Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Frågor ang. hushbox till projektor.

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 april 2021 - 12:55

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Vet inte om denna passar bättre i gör det själv-avdelningen isf kan väl mod flytta. Handlar ändå om projektor så blev lite osäker.
I vilket fall funderar på att bygga nåt liknande hushbox. Min tanke är att bygga en låda som ansluter till mitt akustik-undertak. Lådan kommer sitta ihop med undertaket/bärverket. Kommer ta bort och anpassa plattorna som hamnar ovanför boxen så att det blir öppet mot originaltaket.
Min fråga är kan detta funka eller blir det problem med ventilationen och att miljön blir för dammig om undertaksplattor kanske ger ifrån sug damm osv?
Skulle det även behövas fläktar för cirkulation även om projektorn har tillgång till all luft som finns mellan vanliga taket och undertaket?

Input uppskattas stort! 🙂

Mvh

#2

Postad 09 april 2021 - 13:36

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Svårt att svara på. Vissa projektormodeller (Epson, Benq ...) är väldigt känsliga för damm. En traditionell hushbox har ju den fördel att den i viss mån också skyddar mot precis damm i fall man monterar filter.

Om ventilationen är bra nog under dit tak... också en bra fråga.

Jag har kanske lite svårt att förestille mig hur du tänker, kanske du kan rita? :)



#3

Postad 09 april 2021 - 13:52

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Tackar för inputen.
Projektorn i fråga är en Epson TW9400.
Är den dammkänslig?
Det kanske inte är en hushbox i dess absolut rätta bemärkelse men kom inte på nåt bättre ord. Men tänkte en låda som projektorn står i och lådan sitter monterad kloss an mot undertaket/bärverket. Där lådan sitter kommer jag ta bort undertaksplattorna så att det inte blir instängt. Utrymmet mellan vanliga taket och undertaket är ca. 20cm.
Hoppas detta kan klargöra lite hur jag menar annars kan jag försöka rita så fort jag är hemma och har tillgång till Paint.
Mvh

#4

Postad 09 april 2021 - 13:55

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Tackar för inputen.
Projektorn i fråga är en Epson TW9400.
Är den dammkänslig?

 

Ja! Googla detta.

 

Jag tror jag förstår din idé. Jag hade nog inte vågat att ha öppet till taket.



#5

Postad 09 april 2021 - 19:43

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

kan du inte göra lådan lite större än du tänk, eller bredare så du kan sätta ljuddämpare på sidan och bakom den?

se min magnifika paintbild :)

Bifogad fil  hush-hush.jpg   49,35K   0 Antal nerladdningar

 

Dämparna gör du med lite stenull (tavelram á la canvas) och en distans på ett par centimeter.


Redigerat av Karamasha, 09 april 2021 - 19:45.


#6

Postad 09 april 2021 - 20:12

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Tackar för inputen.
Projektorn i fråga är en Epson TW9400.
Är den dammkänslig?
Det kanske inte är en hushbox i dess absolut rätta bemärkelse men kom inte på nåt bättre ord. Men tänkte en låda som projektorn står i och lådan sitter monterad kloss an mot undertaket/bärverket. Där lådan sitter kommer jag ta bort undertaksplattorna så att det inte blir instängt. Utrymmet mellan vanliga taket och undertaket är ca. 20cm.
Hoppas detta kan klargöra lite hur jag menar annars kan jag försöka rita så fort jag är hemma och har tillgång till Paint.
Mvh

 

Den är ju väldigt tyst redan? Eller kör du i highläget? 



#7

Postad 09 april 2021 - 20:46

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

I mitt tycke är det betydligt snyggare att montera projen med takfäste typ chief, än en stor ful låda i taket.



#8

Postad 09 april 2021 - 20:49

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

I mitt tycke är det betydligt snyggare att montera projen med takfäste typ chief, än en stor ful låda i taket.


Det finns liksom ett syfte med lådan.

#9

Postad 09 april 2021 - 21:48

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

Det finns liksom ett syfte med lådan.

Så projen är så dammkänslig så den inte funkar i normal bostadsmiljö?



#10

Postad 12 april 2021 - 11:52

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Så projen är så dammkänslig så den inte funkar i normal bostadsmiljö?

 

Det verkar inte vara därför han vill bygga en låda. Men fråga honom.



#11

Postad 12 april 2021 - 18:02

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Den är ju väldigt tyst redan? Eller kör du i highläget? 

Har bara provstartat och antar att det är high-läge som default. Men jag kan tänka mig hur den kan låta low-läget. Sen så kommer jag ha den mellan en halvmeter och en meter ovanför huvudet. Och det är enda stället jag kan ha den på så tänkte jag att det kan inte vara fel att minska ljudet lite.Ju mindre ljud desto bättre. Visst det kommer isf bli en ful låda i taket men är så mäkta trött på kringljud så om jag kan minska lite gör jag ett försök iaf.

kan du inte göra lådan lite större än du tänk, eller bredare så du kan sätta ljuddämpare på sidan och bakom den?

se min magnifika paintbild :)

attachicon.gifhush-hush.jpg

 

Dämparna gör du med lite stenull (tavelram á la canvas) och en distans på ett par centimeter.

Grymt och grym Pain-bild. Nåt åt det hållet hade jag tänkt. Men om man tänker sig den lådan fast toppen är öppen mot en öppning i undertaket. Skulle det utrymmet räck för kylningens skull eller är fläktar ett måste så fort man börjar bygga in projektorn bara lite grann liksom? Dammar inte stenull? Sån där vågformig skumplast som finns på typ Biltema och kanske sätta bitumen på väggarna borde väl stänga in och dämpa ljudet?

 

Tackar för inputen! :)


Så projen är så dammkänslig så den inte funkar i normal bostadsmiljö?

Vill få ner ljudet från projektorn är min tanke.


Redigerat av sebulba, 12 april 2021 - 18:02.


#12

Postad 12 april 2021 - 18:21

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Ok gjorde ett försök med Paint. Inte lika snygg som föregående talare men den kanske ändå lyckas illustrera hur jag tänkt.

Som sagt det jag är mest rädd för är att ventilationen inte skulle bli tillräcklig utan fläktar. Men kommer isf bygga en lite lätt överdimensionerad låda. Och mellan vanliga taket och undertaket är det 20cm. Kan det räcka som ventilation utan fläktar?

 

Bifogad fil(er)



#13

Postad 13 april 2021 - 09:58

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 1

Den har väl både insug och utblås i fronten ser det ut som (någon ägare som kan bekräfta?), så behövs nog inte så mycket ventilation runt omkring i så fall. Öppet mot bjälklag skulle jag inte gjort, där uppe samlas nog mer skit. Men  lämna öppet10cm på var sida om projektorn. Skumplast kanske kan funka, men den är ju ganska luftig så vet inte hur mycket den dämpar, stenull är tätare tror jag. Du klär in stenullen i akustiktyg så ljudet släpps in men stenullen stannar kvar i "lådan". Är ingen expert på akustik men tror stenull eller glasull ofta används som isolering av ljud. Akustikplattor är väl gjorda av glasull? Du vill få ut akustikplattan en bit från väggen på lådan så ljudet studsar in bakom och "fastnar" där. Finns säkert smartare lösningar än den jag skissade, men tror den ska funka.

 

Sen bör projjen backas in en bit i lådan så fläktljudet stannar i lådan skulle jag gissa. 


Redigerat av Karamasha, 13 april 2021 - 12:43.


#14

Postad 13 april 2021 - 16:11

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 1

En hushbox är inte svår att bygga, jag har själv byggt till två olika projektorer. Men den kommer aldrig nånsin bli kneptyst om inte man stänger lådan hermetiskt och för inn och ut luft via rör. Typ ingen går så långt.

 

Jag tycker fortfarande inte heller om idéen att öppna til taket, håller med om att det bara drar ner mer smuts och tror desutom inte det kyllar nämnvärdigt.

 

Tyvärr är TW9400 designad så att en hushbox är lite kneppigt att bygga, med ventilationsfläktarna på framsidan istället för på sidorna. Men om jag skulle testa skulle jag kanske göra så här:

 

Bifogad fil  epson9400hush2.jpg   17,9K   2 Antal nerladdningar

 

Dom röda och blåa markeringar är fläktar. Du skulle kanske också kunne göra ett ventilationsgaller i toppen av lådan för jag tror den kommer bli ganska varm, jag hade tre stycken fläktar i lådan för min Benq W2000. Min nuvärande är en laserprojje och den blir inte nämnvärdig varm, en fläkt räcker.

 

En sak till, använd inte stenull, det är "overkill". Jag har använt Biltemas "Ljuddämpningsplattor" och det funkar bra: https://www.biltema....atta-2000017199


Redigerat av jacoby, 13 april 2021 - 16:24.


#15

Postad 22 april 2021 - 11:34

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

En hushbox är inte svår att bygga, jag har själv byggt till två olika projektorer. Men den kommer aldrig nånsin bli kneptyst om inte man stänger lådan hermetiskt och för inn och ut luft via rör. Typ ingen går så långt.
 
Jag tycker fortfarande inte heller om idéen att öppna til taket, håller med om att det bara drar ner mer smuts och tror desutom inte det kyllar nämnvärdigt.
 
Tyvärr är TW9400 designad så att en hushbox är lite kneppigt att bygga, med ventilationsfläktarna på framsidan istället för på sidorna. Men om jag skulle testa skulle jag kanske göra så här:
 
attachicon.gifepson9400hush2.jpg
 
Dom röda och blåa markeringar är fläktar. Du skulle kanske också kunne göra ett ventilationsgaller i toppen av lådan för jag tror den kommer bli ganska varm, jag hade tre stycken fläktar i lådan för min Benq W2000. Min nuvärande är en laserprojje och den blir inte nämnvärdig varm, en fläkt räcker.
 
En sak till, använd inte stenull, det är "overkill". Jag har använt Biltemas "Ljuddämpningsplattor" och det funkar bra: Dessa:]https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampningsplatta-2000017199

Grymt tack för tipsen.
Anledning att öppna i taket var för att få mer volym så att säga så projektorn har tillräckligt med luft att andas. Men som ni sa att det kanske inte är nån bra ide då iom att partiklar och annan smuts kan finnas där. Ska kika lite närmare på din ritning sen. Men om man då kör med fläktar i hushboxen vilka är att rekommendera. Tänker så stora som möjligt, datorfläktar, då så man kan flytta lika mycket luft som en mindre fast på lägre varvtal eller finns det speciella fläktar?

Sen så ska man väl ha speciellt glas och var kan man få tag på sånt?

Mvh

#16

Postad 22 april 2021 - 12:03

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Ja, stora datorfläktor, typ 120-140 mm gäller. Vissa 12V fläktar av bra kvalite kan drivas av projektorns USB uttag, men då kör dom långsammare och inte lika effektivt, annars får du antigen köra med dedikerad 12V strömförsörjning, som du kan slå på/av med projektorns 12V trigger (denna kan INTE driva fläktar på egen hand), eller USB-fläktar (kvalite kan vara lite hit or miss). 

 

Optiskt glas kan du säkert få hos närmaste glasmästare, jag fick skurit ett 11x12 cm "Pilkington Opti-White" för 50 kr lokalt i Malmö. Tip: mät up linsen och lägg till minst 2-3 cm på varje sida.



#17

Postad 23 april 2021 - 05:33

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Ok cool tack. Får skissa lite på detta nu och se vad jag kan lyckas komma fram till. Har inte tummen mitt i handen men är kass på att "skapa" grejer typ.🙂

Sen ang. fläktar så har jag noll erfarenhet eller kunskap om el. Så hur avancerat är det att koppla fläktar med strömförsörjning osv? Skulle man t.ex kunna ta en gammal 12-volts adapter och ta bort den befintliga kontakten och sen skarva på fläktarna på den kabeln?

Mvh

#18

Postad 23 april 2021 - 08:02

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Skulle man t.ex kunna ta en gammal 12-volts adapter och ta bort den befintliga kontakten och sen skarva på fläktarna på den kabeln?

 

Ja, det kan man, men då behöver du slå på/av dom manuelt. Om du inte vill kolla up hur man styr via projektorens 12V trigger (vilket kräver ett relä och lite elektronikkunnighet) kan du använda ett grenuttag som slår på/av via USB - dom var ganska populära för typ tio år sedan, men nu hittar jag tyvärr bara grenuttag med USB-laddare när jag Googlar.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.