Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

audyssey multeq xt32

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 mars 2021 - 19:27

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Hej. Har sålt min Marantz SR7011 och beställt en 8015. Funderar lite på detta med kalibreringen och ställa in högtalarna antingen på Large eller small. När jag hade min 7011:a hade jag frontar och centern (frontar stora golvhögtalare B&W CM9 och en rejäl center oxå B&W) inställda på Large. Surround, surround back och dolby Atmos högtalare som står ovanpå frontarna var inställda på Small. När jag får hem nya 8015, vinner jag nått på att ställa in frontarna och centern som small de med?? Även om de är stora utifrån storleken på högtalarna??? Jocke

#2

Postad 08 mars 2021 - 19:32

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Jag personligen skulle aldrig sätta en högtalare på large om jag har en subwoofer.
OM jag inte har dunderbra högtalare som går enormt djupt ner i frekvenserna.

Läs gärna
https://www.svsound....-an-av-receiver

Har du en subwoofer har du missat mycket information som du gått miste om, om du ställt dem på large.
Det är ett mycket vanligt missförstånd att köra högtalare på large och tro att man vinner på det.

Ställ alla på small (du måste ha en subwoofer annars går det inte)

#3

Postad 08 mars 2021 - 19:37

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Jag personligen skulle aldrig sätta en högtalare på large om jag har en subwoofer.
OM jag inte har dunderbra högtalare som går enormt djupt ner i frekvenserna.

Läs gärna
https://www.svsound....-an-av-receiver

Har du en subwoofer har du missat mycket information som du gått miste om, om du ställt dem på large.
Det är ett mycket vanligt missförstånd att köra högtalare på large och tro att man vinner på det.

Ställ alla på small (du måste ha en subwoofer annars går det inte)


Glömde skriva att jag har en subb Velodyne 1200 Ultra

#4

Postad 08 mars 2021 - 19:39

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Läs länken och kör small :)

#5

Postad 08 mars 2021 - 19:41

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Läs länken och kör small :)


Tack för länken. Ska läsa och sen köra på Small👍

#6

Postad 09 mars 2021 - 06:52

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Testa olika inställningar! I SR8015 kan du ha två parallella Audyssey-kalibrerade ljudlägen. Kör det ena med front/center small och det andra large. Testa olika delningsfrekvenser, 40, 60, 80 Hz. Inget rum är det andra likt, så ingen kan bestämt säga vad som kommer låta bäst hos just dig.

#7

Postad 09 mars 2021 - 07:17

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Det är en smaksak. Du får själv avgöra vad som låter bäst i dina öron. Skillnaden är ju att vid "small" läget tar din SUB över mer av de lite högre bastonerna som en stor högtalare troligtvis hade klarat. Jag tycker det låter bättre, det blir en mer sömnlös övergång mellan riktigt låga bastoner och de lite högre tonerna. Har för mig att förstärkaren bryter och SUBen tar över vid 80 hz eller så. Kör du läget "large" spelar SUBen bara de lägsta bastonerna och skiljer sig SUBen och högtalarna sig tonalt kan det bli en märklig övergång, tycker JAG.

Som sagt, experimentera och lyssna och välj det DU tycker låter bäst.

 

Har man små högtalare klarar de oftast inte lägre än 80 hz bra ändå så där är det inget att fundera på.


Redigerat av King Cobra, 09 mars 2021 - 07:19.


#8

Postad 09 mars 2021 - 07:36

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0

Titta igenom de här två: 

https://www.youtube....omeTheaterGurus

https://www.youtube....hannel=Youthman

 

Gjorde stora skillnader för min ljudbild. Appen är klart värd att införskaffa.



#9

Postad 09 mars 2021 - 07:36

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0

Det är en smaksak. Du får själv avgöra vad som låter bäst i dina öron. Skillnaden är ju att vid "small" läget tar din SUB över mer av de lite högre bastonerna som en stor högtalare troligtvis hade klarat. Jag tycker det låter bättre, det blir en mer sömnlös övergång mellan riktigt låga bastoner och de lite högre tonerna. Har för mig att förstärkaren bryter och SUBen tar över vid 80 hz eller så. Kör du läget "large" spelar SUBen bara de lägsta bastonerna och skiljer sig SUBen och högtalarna sig tonalt kan det bli en märklig övergång, tycker JAG.
Som sagt, experimentera och lyssna och välj det DU tycker låter bäst.

Har man små högtalare klarar de oftast inte lägre än 80 hz bra ändå så där är det inget att fundera på.


Kör man large så går subben aldrig in och kör.
Du kan köra small och köra crossover väldigt mycket lägre än 80hz.
Saken är den också kör du large måste man göra så att högtalarna spelar tillsammans med subwooferna där de kan och det är svårt.

Läs gärna länken jag länkade så ser du varför small är bättre för 99% av oss

#10

Postad 09 mars 2021 - 10:18

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Kör man large så går subben aldrig in och kör.
Du kan köra small och köra crossover väldigt mycket lägre än 80hz.
Saken är den också kör du large måste man göra så att högtalarna spelar tillsammans med subwooferna där de kan och det är svårt.

Läs gärna länken jag länkade så ser du varför small är bättre för 99% av oss

Som med alla filter så ska man ha marginal om inte annars får man en utsläckning, bla pga fasfel och att frekvensgången redan faller.

Tumregel att utgå ifrån är att dela 1 oktav över en där högtalarens uppmätta F3 ligger.

Alp4HCx.jpg

Gissa vad som händer om det blåa strecket faller tidigare och brantare än på bilden.

Det röda strecket följer med och en det blir en "grop"

Om man kastar om polariteten på en högtalare så får man en snarlik effekt för i grunden händer samma sak, fasen drar iväg.

Och risken är stor att stördykningen också kommer med.

I6nvD4Z.jpg

 

Irl ex där jag delar fel med vilje.
jiM91DV.png



#11

Postad 09 mars 2021 - 15:47

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 1

Testa olika inställningar! I SR8015 kan du ha två parallella Audyssey-kalibrerade ljudlägen. Kör det ena med front/center small och det andra large. Testa olika delningsfrekvenser, 40, 60, 80 Hz. Inget rum är det andra likt, så ingen kan bestämt säga vad som kommer låta bäst hos just dig.


Ja det har du rätt i. I 8015 kan jag visst köra med två olika kalibrerade ljudlägen och jag har inte tänkt köra ett för film ett för musik. Då skulle jag köra ditt förslag istället med skillnad på large och small på frontarna/centern. Även testa olika delningsfrekvenser. Bra tips👍

Redigerat av JB1, 09 mars 2021 - 16:05.


#12

Postad 13 mars 2021 - 12:12

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Ni som har kalibreringsappen Audyssey, finns där nån demoversion i appen? Jag får min SR 8015 om ett par veckor men tänkte skaffa appen innan och kika lite. Eller inte lönt kanske?

Jocke



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.