Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

glad för enklare tips på akustikförbättringar i mitt vardagsrum

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 januari 2009 - 16:44

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
Hej på er!! jag har lite funderingar på specifika förbättringar och förändringar av akustik i just mitt eget vardagsrum. Jag har bilder i mitt album och skulle vara jättetacksam om några av er som är bra på detta kan kika på mina bilder och ge lite förslag. Till saken hör att det gärna får vara estetiskt tilltalande också om det går att förena dessa två parametrar. I vilken ända ska man börja, andra mattor på golvet, förändring av elektronikens placering, dämpning på väggar etc etc..

/HOTDOG

#2

Postad 20 januari 2009 - 01:04

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Tjock matta (Gabbeh) hade inte skadat. Tjockare gardiner kan också vara bra fast då blir utseendet helt annorlunda mot dina nuvarande...

En bokhylla ifylld med böcker kan också göra underverk för akustiken.

Lite synd att du har soffan direkt mot väggen; bättre akustik om det finns ett avstånd mellan lyssningsposition och bakvägg. Dels blir ljudet från surroundkanalerna mindre "påträngande" och mer diffus om avståndet ökas.

Kanske finns en väldigt liten möjlighet att flytta om bioduken till soffplatsen och soffanplatsen mot nuvarande stället för bioduken, men jag misstänker att "husefriden" blir allvarligt störd i detta fallet...

Om bioduken och soffan förblir orörda finns det akustikförbättrare att köpa till bakväggen bakom soffan (väggen med surroundhögtalarna). Här tror jag att det bästa är att använda sk. room diffuser.

#3

Postad 20 januari 2009 - 12:42

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
hej, tack för dina tips.

Jo att kunna vända på hela min möblering och ha duken och frontarna där jag idag har soffan skulle helt klart vara det optimala. Jag skulle kunna dra isär mina frontar lite mer. Idagsläget hamnar de ju på en cc på ca 2 meter och jag har 5 meter till soffan ungefär. Skulle helst ha iaf 3 meter mellan frontarna. Vore inte helt fel att kunna skaffa en större duk heller än den 180-duk jag har idag. Problemet med detta är att jag måste byta soffa (går inte att sätta den spegelvänt) och dörröppningen kommer redan efter drygt 2 meter från rummets hörn på den sidan duken sitter idag.

Vad är gabbeh?

finns det chans till stora förbättrningar genom att sätta dämpning bakom frontarna på väggen? Jag har idagsläget lagt en rund matta rakt framför tv-bänk och den sträcker sig ut framför båda frontarna. Känns som man eliminerar lite 1á reflex på så sätt.

Många som har Monitor audio RS6 hävdar att de får mycket stramare och rappare bas genom att köra de baspluggarna i bak. Har prövat detta men kan inte uppleva någon större skillnad, Är det tecken på nått? Upplever inte på nått sätt basen som pösig/svampig utan pluggarna i....

kan du tippsa om någon room diffuser? har du någon bra länk?

#4

Postad 20 januari 2009 - 20:40

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
De tre största "allmängiltiga" förbättringar man kan göra är tjocka mattor på golvet, absorbenter bakom högtalarna och soffbord som placeras så att det bryter upp golvreflexen (mattor hjälper jättedåligt mot den).

Redigerat av Erik_a80, 20 januari 2009 - 20:40.


#5

Postad 20 januari 2009 - 23:12

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Gabbeh:

http://www.alltommat...Gabbeh-158.html

Jag har en gabbeh matta i mitt vardagsrum och jag tycker att den funkar bra för att dämpa ljudet eftersom den är så tjock (ca 1.3 cm).

Jag tror inte heller du vinner så mkt på att ha dämpning bakom frontarna. Viktigast i ditt fall är att jobba på ljudreflektioner från golv och väggar.

Ingen idé att använda baspluggarna ifall du inte upplever några problem då inga används (baspluggar används vanligen för att minska problem i basorådet). Om baspluggarna är helt solida, så att basreflexporten täpps igen, går man miste om lägsta bastonerna eftersom basreflexporten är avstämd för att återge en viss lågbasfrekvens.

Kan inte ge tips på några bra room diffuser just nu. En ganska dyr lösning, men ger generellt bättre resultat än dämpning. Förövrigt kan återgivningen i ett överdämpat rum bli ganska livlös.

#6

Postad 20 januari 2009 - 23:15

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0

Jag tror inte heller du vinner så mkt på att ha dämpning bakom frontarna. Viktigast i ditt fall är att jobba på ljudreflektioner från golv och väggar.


What... detta är en kritisk förstaåtgärd som tar bort destruktiva interferenser (som blir mer och mer besvärande ju närmare väggen högtalarna står).

#7

Postad 20 januari 2009 - 23:23

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

What... detta är en kritisk förstaåtgärd som tar bort destruktiva interferenser (som blir mer och mer besvärande ju närmare väggen högtalarna står).

Inte speciellt lätt att dämpa bastonerna som basreflexporten släpper ut genom att dämpa, varför denna åtgärd inte är så viktig.

Vilka är de destruktiva interferenserna du syftar på?

Redigerat av xray, 20 januari 2009 - 23:24.


#8

Postad 20 januari 2009 - 23:47

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
När ljudet från högtalaren studsar i väggen bakom den (ja, ljudet går bakåt också) så skapas en något "försenad" andra ljudvåg. Vid de frekvenser där denna ljudvåg ligger i motfas med direktljudet vid lyssningsplats så kommer en utsläckning ske. Om väggen är plan så kommer denna utsläckning bli mycket effektiv och ljudinformation försvinner.

Dessutom är vår hörsel så konstruerad att vi har svårt att skilja reflexer som kommer så pass lite försenade som de ~2ms som väggreflexen är fördröjd från direktljudet. Detta förvirrar vår hörsel.

Dämpning bakom högtalaren har inget med ljud från basreflexporten att göra.

#9

Postad 21 januari 2009 - 00:04

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Jag tycker att det inte är så verkningsfullt att dämpa väggen som endast täcker en liten del av väggen, precis bakom högtalaren (det var kanske inte detta du menade när du pratade om att dämpa väggen bakom högtalaren). Om man nu måste dämpa denna vägg är det vettigare att dämpa högre upp, där ingen högtalare står i vägen för ljudet som studsar ut från väggen.

(Istället för att dämpa ljudet tror jag mer på att sprida det mha diffusatorer).

Redigerat av xray, 21 januari 2009 - 00:05.


#10

Postad 21 januari 2009 - 00:29

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
När jag säger dämpa bakom högtalaren menar jag bakom högtalaren och en bit uppåt och inåt på väggen. Bild 1 och 2 i mitt galleri visar hur. Problemet med att diffusera är att du fortfarande smutsar ner ljudbilden (men du slipper de destruktiva interferenserna iaf vilket är bra).

#11

Postad 21 januari 2009 - 08:06

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Bakom högtalarne er det viktigt att enten behandle ljudet med diffusorer eller absorbenter, då dette hjelper på stereoperspektivet, holografi og alt i alt ett ryddigare ljudbilde. Det lille jag har gjort (diffusorer från Svanå ) har hjulpet veldig mycket.

#12

Postad 21 januari 2009 - 11:43

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Att ge råd är inte så lätt som det kanske låter, man ändrar sin musikåtergivning ganska mycket. Och bara för att efterklangen sjunker ner till Ok värden så betyder det inte att du gillar ditt nya rum.

Jag förordar diffusering bakom lyssningsposition (om det går) före dämpning. Sitter man kloss till en vägg o hivar upp dämpmatrial så får man lätt en tryckande känsla. Då är det bättre med fler men mindre dämpplatter.
Förstareflexen kan man ta både med dämpning/diffusering eller varför inte båda kombinerat ?
Bakom högtalarna, samma svar som förstareflexen. Vissar gillar det ena vissa det andra.

Det viktigaste först o främst är att börja plocka ner efterklangen i hela frekvensspektrat, en rejäl matta är en bra början.
Gå in på hififorum.nu o titta på akustikforat så hittar du en massa tips o trix.

#13

Postad 21 januari 2009 - 11:56

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
Tack för alla intressanta svar. Jag upplever att mitt ljud blir ganska mycket bättre när filmduken hänger nere än när den är upprullad i kassetten, fungerar denna som bra dämpning tror ni?

Om man som jag har drygt 5 meter till bakväggen från högtalarna, minskar då behovet av att dämpa på den väggen. Behovet borde vara avtagande med avstånd från högtalarna men kanske blir detta på kortare avstånd mer en teoretisk grej.

Det enklaste att göra, rent praktiskt för mig är att sätta upp dämpning på bakväggen, frågan är om det får effekt som verkligen kan upplevas. Jag skulle i så fall kunna tänka mig nått som går att klä i tyg som en tavla så det blir lite snyggt. dessa är ju nice också (de knöggliga) https://www.minhembi...krieg/284#43759

Jag tycker att det inte är så verkningsfullt att dämpa väggen som endast täcker en liten del av väggen, precis bakom högtalaren (det var kanske inte detta du menade när du pratade om att dämpa väggen bakom högtalaren). Om man nu måste dämpa denna vägg är det vettigare att dämpa högre upp, där ingen högtalare står i vägen för ljudet som studsar ut från väggen.

(Istället för att dämpa ljudet tror jag mer på att sprida det mha diffusatorer).



#14

Postad 21 januari 2009 - 13:27

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Bakväggens påverkan blir större ju närmre du sitter den, hur långt bort högtalarna står spelar mindre roll. VARNING! dämpa inte bakväggen! Du kommer inte bli nöjd. Ska du behandla bakväggen, diffusera den då (och om du sitter en bit ifrån den kan du nästan lika gärna lämna den obehandlad). Mattor/textilier under öronhöjd och dämpning/diffusering av förstareflexer är grejen om man inte ska börja gå in på väldigt avancerade ingrepp.

#15

Postad 21 januari 2009 - 22:41

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0

Bakväggens påverkan blir större ju närmre du sitter den, hur långt bort högtalarna står spelar mindre roll. VARNING! dämpa inte bakväggen! Du kommer inte bli nöjd. Ska du behandla bakväggen, diffusera den då (och om du sitter en bit ifrån den kan du nästan lika gärna lämna den obehandlad). Mattor/textilier under öronhöjd och dämpning/diffusering av förstareflexer är grejen om man inte ska börja gå in på väldigt avancerade ingrepp.



som du kan se i mitt galleri så står ju soffan mot bakvägg och sitter jag den och lyssnar så är det klart att jag kommer nära väggen. hur långt framför frontarna kan jag räkna med att förstareflexen hamnar?
Mellan frontarna och soffan kommer en ganska fet fotölj och ett soffbord, är det till bra hjälp eller ska hur ska man se på det?

#16

Postad 22 januari 2009 - 07:50

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Vad grundar du följande på ?

Ska du behandla bakväggen, diffusera den då (och om du sitter en bit ifrån den kan du nästan lika gärna lämna den obehandlad)



hur långt framför frontarna kan jag räkna med att förstareflexen hamnar?


Sitt i soffan o låt någon gå jäms med väggen med en spegel, när du kan se högtalaren i speglen då är du hittat den.
Andrareflexen är samma sak men då ska man leta efter vänsterhögtalare på högervägg istället o viseverse.
Så om du ändrar invinklingen av talarna så ändrar du även vart reflexerna hamnar.

#17

Postad 22 januari 2009 - 09:14

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
ok, tack för bra tips. Jag föreställde mig dock att vi pratade om reflex i trägolvet framför högtalarna. Att man kunde döda reflexen med matta, tjock fåtölj etc.


Intressanta påståenden hur som helst. Jag ska nog ta lite nya bilder hemma hos mig i kväll som ger en bättre bild över hur planlösningen häger ihop i det aktuella rummet och se om det kan skapa möjlighet till tips och idéer...

#18

Postad 22 januari 2009 - 11:00

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0

Vad grundar du följande på ?


Att det låter illa som fan att dämpa bakom huvudet, jag har testat. Man behöver reflexer bakifrån för att få rumskänsla och för att kunna höra djup i inspelningar. Sitter man nära bakväggen får man en massa utsläckningar högt upp i frekvens som man kan bekämpa bl.a med diffusor. Sitter man en bit ut får man å andra sidan utsläckningar i basen...


Förstareflexerna lokaliserar man enklast med spegel, som redan sagts.

Redigerat av Erik_a80, 22 januari 2009 - 11:01.


#19

Postad 22 januari 2009 - 11:17

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Som tidigare nämnts finns det några grundtips som ofta (men inte alltid) hjälper.

1. Dämpa väggen bakom högtalarna, men inte hela den väggen och absolut inte mitt emellan högtalarna. Någon kvadratmeter bakom själva högtalarna samt lite mot mitten räcker. Diffusera väggen bakom högtalarna är nog sällan att rekommendera (men här finns det olika skolor).

2. Dämpa eller diffusera förstareflexen på sidovägg. Förstareflexen hittar du med hjälp av en spegel mot väggen. Där du ser högtalarelementen i spegeln, där är förstareflexen.

3. Täck så mycket av golvet med mattor. Gärna tjocka mattor.

4. Bryt upp förtareflexen i golvet med ett soffbord. Även här kan man hitta förstareflexen genom att lägga en spegel på golvet. Om man lägger spegelm på soffbordet så skall man inte se högtalarelementen i den, då får man förstareflexen i soffbordet.

5. Väggen bakom lyssningsplats kan lämnas orörd, men ibland blir det bättre om man diffuserar här. Sällan är det lämpligt att dämpa den väggen (om man inte använder avancerad basdämpning).

6. Överkurs. Sätt tvärgående reglar eller diffusorer i taket för att bryta upp takreflexerna. Kan man inte dämpa golvet med mattor så kan man sätta in dämpning i taket i stället (sk akustiktak).

Diffusering kan göras tex med en bokhylla eller CD hylla (väggmonterad eller golvstående) gärna med lite oregelbundet placerade böcker/skivor. Annars kan man bygga en själv, det finns guider på nätet. Eller så köper man en, men det blir dyrt.

#20

Postad 22 januari 2009 - 11:40

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
tack för alla svar om speglar etc. Jag måste bara säkerställa att jag fattat rätt gällande dessa speglar: Menar ni att man ska sitta i lyssningsposision (i soffan) och att det är från den platsen man ska se högtalarna i spegeln? Om jag ska stå vid spegeln och glo så kommer det ju iaf att handla väldigt mycket om i vilken vinkel mot spegeln somjag placerar mig själv. Så jag anntar att det inte är så man gör...

Utifrån era tips här så känns det som att det är mattor jag i dagsläget kan göra nått med hemma. Jag ska exprimentera med att flytta ut frontarna en bit till men jag vet inte riktigt vad det är jag ska fövänta mig för resultat. Mer dynamik och harmoni i basen eller?

Har tittat i lite album hos folk som verkar kunniga på just dessa frågor och när det gäller högtalare nära rummens hörn så är det inte många som lever som de lär. Om det nu inte kan anses att man redan efter att flytta in högtalaren 50-60 cm har eliminerat problemet med detta. Det är dock ofta koncekvent på det sättet att det är nära till sidoväggar både på höger- och vänster sida.

#21

Postad 22 januari 2009 - 12:01

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Väggreflexer:
Sitt i lyssningposition. be någon föra en spegel längs väggen. När du ser högtalarelementen i spegeln så har du förstrareflexen där spegeln är. Här kan du dämpa/diffusera kraftigt.

Golvreflexer:
Flytta bort soffbordet. Ta två speglar, lägg en på golvet så att du ser högtalarelementen i den när du sitter i lyssningposition. Lägg den andra på soffbordet. Flytta nu soffbordet så att du inte kan se högtalarelementen i någon av spelglarna när du sitter i lyssningsposition. Flytta runt spegeln på soffbordet för att försäkra dig om att du inte får reflex någonstans i soffbordet. Går att lösa med en spegel också om man markerar på golvet var man såg elementen i spegeln och sen ser till att man inte ser den punkten med soffbordet framme.


Att ha högtalaren hyffsat nära hörn är oundvikligt i de flesta rum, tryck bara inte in dem längst in hörnet.

Redigerat av Erik_a80, 22 januari 2009 - 12:03.


#22

Postad 22 januari 2009 - 13:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0


Det var det i fetstil jag siktade in mig på.
Iaf så tycker jag att väggen bakom en är Superviktig, viktigare än väggen bakom talarna. Jag har under flera årst tid täckt väggen bakom mig med 80% diffusorer o resten dämpning. Jag har givetvis testat o vänt men inget slår att ha den bakom soffan.

Dåvarande rummet var 7.4 met långt o jag satt ungefär 1/4 från talarna så diffusorerna var alltså ganska långt ifrån mig.


Men men, smak o tycke
Det viktigaste är iaf att få ner överskottsenergin jämt o fint

#23

Postad 22 januari 2009 - 13:44

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Inget konstigt med det.
Alla rum är olika och vissa åtgärder som ar effektiva i ett rum kan vara mindre effektiva eller till och med dåliga i ett annat.
Vi som inte har djupare kunskaper i området får prova oss fram till det bästa i våra rum. Eller så anlitar vi en expert.

#24

Postad 22 januari 2009 - 16:41

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
jag köper absolut att man i mitt fall bör jobba med akustik osv i rummet innan jag ev. geer mig på ett ett separat slutsteg till frontarna men när jag börjar titta på diffusorer så snackar vi väl ganska många tusenlappar för att fixa till rummet. Jag ska testa spegelmetoden för att hitta vart reflexerna hamnar. Reflexerna på golvet kanske är lätta att göra nått åt för en skapligt billig peng men att ta bort dem på väggarna med diffusorer låter dyrt. På ena sidan av rummet så är det ganska mycket fönster och där finns ju dessutom, tyvärr, ingen möjlighet att göra så mycket.

Till saken hör att jag idagsläget är mycket nöjd med ljudbilden, både vid film (5.1) och musik 2.1/0. Jag märker dock att det finns vissa brister när jag spelar riktigt högt. Det kanske inte främst är det jag egentligen var ute efter att förbättra då jag i 99% av fallen lyssnar på normal volym upp till ganska högt. Alltså inget jättebehov av att kunna lira så håret står rakt bakåt. Nej jag är nöjd, jättenöjd.Jag köpte mina RS 6 för bara några månader sedan och det är mina första bra högtalare (inte så svårt att tycka att det är bra ljud då) men det är för mig som för så många andra som gillar ljud och bild; man stävar hela tiden vidare mot bättre och bättre grejer och därmed ett ännu bättre ljud. Utifrån att jag är nyfiken och intresserad av detta område som hobby, utan att ha så jättemycket kunskap ännu, så vill jag försöka komma vidare och förstå vad detta "vidare" ska bestå i här näst. Spontant gillar man ju teknik och därför lockar tanken på separat 2-kanals slutsteg en smula men jag vill naturligtvis inte lägga ut pengar på nått som inte kommer till sin rätt i mitt hem och är då berädd att jobba vidare på dessa bitar först. Man kanske skulle ta in ett proffs och lyssna hemma och komma med förslag på ev. förbättringar som går att göra på det tekniska planet i första hand (med befintlig utrustning) förslag på förbättringar i det rumsliga i andra hand och sedan toppa med vad som är flaskhalsen i mitt system och nästa sak att byta ut efter vissa rumsliga förbättringar i 3 hand. Detta vore exakt vad jag skulle behöva, men man är väl lite för snål för att betala ett proffs att konsulta hemma. (egentligen är det nog sambons reaktion om jag ens föreslog det som jag är rädd för, hehe. Fan, då skulle man ju avslöja att man är helt besatt och måste få behandling)

#25

Postad 22 januari 2009 - 20:50

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Ljudmätning för ditt lyssningsrum

Bor du i Stockholm? Vill du mäta upp ditt lyssningsrum?
SMT AB erbjuder detta!
Vi erbjuder dig en mätning för att optimera ditt lyssningsrum. Det som ingår när vi kommer är:
Redovisning av frekvenskurvan, 20Hz-20kHz. Råd och förslag på förbättring. Rapport på mätningen.

Pris: 1500 + moms
För beställning och frågor:
Matts Odemalm
Mob:070-5132221
[email protected]


http://www.diffusor.com/index.htm

Redigerat av AndreWerdenskrieg, 22 januari 2009 - 20:50.


#26

Postad 22 januari 2009 - 20:53

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0
Tack för länken Andre
/Mats

#27

Postad 23 januari 2009 - 02:57

Royzon
  • Royzon
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Eller ett något billigare och svensktillverkat alternativ

http://www.holmerup.biz/#

#28

Postad 23 januari 2009 - 10:15

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
tack för bra länkar, tittade framför allt på den svenska sidan som även skrev ut priser (iaf listpriser). Man blir väldigt nyfiken på om man med hjälp av 4-8 diffusorer, typ Vicoustic Diffusorer: MultiFusor DC eller liknande
på bakväggen i mitt vardagsrum (andra ändan av rummet från fronthögtalarna) skulle få hörbara skillnader på ljudet. Skulle gärna ha grå och inte vita och gärna i stil med dem man kan se i Andres galleri, vart har du köpt dem? Dyra?

Jag kommer nog inte åt reflexerna på sidorna i rummet då jag har fönser på ena sidan och en öppning mot "matdel" i angränsande del av vardagsrummet på andra sidan (om inte reflexen hamnar i min nuvarande bokhylla intill den öppningen, som i så fall står perfekt placerad)

Är det faktum att det pratas om listpriser på http://www.holmerup.biz/# ett tecken på att det finns förhandlingsutrymme gällande pris? Någon som har erfarenheter?

#29

Postad 23 januari 2009 - 11:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Prylarna på Holmerups sida är nästan uteslutande dämpning.
Ska du dämpa men vill ha det snyggt

http://www.akustikmi.../shop/index.php
Ta för vana att kolla här lite då o då
http://www.akustikmi...?...=&parent03=
Det är deras fyndhörna o där har jag gjort många fina klipp !

Kan du snickra själv så kan du bygga egna diffusorer eller varför inte BAD paneler som inte kostar många :- o som går att göra hur snygga somhelst.

#30

Postad 23 januari 2009 - 11:54

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
aha, det verkar som om det är diffusorer man anser att jag behöver i denna tråd snarare än dämpning. hur får jag till snycka diffusorer då? De här vita grejerna jag hittar ser ju lite halvklara ut, kanske kan srutmåla dem iofs men det är ju ett riskmoment helt klart.

Vad är BAD-paneler och hur gör man dem "hur snygga som helst"?

..btw såg tyvärr helt tomt ut i fyndhörnan och det verkade ju bara ha diffusorer tillsammans med dämpning i deras "HIFI-tak" Har iofs endast tittat i "hemmamiljö" än så länge, ska leta vidare lite

#31

Postad 23 januari 2009 - 12:22

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Mine diffusorer er kjöpt fra http://www.diffusor.com/ som er et svensk firma som spesialiserer seg på akustikk/diffusorer.
De spesialbygger også hifi-rom över hele verden. Diffusorna lages på mätt og fåes i svart, grå och vit, tror jeg.
De jeg har satt opp koster rundt 3200 pr.kvm og jag er jättenögd med resultatet.
Her kan du se litt av hva de har gjort:¨
http://www.diffusor.com/Nyheter.htm

De använder kun diffusorer for frekvenser ned til ca. 100 hz og Helmholtsresonatorer för lägre frekvenser, altså bass.
Helmholtzresonatorer tar mycket plass, så derfor kan det kanskje väre billigare og mere plassbesparande att använda absorbenter (minst 10cm djupa) for bassfrekvenser?

Diffusorne är ganske skjöre og må behandlas meget forsiktig.
Postad bild

Redigerat av AndreWerdenskrieg, 23 januari 2009 - 12:24.


#32

Postad 23 januari 2009 - 12:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Här har du deras primära produkter
http://www.akustikmi...mp;parent03=106
Finns med tryck också men då drar det iväg prismässigt

http://www.akustikmi...mp;parent03=135
Tar längre ner i register kan även ställas i hörn


http://www.akustikmi...mp;parent03=137
Passar bäst i hörn

På fyndsidan finns det oftast olika storlekar av den översta modellen för helt ok pengar.


BAD
Här orginalet
http://www.rpginc.co...panel/index.htm
http://www.rpginc.co...ed_Analysis.pdf

Det är förenklat en skiva med en massa hål som ska sitta en liten bit utanpå väggen. Om man vill så kan man ha lite dämpning bakom med, eller böja den som någon på Faktiskt gjorde. Det var samma kille som fram med DIY varianten har jag för mig.
http://user.faktiskt.....med blixt.jpg

Det finns en .xls fil man kan ha som ritning men den ligger på en server som nu är död. Jag vet inte om jag har den själv men titta på andra inlägget så får du förklaring om hur hålen ska sitta.
http://www.hififorum...?TOPIC_ID=71637

Så köp masonit eller ännu bättre tunnare plywood, borra alla hålen. Köp lister så den kommer ut en bit från väggen om du vill ha möjlighet att fylla i lite dämpning. Eller så kan du prova med distanser på ett par cm så den bara kommer ut en bit.

Att fungerar bra kan jag själv intyga :-)


*edit*

Bild på en rå skiva, sitter mitt mellan högtalarna
http://mediatech.no/..._batman 010.JPG

En till på råa skivor
http://proxy1.pixbox.../25163201.jpg?0

Redigerat av johan b-lund, 23 januari 2009 - 12:50.


#33

Postad 24 januari 2009 - 00:27

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
tack för svaren, ska titta igenom detta noggrant imorgon. produkterna på akustikmiljö är bara absorbenter allt ihop va?

Jag gillar utseendet på dessa otroligt mycket, riktigt snygga i grafitgrå (vit med för den delen). http://www.offecct.s...ave-Scrunch.pdf
Vad kan man räkna med för skillnad med att sätta upp dessa jämfört med diffusorer på min bakvägg i rummet? Någon som vet vad det skulle gå loss på för 6 st plattor? Misstänker att det handlar om så pass mycket pengar att man drar sig för att köpa utan att ha fått möjlighet att prova och att se om man hör skillnad på ljudet i min hemmamiljö. Finns helt klart svårigheter med att kombinera trivsammt vardagsrum och bra ljudmiljö och därför kommer den estetiska aspekten att ha avgörande i slutändan gällande akustikförbättringar. Sambon kommer INTE att gå med på diffusorer eller dämpplattor om man inte samtidigt kan kalla detta för konst och estetiskt tilltalande. Detta kände jag dock var fullt möjligt med de stenliknande dämpplattorna SOUNDWAVE® Scrunch. Vore ju plättlätt om man var sigel och bara behövde bry sig om sin egen smak alt. hade dedikerad bio/musikrum

#34

Postad 24 januari 2009 - 01:46

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

tack för svaren, ska titta igenom detta noggrant imorgon. produkterna på akustikmiljö är bara absorbenter allt ihop va?

Jag gillar utseendet på dessa otroligt mycket, riktigt snygga i grafitgrå (vit med för den delen). http://www.offecct.s...ave-Scrunch.pdf
Vad kan man räkna med för skillnad med att sätta upp dessa jämfört med diffusorer på min bakvägg i rummet? Någon som vet vad det skulle gå loss på för 6 st plattor? Misstänker att det handlar om så pass mycket pengar att man drar sig för att köpa utan att ha fått möjlighet att prova och att se om man hör skillnad på ljudet i min hemmamiljö. Finns helt klart svårigheter med att kombinera trivsammt vardagsrum och bra ljudmiljö och därför kommer den estetiska aspekten att ha avgörande i slutändan gällande akustikförbättringar. Sambon kommer INTE att gå med på diffusorer eller dämpplattor om man inte samtidigt kan kalla detta för konst och estetiskt tilltalande. Detta kände jag dock var fullt möjligt med de stenliknande dämpplattorna SOUNDWAVE® Scrunch. Vore ju plättlätt om man var sigel och bara behövde bry sig om sin egen smak alt. hade dedikerad bio/musikrum


Grunnet til at jeg kjöpte Scrunch var at de kan se ut som kunst. Ser man på Scrunch som kunst, er det ikke så dyrt. Det positive er jo at de faktisk gjör noe for ljudet også. Scrunch koster i utganspunktet ca 800 SEK pr stk. Hver plate er 58 cm x 58 cm. Jeg har 6 stk som jeg skal selge etterhvert da jeg skal oppgradere til en kraftig absorbent som dämpar lengre ned i bassen. For meg har de gjort endel for ljudet. De har ikke forbedret ljudet i seg selv, men de fjerner refleksene fra veggen, noe som påvirker ljudbildet i sin helhet. Ljudbildet blir mere balansert.
Scrunch er relativt "lette" absorbenter og demper ned til 500 Hz. Jeg vil dog ikke anbefale å sitte helt inntil dem, det blir litt trykkende. 1 meter avstand föler jeg er ok.

Redigerat av AndreWerdenskrieg, 24 januari 2009 - 01:59.


#35

Postad 24 januari 2009 - 09:34

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Akustikmiljö gör enbart dämpning o om din fru vill ha det estetiskt då sätter man tyg framför BAD panelerna :-)
BAD jobbar som diffusorer men man kan ge dom dämpande effekt om man vill.

Men glöm inte basen bara.

#36

Postad 24 januari 2009 - 09:47

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0

Akustikmiljö gör enbart dämpning o om din fru vill ha det estetiskt då sätter man tyg framför BAD panelerna :-)
BAD jobbar som diffusorer men man kan ge dom dämpande effekt om man vill.

Men glöm inte basen bara.



du menar att jag inte ska glömma att hantera basen också eller? scrunchplattorna ger inte mycket påverkan på lägre frekvenser alls va?

Funderar lite på om jag skulle få samma effekt genom att placera en tjock bäddmadrass mot väggen bakom soffan? INte lika estetisk som scrunch men jag menar bara att göra det som ett test på vad en dämpad bakvägg skulle innebära i mitt rum. Är scrunchplattorna så bra att uppbyggda att en sådan jämförelse är meningslös?

Andre: om du ska sälja dina scrunch så kan du ju alltid höra av dig till mig, kan ev. vara av intresse för mig

#37

Postad 24 januari 2009 - 11:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Man har eko i alla frekvenser ink basen.
Det vi har pratat om i tråden är i första hand att ta hand om reflexer vilket är en bra början !
Nästa steg IMO är att leta rätt på dom stående vågorna i rummet o få ner dom på bra nivåer. Det göres ganska lätt med kvartsvågsrör, och vad är det ?
Det är gjutrör i papp som stäms av till den frekvensen man vill ta. Dia brukar hamna runt 20 cm o längden runt 1.8 (helt berorende på frekvens) Ofta kan man gömma undan dessa eller fixar man till dom så dom inte ser för jäkliga ut.

Efter det så hade jag jobbat på att plocka ner efterklangen ytterliga i rummet med mer BAD/dämpning.
Du kan skapa dig ett superrum för ganska bra pengar om du kan såga o borra.

Jag har gått den vägen själv o har ett gäng dacronskivor, primacoustic prylar o hela bakväggen är täckt med en diffusor.
Den är egenhändigt snickrad o ser för jävlig ut så det hänger ett draperi framför.
I mitt förra rum så hade jag 3 kvartsvågsrör o dessa plocka ner en resonans med 9 db (!) men i mitt nuvarande rum så har jag inga direkta problem i basen.

En del av diffusorerna o primacoustic grejerna. Väggen har grejer från golv till tak
http://hem.bredband....DSC_0025-01.jpg

Framväggen, där sitter mer dacron nu
http://hem.bredband....DSC_0001-01.jpg
Hittade en nyare bild
http://www.akkelisau...dsystem/jb4.jpg

Mätning i basen som det såg ut då, idag är frekvensen något jämnare o peaken vid är borta.
http://hem.bredband....667/nyttrum.jpg
http://hem.bredband....67/nyttrum1.jpg

För dom som inte kan tyda graferna så säger dom att rummet har knappt några resonanser från hz och neråt o suben börja falla lite innan 16 hz.

Redigerat av johan b-lund, 24 januari 2009 - 11:46.


#38

Postad 25 januari 2009 - 09:59

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
Det får nog bli BAD paneler för mig...

#39

Postad 25 januari 2009 - 10:09

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
jag har lagt upp lite kompletterande bilder i mitt album med syfte att göra det lättare att förstå hur rummet ser ut och hur det hänger ihop med angränsande ytor. Kolla gärna på det för att tala om vad ni ser som bästa alternativ till förbättring av ljudet. Framför allt 2-kanals musiklyssning är det som prioriteras när det gäller akustikförbättring.

#40

Postad 25 januari 2009 - 11:40

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Att få till det när grejerna står så upptryckta är inte lätt även med akustikfrämjande åtgärder.
Ditt största problem som jag ser det är att den ena talaren står fritt medans den andra står i hörn.
Du kan inte göra mycket åt förstareflexen där pga fönstret.

*edit*
Du kan inte nyttja väggen vid fönstret ?

Redigerat av johan b-lund, 25 januari 2009 - 11:43.


#41

Postad 25 januari 2009 - 13:39

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0

Att få till det när grejerna står så upptryckta är inte lätt även med akustikfrämjande åtgärder.
Ditt största problem som jag ser det är att den ena talaren står fritt medans den andra står i hörn.
Du kan inte göra mycket åt förstareflexen där pga fönstret.

*edit*
Du kan inte nyttja väggen vid fönstret ?



jo visst vore det bra att kunna ha annan placering på frontarna. Men då finns som jag kan se det iaf bara ett elternativ och det är att spegelvända hela möbleringen i rummet.

Utveckla gärna vad du tänkte med "utnyttja vägen vid fönstret"

#42

Postad 25 januari 2009 - 14:10

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Jag tänkte mest på att det kanske inte behövdes några större förflyttningar av möbler då :-)

#43

Postad 25 januari 2009 - 18:37

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
nyttja väggen till dämpning eller vad?

#44

Postad 25 januari 2009 - 21:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Att sätta upp grejerna där istället eller möblera om helt på något sätt

#45

Postad 26 januari 2009 - 01:05

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Hmmm... tror du kommer få väldigt svårt att få till något riktigt toppklassigt ljud i ditt rum utan MYCKET omfattande åtgärder. Kanske dags att vara nöjd med det du har och vara glad att du har ett mycket vacker hem istället?

#46

Postad 26 januari 2009 - 10:59

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
ligger säkert nått i det Erik. Tycker dock att ljud funkar bättre i mitt rum än vad många tycks tro utifrån bilderna och jag är idagsläget inte besvärad av uppenbara basrelaterade problem eller konstiga reflexer i de högre registren heller med grötig och osammanhängande ljudbild som följd. Däremot så finns det så klart massa förbättringar att göra för att gå från bra till bättre...

#47

Postad 26 januari 2009 - 13:19

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Nej jag tänker väl snarast på efterklangen som ser ut att bli rejält lång med så öppna ytor och sparsam möblering.

#48

Postad 27 januari 2009 - 20:23

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

  • 404 inlägg
  • 0
hmm tänkte på det att om man använder en spegel till att hitta reflexerna från sidoväggar tex.. Då beror det väl på hur stor spegel man har..

En väldig skillnad vad man ser i en 20 cm bred spegel jämfört med en på 70cm...

#49

Postad 27 januari 2009 - 22:45

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0

hmm tänkte på det att om man använder en spegel till att hitta reflexerna från sidoväggar tex.. Då beror det väl på hur stor spegel man har..

En väldig skillnad vad man ser i en 20 cm bred spegel jämfört med en på 70cm...



Njae, men det är lite lättare att hitta spegelbilden av elementen om man har en lite större spegel.

#50

Postad 05 februari 2009 - 13:27

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Jag tror att mycket ljud läcker ut mellan ditt kök och vardagsrummet, du skulle nog behöva fixa en slags rumsavskiljare, typ ett tjockt draperi.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.