Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför projektor?

125 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 03 januari 2021 - 10:21

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Jag har nog aldrig sett en riktigt bra OLED TV med film med HDR och tur är väl det för först då skulle jag kanske känna att min Epson 9400 inte håller måttet.

 

Men bortsett från det så är det en speciell känsla för mig att starta projektorn i mitt biorum för att sen se en film (fysisk UHD) på 104". Den storleken kommer snart bli 128" och 2.35:1-skärm.

 

Ibland kollar jag på Netflix-filmer (streamat är inte så kul på hemmabion) på min 55" i mitt andra TV-rum. Det är helt ok men film ska ses på bio (hemmabio).

 

https://youtu.be/XNqQ62hGWxM

 

Visst är det en underbar projj?! Har likadan. :) 



#52

Postad 03 januari 2021 - 10:30

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

En fantastisk killgissar- och magkänsletråd ;)

 

Först bara: man kan inte ogilla en standard som ger återger mer färger och en bättre verklighet. Det man i så fall ska ogilla är att det iinte finns en konsumentprodukt som kan med full rättvisa kan återge HDR som det är fullt tänkt. Därför kan man ha sympati för andra format inom häradet som Dolby Vision eller HDR10+ - nu finns det ju massa tricks för att utnyttja sin egens display till max när det gäller HDR - men det kostar förstås.

 

Nåväl, det man missar i sådana här diskussioner är att allt handlar om vad DU vill kompromissa om. Det finns inget rätt eller fel, bara vad DU tycker är viktigast.

 

Jag tycker t ex att storleken på bild är viktigt, att jag kan uttnytta hela diplayytan samt att ljudet trovärdigt kommer från där dialogen utspelas. Därav är TV inget alternativ för mig. 120" med ljudtransparent duk med ett galet maffgt ljudsystem som inte skulle gå att ha bakom/under/över en TV. 

 

Dock är jag metveten om att jag betalat för en extrent ljussvagare bild än t ex en OLED. Också med extremt mycket sämre svärta. Det första har jag löst med en videoprocessor för att kunna visa HDR som det är tänkt att se ut inom ramen för min ljutstyrka och det andra genom att ha totalt ljuskontrollerat. 

 

Jag är medveten om drawbacks av mina val, men de nackedelarna betyder i förhållande till vad jag får ut inte ett endaste dugg. Jag är tämligen säker på att rätt många skulle ta min setup framför en OLED om man jämför bredvid varandra även om man direkt skulle se för- och nackdelarna rakt framför sig.



#53

Postad 03 januari 2021 - 10:35

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 1

Lite som jag nämnde innan... som att jämföra med äpplen och päron?  :ph34r:  :mellow:  :)

"Ska vi se på tv, tv serier, eller gå på bio?" :P

Fast ska du gå på bio så är det ju VR som gäller. Inte bästa bilden än men biokänslan är totalt överlägsen :)



#54

Postad 03 januari 2021 - 10:37

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

"Nåväl, det man missar i sådana här diskussioner är att allt handlar om vad DU vill kompromissa om"

 

Så sant som det är sagt! Det är upp till betraktaren... lite som med konst...  :P 


Fast ska du gå på bio så är det ju VR som gäller. Inte bästa bilden än men biokänslan är totalt överlägsen :)

 

Tycker du det? testat grabbens oculus... va så där... men finns kanske bättre... sen lite jobbigt när en hel familj ska kolla... och ett jäkla letande efter drickat och snacksen i blindo...  :ph34r:  :lol:



#55

Postad 03 januari 2021 - 11:17

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0

"Nåväl, det man missar i sådana här diskussioner är att allt handlar om vad DU vill kompromissa om"

 

Så sant som det är sagt! Det är upp till betraktaren... lite som med konst...  :P 


 

Tycker du det? testat grabbens oculus... va så där... men finns kanske bättre... sen lite jobbigt när en hel familj ska kolla... och ett jäkla letande efter drickat och snacksen i blindo...  :ph34r:  :lol:

Ja absolut. Det enda som hindrar mig är SDEn egentligen. Resten är bra nog för att storleken ska överväga att färgerna inte är lika bra, svärtan etc etc. OLED finns ju men de som används för VR är i regel pentile så mer SDE... Sen får du ju perfekt 3D utan ghostning eller andra kompromisser också men det är ju en hel del bök med att konvertera bluray 3d film och det är ju mer eller mindre utfasat :(

Så de är inte där än Reverb G1 med 4k upplösning var rätt nära men SDEn var ändå lite för grov. Hoppas att G2 ska nå över tröskeln där men det är rejäl borderline i såna fall. Krävs nog minst runt 8K för 90 graders fov är jag rädd dock . Nu går det ju att leva med mindre fov just för bio men vill gärna kunna använda mina vr headsets för annat. 

Dricka och snacks fixar jag enkelt i vr. Använder mig bara av muskelminne och känselsinne. Inget vidare problem dock brukar jag inte snacksa när jag ser film så ofta .)



#56

Postad 03 januari 2021 - 11:29

FinnSmirre
  • FinnSmirre
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Vill också bara flika in här lite... Sen jag köpte min första projektor år 2006, en Epson TW700 så har jag inte haft en tv efter det. Nu idag har man en Epson TW9400 och är mer än nöjd, dock finns det fortfarande kringutrustning att uppgrader så som bättre duk och högtalarsystemet som är också från 2006.

Men upplevelse mässigt så är jag toknöjd, BladeRunner 2049 är så sjukt mäktig i både bild och ljud!

 

Sen som vissa säger, det är upp till var och en hur ens upplevelse känns osv. Kollar man bilden på en riktig biosalong så är den ju inte bra alls egentligen men ändå går folk och kollar just för upplevelsen med stor bild och massivt ljud.



#57

Postad 03 januari 2021 - 11:38

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Nej, jag skojar inte. Eller spelar du alltid filmerna i referensnivå?

Jag ser alltid film på bildvisare som är kalibrerade mot referensnivåer. Är de kalibrerade, utan större kompromisser, så blir det generellt sett rätt. Av exakt samma skäl så är alla datorskärmar jag använder kalibrerade mot sRGB.

 

Varför man skulle vilja avvika sig från en referens det förstår, men självklart finns det ju massor av system och uppsättningar där kompromisser måste göras - I de fallen blir personliga avvägningar som styr. Dock är det inte detsamma som att säga "Jag ställer in bilden så att jag gillar det", för då sitter man helt i blindo.

 

Det är rätt simpelt. Jämför inspelningarna mot verkligheten. Det är med samma ögon.

Jag förstår fortfarande inte. Vad är din referenspunkt "i verkligheten"? Ditt resonemang är ju helt ovetenskapligt och irrelevant.



#58

Postad 03 januari 2021 - 11:42

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Först bara: man kan inte ogilla en standard som ger återger mer färger och en bättre verklighet. Det man i så fall ska ogilla är att det iinte finns en konsumentprodukt som kan med full rättvisa kan återge HDR som det är fullt tänkt.

Också värt att tillägga att standarder för SDR (BT,709, SMPTE-C, EBU etc) heller inte kan anses som "dåliga", utan allt är helt enkelt gjort för att ge uniformitet i ett arbetsflöde. Följer man det så blir det också rätt. Och det är huvudsaken.

 

Håller dock fullkomligt med om att det finns många produkter som hanterar färgrymderna på ett sätt som snarare sätter krokben på sig själva. Ett bra exempel på det är Apples datorer med P3-skärmar. Eftersom färghanteringen i macOS är så bristfällig så ger det större färgomfånget mer problem än vad det löser.



#59

Postad 03 januari 2021 - 11:58

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Kör själv projje i både sovrummet och vardagsrummet.
Dock en OLED som skärm till datorn, 48 tum...
OLEDs svärta i all ära, men det är en speciell känsla med en bra projje.

Jag hade också projje i sovrummet tidigare, ljusstark utan ställbar Iris, vanlig vit duk och vit överallt. En fantastisk ljusupplevelse, så fel hela vägen enligt mina ögon som jag ännu har förmånen att bestämma över😁

Redigerat av mcmike, 03 januari 2021 - 12:17.


#60

Postad 03 januari 2021 - 12:37

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

  • 750 inlägg
  • 0

Jag hade också projje i sovrummet tidigare, ljusstark utan ställbar Iris, vanlig vit duk och vit överallt. En fantastisk ljusupplevelse, så fel hela vägen enligt mina ögon som jag ännu har förmånen att bestämma över

haha va fan... sovrummet om något är ju ett ställe där man kan mörka :D.. kör en X30 där med en grå euroscreen duk =) 

Men det är fan intressant, OLED för mig är helt sinnessjukt, när jag ser på någon serie på datorn blir jag förbluffad ibland av hur bra bilden är, den är så skarp så det känns orealistiskt. 

Men i vardagsrummet har jag en N5a, samt en Supernovaduk.. det är inte lika bra bild, men det är en sådan härlig känsla, inte bara att bilden är stor.. utan det känns som att det är så det ska se ut :) ... samt någon sa, bilden rör sig bättre på en projje, visst rör sig något när bilden är väldigt ljus så hackar det, men så det ska vara .

 


Redigerat av ESAFESA, 03 januari 2021 - 12:39.


#61

Postad 03 januari 2021 - 12:42

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Nej, jag skojar inte. Eller spelar du alltid filmerna i referensnivå?

1. Nej, det är inte mer ljusstyrka ute en fin julidag som min LG OLED visar på stort sett alla filmer.
2. Jag sa tvärtom, att den återgivna bilden är överdriven skarp.

1. Haha! Jo, det är det. Mycket, mycket ljusstarkare. På riktigt, hur kan du tro något annat?
2. Vilket var vad jag skrev, verkligheten är knivskarp (givetvis). Skaffa (bättre) glasögon.

Trollar du bara?

#62

Postad 03 januari 2021 - 13:09

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

haha va fan... sovrummet om något är ju ett ställe där man kan mörka :D.. kör en X30 där med en grå euroscreen duk =) /quote]

Det fanns faktiskt en baktanke att kunna visa hur fel det kan bli, när man väljer kvantite före kvalité Har en Oled idag som jag slö tittar på. Film ser jag aldrig där, ingen upplevelse direkt




Men i vardagsrummet har jag en N5a, samt en Supernovaduk.. det är inte lika bra bild, men det är en sådan härlig känsla, inte bara att bilden är stor.. utan det känns som att det är så det ska se ut :) ... samt någon sa, bilden rör sig bättre på en projje, visst rör sig något när bilden är väldigt ljus så hackar det, men så det ska vara .

Den kombinationen du har är grym, inte Oled svärta men helheten mums. Sedan att HDR inte gör bort sig, gör ju inte saken direkt sämre🎬

Redigerat av mcmike, 03 januari 2021 - 13:10.


#63

Postad 03 januari 2021 - 13:18

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Kan ju vara värt att tillägga att det mänskliga ögat i kombination med hjärnan har i huvudsak tre "synlägen" - Ett kvalitativt, ett rumsligt och ett kvantitativt.

 

Det kvalitativa är vad som används när man befinner sig i en mörk miljö, exempelvis om man är utomhus mitt i natten eller sitter i en biograf. Då är pupillerna öppna så mycket som möjligt och hjärnan hanterar ljus på ett sätt som gör att små ljusskillnader upplevs som mer omfattande än vad de rent fysikaliskt är.

 

Det kvantitativa är raka motsatsen till föregående: Det används när man är utomhus en solig dag utan moln. Då drar pupillerna ihop sig och hjärnan förlorar känslighet markant för högre ljusstyrkor. I det läget har vi mycket svårt att se ljus med låg effekt och "kontrastförhållandet" är väldigt litet.

 

Det rumsliga är helt enkelt ett mellanting. En mulen, grå dag utan ljusgenomsläpp är ett ganska typiskt exempel på där det kan användas.

 

Eftersom människor är konstruerade att kunna se hyfsat väl i alla dessa förhållanden så ändras vår syn helt enkelt på ovan beskrivna sätt. Att då Nin/MKarlsson74 ser det som någon form av "verklighet" är inte bara vilseledande utan direkt felaktigt. Skillnaderna i fysikaliskt ljus är ju enorma, men våra hjärnor och ögon tar över för att vi inte ska bli bländade i flera timmar när vi är ute en solig sommardag. En OLED, framförallt från LG (som ju är en konsumenttillverkare), har väldiga begränsningar i sitt ljusflöde och det räcker verkligen inte till för att få våra hjärnor att hantera ljuset på samma sätt.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 03 januari 2021 - 13:20.


#64

Postad 03 januari 2021 - 14:26

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 2

Vet inte om just denna bild stämmer men alla liknande jag har sett har gått en god bit bortom 700 nits:

 

Bifogad fil  Examples-of-approximate-light-levels-in-real-world-scenes.png   183,39K   2 Antal nerladdningar


Redigerat av Demon Slayer, 03 januari 2021 - 14:35.


#65

Postad 03 januari 2021 - 14:27

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Ganska illustrerande exemplen på hur våra ögon och hjärnor anpassar sig utefter situation tycker jag. :)



#66

Postad 03 januari 2021 - 19:01

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Vet inte om just denna bild stämmer men alla liknande jag har sett har gått en god bit bortom 700 nits:

Examples-of-approximate-light-levels-in-real-world-scenes.png

Måste ju vara fel. NiN har ju då en TV som producerar mer nits än så.
😂😂😂

#67

Postad 04 januari 2021 - 00:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

I filmer så är det ofta väldigt skarpa gränser och överdriven dynamik mellan kolsvart och väldigt ljust. 
I filmer så är det nästan alltid en överdriven skärpa som inte alls är naturlig mot verkligheten. 
Tycker jag. 

 

Det har inget med bildvisaren att göra dock.

 

Det är precis som med musik. Olika inspelningar, mixningar och mastringar låter olika. Precis som musiker och studiotekniker väljer sitt sound, så väljer de som filmar och post processar (color grading, skärpefilter osv) hur det ska se ut.

 

Bild som är realistisk kan vara en fördel om det bara filmas utomhus på sommaren i solsken, men det ser kanske inte så intressant/dramatiskt ut på material som är filmat en grå regnig höstdag, och det är ju inte alls säkert att målet med produktionen är en "korrekt" bild.

 

Föredrar själv projektor till film för att det liknar bio, men bilden är bättre på en OLED. Ingen utav de är ens i närheten av hur ljust det är utomhus en sommardag, såklart.


Redigerat av Ageve, 04 januari 2021 - 00:20.


#68

Postad 04 januari 2021 - 00:37

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Jag ser alltid film på bildvisare som är kalibrerade mot referensnivåer. Är de kalibrerade, utan större kompromisser, så blir det generellt sett rätt. Av exakt samma skäl så är alla datorskärmar jag använder kalibrerade mot sRGB.
 


Hänger inte alls med nu. Var inte frågan om du spelar alla filmer i en så hög volym på ljudet att det är i referensnivå? Alltså noll på recivern? Eller är det jag som är ute och cyklar helt nu?

Själv så gör jag absolut inte det.

#69

Postad 04 januari 2021 - 13:14

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

OLED = Bäst bild
Projektor + stor duk = Överlägset för filmupplevelsen som helhet

Storlek spelar väldigt stor roll. Oavsett hur bra en TV är så väger det inte tyngre än att kunna se på en riktigt stor bild med bra ljud. Jag kör själv 130"+ och det vinner alla dagar i veckan över en TV - för mig. För mig handlar det om att transporteras in i filmen och det går inte med en liten bild. Den andra STORA fördelen är att duken kan vara ljudgenomsläpplig(vilket min då är). Har man ett bra nog ljudsystem och tycker ljudet är viktigt så gör detta stor skillnad. 

Har man en TV går det ju inte ens att ha en center-högtalare(om man har höga krav på bra ljud vid flera sittplatser). 

 

Det mesta inom ljud och bild handlar om kompromisser. Detta inser man efter ett tag. Att använda en TV för bild hade inneburit allt för många kompromisser på ljudsidan för många. Man måste ha en balans där. Vad hjälper det att ha bästa bilden i världen men ljudet blir jättedåligt? För vissa är bilden viktigare men för många är ljudet viktigare eller att få en balans i det hela viktigare. Vad som är en balans är väl dock en smaksak. Det finns inget ultimat, bara olika kompromisser.



#70

Postad 04 januari 2021 - 17:54

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 1

Beror väl på hur bra grejer man har också. Jämför jag bilden på tv'n jag har mot bilden på kompisens projektor så är det natt och dag skillnad till tevens fördel. Klart det går att ha en centerhögtalare om man har tv min har måtten 62x20x30 cm.



#71

Postad 04 januari 2021 - 18:02

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Hänger inte alls med nu. Var inte frågan om du spelar alla filmer i en så hög volym på ljudet att det är i referensnivå? Alltså noll på recivern? Eller är det jag som är ute och cyklar helt nu?

Själv så gör jag absolut inte det.

Det jag ifrågasatte var hans ointresse av att bevara en films visuella integritet, varpå jag också förhåller mig till det baserat på hans respons. Om projektor är det enda sättet att gå kanske en LCD-projektor med XGA-panel från Wish att föredra framför en grade1-monitor. Jag vet ivf vad jag väljer baserat på de kompromisser jag är villig att göra.



#72

Postad 04 januari 2021 - 18:30

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
För film tar jag lätt en okalibrerad vettig projektor (riktpris från ca 30.000kr??) projicerad mot en vettig duk från 108”+ jämfört med en kalibrerad OLED/LCD/whatever TV på typ 75”, oavsett pris på TV’n.

Standard eller inte så ger en TV inte mig i närheten av den upplevelse som projektorn ger.

Har ni kalibreringsproffs problem med det? Shove it! ;)

#73

Postad 04 januari 2021 - 18:56

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Några problem har jag absolut inte. Alla är ju fria att göra såsom de själva vill. Dock är det rätt bortkastat att lägga ner 30,000 kr eller mer på en projektor utan att få den kalibrerad då man oftast missar så mycket av dess potential. :)



#74

Postad 04 januari 2021 - 19:26

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Varför projektor... det är som att svära i kyrkan i detta forum. :lol:  Har länge varit frestad av att skaffa projektor, men nu då det kommit stora bildskärmar(85"+) till rimliga priser och inte minst med skaplig bildkvalite så har den känslan gott över. Varför man inte slagit till på proj är, bök med både duk o proj, rummet, enklare med en bildskärm. Känslan är att många slutar med proj o går över till bildskärmar om man kollar antalet blocket annonser på dukar o projektorer.



#75

Postad 04 januari 2021 - 21:02

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Dock är det rätt bortkastat att lägga ner 30,000 kr eller mer på en projektor utan att få den kalibrerad då man oftast missar så mycket av dess potential. :)

Nu var det ju iofs inte det jag skrev man ska göra...

#76

Postad 05 januari 2021 - 01:36

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

En fantastisk killgissar- och magkänsletråd ;)

 

Först bara: man kan inte ogilla en standard som ger återger mer färger och en bättre verklighet. Det man i så fall ska ogilla är att det iinte finns en konsumentprodukt som kan med full rättvisa kan återge HDR som det är fullt tänkt. Därför kan man ha sympati för andra format inom häradet som Dolby Vision eller HDR10+ - nu finns det ju massa tricks för att utnyttja sin egens display till max när det gäller HDR - men det kostar förstås.

Visst, sen ska man inte ta det som det skulle vara verklighet som de visar i filmerna. Många färgsättningar har väldigt lite med verkligheten att göra. Men det gör inget, för det är film och då kan man leka med färgerna. 



#77

Postad 05 januari 2021 - 01:42

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag ser alltid film på bildvisare som är kalibrerade mot referensnivåer. Är de kalibrerade, utan större kompromisser, så blir det generellt sett rätt. Av exakt samma skäl så är alla datorskärmar jag använder kalibrerade mot sRGB.

 

Varför man skulle vilja avvika sig från en referens det förstår, men självklart finns det ju massor av system och uppsättningar där kompromisser måste göras - I de fallen blir personliga avvägningar som styr. Dock är det inte detsamma som att säga "Jag ställer in bilden så att jag gillar det", för då sitter man helt i blindo.

 

Jag förstår fortfarande inte. Vad är din referenspunkt "i verkligheten"? Ditt resonemang är ju helt ovetenskapligt och irrelevant.

Nu frågade jag om du ALLTID återger ljudet på referensnivå? För enligt din eget resonemang så skall du alltid göra detta (och ha ett system som kan fixa det utan att låta illa). 

Ovetenskapligt? Nej, det är uppenbart att filmerna (och serierna) är tweakade för ljusare, mer kontrastrik och mer "färgpoppande" bild mot verkligheten. 


1. Haha! Jo, det är det. Mycket, mycket ljusstarkare. På riktigt, hur kan du tro något annat?
2. Vilket var vad jag skrev, verkligheten är knivskarp (givetvis). Skaffa (bättre) glasögon.

Trollar du bara?

1. Nej.
2. Nej.



#78

Postad 05 januari 2021 - 01:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Det jag ifrågasatte var hans ointresse av att bevara en films visuella integritet, varpå jag också förhåller mig till det baserat på hans respons. Om projektor är det enda sättet att gå kanske en LCD-projektor med XGA-panel från Wish att föredra framför en grade1-monitor. Jag vet ivf vad jag väljer baserat på de kompromisser jag är villig att göra.

 

Lyssnar du ALLTID på referensnivå när du ser på film? 


Redigerat av MKarlsson74, 05 januari 2021 - 01:56.


#79

Postad 05 januari 2021 - 01:52

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Att jämföra en TV med en projektor och duk är lite som att jämföra en motorcykel med en bil. Det är inte samma sak enligt mig. i 120 år så har biograf varit en projekterad bild på en duk. För mig så är det viktigaste att återskapa biografkänslan än just det, en projekterad bild på en duk. Utan det så är det "nyhetssändningar på en TV", enligt mig.

 

Så för mig så kan aldrig en TV ersätta en projektor, oavsett bildkvalité.  

Jag citerar mig själv som svar på trådfrågan. För mig så är det basala kravet en projektor på en duk. 
Såg Jaws UHD igår. Fantastisk fin utgåva och en väldigt respektfull återgivning av 35 mm originalet. Finns inte en TV i världen som ger samma känsla och välbehag som att se den på en stor duk, enligt mig. 



#80

Postad 05 januari 2021 - 05:39

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Så du Är ett troll, alltså.

Dels verkar du inte vara läskunnig, dels hävdar du den helt vansinniga åsikten att din oled-TV har mer nits än vad som kan mätas upp en ljus sommardag. Det är så korkat, så jag kan inte ens tro att du tror på vad du själv skriver = troll.

Redigerat av SC-Zap, 05 januari 2021 - 05:40.


#81

Postad 05 januari 2021 - 11:25

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Nu frågade jag om du ALLTID återger ljudet på referensnivå? För enligt din eget resonemang så skall du alltid göra detta (och ha ett system som kan fixa det utan att låta illa). 

Jag tror helt enkelt inte att du har förstått någonting av vad jag försöker förklara för dig, just eftersom du visar sådant ointresse.

 

Mitt system är inte kapabelt till att återge ljud på referensnivå så nej, då gör jag inte det. Men det är inte detsamma som att jag skiter i det, vilket du tycks göra.

Ovetenskapligt? Nej, det är uppenbart att filmerna (och serierna) är tweakade för ljusare, mer kontrastrik och mer "färgpoppande" bild mot verkligheten.

Eftersom du inte bemöter något av det jag har skrivit om hur biologi och fysik fungerar så tar jag det som att du helt enkelt är faktaresistent. Återkom gärna när du är förmögen att läsa mer än vad du bara vill saxa dig till.

Så du Är ett troll, alltså

Kikar man på Nins twitterkonto så ser man direkt att foliehatten är neddragen ända ner till näsborrarna. ;)



#82

Postad 05 januari 2021 - 11:44

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Kikar man på Nins twitterkonto så ser man direkt att foliehatten är neddragen ända ner till näsborrarna. ;)


Borde inte vara förvånad, man märker ju att det här med fakta inte är viktigt för honom, eller ens att inse vad som är rimligt.

#83

Postad 05 januari 2021 - 19:26

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Varför projektor... det är som att svära i kyrkan i detta forum. :lol:  

 

 Tycker det brukar vara lugnt på denna sida av forumet, tyvärr men inte oväntat visar denna tråd till viss del det motsatta.

 

 

 Har länge varit frestad av att skaffa projektor, men nu då det kommit stora bildskärmar(85"+) till rimliga priser och inte minst med skaplig bildkvalite så har den känslan gott över. 

 

 

Ligger nog lite i det du skriver för de flesta som har bio i vardagsrummet, dock inte alla:) Har man ett dedikerat biorum så kör man garanterat projektor tror jag.

 

 

Varför man inte slagit till på proj är, bök med både duk o proj, rummet, enklare med en bildskärm.

 

 

Javisst är det enklare att "ställa" upp en tv bara. Mitt vardagsrum är inte så komplicerat utan det gick snabbt att sätta upp duk och hylla för projektorn. När det väl är gjort, fann man den personliga belöningen. Skulle nog tror att det största hindret är ev sambo om man inte har samma intresse till bild och ljud:)? 


Redigerat av mcmike, 05 januari 2021 - 19:29.


#84

Postad 05 januari 2021 - 20:22

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Några problem har jag absolut inte. Alla är ju fria att göra såsom de själva vill. Dock är det rätt bortkastat att lägga ner 30,000 kr eller mer på en projektor utan att få den kalibrerad då man oftast missar så mycket av dess potential. :)

 

Tror du det hade väldigt stor skillnad att kalibrera en epson 9400? i SDR då...

Läste väldigt mycket om den innan köp, och enligt många kända recensentersidor, och folk på AVS forum, så är det inte mycket som behövdes justeras, om man körde i natural mode... bara justerat lite med AVS HD...grymt nöjda är vi...

Men skulle det till en jäkla skillnad, kanske det skulle vara värt det, men till vilket pris? få nån åka till en liten småstad och kalibrera den...?  :ph34r:  :P

Har en HC duk... så det slukas en del ljus där.

 

https://www.prisjakt...t.php?p=5004804



#85

Postad 06 januari 2021 - 02:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag tror helt enkelt inte att du har förstått någonting av vad jag försöker förklara för dig, just eftersom du visar sådant ointresse.

 

Mitt system är inte kapabelt till att återge ljud på referensnivå så nej, då gör jag inte det. Men det är inte detsamma som att jag skiter i det, vilket du tycks göra.

Men, tycker du inte det är viktigt att återge såsom det ska vara?  B)


Så du Är ett troll, alltså.

Dels verkar du inte vara läskunnig, dels hävdar du den helt vansinniga åsikten att din oled-TV har mer nits än vad som kan mätas upp en ljus sommardag. Det är så korkat, så jag kan inte ens tro att du tror på vad du själv skriver = troll.

:D  :D  :D 
 



#86

Postad 06 januari 2021 - 03:32

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Skratta du, men alla vi andra förstår att du är fullständigt ute och cyklar.
Verkligheten, utomhus är, givetvis, enormt mycket mer ljusstark än en stackars TV. Att hävda annat, som du gör, är antingen trollande, eller ren idioti.

#87

Postad 06 januari 2021 - 04:00

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

För att återgå till trådens fråga så är TV och projektor helt olika saker enligt mig. 
Projektor är för att reproducera en biografupplevelse hemma. SMPTE har länge haft rekommendationen 16 ftL för återge film i ett mörkt rum. Vill minnas att rekommendationen för film (16-35 mm) var/är 14 ftL i en biograf. Dessa är rekommendationer, vissa gillar lite mer andra gillar rekommendationen. Jag gillar runt dessa siffror, kanske lite i överkanten. 

Jag, personligen, vill inte ha en väsentligt högra ljusstyrka i min hemmabio. Det är inget trevligt att titta på och det saknar kopplingen till biografen för mig. Jag såg inte Beetlejuice på bio 1988 och fick en solbränna av det höga ljusflödet. Det verkar vara en skillnad vad folk är ute efter. Vissa älskar 60 fps filmer eller "TV-såpa effekten". Jag hatar det. 



#88

Postad 06 januari 2021 - 08:46

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Ja måtte branschen aldrig släppa 24fps! Mycket kan jag leva utan men den pucken är omöjlig 😅

#89

Postad 06 januari 2021 - 10:50

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Beror väl på hur bra grejer man har också. Jämför jag bilden på tv'n jag har mot bilden på kompisens projektor så är det natt och dag skillnad till tevens fördel. Klart det går att ha en centerhögtalare om man har tv min har måtten 62x20x30 cm.

 

Jo då allt går men ljudet blir bättre med en centerhögtalare som är en vanlig högtalare och inte en av dom där liggande kompromisshögtalarna som alla tror är vad man skall ha. Man kan göra precis som man vill, vissa använder t.o.m TVns ljud som centerhögtalare så allt går ju men jag hade inte gjort det. Då är det bättre att köra med fantom-center men då har man en stor reflekterande yta precis bredvid L och R om man kör en 88" OLED.  

 

De flesta jag sett som har projektor har den uppsatt i sitt vardagsrum med ljusa väggar och vitt tak, kanske en högkontrastduk om man har tur. Bilden kommer vara dålig i detta läget. Svart tak och väggar med en JVC N5 på en bra AT-duk så är det en helt annan femma. 



#90

Postad 06 januari 2021 - 11:30

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

 De flesta jag sett som har projektor har den uppsatt i sitt vardagsrum med ljusa väggar och vitt tak, kanske en högkontrastduk om man har tur. Bilden kommer vara dålig i detta läget. Svart tak och väggar med en JVC N5 på en bra AT-duk så är det en helt annan femma.

Nu tar du i lite väl mycket. Ok med en 5000kr projektor mot en 1500kr duk, men att generalisera det så hårt är inte ok.

#91

Postad 06 januari 2021 - 11:46

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Tycker vi har kononbild, med ganska ljust rum, reactduk, och en epson 9400...(mörklägger också)

Visst... ingen oledbild... men fasen så möe större än 65"  :ph34r:  :)


Redigerat av Garrett, 06 januari 2021 - 11:57.


#92

Postad 06 januari 2021 - 11:58

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Men, tycker du inte det är viktigt att återge såsom det ska vara?  B)

Absolut tycker jag det, men i dagsläget har jag fått prioritera bild före ljud i mitt system. Längre fram, när jag har bytt bostad och kan planera om min svit så blir det att komplettera. Inget konstigt med det.

 

Kan du passa på och bemöta vad jag skrev innan gällande naturen eftersom du bevisligen anser att jag har fel? Annars är det ju helt lönlöst att skriva till dig.

 

SMPTE har länge haft rekommendationen 16 ftL för återge film i ett mörkt rum. Vill minnas att rekommendationen för film (16-35 mm) var/är 14 ftL i en biograf. Dessa är rekommendationer, vissa gillar lite mer andra gillar rekommendationen.

Och dessa siffror gäller för material som är producerat i SDR, inte HDR. Det är en väsentlig skillnad och vad du än må tycka om HDR så är projektor helt enkelt ute ur leken. Även om du så inte "vill ha" högt ljusflöde så kommer du att få göra omfattande kompromisser där slutresultatet mer ofta än inte blir en direkt felaktigt representation. Blir ju ganska konstigt att du gång på gång helt bortser ifrån det.

 

Sedan har även riktlinjerna för konsumentbruk i SDR varit mellan 80-100cd/m² (beroende på bildstorlek) i kontrollerad milj de sista 90 åren och det speglar ganska väl hur en film på bio typiskt upplevs. Vid grade var 80cd/m² vanligt länge men numer tycks alla jag känner köra 100cd/m² - mig inräknat.



#93

Postad 06 januari 2021 - 12:09

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Nu tar du i lite väl mycket. Ok med en 5000kr projektor mot en 1500kr duk, men att generalisera det så hårt är inte ok.

 

Min poäng var att de flestas referens på vad en projektorbild innebär är ganska långt ifrån vad man kan uppnå. 



#94

Postad 06 januari 2021 - 13:20

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Min poäng var att de flestas referens på vad en projektorbild innebär är ganska långt ifrån vad man kan uppnå.

Det framgick då rakt inte av ditt inlägg.

#95

Postad 06 januari 2021 - 14:16

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

 

Och dessa siffror gäller för material som är producerat i SDR, inte HDR. Det är en väsentlig skillnad och vad du än må tycka om HDR så är projektor helt enkelt ute ur leken. Även om du så inte "vill ha" högt ljusflöde så kommer du att få göra omfattande kompromisser där slutresultatet mer ofta än inte blir en direkt felaktigt representation. Blir ju ganska konstigt att du gång på gång helt bortser ifrån det.

 

 

Har det kommit några riktlinjer för vilken ftL som behövs för HDR på projektor? 14-16 ftL är ju ungefär 50nits vilket är hälften av riktlinjerna för SDR på tv, men upplevs ju ändå väldigt bra och ljusstarkt i SDR på projektor(har själv targetat 14 ftL på min JVC). Betyder det då att man bör upp i 300 ftL på projektor för att det skal upplevas som 1000 nits på en tv?

 

Fråga 2 blir då vad man får för ftL på dessa som idagsläget menas komma närma, t.ex JVC N5? I manualen står det att man kan välja att klippa mellan 150-600 nits vilket borde hålla för HDR mastrat i 1000 nits?

 

...den största tjuven för bländning idag IMHO är dessa HUDs och eventuell text som t.ex Netflix envisas med skal vara kritvita och då får max flås, här borde de snart hitta på något som gör dom grå eller annan färg när den flippar til HDR.


Darkmode FTW.



#96

Postad 06 januari 2021 - 18:01

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Absolut tycker jag det, men i dagsläget har jag fått prioritera bild före ljud i mitt system. Längre fram, när jag har bytt bostad och kan planera om min svit så blir det att komplettera. Inget konstigt med det.

 

Kan du passa på och bemöta vad jag skrev innan gällande naturen eftersom du bevisligen anser att jag har fel? Annars är det ju helt lönlöst att skriva till dig.

 

Och dessa siffror gäller för material som är producerat i SDR, inte HDR. Det är en väsentlig skillnad och vad du än må tycka om HDR så är projektor helt enkelt ute ur leken. Även om du så inte "vill ha" högt ljusflöde så kommer du att få göra omfattande kompromisser där slutresultatet mer ofta än inte blir en direkt felaktigt representation. Blir ju ganska konstigt att du gång på gång helt bortser ifrån det.

 

Sedan har även riktlinjerna för konsumentbruk i SDR varit mellan 80-100cd/m² (beroende på bildstorlek) i kontrollerad milj de sista 90 åren och det speglar ganska väl hur en film på bio typiskt upplevs. Vid grade var 80cd/m² vanligt länge men numer tycks alla jag känner köra 100cd/m² - mig inräknat.

Det där är ju inte helt riktigt - lite väl att säga "ute ur leken". Det går att anpassa och tonmappa riktigt bra - om än att att det blir som du säger en kompromiss, men en riktigt bra sådan - också t o m vidimerat av Hollywood studios. 

 

En konsument-TV behöver tonmappa en projektor ännu mer för limiterad ljusstyrka, men det finns lösningar som inte blir "en direkt felaktig representation" utan dynamiskt anpassat efter den exakta ljuststyrkan som just min eller din display kan uppnå.



#97

Postad 06 januari 2021 - 18:55

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

De flesta jag sett som har projektor har den uppsatt i sitt vardagsrum med ljusa väggar och vitt tak, kanske en högkontrastduk om man har tur.

Det har jag med, en del med bättre slutresultat än kompromisser i en batcave. Du kör ju själv en sådan, om du inte uppgraderat projektor nu?🙃

Bilden kommer vara dålig i detta läget. Svart tak och väggar med en JVC N5 på en bra AT-duk så är det en helt annan femma.



Att en Jvc:n får ut sin maximala kapacitet i ett helt ljus kontrollerat rum säger sig själv tycker jag. Men att den skulle ha en "dålig" bild om man ger den hyffsade förutsättningar i ett vardagsrum, håller jag personligen inte med med om. Vi gör alla våra kompromisser😊

Redigerat av mcmike, 06 januari 2021 - 19:42.


#98

Postad 08 januari 2021 - 00:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Absolut tycker jag det, men i dagsläget har jag fått prioritera bild före ljud i mitt system. Längre fram, när jag har bytt bostad och kan planera om min svit så blir det att komplettera. Inget konstigt med det.

 

Kan du passa på och bemöta vad jag skrev innan gällande naturen eftersom du bevisligen anser att jag har fel? Annars är det ju helt lönlöst att skriva till dig.

 

Och dessa siffror gäller för material som är producerat i SDR, inte HDR. Det är en väsentlig skillnad och vad du än må tycka om HDR så är projektor helt enkelt ute ur leken. Även om du så inte "vill ha" högt ljusflöde så kommer du att få göra omfattande kompromisser där slutresultatet mer ofta än inte blir en direkt felaktigt representation. Blir ju ganska konstigt att du gång på gång helt bortser ifrån det.

 

Sedan har även riktlinjerna för konsumentbruk i SDR varit mellan 80-100cd/m² (beroende på bildstorlek) i kontrollerad milj de sista 90 åren och det speglar ganska väl hur en film på bio typiskt upplevs. Vid grade var 80cd/m² vanligt länge men numer tycks alla jag känner köra 100cd/m² - mig inräknat.

Naturen?

99+% av allt jag ser är SDR. Och jag ser ingen som helst anledning att ett fåtal filmer skall ha helt annat ljusflöde i min bio. Shining hade inte det ljusflödet 1980 på bio så för mig spelar det ingen som helst roll vad vissa anser att HDR ska ge för ljusflöde. Det är snarare en felaktig reproducering av biografupplevelsen med extremt ljusflöde. Det är ett medvetet val, som ditt val att inte återge ljudet ständigt på referensnivå. 



#99

Postad 08 januari 2021 - 00:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Såg tre filmer idag med en polare. Ljusflödet var perfekt enligt mig. Ingen av oss hade kunnat (eller velat) sett tre filmer i mörkret med 300 ftL på en 130 tums duk. Om vissa vill se så, kul för dom. Inget för mig. 



#100

Postad 08 januari 2021 - 02:15

Irule
  • Irule
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Oj här trampade jag på många gamla tån. Men vi kan väl hålla en hyfsad nivå ändå? 

 

Så vad har "super duper guruns" och forumets gamla rävar kommit fram till:

 

Tv = bäst bild

Projektor = mer biokänsla och att ny teknik som hdr var trams eftersom ni tittar på gamla filmer.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.