Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Räcker förstärkaren

35 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 augusti 2022 - 10:06

Filmälskarenn
  • Filmälskarenn
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Jag har beställt ett par focal aria 936. O dagsläget har jag en emotiva bas x ta-100. Förstärkaren skickar ut 50w/kanal. I specifikationerna för högtalarna rekommenderas förstärkare i intervallet 50-300w. Kommer denna att spela okej, iallafall vid lägre och medelhög volym?

Vad skulle skillnaden bli vid byte till kraftfullare maskin? Kan ett slutsteg vara en bra lösning. Om jag måste köpa ny förstärkare, vilka rekomenderas(gärna något som kan köpas begat)?

#2

Postad 23 augusti 2022 - 11:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Det kommer att fungera med 50W och låta helt okej så länge du inte spelar för högt, men du kan inte utnyttja högtalarnas dynamik fullt ut. Ju bättre, mer dynamiska högtalare desto mer märks skillnaden.

 

Om rekommendationen är 50-300W, så är det bäst med ett slutsteg på 300W, men det är också viktigt att försteget kan leverera signalnivån som krävs för att utnyttja den effekten.

 

Ett bra försteg kan leverera minst 2 volt utan ökad dist/klippning (via RCA ut). Vilka som klarar det ser man i diverse mätningar. Det finns en hel del på audiosciencereview t ex.

 

Om försteget klipper vid t ex 1 volt, så kommer man inte att kunna utnyttja effekten hos ett bra slutsteg. Över en viss nivå på volymkontrollen kommer disten att öka istället för signalnivån. Det kan fortfarande upplevas som högre pga alla övertoner som klippningen/disten/kompressionen ger, men det blir sämre och sämre ju mer man höjer.

 

Observera att jag inte menar att man behöver spela som en tonåring med Cerwin Vega. ;) Det handlar om dynamik och headroom, dvs transienter med en mycket högre nivå än genomsnittet ska kunna återges utan att förstärkaren klipper/komprimerar signalen.

 

Albumet Vertigo med Jesse Cook är bra till att testa dynamik med. Inte jättehög DR-rating men där finns många dynamiska partier där man direkt hör om signalen komprimeras. Mina favoriter är That's Right och andra halvan av Fragile. ;)


Redigerat av Ageve, 23 augusti 2022 - 11:14.


#3

Postad 25 augusti 2022 - 11:28

Filmälskarenn
  • Filmälskarenn
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Tack för inlägget. Jag har hunnit packa upp och lyssna in dom nu. Jag upplever ett enormt lyft från mina gamla klipsch på stativ iallafall, så mycket är säkert. Men såklart vill man få ut max så ett kraftfullare slutsteg kommer att lånas hem så jag kan testa om jag märker skillnad..

#4

Postad 28 augusti 2022 - 10:14

Filmälskarenn
  • Filmälskarenn
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Jag hittar inte någon uppgift om klippnivå för min förstärkare, lite uppgifter om thd med diverse procentangivelser. Siffrorna säger mig inte så mycket. Det där med dist verkar ju också kunna skada högtalarna. Har du något konkret tips på integrerad förstärkare som skulle passa, gärna som finns på begagnatmarknade?

#5

Postad 28 augusti 2022 - 16:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Vet inte hur mycket du har tänkt spendera, men Rotel RA-1592 är en bra 2-kanalare. Det är egentligen slutsteget RB-1080 som numera heter RB-1582, kombinerat med ett bra försteg. Hög komponentkvalitet med (BHC/Kemet och Nichicon kondensatorer som håller länge t ex).

 

https://www.hifinews...rated-amplifier

 

edit: Test av din stärkare (mätningar finns på sista sidan):

https://www.hifinews...rdac-lab-report

 

Angående klippnivå, så är det där disten börjar öka. Se t ex bilden på dynamisk mätning i testen. Det svarta är 8 ohm, och visas från 1 watt hela vägen upp till klippning. Emotivan börjar klippa vid 50-60W, och Roteln vid ca 250W, men båda levererar lite mer innan de når 1% dist.


Redigerat av Ageve, 28 augusti 2022 - 17:12.


#6

Postad 28 augusti 2022 - 18:44

Filmälskarenn
  • Filmälskarenn
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Ja priset är ju inte helt oviktigt, och det var därför jag funderade på om ett slutsteg kunde vara en bättre(billigare) lösning. Tycker du att dom uppmätta värdena för emotivan gör den olämplig som försteg i min tänkta anläggning? Annars är det väl bara att bita i det sura och spara ett tag

#7

Postad 29 augusti 2022 - 09:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Tycker du att dom uppmätta värdena för emotivan gör den olämplig som försteg i min tänkta anläggning?

 

Nope, den borde fungera utan problem som försteg. Den levererar 4,15 volt via preout, utan att klippa signalen (låg dist).

 

En del 2-kanalare (t ex Hegel och en del dyrare med...) klipper preoutsignalen när slutstegen börjar klippa (pga nätdelens konstruktion osv), dvs de blir i praktiken helt värdelösa som försteg, men Emotivan verkar inte ha det problemet om man ser på mätningarna ovan.

 

Leta efter ett beg RB-1582 t ex (samma steg om i Roteln ovan).



#8

Postad 29 augusti 2022 - 17:04

Filmälskarenn
  • Filmälskarenn
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Det kan jag tom ha råd med =)

är det förresten normalt att höra ett svagt brus från diskanterna på nära håll? Det hörs inte på lyssningsavstånd och verkar inte öka proportionerligt med volymen. Det hörs även när inget spelas upp, när man sätter örat till. Annars låter det rent och fint

#9

Postad 29 augusti 2022 - 21:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

En del förstärkare har ett svagt grundbrus. Om du inte hör det i soffan så är det inte ett problem. ;) 



#10

Postad 29 augusti 2022 - 21:56

Filmälskarenn
  • Filmälskarenn
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Okej, skönt att veta :) man måste gå nära för att höra det.. dom kostade ju en skaplig peng, så man blir lite nojjig att något ska vara fel

#11

Postad 30 augusti 2022 - 06:09

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Är det Brus Springsteen som låter genom? 👀

Sorry för dåligt skämt, kunde inte låta bli 😝🫣

#12

Postad 30 augusti 2022 - 09:16

Filmälskarenn
  • Filmälskarenn
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Haha. Man undrar mest så att det inte indikerar något fel i kedjan.

#13

Postad 06 oktober 2022 - 17:53

Filmälskarenn
  • Filmälskarenn
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Jag har nu bytt ut aria 936 mot 948-modellen. Den har två 8.25or och spelar något djupare. Jag tyckte att det saknades lite bas på 936orna, och den större var dessutom billigare.

Nu visade det sig att en högtalare var defekt så jag väntar på en ny. Under tiden experimenterade jag med mina gamla klipsch 6.5 stativare. Jag kopplade på slutsteg primare a30.3 som ger 120w/kanal i 8ohm. Jäklar vad dom fi k nytt liv mot tidigare! När jag upptäckte detta insåg jag verkligen vikten av att ha rätt utrustning, och funderar nu på om denna primare gör 948orna rättvisa. Primaren är kopplad till min gamla emotiva bas x ta-100.

Jag funderar nu på denna rotel ra-1592 mk2. Är denna mk2 bättre än en den som bara heter 1592? Någon påpekade för mig att förstärkaren behöver gå ned till 2ohm då mina högtalare gör det, och jag hittar bara uppgift om 4ohm på rotels hemsida. Är detta ett problem och ska jag titta på andra alternativ?

#14

Postad 06 oktober 2022 - 18:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Någon påpekade för mig att förstärkaren behöver gå ned till 2ohm då mina högtalare gör det, och jag hittar bara uppgift om 4ohm på rotels hemsida. Är detta ett problem och ska jag titta på andra alternativ?

 

RA-1592 MKII levererar 1080W i 2 ohm och 1755W i 1 ohm:

https://www.hifinews...fier-lab-report

 

Men det behövs inte till Focal-högtalarna. De flesta golvare dippar under 4 ohm vid någon frekvens.

 

Den mindre modellen, men:

 

https://www.stereoph...er-measurements

 

I would recommended using a amplifier rated into 4 ohms with this speaker.

 

edit: Det är såklart ingen nackdel att den kan hantera 2 ohm då. ;)


Redigerat av Ageve, 06 oktober 2022 - 18:21.


#15

Postad 06 oktober 2022 - 18:21

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Enligt test i Hifi & Musik 6 2021 så levererar ra-1592 mk2 hur mycket effekt som helst i 2 ohm, och även i 1 ohm. Knappast ett problem.



#16

Postad 07 oktober 2022 - 00:17

Filmälskarenn
  • Filmälskarenn
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Tack för råden, det lutar åt roteln då. Det ska bli intressant att se om jag märker skillnad mot nuvarande set up(slutsteg primare 120w+emotivan). Jag märkte definitivt skillnad på klipschen när jag lade till slutsteg.

En till fråga: skulle det vara optimalt med rotelsteget som ger 350w +separat försteg(ev rotelsteget som nämnts i tråden), och vore det en betydande förbättring jämfört med den integrerade 1592? Det är ju en fråga om pengar också såklart

#17

Postad 07 oktober 2022 - 11:16

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Focal aria 948 kan dippa så lågt som 2,5 Ohm det är en rätt elak last

#18

Postad 07 oktober 2022 - 19:09

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Tack för råden, det lutar åt roteln då. Det ska bli intressant att se om jag märker skillnad mot nuvarande set up(slutsteg primare 120w+emotivan). Jag märkte definitivt skillnad på klipschen när jag lade till slutsteg.

En till fråga: skulle det vara optimalt med rotelsteget som ger 350w +separat försteg(ev rotelsteget som nämnts i tråden), och vore det en betydande förbättring jämfört med den integrerade 1592? Det är ju en fråga om pengar också såklart

Försteget ska bygga på RC-1590



#19

Postad 07 oktober 2022 - 21:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Försteget ska bygga på RC-1590

 

Det finns likheter, men RC-1590 hade inte fått plats. ;)

 

RC-1590 MKII:

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-10-07 kl. 22.12.31.png   1,1MB   0 Antal nerladdningar



#20

Postad 11 oktober 2022 - 10:56

Filmälskarenn
  • Filmälskarenn
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Jag utesluter inte begagnade alternativ. Jag har bl.a. sett en Hegel h-300 på tradera, den ger visst 250w/kanal i 8ohm. Det är +50w mot roteln. Skulle ni ändå föredra roteln?

#21

Postad 11 oktober 2022 - 11:16

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Hegel är mycket bra, har dock inte hört h300

#22

Postad 11 oktober 2022 - 11:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Skulle ni ändå föredra roteln?

 

Ja.

 

Hegel är bra eller halvdana beroende på modell, men inte prisvärda.

 

För 19000kr får man t ex den här prestandan. 50W i 8 ohm och halvdant resultat på alla parametrar förutom stereo crosstalk (som inte spelar så stor roll så länge det är vid/under -60dB).

 

https://www.audiosci...mplifier.28435/

 

Mätning på RA-1592 MKII finns här:

https://www.hifinews...fier-lab-report

 

Mycket bra överlag, med låg dist från 1W hela vägen upp till klippning. Det enda som inte är så imponerande är brusnivån och DACens prestanda, men skulle tro att inget av det är hörbart (harmlöst brus från försteget som sänker SNR-siffran, och DACen är tillräckligt bra för att inte ge hörbara fel).

 

 

Hegel H390 för 67000kr har snarlik prestanda, dvs mycket bättre än den "billiga" H95.

 

Mindre imponerande med H390 är val av kondensatorer i nätdelen (Nover LA) och designen/layouten med kablar åt alla håll. Det är dock kul att se att Hegel har valt Rubycon kondensatorer i övrigt. De är mycket bra och håller länge. Helt i klass med Nichicon som Rotel använder. I nätdelen kör dock Rotel med BHC/Kemet som är mycket dyrare än de i Hegeln.

 

https://www.hifinews...-dac-lab-report


Redigerat av Ageve, 11 oktober 2022 - 12:21.


#23

Postad 12 oktober 2022 - 15:44

Filmälskarenn
  • Filmälskarenn
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Bra information! Roteln verkar vara bra värde för pengarna. Jag väntar fortfarande på en ersättare till den trasiga högtalaren, så jag hinner ju kika runt lite. Det lutar åt att köpa nytt faktiskt.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Filmälskarenn, 12 oktober 2022 - 15:46.


#24

Postad 13 oktober 2022 - 15:02

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Ja det verkar som rotel ger mer för pengarna än många andra tillverkare , och de verkar hållit sig i pris trots läget nu, finns ju inte många andra märken som hållit sig i samma pris, nästan allt har gått upp, finns nog dessutom inget förutom rotel som ger så mycket effekt för priset, de vanligaste märkena jag hör om år framför allt rotel Hegel och musical fidelity, jag kör med Hegel h190 de kostar idag 40k vilket är för mycket, men kostade 28k för 2 år sen och det var den absolut värd, väldigt bra förstärkare, riktigt bra driv, personligen så tycker jag hegel ser bättre ut än rotel när det gäller design,, men man får välja själv vad som passar bäst

Redigerat av Andreas3200, 13 oktober 2022 - 15:10.


#25

Postad 17 oktober 2022 - 14:08

Filmälskarenn
  • Filmälskarenn
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Ja angående designen är jag benägen att hålla med. Roteln är inte vacker precis, men ev tänkte jag dölja den bakom en mediamöben med tygdörrar. Du nämner även musikal fidelity, brl Electronic har denna:
https://www.brl.se/s...7RoCh9AQAvD_BwE

Ett bra alternativ?

#26

Postad 18 oktober 2022 - 08:26

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Du kommer från Emotiva, Hegel är bra det, jag tänker på 150wattaren själv, men det är mäst för att den kan kombineras med hembion i vardagsrummet.

Om du vill spara pengar för tillfället, varför inte prova en av Xtz sina Ice slutsteg?

Jag är grymt nöjd med Xtz A2-300. Dom har en ny amp också...

A2-300 har ca 140watt i 8ohm, och ca 250watt mätad i 4ohm

Prisvärda slutsteg som också mätar bra, och dessa har null brus.
https://www.fyndbors...tereo-c89650114

Bifogad fil  post-17727-0-39756600-1542985373_thumb.jpg   60,26K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Danke, 18 oktober 2022 - 08:29.


#27

Postad 18 oktober 2022 - 11:04

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Du kommer från Emotiva, Hegel är bra det, jag tänker på 150wattaren själv, men det är mäst för att den kan kombineras med hembion i vardagsrummet.

Om du vill spara pengar för tillfället, varför inte prova en av Xtz sina Ice slutsteg?

Jag är grymt nöjd med Xtz A2-300. Dom har en ny amp också...

A2-300 har ca 140watt i 8ohm, och ca 250watt mätad i 4ohm

Prisvärda slutsteg som också mätar bra, och dessa har null brus.
https://www.fyndbors...tereo-c89650114

post-17727-0-39756600-1542985373_thumb.jpg


För 6k kan man åndå säga att det ger väldigt mycket för pengarna, har till och med sett folk driva samma högtalare som jag har b&w 702 s2 med det steget, med hyfsade resultat

#28

Postad 19 oktober 2022 - 13:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 1
XTZ-steget är bra för pengarna, men namnet är missvisande. Korrekt effekt är 150W (eller 126W med båda kanaler drivna).
 
Men det är ett "problem" den delar med många Klass D-förstärkare, dvs de specas i 4 ohm, och/eller med högre dist. 
 
Disten i diskanten är lite högre än Klass AB med, men det är en begränsning med ICE-power, dvs inget som XTZ kan påverka.
 
Helt ok prestanda för pengarna som sagt. Den kostar ju bara 6000kr.
 
Mätning finns här:
https://www.audiosci...mplifier.19419/

Är det Brus Springsteen som låter genom?


Nope.

Det är de tre bockarna bruse.

Redigerat av Ageve, 19 oktober 2022 - 13:54.


#29

Postad 20 oktober 2022 - 12:41

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

XTZ-steget är bra för pengarna, men namnet är missvisande. Korrekt effekt är 150W (eller 126W med båda kanaler drivna). Men det är ett "problem" den delar med många Klass D-förstärkare, dvs de specas i 4 ohm, och/eller med högre dist. Disten i diskanten är lite högre än Klass AB med, men det är en begränsning med ICE-power, dvs inget som XTZ kan påverka. Helt ok prestanda för pengarna som sagt. Den kostar ju bara 6000kr. Mätning finns här:https://www.audiosci...mplifier.19419/Nope.Det är de tre bockarna bruse.

Jag vill bara påpeka att Amirs mätningar är fel, han kopplade in protect mode för att han inte hade variable på full.

Den är faktiskt variable sedan den har volumkontroll. Detta är för att skydda högtalare etc.. äller använda den tex med en mobiltelefon. Det var just denna funktion som han upptäckte när den går i protect mode. Men han visste inte om detta.
Okunnig och inte läst manual som vanligt.

Jag påpekade detta i tråden, men han gadd inte mäta på nytt.

Sedan den är variable utan fixed eller Variable brytare så måste volum stå på full om den skall Stress testas som et slutsteg.

Redigerat av Danke, 20 oktober 2022 - 12:47.


#30

Postad 20 oktober 2022 - 12:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Jag vill bara påpeka att Amirs mätningar är fel, han kopplade in protect mode för att han inte hade variable på full.

 

Bifogad fil  picard-facepalm1.png   76,91K   0 Antal nerladdningar

 

 

Vi har redan diskuterat det en gång, och det vet du mycket väl.

 
Så här skrev jag i din andra tråd, och det svaret gäller fortfarande:
 
Om du tittar på bilderna som XTZ har lagt ut på Facebook, så är resultaten väldigt nära de Amir fick.
 
I XTZs egna mätning börjar den klippa vid ca 180W i 4 ohm.
I Amirs mätning börjar den klippa vid ca 200W i 4 ohm.
 
Precis innan klippning är THD+N -80dB i Amirs test. Det är faktiskt lite bättre än XTZs egna mätning.
 
Så det du kallade för "protect mode", som du anklagade Amir för att ha missat, var alltså något du hittade på, eller hur ska jag tolka det du skrev?

 
Alla vet redan att du avskyr Amir. Det började bli tröttsamt redan i den tråden. Men hans mätning är inte felaktigt utförd. Det var du som hittade på det.


Redigerat av Ageve, 20 oktober 2022 - 13:07.


#31

Postad 20 oktober 2022 - 13:03

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Vi har redan diskuterat det en gång, och det vet du mycket väl.
 
Så här skrev jag i din andra tråd, och det svaret gäller fortfarande:
 
Om du tittar på bilderna som XTZ har lagt ut på Facebook, så är resultaten väldigt nära de Amir fick.
 
I XTZs egna mätning börjar den klippa vid ca 180W i 4 ohm.
I Amirs mätning börjar den klippa vid ca 200W i 4 ohm.
 
Precis innan klippning är THD+N -80dB i Amirs test. Det är faktiskt lite bättre än XTZs egna mätning.
 
Så det du kallade för "protect mode", som du anklagade Amir för att ha missat, var alltså något du hittade på, eller hur ska jag tolka det du skrev?
 
Alla vet redan att du avskyr Amir. Det började bli tröttsamt redan i den tråden. Men hans mätning är inte felaktigt utförd. Det var du som hittade på det.


Amir är en människa och gör fel. Det är populärkultur på youtube och inte vetenskap.

Amir själv innrömde att han inte hade variable volum på fullt när han mätade.

Och protect mode blev aktiverad, alltså det är fäl mätad.

Jag har inte hat mot Amir, det er populärkultur med enkla svar för folk.

Men absolut det är fel mätad, men det är ganska vanligt på ASR.

#32

Postad 20 oktober 2022 - 13:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 2

Men absolut det är fel mätad, men det är ganska vanligt på ASR.

...

han kopplade in protect mode för att han inte hade variable på full

 

Du förstår inte mätningarna, men det betyder inte att de är fel.

 

Hursomhelst, siffror från ASR och XTZ (THD+N vid 1kHz, 4 ohm, båda kanaler drivna).

 

Info från XTZ (Facebook):

Regarding THD. Here is a measurement of THD+N Ratio vs Measured Level, 1 kHz into 4 Ohms, both channels driven at max gain

 

Distorsion vid 100 mW:

ASR: -70dB dvs 0,03%

XTZ: 0,03%

 

Distorsion vid 1 watt:

ASR: -80dB dvs 0,01%

XTZ: 0,01%

 

Distorsion vid 10 watt:

ASR: -87dB dvs 0,004%

XTZ: 0,004%

 

Distorsion vid 50W:

ASR: -90dB (0,003%) i den ena kanalen, -83dB i den andra (0,007%)

XTZ: 0,003%

 

Distorsion vid 100W:

ASR: ca -86dB (0,005%) i den ena kanalen, -80dB i den andra (0,01%).

XTZ: 0,003%

 

Effekt där steget börjar klippa (i 4 ohm):

ASR: 204W

XTZ: ca 180W i ena kanalen, strax över 200W i den andra.

 

Resultaten stämmer väldigt bra överens, eftersom Amir och XTZ använder likadan testutrustning från Audio Precision. Små variationer mellan kanalerna beror givetvis på testexemplaren, inte på utrustningen eller mätmetoden.

 

Att THD+N är i stort sett identiskt hela vägen från 100mW till 100W tyder på samma signalnivå, eftersom övriga parametrar (mätutrustningen) är identiska. Det visar om något hur exakt och pålitlig utrustningen från Audio Precision är.

 

Fortsätt inte att hitta på saker, för du kommer inte undan med det.


Redigerat av Ageve, 20 oktober 2022 - 14:41.


#33

Postad 20 oktober 2022 - 20:25

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Du förstår inte mätningarna, men det betyder inte att de är fel.

Hursomhelst, siffror från ASR och XTZ (THD+N vid 1kHz, 4 ohm, båda kanaler drivna).

Info från XTZ (Facebook):
Regarding THD. Here is a measurement of THD+N Ratio vs Measured Level, 1 kHz into 4 Ohms, both channels driven at max gain

Distorsion vid 100 mW:
ASR: -70dB dvs 0,03%
XTZ: 0,03%

Distorsion vid 1 watt:
ASR: -80dB dvs 0,01%
XTZ: 0,01%

Distorsion vid 10 watt:
ASR: -87dB dvs 0,004%
XTZ: 0,004%

Distorsion vid 50W:
ASR: -90dB (0,003%) i den ena kanalen, -83dB i den andra (0,007%)
XTZ: 0,003%

Distorsion vid 100W:
ASR: ca -86dB (0,005%) i den ena kanalen, -80dB i den andra (0,01%).
XTZ: 0,003%

Effekt där steget börjar klippa (i 4 ohm):
ASR: 204W
XTZ: ca 180W i ena kanalen, strax över 200W i den andra.

Resultaten stämmer väldigt bra överens, eftersom Amir och XTZ använder likadan testutrustning från Audio Precision. Små variationer mellan kanalerna beror givetvis på testexemplaren, inte på utrustningen eller mätmetoden.

Att THD+N är i stort sett identiskt hela vägen från 100mW till 100W tyder på samma signalnivå, eftersom övriga parametrar (mätutrustningen) är identiska. Det visar om något hur exakt och pålitlig utrustningen från Audio Precision är.

Fortsätt inte att hitta på saker, för du kommer inte undan med det.

Ok har du link till dessa mätningar från Xtz?

Jag hittar inte dessa,bara dom kända specs.

Redigerat av Danke, 20 oktober 2022 - 20:29.


#34

Postad 20 oktober 2022 - 21:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 1

Räckte det inte med denna ledtråden?

 

Om du tittar på bilderna som XTZ har lagt ut på Facebook

 

Samt det faktum att samma text finns i din andra XTZ-tråd?

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-10-20 kl. 22.04.56.png   113,16K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  129717790_3802622456425535_877606994825821568_n.jpeg   38,38K   0 Antal nerladdningar

 

Precis under finns detta:

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-10-20 kl. 22.13.51.png   36,39K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  129620578_3804886466199134_6245207632787576867_n.jpeg   38,35K   0 Antal nerladdningar

 

XTZ testade vidare och lyckades alltså få ett marginellt bättre resultat vid lägre gain (dvs en pytteliten skillnad i brusnivå).

 

Detta postades 2020, dvs innan Amirs test.

 

När ska du ge dig?


Redigerat av Ageve, 20 oktober 2022 - 21:24.


#35

Postad 21 oktober 2022 - 07:54

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Räckte det inte med denna ledtråden?

Om du tittar på bilderna som XTZ har lagt ut på Facebook

Samt det faktum att samma text finns i din andra XTZ-tråd?

attachicon.gifSkärmavbild 2022-10-20 kl. 22.04.56.png

attachicon.gif129717790_3802622456425535_877606994825821568_n.jpeg

Precis under finns detta:

attachicon.gifSkärmavbild 2022-10-20 kl. 22.13.51.png



attachicon.gif129620578_3804886466199134_6245207632787576867_n.jpeg

XTZ testade vidare och lyckades alltså få ett marginellt bättre resultat vid lägre gain (dvs en pytteliten skillnad i brusnivå).

Detta postades 2020, dvs innan Amirs test.

När ska du ge dig?

Ok så dom får ut mera watt vid att sänka gain? Hur har det sej? Jag trodde det var omvendt. Vet du vad gain stod på i Xtz sitt test vs Asr?

Jag hade inte sett Xtz mätningarna, men ser ut som den klarar av ca 140watt i 8ohm när dom justerar gain om jag ser korrekt.

Redigerat av Danke, 21 oktober 2022 - 07:57.


#36

Postad 21 oktober 2022 - 08:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Ok så dom får ut mera watt vid att sänka gain? Hur har det sej? Jag trodde det var omvendt. Vet du vad gain stod på i Xtz sitt test vs Asr?

 

De nämnde inte det. De har nog sänkt/justerat tills de fick det bästa mätresultatet.

 

Har inte läst hela diskussionen på Facebook, men tror att de gjorde det för att få lägre dist-siffror (som motsvarar vad ICE-modulen ska klara).
 

Jag hade inte sett Xtz mätningarna, men ser ut som den klarar av ca 140watt i 8ohm när dom justerar gain om jag ser korrekt.


Nej, mätningen är i 4 ohm, som den förra. Den börjar klippa vid 200w som förut, men når "hard clippning" vid ca 300w där. Men disten vid 300w är nästan den samma.

 

Den bara klipper lite "mjukare" dvs disten stiger inte lika snabbt. Efter 300W går det rakt upp, dvs hard clipping. Helt normalt. Amir nådde hard clipping vid ca 250W. Det kan bero på skillnader mellan 120V/60Hz och 230V/50Hz elnät, men det är bara min spekulation.


Redigerat av Ageve, 21 oktober 2022 - 08:27.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.