Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla försteg till förstärkare (för funktioner)

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 juli 2020 - 18:48

dole_95
  • dole_95
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Hej,

 

Jag har idag en Onkyo TX-NR747 och har nyligen köpt ett slutsteg. Redan innan jag köpte slutsteget visste jag att det inte skulle gå att koppla in det i min förstärkare, utan att jag antingen behöver köpa ett nytt försteg, eller förstärkare. 

 

Jag har ett 5.1.2-system idag, använder knappt takhögtalarna, så de är inget måste i ett nytt system. Detta innebär dock att jag kommer behöva köpa x-antal slutsteg om jag vill använda försteg. Det kommer bli dyrare än det smakar, så jag vill helst undvika det.

 

Ett ganska givet alternativ är då att köpa en Onkyo TX-NR696 (eller liknande), då den har pre-out till frontarna, som jag då kan koppla slutsteget till och använda det integrerade slutsteget i förstärkaren till att koppla resterande högtalare.

 

Så jag började kolla runt lite och ser att HDMI 2.1 verkar komma igång och att det är det man vill ha. Så det känns mer värt att vänta till november/december med att köpa något nytt. Jag planerar inköp av TV inom något/några år och jag spelar en del, iofs är det mest Nintendos spelkonsoler jag spelar, så där lär det inte komma något 8K på ett tag..

 

Efter att ha läst på en del så verkar det som det generellt inte ger så bra ljud att köra pre-out och integrerat samtidigt, alltså att man får missljud från slutstegen i förstärkaren, eller att de tom klipper. Så jag började tänka lite och kom på en rätt så annorlunda idé.

 

Skulle man kunna köpa ett mycket bra försteg, som iofs är gammalt (men ändå ha HDMI) som man kopplar ihop med en förstärkare som har alla nya funktioner? Jag tänker något sådanthära:

 

Shield (HDMI)                     (Högnivå) 3.1.2 Högtalare
                                         (HDMI) TV
                         Onkyo
                                         (HDMI) Försteg (RCA) Slutsteg (Högnivå) 2.0 Högtalare
Xbox (HDMI)

 

 

Hoppas "bilden" går att förstå.. 

 

Kopplar jag på detta sätt så tycker jag att jag borde få bra ljud, men behöver inte köpa slutsteg till alla högtalare. Kommer också hyfsat billigt undan genom att köpa ett gammalt försteg. 

 

Däremot funderar jag på om detta skiter sig om man exempelvis spelar upp en film med Dolby Atmos, som Onkyon förstår och skickar vidare till alla högtalare + försteget, så kommer inte försteget förstå vad den får in för något, eller går det att skala ner till något försteget förstår? Detta hade såklart löst sig om man kopplade försteget analogt, men då försvinner hela idén med att få bättre ljud. Misstänker att det kan bli volymproblem också. Delay?

 

Jag förstår att detta är en konstig tanke, förmodligen är det bättre att köpa en integrerad förstärkare med pre-out, men tycker det är lite intressant och skulle det funka hade det motiverat köp av dyrare försteg. Tycker det är lite skrämmande att lägga så mycket pengar på något som kommer vara utdaterat om något/några år.


Redigerat av dole_95, 16 juli 2020 - 18:48.


#2

Postad 19 juli 2020 - 14:49

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Då blir de ju försteg på förstärkarens försteg! Har du en stärkare med omkopplare för preout och mainout så går de! Min gamla 80tals hk har jag provat köra som försteg och även slutsteg!

#3

Postad 19 juli 2020 - 16:12

dole_95
  • dole_95
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Jao, på sätt och vis, men man tar exempelvis bort DAC och allt annat (?) iom att man skickar vidare HDMI-signalen. Ett annat alternativ skulle exempelvis vara en HDMI-splitter eller liknande. Alltså att man kopplar en HDMI-hubb och sen en splitter från den till båda förstegen. 

 

Oavsett har jag kommit fram till att köpa en förstärkare med pre-out. Det verkar som att Denons nyare modeller ska ha möjlighet att koppla från slutsteget helt om man kör pre-amp mode eller vad det heter. Låter lovande :-) Så blir nog ett sådant. Är lite oklart om det går att koppla förbi slutsteget för enbart frontarna (det jag vill) eller om man måste koppla förbi allt. Är de det sista så är jag osäker på hur jag ska göra, kanske är lika bra att köpa en billigare förstärkare med bara preout på frontarna i så fall, exemplevis Onkyo TX-NR696 som jag skrev om tidigare :-) 



#4

Postad 20 juli 2020 - 00:37

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
När du kopplar steg och försteg så blir de nog svårt att hitta med hdmi! Så vitt jag vet så är de antingen balanserad xlr kabel eller rca lågnivå som används!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.