Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Planera biorum angående placering av elektronik.

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 februari 2021 - 20:10

chrix
  • chrix
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Har ett litet rum i källaren som står utan att jag använder det.
Tak och väggar är betong.
Vet att det är kass ljudmässigt men det tar vi hand om sedan.
Nu är det så att jag skall gjuta in golvvärme och har då möjlighet att dra rör i golvet till alla prylar.
Frågan är hur skall jag tänka?
Rummet är 3m brett och 5m långt.
Kommer ha projektor i taket.
Elektroniken kommer bli en dator, Chromecast Xbox, kanske Playstation också.
En Förstärkare, ratt och pedaler.
Funderar på det med kabel till ratten.
Den kommer stå bakom soffan och behöver ju sladd till antingen dator eller konsoll.
Skall jag då tänka att jag har dator och konsoler längst bak i rummet nära ratten och dra ljud och bildkablar fram till förstärkaren som är smidigast att ha framme med tanke på fjärrkontroll mm.
Eller kan man dra en typ 6-7m lång USB till ratten utan att man får fördröjning på den?

#2

Postad 05 mars 2021 - 16:54

LennartBerg
  • LennartBerg
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

USB är inte grymt med långa längder men det finns aktiva varianter som klarar längre längder.

Akustiktak är bra om man har mycket betong och grymt att dra kablar ovanför



#3

Postad 06 mars 2021 - 10:39

chrix
  • chrix
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Ok.
Ja jag får fundera lite på vart jag ställer prylarna.
Vill ju att det skall vara enkelt men funka utan problem.

#4

Postad 21 juni 2021 - 23:25

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Funderade själv på att knacka upp rännor i betongväggen men valde att använda mig av kabelrännor i plast som jag målade svarta. Har blivit en hel del ombyggnader och nya kablar till både ljud och belysning så jag är tacksam för att jag använde mig av rymliga plastrännor. Har dessutom snedställda sidoväggar så min salong är lite sexkantig.

Började med 5.0 ljud och byggde om till 5.1 ljud med en subb. Byggde sedan om till 7.1 ljud och ganska snart byggde jag om till 7,1 ljud med två subbar. Var inte så länge sedan jag byggde om en gång till en egen skapelse. Har surroundljud från högtalare som sitter högt upp på sidoväggarna och så har jag ytterligare surroundhögtalare placerade nere vid golvet. Dessa högtalare är fasvridna "svart kabel till röda högtalar uttaget och röd kabel till svarta uttaget i högtalaren" så att ljudet blir fasförskjutet och ger en diffus ljud bild som kommer från en obestämd punkt från sidorna och bakifrån. Har dessutom flyttat baslådorna som numera är placerade ca två meter från filmduken och är placerade efter sidoväggarna. Håller på och bygger en större transmission line högtalare som ska placeras längst bak i salongen. Den kommer att matas från en överbliven förstärkare. Har aldrig varit några problem att dra kablar i plastrännor och säljer man huset tror jag att köparna uppskattar att slippa en massa konstiga kablar i väggar och golv. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.