Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med bild på PS3/Dator via HDMI

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 februari 2020 - 11:02

Unregistered305fcf19
  • Unregistered305fcf19
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hej , jag behöver lite hjälp.

Jag har sedan 8 år tillbaka haft en hemmabio med projektor, Yamaha 5.1 reciever och kör TV box (analog antenn)/PS3/Xbox 360/Dator genom hdmi in i recievern och hdmi ut till min HD projektor. Har funkat felfritt i alla år. I julhelgen plockade vi bort allt för ommålning av rummet. Sen återställdes allt och helt plötsligt så fungerar bara TV och xbox 360 genom recievern med bild och ljud. Har bytt HDMI kablar och provat byta plats HDMI 1-4. 

Bytte också 15m kabeln till projektorn.

 

PS3/dator leverera bara ljud men projektorn får ingen signal och visar ingen bild.

 

Misstänkte då att recievern börjar krångla så jag köpt en ny reciver en billig Yamaha 5:1, liknande den gamla men det är samma sak med den nya. Ingen bild från PS3 eller dator.

 

Testade att koppla in en datorskärm via HDMI ut och fick då bild/ljud på PS3, men som sagt får inte bild ut till projektorn...... 

 

Projektorn som spökar? För lång HDMI 15m, som funkat i 8 år men plötsligt ger upp?

 

Någon som känner igen problemet och har en lösning?

 

Fortsatte felsökning/tester igår:

Testade med HDMi 15m från dator direkt till projektorn och det funkar med bild, men går jag via recievern så vill bilden fortfarande inte komma fram. Jag börjar nu tro att signalen från PC eller PS3 via HDMI in i recievern där den delas upp mellan ljud och bild, inte riktigt räcker till. Så min nuvarande lösning blir att separera ljudet och tar in det optiskt eller via aux och kör bild direkt till projektorn. Nackdelen är att jag bara har 2 hdmi ingångar på projektorn och jag har minst 3 enheter anslutna, Vill slippa rycka i kablarna  och koppla om när jag vill byta mellan dator och PS3.

 

Bara så konfunderad bara för det har ju fungerat tidigare med enbart HDMI från PS3....

Läste om HDMI kablar med inbyggd förstärkning. Skulle det kunna vara ngt ? Någon som testat?


Redigerat av Unregistered305fcf19, 07 februari 2020 - 08:13.


#2

Postad 12 februari 2020 - 17:30

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Jag har haft ett problem som liknar lite, kanske värt att testa .... 

 

Vi kan enbart köra RGB via HDMI ingång "2" på projektoren. Dvs att alt vi kopplar til denna indgången måste outputte RGB, och inte YCbCr. Det beror på, att vår projektor klarar HDMI 2.0 på ingång 1, men bara HDMI 1.4 på ingång 2. Kanske det kan vara samma problem, men vet inte. Iaf kolla om er PS3/dator outputter RGB, och testa..

 

15 m kabel är lite väl långt, men skulle funka.



#3

Postad 12 februari 2020 - 18:26

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Har du provat trycka "runt" på "hdmi"-knappen som då växlar mellan hdmi1, hdmi2 eller hdmi 1+2 ut samt starta enheterna i rätt ordning. Så finns det också en inställning i setup där man kan justera något om hur hdmi2 ut ska handteras men kommer inte ihåg om det bara har med ljud att göra men kan vara värt att se på.

Sista alternativ är en inställning om signaltyp som endast går att ställa in direkt på fronten och inte via fjärr och denna måste du se i manualen efter.

Bara tips til saker att testa men anar inte vad som är fel eller om något hjälper.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.