Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ngn som köpt en curved tv?

335 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 maj 2014 - 16:08

Maltemus
  • Maltemus
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Var inne på elgiganten idag och blev lagom sugen på en curved tv.
Ganska fula då de inte går att väggmontera men jag tyckte bilden var super.

Tittade både på 4k varianten och den "billigare".

Är det ngn som köpt en och börjat använda den "till vardags"? (Allt nytt brukar vara kul i början)

55" varianten utan 4k kändes "billig" misstänker att den kommer gå ner ännu mer. 4K lockade dock men de är svindyra...

#2

Postad 26 maj 2014 - 17:12

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 5
Det är mest nackdelar med böjd skärm. Det kan funka om du är ensam tittare och sitter perfekt i mitten framför TV:n. Annars är en platt skärm att föredra.

#3

Postad 26 maj 2014 - 17:24

blidevik
  • blidevik
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 5
Ska det finnas några fördelar med en curved mot en vanlig platt?
Fattar inte alls varför man skulle vilja ha en...

#4

Postad 26 maj 2014 - 17:48

Wessmen
  • Wessmen
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Ska det finnas några fördelar med en curved mot en vanlig platt?
Fattar inte alls varför man skulle vilja ha en...


Biograf och dyrare projektordukar är ju "curved" så något måste det vara?

#5

Postad 26 maj 2014 - 21:27

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 5

Biograf och dyrare projektordukar är ju "curved" så något måste det vara?


I projektor sammanhang används kurvad duk när en extra anamorfisk lins placeras framför projektorn i syfte att minska så kallad pincushion effekt. Annars ser jag ingen anledning till varför man skulle vilja ha kurvad.

#6

Postad 27 maj 2014 - 00:54

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 2
För att dölja den kassa betraktningsvinkeln är väl den enda anledningen jag kan komma på.

#7

Postad 27 maj 2014 - 04:39

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 2
Man kan ju annars köpa en vanlig tv och curva den själv ;) Hur nu det skulle gå till ?? :P Blir lite svårt om man har tjock tv :lol:

#8

Postad 27 maj 2014 - 05:38

Maltemus
  • Maltemus
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 1
oj vilket "hat". Med tanke på att 3-4 av dessa ligger på topp 10 på prisjakt måste väl ngn köpt en som kan ge åsikter?
Frågan var om ngn hade köpt en och kunde ge annan åsikt än "de suger jag har ingen"...

#9

Postad 27 maj 2014 - 05:57

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Inget hat. Bara fakta. Detta har redan behandlats i en liten tråd. Läs den.
https://www.minhembi...0

#10

Postad 27 maj 2014 - 07:57

Maltemus
  • Maltemus
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Inget hat. Bara fakta. Detta har redan behandlats i en liten tråd. Läs den.
https://www.minhembio...0


Fast det är väl mest troll där också? Tråden hänvisar till flatpanelshd som gav LG curved OLED så bra betyg att det blev deras nya referens TV... LGn går ju ner extremt i pris varje månad och börjar snart kännas prisvärd (-20k i april)

#11

Postad 27 maj 2014 - 09:12

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Fast det är väl mest troll där också? Tråden hänvisar till flatpanelshd som gav LG curved OLED så bra betyg att det blev deras nya referens TV... LGn går ju ner extremt i pris varje månad och börjar snart kännas prisvärd (-20k i april)


Om du vill ha fakta läs här:

http://www.flatpanel...l&id=1399228517

Klart fler nackdelar än fördelar men tyvärr är det knappast information som Svensson ute i elladan får och glad i hågen lägger sina surt förvärvade kronor på det som ser flashigast ut i reklamen.

#12

Postad 27 maj 2014 - 10:14

Maltemus
  • Maltemus
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Om du vill ha fakta läs här:

http://www.flatpanel...l&id=1399228517

Klart fler nackdelar än fördelar men tyvärr är det knappast information som Svensson ute i elladan får och glad i hågen lägger sina surt förvärvade kronor på det som ser flashigast ut i reklamen.


Mjo jag har full respekt för flanpanelhd sidan, det som förvirrar mig är att de ger kanonbetyg till LG Oled som är curved och dessutom skriver att det är deras nya referenstv. Då kan den väl inte vara skräp som ovan kommentarer antyder? Sedan kan jag tycka att det är konstigt att de sågar curved tv men samtidigt hyllar en tv som har det...

#13

Postad 27 maj 2014 - 10:27

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 2

Fast det är väl mest troll där också? Tråden hänvisar till flatpanelshd som gav LG curved OLED så bra betyg att det blev deras nya referens TV... LGn går ju ner extremt i pris varje månad och börjar snart kännas prisvärd (-20k i april)


Vilka kallar du troll?
OLED har många bra egenskaper. Kurvan har inget med det att göra. Vad anser du själv vara fördelen med böjd skärm?

#14

Postad 27 maj 2014 - 11:07

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Mjo jag har full respekt för flanpanelhd sidan, det som förvirrar mig är att de ger kanonbetyg till LG Oled som är curved och dessutom skriver att det är deras nya referenstv. Då kan den väl inte vara skräp som ovan kommentarer antyder? Sedan kan jag tycka att det är konstigt att de sågar curved tv men samtidigt hyllar en tv som har det...


Känns som du ser det lite för enkelspårigt, OLED som panelteknik är helt enkelt oslagbar i dagsläget när det kommer till bildparametrarna, vilket även framkommer i deras test, den böjda skärmen till trots så är det en fantastiskt tv. Dock om du läser deras test av den platta modellen här:

http://www.flatpanel...l&id=1400497729

Så ser du att de anser att den är ännu bättre pga. att den är just platt.

LG’s flat OLED TV hereby takes over our Reference Award - from LG’s curved OLED TV that was the previous holder.



#15

Postad 27 maj 2014 - 15:59

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Helt rätt, LGs OLED är bäst TROTS att den är kurvad.

Redigerat av improwise, 27 maj 2014 - 15:59.


#16

Postad 27 maj 2014 - 16:07

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Att bildkvaliteten blir bra har inget med att skärmen är böjd. Den enda fördelen med böjd skärm är när storlekarna börjar bli riktigt stora. Eller om man sitter ensam framför en skärm.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 27 maj 2014 - 16:08.


#17

Postad 28 maj 2014 - 09:10

Unregistered948c54a3
  • Unregistered948c54a3
  • Lärjunge

  • 334 inlägg
  • 0

Biograf och dyrare projektordukar är ju "curved" så något måste det vara?


Här har du en bra förklaring om varför: http://www.elitescre...-cushion-effect

Som du förstår efter du sett förklaringen så är det inget en TV har någon nytta av.

#18

Postad 28 maj 2014 - 17:36

Rossifumi
  • Rossifumi
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 1
Ur FlatpanelsHD's senaste test av Samsung H8000.

"After having tested three curved TV (H8000 being the third) we still fail to see the advantages of the curved panel in regards to picture quality. You tend to forget the curve when sitting in front of the TV, but on a 55" TV only one or two people can enjoy the optimal position at the same time. All other viewers will have to look at the TV from an angle, and the curve is definitely not an advantage this case. And it gets a lot worse with distorted lines and pictures if you and the TV are not aligned vertically."

...

"H8000 is a very good TV and has all the same characteristics that made Samsung’s LED models popular in the last few years. Unfortunately, the curve adds nothing but a much higher price tag. You can get much more for you money with the flat 7 series LED model."

Redigerat av Rossifumi, 28 maj 2014 - 17:40.


#19

Postad 28 maj 2014 - 21:02

Unregistered679f77dd
  • Unregistered679f77dd
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Var inne på elgiganten idag och blev lagom sugen på en curved tv.
Ganska fula då de inte går att väggmontera men jag tyckte bilden var super.

Tittade både på 4k varianten och den "billigare".

Är det ngn som köpt en och börjat använda den "till vardags"? (Allt nytt brukar vara kul i början)

55" varianten utan 4k kändes "billig" misstänker att den kommer gå ner ännu mer. 4K lockade dock men de är svindyra...


Vem påstår att de inte går att väggmontera?

Saxat från Samsungs sida: This second generation of Samsung curved screens can also be wall mounted with the specially designed kit, compatible with VESA Standards.

#20

Postad 29 maj 2014 - 17:40

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 1

Vem påstår att de inte går att väggmontera?

Saxat från Samsungs sida: This second generation of Samsung curved screens can also be wall mounted with the specially designed kit, compatible with VESA Standards.


Tyvärr gör det inte böjda skärmar bättre bildmässigt <_<

#21

Postad 29 maj 2014 - 17:48

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 2
Ingen vågar erkänna att de gått på denna nitlott?
Singelhushåll kan det passa för dock.

#22

Postad 29 maj 2014 - 19:54

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Jag var lite sugen på en curvad duk, men det var en onödigt dyr kostnad för den extra linsen man behövde..
Sen när man sitter lite längre ifrån duken så tyckte jag man tappade den där omslutande kännslan, som jag tyckte var vitsen med den curvade duken.

Curvad tv kanske det när den kostar lika som en platt och finns i stora storlekar....
Tycker dom ser lite coola ut.

#23

Postad 29 maj 2014 - 20:07

Rian
  • Rian
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Har svårt att se fördelarna med en konkav tv... Vad är egentligen de påstådda fördelarna.?

#24

Postad 30 maj 2014 - 07:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 5
För den ensamme, som sitter helt rätt, finns det vissa objektiva fördelar (t.ex. att det motverkar LCDs bristande betraktningsvinklar en del) samt framförallt den subjektiva fördelen att kurvningen skapar en illusion av lite mer "djup" i bilden. Varför man får den illusionen vet jag inte riktigt men jag tror de flesta kan skriva under på att den effekten uppstår.

För övriga, 99% av köparna(?), är det en korkad idé. Rent ut sagt.

Uppmanar såklart till bojkott. Så att de lägger av med sk*ten. Det är i sig inget problem att det finns kurvade apparater där ute (ja förutom att det är korkat...men det är det mkt som är :)) men det blir ett problem när de existerar på vettiga (läs: platta) apparaters bekostnad. Tydligast är det med LG OLED där platta varianter helt saknas i utbudet till förmån för kurvade men även bland t.ex. Samsungs LCD utbud finns det kurvade modeller som har egenskaper som närmaste platta syskon i familjen saknar. Dvs valet handlar inte enbart om platt vs kurvat vilket förstås inte är positivt för oss konsumenter.

Redigerat av pacman, 30 maj 2014 - 07:36.


#25

Postad 30 maj 2014 - 07:47

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Tydligast är det med LG OLED där platta varianter helt saknas i utbudet till förmån för kurvade


Va?

#26

Postad 30 maj 2014 - 08:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1
Syftar på 2014 års line-up. Där platta 65 och 77 tum saknas.

Och i mindre grad:
Det saknas en 55-tummare i lite enklare design utan fördyrande kolfiber chassi (970W).
Det saknas en 55-tummare med integrerad högtalare (låt vara att "plast-läppen" är ruggigt ful på 980W men valet att ha nått liknande till en platt tv borde åtminstone finnas :)).

Men iaf, ska man sammanfatta banan-tv idén så är det att "det ställer till det". Idén borde lagts i malpåse redan då den dök upp där i fikarummet. :)

Redigerat av pacman, 30 maj 2014 - 08:39.


#27

Postad 30 maj 2014 - 08:42

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Syftar på 2014 års line-up. Där platta 65 och 77 tum saknas.

Och i mindre grad:
Det saknas en 55-tummare i lite enklare design utan fördyrande kolfiber chassi (970W).
Det saknas en 55-tummare med integrerad högtalare (låt vara att "plast-läppen" är ruggigt ful på 980W men valet att ha nått liknande till en platt tv borde åtminstone finnas :)).

Men iaf, ska man sammanfatta banan-tv idén så är det att "det ställer till det". Idén borde lagts i malpåse redan då den dök upp där i fikarummet. :)


Aha, då är jag med B)

#28

Postad 30 maj 2014 - 09:58

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Böjd blir bara bättre bild för dem som sitter i sweetspoten altså rakt fram från mitten av tv dem andra kommer få fel betraktningsvinkel.det som kan vara värt att komma ihåg är att dem gamla tjock tv var faktisk böjda dem med fast åt andra hållet. Konkav, konvex. Att ha en böjd panel gör även att du har samma rörelseflöde i bilden när något åker från höger till vänster. Dock ska man tänka på att alla böjda led lider av bleeding mer än en rak panel . Endast oled har ej det problemet fast oled är ju bättre på alla sätt.

#29

Postad 30 maj 2014 - 10:21

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Skulle kunna tänka mig en stor Crurved spelskärm till ps/ps4 när jag spelar själv... men inte som TV/Film tittande... :unsure:

Redigerat av Garrett, 30 maj 2014 - 10:22.


#30

Postad 01 juni 2014 - 00:08

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Att lansera böjda skärmar är nästan lika korkat som om nån skulle komma på att lansera LCD:er som bara är tunnare än sina föregångare men inte erbjuder bättre bild! Kommer aldrig fungera :)

Skulle kunna tänka mig en stor Crurved spelskärm till ps/ps4 när jag spelar själv... men inte som TV/Film tittande... :unsure:


Precis, för seriöst filmtittande behöver man projektor! :)

#31

Postad 01 juni 2014 - 14:12

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 1
Varje gång jag ser rubriken till den här tråden läser min hjärna "Ngn som köpt en cursed tv?" :D

Man bör vara klar på sin sak varför man vill ha en kurvad TV och det finns få generella argument till varför du ska köpa en sådan TV. Specifika argument, som spelupplevelse nämnt ovan, kan till exempel vara en anledning.

Värt att notera är att enligt LG:s egna undersökningar baserat på Japan (runt 70 hushåll, 350+ personer) visade att endast 3% (tre procent) tittade på TV:n rakt framifrån. Detta hade de dock inte som argument för kurvad TV utan för deras IPS-paneler. :)

#32

Postad 01 juni 2014 - 15:19

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Nu tror jag väl inte att 99 % av tvtittandet så är man fler än två även i flermanshushåll? Bättre djupkänsla kan väl inte va subjektivt. Mer realistiskt djup är mer realistiskt djup liksom. Det är bättre :)

Men det kan väl stämma att alla inte är så noga med att få bra bild ur sina tv apparater.

Det sas ju också i marknadsföringen att de som tittar från sidan ska få bättre betraktningsvinklar. Hur nu detta fungerar det fattar jag fortfarande inte :)

#33

Postad 02 juni 2014 - 02:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Hur nu detta fungerar det fattar jag fortfarande inte :)

Tur det, för det är ren lögn.

#34

Postad 02 juni 2014 - 07:57

gambito
  • gambito
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
När jag köpte ny TV i lördags frågade jag säljaren lite om curved TV. Han menade på att de säljer extremt dåligt med Samsung i år främst pga de marknadsför sina curved så pass mkt att de vanliga modellerna hamnar i bakgrunden.
Han hade inte sålt många och rekommenderade heller inte mig att köpa en.

Kommer Samsung fortsätta med detta eller är det ett jippo i år tro.

#35

Postad 02 juni 2014 - 08:08

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 2
Det luktar desperation. "Alla" har redan bytt till platta TV och försäljningen har nog gått ned en hel del. Nu blir det megapixelrace och annat knas. Twisted TV?

#36

Postad 03 juni 2014 - 14:03

BellySwe
  • BellySwe
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 1
Vi köpte faktiskt en curved tv och är grymt nöjda. Hade vi säkert blivit med en rak rackare oxå men otroligt snygg var den iaf!

#37

Postad 03 juni 2014 - 17:37

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 1

Vi köpte faktiskt en curved tv och är grymt nöjda. Hade vi säkert blivit med en rak rackare oxå men otroligt snygg var den iaf!


Kul! Det är ändå det som är det viktiga, sen kan vi viktigpettrar tycka vad vi vill.

#38

Postad 05 juni 2014 - 07:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1
Obligatorisk billiknelse: Curved är lite som SUV:ar. Sure, det finns säkert nån objektiv poäng (säkerhetsmässigt är det nog bra att sitta högre upp) men iövrigt är de helt enkelt bara sämre, och dyrare, än motsvarande "normala" modell. Att bygga bil på höjden är lite utav ett feltänk...på samma sätt som det är ett feltänk att kurva bildytor.

Skillnaden ligger i att SUV-modeller inte existerar på icke-SUV:ars bekostnad - vilket gör att de inte gör nån skada (ja, förutom ev fotgängare eller småbil då :)). Samma tänk i tv-världen och allt vore frid och fröjd.

#39

Postad 05 juni 2014 - 09:01

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 2

Obligatorisk billiknelse: Curved är lite som SUV:ar. Sure, det finns säkert nån objektiv poäng (säkerhetsmässigt är det nog bra att sitta högre upp) men iövrigt är de helt enkelt bara sämre, och dyrare, än motsvarande "normala" modell. Att bygga bil på höjden är lite utav ett feltänk...på samma sätt som det är ett feltänk att kurva bildytor.

Skillnaden ligger i att SUV-modeller inte existerar på icke-SUV:ars bekostnad - vilket gör att de inte gör nån skada (ja, förutom ev fotgängare eller småbil då :)). Samma tänk i tv-världen och allt vore frid och fröjd.


Den som försökt ta sig fram på Stockholms gator (om man ens kan kalla dem för det) i en tysk Autobahn-kryssare med normalstora hjul och stenhård fjädring förstår behovet av en SUV :D

Är det inte så enkelt att Samsung, som väl är i särklass störst på marknaden insett att "Shit, vi kan inte producera några OLED, vi måste flytta fokus från hur bra OLED är till något annat som inte kan jämföras rakt av....vad tror ni om banantv med 4K?". Därmed inte sagt att det behöver vara dåliga TV-apparater, men jämfört med OLED står de sig slätt och dessutom verkar prislapparna för de böjda tvapparaterna nästan vara uppe och nosa på OLED nivå när det gäller priserna.

#40

Postad 05 juni 2014 - 09:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Och kör man på nån annan gata/väg så förstår man icke-behovet av dem. :D

Är det inte så enkelt att Samsung, som väl är i särklass störst på marknaden insett att "Shit, vi kan inte producera några OLED, vi måste flytta fokus

Så är det garanterat.
Och de är väldigt duktiga på att styra marknaden så det kommer säkerligen funka.

#41

Postad 06 juni 2014 - 00:11

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Och kör man på nån annan gata/väg så förstår man icke-behovet av dem. :D


Så är det garanterat.
Och de är väldigt duktiga på att styra marknaden så det kommer säkerligen funka.


Med sportfjädring och största bensinmotorn under huven går det rätt bra med SUV även på andra vägar...Iaf rakt fram :)

Det blir intressant att se LGs kommande generation av OLED och vad de kommer kosta. Med attraktiva priser, platta skärmar och några modeller uppe i 65" kan de bli kungar på tv-marknaden i takt med att fler och fler till slut inser hur mkt bättre bilden är. Samtidigt finns de risk att de måste sälja dem till självkostnadspris och då krävs det ekonomisk uthållighet.


Redigerat av improwise, 06 juni 2014 - 00:13.


#42

Postad 06 juni 2014 - 08:02

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 1

Obligatorisk billiknelse: Curved är lite som SUV:ar. Sure, det finns säkert nån objektiv poäng (säkerhetsmässigt är det nog bra att sitta högre upp) men iövrigt är de helt enkelt bara sämre, och dyrare, än motsvarande "normala" modell. Att bygga bil på höjden är lite utav ett feltänk...på samma sätt som det är ett feltänk att kurva bildytor.

Skillnaden ligger i att SUV-modeller inte existerar på icke-SUV:ars bekostnad - vilket gör att de inte gör nån skada (ja, förutom ev fotgängare eller småbil då :)). Samma tänk i tv-världen och allt vore frid och fröjd.


Nu fattar jag inte riktigt vad du menar... De fösta bilar jag har haft har jag sänkt, resultatet låga och stötiga men lite snyggare... För ett par år sen ville frun ha en suv, hon körde fast i snön med våran "normala" bil.
Köpt en suv till henne och insåg att den är bättre på allt.. Man sitter hur skönt som helst lätt att komma i och ur, som sagt säkrare mm. Visst den kanske drar lite mer soppa men det kan jag leva med.
Så jag håller inte med att en suv skulle vara sämre på allt bara för den är högre än en "normal" bil..

Det är väl samma med curvad Tv vissa kanske gillar det mer än platt tv. Jag tycker dom ser rätt häftiga ut.
Det jag har sett av dom så upplever jag inte att dom är sämre på någon punkt. Jag vet hur mycket på sidan man måste sitta för att dom ska bli sämre än en vanlig platt tv. Men oftast sitter man väl ganska rakt framför TVn.
Finns säkert någon tillverkare som räknat på det hela och kommit fram till att en curvad tv funkar för de flesta.

#43

Postad 06 juni 2014 - 08:13

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 1

Nu fattar jag inte riktigt vad du menar... De fösta bilar jag har haft har jag sänkt, resultatet låga och stötiga men lite snyggare... För ett par år sen ville frun ha en suv, hon körde fast i snön med våran "normala" bil.
Köpt en suv till henne och insåg att den är bättre på allt.. Man sitter hur skönt som helst lätt att komma i och ur, som sagt säkrare mm. Visst den kanske drar lite mer soppa men det kan jag leva med.
Så jag håller inte med att en suv skulle vara sämre på allt bara för den är högre än en "normal" bil..

Det är väl samma med curvad Tv vissa kanske gillar det mer än platt tv. Jag tycker dom ser rätt häftiga ut.
Det jag har sett av dom så upplever jag inte att dom är sämre på någon punkt. Jag vet hur mycket på sidan man måste sitta för att dom ska bli sämre än en vanlig platt tv. Men oftast sitter man väl ganska rakt framför TVn.
Finns säkert någon tillverkare som räknat på det hela och kommit fram till att en curvad tv funkar för de flesta.


+1 kunde inte skrivit det bättre själv :)

#44

Postad 06 juni 2014 - 08:58

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Nu fattar jag inte riktigt vad du menar... De fösta bilar jag har haft har jag sänkt, resultatet låga och stötiga men lite snyggare... För ett par år sen ville frun ha en suv, hon körde fast i snön med våran "normala" bil.
Köpt en suv till henne och insåg att den är bättre på allt.. Man sitter hur skönt som helst lätt att komma i och ur, som sagt säkrare mm. Visst den kanske drar lite mer soppa men det kan jag leva med.
Så jag håller inte med att en suv skulle vara sämre på allt bara för den är högre än en "normal" bil..

Det är väl samma med curvad Tv vissa kanske gillar det mer än platt tv. Jag tycker dom ser rätt häftiga ut.
Det jag har sett av dom så upplever jag inte att dom är sämre på någon punkt. Jag vet hur mycket på sidan man måste sitta för att dom ska bli sämre än en vanlig platt tv. Men oftast sitter man väl ganska rakt framför TVn.
Finns säkert någon tillverkare som räknat på det hela och kommit fram till att en curvad tv funkar för de flesta.


Skillnaden är att en SUV, precis som du själv påpekar, har flera reella fördelar jämfört med en "vanlig" bil. En böjd skärm har i princip inga avgörande fördelar förutom om man som ensam person sitter i sweetspot men den har desto fler nackdelar. Det är bara att läsa någon av de seriösa testerna och uträkningarna som gjorts, tex. den på flatpanelshd.

#45

Postad 06 juni 2014 - 17:01

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 1
Jag sitter i centrum 100 % av tiden alltså finns det inga fördelar med platt tv för min del :-)

#46

Postad 06 juni 2014 - 19:01

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Det räcker faktiskt inte att sitta icentrum för att dra full nytta av curved, du måste också sitta på ett exakt avstånd.
Curved TV borde försvinna eller som vissa tillverkare gjort, inställbart båda av/på och graden.

#47

Postad 06 juni 2014 - 19:13

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Detsamma gäller ju platta apparater så ingen skillnad där bara att en platt tv ställer högre krav på betraktningsvinklar så du måste sitta längre ifrån tvn.

#48

Postad 06 juni 2014 - 20:08

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Det finns inga problem med betraktningsvinklar på plasma och oled.
Curved oled som är inställbar är helt ok, på lcd är det idiotiskt.

#49

Postad 06 juni 2014 - 22:11

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Det finns inga problem med betraktningsvinklar på plasma och oled.
Curved oled som är inställbar är helt ok, på lcd är det idiotiskt.


Nja, inte helt sant för plasmorna har numera filter som påverkar vinklarna, dock inte alls i samma utsträckning som hos VA LCD. En LCD med IPS har för övrigt inte heller några större problem med betraktningsvinklar.

#50

Postad 06 juni 2014 - 22:32

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Jag sitter i centrum 100 % av tiden alltså finns det inga fördelar med platt tv för min del :-)

Platt tv = billigare teknik, vilket ger att man för samma pengar kan få ännu högre bildkvalite när man väljer att inte betala för en krokig skärm.
Så nog finns det fördelar med platt tv alltid...

Vad det gäller fördelarna med konkav tv så finns det mej veterligen inga alls. Inte objektiva, mätbara eller rationellt motiverade. De enda fördelarna är subjektivt upplevd förbättring av djupet i bilden, men eftersom denna är subjektiv så kan den lika gärna vara inbillad.

Alltså återstår bara nöjet att kunna stoltsera med ny teknik och en design som man kanske tilltalas av (ej att förringa).
Om det är värt pengarna får var och en själv avgöra, men jag tycker att det är lite ohederligt att försvara ett köp av något som man föredrar p.g.a. design, status och önsketänkande genom att försöka hävda tekniska fördelar som inte finns egentligen.

Köp det ni gillar, stå för det och börja inte fabulera ihop argument om tekniska fördelar som kanske inte finns.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.