Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur lagrar ni era fysiska skivor? Bluray, UHD och dvd

54 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 juni 2018 - 08:14

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 1

Ståendes upp eller liggandes ner?

 

Vilket är bäst, och varför......  tänker mest så skivan håller sig fin o rak med åren...


Redigerat av hundrakg, 01 juni 2018 - 10:09.


#2

Postad 01 juni 2018 - 09:50

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
Förvarar mina ståendes i första hand, men är nog ingen större fara att förvara dom liggandes heller sålänge diskarna i sig inte utsätts för något direkt tryck under längre tid.

#3

Postad 01 juni 2018 - 09:53

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 411 inlägg
  • 0
Stående, då det är lättare att plocka ut en film ur samlingen. Liggandes så är väl risken stor att allt rasar om man vill ha filmerna längst ner, om man gör för höga staplar ;)

#4

Postad 01 juni 2018 - 09:58

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Förvarar mina ståendes i första hand, men är nog ingen större fara att förvara dom liggandes heller sålänge diskarna i sig inte utsätts för något direkt tryck under längre tid.

läst lite om ämnet men blir inte riktigt klok vilket som är bäst, de som nämns är att platsen med tiden ändrar form, och därför skulle placeringen kunna vara avgörande..... liggandes så ligger vikten på hela inre ringen och tyngden fördelas jämnt ut till kanterna, ståendes så ligger tyngden på inre ringens ovankant och fördelas lite annorlunda.....

 

kanske inget att fullständigt forska i, men kan vara  viktigare än man tror kanske..



#5

Postad 01 juni 2018 - 09:58

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0
Nej, stapelras är ingen höjdare. Det har man ju råkat ut för några gånger i samband med omförflyttning av filmer.

#6

Postad 01 juni 2018 - 09:59

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Stående, då det är lättare att plocka ut en film ur samlingen. Liggandes så är väl risken stor att allt rasar om man vill ha filmerna längst ner, om man gör för höga staplar ;)

diskussionen jag vill ha igång lutar mer åt vilket som är bäst för skivans hållbarhet med åren..


Redigerat av hundrakg, 01 juni 2018 - 10:00.


#7

Postad 01 juni 2018 - 10:03

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Fråga SR. Hur har de lyckats förvara stenkakor och vinyl i snart 100 år och de fortfarande är spelbara? Jag är rätt säker på att de förvaras stående för åtkomst skull.



#8

Postad 01 juni 2018 - 10:07

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Fråga SR. Hur har de lyckats förvara stenkakor och vinyl i snart 100 år och de fortfarande är spelbara? Jag är rätt säker på att de förvaras stående för åtkomst skull.

jo fast en vinylskiva kan ju hoppa i 3 mm upp o ner och låta bra, inte säker på att en bluray skiva kan slå mycket i kanterna för att läsas utan problem..



#9

Postad 01 juni 2018 - 10:11

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

jo fast en vinylskiva kan ju hoppa i 3 mm upp o ner och låta bra, inte säker på att en bluray skiva kan slå mycket i kanterna för att läsas utan problem..

Fast du förvarar dem väl i sitt fodral? Svårt att slå i några kanter då. Frågan handlade om förvaring. Fodralen är gjorda för säker förvaring. Därtill så är de fästa i centrum och står inte "på kanten" även om du förvarar fodralet stående.


Redigerat av agpath, 01 juni 2018 - 10:12.


#10

Postad 01 juni 2018 - 10:13

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Fast du förvarar dem väl i sitt fodral? Svårt att slå i några kanter då. Frågan handlade om förvaring. Fodralen är gjorda för säker förvaring. Därtill så är de fästa i centrum och står inte "på kanten" även om du förvarar fodralet stående.

jo de sitter i ringen i mitten, men kan de påverkas med årtionden om de ligger eller står upp, nog inte ett klart svar och enkelt kanske?



#11

Postad 01 juni 2018 - 10:22

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Temperatur och luftfuktighet är viktigt också. Vidare så är det inte bra med för mycket ozon i rummet.



#12

Postad 01 juni 2018 - 10:24

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 2

Jag har dem stående i hyllor. Om några årtionden streamar man väl all film via någon tjänst och alla skivor ligger på tippen.



#13

Postad 01 juni 2018 - 11:10

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Jag har dem stående i hyllor. Om några årtionden streamar man väl all film via någon tjänst och alla skivor ligger på tippen.

 

 

Exakt, kommer ju nya format/streamingstjänser titt som tätt...  :ph34r:

 

VHS banden jag köpte på 90 talet har jag ingen som helst nytta av idag...  :o  :P

Edit: Har DVD/BD stående i hyllor bakom stängda glasdörrar, men dom enda jag ansvänder typ är DVD/BD konserter... Väldigt sällan jag ser om filmer nu för tiden... isf blir det streaming från NAS, som vi har lagt in en hel del filmer.... :)


Redigerat av Garrett, 01 juni 2018 - 11:20.


#14

Postad 01 juni 2018 - 11:40

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Jag har dem stående i hyllor. Om några årtionden streamar man väl all film via någon tjänst och alla skivor ligger på tippen.

jo, men oavsett så finns det de som vill ha kvar sina skivor i perfekt skick ändå kanske, speciellt om man har köpt på sig närmare 1000st, har man 30 skivor liggandes och ändå streamar för de mesta, är ju en annan sak... de fattar jag väl också.


Temperatur och luftfuktighet är viktigt också. Vidare så är det inte bra med för mycket ozon i rummet.

Jo temp är viktig också, men i de flesta fall en svår faktor att styra mycket, speciellt i en lägenhet, men har man möjligheten att förvara svalt, om det nu är en fördel så är de ju klart en poäng.... 

 

En sak som jag tror stenhårt på, är att undvika solljus även om skivorna är i fodralen, de påverkar nog också en del med tiden.



#15

Postad 01 juni 2018 - 12:58

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Om vi pratar rena konsumentsammanhang tror jag att det krävs rätt lite engagemang för att bevara sina filmer som ligger på optiska, pressade skivor. Är inte ett dugg orolig över filmerna specifikt. Däremot känns det osäkert hur tillgängliga spelare (åtminstone bra sådana) kommer att vara framöver, men gissningsvis kommer det att finnas lösningar för uppspelning ett tag framöver.



#16

Postad 01 juni 2018 - 13:12

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Så länge de släpps skivor kommer spelare att finnas tillgängliga såklart, minst 10 tal år till, kanske mycket mer, de räcker för mig, sen gör man nog annat i sin pension :)

 

Visst kommer streaming tjänster mer och mer, men kommer nog knappt komma upp i en skivas bild tror jag..

sedan har en skiva lite mer fördelar mot en lika bra(bild o ljud) film man kan streama för samma peng och äga.... men visst, de går mot streaming mer o mer, men har man börjat samla på skivor nu och är uppe i ett gäng, så vill man ju helst inte köpa allt på streaming tjänster bara så där, blir ju många 10.000 tals kronor till o börja med, sen som ni ser, iTunes får man äga sin film, men ingen vet hur länge, hehe... bra ju?

 

Och ljudet är ju IDAG mycket sämre, netflix DD+ låter SKIT mot en bluray orginal skiva, tydlig skillnad... men visst de som ej bryr som om ljud speciellt så...

 

Man får ju helt klart se vad som händer i framtiden, dock för mig är en fysisk skiva alltid oersättlig på många vis.

Men visst, den dagen man kan streama exakt lika bra  bild o ljud som en skiva idag, och att man äger sin film man köpt och kan ladda ner den om man vill också, ja DÅ,,, men de dröjer nog, tror jag.. om ens kommer...

Tror ändå tillverkare vill att en skiva ska vara steget bättre, men men, vi får väl se...


nu händer de inte ofta, men om internet bryts, lägger av, händer ju, då kan du inte se ett skit.


Redigerat av hundrakg, 01 juni 2018 - 13:12.


#17

Postad 01 juni 2018 - 20:01

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
.

Redigerat av qahwa, 01 juni 2018 - 20:09.


#18

Postad 01 juni 2018 - 22:41

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 493 inlägg
  • 0

Mina första CD-skivor köpte jag 1985, har alltid förvarat dem stående (i IKEAs Benno), har inte haft någon som blivit dålig. Jag har nog runt en 1500 stående. Mina äldsta DVDer är från 1999, en enda har dött sen dess, om det berodde på att den förvarades stående eller på att den var dålig från start ska jag låta vara osagt.

Jag har hembrända CD som är över 20 år gamla som fortfarande spelas som de ska.



#19

Postad 02 juni 2018 - 07:15

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Mina första CD-skivor köpte jag 1985, har alltid förvarat dem stående (i IKEAs Benno), har inte haft någon som blivit dålig. Jag har nog runt en 1500 stående. Mina äldsta DVDer är från 1999, en enda har dött sen dess, om det berodde på att den förvarades stående eller på att den var dålig från start ska jag låta vara osagt.

Jag har hembrända CD som är över 20 år gamla som fortfarande spelas som de ska.

där tror jag du har hitten en sak som jag tror spelar roll, jag tror det blir mer känsligt desto mindre spåren och groparna som tryckts dit som ger ettor och nollor, alltså en cd skiva tror jag nog tål att bli en aning skev innan den börjar bli kass, en bluray mindre skev, och en UHD skiva tror jag är extra känslig..

skillnaden på de små spåren är ju enorm mellan en cd och uhd 4K, således bör de vara en stor skillnad på den minsta fysiska avvikelsen på skivorna tycker man, även om dagens spelare blir bättre/smartare? så är det för stor skillnad för att de inte ska spela någon roll..

 

jag tror även att damm/smuts på en cd eller dvd ej är lika känslig som på en UHD 4K skiva.

 

Läste ju en artikel samt en lång diskussion om detta för ett tag sedan,  men minns inte riktigt vad de kom fram till, som vanligt så är de väl svårt att ta fram fakta om detta samt bevis, då de handlar om tid.... men jag tror jag minns att de flesta sa att liggandes borde vara bäst då vikten av skivan blir jämnt fördelad då den ligger så, men visst, ligger den då 4 grader snett så kan man ju undra hur de spelar roll...

 

oavsett så tror jag personligen själv att solljus och  fysiskt tryck är de som sabbar en skiva snabbast, samt rejält varma temperaturer eller temp skillnader.... har man skivorna ståendes inomhus i jämn normal temp, inget direkt solljus som lyser in, så kanske skillnaden mellan ståendes och liggandes kan kvitta..... vill ju tro så..

 

man har ju hört hur en skiva kan gå sönder om den ligger ett par timmar i solen i bilen, så det bör man undvika..


Redigerat av hundrakg, 02 juni 2018 - 07:20.


#20

Postad 02 juni 2018 - 08:42

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Fast Blu-Rayskivor har väl ett mycket bättre skydd mot smuts och repor än CD-skivor och Laserdiskar?



#21

Postad 02 juni 2018 - 09:38

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag förvarar CD, DVD och Blu-Ray stående i originalförpackningar i hyllor. I rumstemperatur.

Jag har aldrig upplevt några problem med beständigheten.

 

Brända skivor har jag inga av typ musik eller film. Däremot har jag haft det på jobbet för datalagring.

Egentligen inga problem med det heller, förutom vid ett tillfälle. Jag förde över data från brända skivor till hårddisk och när jag ryckte Post-IT lappen följde aluminiumskiktet med. Jag hade satt lappen på fel sida. Men det kan jag ju inte skylla på skivan :) .



#22

Postad 02 juni 2018 - 09:58

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Fast Blu-Rayskivor har väl ett mycket bättre skydd mot smuts och repor än CD-skivor och Laserdiskar?

 

fast nu pratar vi väl olika saker, jag menar att ett dammkorn kanske ger mer besvär för lasern att läsa spåren på en uhd 4K iomed de är så mycket mindre än på en cd, sen kan jag hålla med att "coaten" de yttersta lagret säkert är mer beständigt mot speciellt repor på bluray kanske, jag vet inte men skulle kunna tänka mig att de blivit bättre..jag säger absolut inte att jag vet, jag tror det är så... 

 

Nu vet jag inte hur felkorrigering funkar på uhd vs cd vs dvd osv... de kanske kvittar i slutändan? men har svårt att tro det då spåren är så mycket mindre, ett dammkorn på fel ställe kan ju täcka flera hundra spår breddar på uhd mot kanske ett tiotal på cd... där får nån annan flika kanske som vet mer om detta.... Vore intressant..



#23

Postad 02 juni 2018 - 10:23

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

fast nu har ju inte dammkorn o skit på skivan kanske nåt med lagring o göra:), men ändå ett intressant ämne.



#24

Postad 04 juni 2018 - 07:41

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

 

Och ljudet är ju IDAG mycket sämre, netflix DD+ låter SKIT mot en bluray orginal skiva, tydlig skillnad... men visst de som ej bryr som om ljud speciellt så...

 

Netflix har redan idag Dolby Atmos på vissa titlar. Så räkna med att det blir bättre och bättre ljud.



#25

Postad 04 juni 2018 - 08:03

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

 

Jag har hembrända CD som är över 20 år gamla som fortfarande spelas som de ska.

Jag har sett flera hembrända som blivit dåliga men då har det varit dålig kvalitet på skivorna från början. Taiyo Yuden var ett fabrikat av CD-R som var bland dom bästa men var ibland svåra att få tag på. Sen tillverkade dom skivor åt andra märken så man visste inte vad man fått förrän man köpt en skiva och kollat upp tillverkarkoden via nån funktion i brännarprogrammen :P


Redigerat av Buddypresley, 04 juni 2018 - 08:04.


#26

Postad 04 juni 2018 - 08:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

Jag har sett flera hembrända som blivit dåliga men då har det varit dålig kvalitet på skivorna från början. 

 

Samma här. Alla som har gått sönder (släppt folie eller "disc rot") är från samma tillverkare. Ironiskt nog står det "No. 1 quality manufacturer" eller liknande på skivorna ;) 

 

Gick igenom min gamla samling för ett tag sedan, och alla skivor från Fujifilm, Maxell osv funkade klockrent, även de som har legat staplade på hög utan fodral. De är ca 20 år gamla.



#27

Postad 04 juni 2018 - 08:51

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Samma här. Alla som har gått sönder (släppt folie eller "disc rot") är från samma tillverkare. Ironiskt nog står det "No. 1 quality manufacturer" eller liknande på skivorna ;)

 

Gick igenom min gamla samling för ett tag sedan, och alla skivor från Fujifilm, Maxell osv funkade klockrent, även de som har legat staplade på hög utan fodral. De är ca 20 år gamla.

Maxell är ett gammalt känt märke sen kassettiden ^_^ men jag har för mig att dom inte har egen tillverkning av CD-R. Så ibland fick man "Maxellskivor" tillverkade i Japan av Taiyo Yuden men ibland kunde dom vara tillverkade i Kina och ha sämre kvalitet.



#28

Postad 04 juni 2018 - 09:48

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Netflix har redan idag Dolby Atmos på vissa titlar. Så räkna med att det blir bättre och bättre ljud.

Fast bäraren av Netflix Dolby Atmos är väl DD+ (lossy format)?

Eller har Netflix börjat med streaming med Dolby True HD som ljudspår?



#29

Postad 04 juni 2018 - 10:38

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

I sleeves i lådor. Skiva och omslag. Fodralen slängs. 



#30

Postad 04 juni 2018 - 10:44

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

I sleeves i lådor. Skiva och omslag. Fodralen slängs. 

Jag skulle rekommendera att ha kvar skivorna i fodralen. Då kommer inte fram och baksida på skivorna i kontakt med nåt annat material.



#31

Postad 04 juni 2018 - 11:26

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Fast bäraren av Netflix Dolby Atmos är väl DD+ (lossy format)?

Eller har Netflix börjat med streaming med Dolby True HD som ljudspår?

nu gäller ju detta enbart de som har 4K abonnemang och således 4K tv och Dolby Atmos receiver med till hörande högtalare för att ens kunna nyttja det..  vi som sitter på receiver som inte har atmos kan ju glömma detta, och vi som endast har 1080p tv har ju den biten kvar att uppgradera också :(

 

Sen vore de intressant och veta om atmos baserar sig på deras DD+ spår eller de äkta true HD spåret... mest för info skull.

Är de baserat på DD+ spåret, då är vi kvar i mp3 klass ändå, de hjälper ju inte mycket mer än att de heter "atmos netflix"..



#32

Postad 04 juni 2018 - 14:41

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Fast bäraren av Netflix Dolby Atmos är väl DD+ (lossy format)?

Eller har Netflix börjat med streaming med Dolby True HD som ljudspår?

Dock inte True HD i Netflix fall. Oavsett så är Atmos på Netflix 448Kbps. DD+ på Netflix stannar väl någonstans runt 384 Kbps. Min poäng var att det blir bättre. Inte att det blir Blu Ray-kvalitet.


Redigerat av agpath, 05 juni 2018 - 07:16.


#33

Postad 04 juni 2018 - 18:56

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Min poäng är att det är lossy atmos, dvs bäraren är dd+.

Skillnaden i bandbredd utgörs av metadatakanalen som beskriver hur datat i dd+-strömmen ska avkodas för atmos.

Har man inte utrustning för atmos så avkodas bara dd+-ströömen som vanligt. Vilket gör det bakåtkompatibelt med "äldre" utrustning. 



#34

Postad 04 juni 2018 - 21:09

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag trodde från början att Atmos endast fick tillämpas på äkta true hd/lossless audio,,,,, men så verkar inte fallet ju, då både netflix och nu till o med itunes har atmos baserat på lossy sound.. skummt, undrar vart gränsen går, dolby digital 128kbit Atmos?



#35

Postad 05 juni 2018 - 07:14

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

jag trodde från början att Atmos endast fick tillämpas på äkta true hd/lossless audio,,,,, men så verkar inte fallet ju, då både netflix och nu till o med itunes har atmos baserat på lossy sound.. skummt, undrar vart gränsen går, dolby digital 128kbit Atmos?

Då har du missförstått vad Atmos för hembio är.

 

"Because of limited bandwidth and lack of processing power, Atmos in home theaters is not rendered the same way as in cinemas. A spatially-coded substream is added to Dolby TrueHD or Dolby Digital Plus."

 

"In order to reduce the bitrate, nearby objects and speakers are clustered together to form aggregate objects, which are then dynamically panned"

 

https://en.wikipedia...iki/Dolby_Atmos



#36

Postad 05 juni 2018 - 09:21

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

nää, jag kan inte den biten med atmos alls, därför jag frågar :)

trodde dock att de endast funka på true hd, men men , man lär sig

 

 

Men oavsett, så är ju grunden lossy ljud ändå i Netflix och iTunes..... alltså sämre än de som finns på skivor..


Redigerat av hundrakg, 05 juni 2018 - 09:21.


#37

Postad 05 juni 2018 - 09:27

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

nää, jag kan inte den biten med atmos alls, därför jag frågar :)

trodde dock att de endast funka på true hd, men men , man lär sig

 

 

Men oavsett, så är ju grunden lossy ljud ändå i Netflix och iTunes..... alltså sämre än de som finns på skivor..

All streaming av bild och ljud är lossy. Det kommer det förmodligen alltid att vara.



#38

Postad 05 juni 2018 - 09:31

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Är inte trådskaparen intresserad av hur skivor skall lagras längre? ;)



#39

Postad 05 juni 2018 - 09:59

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

All streaming av bild och ljud är lossy.

Okomprimerad bild förekommer dessutom i princip endast i professionella sammanhang, och då oftast bara vid ljussättning (bortsett från rendering och dylikt förstås). Kan dock inte se varför okomprimerat ljud aldrig kommer att kunna vara någon möjlighet vid streaming i framtiden, såvida vi pratar om betaltjänster förstås.

 

Någon här som brukar kolla på långfilmer i DPX-format? Hade själv och göra med en 18 min lång film i 2076*1582/25p förra veckan med 10 bitars DPX. Blev 390GB sammanlagt... ;)



#40

Postad 05 juni 2018 - 10:46

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

All streaming av bild och ljud är lossy. Det kommer det förmodligen alltid att vara.

och det är ju så de ska vara tycker jag..


Är inte trådskaparen intresserad av hur skivor skall lagras längre? ;)

näää,,,, hehe... du vet själv hur trådarna här kan ta vägen åt ena eller andra hållet, detta är normalt. :)



#41

Postad 05 juni 2018 - 11:30

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Dock inte True HD i Netflix fall. Oavsett så är Atmos på Netflix 448Kbps. DD+ på Netflix stannar väl någonstans runt 384 Kbps. Min poäng var att det blir bättre. Inte att det blir Blu Ray-kvalitet.

Jag förstår hur du tänker, men håller inte riktigt med...
Som jag ser det så finns alla möjligheter att upplevelsen blir bättre, men inte nödvändigtvis ljudet.

 

Men det är därför jag köper allt jag tycker är (tillräckligt) bra på BD//3D-BD/UH-DBD med lossless (inte okomprimerat) ljudformat.

 

Och för att återknyta till ämnet så förvaras dessa skivor naturligtvis stående. Bäst av flera skäl tycker jag, men framför allt att det är lätt åtkomligt.

Hade skivorna liggandes ett tag, men det var alltid de filmerna som var längst ner som man ville se...



#42

Postad 05 juni 2018 - 11:55

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Jag förstår hur du tänker, men håller inte riktigt med...
Som jag ser det så finns alla möjligheter att upplevelsen blir bättre, men inte nödvändigtvis ljudet.

 

Men det är därför jag köper allt jag tycker är (tillräckligt) bra på BD//3D-BD/UH-DBD med lossless (inte okomprimerat) ljudformat.

 

Och för att återknyta till ämnet så förvaras dessa skivor naturligtvis stående. Bäst av flera skäl tycker jag, men framför allt att det är lätt åtkomligt.

Hade skivorna liggandes ett tag, men det var alltid de filmerna som var längst ner som man ville se...

så tänker jag också, att ljudet bör ge en annan upplevelse iomed atmos som tillför just det, men kvaliten på ljudet grundas ju på kärnan(true hd eller dts hd ma eller LPCM) och det är endast de som kan ge ljud i toppklass....

Iomed att jag hör stor skillnad på netflix dd+ vs bluray skivans orginal, så är det nog lika stor skillnad på netflix atmos vs atmos på skivan... alltså ganska hörbart.

 

Nu om vi hoppar tillbaks till ämnet :), vilket vi borde, så är det nog av flera skäl ändå kanske bäst att ha de ståendes, lite jobbigt att dra ut den understa filmen, då ska ju ända de 20 skivorna över flyttas o ruckas, sen har jag svårt att tänka mig att om man enbart jämför ståendes vs liggandes om allt annat är samma att de ska vara nån stor skillnad, då skivan normalt hänger i ringen och ej berör ytan mot något, och jag tror heller inte att skivan slår sig så mycket att de har någon betydelse för lasern att läsa spåren oavsett om den ligger eller står i fodralet, däremot är nog solljus och temp värre faktorer..



#43

Postad 12 juni 2018 - 14:46

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Jag skulle rekommendera att ha kvar skivorna i fodralen. Då kommer inte fram och baksida på skivorna i kontakt med nåt annat material.

Det har fungerat bra de sista tolv åren. Special sleeves från AM Denmark. 



#44

Postad 15 juli 2018 - 18:29

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Har köpt skåp på IKEA med fem lådor. Fungerar bra för mej men kan vara svårt att komma åt filmer som ligger längst bak i lådorna. Förvarar mina filmer stående. Med tanke på att allt flyter och tom gamla kyrkfönster är tjockare längst ner skulle mitt råd vara att man förvarar filmerna stående men någon gång om året vrider filmerna ett kvarts varv.



#45

Postad 15 juli 2018 - 18:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Har köpt skåp på IKEA med fem lådor. Fungerar bra för mej men kan vara svårt att komma åt filmer som ligger längst bak i lådorna. Förvarar mina filmer stående. Med tanke på att allt flyter och tom gamla kyrkfönster är tjockare längst ner skulle mitt råd vara att man förvarar filmerna stående men någon gång om året vrider filmerna ett kvarts varv.

Att fönster är tjockare längst ner pga att det skulle flyta är en myt.

Redigerat av Buddypresley, 15 juli 2018 - 18:37.


#46

Postad 26 juli 2018 - 07:15

Unregistered5b84dd24
  • Unregistered5b84dd24
  • Forumräv

  • 727 inlägg
  • 0

DVD i banankartonger. Blådiskar i Hemnes tv - bänk liggandes med ryggen uppåt i de tre lådorna. Att skivan skulle ändra form med åren, är det verkligen något som kan ske i så stor utsträckning så det märks?



#47

Postad 26 juli 2018 - 08:23

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

. Att skivan skulle ändra form med åren, är det verkligen något som kan ske i så stor utsträckning så det märks?

Nej

#48

Postad 26 juli 2018 - 09:52

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0
Vi har ju haft CD och DVD i ett par decennier och de flesta har väl ägt även budgetläsare (i bilen eller nån ministereo t.ex) som varit dåliga på att hantera störningar. Jag tror att om deformation av skivor hade varit ett reellt problem så hade det varit allmänt känt vid det här laget. Och det är det ju inte. :)

#49

Postad 29 november 2018 - 09:21

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
För ett år sedan flyttade jag över alla mina filmer till mjuka förvaring fodral typ pärmar som rymmer 200 skivor i varje, istället för meter efter meter med filmer i fodral så har jag mina drygt 1500 dvd/blu ray filmer på en halv meters yta i bokhyllan, blev 5 st 400l sopsäckar med tomma fodral till återvinningen, nu har jag endast musik cd i bokhyllan, tar ju mindre plats.

#50

Postad 19 december 2018 - 10:13

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Har DVD- och Blu ray-filmer stående i 2 st Hemnes bokhyllor. Ligger nog lite över 600 filmer men det minskar sakta. Jag har länge köpt filmer och sedan sålt dem på Tradera efter jag sett dem. Sedan i våras håller jag på och digitaliserar filmsamlingen - rippar DVD- och BR-skivor och omkodar dem med Handbrake. Sedan lägger jag dem på stora externa hårddiskar (minst 2 kopior utifall en hårddisk går sönder). Har nu 3 st 8 TB hårddiskar och 1 st 10 TB. Lägger mer pengar på lagring än på filmer...

Men då "äger" jag alla digitala filmer eftersom det är kopior från min egna samling. Kan sälja filmerna och jag siktar på att kanske ha kvar 100-150 filmer i fysiskt format och resten digitalt..
Har tidigare rippat min CD-samling på ca 500 CD-skivor till FLAC-filer men det har inte blivit av att sälja de fysiska skivorna.

Apropå eventuella skador så har jag inte stött på nåt sånt. De äldsta DVD-filmerna köpte jag i början av 2000-talet. Har CD-skivor från tidigt 90-tal. Inga problem med något.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.