Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TV-kanaler (Live+DVR) i min Nvidia Shield, rekommendationer?

1 svar till detta ämne Digital-TV Nvidia Shield
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 februari 2020 - 13:37

DreamT80
  • DreamT80
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Hej!

 

Jag har 2 övergripande mål som jag försöker åstadkomma: Dels så vill jag städa bort onödiga boxar under TV:n, och dels vill jag förenkla och centralisera användandet av TV-kanaler/media o.s.v. Det optimala hade varit om man med vår Shield (som vi använder till det mesta annan media) även kunde se på TV-kanaler. Helst genom att använda så mycket av mina befintliga lösningar som möjligt.

Utifrån detta är jag ute efter lite tips och råd - Hur skulle man kunna åstadkomma på detta vis?

 

Detta har jag idag:

- En Nvidia Shield med Plex (klient+server)

- Ett TV-kort till ovanstående. Gör så att jag kan se live-TV + DVR via Plex, för de fria kanalerna (via marknätet/Boxer).

- Viasat Digital-TV via fiber (+Viaplay-appen på Shielden).

 

Det jag vill åstadkomma:

- Möjlighet att kunna se "allt" via en och samma enhet, vilket då inkluderar digital-TV-kanaler.

- Möjlighet att spela in enl. ovanstående.

- Kan använda mig av Plex för DVR, men för live-tv skulle jag helst vilja ha en kompletterande app (då Plex gränssnitt är lite för bökigt för detta).

- Lätt att se på digital-tv. Det ska inte vara krångligare än att se på TV som man gjorde "förr" - När man öppnar appen (eller vad man nu väljer) så ska man där direkt ha tillgång till digital-TV-kanalerna.

- Jag vill använda en "officiell" leverantör, alltså inte IPTV King eller liknande.

- Om det går att lösa med en lokal IPTV-server (som sedan skickar vidare kanalerna till Shielden) så är det ett plus.

 

Frågor och svar:

Fråga:"Du har ju en lösning för fria kanaler via marknätet idag, varför inte använda den?"

- Svar: Den funkar bara för fria kanaler, samt så är TV-kortet i sig är inte jättestabilt. Plex känns inte riktigt moget för detta ännu.

Fråga: "Alla kanaler finns ju tillgängliga i VIaplay-appen, varför inte använda den?"

Svar: För krångligt gränssnitt, man måste navigera några steg för att komma åt kanalerna (ofta görs det reklam för icke-barnvänliga program när man öppnar appen, vilket gör att barnen exponeras för detta innan de har letat sig fram till TV-kanalerna). Samt så funkar inte DVR i detta fallet.

 

Fråga: "DVR? Allt går ju att streama idag ändå!"

Svar: Kalla mig gärna gammalmodig, men jag vill ha möjlighet att spela in TV-program som på gamla goda tiden. Dessutom försöker jag ha så få gränssnitt som möjligt, oavsett om det gäller appar eller hårdvara.

Fråga: "Oneplace känns som en bra lösning för dig?"

Svar: Ja, det kan man tycka. Känns dock inte som att den riktigt är i nivå med Shielden vad gäller "Android-biten" ännu. Använder Shielden till streamade spel/Plex Media Server i dagsläget - Känns inte som Oneplace kan åstadkomma detta?

Övrigt:

- Jag ser inga problem med att byta leverantör för digital-TV för att åstadkomma detta - Så länge jag vet att det går att åstadkomma önskad lösning efter ett byte.

- Jag kan absolut tänka mig att investera i både hårdvara och tid för att lösa problemet, även om jag vill använda så mycket befintlig utrustning som möjligt. Har viss erfarenhet av både hårdvara/mjukvara/operativsystem och ska t.ex. kunna klara av att bygga en TVheadend-server eller liknande. Behöver dock en push i rätt riktning (samma här - vill veta att jag köper/bygger rätt grejer innan jag tar steget och gör det).

Tacksam för input! Finns kanske andra som har liknande dilemman/lösningar på detta?



#2

Postad 27 februari 2020 - 13:35

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Vet inte om det hjälper men jag hade en liknande fråga i tråden TV lösning 2020.

 

Enligt Leatherface kan man eventuellt skapa ett interface via en rad sammankopplade addon i Kodi-miljön.

 

Annars finns den tekniska lösningen klar på Android TV som du ju har i Shielden. Google har en färdig integrationslösning som typ Viaplay, C More, Dplay etc. kunde ha lagt in stöd för i sina respektive appar för Android TV, men de har naturligtvis inte gjort det.

 

Länk till mer om det från officiella Android Developers:

https://developer.an...dations-channel


Redigerat av kenta2, 27 februari 2020 - 13:35.





Även taggad med Digital-TV, Nvidia Shield

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.