Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tak / in wall -högtalare nedervåning

Inga svar i detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 mars 2021 - 09:38

Unregisteredf24f9add
  • Unregisteredf24f9add
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Hej,

 

Jag ska skaffa någon form av ljudsystem. Antingen blir det multiroom högtalare eller om man ska slå på stort och sätta in i tak och / eller väggar.

 

Jag var i kontakt med hifiklubben för 1,5 år sedan om takhögtalare och hade en snubbe här hemma och som sedan gav mig en offert på 62k kr. Då var det inte någon backbox, kablar eller installation medräknat. Backbox kändes klokt att sätta in när man ändå gjorde det (han rekommenderade det med) så slutsumma med installation å rubb å stubb uppskattade jag skulle landa på 85k.

 

Jag har gjort en skiss i paint vilket inte är i skala men här får ni en uppfattning på hur det ser ut här hemma. Det är inget optimalt rum för filmtittande. Men TVn är en samsung the frame vilket ger en rätt clean look (kablarna går in i gaderoben).

Det medför iaf att ett par golvare inte är aktuellt.

 

Vi vill givetvis kunna dela in ljudet i olika rum. Så vardagsrummet blir 2 st rum.

Det ena är för tvn och soffan. Det andra är vardagsrummet vid bokhyllan. Det tredje är köket. Och ev. ett fjärde rum som blir toan.

 

Det som hifiklubben gav som offert är:

Vardagsrum tv:

2 st B&W CCM 684 - Takhögtalare (vid tvn riktad mot soffan)

2 st B&W CCM 684 - Takhögtalare (hamnar i ovanför soffan nån stanns)

Vardagsrum bokhylla:

1 st B&W CCM 664SR - Takhögtalare (vinklad högtalare som sitter ovanför tvn)

Kök:

2 st B&W CCM 684 - Takhögtalare

WC:

1 st B&W CCM 664SR - Takhögtalare

 

Styrning:

3 st Bluesound Node2i

1 st Bluesound Powernode2i

1 st NAD CI 980 - 8 CH förstärkare

 

Det här landade på 40k och innan det landade så kunde jag inte smälta hur det kan bli så kostsamt för att "bara" styra ljudet. Känns lite b att lägga mer pengar på styrning än på högtalare men så här är det iaf.

 

Jag har inte haft någon brådska med det här då det som sagt gått 1,5 år. Men alternativet till allt det här att sätta upp multiroom högtalare. Kanske bluesound där med, då blir det en större modell i vardagsrummet vid hyllan. En i vardagsrummet i bokhyllan samt 1 i köket. Det skulle väl landa på 20k kanske.

 

Men nu på sistonde har jag börjat fundera på om jag inte skall sätta en högtalare i väggen under tvn (undersidan av tvn sitter på en höjd av 73 cm) för att få lite mer tryck i grejjerna. Det blir ju också hyffsat diskret. Dock bygger ju inte väggen mer än 11-12 cm. Detta kanske i kombination med högtalare över soffan?

 

Vad säger ni om allt? Om jag sätter takhögtalare, är det ett bra förslag med bluesound och B&W? Ska man ha tyngre grejer i tv rummet? Ger en vägghögtalare tex bättre tryck än tak?

 

 

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  skiss.png   120K   0 Antal nerladdningar




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.