Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Google Stadia

388 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 27 november 2019 - 18:48

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Hoppas att dom som köpt dom där spelen för $60 (eller vad dom nu kostade), får tillbaks pengarna, annars är det fan taskigt gjort :D

 

Det slutar garanterat med att alla spelen blir "gratis" och dom blir tvungna att göra ett "Game Pass" av allt.

Skulle verkligen vilja se siffror på hur många spel dom sålt.

 

Edit: Såg nu att dom erbjuder pengarna tillbaks. Bra gjort.


Redigerat av Svante Skoog, 27 november 2019 - 18:50.


#152

Postad 28 november 2019 - 11:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
De som köpt erbjuds refund om de ansöker om det. Lite goodwill till Google.

#153

Postad 30 november 2019 - 20:06

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0

Destiny 2 på Stadia funkar riktigt bra. Märker ingen större skillnad vs PS4 Pro. PS4 Pro har skarpare bild men Stadia har avsevärt kortare laddtider samt bättre fps.
Jag och en kompis körde en hel del Iron Banner för någon kväll sneda och vi kunde inte säga att det fungerade sämre. Snarare bättre pga. bättre fps.

 

*EDIT*

Filmade ett eget ”laggtest” när jag fick mitt Stadia för några dagar sedan, https://youtu.be/HwfMobrHYg0.

Har som sagt inte märkt några problem varken PvE eller PvP.


Redigerat av ktd, 30 november 2019 - 20:44.


#154

Postad 30 november 2019 - 22:59

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Men vad är det för sunkigt mobilt bredband ni har i sverige?

Bifogad fil  Screenshot_20191130-225609_Speedtest.jpg   45,19K   0 Antal nerladdningar

#155

Postad 30 november 2019 - 23:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Destiny 2 på Stadia funkar riktigt bra. Märker ingen större skillnad vs PS4 Pro. PS4 Pro har skarpare bild men Stadia har avsevärt kortare laddtider samt bättre fps.


Destiny 2 har klart fulare grafik på Stadia, motsvarande medium, och det är dessutom uppskalad 1080p även för de som betalar för "4K".

Det stämmer att högre framerate minskar input lag, men inte alls så mycket som Stadia i absolut optimala fall adderar, dvs runt 50ms.

Ditt klipp visar förövrigt rätt rejäl input lag.

Laddade ner videon och stegade bildruta för bildruta i Virtualdub. Klippet är 60 fps.

Vid första knapptryckningen börjar karaktären hoppa efter 12 bildrutor. 12/60 = 0,2 dvs 200ms.

Tyvärr har resten av videon en del tappade bildrutor, så det är svårt att se exakt.

Man bör filma i 240 fps för att få ett mer exakt resultat (och spela upp det långsamt).

Redigerat av Ageve, 01 december 2019 - 00:43.


#156

Postad 01 december 2019 - 00:40

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0
Helt sant. Det är därför sifferjägare ALDRIG spelar på konsol. PC är överlägset alla dagar i veckan!
Destiny, RDR2 och alla andra spel både ser och kör sämre på PS4 och Xbox One X vs PC.

#157

Postad 01 december 2019 - 00:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1
Ja, men inte lika dåligt som med Stadia (och andra liknande tjänster).

#158

Postad 01 december 2019 - 00:59

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0
Nä, det är just det. Inga andra liknande tjänster...
Jag är lite förvånad hur jäkla bra Stadia funkar (för mig och mina kompisar). Hade inte trott det.
Men vi är medvetna om att vi betalar för en beta som förhoppningsvis blir bättre med tiden.
Att hålla på att jämföra med lokal körande PC-spel känns rätt meningslöst. Då ska man också peka på hur mycket sämre PS4/Xbox One kör jämfört mot PC idag.
Google har gjort många fel med releasen av Stadia men kudos för att dom i alla fall gör något. Hur kul vore vår värld idag om ingen inte gjorde något alls för dom var rädda för alla personer som ”vet bäst” och ska påpeka att det inte är perfekt från dag 1?
Dags för några till matcher Iron Banner i ett felfritt D2 på Stadia, men rent tekniskt är det ju inte kul. ;)

#159

Postad 01 december 2019 - 01:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 2

Nä, det är just det. Inga andra liknande tjänster...


Vet inte vad du menar, men här är ett exempel på liknande tjänst:
https://www.xbox.com.../project-xcloud
 

Att hålla på att jämföra med lokal körande PC-spel känns rätt meningslöst. Då ska man också peka på hur mycket sämre PS4/Xbox One kör jämfört mot PC idag.


Du verkar fokusera på hur dåliga konsolerna är, men bortser från att Stadia är sämre.

Spelen har sämre grafik (lägre inställningar), lägre upplösning, utsuddad bild pga komprimeringen, mer input lag, och kostar lika mycket, eller mer. Dessutom är utbudet så dåligt att det borde vara en beta-test, inte en färdig produkt.
 

Google har gjort många fel med releasen av Stadia men kudos för att dom i alla fall gör något. Hur kul vore vår värld idag om ingen inte gjorde något alls för dom var rädda för alla personer som ”vet bäst” och ska påpeka att det inte är perfekt från dag 1?


Google har väl gjort i stort sett allt fel vid releasen ja. Inte alls oväntat med tanke på att de har noll erfarenhet i spelbranschen.

"Att göra något" är bara en fördel om det ger spelaren något bättre än vad som finns idag. Att testa "ny" teknik är en sak, men att ta betalt för det som en färdig produkt är en annan sak.

Vad var det som fick dig att betala för Stadia, istället för att spela en bättre version på konsol eller PC?

Redigerat av Ageve, 01 december 2019 - 01:30.


#160

Postad 01 december 2019 - 02:19

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0
Förstår inte argumentet att Stadia ser sämre ut än [valfri plattform] men att du inte tycker det är ett problem att samma spel på konsol ser sämre ut än på PC. Ska du ha optimal kvalite så är det PC som gäller, bara se vilken jämförelse som helst på DF.
Dessutom, som jag sa i första inlägget, så märker jag ingen direkt skillnad i D2 gfx-eller latencymässigt på PS4 Pro vs Stadia.

Men hur tycker du Stadia funkar för dig? För du är väl inte en sån som har massa åsikter utan att testat produkten själv?
Själv gillar jag nya produkter (speciellt hårdvara) och det kostade ju inte så mycket att köpa Founders så det var givet.
Som jag sagt innan så är jag positivt överraskad att det funkar så pass bra som det gör. Trodde inte att det skulle kännas så bra och ha så bra flyt. Ska bli intressant att vara med i fortsättningen. Förhoppningsvis behöver jag inte köpa gen 5 av PS och Xbox nästa julhandel. PC för mig går bort eftersom jag inte orkar hålla på men som vi redan konstaterat så är det ju endast PC som gäller om man ska ha optimal gfx och fps.

#161

Postad 01 december 2019 - 03:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 2

Förstår inte argumentet att Stadia ser sämre ut än [valfri plattform] men att du inte tycker det är ett problem att samma spel på konsol ser sämre ut än på PC. Ska du ha optimal kvalite så är det PC som gäller, bara se vilken jämförelse som helst på DF.


Eftersom spelen ser sämst ut på Stadia, så är ju konsolerna ett bättre alternativ. Det är inte direkt så att konsolerna är dyra heller. Det blir snarare billigare eftersom man inte tvingas betala en månadsavgift. Att sen spelutbudet är enormt mycket större är en annan "liten" fördel.

Spelar själv mest på PC, och PS4 Pro när spelen är konsolexklusiva.
 

Dessutom, som jag sa i första inlägget, så märker jag ingen direkt skillnad i D2 gfx-eller latencymässigt på PS4 Pro vs Stadia.


Skillnaderna finns ju dokumenterade, bland annat av DF som du nämnde, och lagg ser man i videon du laddade upp. Det som är acceptabelt för en, kanske inte är det för andra.
 

Men hur tycker du Stadia funkar för dig? För du är väl inte en sån som har massa åsikter utan att testat produkten själv?


Chansen att jag betalar för Stadia är inte stor direkt, vilket du nog inser baserat på mina inlägg här. Det är ur konsumentperspektiv en dålig tjänst eftersom den ger många nackdelar utan någon direkt fördel.

Har dessutom spelat de flesta av spelen i det minimala utbudet redan.

Att skaffa Stadia skulle med andra ord vara meningslöst.
 

Själv gillar jag nya produkter (speciellt hårdvara) och det kostade ju inte så mycket att köpa Founders så det var givet.
Som jag sagt innan så är jag positivt överraskad att det funkar så pass bra som det gör. Trodde inte att det skulle kännas så bra och ha så bra flyt.


Förstår inte riktigt varför man betalar för en tjänst som man tror är dålig, och sen blir positivt överraskad när det fungerar.

Men du får såklart köpa vad du vill.
 

Ska bli intressant att vara med i fortsättningen. Förhoppningsvis behöver jag inte köpa gen 5 av PS och Xbox nästa julhandel. PC för mig går bort eftersom jag inte orkar hålla på men som vi redan konstaterat så är det ju endast PC som gäller om man ska ha optimal gfx och fps.


Stadia når ju inte upp till nuvarande konsoler, och det förbättras inte direkt när PS5 och Scarlett släpps.

Redigerat av Ageve, 01 december 2019 - 04:35.


#162

Postad 01 december 2019 - 09:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Alltså, i fördröjningsvideon, jag såg ingen direkt fördröjning. Är det normalt eller är min syn efterbliven när den inte ser 200ms lagg?

#163

Postad 01 december 2019 - 10:11

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0

Köpte Stadia för att jag gillar att testa ny teknik som jag är intresserad av själv. Att jag blev positivt överraskad var för att jag inte hade förväntat mig det skulle fungera så pass bra som det gör från dag 1.

Största felet Google gjort är att kalla det Founders Edition isf Early Access eller Paid Beta. Om man trodde att man köpte en färdig produkt blir man nog besviken. Med all rätt eftersom Google basunerat ut alla stora ord innan släppet.

Jag tycker att det ska bli intressant att se vart Stadia tar vägen och kul att vara med på resan, upp eller ner. :)



#164

Postad 01 december 2019 - 10:25

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 748 inlägg
  • 1

Alltså, i fördröjningsvideon, jag såg ingen direkt fördröjning. Är det normalt eller är min syn efterbliven när den inte ser 200ms lagg?

Är också efterbliven isåfall för imo såg det inte direkt märkligt ut heller :P

Hade Google valt att köra något upplägg likt Netflix hade det nog varit oerhört mer intressant för många. Betala månadsavgift och sen även betala för spel känns dyrt, speciellt om man vill locka folk som redan har en spelkonsol.

Redigerat av La Cucaracha, 01 december 2019 - 10:28.


#165

Postad 01 december 2019 - 11:28

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0
PS+ och Live kostar väl ungefär hälften av Stadia Pro. Man kommer ju kunna köra Stadia Basic utan kostnad för tjänsten senare, med lägre upplösning och 2.0 ljud.
Antar att Google resonerar att den extra månadskostnaden är i stället för att köpa hårdvaran. Om det kommer tilltala folk får tiden utvisa.

#166

Postad 01 december 2019 - 14:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Alltså, i fördröjningsvideon, jag såg ingen direkt fördröjning. Är det normalt eller är min syn efterbliven när den inte ser 200ms lagg?


Tror bara att du inte tittade tillräckligt noga. Mest tydligt är det vid 0:15-0:16 när karaktären står stilla. Lyssna på knapptryckningen och fokusera på gubben. ;)

Det är svårare att se vid upprepade knapptryckningar eftesom animationen fortsätter hela tiden då.

Sen är det ju skillnad på att spela och se ett klipp med. Tänk dig att du skjuter någon som springer förbi, men först 1/5 sekund senare registreras det.

Gamers Nexus video som jag länkade till längre upp visar att en del av lagget beror på den trådlösa handkontrollen som går via Wifi.
 

Hade Google valt att köra något upplägg likt Netflix hade det nog varit oerhört mer intressant för många. Betala månadsavgift och sen även betala för spel känns dyrt, speciellt om man vill locka folk som redan har en spelkonsol.


Ja, det är det största problemet. Att det skulle bli lagg och att bildkvaliteten skulle bli lidande visste alla, men om spelen var "gratis" med en fast månadskostnad, så hade det ju varit ett enkelt sätt att testa spel som man kanske inte hade tänkt köpa ändå.

Tror nog att Google har betalt rätt rejält för att få spelen som finns konverterade dock.

Redigerat av Ageve, 01 december 2019 - 14:31.


#167

Postad 01 december 2019 - 17:03

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 2

Om dom vill konkurrera med kommande Xcloud, så lär dom få ändra till en Gamepass liknande model.

För vem fan skulle pröjsa $60 för ett Stadia spel, som man kan spela "gratis" på Xcloud.



#168

Postad 01 december 2019 - 18:25

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0
Det är det som är bra för oss konsumenter. Konkurrensen blir oftast till fördel för oss.
Amazon ryktas komma med en liknande tjänst.

#169

Postad 05 december 2019 - 19:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Stadia med sina "10,7 Teraflops" har sämre grafik än XB1X i alla tre Tomb Raider-spelen.

SOTTR är närmast, men fortfarande suddiga texturer och kass texturfiltrering, som såklart ser ännu värre ut pga komprimeringen.

Vega 56 som är motsvarande PC GPU, klarar 4K30 och 1080P60 på "highest" i SOTTR, dvs mycket bättre grafik (och mycket mer krävande).

Antingen hittade Google på specen, eller så är deras plattform väldigt dåligt optimerad. Lite humor med tanke på att de skröt om "the power of PS4 Pro and Xbox One X combined".

http://www.youtube.c...h?v=2DD4S-2hTA0


Redigerat av Ageve, 22 januari 2023 - 19:29.


#170

Postad 05 december 2019 - 20:18

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0
Google kör Trump style. Ljug stenhårt och hitta på så tror alla på det och dom som inte gör är lögnare. :)
Tjänsten är ny och lär nog förbättras och optimeras vad det lider. Om den finns kvar dvs.

Jag har i alla fall fortfarande inga problem med Destiny 2. Funkar hur bra som helst och nu har jag loggat MÅNGA timmar.

#171

Postad 05 december 2019 - 23:43

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Antingen hittade Google på specen, eller så är deras plattform väldigt dåligt optimerad. Lite humor med tanke på att de skröt om "the power of PS4 Pro and Xbox One X combined".

 

Deras PR efteråt har varit kass, likt Hello Games efter No Mans Sky har de varit relativt tysta. I de lägen de har snackat har deras förklaringar varit att skylla på utvecklarnas ovana eller användarnas Internet.



#172

Postad 08 december 2019 - 17:42

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0
Försöker dom själva ta död på Stadia?
Verkar så med prissättningen. Darksiders Genesis är dyrare på Stadia än på t.ex Steam m.m.

https://youtu.be/OvXFvd6z8WU

#173

Postad 10 december 2019 - 15:13

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0
1080p igen.
Vad hände med alla 10.7 teraflops? :D

https://youtu.be/4ZIE-ytC3Ik

#174

Postad 10 december 2019 - 15:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

The power of the cloud. Fixar allt. ;) 



#175

Postad 10 december 2019 - 15:52

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 2

The power of the cloud. Fixar allt. ;)

 

Utom reflektioner av molnen på bilen, ironiskt nog.

 

Verkar inte som Stadia fixar buskar heller.



#176

Postad 11 december 2019 - 16:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Utom reflektioner av molnen på bilen, ironiskt nog.

 

Bifogad fil  Awkward-Ba-Dum-Tss-Reaction-Gif-On-SNL.gif   1,51MB   0 Antal nerladdningar

 

 

DF har testat Metro Exodus nu med.

 

Samma grafik som på XB1X, men frameraten sjunker ner mot 20 fps ibland. Tydliga fel pga komprimeringen, speciellt i mörka områden, och hög input lag (no shit).

 

http://www.youtube.c...h?v=Gl7h4qfn8WU


Redigerat av Ageve, 22 januari 2023 - 19:32.


#177

Postad 22 december 2019 - 23:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Bifogad fil  giphy.gif   23,86K   0 Antal nerladdningar

http://www.youtube.c...h?v=VsRzOntuSjU

http://www.youtube.c...h?v=m0OYCMkr-_Q


Redigerat av Ageve, 11 januari 2020 - 09:46.


#178

Postad 10 januari 2020 - 21:22

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 2

https://www.resetera...-did-ya.164027/

 

Intressant omröstning.

 

Just nu 18 av 682 röstande som aktivt använder Stadia. 0.03 %.

 

Såg ett rykte om nästa Assassins Creed. Stadia nämndes inte som plattform. Ser hårt ut.

 

Bifogad fil  giphy.gif   23,86K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Zoiler, 10 januari 2020 - 21:22.


#179

Postad 10 januari 2020 - 21:35

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0

Fast nu tänkte du ändå lite fel. :)

Av totalt, just nu, 749 röster är det 21 (av 64 som har Stadia) som använder aktivt (founders + premier) men 685 äger inte Stadia så då är det lite svårt att aktivt spela då. Typ 32% av dom som har Stadia spelar aktivt.


Redigerat av ktd, 10 januari 2020 - 21:41.


#180

Postad 10 januari 2020 - 22:50

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Fast nu tänkte du ändå lite fel. :)

 

Näe, jag tänkte på alla, inte bara de som har. Hur många som har och använder den, alltså marknadspenetration. Om detta är så lågt blir det svårt att tjäna på modellen.

 

Men jag noterade även det du räknade på, att bara 1/3 av de som har den använder den aktivt. Inte heller bra för en relativt ny produkt där de som har den ändå får anses vara positiva till den.



#181

Postad 10 januari 2020 - 22:58

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0
Nä, ~30% är verkligen inte bra men inte oförståeligt iom att det knappt finns spel.
Men att räkna röster som inte har tycker inte jag är rätt. ”Troll” som vill att plattformen ska misslyckas finns det gott om. Även här inne... ;)

#182

Postad 10 januari 2020 - 23:04

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 1

Varför är det inte rätt? Hur annars ska man se hur lyckad en produkt är? Det är så man räknar marknadsandelar ju.



#183

Postad 11 januari 2020 - 00:23

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Hur kan någon som inte har en produkt kunna utvärdera hur lyckad den är?



#184

Postad 11 januari 2020 - 00:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag har en fråga. Då Stadia är streaming, är det inte bara att öka kapaciteten om Google så önskar göra det med hårdvara?

Hade Stadia inte lika gärna kunnat vara 15tflop? Eller utökas till det om behovet finns?

#185

Postad 11 januari 2020 - 00:46

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Hårdvaran de kör på nu är nog en hiskeligt bra bit över 15 tflop men det är ju många som ska dela på kakan samt streama sådan mängd lossless kräver ju rätt mycket bandbredd

#186

Postad 11 januari 2020 - 01:32

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Hur kan någon som inte har en produkt kunna utvärdera hur lyckad den är?

 

Du undrar hur någon som inte har en produkt kan utvärdera hur lyckat den säljer?

 

hiskeligt bra bit över 15 tflop

 

 

10.7.


Redigerat av Zoiler, 11 januari 2020 - 01:35.


#187

Postad 11 januari 2020 - 02:02

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0

Varför är det inte rätt? Hur annars ska man se hur lyckad en produkt är? Det är så man räknar marknadsandelar ju.

 

Ja, om man beräknar marknadsandelar. Men det är inget du eller enkäten skrev att den gjorde. Inget bekräftar att den majoritet som svarade att dom inte äger Stadia har något annat att spela på och då är det inte marknadsandelar. Eller ska vi jämföra sålda konsoler mot världsbefolkningen framöver? Sonys 106 miljoner eller Xbox 60 miljoner (eller vad dom är uppe i) mot  6 miljarder. Sony har bara 0,017% marknadsandelar och Xbox ännu färre. Tragiskt...


Redigerat av ktd, 11 januari 2020 - 02:40.


#188

Postad 11 januari 2020 - 05:49

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Ganska säker på att världsbefolkningen inte sitter på resetera. Däremot spelintresserade (eller ja, det är väl snarare mer politik dom är intresserade av) som man då kan utgå från.
Att intresset är väldigt lågt bland dom som är intresserade av spel är givetvis inte bra.

#189

Postad 11 januari 2020 - 10:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

”Troll” som vill att plattformen ska misslyckas finns det gott om. Även här inne... ;)

 
Vem menar du? Vi har diskuterat nackdelarna som plattformen har, och det är ju saker som inte går att bortse ifrån, om man inte är världens största Google-fan då.
 

Sen vet jag inte hur du räknar.

 

106 miljoner som spelar på PS4, det är ca 1,37% av jordens befolkning, inte 0,017%.  :rolleyes:

 

106 000 000 / 7 700 000 000 = ca 0,0137 dvs 1,37 %.

 

Lägger man ihop alla spelintresserade, dvs PS4, XB1, PC, Switch, och äldre konsoler, så är siffran gissningsvis runt 300 miljoner, dvs knappt 4%.

 

Det är ju från dessa som Google måste ta kunder. Resten spelar väl på sin höjd Candy Crush i mobilen, om ens det.
 
Frågan är ställd på ett forum där spelintresserade skriver, och man får ju som sagt vara intresserad av spel för att spela de, oavsett plattform.
 
Förutom det minimala intresset, har dessutom majoriteten av de som skaffade tjänsten (i pollen) redan slutat använda den. Tänk dig att köpa t ex en PS4 och sen aldrig spela på den.
 
Bifogad fil  Skärmavbild 2020-01-11 kl. 09.48.32.png   124,88K   0 Antal nerladdningar

 

Hade Stadia inte lika gärna kunnat vara 15tflop? Eller utökas till det om behovet finns?


Det är 10.7 Tflops (GCN) nu, men spelen är överlag klart sämre än på XB1X med 6 Tflops (också GCN).

Sen hade ju snabbare GPU varit som att kasta pärlor till svin iofs, med tanke på hur komprimeringen förstör bilden. ;) 


Redigerat av Ageve, 11 januari 2020 - 11:16.


#190

Postad 11 januari 2020 - 12:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag ser att folk missuppfattat mina 15tflop. Det jag ville fråga i kortform är om det inte hade gått att ampa till 15tflop om Google hade önskat det (just eftersom det är streaming).

Och det är väl möjligt? Varför låst på 10.7 just?

#191

Postad 11 januari 2020 - 12:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

De använder en variant av Vega 56, som tilldelas varje användare vid inloggning.

 

Det är vad Google säger iaf, men det är tveksamt om det stämmer med tanke på den dåliga prestandan.

 

Vega 56 har 10,6 Tflops (GCN).

 

I Red Dead Redemption 2 på PC klarar Vega 56 60fps i 1440p med inställningar som är över konsolnivå.

 

Stadia är 1440p, 30 fps med grafikpreset som motsvarar XB1X...

 

(1080p 60fps i webbläsaren, men det sjunker ofta under det).


Redigerat av Ageve, 11 januari 2020 - 12:37.


#192

Postad 11 januari 2020 - 12:48

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

De kan ju med lätthet byta ut vega för mer teraflops framöver. Är väl det Zartok frågar efter?



#193

Postad 11 januari 2020 - 12:51

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0

 106 miljoner som spelar på PS4, det är ca 1,37% av jordens befolkning, inte 0,017%.  :rolleyes:

Blev ett decimalfel där :blink:  och iom att jag räknade på 6 miljarder, som jag skrev, ska det så klart vara ~1,8%. Länge sedan kollade världsbefolkningen men 7,7, galet mycket folk...

Självklart kan ska man intre räkna med marknadsandelar så på samma sätt att påstå att ”Just nu 18 av 682 röstande som aktivt använder Stadia. 0.03 %” när långt över 600 av dom inte äger och vill inte äga produkten inte är rätt. Om man ska räkna på hur många som fortfarande använder en produkt ska det vara av personer som faktiskt äger produkten men inte längre använder den. Eller vad säger du?

 

Att Stadia fungerar som produkt har Google visat. Har inga problem och dom spel jag testat (inte köper något spel så kört D2 och som två TR som är ”gratis”) och dom ser ser bra ut.

Att DF detaljstuderar och visar på skillnader gör dom alltid. Innan Pro och X kom så var PS4 ”överlägset” Xbox och nu är X ”överlägset” Pro. Folk verkar dock kunna spela på dom konsolerna och både Pro och X kör bättre än Switch som också används av folk. Är man ute efter det absolut bästa grafiskt så är det PC som gäller.

 

Men Google hanterar verkligen releasen som piss och får dom inte fler och nyare spel relativt snart och fixar funktioner i Stadia som vi är vana med från andra konsoler så blir det svårt. Att Google inte kan kommunicera en roadmap är lite märkligt. Nästan så att dom själva inte vet vad dom ska göra här näst...

 

Jag spelar nästan inget på Stadia längre. I D2 är det svårt att hitta spelare PvP och dom andra spelen få spel som finns har jag redan spelat eller har 0 intresse av.

Gör inte Google något stort innan eller under E3 får dom nog svårt med tanke på att MS och Sony sätter igång med sina next gen på allvar nu snart.


Redigerat av ktd, 12 januari 2020 - 01:15.


#194

Postad 11 januari 2020 - 12:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

De kan ju med lätthet byta ut vega för mer teraflops framöver. Är väl det Zartok frågar efter?

Det är precis det här jag menar. Eller om det finns någon teknik för att ha en pool av terafloppar att dela ut.

Hur har Google beräknat hur många vegor som behövs? De lär ju sitta med en våldsam överkapacitet nu med tanke på hur få som spelar. Eller används det till andra saker, typ svart magi?

#195

Postad 11 januari 2020 - 13:45

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Elastisk compute är vanligt i cloud. Det är ju inte omöjligt att oanvända chip typ b-stock från konsoltilverkning hamnar i cloud och någons pool framöver. Magin tror jag ligger i att kunna vara säker på att uppfylla sin SLA men utan att det kostar mer än det måste.

#196

Postad 11 januari 2020 - 16:21

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Om man ska räkna på hur många som fortfarande använder en produkt ska det vara av personer som faktiskt äger produkten men inte längre använder den. Eller vad säger du?

 

Det beror ju helt på vad du är ute efter. Du verkar gå efter trådbeskrivningen på ERA och beräkna därefter, men det finns ingen anledning att begränsa dig till det.

 

"Fortfarande använder en produkt", ja då ska man räkna som du.

 

"Använder en produkt", då kan man räkna som jag.

 

Jag tycker båda siffrorna är intressanta och man kan analysera båda.

 

Inget bekräftar att den majoritet som svarade att dom inte äger Stadia har något annat att spela på och då är det inte marknadsandelar

 

 

Det vi med säkerhet kan säga är att 58 av de 1 622 tillfrågade just nu på detta spelforum använder Stadia aktivt. Sen får man själv värdera om man tror att det är postivt eller inte. Jag utgår själv från att de flesta där har något att spela på.

 

Man kan jämföra med Wii U:s lansering (eller Ouya). De började inte bra och det blev inte bättre. Svårt att komma tillbaka om man fått en dålig start. Google har fått en katastrofal start. Hur ska de vända detta? Det känns helt omöjligt.

 

Nästan så att dom själva inte vet vad dom ska göra här näst...

 

 

Jag vet inte riktigt vad de hade för plan från början ens. Hur trodde de att detta skulle bli egentligen. De såg på sin launchlineup och tänkte att det kommer hålla spelarna intresserade i flera månader.



#197

Postad 11 januari 2020 - 16:38

ktd
  • ktd
  • Veteran

  • 1 662 inlägg
  • 0

Om Google bara hade kallat Founders & Premiere betald beta (som det är) så skulle det inte vara något problem. För Stadia fungerar rent tekniskt även om det så klart kommer bli bättre med tiden, om dom inte lägger ner dvs.

Skulle dom få till ett bra E3 där spel som kommer till multiplattform även släpps på Stadia tror jag dom kan överleva ett tag till. Men fortsätter Google så här med att låtsas som att Stadia är en färdig produkt och inte kommunicerar bättre vad som kommer och vilka funktioner dom jobbar på vet i fan. Den som lever får se.

 

Edit: Kollade lite Stream Connect idag och på GR funkade det riktigt bra. 


Redigerat av ktd, 12 januari 2020 - 01:19.


#198

Postad 12 januari 2020 - 13:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Det är precis det här jag menar. Eller om det finns någon teknik för att ha en pool av terafloppar att dela ut.

Hur har Google beräknat hur många vegor som behövs? De lär ju sitta med en våldsam överkapacitet nu med tanke på hur få som spelar. Eller används det till andra saker, typ svart magi?

 

 

Ja, det går ju, men det är kanske inte den bästa planeringen att köpa in massor av GPUer för att sen byta ut de kort därefter.

 

Problemet är som sagt att Stadia inte kommer upp i den prestanda som man kan förvänta sig med Vega 56.

 

Lite "intressanta" siffror:

 

Destiny 2, kort efter launch:

Bifogad fil  Skärmavbild 2020-01-12 kl. 13.13.53.png   82,93K   0 Antal nerladdningar

 

En månad senare:

Bifogad fil  Skärmavbild 2020-01-12 kl. 13.14.37.png   122,85K   0 Antal nerladdningar



#199

Postad 12 januari 2020 - 16:46

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Det är väl inte så konstigt? Många fick ju Destiny 2 med Stadia även om de inte lirar den typen av spel i normala fall. Testar lite sen gör annat. Kan va lira PS eller vad som ;)

Får jämföra dem som köpt PS/xbox bundlat med Destiny 2 och fortsätter lira om det ska bli en mer rak jämförelse. De har ju lite mer valmöjligheter så % lär nog va lite högre där. Fast faktorn att de har mer annat att välja på kanske uppväger.



#200

Postad 12 januari 2020 - 21:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Det är väl inte så konstigt? Många fick ju Destiny 2 med Stadia även om de inte lirar den typen av spel i normala fall. Testar lite sen gör annat. Kan va lira PS eller vad som ;)

 

Ja, men det hade ju inte gått ner till mindre än hälften på en månad, så kort efter launch, om folk hade fortsatt att skaffa tjänsten, dvs nya användare efterhand som testar spelet.

 

Siffrorna för D2 på Stadia hade varit mycket lägre om spelet kostade pengar, så det är verkligen ett best case scenario.

 

Det hade varit kul med statistik på antal köpta spel, men det lär Google aldrig släppa. ;)


Redigerat av Ageve, 12 januari 2020 - 21:28.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.