstruktur, 17 juni 2021 - 16:02.


#140

Postad 17 juni 2021 - 20:11

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Har inte tittat på filmen än, men som jag minns det så var det inga konstigheter att ställa in; om man vet hur man ska göra. :)

 

Jag kör manuell iris. Vid kalibreringen så hade lampan gått c:a 1000 h och iris hamnade på 80 %. Jag kommer faktiskt inte ihåg var jag läste det, men sen öppnade jag 1 % per 100 h på lampan. När jag bytte lampa så drog jag ner till 70 %, och har sen ökat undan för undan. Det här påminde mig om att ändra, så det blev ett hopp från 86 till 89 %. 



#141

Postad 17 juni 2021 - 20:17

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Har inte tittat på filmen än, men som jag minns det så var det inga konstigheter att ställa in; om man vet hur man ska göra. :)

Jag kör manuell iris. Vid kalibreringen så hade lampan gått c:a 1000 h och iris hamnade på 80 %. Jag kommer faktiskt inte ihåg var jag läste det, men sen öppnade jag 1 % per 100 h på lampan. När jag bytte lampa så drog jag ner till 70 %, och har sen ökat undan för undan. Det här påminde mig om att ändra, så det blev ett hopp från 86 till 89 %.


Ah okej så högt som 80 alltså. Får testa högre då. Jag har mest hållt mig runt 50. Förstår att det inte går att översätta från rum till rum men är väl en fingervisning i alla fall.

#142

Postad 17 juni 2021 - 20:34

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Som jag minns det så var målet att hamna i överkant på området 12-16 ftL. Vilken inställning man ska ha beror väl sen på både rum och duk, men det ger kanske en fingervisning. Om det är av intresse så står det lite om kalibreringen hos mig här: http://www.component...=29#entry209978



#143

Postad 17 juni 2021 - 23:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Djupgående inlägg! :) Lumagen, känns som lite överkurs för mig. Speciellt för plånboken. Men är riktigt nöjd med bildkvaliteten från proj och duk. Kollade lite filmklipp ikväll och det blev nog lite renare bild med bättre djup efter jag gjorde panel alignment. Saker långt bort i bilden upplevs skarpare. Eller nåt :).

#144

Postad 22 juni 2021 - 20:04

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt vad som är vajsing. Jag kan i alla fall inte täcka bildytan både uppe och nere och samtidigt på sidorna med projektorns testpattern. Har kontrollerat både duk och proj med vattenpass och det är så rakt det går att få i ett lite äldre hus tror jag. Kanske ett par millimeter snett här och där. Jag gjorde i alla fall så att jag fyllde bilden uppe och nere. Jag fick då en centimeter på väster och höger sida där bilden är på dukens maskning. Sen använde jag projektorns masking-funktion och kunde på så sätt få bilen innanför dukens maskning på höger och vänster sida med. Förstår väl att jag på så sätt går miste om en centimeter filmmaterial på höger och vänster sida, men jag tycker det vägs upp av att få en svart kan runt om hela bilden (speciellt när det inte är Letterbox). Vet man inte om det tror jag knappast man tänker på det heller. Det får i alla fall vara så tills jag eventuellt skaffar en en annan duk. Denna har jag fått låna av en kompis. Den har inte använts på en längre tid och kanske har dukmaterialet på något vis ändrat proportionerna något under den tiden. Vad vet jag. Hur som helst, kanonbild tycker jag! Supernöjd :). Behöver jobba lite mer med mörkläggning men det fungerar rätt bra redan att se film på sommarkvällar, men visst märker man att bildkvaliteten ökar när det blir mörkt ute. Men det kommer, skall bara fundera lite till på hur jag skall lösa det :). Tack för hjälp så här långt!

/Genstruktur

Redigerat av genstruktur, 22 juni 2021 - 20:11.


#145

Postad 24 juni 2021 - 17:04

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt vad som är vajsing. Jag kan i alla fall inte täcka bildytan både uppe och nere och samtidigt på sidorna med projektorns testpattern. Har kontrollerat både duk och proj med vattenpass och det är så rakt det går att få i ett lite äldre hus tror jag. Kanske ett par millimeter snett här och där. Jag gjorde i alla fall så att jag fyllde bilden uppe och nere. Jag fick då en centimeter på väster och höger sida där bilden är på dukens maskning. Sen använde jag projektorns masking-funktion och kunde på så sätt få bilen innanför dukens maskning på höger och vänster sida med. Förstår väl att jag på så sätt går miste om en centimeter filmmaterial på höger och vänster sida, men jag tycker det vägs upp av att få en svart kan runt om hela bilden (speciellt när det inte är Letterbox). Vet man inte om det tror jag knappast man tänker på det heller. Det får i alla fall vara så tills jag eventuellt skaffar en en annan duk. Denna har jag fått låna av en kompis. Den har inte använts på en längre tid och kanske har dukmaterialet på något vis ändrat proportionerna något under den tiden. Vad vet jag. Hur som helst, kanonbild tycker jag! Supernöjd :). Behöver jobba lite mer med mörkläggning men det fungerar rätt bra redan att se film på sommarkvällar, men visst märker man att bildkvaliteten ökar när det blir mörkt ute. Men det kommer, skall bara fundera lite till på hur jag skall lösa det :). Tack för hjälp så här långt!

/Genstruktur

 

Tidigare på din beskrivning så lät det ju som att dukens bildyta var timglasformad medans kanske bilden var "rak" med rätsidiga/90 gradiga hörn.

Men är det så att du tvingas använda mycket lensshift?

 

På min HW-65 så använder jag lenshiften upp/ned medans projektorn är helt centrerad i sidled, men när den är maxad (uppåt/nedåt) så märkte jag att bilden drog lite åt det håll som du illustrerade att din duk såg ut.



#146

Postad 24 juni 2021 - 18:17

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Tidigare på din beskrivning så lät det ju som att dukens bildyta var timglasformad medans kanske bilden var "rak" med rätsidiga/90 gradiga hörn.
Men är det så att du tvingas använda mycket lensshift?

På min HW-65 så använder jag lenshiften upp/ned medans projektorn är helt centrerad i sidled, men när den är maxad (uppåt/nedåt) så märkte jag att bilden drog lite åt det håll som du illustrerade att din duk såg ut.

Jo duken, och själva projiceringsytan, var lite timglasformad men det blev mycket bättre när jag spände tråden på sidorna som spänner ut duken. Kan ju vara mycket möjligt att det problemet jag har härrör även från det.

Själv bildytan upplever jag rak med 90gradiga 4 hörn.

Nej jag använder knappast någon lenshift alls i sidled då projektorn sitter centrerad för duken.

Jag hängde nog inte med på vad du menade här. "Drog åt nåt håll när vad är maxat"? :)

Redigerat av genstruktur, 24 juni 2021 - 18:53.


#147

Postad 24 juni 2021 - 19:31

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Jo duken, och själva projiceringsytan, var lite timglasformad men det blev mycket bättre när jag spände tråden på sidorna som spänner ut duken. Kan ju vara mycket möjligt att det problemet jag har härrör även från det.

Själv bildytan upplever jag rak med 90gradiga 4 hörn.

Nej jag använder knappast någon lenshift alls i sidled då projektorn sitter centrerad för duken.

Jag hängde nog inte med på vad du menade här. "Drog åt nåt håll när vad är maxat"? :)

 

 

Lensshift jag syftade på. När lensshift används i maxlägen så kan det bli förvrängd bild. Har för mig att det blev lite timglasform eller om det var att sidorna "bulade" utåt när jag testade att maxa den uppåt eller neråt. 

 

Men jag behöver inte ha min i ytterläge. men märkte av det litegranna ändå. Så jag kör lite överprojicering på min ramspända duk.



#148

Postad 24 juni 2021 - 20:07

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Lensshift jag syftade på. När lensshift används i maxlägen så kan det bli förvrängd bild. Har för mig att det blev lite timglasform eller om det var att sidorna "bulade" utåt när jag testade att maxa den uppåt eller neråt.

Men jag behöver inte ha min i ytterläge. men märkte av det litegranna ändå. Så jag kör lite överprojicering på min ramspända duk.

Ah ok! :)

I sidled använder jag knappt lenshift som sagt men i höjdled använder jag ju lite. Men projektorn är monterad enligt vad som skall fungera i manualen så jag tror inte där problemet ligger. Själva bilden från projektorn har jag alltid upplevt som rektangulär. När jag hängde upp duken första gången var den timglasformad. Smalast mitt på och utsträckt i hörnen. Blev som sagt bättre när jag spände tabtensionlinorna men jag ser att det fortfarande är svagt timglasformat i hörnen. Jag tycker faktiskt att det är såpass bra att jag inte störs av de längre men hade jag köpt duken ny för dyra pengar hade det ju inte varit okej. Som sagt har jag fått låna den, så ingen utgift för duken. Då känns det okej. :)

Redigerat av genstruktur, 24 juni 2021 - 20:08.


#149

Postad 24 juni 2021 - 21:48

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Fin ramspänd duk till bra pris! :)

https://www.minhembi.../marknad/377292



#150

Postad 25 juni 2021 - 00:17

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Fin ramspänd duk till bra pris! :)
https://www.minhembi.../marknad/377292

Så är det säkert! Men jag har lite tight budget för tillfället och satsar på akustiken ett tag. Bilden är tillräckligt bra anser jag. Men längre fram finns tankar på annan ljudtransparent duk.

Redigerat av genstruktur, 25 juni 2021 - 00:18.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.