Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Windows 8 Media Center

57 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows 8 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 1 4,74 (22) Inga priser

#1

Postad 26 oktober 2012 - 18:23

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Så har det då hänt, Windows 8 är släppt. Har kört RC ett tag men nu även lagt in fullversionen på min ena htpc. Första intrycket (precis som vid RC), var man saknar startknappen. Det är riktigt stökigt att navigera runt när man inte är van, har förutsatt mig att inte installera "Classicshell" utan istället lära mig metro.

Hur som helst för en htpc (utan att veta hur softwaren lirar) så är konceptet bra, Metro är anpassat till att "tabba" med fjärr eller tangentbord och det känns naturligt. Samtidigt så om man har MCE remote/tangentbord så uppnår man samma sak om man bara skall använda MCE.

Kör med en ssd-disk och uppstarten är nu mera obefintlig, likadant är nätverkskommunikation som verkar vara direkt.

Hur som helst så tror jag att det finns en massa input som bara väntar på att förmedlas så jag hoppas på mycket input.

#2

Postad 26 oktober 2012 - 19:52

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Så har det då hänt, Windows 8 är släppt. Har kört RC ett tag men nu även lagt in fullversionen på min ena htpc. Första intrycket (precis som vid RC), var man saknar startknappen. Det är riktigt stökigt att navigera runt när man inte är van, har förutsatt mig att inte installera "Classicshell" utan istället lära mig metro.

Hur som helst för en htpc (utan att veta hur softwaren lirar) så är konceptet bra, Metro är anpassat till att "tabba" med fjärr eller tangentbord och det känns naturligt. Samtidigt så om man har MCE remote/tangentbord så uppnår man samma sak om man bara skall använda MCE.

Kör med en ssd-disk och uppstarten är nu mera obefintlig, likadant är nätverkskommunikation som verkar vara direkt.

Hur som helst så tror jag att det finns en massa input som bara väntar på att förmedlas så jag hoppas på mycket input.


Fick mina kampanj-coder idag till windows 8 till mina nya laptop, sådana man fick för 139:-
Men är lite tveksam till att uppgradera än, innan jag hört något om hur bra det funkar.
Har även ssd i mina med ca. 15 cek. uppstartstid och även för övrigt mycket snabbare.
Menar du att den blir ändå snabbare med windows 8 ? Har inte läst så mycket om det ännu.
Har du hunnit få nån uppfattning om 8 är bättre, jag menar om du är nöjd?
Det tar kanske lite tid att komma in i.

Är det jobbigt att installera, jag menar måste man t.ex. spara vad man har windows, el det gör programmet själv?

#3

Postad 27 oktober 2012 - 12:39

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Fick mina kampanj-coder idag till windows 8 till mina nya laptop, sådana man fick för 139:-
Men är lite tveksam till att uppgradera än, innan jag hört något om hur bra det funkar.
Har även ssd i mina med ca. 15 cek. uppstartstid och även för övrigt mycket snabbare.
Menar du att den blir ändå snabbare med windows 8 ? Har inte läst så mycket om det ännu.
Har du hunnit få nån uppfattning om 8 är bättre, jag menar om du är nöjd?
Det tar kanske lite tid att komma in i.

Är det jobbigt att installera, jag menar måste man t.ex. spara vad man har windows, el det gör programmet själv?


Uppstarten är snabbare, kör också med ssd och jag upplever det som än snabbare. Nu har jag iofs rent system så det kan ju också påverka.

Vad gäller installation så kan du välja alternativ, spara filer eller som jag gjorde en ren installation.

Du behöver inte vara orolig för hur det funkar, minst lika bra som Win 7 och som bonus får du ju proversionen (fjärrskrivbord etc). Hade nog inte lagt ut en tusenlapp för uppgradering men som i ditt fall 139 spänn så är det värt (jag pröjsade 279 kronor)-Men avsaknaden av startknappen är fortfarande stor men i en htpc har man inte det behovet.

#4

Postad 27 oktober 2012 - 14:48

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
Tackar för infon. Nej bara orolig för hur det funkar, men då är det väl bara att köra på.

#5

Postad 28 oktober 2012 - 17:48

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Funkar alla plugin och liknande i den skarpa versionen, har haft problem med en del på RTM men har inte ägnat det så mycket tid

#6

Postad 28 oktober 2012 - 19:03

beachman
  • beachman
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Tänkte bara meddela att jag uppgraderat min HTPC med W7 Home Premium till Win8 Pro med Media Center Pack.

Kör:
DVBLink Network client 4.5.1
My Movies senaste version
TMT 5 (Senaste)
WHS 2011 TV Archive
CloneDrive
AnyDVD
Reclock


Allt funkar klockrent! Känns lite rappare än win7 också!
Har nu "metro-gränssnittet" med Netflix, mail, facebook, m.m storikonformat, passar utmärkt i HTPC!

Jag var tvungen att avinstallera DVBLINK network client eftersom drivrutinerna för virtuella tuners försvann OBS!! Bota om efter avinstallation innan ni installerar om dvblink. OBS!!, annars avregistreras dvblink-tjänsten vid nästa reebot!

När jag sedan startade media center för första gången så upptäckte den min tidigare conf. och frågade om jag ville importera den. efter 10 min så var allt uppe igen precis som innan uppgraderingen EPG, my movies inställninger, allt!

Jag var även tvungen att ominstallera whs-integratorn för att archive tjänsten skulle fungera!

En bonus/buggfix som jag redan upptäckt med WMC i W8 är att Teletext och subtitles nu fungerar med DVBLink igen!!! Detta slutade att fungera när dvblink V4 introducerades med PBDA drivrutiner!

Det går inte längre att boota upp i WMC-läge (finns hack för det), med det utnyttjade jag aldrig. Det är ju bara att trycka på den gröna knappen, sedan låter jag min HTPC bara gå ner i strömsparläge...

Väl värt 279:-, dessutom så ingår b.l.a fjärrstyrning med RDP i Pro versionen!

Nu fattas bara en W8 platta så att jag kan styra min HTPC med SmartGlass!!!

Redigerat av beachman, 28 oktober 2012 - 19:44.


#7

Postad 29 oktober 2012 - 01:00

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Någon som testat med ffdshow? Funkar det att byta codec med programmet för det?

#8

Postad 29 oktober 2012 - 08:40

Unregistered3bf8f5bc
  • Unregistered3bf8f5bc
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Gav mig också på en test av Win 8 med Media Center Pack. Uppgraderade från Win 7 och behöll alla inställningar.
Jag har väldiga problem med uppspelning av filmer som inte fungerar längre, dvs att codecs som funkade i Win 7 försvann eller skrevs över vid uppgraderingen.
Jag får inte längre någon respons med min MCE remote (bara det är en deal breaker)

Som tur var gjorde jag en kloning av min disk innan jag uppgraderade så jag kan gå tillbaka till Win 7 tills jag orkar göra en helt ren installation av Win 8.

Ni som får det att lira, vad använder ni för Codecs för att spela upp mkv-filer med undertexter?

#9

Postad 29 oktober 2012 - 15:45

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Har blivit lat på gamla dagar och körde in sharks codedpack :wub: och det funkade direkt.

#10

Postad 29 oktober 2012 - 16:50

Unregistered3bf8f5bc
  • Unregistered3bf8f5bc
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Har blivit lat på gamla dagar och körde in sharks codedpack :wub: och det funkade direkt.

Skumt, det var samma som jag försökte mig på. Både Win7 och Win8 varianten av hans pack.
Men du gjorde en helt ren installation så det är väl det alternativet som återstår för mig nu..

#11

Postad 29 oktober 2012 - 18:28

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Hur är det med möjligheten att ställa ljud och subtiles om man kör med shark? Jag använder ju media control till det när jag spelar upp *.mkv

#12

Postad 29 oktober 2012 - 19:48

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Hur är det med möjligheten att ställa ljud och subtiles om man kör med shark? Jag använder ju media control till det när jag spelar upp *.mkv


Om du menar att välja bitstreamat eller analogt ljud så är det inga problem stödjer True HD etc via HDMI. Subtitles är lika enkelt, ange bara den tresiffriga koden för landet. Du kan välja Haali eller LAV. Tycker faktiskt att senaste versionen blivit överskådlig och lätt att konfigurera för sitt eget behov och man har en hel inställnigsmöjligheter (ffdshow, mpc-hc, dxva etc).

#13

Postad 29 oktober 2012 - 19:59

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Hur är det med drivrutinstöd för olika TV-tuners? Främst då FireDTV i mitt fall. Finns det riktigt stöd nu för krypterade kanaler, tidigare har det väl mest varit olika hack för det (var iof några år sedan jag senast köre MCE)? Om DVBLink funkar bra så blir det kanske lite enklare

#14

Postad 29 oktober 2012 - 20:11

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
"beachman" har ett inlägg längre upp i tråden om just detta, dvb link verkar funka utmärkt. Hur det är med drivrtutinsstöd vågar jag inte uttala mig om, behövdes väl speciella drivisar för FDTV redan i Win 7.

#15

Postad 29 oktober 2012 - 20:26

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Om du menar att välja bitstreamat eller analogt ljud så är det inga problem stödjer True HD etc via HDMI. Subtitles är lika enkelt, ange bara den tresiffriga koden för landet. Du kan välja Haali eller LAV. Tycker faktiskt att senaste versionen blivit överskådlig och lätt att konfigurera för sitt eget behov och man har en hel inställnigsmöjligheter (ffdshow, mpc-hc, dxva etc).


Nä, jag menar olika språk och med en enkel knapptryckning slå av och på och välja språk på subtiles

#16

Postad 29 oktober 2012 - 20:43

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

"beachman" har ett inlägg längre upp i tråden om just detta, dvb link verkar funka utmärkt. Hur det är med drivrtutinsstöd vågar jag inte uttala mig om, behövdes väl speciella drivisar för FDTV redan i Win 7.


Jo, men bara för att DVBLink fungerar med en typ av mottagare behöver det ju inte fungera med en annan. För övrigt tror jag nog att alla hårdvaruenheter kräver en speciell drivrutin, men jag antar du menar inbyggd vs. egeninstallerad :)

#17

Postad 29 oktober 2012 - 20:47

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jo, men bara för att DVBLink fungerar med en typ av mottagare behöver det ju inte fungera med en annan. För övrigt tror jag nog att alla hårdvaruenheter kräver en speciell drivrutin, men jag antar du menar inbyggd vs. egeninstallerad :)


Dvblink brukar funka med de flesta, iaf betydligt fler än vad MC gör. Tror inte jag stött på mer än en som inte funkat

#18

Postad 29 oktober 2012 - 21:05

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Nä, jag menar olika språk och med en enkel knapptryckning slå av och på och välja språk på subtiles


Tror jag inte går utan att använda sig av den lilla Haali-ikonen, då är du nog hänvisad till Media Control.

#19

Postad 29 oktober 2012 - 21:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Tror jag inte går utan att använda sig av den lilla Haali-ikonen, då är du nog hänvisad till Media Control.


Trist, man kunde ju önska att de nångång byggde mediacenter så det verkligen funkade utan att trixa

#20

Postad 29 oktober 2012 - 21:56

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Trist, man kunde ju önska att de nångång byggde mediacenter så det verkligen funkade utan att trixa


Precis, men med undantag av inte kunna byta ljud- och textspår så funkar det direkt. Däremot har jag noterat att mitt trogna mediabrowser inte är kompatibelt med Win 8. Såg att My Movies är det men det är hundra år sedan jag körde det. Kan xbmc bli mitt alternativ? Någon annan med input i frågan?

#21

Postad 29 oktober 2012 - 22:01

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Precis, men med undantag av inte kunna byta ljud- och textspår så funkar det direkt. Däremot har jag noterat att mitt trogna mediabrowser inte är kompatibelt med Win 8. Såg att My Movies är det men det är hundra år sedan jag körde det. Kan xbmc bli mitt alternativ? Någon annan med input i frågan?


Upptäckte precis att Media Center inte fanns till den 90-dagars testversion som är ute iaf hittade inte jag det varken i datorn eller store så där föll det helt

#22

Postad 29 oktober 2012 - 23:07

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0

Upptäckte precis att Media Center inte fanns till den 90-dagars testversion som är ute iaf hittade inte jag det varken i datorn eller store så där föll det helt


Det måste laddas ner separat, google and you shall find :)

Har nu testat Windows 8 med BDA drivrutinerna (DVBViewer, MediaPortal osv) och det fungerade över förväntan. På första försöket till och med! Det var klart mer än jag hade väntat mig. Iom att jag inte fått nån nyckel för Windows 8 Media Center så har jag inte testat det än, och så vill ja testa MediaPortal/DVBViewer först ändå iom att det är vad jag kör normalt.

#23

Postad 29 oktober 2012 - 23:46

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Det måste laddas ner separat, google and you shall find :)

Har nu testat Windows 8 med BDA drivrutinerna (DVBViewer, MediaPortal osv) och det fungerade över förväntan. På första försöket till och med! Det var klart mer än jag hade väntat mig. Iom att jag inte fått nån nyckel för Windows 8 Media Center så har jag inte testat det än, och så vill ja testa MediaPortal/DVBViewer först ändå iom att det är vad jag kör normalt.


Men de ska väl finnas i store? Verkar bara funka på PRO och inte på Enterprise

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 29 oktober 2012 - 23:50.


#24

Postad 30 oktober 2012 - 08:22

beachman
  • beachman
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Men de ska väl finnas i store? Verkar bara funka på PRO och inte på Enterprise


Här finns instruktioner om hu ram lägger till Media Center. http://windows.micro...8/feature-packs Det är gratis fram till 31 Januari. Observera att det tog ett dygn för mig att få licensnyckeln. Media Center är endast tillgängligt för Windows 8 Pro. Det är den versionen som kostar 279:- om man uppgraderar från XP, Vista eller W7. Det går att göra en clean install om man vill. Min uppgradering från W7 gick helt smärtfritt. Installationsprogrammet varnar i förväg om det finns inkompabilitet med hårdvara och mjukvara.

Måste säga att jag är mycket nöjd! Allt som funkade i W7 funkar i W8 med bonus att W8 har lägre systemkrav vilket jag märker av med min klena 1,6 Ghz atom. "Metro" funkar finfint på min 47". Det går att navigera med fjärren i "Metro", däremot är apparna inte anpassade för fjärr, så dår får man plocka fram tangentbordet/mus.

Netflixappen är suverän ur videokvalitetssynpunkt! Den verkar utnyttja grafikkortet till 110%. Mycket bra videokvalit'e och det bästa av allt är att vsyncen fungerar även för 24P material. Får inga frameskips! Har stora problem med 24P och frameskips i TMT 5 och blurays för att inte tala om flash (Även med en custom resolution som ändrar nvidias default 23.972hz till 23.976 enligt reclock). Nu kan man börja ta onlinevideo på allvar, har dizzat det fram tills nu pga flash och silverlights kassa videouppspelning, deras så kallade HD ser ju sämre ut än DVD.
En stor nackdel med Netflix är dock att de blandar PAL 50I med äkta 24P(Inte amerikanska skiten med 23.976xxx eller 24/1.001 för att passa in i deras NTSC 59.94xxxhz system) med avsaknaden av automatisk refresh rate change. Jag har lagt upp genvägar för 24hz och 50hz på startskärmen. Det ser inte katastrof ut med 24p material i 50hz, men man får en framerepeat med jämna mellanrum, personligen tycker jag det ser bättre ut än vsync off, där man hela tiden får "halva" frames. Appen saknar dessutom stöd för standard WMC remote.

Redigerat av beachman, 30 oktober 2012 - 08:50.


#25

Postad 30 oktober 2012 - 08:23

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Men de ska väl finnas i store? Verkar bara funka på PRO och inte på Enterprise


Så verkar det vara, väldigt konstigt och udda. Versionen för Pro är annars gratis några månader framåt.

#26

Postad 30 oktober 2012 - 13:38

BlueFruit
  • BlueFruit
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Netflixappen är suverän ur videokvalitetssynpunkt! Den verkar utnyttja grafikkortet till 110%. Mycket bra videokvalit'e och det bästa av allt är att vsyncen fungerar även för 24P material. Får inga frameskips! Har stora problem med 24P och frameskips i TMT 5 och blurays för att inte tala om flash (Även med en custom resolution som ändrar nvidias default 23.972hz till 23.976 enligt reclock). Nu kan man börja ta onlinevideo på allvar, har dizzat det fram tills nu pga flash och silverlights kassa videouppspelning, deras så kallade HD ser ju sämre ut än DVD.
En stor nackdel med Netflix är dock att de blandar PAL 50I med äkta 24P(Inte amerikanska skiten med 23.976xxx eller 24/1.001 för att passa in i deras NTSC 59.94xxxhz system) med avsaknaden av automatisk refresh rate change. Jag har lagt upp genvägar för 24hz och 50hz på startskärmen. Det ser inte katastrof ut med 24p material i 50hz, men man får en framerepeat med jämna mellanrum, personligen tycker jag det ser bättre ut än vsync off, där man hela tiden får "halva" frames. Appen saknar dessutom stöd för standard WMC remote.

Funkar DD5.1 ljudet med appen? Använder appen inte Silverlight?

#27

Postad 30 oktober 2012 - 13:58

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Så verkar det vara, väldigt konstigt och udda. Versionen för Pro är annars gratis några månader framåt.


Nackdelen är att jag då får köpa Win 8 bara för att pröva, det är det inte värt, då håller jag mig till windows 7 eftersom att jag avskyr win 8 överallt utom på htpc

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 30 oktober 2012 - 14:19.


#28

Postad 30 oktober 2012 - 15:30

nisseläsk
  • nisseläsk
  • Forumräv

  • 742 inlägg
  • 0

Funkar DD5.1 ljudet med appen? Använder appen inte Silverlight?

Jag fick inte DD5.1 i appen i allafall, däremot flyter uppspelning bra på min klena AMD E-350.

#29

Postad 30 oktober 2012 - 15:32

beachman
  • beachman
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Funkar DD5.1 ljudet med appen?

Jag har inte kollat ännu vad den skickar ut för ljud, men jag tror inte Netflix har flerkanalsljud. Det är förstås stenålder! Återkommer när jag kollat upp det...

Använder appen inte Silverlight?

Jo, appen använder silverlight för videouppspelning. Gissningsvis har silverlight annan access till hårdvaran när den körs som app istället för att hostas av en webbläsare. Jag kör i.o.f med en ganska gammal HTPC Asrock ION 330-HT. Möjligtvis flyter flash/silverlight i webbläsare på bättre med modernare hårdvara!?!? På min hårdvara får jag omöjligt bra flyt i webbversionen av netflix, eller andra onlinetjänster som svtplay och liknande,

WMC standard directshow codec har alltid flytit på fint med min hårdvara. Marksänd HDTV 720P50 i WMC ser fantastiskt ut, däremot har jag aldrig fått till bra flyt vid 24p uppspelning av blurays, varken i PowerDVD eller i TMT, där får jag lov att ställa om till 59.94hz då det typ varannan minut blir frameskips i 23.976hz.
Jag är rätt petig när det gäller frameskips och får åksjukekännsla när vsync är avslaget medans vissa inte verkar inte se någon skillnad...

#30

Postad 30 oktober 2012 - 20:14

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Nackdelen är att jag då får köpa Win 8 bara för att pröva, det är det inte värt, då håller jag mig till windows 7 eftersom att jag avskyr win 8 överallt utom på htpc


Har du behovet av enterprise så skall du absolut inte köra på proversionen. Varför du vill ha ep-versionen vet jag inte - vad är vinsten gentemot pro?

Förutom en smidigare htpc lösning (och den är väldigt smidigare) så finns det ingen anledning att uppgradera från skrivbordsversionen av win 7, så är du tillfreds med win 7 så kör på det för det är en kompetent lösning.

#31

Postad 30 oktober 2012 - 20:20

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Därför att enterprise var den enda jag hittade som testversion, verkar inte som att pro finns för 90-dagars test och det handlar enbart om htpc. Kör inte windows i någon annan även om jag har en dator kvar med dual boot. Vill testa och se att det håller måttet innan jag betalar för det. Mce är nog det enda jag skulle gilla med windows 8. resten tycker jag är mest skräp

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 30 oktober 2012 - 20:25.


#32

Postad 30 oktober 2012 - 21:10

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Därför att enterprise var den enda jag hittade som testversion, verkar inte som att pro finns för 90-dagars test och det handlar enbart om htpc. Kör inte windows i någon annan även om jag har en dator kvar med dual boot. Vill testa och se att det håller måttet innan jag betalar för det. Mce är nog det enda jag skulle gilla med windows 8. resten tycker jag är mest skräp


Har du inte kvar en gammal licens för xp ens?, då uppgraderingen för 279 spänn verkar vara universal. Känslan är att MS precis som tidigare är väldigt tillmötesgående i tolkningen av licens. Exempelvis körde jag "uppgraderingschecken" på en dator och köpte och laddade ner för en annan dator och det var inga problem. Testa med en gammal xp licens och jag tror du får igång det. Sen håller jag nog inte med dig om att resten är skräp, mitt enda konstaterande är att allting inte var bättre förr men det var annorlunda

#33

Postad 30 oktober 2012 - 21:24

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Har du inte kvar en gammal licens för xp ens?, då uppgraderingen för 279 spänn verkar vara universal. Känslan är att MS precis som tidigare är väldigt tillmötesgående i tolkningen av licens. Exempelvis körde jag "uppgraderingschecken" på en dator och köpte och laddade ner för en annan dator och det var inga problem. Testa med en gammal xp licens och jag tror du får igång det. Sen håller jag nog inte med dig om att resten är skräp, mitt enda konstaterande är att allting inte var bättre förr men det var annorlunda


Jo, men vill inte betala 279kr om jag inte med säkerhet vet att jag gillar det. Har kört alla versioner som varit publika innan, men det har alltid funnits problem, vissa saker som inte funkat eller hunnit bli uppdaterat

#34

Postad 06 november 2012 - 19:46

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
@beachman: verkar det troligt att Netflix kan styras med vanliga tangentbordskommandon? I så fall kanske msn kan använda MCEcontroller ochiRule...

#35

Postad 06 november 2012 - 19:54

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Vad jag förstår använder Metro-appen inte Silverlight.
I PS3 fick jag i alla fall DD5.1 i de filmer som angavs ha det.

Om inte Metro-appen ger 5.1 är det ju kass. Då får det bli PS3 för min del.

#36

Postad 15 november 2012 - 13:01

Unregistered31248d18
  • Unregistered31248d18
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Nu fattas bara en W8 platta så att jag kan styra min HTPC med SmartGlass!!!


Är det verkligen möjligt? Hade också en förhopning att det skulle fungera. Men efter att ha installerat smartglass i min Nokia Lumia 800 tycks det enbart vara xbox som går att styra via smartglass. Samma dumhet med andra ord som att det inte gick att använda andra windowsdatorer som mediaextenders.

#37

Postad 15 november 2012 - 14:32

beachman
  • beachman
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Är det verkligen möjligt? Hade också en förhopning att det skulle fungera. Men efter att ha installerat smartglass i min Nokia Lumia 800 tycks det enbart vara xbox som går att styra via smartglass. Samma dumhet med andra ord som att det inte gick att använda andra windowsdatorer som mediaextenders.


Fungerar endast att styra Xbox med Smart Glass som det ser ut nu :angry: ... De verkar försöka med allt för att göra livet surt för oss HTPC-entusiaster... Däremot har jag hört rykten (snackat med en kille som varit på ett ms-event) att det ska komma en "smart glass service" även för W8, vi får hoppas att det stämmer...

Kan också meddela att det inte finns något 5.1-ljud i Netflixappen heller :angry:.

#38

Postad 16 november 2012 - 15:58

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Fungerar endast att styra Xbox med Smart Glass som det ser ut nu :angry: ... De verkar försöka med allt för att göra livet surt för oss HTPC-entusiaster... Däremot har jag hört rykten (snackat med en kille som varit på ett ms-event) att det ska komma en "smart glass service" även för W8, vi får hoppas att det stämmer...

Kan också meddela att det inte finns något 5.1-ljud i Netflixappen heller :angry:.


De använder väl fortfarande silverlight i appen och silverlight har inget stöd för multikanalljud

#39

Postad 16 november 2012 - 23:12

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Jag måtte vara helt blind men jag hittar inte, har precis knåpat ihop min burk och skall ta hem win 8 .iso hade jag tänkt mig.
Men hur jag än snurrar runt på microsofts hemsida så är det bara "köp/uppgradera till pro"

Har alltså ingen läsare i datorn utan tänkte installera ifrån usbminne, så vet någon vart jag hittar .iso så blir jag väldigt glad.

#40

Postad 17 november 2012 - 20:58

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Nån som har koll på hur man får MCE i W8 att autostarta? Gröna knappen funkar jag inte, och man vill ju inte behöva ta fram tangentbordet..

Redigerat av Slangare, 17 november 2012 - 20:58.


#41

Postad 17 november 2012 - 22:37

adbjma
  • adbjma
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Niklas, Jag registrerade mig för en kampanjkod och fick då ett mail med denna och en länk att köra Upgrade Assistant.
När man kör Upgrade Assistant så kommer den att vilja ladda ned media och sedan frågar dig om du vill starta installationen eller skapa media. Då kan du vilja med att spara en iso fil eller skapa ett installations usb minne. Nu valde jag själv att spara som iso men blev lite imponerad att man direkt kunde skapa en installtions usb pinne. Har ju alltid varit lite fipplade med detta.

#42

Postad 17 november 2012 - 23:02

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Testade någon assistent, men fick något felmedelande på den.

Till slut efter någon GT och lite förstorat självförtroende gav jag mig in i cmd tolken, inte min starka sida precis.
Följde denna guiden och förutom att jag fick ett medelande precis det sista som inte stämde överens så fungerade det riktigt bra, 8min tog väl hela installationen när den väl hamnat på stickan :)

http://www.sweclocke...fran-usb-minne/

#43

Postad 19 november 2012 - 20:00

SubUrban68
  • SubUrban68
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Hej!
Är det någon som kör WMC på Win 8 som kan svara på om det finns några som helst skillnader i funktionalitet gentemot WMC på Win 7?
Kan man anpassa gränssnittet alls? När man bytt kanal på Live-TV, ser man då hela programnamnet, eller klipps det av som det gör idag. Visas nästa program som kommer på den kanalen? mm...
Om det inte är någon skillnad... är det någon som vet om MS kommer göra en "ansiktslytfning" kring detta inom kort?
Börjar tvivla på att fortsätta med WMC, då det inte verkar hända så mycket mer...

Tacksam för respons kring detta...

#44

Postad 19 november 2012 - 20:07

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Inga förbättringar, vad jag kan upptäcka. Däremot den klara försämringen att autostart av MC med systemet inte längre finns som inställning.

Räkna inte med att MS gör ett smack med Media Center framöver, de har väl inte uttryckligen sagt att det ska läggas ned men signalerna är tydliga, man har t ex lagt ned utvecklarstödet för MCML.

MCE Reset Toolbox är på väg i en version för 8MC, så att man kan anpassa utseendet som man kunde med 7MC.

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 19 november 2012 - 20:10.


#45

Postad 21 november 2012 - 00:49

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Verkar väl helt klart att MS gör vad de kan för att döda mce, att börja ta betalt för det lär ju bli spiken i kistan när det finns gott om alternativ som inte kostar

#46

Postad 23 november 2012 - 18:59

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Önskar att jag haft någon annan analys men ni har nog rätt, MS har lagt sig på rygg och kapitulerat vad gäller MCE. Å andra sidan är det frågan om behovet är så stort -"metro" är ju egentligen ett mce.

#47

Postad 23 november 2012 - 19:44

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Not even close.

Metro har ingenting. Det har ingen TV-funktionalitet, kan inte styras med fjärrkontroll, "rutorna" är alldeles för små för att synas på TV-tittavstånd.

Metro är gjort för pekskärmar. Det är otroligt rörigt och virrigt jämfört med Media Center som faktiskt är historiens bästa UI för en multimediaapplikation. Synd att MS inte fattar hur grymt det faktiskt är.


Ingen av de utvecklare som har gjort plugins till MC har någonting för Metro. Långt kvar...

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 23 november 2012 - 19:47.


#48

Postad 24 november 2012 - 09:13

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Håller inte med, vill jag titta på film så drar jag igång valfritt uppspelningsprogram i metro eller kör xbmc. Jaq har inga problem med att se "rutorna" på TV-tittsavstånd. Använder min Harmony One som fjärr i metro och det funkar alldeles utmärkt att navigera med. Därmed inte sagt att MCE är osaknad för jag håller med om att det är smidigt att navigera i.

#49

Postad 27 november 2012 - 13:29

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Det är just det med "valfritt uppspelningsprogram". Det som är styrkan med Media Center är att man har ett konsekvent gränssnitt för alla funktioner (förutsatt att ev. plugins är ordentligt gjorda).

Det lär knappast bli fallet med Metro, åtminstone inte på länge.

#50

Postad 24 januari 2013 - 14:57

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

  • 387 inlägg
  • 0
Det har hänt en hel del sedan det skrevs i denna tråden sist antar jag. Skulle vilja uppgradera min HTPC till Windows 8. Hur mycket patrull har ni andra stött på?

Kör idag Win7, Media Center, DVBLink, två dvb-c tuners (utan kort), ett dvb-t och ett dvb-t2, ingen optisk läsare i htpcn. Hur stor tror ni chansen är att allt kommer fungera vid en uppgradering ;P



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.