Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC's 2016 års projektor modeller: DLA-X5000, X7000, X9000

550 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 12 oktober 2015 - 13:38

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Nån härifrån som ska till Hembiobutiken i morgon och titta på X5000?



#102

Postad 12 oktober 2015 - 18:12

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Nån härifrån som ska till Hembiobutiken i morgon och titta på X5000?

Nä, men tittar i Malmö på lördag.



#103

Postad 12 oktober 2015 - 18:45

Peak
  • Peak
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Även om jag beställt en 520ES nu, ska jag absolut dra dit imorgon, runt 17 för att få en titt!



#104

Postad 12 oktober 2015 - 18:55

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Trots att jag köpte min Epson LS10000 där i onsdags, ska jag dit å kolla in JVC:n. Är det någon som vet om de kommer dema något HDR-material?



#105

Postad 12 oktober 2015 - 20:20

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Nån härifrån som ska till Hembiobutiken i morgon och titta på X5000?

 

Det var min planering, men den sprack just. Får köpa i "blindo", men jag är inte direkt orolig. Ni lämnar väl en liten utvärdering dessutom, hoppas i alla fall jag  :)

 

Även om jag beställt en 520ES nu,

 

 

Grattis  :)


 Är det någon som vet om de kommer dema något HDR-material?

 

 

Borde de väl göra tycker man :)


Redigerat av mcmike, 13 oktober 2015 - 05:50.


#106

Postad 13 oktober 2015 - 18:35

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Jag citerar HBB av dagens visning...

 

" Vi kan ganska snabbt konstatera att bilden utan större justering är fenomenalt bra, det första vi lägger märke till är att djupet i bilden och detaljåtergivningen är klart förbättrad från tidigare DLA-X500.

Högre ljusstyrka med bibehållen kontrast (kanske tom. bättre) gör det till en högst intressant projektor för både vardagsrum och biogrotta.

Letar du projektor i det bättre segmentet måste X5000 upplevas!"

 

 

Ni som var där, vad säger ni?


Redigerat av mcmike, 13 oktober 2015 - 18:35.


#107

Postad 13 oktober 2015 - 22:51

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Nu är det så att jag varken äger en X500 eller att det fanns någon X500 i rummet att jämföra med, så detaljåtergivningen har jag svårt att uttala mig om.
Däremot var den utan tvekan betydligt ljusstarkare och kontrasten imponerande.
Jag störde mig för övrigt inte på varken eshiften eller autoirisen(!) när vi provade fram och tillbaka mellan olika lägen, mycket förvånande, kanske behöver ta en sväng till optikern igen, he he...
Så om jag tillåts dra någon (förhastad?) slutsats efter ett par timmar med ett preprod-exemplar så kan nog X5000 vara en riktig kioskvältare för JVC-älskare med ljusbehov :-)

Redigerat av RoMe, 13 oktober 2015 - 23:07.


#108

Postad 14 oktober 2015 - 00:55

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 1

Jag var där och blev även jag grymt imponerad av den. Riktigt ljusstark och fin. 
Dock råkade jag nämna att jag egentligen var där för en kompis räkning, eftersom jag just köpt en ny projektor i form av en Epson LS10000 och att jag gärna sett den demad ihop med den, varpå killen som demade genast sa att den inte skulle haft en chans eftersom eftersom den har LED-lampa. Nä, svarade jag - den har laser, varpå han berättade att han minsann jobbat med sådana projjar och visste vad han talade om. Och ja - det kanske var laser OCKSÅ, men framförallt LED - samt ett färghjul (vilket alltså inte stämmer).

Jag förstår att man vill sälja sin egen produkt, men jag tycker det blir lite beige när man samtidigt sågar en konkurrent med hjälp av rena faktafel. 

 

Dessutom - den STORA grejen med de nya JVC-projjarna är ju att de kan visa HDR, så det var rätt synd att man inte hade något sådant material med sig.


Redigerat av Spygg, 14 oktober 2015 - 00:57.


#109

Postad 14 oktober 2015 - 05:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Nu är det så att jag varken äger en X500 eller att det fanns någon X500 i rummet att jämföra med,
 

 

Snart kanske du äger en Jvc? :)

 

 

Jag störde mig för övrigt inte på varken eshiften eller autoirisen(!) när vi provade fram och tillbaka mellan olika lägen, mycket förvånande, kanske behöver ta en sväng till optikern igen, he he...
 

 

 

Märkte du ingen skillnad mellan 1080p och skalning? 

 

Jag var där och blev även jag grymt imponerad av den. Riktigt ljusstark och fin. 

 

 

Du blev imponerad fast du äger en LS! Varför, utveckla gärna mera? :)

 

Dessutom - den STORA grejen med de nya JVC-projjarna är ju att de kan visa HDR, så det var rätt synd att man inte hade något sådant material med sig.

 

 

Jaså det fanns inget material, det var synd. Riktigt stor nyhet annars, speciellt i denna prisklass :P Såg att Distributör nu för Jvc projektorer är Septronic eller?


Redigerat av mcmike, 14 oktober 2015 - 05:42.


#110

Postad 14 oktober 2015 - 10:05

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 1

Snart kanske du äger en Jvc? :)

 

 

 

 

Märkte du ingen skillnad mellan 1080p och skalning? 

 

 

Du blev imponerad fast du äger en LS! Varför, utveckla gärna mera? :)

 

 

Jaså det fanns inget material, det var synd. Riktigt stor nyhet annars, speciellt i denna prisklass :P Såg att Distributör nu för Jvc projektorer är Septronic eller?

Bara för att jag redan har en magiskt bra projjje så betyder ju det inte att jag inte kan imponeras av andra. Men för tydlighetens skull kanske jag ska säga att jag inte blev MER imponerad av den än jag är av min LS. Hade jag gjort köpet idag hade jag fortfarande utan den minsta tvekan valt Epson. JVC:n har fantastisk bild, men det har LS också (såg faktiskt ingen skillnad alls kvalitetsmässigt, men det är ju svårt när man inte får se dem demade sida vid sida så att säga). Men sen har LS även färger och ljusstyrka som håller i sig i många många år utan omkalibrering, vilket för mig - som även tänker använda den för vanlig TV-tittning - är oslagbart. Dessutom är LS:ens linsminne sjukt mycket snabbare på att byta format.



#111

Postad 14 oktober 2015 - 12:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Bara för att jag redan har en magiskt bra projjje så betyder ju det inte att jag inte kan imponeras av andra.


Absolut är det så, var bara intresserad av din upplevelse...Tack för svar:)

#112

Postad 16 oktober 2015 - 07:59

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Nu har man släppt officiella informationen från Dallas, X5000 kostar 3999,95 Dollar...X7000 kommer kosta 69990kr här trots ett dollar pris på 6999,99, märklig prissättning mellan modellerna i alla fall :huh:

 

 

https://translate.go...4eayrnuQcRNFRAg


Redigerat av mcmike, 16 oktober 2015 - 08:06.


#113

Postad 18 oktober 2015 - 08:20

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

En bild säger egentligen inte så mycket , men man ju kan undra hur det bli med HDR :) (X7000)

Bifogad fil(er)


Redigerat av mcmike, 18 oktober 2015 - 08:20.


#114

Postad 18 oktober 2015 - 17:16

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Jag citerar HBB av dagens visning...

" Vi kan ganska snabbt konstatera att bilden utan större justering är fenomenalt bra, det första vi lägger märke till är att djupet i bilden och detaljåtergivningen är klart förbättrad från tidigare DLA-X500.
Högre ljusstyrka med bibehållen kontrast (kanske tom. bättre) gör det till en högst intressant projektor för både vardagsrum och biogrotta.

Letar du projektor i det bättre segmentet måste X5000 upplevas!"



Ni som var där, vad säger ni?

Såg den idag på mässan i malmö i ett mörklagt rum på en ca 3m bred Clearpix 4k duk. Jag blev riktigt imponerad av bilden, håller med hembiobutikens utlåtande att bilden är ljusstarkare med grym kontrast och detaljrik bild. Jag såg även Epson LS10k i 2st olika rum som inte alls imponerade.

#115

Postad 18 oktober 2015 - 18:18

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Tror inte det var clearpix utan en screen excelence-duk enligt han som demade. Grymt fin bild hur som helst.

#116

Postad 18 oktober 2015 - 18:27

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Isf kan jag ha missuppfattat vad han sa. Screen Research/Screen Excelence..Bildkvaliten var super :)

#117

Postad 18 oktober 2015 - 21:38

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Menade inte att besserwissra. Men minns att de demade på excelence och The Rock körde på research.

#118

Postad 18 oktober 2015 - 21:50

Unregisteredcae8230c
  • Unregisteredcae8230c
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Jag var där och blev även jag grymt imponerad av den. Riktigt ljusstark och fin.
Dock råkade jag nämna att jag egentligen var där för en kompis räkning, eftersom jag just köpt en ny projektor i form av en Epson LS10000 och att jag gärna sett den demad ihop med den, varpå killen som demade genast sa att den inte skulle haft en chans eftersom eftersom den har LED-lampa. Nä, svarade jag - den har laser, varpå han berättade att han minsann jobbat med sådana projjar och visste vad han talade om. Och ja - det kanske var laser OCKSÅ, men framförallt LED - samt ett färghjul (vilket alltså inte stämmer).

Jag förstår att man vill sälja sin egen produkt, men jag tycker det blir lite beige när man samtidigt sågar en konkurrent med hjälp av rena faktafel.

Dessutom - den STORA grejen med de nya JVC-projjarna är ju att de kan visa HDR, så det var rätt synd att man inte hade något sådant material med sig.


Hej Spygg, Jocke här som demade X5000. Känns som det blev lite missförstånd mellan oss.

Först vill jag bara säga att Epson LS1000 är en fantastiskt bra proj, precis som Sony-och JVC-projektorer också är.
Alla i detta segment är bra.
Jag uppfade inte alls att jag sågade LS1000 ??!
Om du uppfattade det så, så vill jag be om ursäkt. De var inte min poäng eller överhuvudtaget något som uppfattade att jag gjorde.
Som jag kommer ihåg det så sa jag att LS1000 kanske inte når upp i samma ljusstyrka och kontrast. Det var en ren spekulation som jag kanske skulle hållit för mig själv. Då jag inte mätt eller testat Epson modellen än.

Du har helt rätt i att jag sa LED-projektor och du korrigerade mig med att det var laser.
De tidiga jag såg om LS1000 så hade jag fått för mig att det var en LED/laser-hybrid. Med en sådan teknik använder man Blålaser, röd-LED och ett fosfor-hjul inte färghjul. Så där missförstod vi varandra gällande "hjulet" :-) . Och jag hade tokfel. Jag blev lite osäker så jag googlade och sa till dig att du hade helt rätt det är en ren blålaser-projektor. Nämnde också att jag tror de använder fosfor för att få till grön.

I vilket fall som helst så vill jag be om ursäkt till dig om jag framstod som en "dammsugarförsäljare" :-)

HDR är en av de stora grejorna tillsammans med den höga ljusstyrkan och den nya HDMI-kortet.
Tyvärr så har jag inte fått JVC´s HDR-material fast jag bett om det och jag kunde heller inte hitta något själv på den korta tid jag hade på mig innan denna demo.
Förhoppningsvis kan vi ordna HDR-material till nästa gång :-)

/ Jocke på Septronic

Redigerat av Unregisteredcae8230c, 18 oktober 2015 - 23:33.


#119

Postad 18 oktober 2015 - 21:54

Unregisteredcae8230c
  • Unregisteredcae8230c
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Isf kan jag ha missuppfattat vad han sa. Screen Research/Screen Excelence..Bildkvaliten var super :)

 

Hej, kul att ni gillade den :-)

 

Det var en Screen Excellence-duk med nya dukmaterialet Enlightor NEO S.

Trots att jag jobbat med SE i många år så har jag ibland svårt att hålla tungan rätt i munnen och råkar säga Screen Research då och då... :-P



#120

Postad 19 oktober 2015 - 02:26

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Hej Spygg, Jocke här som demade X5000. Känns som det blev lite missförstånd mellan oss.

Först vill jag bara säga att Epson LS1000 är en fantastiskt bra proj, precis som Sony-och JVC-projektorer också är.
Alla i detta segment är bra.
Jag uppfade inte alls att jag sågade LS1000 ??!
Om du uppfattade det så, så vill jag be om ursäkt. De var inte min poäng eller överhuvudtaget något som uppfattade att jag gjorde.
Som jag kommer ihåg det så sa jag att LS1000 kanske inte når upp i samma ljusstyrka och kontrast. Det var en ren spekulation som jag kanske skulle hållit för mig själv. Då jag inte mätt eller testat Epson modellen än.

Du har helt rätt i att jag sa LED-projektor och du korrigerade mig med att det var laser.
De tidiga jag såg om LS1000 så hade jag fått för mig att det var en LED/laser-hybrid. Med en sådan teknik använder man Blålaser, röd-LED och ett fosfor-hjul inte färghjul. Så där missförstod vi varandra gällande "hjulet" :-) . Och jag hade tokfel. Jag blev lite osäker så jag googlade och sa till dig att du hade helt rätt det är en ren blålaser-projektor. Nämnde också att jag tror de använder fosfor för att få till grön.

I vilket fall som helst så vill jag be om ursäkt till dig om jag framstod som en "dammsugarförsäljare" :-)

HDR är en av de stora grejorna tillsammans med den höga ljusstyrkan och den nya HDMI-kortet.
Tyvärr så har jag inte fått JVC´s HDR-material fast jag bett om det och jag kunde heller inte hitta något själv på den korta tid jag hade på mig innan denna demo.
Förhoppningsvis kan vi ordna HDR-material till nästa gång :-)

/ Jocke på Septronic

Haha - ingen fara Jocke! Jag störde mig lite i början när du - kanske inte dissade, men tydligt visade hur du tyckte LS10K var ett mycket sämre val än JVC - och sedan uppenbarligen inte visste särskilt mycket om den, men därefter tyckte jag det var en supertrevlig demo med en helt klart imponerande projektor (även om det för MIG - som tänker byta ut TV:n helt mot projjetittning - väger tyngre med LS10K:ns livslängd på såväl ljusstyrka som färgkorrekthet. Själva bildkvaliteten såg jag ärligt talat ingen skillnad på, även om det är svårt när man inte gör direkta A/B-tester - både Epsons LS10000 och JVC:s nya x000-serie är fullkomligt fantastiska där.)

Kan även meddela att jag varmt rekommenderat min kompis som inte kunde komma och som vill ha en ny projektor X5000. :)



#121

Postad 19 oktober 2015 - 07:12

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Hej, kul att ni gillade den :-)
 
Det var en Screen Excellence-duk med nya dukmaterialet Enlightor NEO S.
Trots att jag jobbat med SE i många år så har jag ibland svårt att hålla tungan rätt i munnen och råkar säga Screen Research då och då... :-P

Det kan lika väl ha varit jag som hörde fel :)

#122

Postad 19 oktober 2015 - 07:41

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Septronic Jocke när förväntas de ankomma för leverans ut till kund?(X5000/x7000)

Redigerat av mcmike, 19 oktober 2015 - 07:42.


#123

Postad 19 oktober 2015 - 07:52

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Menade inte att besserwissra. Men minns att de demade på excelence och The Rock körde på research.

Missade ditt inlägg tidigare. Det är bara bra du korrigerar mig, inga hard feelings :)

#124

Postad 19 oktober 2015 - 08:56

Unregisteredcae8230c
  • Unregisteredcae8230c
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Haha - ingen fara Jocke! Jag störde mig lite i början när du - kanske inte dissade, men tydligt visade hur du tyckte LS10K var ett mycket sämre val än JVC - och sedan uppenbarligen inte visste särskilt mycket om den, men därefter tyckte jag det var en supertrevlig demo med en helt klart imponerande projektor (även om det för MIG - som tänker byta ut TV:n helt mot projjetittning - väger tyngre med LS10K:ns livslängd på såväl ljusstyrka som färgkorrekthet. Själva bildkvaliteten såg jag ärligt talat ingen skillnad på, även om det är svårt när man inte gör direkta A/B-tester - både Epsons LS10000 och JVC:s nya x000-serie är fullkomligt fantastiska där.)

Kan även meddela att jag varmt rekommenderat min kompis som inte kunde komma och som vill ha en ny projektor X5000. :)

 

Kanon :-)

 

Det kan lika väl ha varit jag som hörde fel :)

 

Där om tvistar de lärda... :D

 

Septronic Jocke när förväntas de ankomma för leverans ut till kund?(X5000/x7000)

 

Hej mcmike

 

Vi har bara fått beskedet November. Så mellan 1: och 30:e november blir mitt svar  :) , sorry



#125

Postad 19 oktober 2015 - 10:00

Hifi Experience
  • Hifi Experience
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Hejsan!

 

JVC DLA-X5000R kommer att snart (November) finnas för Demo på Hifi Experience Uppsala.

 

http://www.hifiexper.../jvc-dla-x5000r

 

Varmt Välkomna!

Med vänlig hälsning

Robban

Peter

Hifi Experience​​


Redigerat av Hifi Experience, 19 oktober 2015 - 10:02.


#126

Postad 19 oktober 2015 - 10:19

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Hej mcmike

Vi har bara fått beskedet November. Så mellan 1: och 30:e november blir mitt svar :) , sorry[/quote]

Oki doki tack! Har lilla modellen bibehållen kontrast/svärta trots högre ljusstyrka och sämre kontrast spec?

Redigerat av mcmike, 19 oktober 2015 - 10:20.


#127

Postad 19 oktober 2015 - 11:54

Unregisteredcae8230c
  • Unregisteredcae8230c
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Hej mcmike

Vi har bara fått beskedet November. Så mellan 1: och 30:e november blir mitt svar :) , sorry[/quote]

Oki doki tack! Har lilla modellen bibehållen kontrast/svärta trots högre ljusstyrka och sämre kontrast spec?

 

Utan att mätt så känns kontrasten bättre i den nya. Dock är det säkert för att ljusstyrkan är så mycket högre som jag känner så.

 

Jag skall jämföra den med gamla X500 så småningom. Kommer bli intressant att se om det är skillnad i svärta etc.

Jag jämförde X5000 mot VW520 på HBB och då såg jag en marginell fördel till JVC:n. Men skall då tillägga att jag inte vet hur Sony:n var inställt. Tror den stod i cinema-läge och lågt lamp-läge.

 

Har också sett lite ljus läckage från optiskamotorn på JVC-exet vi har. Så de kan förstöra svärtan lite.

Så är det med Pre-sample, de är sällan perfekta. Skall bli spännande att få de "riktiga" snart. :-)

 

/ Jocke

 

Edit: På HBB´s stora SR-duk så mätte X5000 17,9fL i låga lampläget och 23,5fL på höga. Minns att X700 mätte ca 9-10fL på samma duk. Med rätt ställd gamma och gråskala. (Vet inte exakt hur bred duk de har men tror den är upp mot 290cm och ljudtransparent)

 

Nu på Malmö-mässan och på våran ScreenExcellence Neo S mätte den 19,9fL i lågt lampläge. 279cm bred bild. (Också den ljudtransparent)


Redigerat av Unregisteredcae8230c, 19 oktober 2015 - 12:00.


#128

Postad 19 oktober 2015 - 16:24

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Utan att mätt så känns kontrasten bättre i den nya. Dock är det säkert för att ljusstyrkan är så mycket högre som jag känner så.

 

/ Jocke

 

Läser man forum snacket och redan mätningar gjorda så är det till det bättre på en redan riktigt bra maskin (X500). Modellerna kommer ju dessutom att passa ypperligt i ett vardagsrum nu också, även om man maxar dem i en grotta. Vet du om det kommer att finnas ett spelläge? Vad bra förresten att du finns här nu och kan svara på frågor, uppskattas :) Själv kommer jag lägga en beställning imorgon. Vilken är frågan, behöver man P3?


Redigerat av mcmike, 19 oktober 2015 - 16:25.


#129

Postad 19 oktober 2015 - 18:09

Unregisteredcae8230c
  • Unregisteredcae8230c
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Läser man forum snacket och redan mätningar gjorda så är det till det bättre på en redan riktigt bra maskin (X500). Modellerna kommer ju dessutom att passa ypperligt i ett vardagsrum nu också, även om man maxar dem i en grotta. Vet du om det kommer att finnas ett spelläge? Vad bra förresten att du finns här nu och kan svara på frågor, uppskattas :) Själv kommer jag lägga en beställning imorgon. Vilken är frågan, behöver man P3?

 

Vill inte sticka ut hakan för mycket men det känns och ser onekligen ut som JVC återigen lyckats göra ett kontrastmonster :-)

 

Jag har inte sett något spelläge tyvärr. Inte fått information om det heller. Har inte hunnit testa nya "Motion enhance" i "Blur reduction"-menyn. Dock misstänker jag att det endast är för bildflyt, CMD är bildinerpoleringen och den info jag fått om "motion enhance" är att den skall stabiliserad DILA-paneler för bättre flyt. Vad de innebär tvistar de lärda om ..... :-P

 

Är de en fråga till mig om DCI ? Jag vet inte hur mycket den tar då jag bara kört Rec. 709 hittils.



#130

Postad 19 oktober 2015 - 20:12

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=ve-Ee7qJ7i4



#131

Postad 20 oktober 2015 - 05:25

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Vill inte sticka ut hakan för mycket men det känns och ser onekligen ut som JVC återigen lyckats göra ett kontrastmonster :-)

 

 

Man kan ju undra hur då X7000 kommer att levererar :) Läste att optiken är uppgraderad från denna modell, stämmer det?

 

Jag har inte sett något spelläge tyvärr. Inte fått information om det heller. 

 

 

Synd! Där har de lite att jobba med, för att bli en mer allround projektor :)



#132

Postad 20 oktober 2015 - 09:18

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
P3 gamut är kanon, men bara om man har material som är mastrat i det - det finns inte något sådant tillgängligt för konsument, och vad jag vet är det inte heller på gång... :rolleyes:

Med vänlig hälsning,

Pär

#133

Postad 20 oktober 2015 - 10:13

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

P3 gamut är kanon, men bara om man har material som är mastrat i det - det finns inte något sådant tillgängligt för konsument, och vad jag vet är det inte heller på gång... :rolleyes:

Med vänlig hälsning,

Pär

Ultra-hd blu-ray filmer som börjar släppas nu i vinter kommer väl köra minst P3, pratas ju om till och med om BT2020?



#134

Postad 20 oktober 2015 - 14:29

Unregisteredcae8230c
  • Unregisteredcae8230c
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Man kan ju undra hur då X7000 kommer att levererar :) Läste att optiken är uppgraderad från denna modell, stämmer det?

 

 

Synd! Där har de lite att jobba med, för att bli en mer allround projektor :)

 

Hej,

 

X7/70/75/700 osv.. har alltid haft en annan optik, ljusbanor och optisk-motor så även nu.

Som jag förstår det på JVC skall det nu vara ännu större skillnader än tidigare. Detta skall ge mer kontrast än X5000. Vet tyvärr inga exakta detaljer mer än att det är annorlunda i X7000/9000 som sagt.

 

P.s X7000 pre-sample är på väg till Sverige från fabriken i Thailand :-)

 

 

Jag har några vänner som också vill ha ett spelläge med snabb responstid, för de tycker inte om mina bortförklaringar när vi kör Battlefield :D :lol: :lol:..... Allvarligt så har jag faktiskt nämt till JVC ett flertal gånger att det vore en bra grej.



#135

Postad 20 oktober 2015 - 19:49

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

P.s X7000 pre-sample är på väg till Sverige från fabriken i Thailand :-)

 

 

Låter bra det!  Kaffe och bulle serveras här då :)



#136

Postad 20 oktober 2015 - 20:46

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

 pratas ju om till och med om BT2020?

 

 

Hittade detta :)

 

According to my latest information, the "theories" about BT2020 / DCI JVC now fully confirmed.

Will be conducted on the last series!
Everything else would have been really like "pearls before swine", as the X7000 / 9000 the only HDR-capable projector with native DCI will be color space.
Greeting,
Erki 

Redigerat av mcmike, 20 oktober 2015 - 20:53.


#137

Postad 21 oktober 2015 - 15:59

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Ultra-hd blu-ray filmer som börjar släppas nu i vinter kommer väl köra minst P3, pratas ju om till och med om BT2020?

 

Inga av de studios jag arbetar med planerar för P3 till sina släpp.

 

Jag är också lite fundersam på hur det kommer att se ut, då P3 gör sig bäst i XYZ, och inte i RGB eller YCbCr colorspaces - antalet bitar skiljer sig så avsevärt mellan DCP och 4:2:2 YCbCr så det riskerar att bli "banding-heaven" vid konvertering. Har också kollat flera displayer som anser sig kunna nå P3 color, och även om primärer ligger rätt, så ligger vitpunkten låst vid rec709

 

mvh

 

/Pär



#138

Postad 21 oktober 2015 - 16:32

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Inga av de studios jag arbetar med planerar för P3 till sina släpp.

 

Jag är också lite fundersam på hur det kommer att se ut, då P3 gör sig bäst i XYZ, och inte i RGB eller YCbCr colorspaces - antalet bitar skiljer sig så avsevärt mellan DCP och 4:2:2 YCbCr så det riskerar att bli "banding-heaven" vid konvertering. Har också kollat flera displayer som anser sig kunna nå P3 color, och även om primärer ligger rätt, så ligger vitpunkten låst vid rec709

 

mvh

 

/Pär

Så om jag förstår dig rätt så tex alla biofilmer som ligger i P3, kör bion med XYZ? När de ska konvertera de till UHD Blu-ray så blir det problem då för de måste konverteras till RGB eller YCbCr? Snurrigt värre detta  :blink:



#139

Postad 21 oktober 2015 - 17:01

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Så om jag förstår dig rätt så tex alla biofilmer som ligger i P3, kör bion med XYZ? När de ska konvertera de till UHD Blu-ray så blir det problem då för de måste konverteras till RGB eller YCbCr? Snurrigt värre detta  :blink:

 

Alla filmer på Bio körs via DCP, och går via XYZ colorspace och 12-bit (DCP master ligger ofta med P3, men varierar beroende på directors intention).

 

Det mesta materialet körs i postprocessing vid 10-bit YCbCr, DVD/Bluray ligger på 8-bit - UHD kan ligga i 10-bit (HVEC), men det är oklart om, eller när - det finns inget material ännu.... Jag ser det dock (hoppas, hoppas) som sannolikt, då jag har varit med på ett par möten där det har understrykts att UHD absolut INTE handlar om 4k upplösning, utan chansen att få bättre bitdjup, och slippa Chroma subsampling :) Fortfarande är studios tveksamma, så vi får se hur det går.

 

mvh

/Pär



#140

Postad 21 oktober 2015 - 17:08

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Alla filmer på Bio körs via DCP, och går via XYZ colorspace och 12-bit (DCP master ligger ofta med P3, men varierar beroende på directors intention).

 

Det mesta materialet körs i postprocessing vid 10-bit YCbCr, DVD/Bluray ligger på 8-bit - UHD kan ligga i 10-bit (HVEC), men det är oklart om, eller när - det finns inget material ännu.... Jag ser det dock (hoppas, hoppas) som sannolikt, då jag har varit med på ett par möten där det har understrykts att UHD absolut INTE handlar om 4k upplösning, utan chansen att få bättre bitdjup, och slippa Chroma subsampling :) Fortfarande är studios tveksamma, så vi får se hur det går.

 

mvh

/Pär

Ja detta ska verkligen bli spännande att följa, Fox har ju utannonserat följande titlar för UHD Blu-Ray:

 

Kingsman: The Secret Service - Ultra HD Blu-ray (Blu-ray) Exodus: Gods and Kings - Ultra HD Blu-ray (Blu-ray) Life of Pi - Ultra HD Blu-ray (Blu-ray) X-Men: Days of Future Past - Ultra HD Blu-ray (Blu-ray) Wild - Ultra HD Blu-ray (Blu-ray) The Maze Runner - Ultra HD Blu-ray (Blu-ray) Fantastic Four - Ultra HD Blu-ray (Blu-ray)   Finns dock ingen info ännu om specifikationer för filmerna  

#141

Postad 23 oktober 2015 - 15:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Hänger inte med riktigt. Det är väl knappast svårare att gå från [whatever studios har för format på mastern] till 10 bit 4:2:0 Rec2020 än vad det är att gå till det de har idag (8 bit 4:2:0 Rec709)? 



#142

Postad 23 oktober 2015 - 17:48

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Då var en ny enhet beställd, med förhoppning om leverans i mitten av November  :)


Redigerat av mcmike, 23 oktober 2015 - 19:52.


#143

Postad 23 oktober 2015 - 21:04

Unregisteredcae8230c
  • Unregisteredcae8230c
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Låter bra det!  Kaffe och bulle serveras här då :)

 

:D



#144

Postad 07 november 2015 - 12:31

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Kan inte tyska, men X7000 presentation :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=WZiW_tRxMyM



#145

Postad 07 november 2015 - 13:26

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Kan inte tyska, men X7000 presentation :)

https://www.youtube....h?v=WZiW_tRxMyM

Filmduken skiner med 150 cd/m2 vid mätning på en 150" vit filmduk i nära optimal hemmabio,det är helt sanslöst lyft i ljustyrka det,sopar ju Sony vpl-hw65 av banan helt tveklöst.Stämmer det verkligen? Marcus @ The Rock?

#146

Postad 07 november 2015 - 13:39

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

X5000 mäter högre ljusstyrka än storebror och din frågan lär inte kunna besvaras ännu. Jo finns en som har X7000, men får svara själv :)



#147

Postad 10 november 2015 - 17:09

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Är det någon som gjort förhandsbokning eller kanske inväntar fler tester innan lagd order? :)



#148

Postad 11 november 2015 - 20:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Genomgång och UHD test på både lillebror och mellanbror :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=d5U2eSXhDvw



#149

Postad 19 november 2015 - 23:26

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Hur har svärtan utvecklats från jvc x70 till x75,x700 och x7000?

 

Har inte sett de senare i action och har en x70 cine4 home edition som

jag funderar på att uppgradera.

 

Grym svärta har man ju, men är ute efter det där att man knappt eller helst inte ser att

projektorn är på vid projicering av icke bild i mitt biorum som är totalt mörklagt, svart tak

mörkröda väggar.

 

Tacksam för input! Colamannen?



#150

Postad 19 november 2015 - 23:49

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Genomgång och UHD test på både lillebror och mellanbror :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=d5U2eSXhDvw

H-vete vad stora de var... Inget att placera i vardagsrumstaket :(





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.