Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Diffusorer

67 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 21 november 2012 - 18:22

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0
Någon??

#52

Postad 21 november 2012 - 18:31

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Beror på vilket frekvensområde du vill åt, svanås produkter beskriver vilka områden deras produkter verkar inom. Den andra du länkade till säger ingenting....vilket borde tas som ett tecken för stay away, men det är kanske bara jag det...(känner å andra sidan inte till produkt nr 2 så jag kan egentligen inte uttala mig).

Redigerat av Unregistered95265801, 21 november 2012 - 18:34.


#53

Postad 21 november 2012 - 20:56

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0
Multi är effektiv i frekvensbandet mellan 200 hz till 8000 hz, akkelis audio säljer även dessa... Själv har jag inte en aning vilken frekvens jag vill åt, vill egentligen bara ha mer rymd, bredare ljudbild om du fattar vad jag menar? För dessa sprider väl ut ljudet??

Tänkte sätta ett gäng i taket ovanför sweetspot & även bakom soffan i huvud höjd.

Är inte så haj på detta med akustik som du märker...

#54

Postad 21 november 2012 - 21:50

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0

Beror på vilket frekvensområde du vill åt, svanås produkter beskriver vilka områden deras produkter verkar inom. Den andra du länkade till säger ingenting....vilket borde tas som ett tecken för stay away, men det är kanske bara jag det...(känner å andra sidan inte till produkt nr 2 så jag kan egentligen inte uttala mig).

http://www.vicoustic...oinfo.asp?Id=26

#55

Postad 21 november 2012 - 22:35

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0
Förstareflexer går ju ganska djupt ner i frekvensbandet så om du har en diffusor bakom huvudet som inte förmår ta de lägre frekvenserna så blir ju dessa helt odiffuserade. Bättre då att sätta en bredbandsabsorbent där. Diffusorer behöver man dessutom sitta en rejäl bit ifrån, som jag skrivit om tidigare.

.

#56

Postad 21 november 2012 - 23:44

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0
Okej!

Väntar på tre st Hertz, dessa kommer ta förstareflexen vid sidorna, får ju en över så den sätter jag i taket isåfall "Spegelmetoden". Bakom soffan får jag sätta några absorbenter ifrån sinn7 (Pyramid liknande grejer).

Men då borde de ju funka med två Golden horn i fronten, snett bakom frontarna?? Blir ju ganska bra avstånd till soffan som jag sitter då...

Jobbigt de här med akustik :P

#57

Postad 22 november 2012 - 06:56

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Okej!

Väntar på tre st Hertz, dessa kommer ta förstareflexen vid sidorna, får ju en över så den sätter jag i taket isåfall "Spegelmetoden". Bakom soffan får jag sätta några absorbenter ifrån sinn7 (Pyramid liknande grejer).

Men då borde de ju funka med två Golden horn i fronten, snett bakom frontarna?? Blir ju ganska bra avstånd till soffan som jag sitter då...

Jobbigt de här med akustik :P


Golden Horn tar väl bara från 800 Hz och uppåt? Kan någon diffusorälskare förklara följande för mig:

Om man ämnar sätta en diffusor på platsen för förstareflektioner, varför vill man då uppnå följande (ty det är det man uppnår):
  • Allt under 800 Hz skall fortsätta nå dina öron i form av förstareflexer
  • Allt över 800 Hz skall spridas ut
Personligen övergår det mitt förstånd - det gör ju bara ljudbilden ännu sämre. :wacko:

Redigerat av BioHiFi, 22 november 2012 - 07:03.


#58

Postad 22 november 2012 - 21:55

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Filosofierna kring diffusorer resp absorbenter har du säkert koll på, så låt oss säga att du inte har problem med de längre frekvenserna utan bara vill hantera de högre (vilka du har problem med) utan att ta bort energin - skulle då en diffusor kunna vara något?

#59

Postad 23 november 2012 - 06:29

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Filosofierna kring diffusorer resp absorbenter har du säkert koll på, så låt oss säga att du inte har problem med de längre frekvenserna utan bara vill hantera de högre (vilka du har problem med) utan att ta bort energin - skulle då en diffusor kunna vara något?


Ja, absolut. Men när i ett HiFi-lyssningsrum har man bara problem med de högre? Om vi tittar på de klassiska punkterna för förstareflexer: sidoväggar samt bakom soffan. När skulle ljudet som träffar dessa punkter och går vidare till dina öron bara bestå av högre frekvenser??


.

#60

Postad 23 november 2012 - 17:46

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Är ju mer än så som spelar in, rummets dimensioner, dörröppningar, typ av väggar etc (vilket medför akustiska problem av olika karaktär i de flesta rum, oavsett bio- eller hifirum). Det uppfattar jag också att du har koll på, jag kommer dock inte föra mer diskussion kring det hela då jag inte är en "diffusorälskare" och det tydligt framgår vad du förespråkar och står för ( "går över ditt förstånd" varför man använder diffusorer och ställer frågan till "diffusorälskare"), en akustiker kan nog beskriva det hela på ett bra mkt bättre sätt än jag kan (fråga en sådan). Det jag däremot kan tillägga är att diffusorer funkar alldeles förträffligt på min bakvägg. De flesta akustiker förespråkar en kombination av absorbenter och diffusorer, så helt värdelösa lär de inte vara.

Trevlig helg, nu blir det bärs och musik :)

Redigerat av Unregistered95265801, 23 november 2012 - 18:06.


#61

Postad 23 november 2012 - 19:14

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0
Ja, jag har aldrig skrivit till dig personligen, ville-vonka, men om du känner det så eller på annat sätt tycker att jag skrivit något olämpligt, så ber jag om ursäkt :)

Faktum kvarstår dock att jag inte kan förstå i vilken situation som en diffusor är att föredra på platsen för förstareflexer. Vore kul om någon kunde förklara för mig varför man, på t ex en bakvägg eller en sidovägg, skall sprida ut de förstareflexer som är över 800 Hz samt låta de som är under 800 Hz gå vidare till sweet spot och ens öron. För mig är detta helt obegripligt.

.

#62

Postad 23 november 2012 - 19:38

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Tog det inte personligt utan ville bara påpeka hur åtminstone jag tolkade ditt ovanstående inlägg och poängterade att jag inte är intresserad av någon ***mätning (om det var det du var ute efter). Jag har inga hardfeelings.

Att absorbera direkt bakom lyssningsposition gillar jag personligen inte då jag tycker det ger en "tryckande" känsla, första reflexen har jag i dagsläget dock absorberat.

Redigerat av Unregistered95265801, 23 november 2012 - 19:43.


#63

Postad 23 november 2012 - 20:09

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0
Ja, men lysande :) Då låter vi ordet gå över till någon annan. Jag repeterar:

Vore kul om någon kunde förklara för mig varför man, på t ex en bakvägg eller en sidovägg, skall sprida ut de förstareflexer som är över 800 Hz samt låta de som är under 800 Hz gå vidare till sweet spot och ens öron. För mig är detta helt obegripligt.

.

Redigerat av BioHiFi, 23 november 2012 - 20:09.


#64

Postad 08 mars 2014 - 20:04

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 0
Min butik har förklarat för mig att när dom brukar göra bio rum så brukar dom föredra absorbenter fram och diffusorer bak känns det bra som ett alternativ.

#65

Postad 09 mars 2014 - 03:02

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Ja, men lysande :) Då låter vi ordet gå över till någon annan. Jag repeterar:

Vore kul om någon kunde förklara för mig varför man, på t ex en bakvägg eller en sidovägg, skall sprida ut de förstareflexer som är över 800 Hz samt låta de som är under 800 Hz gå vidare till sweet spot och ens öron. För mig är detta helt obegripligt.

.



Ett väääldigt sent svar här.

Denna artikeln verkar gå in lite på det:
http://en.wikipedia....nd_localization

Ursäkta mitt svamlande; det har ju vart lördag kväll ;) :

Så vitt jag fattar det, uppfattar vi samt lokaliserar vi ljud genom främst fasskillnader under 800 Hz och främst ljudstyrka över detta område. Det bästa vore kanske en kombination av diffusion och absorbtion i första reflexerna. Enbart diffusion i första reflexerna skapar enligt min erfarenhet en 3D effekt/rymd som ej nödvändigttvis finns på inspelningen men ger den där förstärkta livekänslan - ljudbilden blir större/hamnar längre utanför högtalarna (hur stor den här effekten blir beror på kvalitet och mängd av diffusion). Främst diskanten brukar diffuseras, förlorar därmed mindre av sin energi - samt sprids i stället vilket ökar uppfattbarheten samt ger större sweetspot. Man hinner upptäcka mycket mer detaljer i ljudbilden
Ska ha något med Haas fönster att göra/hur vår hjärna hinner tolka mer ljudinformation inom tidsramen 15 ms - rätta mig om jag har fel.

Vid kritisk lyssning i studiomiljö och mindre rum (är svårare att vinkla bort direktljud i) där stereoperspektiv och hur originalet låter är viktigare, är dock absorbtion främst att föredra.
Även i biorum där man vill ha en tydlig känsla av var ljudet kommer ifrån är absorbtion ett bättre alternativ.

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 09 mars 2014 - 03:28.


#66

Postad 09 mars 2014 - 07:45

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Ofta handlar det om två saker skulle jag tro.

1. Diffusorer är inte verksam under en viss frrekvens, väldigt olika mellan olika diffusorer.
2. Sittavstånd. När du diffuserar så ska ljudet hinna sammanfalla vid lyssningsplats igen. Diffuserar du lågt i frekvens och sitter för nära väggen med diffusorer så fungerar de inte som tänkt. Frekvensens våglängd avgör detta.

#67

Postad 09 mars 2014 - 23:51

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Tack för att du kompletterar!

Djupet i diffusorn avgör hur långt ner i frekvens den absorberar/frekvensens våglängd. Sen handlar det om många typer av diffusorer, så mer än djupet som spelar roll. Någon får fylla i här. Det som är intressant är att Svanå gör diffusorer, "Vingar" som kan placeras väldigt nära lyssnaren ???
Så vitt jag förstått så blir ljudet mer färgat om man sitter för nära. Ljudet ska hinna sammanfalla som du sa. Tre våglängder ska visst vara optimalt för diffusorns nedre gräns. Kanske är det en gynnsam färgning eller annat ljudideal det är fråga om på Svanå Vingar?
Vad jag vet har dessa ej någon absorbent men har även sett andra varianter där absorbenten är inbyggd för att komplettera i frekvenser under diffusorns verksamma område.

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 10 mars 2014 - 00:00.


#68

Postad 11 mars 2014 - 10:46

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Svanå förklarar vingarna att de inte bara har en diffuserande effekt, utan även en tidsfördröjningseffekt. Om du kollar konstruktionen så skiljer de sig väsentligt från vanliga matematiska diffusorer då den har genomgående fack där ljudet kommer in från ena sidan och ut genom den andra.

Om det färgar eller inte, eller om det ens fungerar som det påstås, vet jag inte. Men många verkar gilla det iaf och det verkar få seal of approval från erkända akustiker... Jag är intresserad av dem då jag vill diffusera bakvägg men sitter hyfsat nära den. Vanliga diffusorer är ingen höjdare i det fallet.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.