Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudabsorbent för att dämpa barnens tjoande/skrik/prat

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 februari 2018 - 17:04

etperss
  • etperss
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hej !

 

Vi har 1,5 plans hus där det finns mindre vardagsrum på ovanvåningen, precis där trappan slutar.

I detta vardagsrum så finns familjens pojkars playstation och tv.

Eftersom onlinespel nuförtiden är väldigt populärt så blir det mycket oväsen ned till nedanvåningen, och det är barnens prat och korta ljudstötar (skrik och tjoande) när det är spännande i spelet som stör.

 

Dvs det är barnens egna röster som stör ned till nedanvåningen  (skiljer sig därmed från andra forumtrådar där det är basljud från filmer osv som ska dämpas)

 

Vi har påbörjat att försöka dämpa ljudnivån, genom att sätta upp dubbla rader med gardiner (240g/kvadratmeter) i trappans ovankant.  Det dämpar till liten den, men det är mycket kvar att önska då dessa gardiner endast kapar de högsta topparna av ljudet.

 

Vi vill inte sätta upp dörr i trappan, annars hade det varit en lösning.

Vi vill inte heller att barnen ska ha sitt Playstation på sina rum, utan det ska vara i vardagsrummet.

 

Jag tänkte tillverka större ljudabsorbenter för att jag tror att det kan ta ned ljudnivån ytterligare i vardagsrummet uppe där de spelas playstation.

 

Två st 1,5 kvadratmeter stora ljudabsorbenter på väggarna hade jag tänkt mig. Ena på väggen bakom TVn, och andra på väggen ovanför soffan (mittemot TV'n)

Hoppas med detta att ljudet ska studsa och sprida sig mindre, och därmed även mindre störande ljud (av barnens prat/skratt o skrik)  ta sig ned till nedanvåningen

 

 

Så, till frågan.

Materialet jag ska sätta i träramen och sedan att klä in i dubbla lager med tyg har jag funderat en del över då jag endast kan ha max 5 cm tjocka ljudabsorbenter

 

Alternativ 1)

PAROC  NRS 2t     ( 5 cm tjocklek )

http://www.paroc.se/...er/paroc-nrs-2t

Denna har densitet på 65 kg/kvadratmeter, och kan därmed absorbera även något lägre frekvenser.

Kostar ca 1100 kr för ett paket med 5,5 kvadratmeter,   och verkar dessutom vara mycket svår att få tag på då det är beställningsvara överallt.

 

 

Alternativ 2)

ISOVER UNI-33   (4,5 cm tjocklek)

https://www.isover.s...er-uni-skiva-33

Denna har densitet på 20-35 kg/kvadratmeter  (normal isolering har densitet på ca 10-15 kg/kvadratmeter)

Kostar ca 450 kr för ett paket med 7,5 kvadratmeter

Även denna är lite svår att få tag på, dock hyfsad tillgänglighet.

 

 

 

Vilken av ovan två skivor tror ni fyller syftet bäst att dämpa barnens  röster/tjoande/skrik när de spelar sina onlinespel på playstation ?

 

Tjockare densitet är ju bättre på att fånga upp de lägre frekvenserna,

Simulerar man på http://www.acousticm....com/porous.php

så kan kan se att en standardplatta med 6000 Pa.s/m2 i  5 cm tjocklek nästan presterar likvärdigt med en 10000 PA.s/m2 i 5 cm tjocklek  (se bifogad bild)

så frågan är om det spelar så stor roll med tanke på att det är mänskligt ljud det handlar om, och inte hemmabio med djupare bas

 

 

Kanske något annat förslag på skiva som är lämplig för detta syfte ?

Notera att skivan får vara max 5 cm tjock

 

 

Tacksam för hjälp

Bifogad fil(er)


Redigerat av etperss, 18 februari 2018 - 17:16.


#2

Postad 19 februari 2018 - 13:16

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 2

Så länge du inte sätter upp en dörr så kommer du få stå ut med tjoandet. Att kväva ljud från barn är ju typ en akustisk mardröm..he he.



#3

Postad 21 februari 2018 - 15:06

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Jag håller med. Dörr är enda lösningen utöver den otänkbara, att få dem att förstå att det är bra att prata lite mer dämpat ibland.

 

Men man ska inte underskatta ett rums akustik påverkan på människorna i rummet. Genom att dämpa rummet kommer barnen med ganska stor säkerhet bli mer dämpade/lugna själva. Ett sätt att påverka utan att det syns så jättemycket är ett dämpande innertak, typ ecophon. Tänk själv så stor dämpande yta du får jämfört med några dämptavlor på väggarna. Jag tror nämligen inte att några få dämptavlor kommer ta ner nivån särskilt mycket.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.