Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?

1292 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1151

Postad 14 juni 2012 - 19:10

davvekulneff
  • davvekulneff
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
Jag vill koppla ihop digitalbox (HDMI), Projektor (DVI) och receiver (HDMI). Hur kopplar jag ihop dessa så att jag kan se TV från boxen med projektorn och gärna med ljud från hemmabiosystemet?

#1152

Postad 15 juni 2012 - 07:41

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
digitalbox HDMI -> Receiver HDMI
Receiver HDMI/DVI kabel -> Projektor
(går även med Receiver ->HDMI-ha/DVI-ho adapter ->DVIkabel ->Projektor alternative Receiver->HDMIkabel->HDMI ho/DVI ha adapter ->projektor)
Ev. lite inställningar i receivern för att plocka ut ljudet från HDMI kabeln från digitalboxen.

#1153

Postad 17 juni 2012 - 12:48

berne
  • berne
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
har en liten fråga, ska beställa hem alla kablar jag behöver. men de har ett litet problem,



Postad bild
Postad bild


så ser suben å förstärkaren ut, vad ska jag ha för kabel i mellan? är de en vanlig dubbel RCA kabel men hane -hane?

#1154

Postad 17 juni 2012 - 13:17

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

har en liten fråga, ska beställa hem alla kablar jag behöver. men de har ett litet problem,



Postad bild
Postad bild


så ser suben å förstärkaren ut, vad ska jag ha för kabel i mellan? är de en vanlig dubbel RCA kabel men hane -hane?

Enkel RCA i förstärkaränden, och antingen enkel eller Y-splitt till två RCA på sub-sidan.

Redigerat av BitterMelon, 17 juni 2012 - 13:17.


#1155

Postad 17 juni 2012 - 15:53

berne
  • berne
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Enkel RCA i förstärkaränden, och antingen enkel eller Y-splitt till två RCA på sub-sidan.



jaså bara köra med 1 kabel in i förstärkaren? vrf kör man inte 2 hela vägen?

#1156

Postad 17 juni 2012 - 16:40

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

jaså bara köra med 1 kabel in i förstärkaren? vrf kör man inte 2 hela vägen?

Det är bara en kanal.

#1157

Postad 17 juni 2012 - 18:31

berne
  • berne
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Det är bara en kanal.



men i min instruktions bok så står de: subwoofer pre out-jacken, men de är kansce bara den som är vitmarkerad i bakgrunden.

ursäkta duma frågor men, vrf ha dom 2 när man bara använder 1?

#1158

Postad 17 juni 2012 - 20:20

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

men i min instruktions bok så står de: subwoofer pre out-jacken, men de är kansce bara den som är vitmarkerad i bakgrunden.

ursäkta duma frågor men, vrf ha dom 2 när man bara använder 1?

Gissningsvis för att man ska kunna koppla in två subbar? Eller så är den andra zon 2, men det känns inte lika troligt. Det borde stå i manualen kan jag tycka.

#1159

Postad 18 juni 2012 - 08:16

berne
  • berne
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
De är nog för dubbla sub, för 2zone är på ingångarna in till.:)


Men tacks så mycket för hjälpen. Det var vänligt av dig.

#1160

Postad 25 juni 2012 - 17:06

berne
  • berne
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
har stött på ett problem, har en samsung ue55 med smart hub, en onkyo 608, och en viasatbox,

från tv går en hdmi sladd som sköter ljudet osv, men när jag ska kolla på tex youtube på tv så spelar den upp ljudet på tv oxh inte i förstärkaten som jag vill,


måste jag ha en optiskabel i mellan där? för hdmi kabel kan väl inte skicka bild och ljud åt ett håll å sen ljud åt ett annant håll i samma kabel? om ni förstår vad jag menar

#1161

Postad 25 juni 2012 - 17:58

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

har stött på ett problem, har en samsung ue55 med smart hub, en onkyo 608, och en viasatbox,

från tv går en hdmi sladd som sköter ljudet osv, men när jag ska kolla på tex youtube på tv så spelar den upp ljudet på tv oxh inte i förstärkaten som jag vill,


måste jag ha en optiskabel i mellan där? för hdmi kabel kan väl inte skicka bild och ljud åt ett håll å sen ljud åt ett annant håll i samma kabel? om ni förstår vad jag menar

Jo, om både TV och förstärkare stöder ARC (Audio Return Channel) så kan du skicka ljudet "baklänges" genom kabeln också. Dina prylar borde göra det. Kolla att du använder rätt ingång på TVn bara. Gissningsvis måste du välja rätt uppspelningskälla på stärkaren också.

#1162

Postad 25 juni 2012 - 18:41

berne
  • berne
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Jo, om både TV och förstärkare stöder ARC (Audio Return Channel) så kan du skicka ljudet "baklänges" genom kabeln också. Dina prylar borde göra det. Kolla att du använder rätt ingång på TVn bara. Gissningsvis måste du välja rätt uppspelningskälla på stärkaren också.




får testa å googla så jag vet vilken HDMI port på tv som stödjer de, å lika så på förstärkaren

#1163

Postad 25 juni 2012 - 19:17

berne
  • berne
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Jo, om både TV och förstärkare stöder ARC (Audio Return Channel) så kan du skicka ljudet "baklänges" genom kabeln också. Dina prylar borde göra det. Kolla att du använder rätt ingång på TVn bara. Gissningsvis måste du välja rätt uppspelningskälla på stärkaren också.


har ställ in allt, tror ja i alla fall, nu funkar inte smart hub i stället så nu kan jag inte testa:(

#1164

Postad 30 juni 2012 - 19:32

TheLarsson
  • TheLarsson
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Vet inte rikigt om det är rätt tråd, men men..

Skulle behöva förlänga, eller köpa nya kablar till mina satellithögtalare.
Dom som följer med i paketet är enligt manual "1mm"-kablar. Dock kan jag inte hitta sådana, utan hittar endast tunnare eller tjockare kablar i dom butiker jag har tillgång till. Kan det funka endå, och vad ska man köra på i så fall? Tunnare eller tjockare?

Tack på förhand.

#1165

Postad 01 juli 2012 - 07:35

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0
Kör på lite tjockare, TheLarsson. 1.5mm till 8 meters längd ger en förlust på 0.5%, så det duger nog även för lite större längder i ett sådant paket. Om det känns bättre kan du byta ut till samma för resten av högtalarna utan att det borde kosta särskilt mycket. Passar 2.5mm i högtalarna kan du köra det också men jag hade nog själv hållt mig till 1.5mm i detta fall, såvida det inte gäller 20 meter eller så.

#1166

Postad 04 juli 2012 - 22:59

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
1,5 mm2 skulle duga alldeles utmärkt. Kabeltjockleken är inte speciellt viktig i sammanhanget, det måste inte vara 1 mm2 bara för att det var det från början.

#1167

Postad 18 juli 2012 - 17:38

Jarmon
  • Jarmon
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Jag har allt kopplat till min förstärkare..dvs. mediaspelare, bluray, och sedan en hdmi från förstärkaren till tv..enda som inte är kopplat till förstärkaren är tv boxen då den inte har nå hdmi utan scart till en scartadapter till tv.
Nu är det så att jag går och funderar på att köpa en projektor..
Kan man fortfarande köra allt till förstärkaren och sedan en hdmi från förstärkaren till projektorn??
Uppskattningsvis så ska det räcka med 10m HDMI från förstärkaren till projektorn..Hur bra fungerar hdmi kablar på 10m...förlorar man massa kvalitet?

#1168

Postad 18 juli 2012 - 18:08

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Jag har allt kopplat till min förstärkare..dvs. mediaspelare, bluray, och sedan en hdmi från förstärkaren till tv..enda som inte är kopplat till förstärkaren är tv boxen då den inte har nå hdmi utan scart till en scartadapter till tv.
Nu är det så att jag går och funderar på att köpa en projektor..
Kan man fortfarande köra allt till förstärkaren och sedan en hdmi från förstärkaren till projektorn??
Uppskattningsvis så ska det räcka med 10m HDMI från förstärkaren till projektorn..Hur bra fungerar hdmi kablar på 10m...förlorar man massa kvalitet?

Det funkar utmärkt. Du förlorar ingen kvalitet (det är en digital signal), men om kabeln är lite halvkass kanske du inte får någon bild alls, alternativt bara 720p men inte 1080p.

Märk dock att du behöver två utgångar om du ska köra tv och projektor samtidigt, men det kanske du redan vet.

#1169

Postad 18 juli 2012 - 19:14

Dennis-A
  • Dennis-A
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Jag har allt kopplat till min förstärkare..dvs. mediaspelare, bluray, och sedan en hdmi från förstärkaren till tv..enda som inte är kopplat till förstärkaren är tv boxen då den inte har nå hdmi utan scart till en scartadapter till tv.
Nu är det så att jag går och funderar på att köpa en projektor..
Kan man fortfarande köra allt till förstärkaren och sedan en hdmi från förstärkaren till projektorn??
Uppskattningsvis så ska det räcka med 10m HDMI från förstärkaren till projektorn..Hur bra fungerar hdmi kablar på 10m...förlorar man massa kvalitet?


köp en bra kabel med en gång. det är skillnad på kabeln. jag har alltid tyckt att teknikmagasinets kabel räcker. men när ja köpte min projektor blev de ändring på detta. köpte först en teknikmagasinet 10m kabel som skulle klara 1080p och 3d. de gjorde den inte. spelade knappt 720p. så fick bli en supra kabel tillslut o då funkar allt perfekt

#1170

Postad 18 juli 2012 - 20:34

Jarmon
  • Jarmon
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Det funkar utmärkt. Du förlorar ingen kvalitet (det är en digital signal), men om kabeln är lite halvkass kanske du inte får någon bild alls, alternativt bara 720p men inte 1080p.

Märk dock att du behöver två utgångar om du ska köra tv och projektor samtidigt, men det kanske du redan vet.


2 st utgångar på förstärkaren eller på projektorn?
samtligt? Kör väl antagligen tv eller duk..men inte samtidigt.. =)

köp en bra kabel med en gång. det är skillnad på kabeln. jag har alltid tyckt att teknikmagasinets kabel räcker. men när ja köpte min projektor blev de ändring på detta. köpte först en teknikmagasinet 10m kabel som skulle klara 1080p och 3d. de gjorde den inte. spelade knappt 720p. så fick bli en supra kabel tillslut o då funkar allt perfekt


Ja jag hade tänkt att köpa mig en supra kabel..

Redigerat av Jarmon, 18 juli 2012 - 20:35.


#1171

Postad 18 juli 2012 - 20:45

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

2 st utgångar på förstärkaren eller på projektorn?

Förstärkaren. Det är ju där du får ut signalen.

samtligt? Kör väl antagligen tv eller duk..men inte samtidigt.. =)

Nej, men du kanske inte vill springa bakom stärkaren och byta kabeln varje gång heller. ;)

#1172

Postad 18 juli 2012 - 20:51

Jarmon
  • Jarmon
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Har bara en hdmi utgång på förstärkaren =(

#1173

Postad 18 juli 2012 - 22:39

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Har bara en hdmi utgång på förstärkaren =(

Det finns iofs lösa HDMI-switchar man kan köpa, men jag vet inte vilka som funkar bra.

#1174

Postad 19 juli 2012 - 07:30

Jarmon
  • Jarmon
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Det finns iofs lösa HDMI-switchar man kan köpa, men jag vet inte vilka som funkar bra.


Ok..Tack så jätte mycket hur som helst...

#1175

Postad 19 juli 2012 - 07:34

Jarmon
  • Jarmon
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Skall man satsa på hdmi 1.4 om man ska ha lite längre kabel? eller räcker det med 1.3?

#1176

Postad 19 juli 2012 - 08:48

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Skall man satsa på hdmi 1.4 om man ska ha lite längre kabel? eller räcker det med 1.3?

Kablar har inte versionsnummer (även om de säljs så ibland). Det finns bara standard speed och high speed. Du ska ha det senare, men typ alla som säljs är det ändå, så det är inget problem.

#1177

Postad 30 juli 2012 - 17:56

Unregisteredfad26603
  • Unregisteredfad26603
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Har nu äntligen bestämt mig för att köpa detta paket, en ST50 och en HTPC. Jag har en xbox360 sen innan. Har ingen som helst koll på vad jag behöver för kablar. Jag har en Supra HDMI kabel till xboxen.

Så vad är det för kablar jag behöver för att sammanfoga allt detta? Samt hur kopplar jag? Xbox och Htpc till reciever och reciever till TV? Allt med HDMI?

Mvh

#1178

Postad 30 juli 2012 - 18:02

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Ja, och om tvn har ARC räcker det. Om inte behöver du optisk till att få tvns ljud till recivern

#1179

Postad 30 juli 2012 - 18:15

Unregisteredfad26603
  • Unregisteredfad26603
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Ja, och om tvn har ARC räcker det. Om inte behöver du optisk till att få tvns ljud till recivern


Hur vet jag det?

#1180

Postad 30 juli 2012 - 18:18

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Manualen eller prisjakt förslagsvis. Det kan väl att gå att se i nån meny med

#1181

Postad 30 juli 2012 - 18:34

Unregisteredfad26603
  • Unregisteredfad26603
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
På deras hemsida står det Support Feature Audio Return Channel (Input 2)
Det tar jag som ett ja.
Vad för kablar, kabelhylsor osv behöver jag till högtalarna och subben?

#1182

Postad 30 juli 2012 - 18:56

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Typ denna till högtalarna och denna till subben

#1183

Postad 30 juli 2012 - 21:19

Unregisteredfad26603
  • Unregisteredfad26603
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Typ denna till högtalarna och denna till subben


Okej, då vart det inga special kablar :) Tack för hjälpen

#1184

Postad 07 augusti 2012 - 12:50

philippk
  • philippk
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej, har lite problem med att koppla in allt mitt ljud, köpte en HDMI 1.4 kabel idag. Förra veckan inhandlade jag ett H/K 265 receiver, har också fabrikåterställt den för att få allt från scratch för att vara säker (Pga dosan till förstärkaren ser använd ut, ska eventuellt begära en ny).

Har en LG 50PZ550N som inhandlades för ca 3 månader sen.

Nu har jag problemet med att fixa ljudet FRÅN TV:n via HDMI kabeln. Har kopplat in den till Monitor Out på Receivern (Som ska tydligen vara ifall man vill köra ARC?)

Samt stoppat in HDMI 1 uttaget i TV:n

Nu kan jag dock inte få vanliga TV ljudet in till högtalarna via receivern, kan någon ha en aning om vad jag har gjort för fel? Har aktiverat ARC via Förstärkaren, man kan det vara något eventuellt via TV:n som måste fixas?

mvh

#1185

Postad 07 augusti 2012 - 16:19

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Hej, har lite problem med att koppla in allt mitt ljud, köpte en HDMI 1.4 kabel idag. Förra veckan inhandlade jag ett H/K 265 receiver, har också fabrikåterställt den för att få allt från scratch för att vara säker (Pga dosan till förstärkaren ser använd ut, ska eventuellt begära en ny).

Har en LG 50PZ550N som inhandlades för ca 3 månader sen.

Nu har jag problemet med att fixa ljudet FRÅN TV:n via HDMI kabeln. Har kopplat in den till Monitor Out på Receivern (Som ska tydligen vara ifall man vill köra ARC?)

Samt stoppat in HDMI 1 uttaget i TV:n

Nu kan jag dock inte få vanliga TV ljudet in till högtalarna via receivern, kan någon ha en aning om vad jag har gjort för fel? Har aktiverat ARC via Förstärkaren, man kan det vara något eventuellt via TV:n som måste fixas?

mvh

Är du säker på att TVn stöder ARC? Det brukar vara rätt tydligt märkt vilken HDMI-ingång som ska användas för ARC. Hittar inget i manualen.

P.S. HDMI-kablar har inga versionsnummer. Alla HDMI-kablar stöder 1.4.

#1186

Postad 07 augusti 2012 - 18:30

philippk
  • philippk
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Är du säker på att TVn stöder ARC? Det brukar vara rätt tydligt märkt vilken HDMI-ingång som ska användas för ARC. Hittar inget i manualen.

P.S. HDMI-kablar har inga versionsnummer. Alla HDMI-kablar stöder 1.4.


Ja, det verkar som att TV:n inte stödjer detta, men när man läser "reviews" samt Tester så har folk fått igång ARC. Dock är ju frågan ifall dom har råkat recensera fel TV. 60:tummarn kan eventuellt ha ARC, men osäkert där också! Jaja, en nitlott där då. Blir till att dra en Optisk kabel, men det gör inte allt, så länge högtalarna sprutar ur musiken så!

Kan starkt rekommendera för dom som har kollat på Wharfedale högtalare, så kör dom men en H/K receiver, testade en NAD tidigare, men på något sätt blev det inte samma fyllighet, det var en 748:a

Mvh

Btw, ringde t.o.m tillverkaren och fråga vad som pågick då vissa skrev att den hade ARC, men folk kan ha som sagt recenserat fel

#1187

Postad 14 augusti 2012 - 16:12

qwertys
  • qwertys
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Hej, en nybörjare här, så skratta in åt min eventuellt dumma fråga.
Tänkte köpa denna projektor:

Här är en bild hur dess anslutningar ser ut på baksidan.

Jag vill få ut ljudet från ett par datorhögtalare (som är mycket bra och duger gott till en början) som vill ha in ljudkällarn in i ett 3,5 mm stereouttag.
Projektorn har dock inget 3,5 mm uttag, men skulle det funka med denna kabel?
Annars, kan ni komma med förslag på vad för kabel/koppling jag behöver (Behöver 10 meter kabel iaf). Stort tack på förhand!

#1188

Postad 15 augusti 2012 - 07:13

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Hej, en nybörjare här, så skratta in åt min eventuellt dumma fråga.
Tänkte köpa denna projektor:


Här är en bild hur dess anslutningar ser ut på baksidan.

Jag vill få ut ljudet från ett par datorhögtalare (som är mycket bra och duger gott till en början) som vill ha in ljudkällarn in i ett 3,5 mm stereouttag.
Projektorn har dock inget 3,5 mm uttag, men skulle det funka med denna kabel?
Annars, kan ni komma med förslag på vad för kabel/koppling jag behöver (Behöver 10 meter kabel iaf). Stort tack på förhand!

Nej, projektorn har ingen ljudutgång (iaf inte på baksidan). Du får dra kabel från källan istället (vilket oftast är vettigare ändå).

#1189

Postad 16 augusti 2012 - 13:14

qwertys
  • qwertys
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Nej, projektorn har ingen ljudutgång (iaf inte på baksidan). Du får dra kabel från källan istället (vilket oftast är vettigare ändå).

Tack för svaret! Men om jag har den projektorn, och endast ett PS3 till. Hur får jag då ljud till högtalare med 3,5mm stereoplugg? Måste jag ha nån imellan?

#1190

Postad 16 augusti 2012 - 15:13

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Tack för svaret! Men om jag har den projektorn, och endast ett PS3 till. Hur får jag då ljud till högtalare med 3,5mm stereoplugg? Måste jag ha nån imellan?

Antingen en DAC för den optiska utgången, eller SCART -> 3,5mm. Det senare är billigast.
http://www.kjell.com...eo-3-5mm-p37997

#1191

Postad 16 augusti 2012 - 23:07

qwertys
  • qwertys
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Antingen en DAC för den optiska utgången, eller SCART -> 3,5mm. Det senare är billigast.
http://www.kjell.com...eo-3-5mm-p37997

Ok! Men scarten ska då kopplas in i vadå? För det är ingen vanlig scart i varken projektorn eller PS3:an. Åter igen ursäkta för eventuell dum fråga.

#1192

Postad 17 augusti 2012 - 07:05

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Ok! Men scarten ska då kopplas in i vadå? För det är ingen vanlig scart i varken projektorn eller PS3:an. Åter igen ursäkta för eventuell dum fråga.

Ok, sorry, det stod SCART i PS3-manualen jag hittade på nätet. Och MULTI-AV eller nåt sånt. Vad får du ut för kontakter då?

#1193

Postad 17 augusti 2012 - 18:42

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Slimmen har ingen scart men det följer med en HDMI-liknande kontakt med röd vit gul i andra ändan
Gul lär vara för bild men de andra är för stereoljudet

#1194

Postad 19 augusti 2012 - 21:17

qwertys
  • qwertys
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

Slimmen har ingen scart men det följer med en HDMI-liknande kontakt med röd vit gul i andra ändan
Gul lär vara för bild men de andra är för stereoljudet

Hittade den kontakten nu! Så med andra ord räcker det med en sån här för att få igång ljudet?

#1195

Postad 20 augusti 2012 - 07:02

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Hittade den kontakten nu! Så med andra ord räcker det med en sån här för att få igång ljudet?

Om det är hanar på PS3-kontakten, ja. Är det honor får du använda http://www.kjell.com...ngskabel-p37218 .

#1196

Postad 21 september 2012 - 07:20

Unregistered85a94e34
  • Unregistered85a94e34
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag har nyss införskaffat min första förstärkare sedan jag för närmare femton år sedan fick ärva min fars förstärkare för att kunna få ljud ur min cd-växlare. Jag känner att min kunskap är något bristfällig gällande hur allt ska kopplas så jag tänkte ställa frågan.

Jag vill koppla ihop förstärkaren med min TV så att allt ljud kommer ur mina golvhögtalare.

Prylarna jag har är följande:
Rotel RA-05SE
Cerwin-Vega VE-8F
Panasonic TX-P50UT50Y
(Xbox 360)

Högtalarkabel mellan förstärkare och högtalare. HDMI mellan TV och Xbox.

Ska jag använda RCA-kabel för att koppla TV->förstärkare? Kommer det att vara några konstigheter att få ut tv-spelsljudet ur högtalarna?

Har jag förbisett något?

#1197

Postad 22 september 2012 - 12:44

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Jag tror inte tv:n är så bra på att vidarekoppla ljudet den får in.
Prova, fungerar det så fungerar det :)

Ett alternativ som jag brukar använda bara för att få ut ljudet (med vissa kvalitetsförluster...) är att koppla en 3,5mm till 2xRCA till TV:ns (eller i mitt fall oftast datorns) hörlursuttag, koppla in rca-kablarna i tape in på förstärkaren.

Redigerat av mikeett, 22 september 2012 - 12:44.


#1198

Postad 15 oktober 2012 - 20:12

jimper
  • jimper
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Jag blev tvungen att klippa av ena änden av min subwoofer-kabel för att kunna dra den genom en kanal i golvet. Jag köpte en ny kontakt för att koppla/löda på den igen.

Nu blev jag dock osäker på om den består av en eller två ledare? I den bifogade bilden undrar jag om den tråden som jag har böjt till höger är en ledare eller skärm? Vad ska jag göra med den?

Något annat jag behöver tänka på eller om i har tips?
Tack på förhand.

Bifogad fil  20121014_171753.jpg   1,15MB   1 Antal nerladdningar

#1199

Postad 19 oktober 2012 - 16:46

berne
  • berne
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
har en AVR 255, viasat box, å en smart tv.


Hdmi mellan viasat till stärkaren. en hdmi mellan TV och stärkaren.

men när jag ska kolla på en film via Smart tv så spelar tv upp ljud via tv högtalarna, och inte via förstärkaren. hur ska ja göra?

har en AVR 255, viasat box, å en smart tv.


Hdmi mellan viasat till stärkaren. en hdmi mellan TV och stärkaren.

men när jag ska kolla på en film via Smart tv så spelar tv upp ljud via tv högtalarna, och inte via förstärkaren. hur ska ja göra?

#1200

Postad 19 oktober 2012 - 17:41

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
HDMI mellan apparaterna är sällan dubbelriktad.
Troligtvis får du koppla en digital ljudutgång från smart-TV till förstärkaren.
Ställa in TV:n på att skicka ljudet på digitalutgången.
Mappa en kanal i förstärkaren att ta ljudet från den digitala ingången.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.