Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad tycker ni jag ska satsa på för system?

17 svar till detta ämne #förstärkare #stereo
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 januari 2019 - 13:01

Unregistered158b6580
  • Unregistered158b6580
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Hej!

 

Jag är lite kluven på vilken Setup jag ska satsa på hemma för musik och film och är tacksam om ni kunde dela med er av era tankar och erfarenheter?

 

Jag är inte intresserad av avancerade surround-system, utan är mest inriktad på att skaffa ett bra stereo system främst för musiklyssning, men som också kan ge filmer en bra boost med fylligare ljud. 

 

Jag började med att köpa en hem en sonos beam, men lämnade tillbaka den för ljudet var platt och burkigt, sedan köpte jag hem ett par aktiva argonhögtalare men är heller inte nöjd där så jag ska lämna tillbaka dessa också. Har varit inriktad på moderna förstärkare med bluetooth eller aktiva högtalare men nu lutar det köpa ett mer basic stereosystem utan optisk ingång för tv ljud eller bluetooth.

 

Så nu kikar jag på tex NAD c316 V2 och Dali Zensor 1 på Hifi-klubben och tänker att jag kan komplettera med tex chromecast för streaming, alternativ koppla in telefonen eller datorn med hederlig sladd för att lyssna på Spotify. 

(Har tröttnat på bluetooth lyssning redan efter ca 3 veckor med alla dess brister, spontana nedkopplingar, sms-ljud i högtalarna osv) Vill lyssna på musik utan störningar.)

 

Kan detta vara ett bra nybörjarsetup för både musik och ljud?

Eller hade ni satsat på två system, ett system för bara musik och ett för tvn?

 

 

 

 

 

 



#2

Postad 05 januari 2019 - 13:21

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag tycker de låter som en bra setup (NAD c316 V2 och Dali Zensor 1 på Hifi-klubben)som jag tycker låter väldigt bra ... dock hade jag köpt till en Sub också, man förlorar så mycket ljud annars om man inte har stoora golvare..



#3

Postad 05 januari 2019 - 13:27

Unregistered158b6580
  • Unregistered158b6580
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

jag tycker de låter som en bra setup (NAD c316 V2 och Dali Zensor 1 på Hifi-klubben)som jag tycker låter väldigt bra ... dock hade jag köpt till en Sub också, man förlorar så mycket ljud annars om man inte har stoora golvare..

 

Då kan jag nog inte köpa denna förstärkaren, den har inte sub-out anslutning. 

 

Men det kanske är bättre att köpa begagnat och köra på golvhögtalare?



#4

Postad 05 januari 2019 - 14:09

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

 fast många subbar har högtalaringångar, så fastna inte där för det....

Kolla sub och ev begaganade med högtalaringång, sedan kör på de paketet, blir skitbra



#5

Postad 05 januari 2019 - 15:25

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Vet ej budget.
Marantz PM6006 + Monitor Audio Bronze 1
Kunde vara ett alternativ

#6

Postad 05 januari 2019 - 18:33

Unregistered158b6580
  • Unregistered158b6580
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Vet ej budget.
Marantz PM6006 + Monitor Audio Bronze 1
Kunde vara ett alternativ


Tack för tipset! Lite över min budget på 5000kr-ish tyvärr.

#7

Postad 05 januari 2019 - 23:53

oatp1b1
  • oatp1b1
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Både NAD och Dali låter rätt trist imho (smaksak såklart). Ett alternativ kunde vara Onkyo 9150 och Monitor Audio Bronze 2. Då behövs knappast en sub. Komplettera t.ex. med en beggad Sonos eller Bluesound för bättre streaming senare (har inga bra erfarenheter av Chromecast).



#8

Postad 06 januari 2019 - 15:42

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

jag tycker de låter som en bra setup (NAD c316 V2 och Dali Zensor 1 på Hifi-klubben)som jag tycker låter väldigt bra ... dock hade jag köpt till en Sub också, man förlorar så mycket ljud annars om man inte har stoora golvare..

Beror på högtalare, jag har inga golv högtalare längre utan enbart stativ högtalare och har man ett par bra behövs ingen sub alls, mina gamla golv högtalare hade sämre ljud.

En liten tvåvägshögtalare har en hel del fördelar. Dels sitter elementen ofta nära varandra och ger därigenom en illusion av att vara en punktkälla, dels kan ofta delningsfiltret göras relativt enkelt. Man undviker helt enkelt en mängd potentiella problem som lätt kommer med både tre- och fyrvägs högtalare. Bas har jag i mängder.


Redigerat av Unregistered94c28536, 06 januari 2019 - 15:44.


#9

Postad 07 januari 2019 - 14:49

Unregistered158b6580
  • Unregistered158b6580
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Fick förslag av hifi freaks på ett system bestående av Cambridge Audio SR10 och Polk Audio S15. Har ni några erfarenheter av dessa?



#10

Postad 08 januari 2019 - 11:52

Unregistered158b6580
  • Unregistered158b6580
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

jag tycker de låter som en bra setup (NAD c316 V2 och Dali Zensor 1 på Hifi-klubben)som jag tycker låter väldigt bra ... dock hade jag köpt till en Sub också, man förlorar så mycket ljud annars om man inte har stoora golvare..

 

Föresten går det ens att koppla in denna förstärkaren till tv:n? Min tv har bara hdmi, optisk, och usb ingångar. Nad C316 har bara analoga ingångar.



#11

Postad 08 januari 2019 - 11:56

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Lite över budget kanske.

 

Ett mindre alternativ.

 



#12

Postad 08 januari 2019 - 12:05

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Föresten går det ens att koppla in denna förstärkaren till tv:n? Min tv har bara hdmi, optisk, och usb ingångar. Nad C316 har bara analoga ingångar.

som du säger, du kan enbart ha analog utgång från din tv (om de finns), annars får du inget ljud..

Leta upp en receiver istället, de har ju betydligt mer ingångar.....


Beror på högtalare, jag har inga golv högtalare längre utan enbart stativ högtalare och har man ett par bra behövs ingen sub alls, mina gamla golv högtalare hade sämre ljud.

En liten tvåvägshögtalare har en hel del fördelar. Dels sitter elementen ofta nära varandra och ger därigenom en illusion av att vara en punktkälla, dels kan ofta delningsfiltret göras relativt enkelt. Man undviker helt enkelt en mängd potentiella problem som lätt kommer med både tre- och fyrvägs högtalare. Bas har jag i mängder.

Förstår vad du säger, jag anser ändå att i de flesta fall tillför en rätt sub med 2st stereo högtalare ett stort plus... oavsett hur bra stativare du har, du får aldrig de djupa med bra tryck annars... men visst, klarar man sig ner till 40hz så..


Redigerat av hundrakg, 08 januari 2019 - 12:05.


#13

Postad 09 januari 2019 - 09:53

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0
Gäller som sagt inte alla högtalare, de första jag tänkte när jag hörde mina högtalare i butiken där jag köpte dom ”var är subben” för jag har aldrig hört så bra ljud från en så liten högtalare, var tvungen att fråga och även kolla att ingen sub lät nån stans, de behövs ingen helt enkelt och nu 4 år senare så har jag samma inställning, är den bästa stativare som finns för rimmliga pengar. Har testat dom hos en kompis som har en Hegel H360 och de är sjukt vilket tryck de är i dom, i mitt fall med en Hegel H80 så är de inte en sub som behövs utan vill jag ha ännu tyngre bas så är de uppgradering av förstärkare som krävs, som dom skriver på HIFI Punkten ”En av de bästa stativhögtalarna oavsett pris”.

#14

Postad 09 januari 2019 - 11:00

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

säger inget hur de låter, är säkert makalösa i ljudet med bra bas..... men 40hz är 40 hz oavsett hur du upplever dem, att lyssna på musik med bas ner till 20-25 hz (det finns mycket sådan musik), så missar du en hel oktav av bas, en sub som tillför den lägsta oktaven med bra tryck ger en helt annan upplevelse oavsett om de små stativarna kostar 1 miljon...

 

 

Sen är det en helt annan sak att man inte gillar stor bild eller höra djup bas..... men att man missar nåt de gör man.


Redigerat av hundrakg, 09 januari 2019 - 11:48.


#15

Postad 09 januari 2019 - 11:09

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

finns ju så mycket musik, speciellt jazz och klassisk, samt hip hop, r&b som lätt går ner under 30hz, allt de missar man ju


Jag kollade spektrum på Il divo Bluray konserten från Barcelona på vissa låtar, de går ner till 20 hz ca, när jag lyssnar på de låtarna i den lilla bion som går ner till 35 hz, så låter de löjligt iomed jag missar den djupa basen som tillför en helt ny dimension och atmosfär i Live... detta hör jag i den stora bion jag har, helt annat.. 



#16

Postad 09 januari 2019 - 14:25

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Subwoofers för musiksystem är inte så meningsfulla. För hemmabio, där filmer är beroende av lågfrekventa effekter, där är en subwoofer avgörande, inget argument här, men musik har sällan extremt djup bas under 50Hz, och de flesta högtalare med 5-tums eller större woofers kan spela 50Hz bas i små eller medelstora rum utan problem (mina klarar 40hz).

Självklart, om du längtar efter massor med bas eller om du har ett stort rum så rekommenderar jag hellre fullstora golv högtalare. De är extremt svårt att få en subwoofer att smälta in i ett 2 kanals system, när din subwoofer är perfekt inställd mot dina högtalare bör du inte höra subben, all bas ska låta som om de kommer från dina högtalare och de är inte många som har lyckats med dessa inställningar.



#17

Postad 09 januari 2019 - 14:29

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Subwoofers för musiksystem är inte så meningsfulla. För hemmabio, där filmer är beroende av lågfrekventa effekter, där är en subwoofer avgörande, inget argument här, men musik har sällan extremt djup bas under 50Hz, och de flesta högtalare med 5-tums eller större woofers kan spela 50Hz bas i små eller medelstora rum utan problem (mina klarar 40hz).

Självklart, om du längtar efter massor med bas eller om du har ett stort rum så rekommenderar jag hellre fullstora golv högtalare. De är extremt svårt att få en subwoofer att smälta in i ett 2 kanals system, när din subwoofer är perfekt inställd mot dina högtalare bör du inte höra subben, all bas ska låta som om de kommer från dina högtalare och de är inte många som har lyckats med dessa inställningar.

Håller inte alls med, en Subwoofer(rätt sorts på rätt ställe och korrekt inställd) tillför mycket mer till ett 2 kanals system än de gör skada...

Helt fel, jag skulle säga att den mesta musiken idag går ner till 30hz i de flesta fallen, i alla fall så du har nytta av basen där nere och kan höra den. De flesta Live musik konserterna går djupt i basen.

Är det svårt? näää

 

För övrigt tycker jag att ett par stativare med en liten 5" bas låter klent i basen, hur fina/dyra de än är, att missa en hel oktav i basen även vid musik är något alla definitivt hör skillnad på, synd att missa det.


Redigerat av hundrakg, 09 januari 2019 - 14:34.


#18

Postad 09 januari 2019 - 14:37

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Men visst, pratar vi om 80-90 tals CD skivor och dess mixar/inspelningar, ja då kan väl 40hz i basen räcka långt, helt annat idag, all LIVE musik blir begränsad av bas som klipper vid 40hz..

Sen tror jag inte små 5" bas/mid i stativare går ner till 40hz heller med tryck, nog mer 50-60hz, då missar man ännu mer egentligen om man vill spela lite högre..

 

Nää, nu får vi inte tjabba om detta mer här nu, de kanske sabbar tråden lite  :blush:


Redigerat av hundrakg, 09 januari 2019 - 14:53.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.