Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Källarprojekt: akustik & fuktreglering?

60 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 augusti 2007 - 10:18

dangra
  • dangra
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Hej alla biofans!

Tråd gällande rum i källare, behöver hjälp att komma fram till bästa lösning för akustikreglering och fuktreglering.

Betongväggar och rummet har måtten 4.0 x 4.5 m, 2 ytterväggar.
Bilder och ritningar finns i mitt galleri.

Huset, byggt 1936, har fått ny dränering och isolering utifrån med Isodrän (2006).
Efter Isodrän-jobbet så är jag mest orolig för framtida fuktbekymmer från bottenplattan, finns väl inga markskivor eller dylikt under betongen.

Huvudvärken gäller hur jag ska bygga väggarna för att få en "fuktsäker" lösning och samtidigt få akustik och ljuddämpningen att fungera.

FRÄMRE VÄGG:
Jag vill gärna stensätta en vägg. Om jag finner en lösning för mina sidoväggar är det den främre väggen jag stensätter. Kanske ingen akustisk dröm men men...

SIDOVÄGGARNA:
?
Högre vägg är en yttervägg.

BAKRE VÄGG:
?
Yttervägg.

GOLVET:
Platon Golv, ev. isolering (friggolit), spånskiva och filtmatta. Bygghöjd 4-5cm.
Har bara 201 cm i takhöjd före byggnation av nya golvet så jag eftersträvar låg bygghöjd

TAKET:
Taket är den största reflekterande ytan och det dämpar jag med gips, isolering (70/90), luftspalt och akustiktak från Ecophon som jag monterar mellan takbjälkarna.

Platon:
www.isola.se

Isodrän:
www.isodran.se


Cheers!
/dangra

Bifogad fil(er)


Redigerat av dangra, 23 oktober 2007 - 10:55.


#2

Postad 14 augusti 2007 - 12:24

dodoadoodoo
  • dodoadoodoo
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej!

Har ett liknande (4.3 x 5.6) rum i källaren med putsade väggar. Jag har ett Nivellgolv för fuktens skull och satte Ecophon Master Alpha på den gamla träpanelen i taket. Redan när jag satt upp halva taket märktes det hur mycket bättre ljudmiljön blev :D

Nu när anläggningen är ordentligt inkopplad (och hela taket uppsatt) så är jag väldigt nöjd med hur bra det låter. (Det hjälpte givetvis med en gedigen soffa och fåtölj) Jag har funderat på att bygga en absorbent för bakväggen (ovanför soffan) men faktum är att det låter så pass bra nu att det inte känns jätteviktigt.

Så i korthet - det går att bygga ett bra biorum med putsade väggar, iaf med ett bra akustiktak.

/D

PS
Är absolut inget fuktproffs, men fick rekommenderat av sådana att använda en ventilerad lösning för golvet. Bara som ett tips :D

#3

Postad 15 augusti 2007 - 11:02

dodoadoodoo
  • dodoadoodoo
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Lite OT för detta forum kanske, men behöver du verkligen en fuktsäker lösning för ytterväggarna när du satt isodrän utanför? Även innerväggarna borde vara utan fuktproblem. Mao tror jag att du kan sätta upp vad du vill på väggarna.

Vi la in ett nivellgolv pga att vi har värmerör som går tvärs över golvet. I efterhand hade det kanske varit enklare och billigare att ta in en rörmokare och flytta på rören...

Anyhoo, jag tror fortfarande på en ventilerad lösning för golvet.

Om du inte redan gjort det, kontakta någon fuktexpert för klokare råd än du får från mig. Vi har goda erfarenheter från Anticimex i Hbg.

/D

#4

Postad 18 augusti 2007 - 13:03

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
Inte för att vara en pessimist men jag skulle tro att det är många biorum som kommer att mögla de närmaste tio åren, själv har jag en källare på över 100m^2 men jag byggde på markplanet istället och ångrar mig inte det minsta förutom då det bli väldigt varmt ute, då skulle det vara skönt med ett rum i källaren istället. Ska du bygga i källaren så ska du definitivt tala med någon byggfirma innan så att det du gör blir rätt och håller i många år.

Jag tvivlar på att du behöver tumma på akustiken bara för att du vill bygga fuktsäkert. Bygger du ett rum i rummet så att säga så kommer du nog att kunna få det bästa av två världar.

Lycka till vad du än väljer. :)

VH Micke

#5

Postad 24 augusti 2007 - 08:40

Unregistereddd199671
  • Unregistereddd199671
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Tråden börjar bli gammal, och kanske har trådskapararen redan allt klart för sig, men...

Jag håller på att bygga ett biorum i min sutterängvåning, och jag håller med micke5721 i det att det förmodligen kommer att möglas friskt i stugorna framöver :wub: eftersom det verkar vara många som bara "kör på" sas.

I alla fall, jag har löst aktusti/fukt problematiken på så sätt att jag ser till så att det alltid finns en luftspallt mellan absorbenterna (jag tänker ha alla väggar täckta av absorbenter), som jag hänger från ett regelverk som jag byggt upp mot taket. Detta regelvärk (gjort av 45x70 och 45x45 råplan) kommer även att fungera som innertak, dämpat med markskivor. Jag har valt denna lösning, eftersom jag på så sätt även kan få ett innertak som inte har kontorsplattor-effekten (vill ha det helt slätt alltså) plus att det blir bra mycket billigare än ett ecophon tak. Man kan &så lättare välja absorbensgrad och färg helt fritt.

Vid duken har jag reglat upp en falsk vägg, så att jag kan dölja högalarna bakom väggen, som är i plan med duken. Utrymmet bakom den falska väggen kommer att fyllas till häljten med isolering (80 cm utrymme)

#6

Postad 24 augusti 2007 - 09:03

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Vespaman - har du några bilder till en som fattar lite långsamt? Uppreglingen av väggen vid duken - hur är den gjord?

#7

Postad 24 augusti 2007 - 21:41

Unregistereddd199671
  • Unregistereddd199671
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Ja, har en del bilder. Skapar en ny tråd för detta här; https://www.minhembi...howtopic=166154

#8

Postad 02 oktober 2007 - 10:13

dangra
  • dangra
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Hej, jag planerar fortfarande och tar tacksamt emot hjälp och tips :angry:

Bifogar bilder som visar dagens mått (rå betong) före regling av nya innerväggar och byggnation av golvet. Har två ytterväggar och ett golv jag vill fuktsäkra.

Har utvändig isolering i form av Isodrän och invändig isolering är enbart för ljuddämpning och få bättre akustik (och att få utrymme att bygga in el och kablage).

Plåt eller träreglar?

Hur stor luftspalt krävs mellan betongvägg och nya innerväggarna? Räcker 1 cm för fuktvandring?
Var köper jag lämpliga gummidistanser för vägg?

Markskivor eller typ Isover Piano i väggar? Vad ger "bäst" ljud?

45mm isolering i vägg? Mer isolering skapar väl "problem" i en källare mot yttervägg?

Jag vill gärna stensätta en vägg (snyggt men kanske inte så bra för akustiken?), är det främre eller en sidovägg som betyder minst för ljudet?

Bifogad fil  OVERVIEW.jpg   32,73K   11 Antal nerladdningar
Bifogad fil  FRONT.jpg   20,08K   8 Antal nerladdningar
Bifogad fil  BACK.jpg   27,04K   8 Antal nerladdningar
Bifogad fil  LEFT.jpg   26,16K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  RIGHT.jpg   21,93K   4 Antal nerladdningar

Redigerat av dangra, 03 oktober 2007 - 16:08.


#9

Postad 02 oktober 2007 - 11:13

RalphA
  • RalphA
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0

Hej, jag planerar fortfarande och tar tacksamt emot hjälp och tips  :angry:

Bifogar bilder som visar dagens mått (rå betong) före regling av nya innerväggar och byggnation av golvet (platon golv, cellplast, spångolv, filtmatta).

Har två ytterväggar och ett golv jag måste fuktsäkra.

Har utvändig isolering i form av Isodrän och ny dränering, isolerar enbart för ljuddämpning och akustiken.

Plåt eller träreglar?

Hur stor luftspalt krävs mellan betongvägg och nya innerväggarna?

Var köper jag lämpliga gummidistanser för vägg?

Markskivor eller typ Isover Piano i väggar? Vad ger "bäst" ljud?

45mm isolering i vägg? Mer isolering skapar väl "problem" i en källare mot yttervägg?

Jag vill gärna stensätta en vägg (snyggt men kanske inte så bra för akustiken?), är det främre eller en sidovägg som betyder minst för ljudet?

<{POST_SNAPBACK}>



Jag måste fråga varför du vill ha luftspalt mellan innerväggen och den uppreglade väggen?

Om jag har rätt för mig så skulle du dränera och isolera källaren med isodrän? Jag har pratat med dom i samma ärende och dom säger att du kan göra "vad du vill" med väggen, den blir som vilken vanlig yttervägg som helst. Du skulle tex kunna limma renoveringsgips direkt på väggen. Allt enligt isodränfolket...

[edit] Nuuu läste jag att du isolerar för akustiken... :)

Redigerat av RalphA, 02 oktober 2007 - 11:15.


#10

Postad 02 oktober 2007 - 11:28

dangra
  • dangra
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Hej RalphA!

Luftspalt är enbart för att ge utrymme för fukten, som kommer fån betongplattan (golvet), att vandra uppåt utan att ta fäste vid reglar och isolering. Kommer att använda Platon golv med uppvik.

Huset har redan fått ny dränering och utvändig isolering och fuktskydd med Isodrän (hösten 2006). Idag ser allt bra ut och jag är enbart orolig för fukten som kan tränga upp genom golvet. Huset är byggt 1936 och har väl inga markskivor under betongplattan. Isodränet skyddar idag bara mina ytterväggar.

#11

Postad 02 oktober 2007 - 13:30

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0
Har du verkligen fuktproblem via golvet då?

Själv har jag lagt min (svindyra!) EGE Symphony heltäckningsmatta direkt mot betong-golvet.
Legat där i drygt ett år och inga som helst problem med fukt under mattan.

#12

Postad 04 oktober 2007 - 08:51

dangra
  • dangra
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Har nu varit i kontakt med "Isodrän folket", mycket trevlig och kunnig support.

Fick följande ledord för mitt bygge:

* Bygg ett rum i rummet med plåtreglar, plåtreglar direkt i betonggolvet.
* Platon golv med uppvik ska vara i det "nya" rummet, inte dagens befintliga väggar.
* Isolera del ovan mark (10 cm överlapp ned över Isodrän) som inte är isolerad utifrån.
* Ingen isolering nedre 1 m som är isolerad utifrån.
* Ingen luftspalt mot ytterväggarna ska behövas.
* På innerväggarna kan jag isolera fritt.
* Viktigt med ventilation från rummet.
* OK med gips som ytskikt på de nya innerväggarna.
* Viktigt med värme i rummet, blir radiator så helt OK.

Frågan är nu vad för typ av isolering jag ska använda i den övre 1 m av rummet som är mest lämplig för att få till bra akustik?

#13

Postad 04 oktober 2007 - 09:51

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Om jag har rätt för mig så skulle du dränera och isolera källaren med isodrän? Jag har pratat med dom i samma ärende och dom säger att du kan göra "vad du vill" med väggen, den blir som vilken vanlig yttervägg som helst. Du skulle tex kunna limma renoveringsgips direkt på väggen. Allt enligt isodränfolket...

<{POST_SNAPBACK}>

Begär det skriftligt så får du se hur mycket uttalandet är värt. :)

ROT-gips (modell 9mm, karongklätt) är ju int eens tillåtet kring våtrum längre. Att sätta det i en källare .... byggfysiskt knappast med fördelaktigt.

#14

Postad 04 oktober 2007 - 09:59

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Har nu varit i kontakt med "Isodrän folket", mycket trevlig och kunnig support.

Fick följande ledord för mitt bygge:

* Bygg ett rum i rummet med plåtreglar, plåtreglar direkt i betonggolvet.
* Platon golv med uppvik ska vara i det "nya" rummet, inte dagens befintliga väggar.
* Isolera del ovan mark (10 cm överlapp ned över Isodrän) som inte är isolerad utifrån.
* Ingen isolering nedre 1 m som är isolerad utifrån.
* Ingen luftspalt mot ytterväggarna ska behövas.
* På innerväggarna kan jag isolera fritt.
* Viktigt med ventilation från rummet.
* OK med gips som ytskikt på de nya innerväggarna.
* Viktigt med värme i rummet, blir radiator så helt OK.

Frågan är nu vad för typ av isolering jag ska använda i den övre 1 m av rummet som är mest lämplig för att få till bra akustik?

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker det mesta verkar vettigt MEN jag skulle ändå haft en luftspalt (om det inte är så att det bara blir isolering översta metern och resten är tomt?) och jag skulle absolut inte haft vanlig kartonggips i en källare. Jämför tex med BBRs och BBVs senaste skrivningar om våtrum och jämför riskerna.

Tycker f.ö. Niklas förslag om matta direkt på betong är kanon (om mattan är gjord för det och man är beredd att städa den ordentligt relativt ofta).

Tyvärr är jag inte så bra på akustik. (Kan däremot lite om grunderna i byggteknik.)

#15

Postad 04 oktober 2007 - 09:59

dangra
  • dangra
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Frågade själv Isodrän om "det" stämde och det gjorde det inte, se den rekomendation jag fick om hur jag skulle bygga mitt rum. Innerväggarna får jag dock isolera hur jag vill men absolut inte ytterväggarna om jag ska undvika problem.

#16

Postad 04 oktober 2007 - 10:11

dangra
  • dangra
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
För mig känns en liten luftspalt som att jag skulle sova bättre om nätterna då... enligt teknikern på Isodrän så skulle dock en luftspalt vara 7 cm för att göra någon nytta (?). För att inte ta för mycket av rummet så räknar jag med en luftspalt på 1-2cm, räcker inte det?

Våtrumsgips är ju inte gratis men blir det gips som ytskikt så är det väl bäst att satsa på det.

Hur fungerar typ OSB som ytsikt, sämre än vanlig gips?

På ytskikten har jag planerat att sätta en strukturväv på och måla.

#17

Postad 04 oktober 2007 - 10:53

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

För mig känns en liten luftspalt som att jag skulle sova bättre om nätterna då... enligt teknikern på Isodrän så skulle dock en luftspalt vara 7 cm för att göra någon nytta (?). För att inte ta för mycket av rummet så räknar jag med en luftspalt på 1-2cm, räcker inte det?

<{POST_SNAPBACK}>

Här är jag ute i "tassemarkerna" för vad jag har belägg för. 7cm kan kanske stämma, men enligt en hel del jag läst och sett så brukar man skriva "30-50mm" som förslag, så ... jag hade gått på det. (Ska själv ha det i bastun.)

Våtrumsgips är ju inte gratis men blir det gips som ytskikt så är det väl bäst att satsa på det.

<{POST_SNAPBACK}>

Se upp bara. En del som benämns "våtrumsgips är hgelt enkelt karonggips där kartongen bara impregnerats. Acceptera inte! Det ska vara helt oorganiskt, dvs tex glasfiber isf kartong.

Har inte riktigt koll på vad konsumentpriset ligge rpå idag, men skulle inte bli förvånad om det ligger på 150-200:-/m2. Helt sjukt då man ser på vad dte "borde" kosta om mna räknar "bakvägen".

Hur fungerar typ OSB som ytsikt, sämre än vanlig gips?

På ytskikten har jag planerat att sätta en strukturväv på och måla.

<{POST_SNAPBACK}>

Har aldrig använt OSB som ytskikt mer än som helt obehandlat (vilket jag inte tycker är så snyggt).

#18

Postad 04 oktober 2007 - 21:49

RalphA
  • RalphA
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0

Om jag har rätt för mig så skulle du dränera och isolera källaren med isodrän? Jag har pratat med dom i samma ärende och dom säger att du kan göra "vad du vill" med väggen, den blir som vilken vanlig yttervägg som helst. Du skulle tex kunna limma renoveringsgips direkt på väggen. Allt enligt isodränfolket...

<{POST_SNAPBACK}>

Begär det skriftligt så får du se hur mycket uttalandet är värt. <_<

ROT-gips (modell 9mm, karongklätt) är ju int eens tillåtet kring våtrum längre. Att sätta det i en källare .... byggfysiskt knappast med fördelaktigt.

<{POST_SNAPBACK}>


Tja, hur mycket det är värt vet jag inte. Men han svarade på en direkt fråga:
"- kan jag sätta gips direkt på källarväggen, tex limma, när jag har isolerat och dränerat utsidan med isodrän?"
svaret var
"- Ja, det blir ju som vilken torr vägg som helst efter isodränisoleringen "

#19

Postad 04 oktober 2007 - 22:12

RalphA
  • RalphA
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0

Fick följande ledord för mitt bygge:

* Bygg ett rum i rummet med plåtreglar, plåtreglar direkt i betonggolvet.
* Platon golv med uppvik ska vara i det "nya" rummet, inte dagens befintliga väggar.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har varit med och sett flera platongolv läggas och jag kan inte förstå varför dom inte tycker att platongolvet skall ventilera hela golvytan. Det brukar vara det som man vill sträva efter.

#20

Postad 05 oktober 2007 - 09:22

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Tja, hur mycket det är värt vet jag inte. Men han svarade på en direkt fråga:
"- kan jag sätta gips direkt på källarväggen, tex limma, när jag har isolerat och dränerat utsidan med isodrän?"
svaret var
"- Ja, det blir ju som vilken torr vägg som helst efter isodränisoleringen "

<{POST_SNAPBACK}>

Förmodligen lika mycket värt som då man frågar en mäklare om ett hus är i gott skick. :)

Har lärt mig då man får den typen av tips att det är ganska intressant att begära svaret skriftligt ... finns mer än en som backat och gjort "lämpliga korrigeringar" ...

#21

Postad 05 oktober 2007 - 09:24

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Fick följande ledord för mitt bygge:

* Bygg ett rum i rummet med plåtreglar, plåtreglar direkt i betonggolvet.
* Platon golv med uppvik ska vara i det "nya" rummet, inte dagens befintliga väggar.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har varit med och sett flera platongolv läggas och jag kan inte förstå varför dom inte tycker att platongolvet skall ventilera hela golvytan. Det brukar vara det som man vill sträva efter.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad skulle man tjäna på att platon under resterande?

Redigerat av Unregistered37573cc1, 05 oktober 2007 - 09:24.


#22

Postad 06 oktober 2007 - 14:57

RalphA
  • RalphA
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0

Fick följande ledord för mitt bygge:

* Bygg ett rum i rummet med plåtreglar, plåtreglar direkt i betonggolvet.
* Platon golv med uppvik ska vara i det "nya" rummet, inte dagens befintliga väggar.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har varit med och sett flera platongolv läggas och jag kan inte förstå varför dom inte tycker att platongolvet skall ventilera hela golvytan. Det brukar vara det som man vill sträva efter.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad skulle man tjäna på att platon under resterande?

<{POST_SNAPBACK}>


För att då får man ventilerat bort all fukt som kommer upp från sulan. Annars så kommer den fukten som transporteras upp mellan den nya väggen och ytterväggen att fukta luften i mellanrummet mellan dom.

#23

Postad 06 oktober 2007 - 15:10

RalphA
  • RalphA
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0

Tja, hur mycket det är värt vet jag inte. Men han svarade på en direkt fråga:
"- kan jag sätta gips direkt på källarväggen, tex limma, när jag har isolerat och dränerat utsidan med isodrän?"
svaret var
"- Ja, det blir ju som vilken torr vägg som helst efter isodränisoleringen "

<{POST_SNAPBACK}>

Förmodligen lika mycket värt som då man frågar en mäklare om ett hus är i gott skick. ;)

Har lärt mig då man får den typen av tips att det är ganska intressant att begära svaret skriftligt ... finns mer än en som backat och gjort "lämpliga korrigeringar" ...

<{POST_SNAPBACK}>



Ja, det är ju möjligt att han ljög.

Men jag har ett skriftligt svar från "platonkillarna" (dom har ju även system för att dränera och isolera utsidan av källarna) och dom säger att det går. Så hans svar verkar inte helt omöjligt.

" -Om jag har System Platon på utsidan, behöver jag det på insidan också när jag ska inreda?"
" -Nej, inte om du väntar 6 månader eller mer från det att ni monterade System Platon på utsidan."

Detta är såklart skriflit, men det var det från början också. Du får lita på mig jag ljuger inte, det har du skriftligt på! :)

[edit: typo]

Redigerat av RalphA, 06 oktober 2007 - 15:11.


#24

Postad 06 oktober 2007 - 22:05

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

För att då får man ventilerat bort all fukt som kommer upp från sulan. Annars så kommer den fukten som transporteras upp mellan den nya väggen och ytterväggen att fukta luften i mellanrummet mellan dom.

<{POST_SNAPBACK}>

Platon i sig ventilerar väl inte? Hänger inte med på hur du menar?

#25

Postad 06 oktober 2007 - 22:15

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Ja, det är ju möjligt att han ljög.

Men jag har ett skriftligt svar från "platonkillarna" (dom har ju även system för att dränera och isolera utsidan av källarna) och dom säger att det går. Så hans svar verkar inte helt omöjligt.

" -Om jag har System Platon på utsidan, behöver jag det på insidan också när jag ska inreda?"
" -Nej, inte om du väntar 6 månader eller mer från det att ni monterade System Platon på utsidan."

Detta är såklart skriflit, men det var det från början också. Du får lita på mig jag ljuger inte, det har du skriftligt på!  :)

[edit: typo]

<{POST_SNAPBACK}>

I detta fall tror jag iofs inte att de ljuger (vilket jag anser att mäklare ofta gör). Det kan vara så enkelt att de "tänjer lite på gränserna".
Exempel:
Fråga: Hur kan jag lösa innerväggen i källare?
Svar: Du kan limma vägggips direkt på yttervägg.
Utelämnar svar: Detta förutsätter en mycket god dränering (förutom isodränet). Det förutsätter även gips utan kartongbeklädnad. Avslutningsvis skall kapilärbrytande skikt finnas under plattan.

När det gäller platon har jag varit i ett tiotal källare med fuktproblem trots platonsystem på utsidan. Alltså - systemet är inte bättre än sin vekaste punkt. Det är säkert även därför som han pratar om "system platon", inte bara en matta på utsidan.

Tycker f.ö. svaret lämnar en hel del öppet. DU behöver tex inte platonmatta på insidan om du väljer klinkergolv. Alltså ett korrekt svar. Däremot - har du träreglar ingjutna i betongen och dåliga markförhållanden så kommer inte ett systemplaton att räcka.....

#26

Postad 07 oktober 2007 - 07:05

RalphA
  • RalphA
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0

För att då får man ventilerat bort all fukt som kommer upp från sulan. Annars så kommer den fukten som transporteras upp mellan den nya väggen och ytterväggen att fukta luften i mellanrummet mellan dom.

<{POST_SNAPBACK}>

Platon i sig ventilerar väl inte? Hänger inte med på hur du menar?

<{POST_SNAPBACK}>


?? Det är ju precis det som det är till för ??
Postad bild

Jag hänger inte med på vad du menar.. vet du vad blå platon är?
Jag kanske skulle sagt det tidigare, men jag pratar om blå platon. Helst aktivt ventilerat.

#27

Postad 07 oktober 2007 - 11:25

RalphA
  • RalphA
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Ja, ja... vi släpper frågan om någon ljuger eller inte. Det blir liksom fel riktning på tråden...

Faktum är att bägge tillverkarna har system som är välkända och som används inom byggindustrin. Om man följer deras anvisningar när man monterar dom, så är i alla fall jag säker på att produkterna uppfyller vad tillverkarna påstår.

Däremot - har du träreglar ingjutna i betongen och dåliga markförhållanden så kommer inte ett systemplaton att räcka.....

<{POST_SNAPBACK}>


Här tror jag bestämt att du är, som man säger, ute och cyklar en tur...

Det är PRECIS ett sådant system som blå platon med aktiv ventilering, som klarar detta. Det ventilerar aktivt bort fukt och emissioner från underlaget.

[edit:typo]

Redigerat av RalphA, 07 oktober 2007 - 11:27.


#28

Postad 07 oktober 2007 - 17:39

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

??  Det är ju precis det som det är till för ?? 
Postad bild

Jag hänger inte med på vad du menar..  vet du vad blå platon är?
Jag kanske skulle sagt det tidigare, men jag pratar om blå platon. Helst aktivt ventilerat.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm ... kanske lite luddigt uttryckt från min sida. Det jag menar var att platon i sig själv aldrig ventlerar utan endast skapar en tät distans till intlligganande material. Ventilationen beror antingen på mekanik (=fläkt) eller fysik (=naturlagarna).

Japp - jag har hyfsad koll på platon (även blå). :ph34r:

Hänger ändå inte med i resonemanget.

(Tycker f.ö. att har man stora fuktproblem så man tänker vetilera så är ofta nivells lösning värd att titta på... men bygger ju tyärr mer åxå.

Som sagt - jag hänger inte med på varför det inte skulle funka.

#29

Postad 07 oktober 2007 - 17:59

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Ja, ja... vi släpper frågan om någon ljuger eller inte. Det blir liksom fel riktning på tråden...

<{POST_SNAPBACK}>

Sant.

Faktum är att bägge tillverkarna har system som är välkända och som används inom byggindustrin. Om man följer deras anvisningar när man monterar dom, så är i alla fall jag säker på att produkterna uppfyller vad tillverkarna påstår.

<{POST_SNAPBACK}>

De uppfyller det de påstår ... under de förutsättningar de påstår. Frågan är dock vad de väljer att inte skriva ... ;)


Här tror jag bestämt att du är, som man säger, ute och cyklar en tur...

Det är PRECIS ett sådant system som blå platon med aktiv ventilering, som klarar detta. Det ventilerar aktivt bort fukt och emissioner från underlaget.

<{POST_SNAPBACK}>

Än en gång så beror det på hur man ser det. Har diskuterat saken flera gånger med mina gamla bygginspektörskollegor och frågan är hur man menar att det löser problemet. Jag vet att många tycker det är en lösning eftersom man inte behöver få särskilt mycket besvär hemma (så när som på elräkning och ev vid elavbrott) men det handlar nog om ett sätt att se på hur man löser problem eller inte. Det finns de som tycker att en pump för att pumpa ut vatten då man får fel på ett läckage på ett rör är ett sätt att lösa problemet åxå. Jag är mer för att man lagar röret (eller byter ut det) dvs tar tag i det verkliga problemet. Som sagt - än en gång: Beror på hur man vill se på saker och ting och väljer att uttrycka sig. Jag uttryckte mig lite klumpigt och kanske skulle sagt att det inte vore en enligt mig "lyckad lösning". :ph34r:

För sakens skull - jag har absolut inget mot Platon och har det faktiskt själv i två rum i källaren (endast med luftade lister, men förberett för enkel mekanisk frånluft utan inmätning).

Cykla lugnt. Jag håller mig vid sidan ett tag till. :D

Blir än mer nyfiken på säljarens och din konversation:

" -Om jag har System Platon på utsidan, behöver jag det på insidan också när jag ska inreda?"
" -Nej, inte om du väntar 6 månader eller mer från det att ni monterade System Platon på utsidan."

Skall det tolkas som att OM man har platon på utsidan så behöver man det inte på insidan (efter 6 mån) - inte ens med ingjutna träreglar?

#30

Postad 15 oktober 2007 - 08:28

dangra
  • dangra
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Rummet har 2 m i höjd, övre 1 m ovan mark. Nedre 1 m är isolerad utifrån med isodrän 100 mm.

Rummet har två ytterväggar (högre och bakre vägg) och enligt isodräns support bör jag undvika att isolera nedre delen invändigt (nedre 1 m av 2 m i rummet) då den delen är isolerad på utsidan.
Någon fuktexpert kan säkert ge en bara förklaring med problemen om man förflyttar kallt/varmt mot betongväggen?

Nu frågar jag forumet hur det blir det rent ljudmässigt om jag ungefär hälften har "tomma" nya innerväggar i rummet??? Nya innerväggar blir stålreglar med ytbeklädad av gips och väv/tapet. Innerväggarna kan jag ju isolera normalt men hur blir det om jag bara ha isolering i övre 1 m i ytterväggarna? För mig låter det inte som en dröm rent akustiskt....

Planerar att bygga nya innerväggar med luftspalt mot betongen.

Bifogad fil  DSC00204.jpg   23,8K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av dangra, 17 oktober 2007 - 08:44.


#31

Postad 17 oktober 2007 - 11:38

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
En fråga som har lite med både fukt och akustik att göra.
Jag var idag och kollade lite på isolering och hittade då frigolit, är detta material bra för akustiken eller gör det inte någon nytta (vid takmontering)? Ifall man hade fäst det med dubbelhäftande tejp i taket, hade det låst inne fukten då eller släpper det igenom så pass mycket luft att det inte är några problem (målar frigoliten svart på ena sidan)?
Sjukt billigt sätt att lösa isoleringen/akustiken i taket, typ 30kr / m2.

#32

Postad 18 oktober 2007 - 12:43

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Inte jämförbart med mineralull/glassulls-konstruktioner vad gäller akustik.

När det gäller fukt är det lite mer komplicerat. Tvärt emot vad många tror är inte cellplast tätt. Eftersom du snackar "frigolit" (=varumärke) antar jag det är vit cellplast du menar. Vid "normala" bjälklag inga problem att ha i taket ur fuktsynpunkt.

#33

Postad 18 oktober 2007 - 18:38

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Tack för svaret!

#34

Postad 19 oktober 2007 - 10:10

dangra
  • dangra
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Igår bestämde jag mig för att delvis lämna strategin med att bygga ett regelverk på alla 4 väggar. För att bygga fuktsäkert så vågar jag inte bygga regelverk med isolering på mina två ytterväggar. Tar gärna emot all input på nedan planerad lösning.

FRÄMRE VÄGG:
Innervägg. Reglar upp 28/70 alt 45/45 (träreglar) och sätter OSB (träskiva) och gips, strukturtapet. Uppreglingen ger möjlighet att dra dolda sladdar för el och högtalare. Frågan är om det är någon akustisk skillnad att ha tomrum mellan betongvägg och ytskiktet eller om det är värt att satsa på att isolera mot betongväggen? Då det är en innervägg ser jag inga problem att använda organiskt material som trä och gips samt att köra utan luftspalt, ska bara lämna luftspalt mot golvet och ventilera med socklarna. Synpunkter på innerväggar?

SIDOVÄGG HÖGER:
Yttervägg. Stensätter hela den väggen (se bild i mitt galleri på stenarna), eventuell fukt i ytterväggen kan då andas genom fogen. Stenvägg är snyggt och fuktsäkert men kanske ingen akustisk dröm.

SIDOVÄGG VÄNSTER:
Innervägg och samma lösning som främre väggen.

BAKRE VÄGG:
Yttervägg. Putsar upp betongvägen och målar med silikatfärg. Väggen bakom soffan är dock den vägg som kommer att få mycket ljudenergi på sig. Akustiskt bör jag dämpa max med ett ett regelverk med isolering för att inte få för mycket störande ljudreflexer men vågar inte gå på den lösningen pga eventuella framtida fuktbekymmer. Här planerar jag istället att göra flera lager av tjocka tygstycken/draperier över hela väggen. Målet är att ha ytterväggen besiktningsbar, här behöver jag all hjälp jag kan få i erfarenheter och tips.

GOLV & TAK:
På golvet kommer jag att köra Platon golv, eventuellt frigolit isolering, spånskivegolv och en filtmatta. Taket kommer att dämpas med ett akustiktak från Ecophone. Har jag då gjort tillräckligt med dämpning i golv och tak för att kunna ”fuska” med isolering/dämpning på mina väggar?


OSB: http://www.beijerbyg...t.aspx?id=31871
Fuktskyddsmatta Platon: http://www.beijerbyg...kt.aspx?id=1078

#35

Postad 19 oktober 2007 - 10:48

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Ytterväggarna låter klokt.
Innerväggarna är jag fortfarande lite skeptisk. Om jag får lämna ett alterntivt försag så föreslår jag att du använder en regel från Gyproc som heter s25 (eller s45 för större avstånd) och reglar stående direkt i befintlig vägg. Sedan fäster du ditt tänkta regelvirke (45x45?, eller kanske tunnare?) liggande. Därefter spänner du upp ståltråd "bakom" träreglarna, men "framför" stålreglarna. Därefter isolerar du mellan reglarna. Slutligen skruvar du på dina träskivor, men släpper någon/några centimeter mot golv och tak.

Tankar med konstruktionen:
Stålreglar för att trät inte ska ligga direkt mot sten/betong. samtidigt en viss luftning. Visserligen inte någon optimal lösning, men OM det skulle bli tjall med dräneringen och fukten börjar gå kapilärt i korta perioder så står den i alla fall inte och suger direkt in i trät. Den ges dessutom lite större chans att torka. Du slipper dessutom träreglar mot golvet, vilket kan vara skönt av samma anledning.
Träreglarna är lätta att arbeta med och lätta att fästa skivorna i. Isoleringen är för att minska reonansproblem i "lådan" som blir i väggen. Ståltråden är för att isoleringen ska hållas från väggen så det finns en viss luftning.

När det gäller gips så beror det på vilket gips du menar. Jag tycker att det är vansinne att sätta kartonggips i en källare. Med tanke på alla rapporter om deras känslighet för svartmögel så är det ju direkt dum. Finns ju en anledning till att de mer eller mindre "förbjuds" i våtrum och till att tex NCC och Skanska (Sveriges 2 största byggbolag) tagit beslut att man inte ska använda kartonggips kring våtrum och i yttervägg. Där är ändå riskerna klart mindre än i en källare. Menar du dock nya gips typ "Aquapanel" ed med gips + glasfiber så är ju läget ett annat.
Vill du absolut regla med trä direkt i sten så tycker jag att du åtminstone ska byta ut nedersta regeln mot golvet till plåt så minskar riskerna avsevärt.

By the way - akustik är inte min pryl. Kan ytterst lite så min förslag är bara avseende på fukt.

En idé om bakre vägg är att du löser den på liknande sätt som jag beskrev innerväggarna MEN har en större regel som distans, längre distans mot golvoch isf strunta i skivorna och bara sätta ett tyg framför. Samma tankar som detta men lite säkrare. Samtidigt blir det även lite besiktningsbart eftersom man med hjälp av lampa och spegel kan kolla upp bakom väggen. (De kritiska ställena är ju normalt nederkant och hörn.) Nackdelen är ju att det kan se lite corny ut vid govet. En rad med ett hål .... men kan man leva med det så ...

Förbättrad akustik vad gäller ytterväggarna kan du väl köra med de akustiktavlor som finns lite här och var på forumet.

Bara lite tankar ... :D

#36

Postad 19 oktober 2007 - 12:12

dangra
  • dangra
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Tack hifisnubben för ditt inlägg.
Ok, jag kan släppa gips som ytskikt (skruvat på OSB) om kartongdelen är ett riskområde. Är det en säkrare lösning om jag "bara" kör med trä+tapet på innerväggarna? Ingen papperstapet utan en strukturtapet som det går att rolla i lämplig kulör.

OSB: http://www.beijerbyg...t.aspx?id=31871

När det gäller den bakre väggen ska jag montera en radiator där under fönstret.

#37

Postad 19 oktober 2007 - 12:16

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Har för dåligt med rapporter hur tapet (och tapetlim!) klarar sig i jämförelse med kartonggips, men VET att just karongen har jätteproblem. Annars så finns som sagt gips med glasfiber ... gissar att priset till privatpersoner hamnar på 180-200:- per m2 ... som parkett ... :) (Nej då - de utnyttjar inte alls den pågående debatten ...)

En radiator går ju att montera även på en "mjukvägg". Det är ju bara att regla/kottla.

#38

Postad 20 oktober 2007 - 10:27

dangra
  • dangra
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Är det någon som har tips på lämpliga "distanser" i plast/gummi som man kan skruva fast mellan betong och träreglar, så att inte träreglarna är dikt mot vägg?

#39

Postad 20 oktober 2007 - 14:59

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Hej Dangra.

Har skummat igenom tråden nu, har inte gått in i den helt så de kan finnas mkt bra där men jag är så ###### slut just nu.

Jag har som jag kanske tidigare pratat med dig om en källare som kommer stå värd för en framtida bio.

Mina prioriteringar kommer i första hand att ligga i att undvika fukt i största mån, alltså inte flytta fukten.

Du har ju isolerat med "isodrän" som enligt mig inte är ett vidare värst bra system (men de finns dom som säger motsatsen)
Så enligt säljarna skall ju inskjutande fukt från väggarna vara historia.. Bra då har vi väggarna fixade.
Golvet är känsligt, dock är de ju så att alla gamla betonggolv inte har problem med fukt...
Vissa har stora problem andra inga alls.
Själv kommer jag fuktmäta min platta under 1 års tid, så jag får alla olika förhållanden bokförda.
Kan skilja enormt mellan årstider.
Om jag upptäcker fukt i min platta så kommer jag ta fram bilmaskinen.
Idealet skulle vara att bila bort hela plattan men de kommer jag inte orka... 130m2
Kommer gräva ur så jag får plats med minst 200mm iso, sen tryckr vi dit en vattenburen värmeslang "alt el" och gjuter plattan på de.
Låter kanske dyrt och tidskrävande, men lösningarna du håller på med nu tar sin tid och rensar plånboken ganska väl.

Som jag ser de så har du "om och när du gjort om golvet" mkt större möjligheter att göra var du vill med rummet.
Sen sover du nog lugnare om natten.
Har du ingen tillskjutande fukt kan de inte mögla....as simple as that.

Gör du inte dessa åtgärder bör du först och främst hålla alla levande matriel "trä" och gips borta från betongen.
Dom nya cementbaserade byggskivorna må vara dyra, men dom gör sitt jobb.

#40

Postad 22 oktober 2007 - 10:28

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Är det någon som har tips på lämpliga "distanser" i plast/gummi som man kan skruva fast mellan betong och träreglar, så att inte träreglarna är dikt mot vägg?

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.isover.se/sw27227.asp brukar vi använda på byggena då vi ansluter syll och hammarband mot betong. Dock rör det sig om byggnationer ovan mark.

#41

Postad 22 oktober 2007 - 10:35

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Du har ju isolerat med "isodrän" som enligt mig inte är ett vidare värst bra system (men de finns dom som säger motsatsen)

<{POST_SNAPBACK}>

Varför? Vad ska man ha istället och varför?

Själv kommer jag fuktmäta min platta under 1 års tid, så jag får alla olika förhållanden bokförda.
Kan skilja enormt mellan årstider.

<{POST_SNAPBACK}>

Men det kan inte skilja mellan olika år?

Dom nya cementbaserade byggskivorna må vara dyra, men dom gör sitt jobb.

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka tänker du på?


By the way - fint jobb i vardagsrummet. Ser fram mot att se bilder på ditt slit i källaren.

#42

Postad 23 oktober 2007 - 10:02

dangra
  • dangra
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Bifogad fil  platon_golv.jpg   18,7K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  system_platon.jpg   52,79K   0 Antal nerladdningar

www.isola.se och system platon på källarväggens insida?

Om jag väljer en lösning enligt bifogade bilder med system platon på ytterväggarna (högre och bakre vägg), kan jag då isolera/dämpa dessa ytterväggar invändigt (regelverk, gullfiber direkt mot platon och osb/gips som ytskikt) utan problem i kombination med den isodrän 100 mm jag har på utsidan (nedre 1 m av 2 m)? Enligt isodrän så är deras rek att enbart isolera övre del som inte är isolerad utifrån, frågan är om jag får göra "vad jag vill" om jag kör med system platon på källarväggarnas insida?

Oavsett vägglösning så blir det platon golv som golvlösning.

Isola: "Observera att det inte heller är bra att värmeisolera för mycket på insidan av källarväggen".
Vart går denna gräns? 45 mm? 70 mm? 90 mm?

Om jag inte bör isolera/dämpa med gullfiber, är det ett bättre alternativ att ha "tomrum" i väggen? En osb och 2 lager gips som ytskikt? Akustisk påverkan? *börjar bli knäpp* :D

För akustikens skull vill jag helst undvika betongväggar men samtidigt inte bygga en fuktfälla...

Redigerat av dangra, 23 oktober 2007 - 15:30.


#43

Postad 23 oktober 2007 - 23:56

Unregistereddd199671
  • Unregistereddd199671
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Det finns inget standardsvar. Platon får nog sägas fungera bra om det inte är så mycket fukt i källaren (gäller både platta o väggar).
Om man inte har någon källarlukt, den relativa luftfuktigheten inte är högre än i övervåningen, och man inte får några fuktfläckar om man tejpar en plastpåse på plattan efter några dagar, så kan man anta att det räcker med Platon. Men det är en glidande skala. Personligen skulle jag inte lägga heltäckande med gummibas direkt på plattan (om man inte har isolerad platta, för då är det en helt annan sak. Men det kan säkert funka med lite flax.
Se tex min tråd hur jag gör (platon blå på golvet, absorbenter på alla väggarna (även ytter), med ett avstånd på ungefär 7cm. Nedpendlat tak.
Dvs ingen direktkontakt mellan trä och betong.

Ett annat tips, som jag har lärt mig under mitt bygge, är att inte köra med vanlig glasfiberull om man kan välja markskiva istället; glasfiberullen är mycket otrevligare och dammar bra mycket mer!


Edit: Hur mycket man kan isolera på insidan beror på hur isolerad ytterväggen är (och om källaren är helt nedgrävd (jord isolerar lite granna), hur tjock väggen är och hur kallt det blir ute. Inte heller här finns det alltså standardssvar. Fixa luftspalt så att luften kan cirkulera (lämna springa i tak och vid golv), så behöver du inte tänka på detta!

Redigerat av Unregistereddd199671, 24 oktober 2007 - 00:00.


#44

Postad 09 januari 2008 - 11:47

dangra
  • dangra
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Hej igen!
Tråden har inte dött (ännu). Efter att ha följt mina egna trådar i ämnet och andra så har jag bestämt mig för att ge upp det "perfekta" akustiska biorummet till förmån för ett "fuktsäkrare" rum som får fungera under de första åren. Stensätter främre vägg och putsar upp sidoväggar och bakre vägg, målas med silikatfärg. Platon golv med uppvik på golvet, friggolit och spånskivor.

Får helt lita på dämpningsåtgärderna i golv och tak. Heltäckningsmatta/filtmatta på golvet och akustiktak från Ecophone. Bakre väggen får några stålskenor i tak och tjocka tygstycken/gardiner över hela bakre vägg.

Adjö med all (o) vetenskap om luftspalter, isoleringsval, organiskt material, plåtreglar vs träreglar mm.

Synpunkter?

#45

Postad 09 januari 2008 - 22:27

Unregistereddd199671
  • Unregistereddd199671
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Låter som en bra ide. Dock tror jag att om du hänger upp några absorbenter på bakväggen, och kanske bakom högtalarna, så kan du ju kolla någon gång per år om det ser bra ut, genom att häkta av och inspektera. Förmodligen funkar det ju bra, och om inte, så kan du ju ta bort dom.

Men, börjar du med tak o golv, så kan du ju addera mer allt eftersom du lär dig hur känsligt det är. Hösten och ibland sommaren är normal de mest problematiska perioderna.

Har just provkört ljudet med frontar i mitt nya biorum, och det känns mycket bra. Nu väntar jag bara på att min Yamaha 3800 ska dyka upp. Så ge inte upp är mitt råd! ;)

#46

Postad 15 februari 2008 - 23:51

dangra
  • dangra
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Hej!
Nu har jag påbörjat min resa enligt följande:

Distanser mot betongväggar: gullfiberbrickor i plast, 2st ger 5mm luftspalt mot yttervägg vs träreglar.
Träreglar 21x70 och 21x45.
Liggande parkettgolv på träreglarna som ytskikt på 3 av 4 väggar (2 ytter).

Alltså, efter samtal med isola och byggare gav jag upp idén med platon multi på vägg, bygger istället med luftspalt enligt beskrivning för ett "tryggt" fuktbygge.

Främre väggen blir stenvägg och platon golv gäller fortfarande som golvlösning.

Kommentarer?
Se bilder.
Ek, enstavs. Jatoba på bakre väggen.

Akustiken? Trägolv är väl ett relativt "hårt" material?
Dämpning sker i första hand i golv och tak med akustiktak från Ecophone och heltäckningsmatta.

Bifogad fil(er)


Redigerat av dangra, 17 februari 2008 - 00:09.


#47

Postad 18 februari 2008 - 11:46

dangra
  • dangra
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Akustikfrågan med denna konstruktion.

Uppregling av betongväggarna:
1. Luftspalt 0,5 cm i form av plastbrickor för gullfiber
2. Liggande träreglar 21 mm
3. Stående träreglar 21 mm
4. Liggande parkettgolv i ek 15 mm

Alltså, jag har inte isolerat bakom parkettväggen (se bilder), eftersom det är ett rum i källaren

Börjar ana oråd att jag kommer att få "ekoljud" när det är "tomrum" bakom parkettväggen. Vad tror n?
Om ja, hur bygger jag bort "ekot"?

Ljuddämpning i golv sker med heltäckningsmatta och i tak med akustiktaket Ecophone Gedina Akutex T.

Bakre väggen har jag tänkt sätta gardinskenor i taket och 1-2 tjocka gardiner som man kan dra över hela bakre väggen. På sidoväggarna kommer det upp lite hyllor och dylikt.

I efterhand kanske jag borde ha ljudisolerat/ljuddämpat med iaf 20 mm frigolit. Hade det gjort någon skillnad i mitt fall?

Redigerat av dangra, 18 februari 2008 - 12:14.


#48

Postad 18 februari 2008 - 14:47

Unregistereddd199671
  • Unregistereddd199671
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Frigolit kan du glömma. Markskivor vill du nog ha.

Jag tror att du kommer att få ett rejält eko, men hur känns det när du är i rummet nu, när du fått upp de flesta väggarna? Om du pratar, klappar händer o visslar? Det ger dig en fingervisning varthän det barkar.

Om du bestämmer dig för att det måste till mer, så sätt upp bredbandsabsorbenter på väggarna, utanpå parketlösningen, det kommer att funka bra. Fast "träkänslan" i rummet minskar ju, vilket kanske kan vara en nackdel?

Gardiner i bakkant hjälper lite granna, men det är inte mycket, och framför allt, så mest i högre frekvenser så klart.

#49

Postad 18 februari 2008 - 17:21

dangra
  • dangra
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Bredbandsabsorbenter? Länkar och bilder på biorum med den lösningen skulle uppskattas... :blink:

#50

Postad 18 februari 2008 - 19:35

Unregistereddd199671
  • Unregistereddd199671
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Bredbandsabsorbenter? Länkar och bilder på biorum med den lösningen skulle uppskattas... :)


Så här https://www.minhembi...s...t&p=1791705 kan man ju tex göra... :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.