Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#4651

Postad 01 augusti 2018 - 11:51

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Fick hem en Teerenpeli 10-årig idag, någon som provat? Av det jag läst så verkar det vara mestadels positiva omdömen. Även sugen på att lägga en order på Millstone 12-årig Sherry och 10-årig American Oak, någon som testat?
attachicon.gifF8296221-88D0-4A52-8F06-F6058A98A011.jpeg


Ta ett glas å bilda dig en egen uppfattning vetja

#4652

Postad 28 augusti 2018 - 19:39

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
whiskysite.nl slutar skicka till SE (inom EU) :(

#4653

Postad 28 augusti 2018 - 22:40

alka
  • alka
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

whiskysite.nl slutar skicka till SE (inom EU) :(


Usch vad trist, jag hade tänkt lägga en beställning snart. Finns det några andra bra webbshoppar att handla från?

#4654

Postad 29 augusti 2018 - 21:14

z0k4
  • z0k4
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0

whiskysite.nl slutar skicka till SE (inom EU) :(


Verkar inte vara permanent, eller har jag missat något?

Enda jag hittar är detta...

"EUROPE:

Because of high diffence in taxes we don't ship through Europe for now!

In the meantime we try to solve this matter so that we can ship out again soon! Sorry for the inconvience."

#4655

Postad 29 augusti 2018 - 21:20

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Stämmer bra, hoppas att de öppnar upp för beställningar snart. Har fungerar klockrent sedan 2010 när jag la min första beställning.

#4656

Postad 26 september 2018 - 16:31

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tyst i tråden så får väl visa senaste köpet!
Alltid frestar det väl någon!😎

Bifogad fil(er)



#4657

Postad 29 september 2018 - 00:22

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Någon som skall på Sthlm Beer and Whisky?

 

Själv skall jag dit nästa helg, någon som har något tips på något särskilt man bör prova. Har inte någon koll på om några utställare har något speciellt i bagagen i år. 

 

Bästa någonsin jag testat där är nog en Glenlivet 1959 (50y) helt sjuk whisky-upplevelse även fast jag gillar rökig i vanliga fall. Svingott och svinigt dyrt och sett till literpris så måste jag säga att bäst "bang for the buck" som jag testat där var en 14årig Caol ila lagrad på cognacsfat den hade sålts för ~7-800kr flarran. Köpte sista slatten som fanns kvar där ett år där på mässan och ångrar som fan att man inte var med när den hade funnits på bolaget.



#4658

Postad 01 oktober 2018 - 08:05

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Tyst i tråden så får väl visa senaste köpet!
Alltid frestar det väl någon!

 

Var också tvungen att plocka en Tamdhu när jag såg att det kommit en ny batch.

 

 

Någon som skall på Sthlm Beer and Whisky?

 

Själv skall jag dit nästa helg, någon som har något tips på något särskilt man bör prova. Har inte någon koll på om några utställare har något speciellt i bagagen i år. 

 

Bästa någonsin jag testat där är nog en Glenlivet 1959 (50y) helt sjuk whisky-upplevelse även fast jag gillar rökig i vanliga fall. Svingott och svinigt dyrt och sett till literpris så måste jag säga att bäst "bang for the buck" som jag testat där var en 14årig Caol ila lagrad på cognacsfat den hade sålts för ~7-800kr flarran. Köpte sista slatten som fanns kvar där ett år där på mässan och ångrar som fan att man inte var med när den hade funnits på bolaget.

 

Tyvärr hinner jag inte dit i år heller... Man hittar alltid någonting att prova, så tror inte du behöver vara orolig. ;)



#4659

Postad 08 oktober 2018 - 16:41

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Var också tvungen att plocka en Tamdhu när jag såg att det kommit en ny batch.

 

 

 

Tyvärr hinner jag inte dit i år heller... Man hittar alltid någonting att prova, så tror inte du behöver vara orolig. ;)

 

 

Hehe, det är klart det fanns men hittade inte något sådär som var det bästa någonsin man provat.

Ägare till ett whiskyfat blev man iaf. Rökigt sherryfatslagrat hos (Box) High Coast som dom heter nu. =)


Redigerat av HenkeEdge, 08 oktober 2018 - 16:41.


#4660

Postad 09 oktober 2018 - 07:47

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Hehe, det är klart det fanns men hittade inte något sådär som var det bästa någonsin man provat.

Ägare till ett whiskyfat blev man iaf. Rökigt sherryfatslagrat hos (Box) High Coast som dom heter nu. =)

 

Trevligt! Själv är jag delägare på ett orökt Mizunara! Har provat några rökiga sherry och dom har en tendens att bli ganska bra! :)



#4661

Postad 13 oktober 2018 - 19:19

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Trevligt! Själv är jag delägare på ett orökt Mizunara! Har provat några rökiga sherry och dom har en tendens att bli ganska bra! :)

 

Jo rökigt + sherry är en personlig favorit. Räknar med att låta det ligga och gosa till sig runt 5år.

Testade en som hade legat 4år och 2månader där på mässan. =) 

 

Sen eftersom man redan provat den så blev "fatägar supen" en rökig på bourbonfat. Den var faktiskt helt ok med, minns inte lagringstiden.



#4662

Postad 13 september 2019 - 00:19

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Har nu varit och kikat till mitt fat och smakat några cl ifrån innehållet.

Hade fått väldigt fin färg och hade tagit rätt mycket smak efter bara 8-9 månader. (Jämförde mot "råwhiskyn").

 

Tror jag kommer bli nöjd med slutprodukten.



#4663

Postad 13 september 2019 - 08:40

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Har nu varit och kikat till mitt fat och smakat några cl ifrån innehållet.

Hade fått väldigt fin färg och hade tagit rätt mycket smak efter bara 8-9 månader. (Jämförde mot "råwhiskyn").

 

Tror jag kommer bli nöjd med slutprodukten.

sherry + rök är helt klart bästa kombon.  kul med eget fat.  Hur stor andel köpte du?



#4664

Postad 13 september 2019 - 23:23

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

sherry + rök är helt klart bästa kombon.  kul med eget fat.  Hur stor andel köpte du?

 

Andel? Köper man ett fat så äger man ju hela. ;)



#4665

Postad 13 september 2019 - 23:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Andel? Köper man ett fat så äger man ju hela. ;)

nice. ca 400 flaskor, det blir drt men kanske värt det. du måste berätta vad du tycker.



#4666

Postad 16 september 2019 - 10:27

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

nice. ca 400 flaskor, det blir drt men kanske värt det. du måste berätta vad du tycker.

 

Mja, 75 flaskor kanske om det vill sig väl. Inte hört vad det brukar hamna på i slutändan, men det räcker ju ett tag iaf. :D

 

Provade vårt fat på festivalen i somras och den hade fått otroligt mycket smak. Är ju färsk ek, så det gör ju en del. Jag tror att nästa festival borde vi kunna avgöra om den skall buteljeras eller inte.

 

Nackdelen med deras rökiga recept är att den tar lite tid på sig att mogna. Men när den väl är mogen så är den grymt bra!

Är riktigt sugen att fylla ett nytt fat om ett tag igen. Vi får se vart det landar. Men kanske lite förlagrad rökigt recept på ett sherryfat vore något!?


Fick hem en Teerenpeli 10-årig idag, någon som provat? Av det jag läst så verkar det vara mestadels positiva omdömen. Även sugen på att lägga en order på Millstone 12-årig Sherry och 10-årig American Oak, någon som testat?

attachicon.gifF8296221-88D0-4A52-8F06-F6058A98A011.jpeg

 

Hur var dina reaktioner på Teerenpeli?

Jag hade med en Teerenpeli Karhi, slutlagrad på madeirafat, på senaste provningen. Det var en positiv överraskning!

Måste helt klart prova fler sorter från dom vid tillfälle!



#4667

Postad 17 september 2019 - 06:57

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

nice. ca 400 flaskor, det blir drt men kanske värt det. du måste berätta vad du tycker.

 

Det är 40-liters fat som Box/High Coast har. Så nja riktigt så många blir det inte, den kostnaden är inte ett problem för mig iaf.

Tror Mackmyra har 30-liters fat, är inte 250-300 liters fat precis som destillerierna här i Sverige kör som standard när det kommer till de vanliga "fatägarerbjudanderna" för privatpersoner även om dom säkert kan ordna det om någon önskar.

 

Jodå skall försöka komma ihåg att updatera om resultatet men är som sagt inte ens ett år ännu och har nog planerat att det minst skall ligga 5år. =)


Redigerat av HenkeEdge, 08 februari 2020 - 16:52.


#4668

Postad 08 februari 2020 - 17:26

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Har då tagit ett ettårsprov, gick att få på 500ml flaska. Kanske inte vanligaste storleken att ta på ett fatprov men har man en sådan flaska ifrån varje år kommer det ju att vara kul att kunna testa dessa "side by side" när fatet blir äldre och när det närmar sig tappning.

 

Den var riktigt mörk redan då i slutet av sommaren när man provade någon cl på plats där på destilliriet. Tror inte det hänt så mycket mer med färgen. Svårt att säga någon känd skotte som är lika mörk. =)

 

Riktigt härlig rökighet har den iaf, vilken jag hoppas och tror även blir bra då den får lite mer mognad. Smaken, den är ju alkoholstark men blommade ut rätt bra med smaker ändå när man droppade i lite vatten. Faktiskt förvånad hur pass bra den är redan efter ett år. Inte orolig om jag säger, detta kommer bli kul i slutändan när man bestämmer sig för att buteljera. 

 

Bifogad fil  IMG_20200131_180639.jpg   70,84K   3 Antal nerladdningar


Redigerat av HenkeEdge, 09 februari 2020 - 08:11.


#4669

Postad 09 februari 2020 - 16:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Har då tagit ett ettårsprov, gick att få på 500ml flaska. Kanske inte vanligaste storleken att ta på ett fatprov men har man en sådan flaska ifrån varje år kommer det ju att vara kul att kunna testa dessa "side by side" när fatet blir äldre och när det närmar sig tappning.

 

Den var riktigt mörk redan då i slutet av sommaren när man provade någon cl på plats där på destilliriet. Tror inte det hänt så mycket mer med färgen. Svårt att säga någon känd skotte som är lika mörk. =)

 

Riktigt härlig rökighet har den iaf, vilken jag hoppas och tror även blir bra då den får lite mer mognad. Smaken, den är ju alkoholstark men blommade ut rätt bra med smaker ändå när man droppade i lite vatten. Faktiskt förvånad hur pass bra den är redan efter ett år. Inte orolig om jag säger, detta kommer bli kul i slutändan när man bestämmer sig för att buteljera. 

 

attachicon.gifIMG_20200131_180639.jpg

 

härligt att höra. ett par droppar vatten kan göra underverk verkligen. :)



#4670

Postad 29 februari 2020 - 11:14

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Ingen whiskey denna gång, blev en dubbel Plantation och en Ron Barco Plantation XO är grymt god och var inne på sista dropparna så var dags för en ny, Plantation Guatemala XO blir en ny bekantskap men hört mycket gott om den. Ron Barca, köptes endast för att den var jäkligt billig och för att ha ha nåt att bjuda på (om man ändå har dövat smaklökarna med annat).

Bifogad fil  C48D3C0F-553E-446E-8B4A-F092D89531C8.jpeg   147,22K   7 Antal nerladdningar

Redigerat av lobo, 29 februari 2020 - 11:14.


#4671

Postad 29 februari 2020 - 13:07

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...c=291965&page=4

;)

#4672

Postad 29 februari 2020 - 13:21

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

https://www.minhembi...c=291965&page=4
;)


En dryckestråd vore smidigare för den late som inte scrollar så långt ned .

#4673

Postad 29 februari 2020 - 17:07

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Ingen whiskey denna gång, blev en dubbel Plantation och en Ron Barco Plantation XO är grymt god och var inne på sista dropparna så var dags för en ny, Plantation Guatemala XO blir en ny bekantskap men hört mycket gott om den. Ron Barca, köptes endast för att den var jäkligt billig och för att ha ha nåt att bjuda på (om man ändå har dövat smaklökarna med annat).

attachicon.gifC48D3C0F-553E-446E-8B4A-F092D89531C8.jpeg

 

Ron Barcon är galet prisvärd, köpte 6 st. (1 låda) på Calles i Tyskland för 150:- flarran för ca ett år sedan tror jag!

a just det, fel tråd! Sorry!



#4674

Postad 16 mars 2020 - 12:59

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

härligt att höra. ett par droppar vatten kan göra underverk verkligen. :)

 

Särskilt när det kommer till Cask Strengh som är lite alkoholstarkare med. =) 

Men är ju bäst att ta det försiktigt så man inte råkar vattna ut den förmycket, då blir det odrickbart.



#4675

Postad 16 mars 2020 - 15:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Särskilt när det kommer till Cask Strengh som är lite alkoholstarkare med. =) 

Men är ju bäst att ta det försiktigt så man inte råkar vattna ut den förmycket, då blir det odrickbart.

 

ja precis. en liten skvätt för mycket förstör allt. funkar inte ens att hälla i mer whisky heller tycker jag. Bara att kasta ut och göra om :)



#4676

Postad 23 juni 2020 - 08:54

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0
Tänkte ge bort en whiskey i present men kan absolut ingenting om drycken :) det jag märker är att det finns hur mycket som helst att välja på. Tänkte lägga cirka 1500-2000kr. Finns det några tips som ”alltid går hem”? Det kanske är omöjligt med tanke på mängden sorter :)

#4677

Postad 23 juni 2020 - 08:57

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Ett annat tips annars är ett par flaskor fin Rom för de pengarna :)

Redigerat av Unregistereda299ec85, 23 juni 2020 - 08:59.


#4678

Postad 23 juni 2020 - 09:24

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 584 inlägg
  • 0

Tänkte ge bort en whiskey i present men kan absolut ingenting om drycken :) det jag märker är att det finns hur mycket som helst att välja på. Tänkte lägga cirka 1500-2000kr. Finns det några tips som ”alltid går hem”? Det kanske är omöjligt med tanke på mängden sorter :)

 

En låda Lord Calvert får du för den pengen.



#4679

Postad 23 juni 2020 - 11:37

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Ett annat tips kan vara att leta upp en lokal whiskyklubb och ge bort en whiskyprovning (och passa på att glida med själv och några kompisar), brukar kunna vara riktigt trevliga och högst intressanta tillställningar med riktiga nördar som värdar.

#4680

Postad 23 juni 2020 - 12:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Tänkte ge bort en whiskey i present men kan absolut ingenting om drycken :) det jag märker är att det finns hur mycket som helst att välja på. Tänkte lägga cirka 1500-2000kr. Finns det några tips som ”alltid går hem”? Det kanske är omöjligt med tanke på mängden sorter :)


Är det till en whisky-kunnig person som ska få den?
Annars är det ofta bortkastat att köpa så dyrt.
En rookie kan ofta gilla billigare och mindre lagrade bättre pga olika saker.

Gillar personen rökig whisky? Och sherrylagrat?

I så fall rekommenderar jag bowmore 18.
Magiskt god. Kostar runt en tusing tror jag.

#4681

Postad 24 juni 2020 - 05:44

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Tänkte ge bort en whiskey i present men kan absolut ingenting om drycken :) det jag märker är att det finns hur mycket som helst att välja på. Tänkte lägga cirka 1500-2000kr. Finns det några tips som ”alltid går hem”? Det kanske är omöjligt med tanke på mängden sorter :)

 

Något som alltid går hem hos folk när det gäller Whisky är Glenlivet, de lite äldre har en lenare och mjukare karaktär. Glenlivet 18 är aldrig fel, oavsett sällskap. Personlingen är jag av den sortern som också gillar Islay whisky vilket man kan säga ligger smakmässigt diametralt i en annan riktning. Om du känner dig lite äventyrslysten gå hela vägen och köp en Lagavulin D.E. Det är en årgångsvariant på deras 16 som fått mogna ytterliggare 10-12 månader på fräscha sherryfat och liksom boostats med karaktär, som ligger i topp varje år när det gäller världens bästa whisky. Båda sorterna ligger under tusenlappen.

 

Annars är Aberlour, a´bunadh en riktigt fin Speysidewhisky som tål att jämföras och förtjänar större uppmärksamhet. Tänk på att den bör vattnas ned litegrann då den ligger på strax under 60%.

 

Dessa tre är liksom lite av tre olika varianter, alla en bit under 1000kr och de håller stenhårt mot vad som helst. Speciellt när man tar bort "hype" kring mycket som säljs idag för hutlösa pengar. Och de står som riktigt fina exemplar på att whisky inte alls måste kosta för att smaka.  :)  :wub:  B)

 

https://www.systembo...glenlivet-53801

 

https://www.systembo...edition-1167101

 

https://www.systembo.../aberlour-44501


Redigerat av PML73, 24 juni 2020 - 05:44.


#4682

Postad 24 juni 2020 - 11:51

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0
Tackar för alla tips mycket uppskattat! Får bli någon av de sorter ni nämnt :)

#4683

Postad 24 juni 2020 - 12:06

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Något som alltid går hem hos folk när det gäller Whisky är Glenlivet, de lite äldre har en lenare och mjukare karaktär. Glenlivet 18 är aldrig fel, oavsett sällskap. Personlingen är jag av den sortern som också gillar Islay whisky vilket man kan säga ligger smakmässigt diametralt i en annan riktning. Om du känner dig lite äventyrslysten gå hela vägen och köp en Lagavulin D.E. Det är en årgångsvariant på deras 16 som fått mogna ytterliggare 10-12 månader på fräscha sherryfat och liksom boostats med karaktär, som ligger i topp varje år när det gäller världens bästa whisky. Båda sorterna ligger under tusenlappen.

 

Annars är Aberlour, a´bunadh en riktigt fin Speysidewhisky som tål att jämföras och förtjänar större uppmärksamhet. Tänk på att den bör vattnas ned litegrann då den ligger på strax under 60%.

 

Dessa tre är liksom lite av tre olika varianter, alla en bit under 1000kr och de håller stenhårt mot vad som helst. Speciellt när man tar bort "hype" kring mycket som säljs idag för hutlösa pengar. Och de står som riktigt fina exemplar på att whisky inte alls måste kosta för att smaka.  :)  :wub:  B)

 

https://www.systembo...glenlivet-53801

 

https://www.systembo...edition-1167101

 

https://www.systembo.../aberlour-44501

 

 

Mycket bra tips där . :)

 

Btw... varit på rundtur och smakprovning i Aberlourdestilleriet. Trevlig by, trevliga människor, och fick vara med om en Highland games där den helgen också. :) 


Ingen whiskey denna gång, blev en dubbel Plantation och en Ron Barco Plantation XO är grymt god och var inne på sista dropparna så var dags för en ny, Plantation Guatemala XO blir en ny bekantskap men hört mycket gott om den. Ron Barca, köptes endast för att den var jäkligt billig och för att ha ha nåt att bjuda på (om man ändå har dövat smaklökarna med annat).

attachicon.gifC48D3C0F-553E-446E-8B4A-F092D89531C8.jpeg

 

 

Vill höra om Guatemala sen! Dom andre två är grymt fuina! :) 



#4684

Postad 24 juni 2020 - 22:32

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Tänkte ge bort en whiskey i present men kan absolut ingenting om drycken :) det jag märker är att det finns hur mycket som helst att välja på. Tänkte lägga cirka 1500-2000kr. Finns det några tips som ”alltid går hem”? Det kanske är omöjligt med tanke på mängden sorter :)

Jag skulle rekommendera något från Wamyss Malts, dom har ofta väldigt sofistikerade eller lite "over the top" whisky ibland när det kommer till smaker.

Många av deras bourbonlagringar är fina, en del sherrylagringar kan vara väldigt mastiga, men över lag tycker jag att dom håller hög kvalitet om än lite dyra emellanåt. Men i den prisklassen du söker kan du garanterat hitta något riktigt bra!

 

https://www.systembo...rchquery=wemyss

 

Varför inte en 30 årig Single Grain som legat på ex sherryfat "Invergordon - Vintage Chesterfields" låter ju riktigt gott för 1644,-

 

https://www.systembo...rgordon-8354901



#4685

Postad 20 september 2021 - 22:32

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Plockade med en Arran som smakade godt.
Arran Sherry Cask cask Strenght...

God och oljig och fruktig, mycket god munkänsla.

Enn annan som var besvikelse är Jura 18 slutlagrad på rödvinsfat. Tokigt mycket tanniner,torr och tokigt mer pepprig...
Dom 18 årerna är borta och minner mer om en röd vin, eller gammal dansk sedan det är sprit.

Aldrig mer rødvinsfat på mej...

#4686

Postad 14 januari 2022 - 22:51

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Precis hällt upp Aberlour
a'bunadh batch 72

Luktar fantastiskt 😀
Smakar helt ok men den är staaark.
Den måste helt klart vattnas ur lite 😀

#4687

Postad 15 januari 2022 - 09:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Precis hällt upp Aberlour
a'bunadh batch 72

Luktar fantastiskt
Smakar helt ok men den är staaark.
Den måste helt klart vattnas ur lite

ja abunadh vinner massor på att vattnas ner lite. smakerna öppnas upp plus att den inte blir så stickig av den höga alkoholhalten. har själv en oöppnad batch 47 här i skåpet som väger in på 60,7% :)


Redigerat av andreassofus, 15 januari 2022 - 09:52.


#4688

Postad 15 januari 2022 - 10:11

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ahh nice 👍🏻😀
Ja den blev mycket godare med en del vatten i 😀

Måste köpa en pipett 👍🏻

#4689

Postad 17 januari 2022 - 16:18

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Testade Nikka from the barrel här om dagen men den var verkligen inte i min smak .
Mycket alkohol sting i den trots sina 51%
Testade med lite vatten men nja.
Smaken var inget för mig ..

Ska testa mer sen men

#4690

Postad 17 januari 2022 - 16:58

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Testade Nikka from the barrel här om dagen men den var verkligen inte i min smak .
Mycket alkohol sting i den trots sina 51%
Testade med lite vatten men nja.
Smaken var inget för mig ..

Ska testa mer sen men

oj. den som är så god. en av mina japanska favoriter i den nedre prisklassen.  prova igen.

men smaken är ju som baken så man gillar ju inte allt såklart :)

blev sugen längesen jag drack den nu :)
 



#4691

Postad 17 januari 2022 - 21:55

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

oj. den som är så god. en av mina japanska favoriter i den nedre prisklassen. prova igen.
men smaken är ju som baken så man gillar ju inte allt såklart :)
blev sugen längesen jag drack den nu :)


Ahh,ja jag ska absolut ge den fler försök .
Testa med lite mer vatten .

Men annars är nog mina favoriter överlag rökiga whiskey ,framförallt gillar jag Ardbeg Uigeadail 🥰

#4692

Postad 18 januari 2022 - 18:03

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Ahh,ja jag ska absolut ge den fler försök .
Testa med lite mer vatten .

Men annars är nog mina favoriter överlag rökiga whiskey ,framförallt gillar jag Ardbeg Uigeadail

ja den är fin.

sherrylagrat och rök ihop är ju magiskt. som uigeadail eller Tex Bowmore Laimrig :)



#4693

Postad 18 januari 2022 - 21:32

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

ja den är fin.
sherrylagrat och rök ihop är ju magiskt. som uigeadail eller Tex Bowmore Laimrig :)


Kanske borde testa Bowmore Laimrig då 😃

Vad tycker ni om ofärgad vs färgad ..
No Chill filtered vs Chill filtered?

Jag har aldrig brytt mig tidugar men då drack jag mest de billigaste sorterna på bolaget ,å inte för smaken 😃

Nu är det tvärtom .

Men nu väljer jag helt klart ofärgad och No Chill filtered .

#4694

Postad 18 januari 2022 - 23:09

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

ja den är fin.

sherrylagrat och rök ihop är ju magiskt. som uigeadail eller Tex Bowmore Laimrig :)

 

 

Det är min favoritkombo med.

 

Mitt High Coast/Box fat (Rökigt/Cherryfat) fyllde 3år nyligen och har tagit ett fatprovs-flaska på den, som jag faktiskt inte har testat ännu. Brukar köra den testningen med min farsa och har inte hunnit träffa honom på ett tag.

 

Men har haft en plan ifrån början att den iaf skall ligga 5år.



#4695

Postad 19 januari 2022 - 02:52

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Det är min favoritkombo med.

Mitt High Coast/Box fat (Rökigt/Cherryfat) fyllde 3år nyligen och har tagit ett fatprovs-flaska på den, som jag faktiskt inte har testat ännu. Brukar köra den testningen med min farsa och har inte hunnit träffa honom på ett tag.

Men har haft en plan ifrån början att den iaf skall ligga 5år.


Verkar ju sjukt intressant..
Önskar att jag kände en drös människor som skulle vilja dela på ett fat .
Ca 25k är lite för svettigt för mig ensam 😩

#4696

Postad 19 januari 2022 - 17:29

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Kanske borde testa Bowmore Laimrig då

Vad tycker ni om ofärgad vs färgad ..
No Chill filtered vs Chill filtered?

Jag har aldrig brytt mig tidugar men då drack jag mest de billigaste sorterna på bolaget ,å inte för smaken

Nu är det tvärtom .

Men nu väljer jag helt klart ofärgad och No Chill filtered .

tyvärr går det ju knappt att få tag i Laimrig längre. speciellt inte dom tidigare batcherna.  sen senaste batch 4 går kanske att få tag i på eftermarknaden om man har tur.

Jag har en kvar nu och den vågar jag fan inte öppna :D

 

Angående färgat eller ofärgat så bryr jag mig inte så mycket. finns många riktigt bra whisky som är färgade och mycket dålig whisky som är ofärgad.

Men E-ämnen är ju aldrig bra så det är ju positivt om whiskyn både är bra och inte innehåller färgämne :)


Det är min favoritkombo med.

 

Mitt High Coast/Box fat (Rökigt/Cherryfat) fyllde 3år nyligen och har tagit ett fatprovs-flaska på den, som jag faktiskt inte har testat ännu. Brukar köra den testningen med min farsa och har inte hunnit träffa honom på ett tag.

 

Men har haft en plan ifrån början att den iaf skall ligga 5år.

låter gott. kan också tänka mig ett del i ett fat :)


Verkar ju sjukt intressant..
Önskar att jag kände en drös människor som skulle vilja dela på ett fat .
Ca 25k är lite för svettigt för mig ensam

 

finns ju små fat eller så finns det facebookgrupper där man kan köpa andel i fat för några tusenlappar.  så man behöver inte köpa ett stort fat själv :)

 

Tänk också på att det kostar när det ska buteljeras också. så man inte bara tror att det är själva fatköpet som kostar :)



#4697

Postad 19 januari 2022 - 18:13

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ahhh ok .

Man skulle ha varit rik.
Sugen på en kommande limited edition för nästan 1800 spänn...Men då är ju problemet att man inte ens vill öppna den ...Man skulle ha haft råd att alltid köpa 2 😃

#4698

Postad 19 januari 2022 - 19:05

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Ja detta med fat. Tror enbart det "säljs" små fat till privataktörer här i Sverige. Typ Mackmyra kör 30L och High Coast 40L (Fast mitt blev 45 liter. ).

 

Kostnaden i början som är lite olika för olika destillerier, fattyper och recept rökicgt/icke rök, så är en rätt stor del ett lån åt destilleriet som man får tillbaks när man gör slutbuteljering. Minns inte exakta summan men tror det är 13000:- jag får tillbaka. Men ja gör man en delbuteljering så måste man fortfarande ligga ute med de pengarna. Sen kostar ju buteljering/spritskatten när och var man väljer att hämta ut det. Fördelaktigast verkar vara att låta flaskorna resa till Tyskland och hämta där.

 

Hos High Coast så får man även tunnan när allt är klart. Medans Mackmyra har slutat med det och det kostar extra om man vill ha den. 3år ingår lagring/fatvård sen efter det så kostar det uppåt 1000/år för varje år man fortsätter lagra. 

 

Finns ju flera aktörer men dessa två har jag personlig erfarenhet av och varit på. Var sugen på ett Mackmyra förrut men tyckte min favorit rökig/cherry alltid kostat förmycket där. Sen var det ett år på Sthlm beer and whisky som man gick förbi High Coast montern och såg att dom hade någon tusenlapp av på priset om man bokade ett fat. Deras var även större än Mackmyras och ja mer än 10000:- billigare. Dock var det inte någon av polarna som hade möjlighet att vara med men man hade tillräckligt som låg och brände i fickorna.

 

Lite info bara om någon nu kan ha nytta av den.



#4699

Postad 19 januari 2022 - 19:14

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

tyvärr går det ju knappt att få tag i Laimrig längre. speciellt inte dom tidigare batcherna.  sen senaste batch 4 går kanske att få tag i på eftermarknaden om man har tur.

Jag har en kvar nu och den vågar jag fan inte öppna :D

 

 

Hehe känner igen det. Jag har en gammal Bowmore Mariner (15år) som jag typ inte öppnar för jag vet hur bra gamla var.

Får se när det blir tillräckligt bra tillfälle att öppna den.

 

Denna: https://bestofwines....-ob-mariner.htm

 

Inte på något sätt bästa whiskyn ever men. Haha.



#4700

Postad 19 januari 2022 - 19:56

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Hehe känner igen det. Jag har en gammal Bowmore Mariner (15år) som jag typ inte öppnar för jag vet hur bra gamla var.

Får se när det blir tillräckligt bra tillfälle att öppna den.

 

Denna: https://bestofwines....-ob-mariner.htm

 

Inte på något sätt bästa whiskyn ever men. Haha.

 

Bowmore Mariner är finfin. Vill minnas att gamla Bowmore 17 och 21, 25 var ytterst fantastiska. Allihop med olika smaker och riktningar.  :wub:





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.