Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bitstream och PCM ljud

85 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 augusti 2009 - 11:00

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Jag har försökt förstå vad som menas med Bitstream och PCM- ljud, men jag förstår inte riktigt allt.
Har läst på olika sajter, men för mig räcker inte bara råfakta utan jag skulle gärna vilja att någon förklarar lite mer. Som exempel, så kan min förstärkare inte spela upp de senaste ljudformaten, men min bluray-spelare kan och därför kan ljudet skickas med de senaste ljudformaten till förstärkaren via PCM, vad innebär detta..

hoppas någon har orken och lusten att förklara lite bättre.

#2

Postad 22 augusti 2009 - 11:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0
Det finns ju många trådar om det på forumet.

PCM = Pulse Code Modulation. Allt digitalt ljud som inte är komprimerat är i PCM-format (förutom SACD/DSD som är 1-bit).

På CD lagras en okomprimerad PCM-signal, i 16-bits upplösning med en samplingsfrekvens på 44100 Hz. Om man komprimerar ett album från CD till ett lossless format, t ex FLAC, så minskar storleken utan att kvaliteten påverkas. När den packas upp så är datan identisk bit för bit med originalet. Ungefär som zip, rar osv i datorvärlden. Både True HD och DTS HD Master är lossless format, precis som FLAC. De är allstå komprimerade för att ta mindre plats på skivan.

Bitstream = Spelaren skickar ut True HD och DTS Master utan att avkoda det. Avkodningen/uppackningen till PCM sker i förstärkaren.

PCM = Spelaren avkodar/packar upp signalen och skickar okomprimerad PCM till förstärkaren.

#3

Postad 22 augusti 2009 - 11:20

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Det finns ju många trådar om det på forumet.

PCM = Pulse Code Modulation. Allt digitalt ljud som inte är komprimerat är i PCM-format (förutom SACD/DSD som är 1-bit).

På CD lagras en okomprimerad PCM-signal, i 16-bits upplösning med en samplingsfrekvens på 44100 Hz. Om man komprimerar ett album från CD till ett lossless format, t ex FLAC, så minskar storleken utan att kvaliteten påverkas. När den packas upp så är datan identisk bit för bit med originalet. Ungefär som zip, rar osv i datorvärlden. Både True HD och DTS HD Master är lossless format, precis som FLAC. De är allstå komprimerade för att ta mindre plats på skivan.

Bitstream = Spelaren skickar ut True HD och DTS Master utan att avkoda det. Avkodningen/uppackningen till PCM sker i förstärkaren.

PCM = Spelaren avkodar/packar upp signalen och skickar okomprimerad PCM till förstärkaren.


Så här ska det se ut!!! Tydligt svar, inget trams om att det redan finns på en annan del av forumet. Jag var inte själv i behov av dessa svar, men nu blev jag riktigt glad! Tack!!!

#4

Postad 22 augusti 2009 - 12:33

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

Det finns ju många trådar om det på forumet.

PCM = Pulse Code Modulation. Allt digitalt ljud som inte är komprimerat är i PCM-format (förutom SACD/DSD som är 1-bit).

På CD lagras en okomprimerad PCM-signal, i 16-bits upplösning med en samplingsfrekvens på 44100 Hz. Om man komprimerar ett album från CD till ett lossless format, t ex FLAC, så minskar storleken utan att kvaliteten påverkas. När den packas upp så är datan identisk bit för bit med originalet. Ungefär som zip, rar osv i datorvärlden. Både True HD och DTS HD Master är lossless format, precis som FLAC. De är allstå komprimerade för att ta mindre plats på skivan.

Bitstream = Spelaren skickar ut True HD och DTS Master utan att avkoda det. Avkodningen/uppackningen till PCM sker i förstärkaren.

PCM = Spelaren avkodar/packar upp signalen och skickar okomprimerad PCM till förstärkaren.


Riktigt klockrent svar, tackar så mycket.
Så det handlar inte om att förstärkaren inte kan hantera Dts master och true hd, utan det handlar om att förstärkaren inte klarar av ljuden i bitstream. Men när förstärkaren väl har fått ljudet uppackat och inskickat okomprimerad PCM, så klarar den att hantera de senaste ljudformaten lika bra som en förstärkare som klarar dessa format i bitstream?

man kan ju tänka sig att det även skulle bli bättre ljud, när förstärkaren får en okomprimerad PCM signal, eller?

Redigerat av suffix, 22 augusti 2009 - 12:37.


#5

Postad 22 augusti 2009 - 15:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0
Det enda som skiljer är var avkodningen sker.

Om förstärkaren avkodar så blir resultatet också en okomprimerad PCM-dataström, som sedan skickas till D/A-omvandlarna.

#6

Postad 22 augusti 2009 - 15:41

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
nu förstår jag hur det fungerar helt och hållet, men nu till det praktiska. Jag har en LG BD370, hur vet jag om den skickar ut okomprimerat PCM ljud, och ska man koppla på något speciellt sätt på förstärkaren för att få ut HD ljuden via PCM?

#7

Postad 22 augusti 2009 - 18:01

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

nu förstår jag hur det fungerar helt och hållet, men nu till det praktiska. Jag har en LG BD370, hur vet jag om den skickar ut okomprimerat PCM ljud, och ska man koppla på något speciellt sätt på förstärkaren för att få ut HD ljuden via PCM?


Om din förstärkare tar emot PCM så kommer det stå "multichannel" PCM eller något liknande i displayen.

#8

Postad 22 augusti 2009 - 19:04

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Är Bluray spelarna smarta på det sätt att dom känner av om du behöver avkoda innan, om nu inte förstärkaren klarar HD ljud i bitstream, eller skickar blurayspelaren en bestämd signal oavsett hur förstärkaren är?

#9

Postad 22 augusti 2009 - 19:30

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Är Bluray spelarna smarta på det sätt att dom känner av om du behöver avkoda innan, om nu inte förstärkaren klarar HD ljud i bitstream, eller skickar blurayspelaren en bestämd signal oavsett hur förstärkaren är?


Nja man bestämmer själv i spelaren vad man vill skicka för format. Jag har satt min PS3 på PCM. När jag väljer ett högupplöst ljud så säger min förstärkare "PCM multich".

Väljer jag bitstream på PS3 så kan jag inte få ut mer än kärnan i ljudet på formatet. Så jag har alltid PS3 på PCM. Så när jag byter ljud så gör jag det i PS3:an.

#10

Postad 22 augusti 2009 - 22:44

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
okok, bra och veta, frågan är om man kan det i LG:s bd370 ;)

#11

Postad 23 augusti 2009 - 02:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0
BD370 kan både avkoda till PCM, och skicka ut bitstream. Hur ljudet ska hanteras väljer man i setupmenyn.

http://www.blu-ray.c...p...&show=specs

#12

Postad 23 augusti 2009 - 08:27

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Det bästa vore väl att förstärkaren får ta emot ljudet via bitstream/HDMI, då sker uppackningen utan att ljudet färgas av andra komponenter på vägen, möjligen kan en dålig kabel färga ljudet men det låter jag vara osagt eftersom många hävdar att kablar inte påverkar. Sen är det ju snyggare att få en DTS-HD logga på förstärkaren också.

Redigerat av BioBerra, 23 augusti 2009 - 08:27.


#13

Postad 23 augusti 2009 - 10:35

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
jag kör supra kablar, dom skärmar av riktigt bra mot störningar. Och Hd-loggan skiter jag i ;)

tack för underbar hjälp Ageve och trebban!!

#14

Postad 23 augusti 2009 - 10:48

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Sen är det ju snyggare att få en DTS-HD logga på förstärkaren också.


Jag satt också och tittade i displayen när jag köpt min första surround stärkare på 90talet ;)

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 23 augusti 2009 - 10:49.


#15

Postad 23 augusti 2009 - 13:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Det bästa vore väl att förstärkaren får ta emot ljudet via bitstream/HDMI, då sker uppackningen utan att ljudet färgas av andra komponenter på vägen, möjligen kan en dålig kabel färga ljudet men det låter jag vara osagt eftersom många hävdar att kablar inte påverkar.


Nej, en HDMI-kabel kan inte färga ljudet. Det är en digital överföring med CRC-checksummor. Om den skulle ändra
någonting så hade det inte gått att använda HDMI till överföring av bitstream.

Uppackningen innebär bara att dataströmmen återställs till sitt ursprungliga PCM-format. Om det görs i spelare eller förstärkare spelar mindre roll.

#16

Postad 23 augusti 2009 - 13:33

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
så om man står mellan två förstärkare, en som är lite billigare men stödjer de senaste HD ljuden, och en förstärkare som är lite mer kvalité i, men som inte stödjer de senaste HD ljuden (men är så pass ny att den har hdmi ingångar), så ska man egentligen välja den bättre utan hd-ljud, för sålänge man har någonting som kan avkoda och skicka okomprimerad PCM till förstärkaren så blir ljudet likadant som med en förstärkare med inbyggd avkodare?

#17

Postad 23 augusti 2009 - 22:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0
Jodå, så länge den har HDMI och kan ta emot flerkanals PCM så är det lugnt. Det kan finnas tidiga modeller som inte klarar det.

HDMI v1.1 stödjer okomprimerad PCM i 8 kanaler, upp till 24/192.

#18

Postad 24 augusti 2009 - 09:41

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0
Finns det verkligen inga fördelar med att låta stärkaren koda bitstreamsignal i stället för att spelaren skickar PCM?

#19

Postad 24 augusti 2009 - 11:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Finns det verkligen inga fördelar med att låta stärkaren koda bitstreamsignal i stället för att spelaren skickar PCM?


Det finns förstärkare som inte kan applicera DSP-effekter osv på inkommande PCM-signal, men det får man såklart kolla upp innan man köper den. Annars är det ju samma data som hanteras. Att påstå att True HD via HDMI skulle vara bättre än PCM är ungefär som att påstå att FLAC skulle vara bättre än CD (trots att resultatet blir det samma).

En fördel med att låta spelaren avkoda är att man får med "secondary audio", vilket av förklarliga skäl inte kommer
med när man kör bitstream. Secondary audio går att stänga av i spelaren om man inte vill ha de (dvs om man vill ha en opåverkad dataström ut från spelaren).

Redigerat av Ageve, 24 augusti 2009 - 11:47.


#20

Postad 24 augusti 2009 - 11:50

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Det finns förstärkare som inte kan applicera DSP-effekter osv på inkommande PCM-signal, men det får man såklart kolla upp innan man köper den. Annars är det ju samma data som hanteras. Att påstå att True HD via HDMI skulle vara bättre än PCM är ungefär som att påstå att FLAC skulle vara bättre än CD (trots att resultatet blir det samma).

En fördel med att låta spelaren avkoda är att man får med "secondary audio", vilket av förklarliga skäl inte kommer
med när man kör bitstream. Secondary audio går att stänga av i spelaren om man inte vill ha de (dvs om man vill ha en opåverkad dataström ut från spelaren).

Ska testa att köra PCM från BD-spelaren och se om jag märker någon skillnad. Förmodligen inte, således. Förutom att man inte ser de oerhört manliga HD-symbolerna i stärkarens display...

#21

Postad 24 augusti 2009 - 11:57

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0

Det finns förstärkare som inte kan applicera DSP-effekter osv på inkommande PCM-signal, men det får man såklart kolla upp innan man köper den. Annars är det ju samma data som hanteras. Att påstå att True HD via HDMI skulle vara bättre än PCM är ungefär som att påstå att FLAC skulle vara bättre än CD (trots att resultatet blir det samma).

En fördel med att låta spelaren avkoda är att man får med "secondary audio", vilket av förklarliga skäl inte kommer
med när man kör bitstream. Secondary audio går att stänga av i spelaren om man inte vill ha de (dvs om man vill ha en opåverkad dataström ut från spelaren).



DSP-effekter ? vad är det?

#22

Postad 24 augusti 2009 - 12:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

DSP-effekter ? vad är det?


DSP = Digital signalbehandling, t ex rumskorrigering osv.

Denons receivers hanterar PCM likadant som övriga format, men det finns (enligt rykte, jag har inte stött på någon) enstaka modeller från andra tillverkare som inte gör det.

En annan oumbärlig fördel med att köra PCM är att man får med "klick" och "swoosh" ljud i filmernas popupmenyer :D

Redigerat av Ageve, 24 augusti 2009 - 12:02.


#23

Postad 24 augusti 2009 - 16:53

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Jag har en Marantz SR6001, den ska nog klara de ljuden via PCM, otroligt vilken hjälp av Ageve, du kan verkligen massor inom detta område!

#24

Postad 24 augusti 2009 - 17:20

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Som vanligt så skadar det ju inte att testar båda varianterna om man har möjlighet, då märker man ju om det är nån skillnad.

#25

Postad 27 augusti 2009 - 19:28

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
En liten fråga i all blygsamhet till alla er kunniga:

Finns det inte en poäng med att skicka allt oavkodat(bitstream) och låta stärkaren pre/pro:n göra avkodningen, Iom. detta så slipper man allt vad 'jitter' heter, Är som sagt en 'rookie' gällande denna s**** (studiebidragsberoende) djungel :( .

Vet ej vad man ska tro men detta citat är i linje med vad jag läst på senare tid i andra forum:
AVForum


Mvh.
Mats

#26

Postad 07 oktober 2009 - 10:59

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

Att påstå att True HD via HDMI skulle vara bättre än PCM är ungefär som att påstå att FLAC skulle vara bättre än CD (trots att resultatet blir det samma).


PCM skickas genom HDMI också väl ? :P

#27

Postad 07 oktober 2009 - 22:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

PCM skickas genom HDMI också väl ? :(


Jo, HDMI v1.1 och senare kan överföra 24-bits ljud upp till 192kHz i 8 kanaler. Det funkar med både HD-ljud från en Blurayspelare och DVD-Audio från en DVD (förutsatt att spelare kan avkoda DVD-Audio såklart).

MLP (Meridian Lossless Packing) som DVD-Audio använder är förövrigt exakt samma lossless komprimering som Dolby True HD använder.

Det går att skicka PCM-ljud via SPDIF/Toslink med, men då är det max 2 kanaler som gäller (max 24-bit/96kHz).

#28

Postad 11 oktober 2009 - 21:02

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Enligt Wikipedia så är det bara 1.3 och uppåt som stödjer True HD och DTS HD Master Audio genom Bitstream. Är det så att om man kör PCM så kan man skicka alla nya HD format genom vilken version av HDMI som helst, men om man ska skicka med Bitstream så krävs 1.3 och uppåt, rätt/fel?

Redigerat av suffix, 11 oktober 2009 - 21:05.


#29

Postad 11 oktober 2009 - 21:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Enligt Wikipedia så är det bara 1.3 och uppåt som stödjer True HD och DTS HD Master Audio genom Bitstream. Är det så att om man kör PCM så kan man skicka alla nya HD format genom vilken version av HDMI som helst, men om man ska skicka med Bitstream så krävs 1.3 och uppåt, rätt/fel?


Japp.

Flerkanals PCM stöds (även från DVD-Audio) från HDMI v1.1 och uppåt.

Har testat Denon DVD-3910 som har HDMI v1.0 och den kan inte skicka DVD-Audio via HDMI (PCM). Däremot funkar det utmärkt med min DVD-1930 som har HDMI v1.1.

#30

Postad 11 oktober 2009 - 21:25

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

En liten fråga i all blygsamhet till alla er kunniga:

Finns det inte en poäng med att skicka allt oavkodat(bitstream) och låta stärkaren pre/pro:n göra avkodningen, Iom. detta så slipper man allt vad 'jitter' heter, Är som sagt en 'rookie' gällande denna s**** (studiebidragsberoende) djungel :unsure: .

Vet ej vad man ska tro men detta citat är i linje med vad jag läst på senare tid i andra forum:
AVForum


Mvh.
Mats


Ursäkta om jag verkar tjatig men finns det verkligen ingen som kan avfärda/verifiera denna undran från mig :) .


Mvh.
Mats

#31

Postad 12 oktober 2009 - 14:59

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Först o främst kan man ju testa vilket man tycker låter bäst. På pappret kanske förstärkaren har bättre D/A-omvandare men låter åndå inte bättre änd DVD/BD-spelaren. I det här fallet tycker jag det är upplevelsen som är viktigast, inte faktan.

HDMi-Kabeln är säkerligen bra skärmade vilket minskar risken för störningar. En analog kabel har givetvis också skärm, men den analoga avkodade signalen är känsligare för störningar (det blir brus, brumm etc.)

Jitter kommer man inte undan egentligen hur man än gör, det finns redan vid avläsingen av "gropar" och "land" på skivan, men genom att välja en bitström, så riskerar man inte att lägga på ytterligare ett jitterfenomen.

Skillnaden mellan de "gamla" S/PDIF och i.Link och nu HDMI är att i de två senare har man en klockpuls som skickas med den digital signalen genom kabeln och tas emot av en receiver som sen timar signalerna prcis som när de skickades iväg.
Rätta mig gärna om jag har fel, någon.

#32

Postad 13 oktober 2009 - 17:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0
D/A-omvandlingen har inget med PCM/bitstream överföringen att göra. D/A-processen sker i förstärkaren oavsett vilken av de båda överföringsmetoderna som används.

Det är samma signal, dvs samma ettor och nollor. Det enda som skiljer är var de packas upp från sitt komprimerade format.

IKEA = Bitstream. Du köper möbeln i komprimerat format (i en platt kartong). När du kommer hem bygger du ihop den och får en likadan möbel som den du tittade på i varuhuset.

Jämför det med att köpa samma möbel, fast monterad på fabriken istället. Den tar mer plats i bilen när den ska transporteras hem (mer plats på skivan) även om det i praktiken inte är någon skillnad. Den utnyttjar helt enkelt inte utrymmet i bilens bagagerum lika effektivt som när den ligger i delar, i en kartong.

:P

#33

Postad 13 oktober 2009 - 17:46

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
haha klockren jämförelse! :P

#34

Postad 15 oktober 2009 - 08:00

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Jag pratar om när DVD/BD-spelaren omvandla den digitala signalen till en analog signal och över för den till förstärkaren som endast förstärker den. Men jag missförstod, är det PCM genom HDMI vi pratar om?

#35

Postad 15 oktober 2009 - 11:25

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Japp du missförstod, det är PCM via HDMI vi diskuterar :)

På hemmabiokvällen de hade på HIFI klubben påstod de att det blir viss skillnad när man skickar som PCM vs bitstream men det verkar ju mest vara säljsnack för att man ska köpa en ny reciever med inbyggd avkodning... ;)

Redigerat av olasahl, 15 oktober 2009 - 11:27.


#36

Postad 16 oktober 2009 - 06:30

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
den som hör skillnad mellan bitstream och PCM är sjuk haha

#37

Postad 16 oktober 2009 - 07:30

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

D/A-omvandlingen har inget med PCM/bitstream överföringen att göra. D/A-processen sker i förstärkaren oavsett vilken av de båda överföringsmetoderna som används.

Det är samma signal, dvs samma ettor och nollor. Det enda som skiljer är var de packas upp från sitt komprimerade format.

IKEA = Bitstream. Du köper möbeln i komprimerat format (i en platt kartong). När du kommer hem bygger du ihop den och får en likadan möbel som den du tittade på i varuhuset.

Jämför det med att köpa samma möbel, fast monterad på fabriken istället. Den tar mer plats i bilen när den ska transporteras hem (mer plats på skivan) även om det i praktiken inte är någon skillnad. Den utnyttjar helt enkelt inte utrymmet i bilens bagagerum lika effektivt som när den ligger i delar, i en kartong.

:P


Bra analogi!

#38

Postad 26 januari 2010 - 16:32

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Läste på Marantz hemsida idag angående Marantz SR6001 och det står följande:

Highly accurate 192kHz/24-bit audio D/A converters handle the analogue to digital conversion and HDMI switching, resulting in more faithful sound quality.

- Okomprimerad PCM är väl 192kHz/24bit?

Eftersom förstärkaren inte stöder de nya HD-ljud -formaten, så måste jag ju pumpa ut Okomprimerad PCM till min Marantz, och det har jag möjlighet att göra via min bluray spelare.

Men sedan står det på Marantz hemsida om SR6001:

7.1 Linear PCM for HD audio - STÖDS EJ

Vad innebär detta? Innebär det att min förstärkare inte kan behandla okomprimerad PCM ?

#39

Postad 26 januari 2010 - 23:33

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

7.1 Linear PCM for HD audio - STÖDS EJ

Vad innebär detta? Innebär det att min förstärkare inte kan behandla okomprimerad PCM ?


Ja, tyvärr. Men om din Blu-ray spelare har analog 5.1/7.1 utgång så kan du använda den och på så vis få ut okomprimerat ljud. Dock tycker jag det verkar konstigt att den inte kan hantera LPCM via HDMI, kanske kan den uppdateras?

#40

Postad 26 januari 2010 - 23:55

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0

7.1 Linear PCM for HD audio - STÖDS EJ

Vad innebär detta? Innebär det att min förstärkare inte kan behandla okomprimerad PCM ?

Kan vara så att den inte kan ta emot ljud från hdmi överhuvudtaget, många lite äldre modeller från när det var nytt med hdmi på förstärkarna är så. Hade själv en cambridge med samma svaghet, den kunde bara skicka vidare hela hdmi-signalen med bild och ljud till tvn, men inte ta upp ljudet själv. Vet inte riktigt vad vitsen är att sätta in hdmi över huvudtaget i så fall men det var väl säljargument antar jag

Mvh

#41

Postad 27 januari 2010 - 00:17

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Jag sitter själv med samma reciever och tycker att ovanstående låter konstigt...

I och för sig har jag bara en DVD kopplad till mn receiver, men där kommer både bild och ljud fram via HDMI kabeln.

Nu ska jag emellertid slå till på en BD-spelare och läser med fasa vad ovanstående skribent har skrivit.
Jag har tagit för givet att min SR6001 kan ta emot de nya HD-formaten via PCM, dvs avkodingen sker i BD-spelaren. Ngn som har erfarenhet av BD-spelare och Marantz SR6001???

Ursäkta om jag lånar tråden lite, he he.

Nu till en annan sak. Jag var hos en av de mest kända hembioaffärerna här i landet. Där fick jag höra ngt mkt märkligt. Jag kommer ihåg när jag köpte mina första enheter. Då sa säljaren att det är bättre ljuddel i DVD-spelaren än i Recievern. Nu när det gäller Bluray hävdar samma kille precis tvärtom. Att det är bätre ljuddel i Receivern än i BD-spelaren. Vad i helsike ska man tro???? Det här låter så dumt att man nästan vill åka till butiken och slänga en shitbomb på dörren.
Gör dom allt för att man ska köpa nya enheter??? Finns det ingen som helst moral hos vissa???

G

#42

Postad 27 januari 2010 - 01:06

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
har din dvd hdmi kan du ju koppla in och prova, eller kanske låna någons som du vet har hdmi, pcm är detsamma oavsett vad källan är :)

sen är moral ett flytande begräpp när det kommer till vissa försäljare, tyvärr, men tror inte det är någon större skillnad på dacarna i receiver och blu-ray, eller dvdn heller för den delen, om inte någon av dem är en riktigt budgetspelare

mvh

#43

Postad 27 januari 2010 - 18:17

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
jodå jag pumpar ut alla olika ljudformat till mina högtalare via förstärkaren, är bara dom nya formatet som inte stöds.. och tydligen inte LPCM heller :S

#44

Postad 27 januari 2010 - 20:21

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Jag har fått svar från Septon idag och dom undrar var jag fått detta från??? Jag länkade till Marantz hemsida och väntar på svar.

G

#45

Postad 27 januari 2010 - 23:23

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
septon?

#46

Postad 28 januari 2010 - 00:03

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

septon?

Generalagent i Sverige för bl.a. Marantz.

#47

Postad 28 januari 2010 - 12:38

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
på min marantz 5002 finns det en inställning för om man vill slå på hdmi-audio i menyn under preferences. Annars står det inget om det i manualen vad för ljud den kan ta emot, så vet ärligt talat inte om den kan ta emot pcm-ljud eller bitstream... måste prova

mvh

#48

Postad 28 januari 2010 - 18:22

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
hmm, pcm tar den emot iaf (5002), verkar inte finnas nån inställning i dvdn om att skicka bitstream så vet inte hur det är med den delen. däremot så verkar inte kanalmixningen fungera med pcm. har bara stereo men får inte allt ljud trots att jag väljer stereoläget :P med dd5.1 alltså. om jag däremot kör bitstream med koax som jag vanligen gör funkar det att mixa ner till stereo, men det ska väl inte skilja sig mellan bitstream och pcm???

mvh

#49

Postad 28 januari 2010 - 19:16

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
bitstream fungerar endast om förstärkaren har hdmi 1.3

sen hittar jag inga firmwares till min Marantz sr6001, hittar inte på deras hemsida. Vet någon var jag kan få tag på, om det överhuvudtaget finns?

Redigerat av suffix, 28 januari 2010 - 19:18.


#50

Postad 28 januari 2010 - 19:22

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
gäller det även vanlig dd och dts? trodde det gällde nya hd-formaten?

mvh

edit: hdmi 1.1 klarar visst bitstream av vanlig dd och dts, funkade ypperligt när jag provade från en annan källa :P

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 29 januari 2010 - 17:27.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.