Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ni Med Ljudtrycksmätare

77 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 september 2003 - 21:35

Caveo
  • Caveo
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Ni som har ställt in hgt. och reciever med ljudtrycksmätare hur gör ni, kanske lite dum fråga men om man inte vet så måste man fråga.

Sätter ni er på lyssningspos. och kör testbruset från recievern eller kör ni med nå´n test ton och sedan bara läser av ljudtrycksmätarens dB tal och sedan ställer in samma nivå för alla hgt så det blir samma dB tal från dom? Gör man lika med subben?

Redigerat av temp, 07 september 2003 - 21:35.


#2

Postad 07 september 2003 - 21:47

Unregistereda19cb1e5
  • Unregistereda19cb1e5
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0
Har tyvärr inget svar på dina frågor... undrar däremot var man köper bra ljudtrycksmätare.. och vad som är rimligt att betala.

mvh

/ Ante

#3

Postad 07 september 2003 - 23:25

Unregistered3eca1c15
  • Unregistered3eca1c15
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Japp, man kör en testsignal, från processorn/förstärkaren eller från nån testskiva och sen så matchar man helt enkelt volymen så att alla kanaler har samma volym. Hur hög volym man ställer in till beror ju på hur hög volym det är tänkt att vara på testsignalen. Jag kalibrerar till 75db och slutresultatet ska motsvara THX-normen på 85db och 115db eller vad det är i peak-nivå.

Om man ska använda den inbyggda test-tonen eller nånting annat får man väl bestämma själv, det finns ju rätt så många skivor med THX-optimizer och även vissa rena test-skivor som har olika(fel) nivåer på test-tonerna. Jag använder den inbyggda.

Angående db-mätare så finns det väl fortfarande hos Clas Ohlsson?

/Anders

#4

Postad 07 september 2003 - 23:34

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0
Ni som kalibrerat med ljudtrycksmätare, anser ni att det gav anläggningen ett lyft eller kan man klara sig utan det? Tycker det verkar vara lite meningslöst men jag kanske har missat något?

#5

Postad 08 september 2003 - 08:46

AndreasT
  • AndreasT
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0
Jag tyckte det gjorde massor att kalibrera med decibellmätare, ljudet som var bra efter mycket lyssnande och kalibrerande med öronens hjälp föll på plats när jag använde decibellmätare.

Dock får jag inte LFE nivån med decibellmätare, det blir på tok för högt inställt, första gången jag hade kalibrerat subben med decibellmätare så fick jag vid första filmen dyka över soffbordet för att slå av den vilt vålande subben :D

Så för den är det öronkalibrering som gäller, någon kanske har nått tips på hur man gör.

#6

Postad 09 september 2003 - 10:08

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Jag tycker personligen att ljudåtergivningen blev klart bättre med min anläggning efter kalibrering med en ljudtrycksmätare.

Införskaffa en kalibreringsskiva, ex:
- Avia Guide To Home Theater
- Calibrator
- Ultimate DVD: Platinum
- Video Essentials (osäker på om det finns ljudkalibrering)
- etc. (finns ju ett par stycken)

...och kör dom ljudtester som rekommenderas för ljudtrycksmätare - jag använder både Avia Guide To Home Theater (för bild & ljud) och Ultimate DVD: Platinum (för ljud)...

#7

Postad 09 september 2003 - 11:58

Caveo
  • Caveo
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Införskaffa en kalibreringsskiva, ex:
- Avia Guide To Home Theater
- Calibrator
- Ultimate DVD: Platinum
- Video Essentials (osäker på om det finns ljudkalibrering)
- etc. (finns ju ett par stycken)

Vilken skiva är bäst, jag har hört att "The Calibrator" inte är så bra. Iof så kanske det är folk som har köpt den och tror att det ska vara en film med en massa coola effekter, och så får dom en skiva med en massa test toner.

#8

Postad 09 september 2003 - 17:28

Unregisteredce6b8358
  • Unregisteredce6b8358
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Jag kör med AVIA och den är nog riktigt bra, tyvärr har den dock inget DTS ljud spår men den har mycket annat. Bildkalibreringen är LYSANDE och gav ett stort lyft.

Ljudkalibreringen är också mycket bra och matchningstest mellan frontar/center vilket fick mig att flytta centern lite med mycket bra resultat. Nivå kalibreringen fungerar utmärkt med speciella tester för att få subbasen att integrera väl, etc.

Jag anväder en ljudtrycksmätare från www.conrad.de och den fungerar fint till att kalibrera även basen med.

Ljudtrycksmätaren "monterar" jag i öronhöjd mitt i "sweetspot", pekande rakt upp som AVIA förespråkar, kalibrerar sedan på dBC och slow respons, allt detta säger de på skivan.

Skulle inte vilja vara utan dessa tillbehör!

https://www.minhembi...?user=FeckBQetc

#9

Postad 09 september 2003 - 18:27

Unregistered54d3ab08
  • Unregistered54d3ab08
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Hallo
Jag kollade i Clas Ohlson katalogen och dom hade en ljudmätare för 875:-, den verkar vara ny för året.
:)

#10

Postad 09 september 2003 - 18:38

Caveo
  • Caveo
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Ok tackar för alla svar, nu till en sista fråga.

Vart hittar man skivorna till ett vettigt pris? The Calibrator finns på discshop och DVDON har jag sett men vart hittar jag Avia Guide To Home Theater och Ultimate DVD: Platinum.

#11

Postad 10 september 2003 - 13:20

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
temp, jag använder enbart Avia Guide To Home Theater för att kalibrera bilden och ljudet, men kan också ibland även ta del utav ljudkalibreringsdelen på The Ultimate DVD: Platinum. The Ultimate DVD: Platinum är däremot bättre på "show-off" (för att visa upp anläggningen med) än Avia Guide To Home Theater.

Ovanstående produkter finns att köpa hos bl.a.
DVD Box Office
DVDirect
FutureEnt.com (har endast Avia Guide To Home Theater)
MultiMediaCenter (har endast Avia Guide To Home Theater)
Swedisc.com

#12

Postad 11 september 2003 - 06:57

redneck
  • redneck
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Du kan köpa en Radio Shackmätare (som alla anda använder) här:

http://www.zestores....istings/95.html

Jag köpte själv där, det blev totalt 417 kr (jag betalade med VISA) och tog mindre än en vecka att få mätaren i handen.

#13

Postad 11 september 2003 - 13:10

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Här stod tidigare ett inlägg som nu är raderat. Jag har av Prisjakts administratörer förstått att jag ses som konkurrent och inte ett komplement som jag själv trodde och tar därför konsekvensen av detta. Jag kommer i fortsättningen att finnas tillgänglig på annat håll, och jag vill på detta sätt tacka för min tid här (mellan 2001 och 2003) och önskar Prisjakt och dess medlemmar lycka till och ett gott nytt år.

mvh

/Pär fd. medlem 865

Redigerat av Perra1, 30 december 2003 - 03:39.


#14

Postad 11 september 2003 - 13:28

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Japp, jag är helt med på noterna, Perra1, och detta med NTSC- kontra PAL-svärta är något som jag på siståne börjat korrigera efter, eftersom jag på senare tid köpt en del R2-DVD jämfört med tidigare, då jag nästan enbart (mer eller mindre) bara inhandlade R1-DVD.

Och nu när vi ändå är inne på ämnet (och lite off-topic, sorry), så måste jag erkänna att jag faktiskt korrigerat Avia-inställningarna med THX Optimizer, som finns på vissa R2-THX-DVD, och har därmed olika minnesinställningar i projektorn för NTSC och PAL-signaler.

#15

Postad 12 september 2003 - 17:27

Unregistered5d5ce8d0
  • Unregistered5d5ce8d0
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0
Jag tycker iaf att man kan höra rätt bra med öronen. Dock så införskaffade jag en ljudtrycksmätare och insåg att jag inte kunde göra en bättre inställning.

Det går dock mycket snabbare att inse vilket som är rätt ljudnivå med en ljudtrycksmätare. Man fick ju lyssna ett antal timmar utan mätaren för att inse vilket som var bäst :D

#16

Postad 18 september 2003 - 09:50

Unregisteredef3f718f
  • Unregisteredef3f718f
  • Forumräv

  • 630 inlägg
  • 0
Jag har ockspå börjat fundera på det här med kalibrering eftersom jag inte har råda att köpa några nya prylar att leka med. ;)

Därmed har jag lite frågor. Är Digital Video Essentials i PAL (som diskuteras i den här tråden) bra även till att kalibrera ljudet eller är det mest bild? Bör man kanske skaffa sig två olika skivor, en som är bra på ljud och en som är bra på bild (i PAL). Vilka skall man då välja?

Sedan har jag en fråga runt mätning av frekvensgång. Att kalibrera volymerna från de olika högtalarna kan ju göras ganska enkelt med den inbygda testsignalen och nivåjusteringarna på receivern. Dock skulle jag vilja ta det ett steg längre och mäta rummets påverkan på ljudet och försöka hitta en optimal placering på frontarna.

Jag räknar med att man får sätta mätinstrumentet vid lyssningspositionen och skicka en signal som sveper över hela frekvensregistret och kolla hur mycket ljudtrycket varierar, flytta lite och prova igen och på så sätt hitta en position där frekvensgången blir så rak som möjligt. Hr jag rätt i detta eller måste man gå tillväga på något mer vetenskapligt sätt? Varkan man hitta en lämplig signal (rosa brus?) för denna övning. Finns det på någon av kalibreringsskivorna?

Myckt frågor blir det... :)

#17

Postad 18 september 2003 - 16:44

Unregisteredef3f718f
  • Unregisteredef3f718f
  • Forumräv

  • 630 inlägg
  • 0
Redneck: Jag får inte din länk att fungera. Är den rätt?

#18

Postad 19 september 2003 - 17:07

Unregistered88042daf
  • Unregistered88042daf
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
hej hej!
ja införskaffade min mätare från....
http://www.audiovisi...radio_shack.htm :)

#19

Postad 19 september 2003 - 19:24

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
Med en ljudmätare är det mycket enklare att få till rätt nivåer på högtalarna. JAg kör med en Schack-mätare för 400 kr + Avia skivan.

På en timme har man ställt in ljudet från "scratch".

Faktisk så var det med hjälp av Avia-skivan som jag fick koll på vilken del i inredningen som skallrar vid djup bas. Vid 36-38 Hz så skallrade en av sidodörrarna så jag var tvungen att fixa det.

#20

Postad 19 september 2003 - 23:27

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Julgran, metoden är effektiv! :(

#21

Postad 20 september 2003 - 09:37

sikis
  • sikis
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0
måste bara fråga nu.... ljudtrycksmätare borde väll funka på samma sätt som H&K:s EZSet ljudkalibrering eller? menar om jag fattat de rätt så ställer en väll bara in ljud volymen rätt för varje högtalare.. och de är väll de ni gör med ljudmätarna också eller kan man ställa mer med en sådan....?

#22

Postad 20 september 2003 - 14:50

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0
Vet inte alls hur EZset funkar men grejjen med ljudmätaren är att du kan mäta i lyssningsposition, samt att man kan isolera vissa frekvenser (med en kalibreringsskiva) och se t.ex. hur det blir mellan 100-1000Hz osv.

Men som sagt så vet jag inte hur EZset funkar...

#23

Postad 20 september 2003 - 14:54

Unregistered5d5ce8d0
  • Unregistered5d5ce8d0
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0
Det är liknande som ezset, med en enkel skilnad... ljudmätaren suger ej!
Men har man tur kan det bli ok med ezset också.
Men på ezset ser man ju inte hur högt högtalarna spelar så man vet ju aldrig om den har gjort rätt. Tycker helt klart man ska skaffa ljudmätaren om man har taskig hörsel.

#24

Postad 22 september 2003 - 14:57

Unregisteredef3f718f
  • Unregisteredef3f718f
  • Forumräv

  • 630 inlägg
  • 0
Hallå Julgran.

Jag tolkar ditt inlägg som att Aiva-skivan har bra möjligheter att spela frekvenssvep och/eller enstaka frekvenser.

Jag skulle nämligen (vilket jag nämnt i ett par inlägg) försöka ta reda på vad mitt rum ställer till med för konstigheter och se om jag kan möblera bort lite av det.

#25

Postad 30 december 2003 - 20:57

Unregistered2a7b391f
  • Unregistered2a7b391f
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Jag tycker det skiljer en del i mätningarna om jag gör dem ifrån förstegets "rosa brus" alt. någon kalibreringsdisc.

Det känns dock säkrare att göra det från någon disc, det är ju trots allt från källan man levererar ljudet ifrån.

RÄTT eller FEL ?

Gör det med en ljudmätare köpt ifrån CONRAD
Art. nr. 100609

Redigerat av Unregistered2a7b391f, 30 december 2003 - 20:59.


#26

Postad 31 december 2003 - 21:09

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Tack för tipset, nu har jag beställt en mätare från Conrad. Fick 5 Euro i rabatt så mitt pris blev 20 Euro (180:-). :D Men hur mycket tillkommer i frakt? Hittar inte den infon någonstans...

#27

Postad 01 januari 2004 - 13:14

Unregistered2a7b391f
  • Unregistered2a7b391f
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Lite länkar kring ämnet.

Fivechannels - Testskivor och ljudmätare

Fivechannels - Nivåer med olika kalibreringsskivor

DVD Forum - Kalibrera ditt hemmabioljud

Själv skulle jag gärna få tag i en disc med möjlighet att kalibrera 6.1/7.1 ljud.

#28

Postad 01 januari 2004 - 13:48

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

  • 426 inlägg
  • 0
Finns det inte en ljudtrycksmätare med digital visning av mätresultatet?På conrad.de hade dom bara en med analog visning.
Tacksam för tips var man kan hitta en med digital visning.
Matte75

#29

Postad 01 januari 2004 - 14:28

Caveo
  • Caveo
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Jag använde den här från Elfa.

#30

Postad 01 januari 2004 - 15:33

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Jösses! 2537:- för en ljudtrycksmätare!!! Jag vill ge max 300:-...

#31

Postad 01 januari 2004 - 17:17

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Finns även digitala ljudtrycksmätare på Conrad.
Art.nr. 100536 kostar 49,95 EUR!

#32

Postad 01 januari 2004 - 22:11

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

  • 426 inlägg
  • 0
Jag menade en digital version av Radioshack. Finns den bara med analogvisning av resultatet?

#33

Postad 02 januari 2004 - 09:56

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

  • 426 inlägg
  • 0
Jag hittade precis en digital version av radioshack mätaren så jag behöver inget svar på min förra fråga.
Matte75

#34

Postad 02 januari 2004 - 11:32

Unregisterede9af8e11
  • Unregisterede9af8e11
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0
Matte75: Var hittade du den digtala radioshackmätaren?

#35

Postad 02 januari 2004 - 11:52

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

  • 426 inlägg
  • 0
Photo: Här finns den Radioshack
Matte75

Redigerat av Matte75, 02 januari 2004 - 11:54.


#36

Postad 03 januari 2004 - 21:22

noShame
  • noShame
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
En kort fråga: Hur ställer man in högtalarna? Ni snackar om frekvenser etc, var ställer man in dessa? Förmodar att man går det i recievern, men funkar detta på alla recievers / högtalare eller måste de ha den funktionen?

Om jag minns rätt så kan jag bara ställa in "large / medium / small" på min sony str-de875?

#37

Postad 04 januari 2004 - 03:14

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
Det skiftar från receiver till receiver. På min Yamaha RX-V1400 finns det många parametrar att ställa in, men de viktigaste för mig är individuell nivåjustering på alla högtalare, individuell equalizer för samtliga kanaler samt fördröjning.

#38

Postad 04 januari 2004 - 23:37

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0

Photo: Här finns den Radioshack
Matte75

Jag har den digitala ljudtrycksmätaren från Radio Shack och kan säga att den är bättre än den analoga Radio Shack/Conrad-diton (hade en analog innan jag införskaffade en digital variant).
Man ser det exakta dBC-värdet på den digitala mätaren på ett lättare sätt än den analoga - fasen/kalibreringen mellan front och surround är nu perfekt!

#39

Postad 05 januari 2004 - 01:19

stighelmer
  • stighelmer
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Var köper/beställer jag billigast och säkrast en digital ljudmätare från RadioShak :P ?

Svensk Ljudinredning säljer den för 795:-, men det låter lite som ett överpris :rolleyes: .

#40

Postad 05 januari 2004 - 02:20

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Tja-ba!
Har en Analog mätare från radio shack canada som fungerar utmärkt, har haft den ganska länge -6år! Själv tyckte jag att en digital mätare var lite för dyr just då men läste en artikel eller flera faktiskt där folk från THX rekommenderade Analog framför en Digital av den enkla anledningen att Analogen är tillräckligt slö för att kunna uppfattas av människor där av mitt val :lol:
dessutom ser man på mätaren om den pendlar åt vänster (sänker) eller höger (ökar) ögonblickligen -istället för att man börjar tveka inför siffror som bläddrar förbi :rolleyes:
En annan grej är att så fort man tar in nästan vad som helst och placerar detta på bordet framför t.ex en skål med chips så ändrar man förutsättningen med den kalibreringen ni just gjorde, ljud vågor ändrar sig varje gång något förs in i lyssnings rummet, så varför strula med dyrare produkter då det finns billigare :P
En lagom kalibrering räcker gott nog!

Själv får man kalibrera så fort det har varit ett ström avbrott eller man flyttat på möbler, men det är hittills runt 2x per år.

Förresten kostade min runt 800kr 1997 så en 700-800 är mycket billigare idag.

#41

Postad 12 januari 2004 - 14:06

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt en digital mätare från Conrad. Pris 61 Euro med frakt. Fick 5 Euro i rabatt... Återkommer med testresultat senare.

#42

Postad 14 januari 2004 - 03:33

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

  • 1 037 inlägg
  • 0
C-Quence

Jag har den digitala ljudtrycksmätaren från Radio Shack och kan säga att den är bättre än den analoga Radio Shack/Conrad-diton (hade en analog innan jag införskaffade en digital variant).
Man ser det exakta dBC-värdet på den digitala mätaren på ett lättare sätt än den analoga - fasen/kalibreringen mellan front och surround är nu perfekt!


huga du som hadde så gott att säga om den analoga ...
har du gått o blivit digital nu ;)

köpte min genom conrad via Birdie...
klart lyft även om man inte får exakt med analog mätare..

#43

Postad 14 januari 2004 - 09:11

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
Min analoga radioschack mätare är numera sysslolös iom att jag köpt en Yamaha 1400 med mikrofon.

Den fungerar också alldeles utmärkt till att mäta hur pass högt någon snarkar eller hur pass högt det är när barnen leker. Jag mätte också vår 4 år gamla tvättmaskin som hade ett trasigt lager, den låg på 93db vid centrifugering. Med tanke på det så fick det bli en ny tvättmaskin... ;)

#44

Postad 14 januari 2004 - 09:30

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Hehehe!!! Kunde du inte avgöra om tvättmaskinen bullrade UTAN ljudmätning? Det måste sett kul ut när du ställde in recievern i tvättstugan. Eller ställde du tvättmaskinen i vardagsrummet? ;)

Själv tänker jag använda min digitala Conrad-mätare när jag testar nya bilar, samt på jobbet ibland (eftersom jag är skyddsombud). Jag ska prova att få ut ersättning för den av firman. Tror ni att de köper den idén (jag jobbar som datakonsult).

#45

Postad 14 januari 2004 - 17:27

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
ha ha ha...jisses så jag skriver ibland. Måste nog skärpa till mig lite.

Jag menar förståss att Radioschakmätaren duger till de andra sakerna också. Nog skulle det se kul ut och springa omkring med Yamaha mikrofonen och mäta lite här och där.... :blink: :huh: :o

Jag mätte ljudnivån till tvättmaskinen för att vi tyckte att den plötsligt börjat föra en massa oväsen. När man stängde dörren till tvättstugan så stördes man inte lika myckt av oväsendet. Så när jag ringde servicestället och sa hur högt det lät så kom de direkt...vrooom...och sa att maskinen var kaputt. Va kul sa jag, där ryker mina sparade slantar till ett nytt försteg...

#46

Postad 14 januari 2004 - 18:44

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Orm Ögon; ja, det var dags att bli digital! :huh: :blink:

Jag måste dock säga att det absolut inte är NÅGOT SOM HELST fel på den analoga mätaren, den digitala är bara bättre - that's it! :o

#47

Postad 14 januari 2004 - 18:46

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Julgran; och jag som hoppades innerligt att du kånkade runt på Yamaha-pjäsen när du skulle mäta dina barns utrop eller tvättmaskinens bullrande! :blink:

#48

Postad 14 januari 2004 - 20:25

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

ha ha ha...jisses så jag skriver ibland. Måste nog skärpa till mig lite.

Jag menar förståss att Radioschakmätaren duger till de andra sakerna också. Nog skulle det se kul ut och springa omkring med Yamaha mikrofonen och mäta lite här och där.... :blink:  :huh:  :o

Jag mätte ljudnivån till tvättmaskinen för att vi tyckte att den plötsligt börjat föra en massa oväsen. När man stängde dörren till tvättstugan så stördes man inte lika myckt av oväsendet. Så när jag ringde servicestället och sa hur högt det lät så kom de direkt...vrooom...och sa att maskinen var kaputt. Va kul sa jag, där ryker mina sparade slantar till ett nytt försteg...

Det gör inget, det blev ett roligt skämt av det hela!!!

#49

Postad 14 januari 2004 - 23:07

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
Whatever makes people happy... :blink: :huh: :o

#50

Postad 16 januari 2004 - 23:30

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
C-quence - trivs du i "nya" lägenheten då? Nu har du väl lyckats "cocoona in dig" ordentligt för att känna om det kändes rätt att flytta.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.