Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Basabsorbent i innervägg?

55 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 september 2011 - 08:22

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Hej!

Inom kort kommer det upp en ny ganska bred innervägg. För att underlätta för er att hjälpa mig har jag ritat upp en icke skalenlig skiss, dock med mått. Frågan är alltså om det går att skapa en basabsorbent inbyggd i botten på den nya väggen bakom högtalaren till höger på skissen (höger om kaminen)?

Vad säger ni?

Mvh

el julio

Bifogad fil(er)



#2

Postad 06 september 2011 - 19:23

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Hej!

Inom kort kommer det upp en ny ganska bred innervägg. För att underlätta för er att hjälpa mig har jag ritat upp en icke skalenlig skiss, dock med mått. Frågan är alltså om det går att skapa en basabsorbent inbyggd i botten på den nya väggen bakom högtalaren till höger på skissen (höger om kaminen)?

Vad säger ni?

Mvh

el julio


Ingen som har ngn åsikt?

mvh

el julio

#3

Postad 07 september 2011 - 16:26

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Basabsorbenten, är den till för att jämna ut frekvenskurvan i rummet, eller är det till för att förhindra att väggen vibrerar?

#4

Postad 07 september 2011 - 20:01

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Basabsorbenten, är den till för att jämna ut frekvenskurvan i rummet, eller är det till för att förhindra att väggen vibrerar?


Hej,

För att jämna ut frekvenskurvan.

#5

Postad 07 september 2011 - 20:18

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Hej,

För att jämna ut frekvenskurvan.


Du borde nog sätta basabsorbenter i hörnen från golv till tak och kanske längst med kanterna uppe i taket istället.

#6

Postad 08 september 2011 - 18:37

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Du borde nog sätta basabsorbenter i hörnen från golv till tak och kanske längst med kanterna uppe i taket istället.



Var rädd för det ja... Nåväl, det går aldrig frugan med på... :)

#7

Postad 08 september 2011 - 19:02

Unregistered1574
  • Unregistered1574
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
det kan fungera MEN det är rekommenderat att man har basabsorbtionen bakom / på den sida rummet där lyssnignsplatsen är :)

#8

Postad 08 september 2011 - 20:25

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Var rädd för det ja... Nåväl, det går aldrig frugan med på... :)


Skaffa flera subbasar,fast det går väl aldrig frugan med på.

#9

Postad 10 september 2011 - 18:21

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Skaffa flera subbasar,fast det går väl aldrig frugan med på.



:(

Nja, troligen inte. Äh, får väl prova helt enkelt...

#10

Postad 11 september 2011 - 05:22

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Meningen är väl att själva väggen ska funka som basabsorbent? Man kan konstruera en vägg så att den funkar som en absorbent men då tror jag du behöver hjälp av ett program som räknar ut vad väggen kommer absorbera för frekvenser. Det borde finnas akustiker som kan hjälpa dig med det.

#11

Postad 11 september 2011 - 09:16

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Meningen är väl att själva väggen ska funka som basabsorbent? Man kan konstruera en vägg så att den funkar som en absorbent men då tror jag du behöver hjälp av ett program som räknar ut vad väggen kommer absorbera för frekvenser. Det borde finnas akustiker som kan hjälpa dig med det.



Precis Trebban, det är så jag tänker. En inbyggd absorbent alltså.

#12

Postad 11 september 2011 - 15:57

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Fast jag blir lite förvirrad. Vad menar du med "basabsorbent i botten". Jag tänker mig att hela väggen blir till en basabsorbent, inte bara botten.

#13

Postad 11 september 2011 - 19:23

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Fast jag blir lite förvirrad. Vad menar du med "basabsorbent i botten". Jag tänker mig att hela väggen blir till en basabsorbent, inte bara botten.


Har du ngt förslag på hur jag ska göra? Som även är någorlunda estetiskt tilltalande... Breden är alltså 167 cm och till det normal takhöjd. När OSB och gips räknas bort kan väl djupet totalt bli runt 24-25 cm.

mvh

el julio

#14

Postad 12 september 2011 - 19:05

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0
Du kan testa en "sandwich" med Green Glue. 3-4 tuber för den ytan borde vara vad som går åt. GG är ju primärt för ljudisolering och fungerar genom att ljudenergi omvandlas till värme men jag läste om en kille som hade satt det i taket på hembion i källaren för att minska basljud till våningen ovanför och som bonus fick han en utmärkt basfälla. Han hade antagligen satt kring 25kvm så om du bara sätter på denna väggen ska man nog inte räkna med underverk...

http://www.stoneaudio.co.uk/?m=7637 - Har dyr frakt men hittade en annan säljare i Europa som kanske har rimligare fraktkostnad:

http://www.ebay.co.u...=item1c1b812417

#15

Postad 12 september 2011 - 19:22

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Du kan testa en "sandwich" med Green Glue. 3-4 tuber för den ytan borde vara vad som går åt. GG är ju primärt för ljudisolering och fungerar genom att ljudenergi omvandlas till värme men jag läste om en kille som hade satt det i taket på hembion i källaren för att minska basljud till våningen ovanför och som bonus fick han en utmärkt basfälla. Han hade antagligen satt kring 25kvm så om du bara sätter på denna väggen ska man nog inte räkna med underverk...

http://www.stoneaudio.co.uk/?m=7637 - Har dyr frakt men hittade en annan säljare i Europa som kanske har rimligare fraktkostnad:

http://www.ebay.co.u...=item1c1b812417



Tack för tipset! Skall kollas upp.

mvh

el julio

#16

Postad 12 september 2011 - 19:22

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Har du ngt förslag på hur jag ska göra? Som även är någorlunda estetiskt tilltalande... Breden är alltså 167 cm och till det normal takhöjd. När OSB och gips räknas bort kan väl djupet totalt bli runt 24-25 cm.

mvh

el julio


Jag kan inget om att bygga väggar dessvärre. Men det ska finnas handböcker i akustik. Boken heter något med "cook book" eller något liknande. Killen som skrivit boken är välkänd. Jag tror också ordet "Master" finns i titeln. Om jag orkar ska jag leta på nätet.

Bara du inte rusar lväg och börjar bygga på direkten. Det krävs lite tänkande och matematik när det gäller akustik. Vi vet ännu inte vilka bastoner som stör dig.

#17

Postad 13 september 2011 - 19:06

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Jag kan inget om att bygga väggar dessvärre. Men det ska finnas handböcker i akustik. Boken heter något med "cook book" eller något liknande. Killen som skrivit boken är välkänd. Jag tror också ordet "Master" finns i titeln. Om jag orkar ska jag leta på nätet.

Bara du inte rusar lväg och börjar bygga på direkten. Det krävs lite tänkande och matematik när det gäller akustik. Vi vet ännu inte vilka bastoner som stör dig.



Jag har en otäck puckel vid 63 hz och en runt 125-150 hz. Sen har jag en del diskantproblem också, främst vid ca. 4 000 hz.

mvh

el julio

#18

Postad 13 september 2011 - 20:24

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Diskantproblemen löser du lätt med tjocka tyger. De elaka 63 Hertzen kanske går att lösa med den nya väggen. Det låter som ditt vardagsrum är runt 20 kvadratmeter stort. Jag har också lite problem runt de Hertzen.

Du kanske ska kolla in akustiklänkarna som finns här någonstans som leder till olika tillverkare. Alternativet är att bygga en vägg själv med ordentlig nogrannhet. Då tro jag du har en chans att tämja problemet.

#19

Postad 14 september 2011 - 09:37

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
om det är specifika frekvenser som härjar så är denna tråden kanske intressant för dig http://www.faktiskt....o...pic&t=11131

Vet inte om du har problem med första reflexerna mm kanske det är mer lämpligt med akustik plattor bakom och vid sidan av högtalarna... eller att du klär in hela väggen med isolering och ett flertal lager tyg, fast då bör du nog betänka brandrisken med kaminen...

#20

Postad 15 september 2011 - 08:12

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Helmholtz Resonator

Vill du bygga en basabsorbent (även i en innervägg), så är det en låda enligt Helmholtz principen du skall bygga.

Här är två mycket intressanta länkar (enligt mig i alla fall :lol:

Helmholtz
Studiobygge

#21

Postad 16 september 2011 - 16:00

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Helmholtz Resonator

Vill du bygga en basabsorbent (även i en innervägg), så är det en låda enligt Helmholtz principen du skall bygga.

Här är två mycket intressanta länkar (enligt mig i alla fall :(

Helmholtz
Studiobygge



Stort tack alla!

#22

Postad 28 september 2011 - 15:23

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

Helmholtz Resonator

Vill du bygga en basabsorbent (även i en innervägg), så är det en låda enligt Helmholtz principen du skall bygga.

Här är två mycket intressanta länkar (enligt mig i alla fall :)

Helmholtz
Studiobygge



+1

#23

Postad 03 oktober 2011 - 21:18

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Jag håller på och laborerar lite med en Helmholtz-resonator (lådda med rör kanske jag skall tillägga) och som jag har läst på en del ställen så verkar det vara lite knixigt att få till det (men jag ger inte upp). Det enklaste och billigaste är nog en absorbent modell "gjutrör" (som det länkas om högre upp i tråden). Gjorde en sådan först för att fixa till en topp vid 61,5Hz och den gör nytta, sänker toppen ungefär 5dB och efterklangstiden är nästan halverad. Och det hörs när man spelar musik också :).

Röret är 20cm i diameter och 1,30m högt. Och det går ju att modda till den så att det inte ser alltför tokigt ut. Mitt rör funkar i stort sett endast placerat vid väggen bredvid soffan (tyvärr), tex i hörnen bakom högtalarna eller liggande bakom soffan gör den nästan ingen nytta alls.

Redigerat av Unregisteredb2a15602, 03 oktober 2011 - 21:20.


#24

Postad 04 oktober 2011 - 18:49

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Ett rör som sänker med 5 dB..? Är du säker på att just den frekvensen(61,5) sänktes så mycket? Det är väldigt mycket. :mellow: :)

#25

Postad 04 oktober 2011 - 19:28

Unregisteredb2a15602
  • Unregisteredb2a15602
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Jag måste nog revidera mitt inlägg, till det aningen bättre. Kånkade runt med röret idag igen för hundrade gången och jag måste ha varit förvirrad senast för det funkar faktiskt på ett ställe till: i högra hörnet bakom höger högtalare (men inte vänster eller någon annanstans, förutom tidigare nämnda plats). Och aningen bättre dessutom och placeringen av röret där stör inte.

Lite bilder på mätningar. Utan eller med rör, borde synas tydligt:

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregisteredb2a15602, 04 oktober 2011 - 19:29.


#26

Postad 22 oktober 2011 - 17:47

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Jag ids inte läsa allt, men kan ju bara nämna att bas i första hand bör dämpas bakom lyssningsposition. Inte framme vid högtalaren.

#27

Postad 22 oktober 2011 - 18:26

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Jag ids inte läsa allt, men kan ju bara nämna att bas i första hand bör dämpas bakom lyssningsposition. Inte framme vid högtalaren.


Första gången jag hör någon säga detta, har tittat in i ett par stycken level 2-3 rum och dom har helmholtz även i fronten.
Beror väl helt på vart noderna står?
Varför skulle det vara fel att göra detta menar du?

#28

Postad 22 oktober 2011 - 19:19

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Kan man absorbera över hela rummet så är det bra. Hörnen är dock klassiska bassamlare. Där brukar man sätta första stöten.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 22 oktober 2011 - 19:19.


#29

Postad 22 oktober 2011 - 21:54

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Varför skulle man vilja dämpa bort basen innan den ens har hunnit passera lyssningsplats en enda gång? Eller är det möjligtvis utsläckningsfrekvenser som kommer sig av 1/4 våglängd mellan högtalarfront och vägg som skall dämpas bort vid lyssningsposition? I så fall är jag med. I annat fall dämpar jag hellre den längsgående fundamentala rumsmoden bakom lyssningsposition.

Den breddgående och den höjdgående fundamentala rumsmoden kan undertryckas ganska lätt med basplaceringen i många fall.

Det enda Svanårum jag stött på var det på Audio Concept. Det var obehagligt att vara där inne, så jag gick ut igen. Jag föredrar andra sorters rum än Svanå förespråkar.

"Första stöten" att absorbera bas hade jag satt i de bakre hörnen. Alla fyra. Sedan längs de fyra linjerna som går mellan hörnen.

Jag hade noga sett till att dämpa de frekvenser jag vill dämpa på rätt ställe för att undvika att dämpa fel. En kombination av dämpning och diffusering är bra. Bara rätt åtgärd görs på rätt ställe.

Besök olika rum för att få egen erfarenhet av vilka rum du tycker om. Kanske är Svanå-rum något för dig. Kanske föredrar du IÖ-rum.

#30

Postad 23 oktober 2011 - 07:40

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Fast musik spelar man ju kontunuerligt. Det skulle förvåna mig om basen fortfarnade är fångad i fronten efter fem minuter musik. De flesta råd jag sett så vill man ta bort bas från alla hörn.

#31

Postad 23 oktober 2011 - 08:32

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Jag kan inte se något hinder av att man utnyttjar ombyggnaden för att skapa bättre ljud i form av man bygger väggen mellan hall och lyssningsrum så att den i praktiken fungerar som en basabsorbent. Själv skulle jag använt något proffs som räknade och ritade och gav anvisningar för fyllnad. IÖ aktiv på Faktiskt.se skulle ju säkert ta ett sådant uppdrag och också avråda om det inte är lämpligt av något skäl. Kostar pengar men man vet då hur att göra för att lyckas.

Men i hemmiljö får man ta hänsyn till att rummen skall fungera för många och för många funktioner. Estetiken är viktigt också. Detta innebär inte att allt skall vara osynligt men att man ändå tar hänsyn så att det inte blir för rörigt.

Sedan skulle jag definitivt fundera på väggen bakom lyssningspositionen. En bokhylla med böcker m m är bättre än slät vägg.

#32

Postad 23 oktober 2011 - 10:28

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Varför skulle man vilja dämpa bort basen innan den ens har hunnit passera lyssningsplats en enda gång? Eller är det möjligtvis utsläckningsfrekvenser som kommer sig av 1/4 våglängd mellan högtalarfront och vägg som skall dämpas bort vid lyssningsposition? I så fall är jag med. I annat fall dämpar jag hellre den längsgående fundamentala rumsmoden bakom lyssningsposition.

Den breddgående och den höjdgående fundamentala rumsmoden kan undertryckas ganska lätt med basplaceringen i många fall.

Det enda Svanårum jag stött på var det på Audio Concept. Det var obehagligt att vara där inne, så jag gick ut igen. Jag föredrar andra sorters rum än Svanå förespråkar.

"Första stöten" att absorbera bas hade jag satt i de bakre hörnen. Alla fyra. Sedan längs de fyra linjerna som går mellan hörnen.

Jag hade noga sett till att dämpa de frekvenser jag vill dämpa på rätt ställe för att undvika att dämpa fel. En kombination av dämpning och diffusering är bra. Bara rätt åtgärd görs på rätt ställe.

Besök olika rum för att få egen erfarenhet av vilka rum du tycker om. Kanske är Svanå-rum något för dig. Kanske föredrar du IÖ-rum.

Du vill alltså höra rummets resonanser istället för högtalaren?
Man placerar HH där noderna står, jag skulle gärna vilja se ett par länkar där det finns dom som jobbar med akustik förespråkar det du säger.
Har läst ganska många trådar där kunnigt folk har skrivit, och aldrig någon förespråka detta.

#33

Postad 23 oktober 2011 - 10:38

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Aaaaaadoch HELP! :D

#34

Postad 23 oktober 2011 - 10:47

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Nej du misstolkar mig NiklasF. Rummets resonans avslöjar ju att det är en högtalare som spelar*. Hade rummet varit en egen loge till det som försiggår i inspelningen så hade det inte funnits någon rumsresonans alls. Alltså måste dessa tas om hand. Men att absorbera bas så nära högtalaren kommer att påverka direktljudet från högtalaren och det anser jag inte är önskvärt. Bättre att jobba med basen vid väggen bakom lyssningsposition då.



En del som jobbar med akustik tycker annorlunda mot vad jag tycker. Särskilt Svanå tycker väldigt annorlunda mot vad jag tycker.

Jag är helt likgiltig för hur många trådar av kunnigt folk du har läst. Men det vore intressant att veta vilka akustiker du anser vara kunniga. Själv lyssnar jag mest på Ingvar Öhman och det är knappast någon hemlighet.

* Andra fenomen som avslöjar att det är högtalare som spelar i ett rum är t.ex utsläckningar i ljudet pga 1/4-dels våglängds avstånd från framväggen när den är odämpad och tidiga reflexer.

#35

Postad 23 oktober 2011 - 10:53

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Att du är likgiltig inför att jag inte har hört någon annan än dig säga detta minskar inte mitt intresse för att se vilka akustikkunniga som förespråkar att man inte skall ta ner noder/resonanser i främre delen av rummet.

Ser som sagt gärna ett par länkar.

#36

Postad 23 oktober 2011 - 11:21

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
@ Hullumies

Du mäter otroligt lågt, du kommer väcka dina noder mycket mer om du drar på lite, eller ganska mycket rättare sagt.

Normalt samtal ligger runt ca 70db och dina mätningar visar att du mäter runt 50-60 db. DRA PÅ! :)

#37

Postad 23 oktober 2011 - 11:24

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Nej, några länkar blir det inte. Det går inte att länka till information och förklaringar jag fått muntligen.

Jag tycker att jag har förklarat varför jag inte vill absorbera bas vid främre väggen. Att argumentera för detta gör jag gärna, men att bedöma vem som har rätt och fel lämnar jag till trådskaparen.


----


Mitt råd står fast. Lyssna i olika rum och ring en akustiker efter det.

#38

Postad 23 oktober 2011 - 11:38

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Ok, inte ett ställe på hela stora världens internet finns det någon som har skrivit detta alltså.
OTROLIGT konstigt om man frågar mig.

Jag säger ju inte att du har fel, jag vill bara se om det finns någon mer än dig som resonerar som du gör.

#39

Postad 23 oktober 2011 - 13:39

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Jadå. Alla rum jag sett som Ingvar Öhman har ritat har basabsorbenter enbart bakom lyssningsposition.

Wolfies, Hassesolo, Molles, Storyboards, Ingvars egna, Studio Blue t.ex. är byggda så. Men länkar till de rummen förklarar inte VARFÖR man gör på det sättet tyvärr och själv vill jag veta ännu mer för att på ett ännu tydligare sätt kunna förklara det hela. Min egna kunskap är inte på långa vägar tillräcklig.

Om du är intresserad av att se dessa rum så hittar du dem nog ganska lätt med en googling.

#40

Postad 23 oktober 2011 - 17:55

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Så pga dom rummen har sådana i bak så har du tolkat det som att det är fel att ha dom ifram, förstår jag dig rätt då?

#41

Postad 23 oktober 2011 - 18:07

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Nej, jag svarade bara på din outtalade fråga. Någon annan än jag tycks alltså resonera som så att man arbetar med basabsorbenterna bakom lyssningsposition. Informationen har jag inte tolkat från dessa byggen utan från förklaringar från Ingvar Öhman om varför man gör så.

Hur har du fått information om att man gör på andra sätt? Vilka akustiker säger att man gör annorlunda. Och varför?

#42

Postad 23 oktober 2011 - 18:18

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Man mäter upp på lyssningsplats och ser vart man har problemen,sen letar man i rummet var dessa står/ger mest utslag
Placera HH där och justera in dessa.

Om man har en 40Hz resonans vid lyssningsplats och denna inte finns bakom dig utan i ett av dom främre hörnen, hur skall du då få bort den med "ditt" sätt?

Matts, engelholm, ingemar, Adhoc, min granne osv osv har även i fronten.

#43

Postad 23 oktober 2011 - 18:25

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Så alla dessa har alltså gjort helt uppåt väggarna galet menar du?
Postad bild
Postad bild
Postad bild







Postad bild

#44

Postad 23 oktober 2011 - 18:40

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Det får jag inte. Men såna fenomen som du beskriver uppkommer nog knappast i ett vanligt rum heller. Och som jag skrev så absorberar jag helst bas bakom lyssningsposition i första hand. Går inte det så får man se efter andra alternativ. Det finns inga lösningar som fungerar i alla rum.

Engelholm är ju certifierad av Matts har jag för mig. Kul akustikidé för de som gillar den. Deras förklaring på varför de vill diffusera hela rum är skojig.

Adhoc är DIYare så vitt jag vet. Det ska tydligen låta riktigt bra där :) . Ett rum jag gärna skulle besöka. Hoppas det blir tid i vår.

Tack för din förklaring på hur man kör den metod du förespråkar. Det var pedagogiskt förklarat.

#45

Postad 23 oktober 2011 - 18:45

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Galet uppåt väggarna? Nej, det vet jag inte om de har. Jag har inte varit i deras rum. Men det ser inte ut som trevliga lyssningsrum i mina ögon. Med sådana golv blir det en herrans lång efterklang som diffusorerna maskerar till sus. Det vill jag inte ha oavsett hur mycket "processing" det där suset påstås bidra med. Min hörsel är kapabel att uppfatta verkligheten utan sushjälp.

Dock så kan andra föredra sådana rum och då är det ju kanonbra att det finns en leverantör av sådana rum för dem. Vad de vill ha angår inte mig.

#46

Postad 23 oktober 2011 - 18:49

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Vad tror ni om att helt enkelt göra en inbyggd bokhylla som alternativ? Det kommer ju åtminstone att diffusera en hel del.

mvh

el julio

ps. väggen är uppe nu och snart klar på hallsidan, nu är det insidan som räknas...

#47

Postad 23 oktober 2011 - 18:54

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
En bokhylla låter som en bra plan. Inte för att diffusionen är optimal att ha där, men för att man aldrig tycks ha nog med hyllor.

#48

Postad 23 oktober 2011 - 18:58

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Är det ok om jag citerar dig på ett annat forum där Mctwins håller till så kan han som kan akustikbiten ungefär 12849324 gånger bättre än mig förklara.
Kanske att dom kommer hit och kan reda ut några frågetecken.

Kom just på att Adhoc ( som jag har vart hemma hos och lyssnat ) inte alls har HH i fronten, men däremot har han varit hemma hos min vän och hjälpt oss att ställa in ett par lådor, bla just i fronten ;)

#49

Postad 23 oktober 2011 - 19:01

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Till TS, mät upp ditt rum och se vad du har för problem vid lyssningsplats, SEN mäter där du kan placera den tänkta basabsorbenten och ser om du har en peak/resonans där.

#50

Postad 23 oktober 2011 - 19:13

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
NiklasF: Du får citera mig så mycket du vill. Det som står skrivet på internet kan jag inte rå över. Dock så är jag inte heller så värst kunnig på området, så att be någon annan slösa sin tid på att diskutera med mig är nog ganska bortkastat. Någon sorts strid om vem som har rätt är jag inte intresserad av. Helt ointresserad faktiskt. Jag försöker bara att bidra med det lilla jag har lärt mig när jag ser att någon är ute och cyklar i mitt tycke.

Men säg till din pappa om du vill.

Till TS: Ring en riktig akustiker om du vill ha bra råd. Vem du ringer kvittar mig helt. Likaså vilken lösning du väljer. Du har fått lite diskussion kring det hela nu i alla fall och det var väl poängen. Hur du väljer att göra är ju din frihet.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.