Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canton Vento 890 vs Canton Reference 5.2

78 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 maj 2010 - 12:37

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Tjena har ett par Vento 890 men har sneglat lite på Reference serien någon som har lyssnat på 5.2 an och 890 an och vet hur mycket skillnad det är. Pengamässigt är ju referencen mer än dubbel så dyr så frågan är ju om det är värt att byta

#2

Postad 22 maj 2010 - 13:29

Nellus
  • Nellus
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Det skulle jag också vilja veta.

Jag skulle få reference 7.2DC från elektrowelt24 för mindre än vad Vento 890DC kostar här i Sverige. Vilket var väldigt intressant, men samtidigt kan man ju få 890DC för under 20k där också.

Har inte kollat vad 5.2 kostar från elektrowelt24 än. Men den är helt klart intressant.

Så hur stor skillnad är det egentligen mellan Vento och Reference serien?

#3

Postad 14 juni 2010 - 19:49

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Det blev ett par ref 5.2 sålde nyligen mina ventos som jag var väldigt nöjd med men nu är man bra nyfiken på ref 5.2 orna

#4

Postad 15 juni 2010 - 17:14

Nellus
  • Nellus
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Grattis till köpet!

Hoppas på en utförlig recension på dessa när du får dom.

Beställde du från Tyskland, eller?
I så fall, vad fick du för pris på 5.2 orna, om man får fråga?

Har fortfarande inte bestämt mig vad jag sjålv ska köpa. Står antagligen mellan Venton, någon av Cantons Reference modeller (7.2 eller 5.2) eller Elacs FS248 eller FS249. Så all info är till hjålp.

#5

Postad 15 juni 2010 - 19:33

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Grattis till köpet!

Hoppas på en utförlig recension på dessa när du får dom.

Beställde du från Tyskland, eller?
I så fall, vad fick du för pris på 5.2 orna, om man får fråga?

Har fortfarande inte bestämt mig vad jag sjålv ska köpa. Står antagligen mellan Venton, någon av Cantons Reference modeller (7.2 eller 5.2) eller Elacs FS248 eller FS249. Så all info är till hjålp.

Japp Tyskland fick det bli jag fick ge 4000 EUR inkl frakt nästan halva priset mot här i Svergie

#6

Postad 15 juni 2010 - 21:39

Unregistered1884
  • Unregistered1884
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Vart sålde du dina Vento?

Jag är väldigt sugen på att köpa ett par Vento 890 och kan även tänka mig att köpa begagnat om priset är rätt. Vento hittar man inte direkt på blocket så jag undrar därför om ni har några tips vart man kan hitta begagnade högtalare.

#7

Postad 16 juni 2010 - 07:43

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Vart sålde du dina Vento?

Jag är väldigt sugen på att köpa ett par Vento 890 och kan även tänka mig att köpa begagnat om priset är rätt. Vento hittar man inte direkt på blocket så jag undrar därför om ni har några tips vart man kan hitta begagnade högtalare.

Jag sålde mina på blocket förra veckan men det är inte lätt att hitta begade Ventos men du har ju Tyskland där kan du få dom för nästan halva priset

Redigerat av Tool-AENIMA, 16 juni 2010 - 07:52.


#8

Postad 17 juni 2010 - 08:12

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Det blev ett par ref 3.2 istället

#9

Postad 17 juni 2010 - 11:15

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Det blev ett par ref 3.2 istället


Hehe, ja, helt rätt :blush:

#10

Postad 17 juni 2010 - 18:51

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Hehe, ja, helt rätt :wub:

Blev så sugen på större när du skulle köpa 1.2 så jag ändrade ordern till ett par 3.2 istället
vad bara 10000:- imellan så jag slog till

#11

Postad 17 juni 2010 - 19:46

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Hoppsan då fick du ett riktigt bra pris, ja det är från Tyskland man ska köpa Canton. :wub:

#12

Postad 17 juni 2010 - 20:45

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Blev så sugen på större när du skulle köpa 1.2 så jag ändrade ordern till ett par 3.2 istället
vad bara 10000:- imellan så jag slog till


Hehe ok...
Ska bli intressant att höra hur dom presterar...får nog mina i början/mitten på nästa vecka...

#13

Postad 17 juni 2010 - 21:41

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Hoppsan då fick du ett riktigt bra pris, ja det är från Tyskland man ska köpa Canton. :wub:

a från Svergie går ju inte köpa när man får högtalarna för nästan halva priset i Tyskland jag menar ref 3.2 kostar nära hundra pix här hemma

Redigerat av Tool-AENIMA, 17 juni 2010 - 21:42.


#14

Postad 18 juni 2010 - 06:58

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Hej

Fortfarande ingen som har jämfört högtalarna som trådskaparen bad om?

el julio

#15

Postad 18 juni 2010 - 07:48

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Hej

Fortfarande ingen som har jämfört högtalarna som trådskaparen bad om?

el julio

Snart kommer en jämförelse när jag får mina 3.2 or :wub:

#16

Postad 18 juni 2010 - 21:20

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Snart kommer en jämförelse när jag får mina 3.2 or :(



Gött! Ser fram emot det. Blir mkt intressant:)

el julio

#17

Postad 06 juli 2010 - 20:50

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Tool-AENIMA:

Har du sett Stereophiles test av 3.2? Mycket jämn frekvenskurva ända upp till 20khz. Och känsligheten är uppmätt till 91db mot angivna 89db.

Här är en länk till testet:
http://www.stereophi...aker/index.html

#18

Postad 06 juli 2010 - 22:46

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Tool-AENIMA:

Har du sett Stereophiles test av 3.2? Mycket jämn frekvenskurva ända upp till 20khz. Och känsligheten är uppmätt till 91db mot angivna 89db.

Här är en länk till testet:
http://www.stereophi...aker/index.html

trevlig läsning men forfarande inga högtalare får ta och jaga på tyskarna :o

#19

Postad 09 juli 2010 - 19:06

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Så var skönheterna här har bara lyssnat i ca en timme (199 timmar kvar innan dom här inspelade :D ) kan ju säga tiil er alla som undrar hur stor skillnad det är på Vento 890 o dessa burkar ref 3.2 då måste jag säga allt men det som mest sticker ut är diskanten jag tycker faktiskt att den bra mycket bättre och då är ändå inte högtalaren inspelad är så glad att jag sålde mina 890:or o köpte dessa :)

#20

Postad 09 juli 2010 - 19:44

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Härligt att du fått dom nu,jag är INTE alls avis. :)

#21

Postad 09 juli 2010 - 23:56

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Så var skönheterna här har bara lyssnat i ca en timme (199 timmar kvar innan dom här inspelade :lol: ) kan ju säga tiil er alla som undrar hur stor skillnad det är på Vento 890 o dessa burkar ref 3.2 då måste jag säga allt men det som mest sticker ut är diskanten jag tycker faktiskt att den bra mycket bättre och då är ändå inte högtalaren inspelad är så glad att jag sålde mina 890:or o köpte dessa :D


Välkommen in i Reference-världen :)

#22

Postad 10 juli 2010 - 16:53

Nellus
  • Nellus
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Grattis till köpet!

Dom lär ju låta helt gudomligt när dom är inspelade.

Fan, nu blev jag sugen också. Lite porrbilder på dessa vore trevligt.

Vad hamnade priset på till slut?

#23

Postad 10 juli 2010 - 17:35

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Grattis till köpet!

Dom lär ju låta helt gudomligt när dom är inspelade.

Fan, nu blev jag sugen också. Lite porrbilder på dessa vore trevligt.

Vad hamnade priset på till slut?

Dom låter så fruktansvärt korrekt så det finns inte nu har jag bara ställt dom i rummet utan någon särskild inställning/mått via förstärkaren men låter ändå ruskigt bra.Själv så tycker jag har man pengarna så köp ref serien dom spelar skjortan av Vento serien så stor skillnad tycker jag det är.Nellus hade inte du bestämt dig för Elac ???? japp bilder kommer troligtvis i morgon ni vet det är någon form av mästerskap i fotboll jag måste följa :) priset hamnade någonstans runt 47000:-

#24

Postad 10 juli 2010 - 18:10

Nellus
  • Nellus
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Nja, har fortfarande inte bestämt mig riktigt.

Jag gillar verkligen Elacs FS248 och FS249, men tycker fortfarande att Cantons Vento/Reference serier är snyggare och speciellt 3.2 orna lär ju låta grymt bra.

Har skrapat ihop pengarna så nu är det ju dags att besyämma sig.

Det var verkligen ett kanon pris du fick. Kanske skulle dra iväg ett mail och kolla om dom kan matcha det för mig.

AHHH! Beslutsångest!

#25

Postad 10 juli 2010 - 18:31

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Nja, har fortfarande inte bestämt mig riktigt.

Jag gillar verkligen Elacs FS248 och FS249, men tycker fortfarande att Cantons Vento/Reference serier är snyggare och speciellt 3.2 orna lär ju låta grymt bra.

Har skrapat ihop pengarna så nu är det ju dags att besyämma sig.

Det var verkligen ett kanon pris du fick. Kanske skulle dra iväg ett mail och kolla om dom kan matcha det för mig.

AHHH! Beslutsångest!

Har du lyssnat på Vento serien än eller har du bara lyssnat på Elac ????

#26

Postad 11 juli 2010 - 17:08

Nellus
  • Nellus
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Har du lyssnat på Vento serien än eller har du bara lyssnat på Elac ????


Ja, jag lyssnade på ett par Vento 890DC för ett par veckor sen, hos en bekant. Visste inte att han hade ett par, bara att han hade Canton högtalare. Lät väldigt bra, men tyvärr har han en rätt billig reciever ((han ska köpa ny säger han) som verkligen inte gjorde högtalarna rättvisa. Dom kräver nog lite mer muskler. Men dom lät lovande.

#27

Postad 14 juli 2010 - 19:06

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Sådär nu finns det några bilder uppe ni får ursäkta röran håller på att möblera om samt att alla kablar ska dras i kabelrännor dom låter fortfarande j.......t bra helt sjuka burkar

#28

Postad 24 juli 2010 - 11:14

gixxerpsyco
  • gixxerpsyco
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
tja.

appropå "elektrowelt24 "...
e själv lite sugen på reference serien... 3,2 / 1,2
Men på deras hemsida står ju inga priser på några av dem sjysstare högtalarna...
Måste man maila dem och "fråga" om varje!??!??!

mvh

#29

Postad 24 juli 2010 - 12:00

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

tja.

appropå "elektrowelt24 "...
e själv lite sugen på reference serien... 3,2 / 1,2
Men på deras hemsida står ju inga priser på några av dem sjysstare högtalarna...
Måste man maila dem och "fråga" om varje!??!??!

mvh

Tjena jag mailade dom ang ref serien men dom sa att jag var tvungen att ringa upp dem för priser så jag skickade ett mail till hifi-fabrik istället o där fick jag prisförslag via mail.Satsa på ref serien om du ska köpa Canton den är helt grym håller fortfarande på att spela in mina 3.2:or

Redigerat av Tool-AENIMA, 24 juli 2010 - 18:32.


#30

Postad 24 juli 2010 - 13:06

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

tja.

appropå "elektrowelt24 "...
e själv lite sugen på reference serien... 3,2 / 1,2
Men på deras hemsida står ju inga priser på några av dem sjysstare högtalarna...
Måste man maila dem och "fråga" om varje!??!??!

mvh


Jag har ett par 1.2 och kan starkt rekomendera dom, mycket välljudande. Ang pris så finns riktpris för hela reference-serien. På t.ex. http://www.hififabrik.de/ kan du se riktpriser på reference-serien om du klickar dig fram. Dessa priser är dock starkt förhandlingsbara om man säger så :D

#31

Postad 24 juli 2010 - 13:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag har ett par 1.2 och kan starkt rekomendera dom, mycket välljudande. Ang pris så finns riktpris för hela reference-serien. På t.ex. http://www.hififabrik.de/ kan du se riktpriser på reference-serien om du klickar dig fram. Dessa priser är dock starkt förhandlingsbara om man säger så :D



OT, Vad hände med dina Krell högtalare?

#32

Postad 24 juli 2010 - 15:55

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

OT, Vad hände med dina Krell högtalare?


Dom står i Nordnorge och spelar nu. Var egentligen väldigt nöjd med dom, men pga. den låga impedansen och att jag kunde tänka mig något mer nivå i toppen, så började jag leta efter högtalare med lika kapacitet eller mer i basbestyckningen samt något högre minimumimpedans om det gick att hitta. Hade jag inte hittat det så hade dom vart kvar, för jag var väldigt nöjd. Hade inga problem att driva dom egentligen, utan det som störde var onödigt hög värmeutveckling och lampor som blinkade när man spelade högt.

Jag började med att prova B&W 801D, men dom föll mig aldrig riktigt i smaken, Krellarna är enligt mig bättre. Fick då upp ögonen för Canton Ref 1.2 som enligt test av föregångaren i Stereophile verkade mycket lovande ur min smak sett. Bra basbestyckning 2x12", gräver tillfredställande djupt och relativt lättdrivna med mer acceptabel minimunimpedans och en rätt jämn frekvenskurva. Dessutom har 1.2 justering +/- 1.5db i diskant och mellanregister om man skulle behöva justera lite för rumsakustik, vilket kändes bra då jag skulle kunna tuna till det sista om det behövdes, vilket det inte gjorde. Det visade sig att dom passade mig perfekt. Samma pondus i botten som Krellarna, fast med mer dynamik över hela registret och lite mer topp, känner mig väldigt nöjd faktiskt.

Har sett att du går i uppgraderingstankar med?

#33

Postad 24 juli 2010 - 18:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Det låter ju skönt. Ja, funderar på det, är sugen att få 6 dB mer att spela med, även om jag aldrig spelar så högt så är högre headroom intressant. Ljudmässigt saknar jag ingen nu.

Back to topic

#34

Postad 24 juli 2010 - 21:22

gixxerpsyco
  • gixxerpsyco
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Tjena jag mailade dom ang ref serien men dom sa att jag var tvungen att ringa upp dem för priser så jag skickade ett mail till hifi-fabrik istället o där fick jag prisförslag via mail.Satsa på ref serien om du ska köpa Canton den är helt grym håller fortfarande på att spela in mina 3.2:or



OK, Låter grymt!
Men vad fick du betala för dina 3,2 ór. (och vill du inte skriva det här, så skicka gärna ett PM)..
För dem ligger ju ute på "länkade sidan" för 8000 euro...
och "hur" pass förhandlingsbart är det!?

+ en annan grej, spelar reference högtalarna "bra" ihop med vento centern, och vento stativare i bak, + Vento SuB. som 5,1 paket?!

#35

Postad 24 juli 2010 - 21:31

gixxerpsyco
  • gixxerpsyco
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
en annan fråga "angående" reference serien...

"Canton Vento Reference 1 DC"

är det den "värsta" Vento-högtalaren!??!!? för den finns ju inte i Sverige.
På minner ju om reference 1,2 i utseendet! dock 100 000 :- billigare.

Mvh

#36

Postad 24 juli 2010 - 21:40

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

en annan fråga "angående" reference serien...

"Canton Vento Reference 1 DC"

är det den "värsta" Vento-högtalaren!??!!? för den finns ju inte i Sverige.
På minner ju om reference 1,2 i utseendet! dock 100 000 :- billigare.

Mvh


Vento Ref 1 DC är föregångaren till 1.2 dc och dom på hifi-fabrik är demo-ex. Cherry och silver hade dom i demo. Cherry hade fula märken i kaninettet (mailade dom innan jag köpte 1.2)

#37

Postad 24 juli 2010 - 21:40

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Så var skönheterna här har bara lyssnat i ca en timme (199 timmar kvar innan dom här inspelade :P ) kan ju säga tiil er alla som undrar hur stor skillnad det är på Vento 890 o dessa burkar ref 3.2 då måste jag säga allt men det som mest sticker ut är diskanten jag tycker faktiskt att den bra mycket bättre och då är ändå inte högtalaren inspelad är så glad att jag sålde mina 890:or o köpte dessa :D



Är det verkligen så stor skillnad mot Vento 890? Jag är själv makalöst nöjd med mina Vento och blir förstås nyfiken. Men ännu har inte uppgraderingsjävulen slagit klorna i mig... ;)

mvh

el julio

#38

Postad 24 juli 2010 - 22:42

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Är det verkligen så stor skillnad mot Vento 890? Jag är själv makalöst nöjd med mina Vento och blir förstås nyfiken. Men ännu har inte uppgraderingsjävulen slagit klorna i mig... :D

mvh

el julio


Jag tycker att det är rätt stor skillnad den är bättre på allt nu börjar dessutom mina burkar att låta bättre och bättre varje dag har väl spelat ca 20 timmar på dom.Men elektroniken måste bytas till hösten kör med en Onkyo 905 den är väl ok men inte mer.Jag var faktiskt lite rädd när jag beställde ref 3.2 att det inte skulle vara så stor skillnad mellan den och 890:an men det var det är kanon nöjd

Redigerat av Tool-AENIMA, 25 juli 2010 - 14:26.


#39

Postad 25 juli 2010 - 09:37

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Är det verkligen så stor skillnad mot Vento 890? Jag är själv makalöst nöjd med mina Vento och blir förstås nyfiken. Men ännu har inte uppgraderingsjävulen slagit klorna i mig... :D

mvh

el julio

Den kommer var så säker hade mina Vento ca ett år innan det var dax för byte ;)

#40

Postad 25 juli 2010 - 14:49

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Jag tycker att det är rätt stor skillnad den är bättre på allt nu börjar dessutom mina burkar att låta bättre och bättre varje dag har väl spelat ca 20 timmar på dom.Men elektroniken måste bytas till hösten kör med en Onkyo 905 den är väl ok men inte mer.Jag var faktiskt lite rädd när jag beställde ref 3.2 att det inte skulle vara så stor skillnad mellan den och 890:an men det var det är kanon nöjd



hmmm... man undrar ju hur en kristallklar och korrekt högtalare kan bli ännu bättre...

Men.

Vad fick du ge för ref 3.2 :an?

mvh

el julio

#41

Postad 05 april 2011 - 01:34

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Lite gammal tråd men ville bara säga att jag lyssnade på Reference 9.2 och Vento 890DC och tyckte det var som natt och dag.

Tror dock det är lite billigare att kombinera ett par 9.2:or med en bra musiksub än att gå på ett par 1.2:or och fortfarande ha löljligt bra ljud.
Jag tänkte i allafall så och köpte ett par 9:or för riktigt bra pris och ångrar det inte en sekund!

Återstår att hitta en bra sub då men folk verkar rekommendera SVS, är den bra till musik verkligen ??

#42

Postad 05 april 2011 - 10:12

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Lite gammal tråd men ville bara säga att jag lyssnade på Reference 9.2 och Vento 890DC och tyckte det var som natt och dag.

Tror dock det är lite billigare att kombinera ett par 9.2:or med en bra musiksub än att gå på ett par 1.2:or och fortfarande ha löljligt bra ljud.
Jag tänkte i allafall så och köpte ett par 9:or för riktigt bra pris och ångrar det inte en sekund!

Återstår att hitta en bra sub då men folk verkar rekommendera SVS, är den bra till musik verkligen ??


Grattis till köpet! Jag har själv haft 9.2:orna i drygt en månad nu och kan inte vara mer nöjd! De spelar för övrigt bättre och bättre för var dag som går känns det som =)

Funderade själv först att köpa någon av de större golvarna men resonerar lite som du att man nog kan komma billigare undan genom att investera i ett par bra subbar, har nu en xtz subb (funderar på att köpa en till) som jag är riktigt nöjd med, speciellt till film låter det grymt bra och det är egentligen bara då jag saknar subben, tycker 9.2:orna står sig riktigt bra basmässigt utan subb i musik trots sin ringa storlek.

Redigerat av Mikael_80, 05 april 2011 - 10:12.


#43

Postad 05 april 2011 - 14:40

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Tackar, lite segt att spela in dem bara men fick tipset att ställa de mot varandra och fasvända den ena högtalaren, då skulle det bli lite tystare om man inte orkade lyssna hela tiden.
Har varit lite inne på 2 st Sunfire HRS-12 dvs en på varje sida fram för att de är små. Xtz har jag inte läst så mycket om så jag känner inte till dem. Vad hade du för modell där ? Funkar de bra med högtalaren tycker du för musik eller har du de bara för film ?

Någonstans där man kan köpa de sexiga stativen billigare som är orginal, 5000 kr är lite dyrt anser jag för ett par stativ i butik....

Precis som du säger så låter de som en golvhögtalare i musik, inte någon direkt bas jag saknar där faktiskt men för film, sure och kanske något enstaka musikstycke som går djupt i basen, dvs djupare än 25 Hz.

#44

Postad 05 april 2011 - 14:57

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Tackar, lite segt att spela in dem bara men fick tipset att ställa de mot varandra och fasvända den ena högtalaren, då skulle det bli lite tystare om man inte orkade lyssna hela tiden.
Har varit lite inne på 2 st Sunfire HRS-12 dvs en på varje sida fram för att de är små. Xtz har jag inte läst så mycket om så jag känner inte till dem. Vad hade du för modell där ? Funkar de bra med högtalaren tycker du för musik eller har du de bara för film ?

Någonstans där man kan köpa de sexiga stativen billigare som är orginal, 5000 kr är lite dyrt anser jag för ett par stativ i butik....

Precis som du säger så låter de som en golvhögtalare i musik, inte någon direkt bas jag saknar där faktiskt men för film, sure och kanske något enstaka musikstycke som går djupt i basen, dvs djupare än 25 Hz.


Även om de blir bättre och bättre ju mer de får spela så tycker jag ändå dom låter galet bra direkt ur kartong. Känner också att de inte behöver spelas in lika mycket som en del andra högtalare, tycker det lossnar rejeält efter runt 50 timmar.

Jag kör med en XTZ 99 W10.16 och funtar på att köpa en till. Tycker de presterar riktigt bra till film som sagt var, har dock fått svårt att få perfekt matchning med högtalarna, kan vara rummet som spökar dock då jag upplever att det lätt blir för mycket av det goda, kan bli lite bumligt. Men det är samtidgt ett akustikproblem jag alltid haft.

Stativen tycker jag nästan är ett måste, dom är trots allt anpassade speciellt efter 9.2 DC och sexiga är dom allt =) Men jag håller med, dom kostar en slant, hade ju fått en sjyst center för det priset.

#45

Postad 05 april 2011 - 18:36

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Jag har hittat 3.2 i Sverige för 40 k, dock demoex.
Men mint condition och full garanti

#46

Postad 05 april 2011 - 18:41

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Jag har hittat 3.2 i Sverige för 40 k, dock demoex.
Men mint condition och full garanti


Men vad väntar du på då?! Är ju bara att slå till! =)

#47

Postad 05 april 2011 - 19:10

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Men vad väntar du på då?! Är ju bara att slå till! =)



Var sjukt sugen, detta var ca 3 månader sen.
Hade tyvärr inte 40 k

#48

Postad 05 april 2011 - 20:00

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Var sjukt sugen, detta var ca 3 månader sen.
Hade tyvärr inte 40 k


Hehe jo, 40 loppor är fortfarande mycket pengar.. men ett riktigt bra pris för reference 3.2.

#49

Postad 05 april 2011 - 20:59

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

  • 435 inlägg
  • 0
Okay okay.

Såg att LS 850 bara var 300 Euro eller så i Tyskland listpris. Kanske skall slå ihop det med en Vento 856cm Center och slå till. :)

40k är bra för 3.2, riktigt bra. Jag känner dock att det var 9.2 eller 1.2 som gällde för mig. Antingen går man hela vägen eller så snikar man lite och kör separat bas.
Jag hade alltid liksom undrat hur 1.2 lät om jag hade 3.2 och våndats.
Men eftersom det bara fanns en stativare i reference så var det lite lättare...hade det funnits fler så hade jag nog köpt den största av dem, sådan är jag.

#50

Postad 07 april 2011 - 20:22

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Okay okay.

Såg att LS 850 bara var 300 Euro eller så i Tyskland listpris. Kanske skall slå ihop det med en Vento 856cm Center och slå till. :)

40k är bra för 3.2, riktigt bra. Jag känner dock att det var 9.2 eller 1.2 som gällde för mig. Antingen går man hela vägen eller så snikar man lite och kör separat bas.
Jag hade alltid liksom undrat hur 1.2 lät om jag hade 3.2 och våndats.
Men eftersom det bara fanns en stativare i reference så var det lite lättare...hade det funnits fler så hade jag nog köpt den största av dem, sådan är jag.


1.2 kräver enligt Cantons svenska agent ett stort rum för att spela bra.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.